מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

חיפושי מקורות וכדומה
מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי מבקש תורה » א' פברואר 09, 2014 10:45 pm

האם מאן דהוא יודע מקור למה ששמעתי בשם החיד"א שארבעים יום קודם לידתו האדם בוחר את נסיונתיו, שוב מצאתי בספר ח"ח עה"ת בפר' ראה בהגהות מעשי למלך בזה הלשון
בס' חסד לאברהם מובא שמלבד מה שמכריזים מ' יום קודם יצירת הולד, עוד שואלים את העתיד להברא מי יעשר ומי יעני כלומר אם ברצונו להברא עשיר או עני.
ואולי זה עומק כוונת מימרא זו, שמראים לו את הניסיןן שיבחור לעצמו מה רוצה, אבל עדיין היכן הדבר נמצא בספר חסד לאברהם?

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי היימישער » א' פברואר 09, 2014 11:24 pm

ספר חסד לאברהם - מעין ד - נהר יא:
... ומצוה למלאך הממונה על אוצר הצלמים להוליך שם אותה הנפש שיבחר לו הצלם כרצונה, ארוך או קצר, שלם או בעל מום, חלש או גבור, יפה או מכוער, וכיוצא בו, ואומר לה דע שהעולם שאת הולכת בה נקרא חיי שעה, ואחר התחייה נקרא חיי עולם, וכל מי שהוא ארוך מבני דורו יהיה היותר קצר מבני דורו אחר התחייה, וכן בענין עני ועשיר, חלש או גבור, יפה ומכוער, וכל כיוצא בזה, והבחירה נתונה בידו, ויש מי שבוחר במוקדם ולא במאוחר, ויש מי שבוחר במאוחר שהוא זמן ארוך, ויש מי שאין דעתו לבחור אלא להיות בינוני במוקדם ובמאוחר, וכפי זה אין שום אדם יכול להתרעם מבוראו למה חבירו יפה והוא מכוער וכיוצא כי הכל תלוי בבחירתו, והיינו ארז"ל מאי וכל צבאם מלמד שכל מעשה בראשית בקומתן נבראו בצביונם נבראו, שאמר הקדוש ברוך הוא לשר הממונה על הבהמות טמאות ולנפשם, רצונכם להבראות על מנת שתהיו משועבדים תחת בני אדם לרכיבה ולמשא, ואמרו הן, וכן אמר לשר בהמות הטהורות ולנפשם, רצונכם להבראות על מנת שתהיו מזומנים להנאת בני אדם ואכילתן, ואמרו הן, ואם לבעלי חיים כך שלא נבראו אלא לצביונם, בני אדם על אחת כמה וכמה.

ובהמשך שם עוד:
ודע כי הכל תלוי בבחירתו של אדם אם חלש ואם גבור, אם עשיר ואם עני, אם קצר ואם ארוך, אם מכוער ואם נאה, אם בזוי ואם נכבד, ואם גס ואם חריף, אמנם זכר ונקבה חכם או טפש אינו תלוי בבחירתו וכו'.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » א' פברואר 09, 2014 11:25 pm

בס"ד
תודה רבה.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי אברהם » ב' פברואר 10, 2014 12:36 am

הדברים מפורשים בדברי רבינו בחיי עה"פ כי יפול הנופל ממנו, עיי"ש, שהאדם מסכים אפילו באיזו צורה ימות, וזהו באמת חיזוק גדול לכל נסיונות החיים, שהרי כשראינו כל התהליך שלהם מראש, בחרנו בזה, משמע אף אנו עצמנו ידענו שזהו הטוב ביותר לנו.

אני פשוט לא יודע כ"כ איך לצרף דברי רבינו בחיי כתמונה, אולי יועילו החברים.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' פברואר 10, 2014 7:04 am

אברהם כתב:הדברים מפורשים בדברי רבינו בחיי עה"פ כי יפול הנופל ממנו, עיי"ש, שהאדם מסכים אפילו באיזו צורה ימות, וזהו באמת חיזוק גדול לכל נסיונות החיים, שהרי כשראינו כל התהליך שלהם מראש, בחרנו בזה, משמע אף אנו עצמנו ידענו שזהו הטוב ביותר לנו.

אני פשוט לא יודע כ"כ איך לצרף דברי רבינו בחיי כתמונה, אולי יועילו החברים.

הקישור דלהלן יכול לעזור לך מאוד! דברי כלבאשבוע

מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי מבקש תורה » ב' פברואר 10, 2014 11:13 am

יישר כח
ואני הקטן שואל איך מסבירים זאת? מדוע שאדם יבחר להיות עני אם יכל להיות עשיר?

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי היימישער » ב' פברואר 10, 2014 11:29 am

אם הוא רואה שלפי תכונות נפשו נסיון העושר יהיה קשה מנסיון העוני,
או שהוא רואה שלתיקון נשמתו עדיף נסיון העוני, וכן על זה הדרך.

יגדיל תורה
הודעות: 43
הצטרף: ב' אוקטובר 22, 2012 11:19 pm

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי יגדיל תורה » ב' פברואר 10, 2014 7:04 pm

היימישער כתב:ספר חסד לאברהם - מעין ד - נהר יא:
ודע כי הכל תלוי בבחירתו של אדם אם חלש ואם גבור, אם עשיר ואם עני, אם קצר ואם ארוך, אם מכוער ואם נאה, אם בזוי ואם נכבד, ואם גס ואם חריף, אמנם זכר ונקבה חכם או טפש אינו תלוי בבחירתו וכו'.


וקשה מדברי הגמרא (נדה ט"ז ע"ב) אותו מלאך הממונה על ההריון לילה שמו ונוטל טפה ומעמידה לפני הקדוש ברוך הוא ואומר לפניו רבש"ע טפה זו מה תהא עליה גבור או חלש חכם או טיפש עשיר או עני, ואילו רשע או צדיק לא קאמר
הרי שגם חלש או גבור וכן עשיר או עני הוא בגזירת עליון

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי אברהם » ג' פברואר 11, 2014 3:35 pm

ראשית, מחמת שכנראה גם החברים לא יודעים להעתיק התמונה, אעתיק לשון רבינו בחיי על הפסוק כי יפול הנופל ממנו:


ועל דרך המדרש.. ראוי היה ליפול מששת ימי בראשית אבל אתה לא תגרום שתהא מיתתו על ידך, וענין המדרש הזה כי כל הנבראים כולם נבראו בחפצם וברצונם והקב"ה הודיעם בתחילת הבריאה כל ענייניהם כולם וכל המקרים העתידים לבוא עליהם, וכן הודיעם [משך] ימי חייהם, ומיתתם היאך תהיה, וכן ענין מזונותם אם בריוח אם בצער, אם ע"י עצמן אם משל אחרים, וע"ז דרשו חז"ל כל מעשה בראשית לדעתם נבראו לצביונם [=רצןונם] נבראו שנאמר וכל צבאם, והכל רצו וקבלו, וע"ז אמרו ראוי היה ליפול מששת ימי בראשית ואעפ"כ יש עונש גדול למי שמסבב וכו'.


[בפשטות תמוה, למה הוצרך רבינו בחיי לכל זה, ולמה לא פירש דברי המדרש כפשוטו 'כי יפול הנופל' שמששת ימי בראשית נגזר עליו ליפול ולכך נקרא 'הנופל', וכנראה ס"ל לרבינו בחיי שלשון 'נופל' משמע שהוא מפיל את עצמו, ולכך פירש שהוא רצה והסכים שיפול].


ומה ששאלת 'מבקש תורה'
מבקש תורה כתב:ואני הקטן שואל איך מסבירים זאת? מדוע שאדם יבחר להיות עני אם יכל להיות עשיר?



דומני שהתשובה היא כזאת: כל אדם יש לו את הפעקאל'ע שלו, מעלותיו וחסרונותיו, הצלחותיו וכשלונותיו, שמחות ועצב, עליות וירידות, בריאות ומחלות, וכו'.

וראה זה פלא, אין בנמצא [כמעט] אף אחד שיסכים לקחת את ה'עסקת חבילה' של חבירו, כלו' להחליף את כל פרטי חייו בזה של אחר.

