מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת מקור מדרש תנחומא

חיפושי מקורות וכדומה
הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

בקשת מקור מדרש תנחומא

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ד' יוני 18, 2014 6:24 pm

אני מחפש מדרש תנחומא ומדרש רבה [אם יש ?] על תהילים מה ?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בקשת מקור מדרש תנחומא

הודעהעל ידי יאיר » ד' יוני 18, 2014 6:44 pm

על חלק מהפס' שם (תהילים מה) יש במדרשים אלו בספרים אחרים (ב"ר, שה"ש רבה וכו').

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: בקשת מקור מדרש תנחומא

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ד' יוני 18, 2014 11:34 pm

אם מאן דהו יכול להביא המדרשים על הפסוק הראשון שם. זה יהא לתועלת גדול. תזכו למצוות.


קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: בקשת מקור מדרש תנחומא

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ד' יוני 18, 2014 11:50 pm

בס"ד
מדרש תהילים.
[א] למנצח [על שושנים] לבני קרח [משכיל] שיר ידידות. זהו שאמר הכתוב דודי ירד לגנו [וגו'] וללקוט שושנים (שה"ש =שיר השירים= ו ב), ולא היו ניכרים, וכל מי שהיה רואה אותם אומר קוצים הם, למה שהיו עם קוצים, ומה דרכן של קוצים, [לאש, שנאמר קוצים] כסוחים באש יוצתו (ישעיה לג יב), [וכתיב כי תצא אש ומצאה קוצים (שמות כב ה)], וכתיב ואש יצאה מאת ה' ותאכל את החמשים ומאתים איש (במדבר יו לה), ובני קרח שהיו שושנים נלקטו מבין הקוצים, שלא יאכלו עם הקוצים, כך קפץ הקדוש ברוך הוא והצילם, משל למלך שנכנס למדינה, ובאו בני המדינה לעטרו עטרה של זהב, מקובעת באבנים טובות ומרגליות, יצאו ואמרו להם אין המלך מבקש מכם אלא עטרה של שושנים, מיד שמחו בני המדינה, כך היו בני קרח ועדתו, אמרו הקדוש ברוך הוא מבקש מכם מחתות של זהב, אמר להן הקדוש ברוך הוא מה לי של זהב, לי הכסף ולי הזהב (חגי ב ח), ואפילו הקטורת, קטורת תועבה היא לי (ישעיה א יג), אלא מה אני מבקש, שושנים, אמרו בני קרח אנו שושנים, אמר להם הקדוש ברוך הוא נצחתם, שנאמר למנצח על שושנים לבני קרח.

[ב] [למנצח וגו' משכיל שיר ידידות]. בשלשה דברים נאמר המזמור הזה, בניצוח במשכיל בשיר, כנגד שלשה בני קרח, ומפני שהם שלשה אמרו שלשה, [ידידות], אמר להם הקדוש ברוך הוא כל אחד ואחד שלו ידידות הם לפני, מניין אתה יודע שהיו משה ואהרן וכל הגדולים באין לשמוע שירתן של בני קרח, שנאמר למנצח על שושנים לבני קרח משכיל שיר ידידות, משמיע ידידים של הקדוש ברוך הוא, לכך נאמר שיר ידידות, ומלמדים לומר שירה לפני הקדוש ברוך הוא, שנאמר וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך (ישעיה נד יג).

[ג] דבר אחר [למנצח על שושנים]. זהו שאמר הכתוב אהיה כטל לישראל יפרח כשושנה (הושע יד ו), הפסוק הזה נאמר לעולם הבא, כשם שאין הטל הזה מזיק לכל ברייה, כך הצדיקים לעתיד לבא עתידין לשבוע מזיו השכינה ואינן ניזוקים, שנאמר שובע שמחות את פניך נעימות בימינך נצח (תהלים יו יא), אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם אימתי אתה גואלנו, אמר להם כשתרדו לירידה התחתונה [אותה שעה אני גואל אתכם, שנאמר ונקבצו בני יהודה ובני ישראל יחדו וגו' ועלו מן הארץ (הושע ב ב), אמרו בני קרח בירידה התחתונה אנו], כמה דאת אמר כי שחה לעפר נפשנו (תהלים מד כו), מהו כתיב אחריו, קומה עזרתה לנו (שם שם /תהלים מ"ד/ כז), אמר להם הקדוש ברוך הוא הכל מכם, כשם שהשושנה הזו פורחת ולבה למעלה, אף אתם כשתעשו תשובה לפני, יהא לבבכם מכוון למעלה כשושנה הזו, אותה שעה אביא הגואל, שנאמר אהיה כטל לישראל יפרח כשושנה, כשיפרח כשושנה, לכך נאמר למנצח על שושנים.

