מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת מקור

חיפושי מקורות וכדומה
צפנת פענח
הודעות: 135
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 10:59 pm

בקשת מקור

הודעהעל ידי צפנת פענח » ג' מרץ 15, 2016 6:00 am

נעתק מתוך כתב יד גדול אחד.
"ולעניננו יבואר שפיר טעם מצות דם מילה, דהוי להתיש כחו של אבר זה, ולכפרת עון הקרי".

האם אחד יכול למצוא מקור על סוף הדברים?

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: בקשת מקור

הודעהעל ידי פלגינן » ג' מרץ 15, 2016 9:38 am

צפנת פענח כתב:נעתק מתוך כתב יד גדול אחד.
"ולעניננו יבואר שפיר טעם מצות דם מילה, דהוי להתיש כחו של אבר זה, ולכפרת עון הקרי".

האם אחד יכול למצוא מקור על סוף הדברים?

להתיש כחו כבר ידוע ומצוי בראשונים.
לגבי כפרת עוון הקרי, זה מזכיר לי רעיון דומה, אף הוא נמצא בכתב יד קדום, ואח"כ ראיתי אצל ד' אברמס, 'פירוש ספר יצירה', קבלה, ב (תשנז), עמ' 388-399.
שלכך נצטוה המילה באבר יותר מבשאר איברים לפי שאי אפשר שלא ישאר טיפי קרי תוך הערלה ואפי' ירחץ לא יצא. וה' אמ' בעל קרי אסור בדברי תורה ואסור להתפלל עד שיטבול, וא"כ כ"ש בערל שלא יעלו טבילות...".
היינו, הסרת הערלה למניעת הצטברות טיפות קרי באופן שאפילו טבילת עזרא לא תועיל!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בקשת מקור

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מרץ 15, 2016 10:54 am

בנוגע שהמילה היא כדי להתיש כוחו של האבר והתאווה, עי' מו"נ, ח"ג, פרק מט, מהדורת הרב י' קאפח, עמ' שצח; סידור הרוקח, עמ' תשכה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בקשת מקור

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 15, 2016 11:03 am

פלגינן כתב:
צפנת פענח כתב:נעתק מתוך כתב יד גדול אחד.
"ולעניננו יבואר שפיר טעם מצות דם מילה, דהוי להתיש כחו של אבר זה, ולכפרת עון הקרי".

האם אחד יכול למצוא מקור על סוף הדברים?

להתיש כחו כבר ידוע ומצוי בראשונים.
לגבי כפרת עוון הקרי, זה מזכיר לי רעיון דומה, אף הוא נמצא בכתב יד קדום, ואח"כ ראיתי אצל ד' אברמס, 'פירוש ספר יצירה', קבלה, ב (תשנז), עמ' 388-399.
שלכך נצטוה המילה באבר יותר מבשאר איברים לפי שאי אפשר שלא ישאר טיפי קרי תוך הערלה ואפי' ירחץ לא יצא. וה' אמ' בעל קרי אסור בדברי תורה ואסור להתפלל עד שיטבול, וא"כ כ"ש בערל שלא יעלו טבילות...".
היינו, הסרת הערלה למניעת הצטברות טיפות קרי באופן שאפילו טבילת עזרא לא תועיל!

קרוב לדברי הבל. בע"ק שאסור בד"ת ובתפילה הוא מי שטומאה יוצאת מגופו ולא הנוגע בקרי (ובלא"ה בית הסתרים לא חשוב מגע). ואם כוונתו משום חציצה, היה יכול לדבר גם על טיפי מי רגלים.
(ובכלל נראה שלכפרת עון הקרי מתחבר עם תחילת המשפט, היינו להתיש כוח האבר שלא יבוא לידי קרי, אא"כ המחבר סבור שיש לכפר על התינוק קודם שחטא משום תורת הגלגול. ולא נראה....).

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: בקשת מקור

הודעהעל ידי פלגינן » ג' מרץ 15, 2016 11:28 am

איש_ספר כתב:קרוב לדברי הבל. בע"ק שאסור בד"ת ובתפילה הוא מי שטומאה יוצאת מגופו ולא הנוגע בקרי (ובלא"ה בית הסתרים לא חשוב מגע). ואם כוונתו משום חציצה, היה יכול לדבר גם על טיפי מי רגלים.
(ובכלל נראה שלכפרת עון הקרי מתחבר עם תחילת המשפט, היינו להתיש כוח האבר שלא יבוא לידי קרי, אא"כ המחבר סבור שיש לכפר על התינוק קודם שחטא משום תורת הגלגול. ולא נראה....).

כמובן שאינו מכוון להלכה, ונכתב רק על דרך דרש, ואכתי הוא חידוש מפליא! [הפירוש הועתק בשני כת"י מהמאה הט"ו ומיוחס לראשונים, כך שהגם שלא ידענו בבירור מי חיברו, אך אין לנפנפו באבחת מקלדת].
(לא שניסיתי לדחוק זאת בכת"י שציטט צ"פ, אך אם נתעקש נוכל לדחוק שפירוש 'לכפרת עון הקרי' הוא מלשון ניקוי הקרי, ולענ"ד הוא פחות דחוק מהצעתך).

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בקשת מקור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 15, 2016 12:30 pm

הל' "וה' אמר" אינו מובן כי אין האיסור מהתורה, וגם עצם בטוי זה נראה שנכתב בהשפעת הערבית. הקראים אוסרים על בע"ק להתפלל, ואולי זה הפתרון להכל. וא"ש ההי"ב.

מקורות
הודעות: 291
הצטרף: ה' אוגוסט 22, 2013 11:30 am

Re: בקשת מקור

הודעהעל ידי מקורות » ג' מרץ 15, 2016 12:39 pm

איש_ספר כתב:אא"כ המחבר סבור שיש לכפר על התינוק קודם שחטא משום תורת הגלגול. ולא נראה....


בינתיים אין לי מקור, אבל אולי הפירוש הוא כפרת עון קרי של אדה"ר (באותן ק"ל שנים כידוע).

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: בקשת מקור

הודעהעל ידי פלגינן » ג' מרץ 15, 2016 2:08 pm

מה שנכון נכון כתב:הל' "וה' אמר" אינו מובן כי אין האיסור מהתורה, וגם עצם בטוי זה נראה שנכתב בהשפעת הערבית. הקראים אוסרים על בע"ק להתפלל, ואולי זה הפתרון להכל. וא"ש ההי"ב.

זו העתקה מהירה, ולמען הסר ספר בדקתי שוב, וכך כתוב [בהשלמה לפי אברמס]: "והרי אמ' רז"ל בעל קרי...". ועמך הסליחה.

מצ"ב ממאמרו של אברמס, הטור הימני כ"י פריס 843, והשמאלי - וטיקן 236.
קבצים מצורפים
אברמס01.JPG
אברמס01.JPG (60.91 KiB) נצפה 3201 פעמים
אברמס02.JPG
אברמס02.JPG (35.07 KiB) נצפה 3201 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בקשת מקור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 15, 2016 5:07 pm

פלגינן כתב:
מה שנכון נכון כתב:הל' "וה' אמר" אינו מובן כי אין האיסור מהתורה, וגם עצם בטוי זה נראה שנכתב בהשפעת הערבית. הקראים אוסרים על בע"ק להתפלל, ואולי זה הפתרון להכל. וא"ש ההי"ב.

זו העתקה מהירה, ולמען הסר ספר בדקתי שוב, וכך כתוב [בהשלמה לפי אברמס]: "והרי אמ' רז"ל בעל קרי...". ועמך הסליחה.

מצ"ב ממאמרו של אברמס, הטור הימני כ"י פריס 843, והשמאלי - וטיקן 236.

יעו"ע ברמ"א עו,ד ובמ"ב מס"ח (ותריג,יא).


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים

cron