לדוגמא, אתה 'מבקש תורה' שאלת למה לא בחרת מעיקרא להיות עשיר גדול, ובכן, האם אתה מכיר איזה עשיר מסויים שהיית מוכן להתחלף איתו בכל, כלומר, שיהיה לך גם הפרצוף שלו, האופי שלו, הכשרונות, האשה, הילדים, היריבים, הבעיות הרפואיות, הלחצים הנפשיים, המוח המעוות...

אלא מה, רצית לבנות לך 'חבילה' חדשה משלך, שיהיו לך כל המעלות, גם עשירות, גם חכמה, גם בריאות, גם הבנה בלימוד, גם טעם בתפילה, וכו'. ובכן, זה כלל לא אפשרי, העולם הזה מעיקרא כך צורתו שהוא כולל קשיים ונסיונות, שהאדם מתגדל ומתעלה בהם.

אבל, עכ"פ זה עצמו, דבר מבהיל המעיד על טובתו הגדולה יתברך – שכל אדם מאושר מאד 'בחבילה הכוללת' שלו, ולא היה מוכן להחליף אותה עם אף אחד!

והטעם לזה מצד הטבע, הוא מכיון שהאדם רגיל לחסרונותיו ובעיותיו, אבל לא לאלו של חבירו, ולכך אינו מסוגל לדמיין את עצמו שורד עם מגבלותיו וצרותיו של חבירו.

אבל לפי רבינו בחיי מובן הדבר ביתר עומק, האדם מלכתחילה בחר ורצה בחבילה זו, זאת היא המתאימה ביותר לפי הלך רוחו ומזגו, כל אחד היתה לו אפשרות לבחור מבין מליארדי צורות החיים את הצורה הטובה לו ביותר שהוא חפץ ורוצה בה.

*****

שמעתי מידידי איש ספר שחסידים היו שואלים על לשון הכתוב 'לא תחמוד בית רעך, לא תחמוד אשת רעך, ועבדו, ואמתו, ושורו, וחמורו, וכל אשר לרעך', למה לא כתוב בקצרה 'לא תחמוד כל אשר לרעך', ופירשו שבזה אין אדם נכשל לחמוד 'כל אשר לרעהו' כחבילה אחת - החטא הוא לחמוד מכל אחד פרט אחד, בית ראובן, ואשת שמעון, ועבדו של לוי, ושורו של יהודה, וכו'.
האדם מנסה לבנות לו חבילה חדשה ודמיונית, וזהו לא תחמוד. אבל 'כל אשר לרעך' אין אדם שיחמוד לקחת.

מה גדלו חסדי ה'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 11, 2014 4:21 pm

זכורני שראיתי הסבר זה (על עיסקת החבילה) באחד מספריו של הגר"י זילברשטיין

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ג' פברואר 11, 2014 9:26 pm

ראיתי פעם עוד הסבר בשם הח''ח או באחד מספריו, כגון שנפטר אדם עשיר ועלה לב''ד של מעלה, וגזרו עליו שירד שוב לעוה''ז בגלגול ויתקן את אשר עיוות. אמר העשיר, כלום חטאתי אלא בגלל עשרי הרב שהטרידני מלעסוק בעבודת הבורא, והמשיכני בתענוגי העוה''ז ללכת אחר יצרי. עתה אני מבקש להיות עני, ואז אהיה תמיד מצפה לרחמי ה' ואזכרהו תמיד, ואסתפק במועט ואהיה פרוש מן ההנאות הגשמיות. (ובסוף זה לא בהכרח עוזר לו, כי כל מקרי העוה''ז הם נסיונות לאדם, העושר מצד אחד והעוני מצד אחר, כמ''ש המס''י).
כל זה אינו לשון הח''ח, אלא זכרוני הבוגדני, ואני מקווה שלא סילפתי יותר מדי.

בן יצחק
הודעות: 86
הצטרף: ג' פברואר 19, 2013 1:03 am

למה לא כל אחד עשיר ?