ילקו"ש
+מה+ למנצח על שושנים לבני קרח, א"ר פנחס כל מי שרואה אותם אומר קוצים הם, למה שהיו עם הקוצים, ומה דרכן של קוצים לאש. וכן הוא אומר קוצים כסוחים באש יצתו, וכתיב ואש יצאה מלפני ה', ובני קרח היו שושנים ונלקטו מביניהם, וקפץ הקדוש ברוך הוא והצילם דודי ירד לגנו לערוגת הבושם ללקוט שושנים. משל למה הדבר דומה למלך שנכנס למדינה, ובאו בני המדינה לעטרו בעטרה של זהב מקובעת באבנים טובות ומרגליות, ויצאו ואמרו להם אין המלך מבקש של זהב, אם יש כאן של שושנים, שמחו בני המדינה - כך היו בני קרח ועדתו אומרים מבקש הקדוש ברוך הוא מחתות של זהב. אמר הקדוש ברוך הוא למה לי של זהב לי הכסף ולי הזהב, ואפילו קטרת למה לי קטרת תועבה היא לי, ומה אני מבקש שושנים. אמרו בני קרח אנו שושנים. אמר הקדוש ברוך הוא נצחתם, למנצח על שושנים, כל העושה תשובה מעבירה שבידו, הקדוש ברוך הוא מוסיף וקורא לו שם חביב. בוא וראה בבני קרח עד שלא עשו תשובה לא נקראו שושנים וידידים, משעשו תשובה נקראו שושנים וידידים, שנאמר על שושנים וגו' משכיל שיר ידידות, וכן דוד עד שלא עשה תשובה לא נכתב באיסטרטיא של מעלה, משעשה תשובה נכתב באיסטרטיא של מעלה, ונקרא עבד, שנאמר למנצח לעבד ה' לדוד. בג' דברים נאמרה פרשה זו בנצוח, במשכיל, בשיר, כנגד שלשה בני קרח, ומפני שהם שלשה אמרו שלשה. מהו ידידות אמר הקדוש ברוך הוא כל אחד ואחד מהן ידידות הן לפני. מנין אתה יודע שמשה ואהרן וכל ישראל באין לשמוע שירה של בני קרח, שנאמר למנצח לבני קרח משכיל שיר ידידות, משמיע ידידים של הקדוש ברוך הוא, לכן מתחיל שיר ידידות. ומלמדים לומר שירה, שנאמר וכל בניך למודי ה':

דבר אחר זה שאמר הכתוב אהיה כטל לישראל יפרח כשושנה. פסוק זה על העתיד נאמר, כשם שטל זה אין מזיק לכל בריה - כך צדיקים לעתיד לבא ניזונין מזיו השכינה ואינן נזוקין, שנאמר שובע שמחות את פניך. אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא אימתי יבא הגואל לכשירדו לירידה התחתונה, אותה שעה אני גואל אתכם, שנאמר ונקבצו בני יהודה ובני ישראל יחדו וגו'. אמרו בני קרח בירידה התחתונה אנו, כמו שנאמר כי שחה לעפר נפשנו, מה כתוב בתריה קומה עזרתה לנו, אמר להם הקדוש ברוך הוא הכל מכם כשתכוונו לבבכם למעלה כשושנה הזאת, באותה שעה אני גואל אתכם, שנאמר אהיה כטל לישראל, אימתי כשיפרח כשושנה:


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים