עמוד 5 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יולי 27, 2017 8:48 pm
על ידי ושא_נס
החיד"א ז"ל בספרו מדבר קדמות מערכת ריש אות ט: "ומצאתי בקובץ ישן על קלף כ"י שתירץ דהעיקר הוא האם, שאם האשה תטהר מחשבתה ורעיוניה ותדבק בה' מאד מתרפקת על דודה ולא על אחר - הולד יצא קדוש וטהור ונקי ואינו בן תמורה, ובהכי ניחא ראובן ודוד המלך ע"ה, זהו תורף דבריו ז"ל".
החיד"א מביא זאת בהרחבה בספרו ברכ"י או"ח סימן רמ אות ד: "ואחרי כתבי זה ימים רבים בא לידי יד כהה קובץ ישן נושן כתיבת יד על קלף ובו פסקי הלכות מרבוואתא קמאי ומצאתי שם שכתב וז"ל, צריך לכל איש להזהיר לאשתו להיות' זריזה ולשמור עצמה מאד, כי הכל מוטל על האשה לשמור ולעשות כפלים יותר מהאיש, כי ארז"ל (ב"ב יז א) ד' מתו בעטיו של נחש בנימין ישי וכלאב, והנה אמר דוד המע"ה (תהלים נא, ז) הן בעון חוללתי, וכו' ודרז"ל כי אשת ישי שמה הצללפונית, וישי היה שונא אותה, והי"ל לישי פלגש, פעם אחת באה אשתו של ישי במקום הפלגש בלא ידיעת ישי ובאותו הלילה נתעברה וילדה ממנו דוד, ודאי דעת הצללפונית היתה על בעלה וכל רעיוניה. ומחשבת ישי לא היתה עליה כלל, כי היה סבור לבא על פלגשו. וכו' וכן ראיה מיעקב אבינו דכתיב ויהי בבקר והנה היא לאה. הרי שכל הלילה היה סבור יעקב להיות עם רחל. וכן ראיה מיהודה ותמר שלא היה יודע מי היא והיא יודעת שחמיה הוא, ויצאו ממנה בנים צדיקים, עכ"לה".
מה נתכוין בכותבו קובץ ישן על קלף כ"י? אחד מחיבורי חכמי אשכנז? תודה רבה

Re: חיי אדם על מחלוקת עם הגר"א

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 5:56 pm
על ידי בקרו טלה
מעיין כתב:כן הי' גם בזכרוני וחפשתי ולא מצאתי
ובחפשי באוצר מצאתי שכן הי' בחכ"א דפוס ראשון [והושמט בדפוסים המאוחרים] וז"ל:
והנה לא נמצא בחבור זה מדברי מחותני הגאון רשכבה"ג מו' אלי' חסיד והוא לסיבת כי שמעתי דיבת רבים המתרעמים עלי שהשגתי עליו באיזה מקומות בחיבורי חיי אדם ובלתי ספק שהאנשים המתרעמים לא ידעו דרך הפוסקים שכן דרך תורתנו הקדושה זה בונה וזה סותר והתלמיד חולק על הרב כמו שכתוב בשלחן ערוך ודרך זה היה נהוג אף בזמן התנאים והאמוראים ובודאי ניחא להגר"א מה שאני מפלפל בדבריו ממי שהוא אומר שפיר קאמר כדאמר ר' יוחנן על בר לקישא ב"מ פד ולכתוב דבריו אף אם לא יהי' נראים לי זה לא אוכל ולכן אחזתי במידת השתיקה להסיר תלונתן מעלי והם עתידים ליתן את הדין כי מנעו נחת רוח להגר"א לפלפל בדבריו והדן אותי לכף זכות ידונו אותו משמים לזכות.

השמטה מהקדמת החכמת אדם

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 7:01 pm
על ידי הולשטיין
אבקש מקור לדבר הבא:

שהיו בעלי חסד נטפלים למביאי החטאות ונלווים אליהם בעת הילוכם עם הבהמה לביהמ"ק, ועי"כ לא היה ניכר כ"כ מיהו החוטא, כי היה נבלע בין המלווים אותו. (לא מצאתי המקור לזה, רק הירושלמי הדומה קצת: במקום אשר תשחט העולה תשחט החטאת לפני ה', שלא לפרסם את החטאים.

תודה מראש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' אוגוסט 06, 2017 9:30 pm
על ידי אבןטובה
אם היית לומד סוטה לב:
לא היית צריך לציין ירושלמי תחת בבלי

כאכילתכם כן עבודתכם

פורסם: א' אוגוסט 13, 2017 11:08 pm
על ידי מצפה
מה מקור המאמר 'כאכילתכם כן עבודתכם'?

Re: כאכילתכם כן עבודתכם

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 8:48 am
על ידי פרשת_דרכים
מצפה כתב:מה מקור המאמר 'כאכילתכם כן עבודתכם'?

לכאורה הוא מאמר העולם כדאמרי אינשי, ואין מקורו בדברי רז"ל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 9:20 pm
על ידי מצפה
לא הובא בשם שום אחד מהצדיקים?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 10:46 pm
על ידי בקרו טלה
רבים ציינו [גם על כאכילתכם כן תורתכם] למשנה באבות אם אין קמח אין תורה, ולגמ' בב"ק דלא אכלי בישרא דתורא

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוגוסט 14, 2017 10:50 pm
על ידי פייערמאן
מצפה כתב:לא הובא בשם שום אחד מהצדיקים?

כמדומני שיש מעשה שאחד מהצדיקים סיפר על המהרי"ט אלגזי שאמר כן.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אוגוסט 15, 2017 3:11 am
על ידי פייערמאן
פייערמאן כתב:
מצפה כתב:לא הובא בשם שום אחד מהצדיקים?

כמדומני שיש מעשה שאחד מהצדיקים סיפר על המהרי"ט אלגזי שאמר כן.

מצאתי בספר מגן אבות באבוב.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אוגוסט 15, 2017 4:08 pm
על ידי מצפה
יישר כח

מקור בספרי הישמח משה

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 12:21 am
על ידי מצפה
אני זקוק בדחיפות לכתובת איה נכתב הווארט הזה, אם בספרי הישמח משה זיע"א ואם בשמו.
תמצית הענין שבהושע"ר השי"ת שואל את האדם אי מלכא אנא עד האידנא וכו' ואומרים לפניו רבש"ע אמת שלא זו הדרך, אבל אנו מבקשים 'למענך אלקינו הושענא' כי אף שגם הבנים סובלים כאשר אינם על שולחן אביהם, אבל צער ובושה גדולה יותר לאביהם. עכתדה"ק.

Re: מקור בספרי הישמח משה

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 12:37 am
על ידי מה שנכון נכון
זה מובא בשם נכדו הקדושת יו"ט.
ראה דברי יואל מועדים ג עמ' שסו ועו, וברך משה ד עמ' לו.

Re: מקור בספרי הישמח משה

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 12:58 am
על ידי מצפה
יישר כחך.
אם תוכל בבקשה להוריד את ב' המקורות הנזכרות, יען כי אין לי כרגע מנוי באוצה"ח המקוון.

Re: מקור בספרי הישמח משה

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 1:15 am
על ידי מה שנכון נכון
דברי.PDF
(195.99 KiB) הורד 503 פעמים

ברך.PDF
(181.83 KiB) הורד 310 פעמים

Re: מקור בספרי הישמח משה

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2017 1:24 am
על ידי מצפה
יישר כח גדול

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 1:17 am
על ידי נהר שלום
בדרכי תשובה (סימן קפ"א סק"ד) כתב בשם שו"ת זרע יצחק (סימן י"ב): "שנשאל באחד שגילח הפאות במספריים סמוך לבשר כעין תער,‏ וסבר שמותר לעשות כן,‏ ועכשיו שנודע לו שהוא אסור ורוצה לקבל תשובה,‏ מה תהא תשובתו.‏ והשיב שלדעתו א״צ לקבל תשובה,‏ כיון שהמחבר לא הכריע כדעת האוסרים,‏ וכתב רק בלשון יש לחוש לדבריהם,‏ ועכ״פ גם דעת הרמב״ם המקיל בזה יש לו מקור בש״ס, ע"כ עכ"פ לעניין התשובה על לשעבר בשוגג יש לסמוך על דעת הרמב"ם להקל. עי"ש באורך".
לא מצאתי בשו"ת זרע יצחק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 1:27 am
על ידי בקרו טלה
נהר שלום כתב:לא מצאתי בשו"ת זרע יצחק

זרע יצחק אייזנברג עמ' 53 באוצה"ח [בה"ב חסר תחילת התשובה]

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 1:45 am
על ידי נהר שלום
בקרו טלה כתב:
נהר שלום כתב:לא מצאתי בשו"ת זרע יצחק

זרע יצחק אייזנברג עמ' 53 באוצה"ח [בה"ב חסר תחילת התשובה]

תודה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' ספטמבר 01, 2017 4:22 am
על ידי ישראליק
ר' אליהו האתמרי זצ"ל בעל ספר שבט מוסר ועוד, מתבטא באחד מספריו שאולי הי' אדם חי אפילו אלף שנים לא הי' משיג דרגתו של הקטן שבשבטי י-ה - משהו כזה

אשמח לקבל מראה מקום המדויק או בערך ללשון הנ"ל.

תודה רבה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' ספטמבר 01, 2017 5:32 am
על ידי בקרו טלה
ישראליק כתב:ר' אליהו האתמרי זצ"ל בעל ספר שבט מוסר ועוד, מתבטא באחד מספריו שאולי הי' אדם חי אפילו אלף שנים לא הי' משיג דרגתו של הקטן שבשבטי י-ה - משהו כזה
אשמח לקבל מראה מקום המדויק או בערך ללשון הנ"ל.
תודה רבה.

שבט מוסר פרק יא

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' ספטמבר 01, 2017 5:58 am
על ידי ישראליק
בקרו טלה כתב:
ישראליק כתב:ר' אליהו האתמרי זצ"ל בעל ספר שבט מוסר ועוד, מתבטא באחד מספריו שאולי הי' אדם חי אפילו אלף שנים לא הי' משיג דרגתו של הקטן שבשבטי י-ה - משהו כזה
אשמח לקבל מראה מקום המדויק או בערך ללשון הנ"ל.
תודה רבה.

שבט מוסר פרק יא


רב תודות!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 1:49 pm
על ידי זקן ששכח
זכור לי שיש מכתב מהרמ"א אל מרן הבית יוסף ובו כותב בין הדברים שאינו בקי בחכמת הדקדוק.
אודה למי שיראני איה מקום המכתב.
בברכה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 2:02 pm
על ידי הגיונות
זקן ששכח כתב:זכור לי שיש מכתב מהרמ"א אל מרן הבית יוסף ובו כותב בין הדברים שאינו בקי בחכמת הדקדוק.
אודה למי שיראני איה מקום המכתב.
בברכה

מפורסמת האיגרת שכתב המהרש"ל לרמ"א ובה מוכיח את הרמ"א על שגיאותיו בתחביר ובדקדוק.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 2:05 pm
על ידי זקן ששכח
הגיונות כתב:
זקן ששכח כתב:זכור לי שיש מכתב מהרמ"א אל מרן הבית יוסף ובו כותב בין הדברים שאינו בקי בחכמת הדקדוק.
אודה למי שיראני איה מקום המכתב.
בברכה

מפורסמת האיגרת שכתב המהרש"ל לרמ"א ובה מוכיח את הרמ"א על שגיאותיו בתחביר ובדקדוק.

לא לכך כוונתי אלא לאגרת בה כותב הרמ"א בעצמו שאינו יודע בחכמה זו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 2:07 pm
על ידי הגיונות
ראה בתשובותיו סי' ז': "מימי לא למדתי חכמת הדקדוק" (וזהו ממענה הרמ"א למהרש"ל).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 2:17 pm
על ידי זקן ששכח
הגיונות כתב:ראה בתשובותיו סי' ז': "מימי לא למדתי חכמת הדקדוק" (וזהו ממענה הרמ"א למהרש"ל).

תודה רבה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 9:58 pm
על ידי פלוריש
אני מחפש מקום בו הרוגוצ'בר כותב שאם בשיעור שלם יש איסור, חצי השיעור הוא אותה מהות ואיכות של איסור ורק הכמות חסרה, ולכן חצי שיעור אסור מן התורה למרות שחיוב מלקות חל רק בשיעור שלם, ולפי זה, שדין חצי שיעור שייך לא רק באכילה אלא גם באיסורים אחרים (כגון המבשל חצ"ש של בשר וחלב).
תודה רבה!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' ספטמבר 14, 2017 10:18 pm
על ידי דרומי
ראיתי בלקוטי שיחות חלק ז ע' 110 שמציין למפענח צפונות עמ' קפה ואילך. ואינו תח"י.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' ספטמבר 15, 2017 2:07 am
על ידי פלוריש
תודה רבה!

וכבר אמרו כי ההערה על הספק חצי ידיעה

פורסם: ג' ספטמבר 26, 2017 10:52 pm
על ידי ושא_נס
אחד מחכמי איטליה במאה הי"ו: "וכבר אמרו כי ההערה על הספק חצי ידיעה".
מי האומרים והיכן בא מאמרם?
תודה רבה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 11:08 pm
על ידי קאצ'קלה
ראיתי למי שמביא מפי השמועה:
לפי דוגמא מפורסמת שמביאים בשם החזון איש, ניתן למצוא בירושלמי קטע כזה:
אמר רבי לא וכו'.
עכשו יש לתהות איך עלינו לגרוס את הדברים:
אמר רבי: לא, וכו' כלומר המימרה הקודמת נשללת, והעיקר כהמשך הסוגיא.
אמר רבי: לא וכו', כלומר נשלל המשך הסוגיא.
או אפילו
אמר רבי לא: כי לא הוא שם אדם, הוא עולא כשמו בבבלי.


האם ידוע למישהו מקור לשמועה זו בשם החזו"א?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2017 7:53 am
על ידי פלגינן
קאצ'קלה כתב:ראיתי למי שמביא מפי השמועה:
לפי דוגמא מפורסמת שמביאים בשם החזון איש, ניתן למצוא בירושלמי קטע כזה:
אמר רבי לא וכו'.
עכשו יש לתהות איך עלינו לגרוס את הדברים:
אמר רבי: לא, וכו' כלומר המימרה הקודמת נשללת, והעיקר כהמשך הסוגיא.
אמר רבי: לא וכו', כלומר נשלל המשך הסוגיא.
או אפילו
אמר רבי לא: כי לא הוא שם אדם, הוא עולא כשמו בבבלי.


האם ידוע למישהו מקור לשמועה זו בשם החזו"א?

שמעתי כי בקרוב עומד להתפרסם מאמר מקיף ביותר על רבי לא, ובו מטפל גם בבעיות כאלו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2017 1:28 pm
על ידי קאצ'קלה
פלגינן כתב:
קאצ'קלה כתב:ראיתי למי שמביא מפי השמועה:
לפי דוגמא מפורסמת שמביאים בשם החזון איש, ניתן למצוא בירושלמי קטע כזה:
אמר רבי לא וכו'.
עכשו יש לתהות איך עלינו לגרוס את הדברים:
אמר רבי: לא, וכו' כלומר המימרה הקודמת נשללת, והעיקר כהמשך הסוגיא.
אמר רבי: לא וכו', כלומר נשלל המשך הסוגיא.
או אפילו
אמר רבי לא: כי לא הוא שם אדם, הוא עולא כשמו בבבלי.


האם ידוע למישהו מקור לשמועה זו בשם החזו"א?

שמעתי כי בקרוב עומד להתפרסם מאמר מקיף ביותר על רבי לא, ובו מטפל גם בבעיות כאלו.

המאמר המקיף ההוא הגיע לידי לשם הגהה, ולא מצאתי בו התייחסות לשמועה כזו בשם החזו"א.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2017 2:06 pm
על ידי עיניו כיונים
קאצ'קלה כתב:ראיתי למי שמביא מפי השמועה:
לפי דוגמא מפורסמת שמביאים בשם החזון איש, ניתן למצוא בירושלמי קטע כזה:
אמר רבי לא וכו'.
עכשו יש לתהות איך עלינו לגרוס את הדברים:
אמר רבי: לא, וכו' כלומר המימרה הקודמת נשללת, והעיקר כהמשך הסוגיא.
אמר רבי: לא וכו', כלומר נשלל המשך הסוגיא.
או אפילו
אמר רבי לא: כי לא הוא שם אדם, הוא עולא כשמו בבבלי.


האם ידוע למישהו מקור לשמועה זו בשם החזו"א?

מקובל שרבי לָא הוא רבי אילעא(י) או אילא של הבבלי. עולא של הבבלי נקרא בירושלמי באותו שם: עולא/ה בר ישמעאל.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' ספטמבר 29, 2017 2:36 pm
על ידי קאצ'קלה
עיניו כיונים כתב:מקובל שרבי לָא הוא רבי אילעא(י) או אילא של הבבלי. עולא של הבבלי נקרא בירושלמי באותו שם: עולא/ה בר ישמעאל.

צודק. הבחנתי בטעות זו של הכותב הנ"ל. ואכן במאמר המקיף על 'רבי לא' מובאים מקורות חזקים לכך ש'רבי לא' הוא רבי אילא/אלעאי של הבבלי [והירושלמי!].

חיפוש מקור המדרש

פורסם: א' אוקטובר 08, 2017 7:54 pm
על ידי איש פלוני
מצאתי כתוב "איתא דיש עקרב הנושך לחמה ולבנה ומיראתם ממנו הולכין בסדרן" מישהו יודע מה המקור?

שלמה המלך בנה רכבת

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 12:31 am
על ידי שייף נפיק
ראיתי לפני שנים באחד מספרי רבינו הבן איש חי ששלמה המלך עשה רכבת.
מי יראנו איפה כתב זאת

Re: שלמה המלך בנה רכבת

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 2:20 am
על ידי חיימקה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 6:35 am
על ידי מיכאל1
פלוריש כתב:אני מחפש מקום בו הרוגוצ'בר כותב שאם בשיעור שלם יש איסור, חצי השיעור הוא אותה מהות ואיכות של איסור ורק הכמות חסרה, ולכן חצי שיעור אסור מן התורה למרות שחיוב מלקות חל רק בשיעור שלם, ולפי זה, שדין חצי שיעור שייך לא רק באכילה אלא גם באיסורים אחרים (כגון המבשל חצ"ש של בשר וחלב).
תודה רבה!

אולי הכוונה לצפנת פענח סי' רפ"ח