הודעהעל ידי בן יצחק » ד' פברואר 12, 2014 1:45 pm

כתוב בספר ליקוטי אור יצחק (מהרה"ק רבי יצחק ראדוויל זי"ע, עמוד של)
שרוב העשירים הם גלגולים שהיו בגלגול הקודם עניים מרודים ל"ע,
ותמיד אומרים העניים לו היו עשירים היו נותנים צדקה ביד רחבה, כי נשמתם מוכיחם ומיסרם.
ולכן עליהם לעבור גלגול בתור עשירים כדי להיוכח ולנסות אותם איך יתנהגו בתור עשירים,
אם יתנו באמת צדקה ביד רחבה כאשר הבטיחו לבית דין של מעלה, ועל אמרו חז"ל נסיון העושר גדול הרבה מנסיון העני .

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי הכהן » ד' פברואר 12, 2014 1:48 pm

אברהם כתב:שמעתי מידידי איש ספר שחסידים היו שואלים על לשון הכתוב 'לא תחמוד בית רעך, לא תחמוד אשת רעך, ועבדו, ואמתו, ושורו, וחמורו, וכל אשר לרעך', למה לא כתוב בקצרה 'לא תחמוד כל אשר לרעך', ופירשו שבזה אין אדם נכשל לחמוד 'כל אשר לרעהו' כחבילה אחת - החטא הוא לחמוד מכל אחד פרט אחד, בית ראובן, ואשת שמעון, ועבדו של לוי, ושורו של יהודה, וכו'.
האדם מנסה לבנות לו חבילה חדשה ודמיונית, וזהו לא תחמוד. אבל 'כל אשר לרעך' אין אדם שיחמוד לקחת.


אני שמעתי בנוסח: "רצונך בבית רעך? קבל גם את האולקוס..."

מראה המקום
הודעות: 20
הצטרף: ג' פברואר 18, 2014 10:33 pm

הנשמה יודעת מה תעבור - איתור מראה מקום

הודעהעל ידי מראה המקום » ג' פברואר 18, 2014 10:43 pm

שמעתי מפי שני דרשנים שונים

שקודם ירידתה של הנשמה לזה העולם מכניסים אותה להיכל ובו גופים רבים ויודעת מה יעבור על כל גוף וגוף ובוחרת דווקא את הגוף שמתאים לה .

כמדומה שהמקור מהרמ"ע מפאנו .

אשמח אם מישהו מכיר מקור מדוייק להנ"ל

יישר כוח


גם כי אלך
הודעות: 25
הצטרף: ג' אפריל 26, 2016 12:36 am

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי גם כי אלך » ב' מאי 16, 2016 1:04 am

משל נכבד בענין זה משיב נפש מהרה"ק רבי גרשון העניך זצ"ל בעל התכלת בהקדמה לספר אביו בית יעקב.
קבצים מצורפים
פתח השער לבית יעקב.PDF
(487.95 KiB) הורד 316 פעמים

פולסברג
הודעות: 1755
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מקור למימרא בשם החיד"א האדם בוחר את נסיונתיו

הודעהעל ידי פולסברג » א' ינואר 24, 2021 9:39 pm

אברהם כתב:
דומני שהתשובה היא כזאת: כל אדם יש לו את הפעקאל'ע שלו, מעלותיו וחסרונותיו, הצלחותיו וכשלונותיו, שמחות ועצב, עליות וירידות, בריאות ומחלות, וכו'.

וראה זה פלא, אין בנמצא [כמעט] אף אחד שיסכים לקחת את ה'עסקת חבילה' של חבירו, כלו' להחליף את כל פרטי חייו בזה של אחר.

לדוגמא, אתה 'מבקש תורה' שאלת למה לא בחרת מעיקרא להיות עשיר גדול, ובכן, האם אתה מכיר איזה עשיר מסויים שהיית מוכן להתחלף איתו בכל, כלומר, שיהיה לך גם הפרצוף שלו, האופי שלו, הכשרונות, האשה, הילדים, היריבים, הבעיות הרפואיות, הלחצים הנפשיים, המוח המעוות...



דיבורים יפים ושיחה נאה, אבל אין להם אחיזה במציאות. יש די אנשים שירצו להחליף.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=53568


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים