עמוד 61 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' יולי 02, 2019 1:03 pm
על ידי בקרו טלה
נחלי אפרסמון כתב:הראני בני בס' חידושי הרי"ם וכן בס' שפתי צדיק פרשת קרח, שמביאים בשם הזוה"ק שהקב"ה רצה לעשות את קרח לוי גדול .כמו שהיה אהרון כה"ג ולא מצאתי לע"ע בזוהר אשמח אם יאירו עיני.

בליקוטי הרי"מ מציינים לזוהר חלק ג דף מט ע"א
אמר רבי יצחק, רב מכל ליואי קרח הוא, דעבדיה קודשא בריך הוא לתתא כגוונא דלעילא, וקרייה קרח וכו'.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' יולי 02, 2019 3:40 pm
על ידי וונדרבר
כרמי שלי כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=

צילום ההשמטות מתוך ירושלמי וילנא סוף נזיקין טהרות:

השמטות מתלמוד ירושלמי נשים נזיקין טהרות.jpg
השמטות מתלמוד ירושלמי נשים נזיקין טהרות.jpg (29.13 KiB) נצפה 9999 פעמים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' יולי 02, 2019 8:52 pm
על ידי ישבם
שמחו כתב:הח"ח בספר חומת הדת (פי"ג) מביא בשם מדרש שהכתוב 'יונתי בחגוי הסלע' נאמר על סוף השעבוד במצרים שע"ז נאמר 'תכבד העבודה על האנשים' וכו'.
לע"ע לא מצאתי מדרש כזה, כן ידוע לדרוש את הכתוב הנ"ל על הזמן שהמצרים רדפו אחריהם לפני ים סוף.
אשמח למי שיאיר את עיני.

אולי כוונתו למה שכתוב בהמשך הפסוק השמיעיני את קולך וכמובא ברש"י על אתר ועוד.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' יולי 03, 2019 4:48 pm
על ידי ושא_נס
בספר חידושי הרח"ה ח"א לר' חיים הירשנזאהן (ירושלם תרע"ד-תרפ"ד):
"ומה שנמצא בדברי הימים ספר תורת ה' ביד משה (דברי הימים ב' ל"ד (ט"ו) [י"ד]), אין הכונה שנכתבה ביד משה, רק שנתנה ביד משה, על פי ה' ביד משה. ולו גנזה יאשיהו עם הארון היה חושב מן הגנוזים, כמו שחושב את הארגז מפני שלא היה בארון ממש, אך בלי ספק עלה בלבם שאולי היא זאת הספר תורה עצמו שכתבו משה ונתנו בארון, ומפני זה עשה המגילה כל כך רושם ופחד. ולא כמו שחושבים התועים בישימון דרך הבקורת הגבוה דברים שאין להם שחר".

למי כונתו בסוף דבריו במודגש?
ייש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יולי 04, 2019 4:57 pm
על ידי יקוב
ידוע שיש כמה מיני רוח הקודש ואחד מהם שהשם מזמין לאדם שידבר ממילא מפיו דברי אמת מה שיהיה כן, הגם כי הוא בעצמו אינו יודע למה דיבר כן, וכמו שכתוב בספר תד"א עיין שם.
מזה הספר תד"א (לא נראה תנא דבי אליהו)

מי הם המקובלים הסוברים שצריך פריעה בצפורן דווקא

פורסם: ה' יולי 04, 2019 6:20 pm
על ידי איש הגבעה
אני מחפש מקור למה שראיתי מביאין ששיטת המקובלים שפריעה בברית מילה צריך דווקא בצפורן מי הם המקובלים שכתבו או אמרו כן- לא ראיתי מקור מדוייק במקובלים.

Re: מי הם המקובלים שצריך פריעה בצפורן דווקא

פורסם: ה' יולי 04, 2019 7:07 pm
על ידי עזריאל ברגר

Re: מי הם המקובלים שצריך פריעה בצפורן דווקא

פורסם: ה' יולי 04, 2019 7:20 pm
על ידי פלגינן
איש הגבעה כתב:אני מחפש מקור למה שראיתי מביאין ששיטת המקובלים שפריעה בברית מילה צריך דווקא בצפורן מי הם המקובלים שכתבו או אמרו כן- לא ראיתי מקור מדוייק במקובלים.

בעיקר סוד ה' - שרביט הזהב למקובל ר' דוד מלידא. יש גם קפידא כזאת בכללי המילה לר"י הגוזר.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יולי 04, 2019 8:32 pm
על ידי בקרו טלה
יקוב כתב:ידוע שיש כמה מיני רוח הקודש ואחד מהם שהשם מזמין לאדם שידבר ממילא מפיו דברי אמת מה שיהיה כן, הגם כי הוא בעצמו אינו יודע למה דיבר כן, וכמו שכתוב בספר תד"א עיין שם.

תנא דבי אליהו רבה - פרק ב [ועי"ע כעי"ז בזוטא פרק א' ופרק טו]
אשרי אדם השם עצמו כשור לעול וכחמור למשא וישב ויהגה בכל יום בתורה תמיד מיד רוח הקודש שורה עליו ותורתו בתוך מעיו שנאמר אשריכם זורעי על כל מים (ישעיה לב) ואין מים אלא תורה שנאמר הוי כל צמא לכו למים (שם נה) על כל מים כיצד פירוש קורא אדם תורה נביאים וכתובים משנה הלכות אגדות ומדרש וירבה בישיבה וימעט בסחורה מיד רוח הקודש בתוך מעיו ומלתו על לשונו שנאמר רוח ה' דבר בי ומלתו על לשוני

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יולי 04, 2019 9:57 pm
על ידי יקוב
אבל איפה אתה רואה כאן "הגם כי הוא בעצמו אינו יודע למה דיבר כן" וכו'

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' יולי 04, 2019 11:27 pm
על ידי א_צאנזער
בקרו טלה כתב:
נחלי אפרסמון כתב:הראני בני בס' חידושי הרי"ם וכן בס' שפתי צדיק פרשת קרח, שמביאים בשם הזוה"ק שהקב"ה רצה לעשות את קרח לוי גדול .כמו שהיה אהרון כה"ג ולא מצאתי לע"ע בזוהר אשמח אם יאירו עיני.

בליקוטי הרי"מ מציינים לזוהר חלק ג דף מט ע"ט
אמר רבי יצחק, רב מכל ליואי קרח הוא, דעבדיה קודשא בריך הוא לתתא כגוונא דלעילא, וקרייה קרח וכו.


האם משמעות הזוה"ק שכבר עשה אותו לוי גדול?
כי בחידושי הרי"ם המצוטט משמע שרק "רצה" לעשותו לוי גדול.

ומה המשמעות של לוי גדול?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יולי 05, 2019 12:18 am
על ידי בקרו טלה
מצפה לישועת השם כתב:יש סיפור חסידי, על אחד מהצדיקים שראה אנשים יושבים ואוכלים בשר (כמדומני, ושזה היה בשבת), והסיר כביכול את המראה הגשמי מאנשיו שעמדו סביבו, וראו שהם כמו בהמות האוכלים עם שטריימל...
מישהו מחו"ר יודע אולי מי היה הצדיק הזה, ומהיכן המקור לסיפור?
ייש"כ.

לעיל הובא משארית נתן
אשמח לעוד מראה מקומות בנוסף לנסמן בתורת שמואל הע' 48 [דהיינו חוץ מתורת אדמור"י חב"ד לאחרי המהר"ש]

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יולי 05, 2019 12:28 am
על ידי שמואל שלומוביץ
שמחו כתב:הח"ח בספר חומת הדת (פי"ג) מביא בשם מדרש שהכתוב 'יונתי בחגוי הסלע' נאמר על סוף השעבוד במצרים שע"ז נאמר 'תכבד העבודה על האנשים' וכו'.
לע"ע לא מצאתי מדרש כזה, כן ידוע לדרוש את הכתוב הנ"ל על הזמן שהמצרים רדפו אחריהם לפני ים סוף.
אשמח למי שיאיר את עיני.

יש כמה מקומות שנדרש על זעקת ישראל בשעבוד מצרים, אבל לא מצאתי שזה מתיחס ביחוד לשעבוד התבן שהכביד עליהם פרעה בסוף.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יולי 05, 2019 1:36 am
על ידי לבי במערב
נחלי אפרסמון כתב:גם זה שאלני בני.

יניק וחכים...

חוליו של רבי אליעזר הגדול

פורסם: ו' יולי 05, 2019 11:32 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
הוזכר בגמרא בברכות ובסנהדרין סח.
האם נזכר באיזה מקום במה היה חולה רבי אליעזר הגדול?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יולי 05, 2019 12:46 pm
על ידי .השוחט
בקונטרסים של הרד"ל [במבואותיו לפרקי דר"א] כמדו' לא מביא, וכפה"נ דליתא, כיון שמביא שם כל פרט בתולדותיו שיש לו מקור.
ומה זה עלה על דעתכם לחקור בזה, מהיכי תיתי שלא חלש מזקנה, שהיה מופלג בה, כמו שמשער הרד"ל לפי חשבונותיו שהיה קרוב למאה.
[כן יש לשאול על כל אחד מאישי המקרא והתלמוד].
ומשער שהביאוהו לקיסרי בחליו משום דבסים אוירא, ולכן פגש ר"ע את ארונו בדרך מקיסרי ללוד.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יולי 05, 2019 1:29 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
.השוחט כתב:בקונטרסים של הרד"ל [במבואותיו לפרקי דר"א] כמדו' לא מביא, וכפה"נ דליתא, כיון שמביא שם כל פרט בתולדותיו שיש לו מקור.
ומה זה עלה על דעתכם לחקור בזה, מהיכי תיתי שלא חלש מזקנה, שהיה מופלג בה, כמו שמשער הרד"ל לפי חשבונותיו שהיה קרוב למאה.
[כן יש לשאול על כל אחד מאישי המקרא והתלמוד].
ומשער שהביאוהו לקיסרי בחליו משום דבסים אוירא, ולכן פגש ר"ע את ארונו בדרך מקיסרי ללוד.


ראיתי מישהו קצת קדום שכתב שחלה בחולי מעיים, והיה לי לפלא. על כן שאלתי.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' יולי 05, 2019 3:08 pm
על ידי .השוחט
דרופתקי דאורייתא כתב:

ראיתי מישהו קצת קדום שכתב שחלה בחולי מעיים, והיה לי לפלא. על כן שאלתי.


אמנם צדיקים בחולי מעיים, אבל הרי הניח תפיליו בשופי עד זיבולא בתרייתא.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 1:14 pm
על ידי תורה מפוארת
כמו שכתב הרב חיים ויטאל () שמצד הגופים עוד יש השתוות בצד מה ישראל ואומות שכולם באים מתולדות אדם הראשון, אבל מצד הנפשות אין להם שום השתוות, עכ"ד.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 3:04 pm
על ידי סליחות
בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

(אין כוונתי ספציפית על לך לשלום ולך בשלום שנמצא בברכות,
כי שם רק מוזכר העניין הנפטר מחבירו אל יאמר לו וכו')

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 3:28 pm
על ידי נחלי אפרסמון
תורה מפוארת כתב:כמו שכתב הרב חיים ויטאל () שמצד הגופים עוד יש השתוות בצד מה ישראל ואומות שכולם באים מתולדות אדם הראשון, אבל מצד הנפשות אין להם שום השתוות, עכ"ד.


ספר שם משמואל - פרשת וירא - שנת תרע"א
במדרש תנחומא הלך לקחת מהם עצה [על המילה] וכו' א"ל אשכול כו', א"ל ענר כו'. והדבר יפלא איך שייך שיטול עצה ע"ז. ועוד קשה הלא מפורש במד"ר (פ' נ"ח) קרית הארבע ע"ש שדרו בה ארבעה צדיקים אברהם ענר אשכול וממרא ונמולו בה ד' צדיקים כו' יע"ש, ונראה דאין הפירוש נטל עצה אם לעשות או לא, כי ח"ו לשאול שאלה כזו כיון שהי' ציווי השי"ת, וגם מה שאמרו ענר אשכול שלא לימול אין הפירוש שלא לעשות. רק הענין, דהנה מחצב הנשמות של ישראל אין זה מחצב נשמות אוה"ע, כי רק בגופם יש להם השתוות בצד מה מחמת אדה"ר שכולם באים ממנו, אך ע"י המילה נעשה הפרש גם מצד הגוף, דהגוף השיג צורה אחרת. וזה הי' חשבונו של אאע"ה שאמר (ב"ר סו"פ מ"ז) עד שלא מלתי היו העוברים והשבים באים אצלי תאמר משמלתי אינם באים אצלי, והיינו דכוונתו היתה להחזירם למוטב וכשימול א"ע ייעשה נבדל מן העולם גם בגוף ולא יוכל להחזירם למוטב, ולכך רצה שיסכימו הם ע"ז, היינו כדי שגם השכל האנושי יסכים ע"ז, וממילא לא תהי' עשי' שהיא למעלה מהטבע ועוד יהי' לו חיבור עם העולם, ויוכל להחזירם למוטב עדיין. וזה ששאל להם מה דעת השכל האנושי ע"ז. והשיבו ענר אשכול דמצד השכל האנושי אין למילה שום מקום, דמילה ניתנה בשמיני שהיא למעלה מן הטבע, והגם שהם עצמם מלו א"ע אח"כ אבל יעשו ג"כ למעלה מהטבע, וממרא אמר שגם בתוך הטבע יש לו מקום ומצד השכל האנושי צריך להיות כן:

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 3:29 pm
על ידי מחולת המחנים
סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=7135#p7135

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 4:03 pm
על ידי סליחות
מחולת המחנים כתב:
סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=7135#p7135

ייש"כ.
חשבתי שראיתי בזה בש"ס פעם, אבל אולי ברית כרותה לשפתיים (שמופיע בכמה מקומות) היה במחשבתי.
וכן אפשר להוסיף לשם את הסיפור עם חלב הלביאה משוחר טוב.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 4:39 pm
על ידי .השוחט
אם תתן את העם הזה בידי, שלא רצו לומר כנעני בגלל לשונם ולא עמלקי בגלל דיבורם,
ויש גמרא ידועה בריש פרק המקבל, על המחכיר לחיטים וזרע המקבל שעורים, שאומר בעה"ב התפללתי על חיטים.
ועי' גם משך חכמה במקרא הנ"ל, שדומה שמקשר לגמרא הזו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 4:48 pm
על ידי תורה מפוארת
נחלי אפרסמון כתב:
תורה מפוארת כתב:כמו שכתב הרב חיים ויטאל () שמצד הגופים עוד יש השתוות בצד מה ישראל ואומות שכולם באים מתולדות אדם הראשון, אבל מצד הנפשות אין להם שום השתוות, עכ"ד.


ספר שם משמואל - פרשת וירא - שנת תרע"א
במדרש תנחומא הלך לקחת מהם עצה [על המילה] וכו' א"ל אשכול כו', א"ל ענר כו'. והדבר יפלא איך שייך שיטול עצה ע"ז. ועוד קשה הלא מפורש במד"ר (פ' נ"ח) קרית הארבע ע"ש שדרו בה ארבעה צדיקים אברהם ענר אשכול וממרא ונמולו בה ד' צדיקים כו' יע"ש, ונראה דאין הפירוש נטל עצה אם לעשות או לא, כי ח"ו לשאול שאלה כזו כיון שהי' ציווי השי"ת, וגם מה שאמרו ענר אשכול שלא לימול אין הפירוש שלא לעשות. רק הענין, דהנה מחצב הנשמות של ישראל אין זה מחצב נשמות אוה"ע, כי רק בגופם יש להם השתוות בצד מה מחמת אדה"ר שכולם באים ממנו, אך ע"י המילה נעשה הפרש גם מצד הגוף, דהגוף השיג צורה אחרת. וזה הי' חשבונו של אאע"ה שאמר (ב"ר סו"פ מ"ז) עד שלא מלתי היו העוברים והשבים באים אצלי תאמר משמלתי אינם באים אצלי, והיינו דכוונתו היתה להחזירם למוטב וכשימול א"ע ייעשה נבדל מן העולם גם בגוף ולא יוכל להחזירם למוטב, ולכך רצה שיסכימו הם ע"ז, היינו כדי שגם השכל האנושי יסכים ע"ז, וממילא לא תהי' עשי' שהיא למעלה מהטבע ועוד יהי' לו חיבור עם העולם, ויוכל להחזירם למוטב עדיין. וזה ששאל להם מה דעת השכל האנושי ע"ז. והשיבו ענר אשכול דמצד השכל האנושי אין למילה שום מקום, דמילה ניתנה בשמיני שהיא למעלה מן הטבע, והגם שהם עצמם מלו א"ע אח"כ אבל יעשו ג"כ למעלה מהטבע, וממרא אמר שגם בתוך הטבע יש לו מקום ומצד השכל האנושי צריך להיות כן:

יישר כח אני מחפש את הר' חיים ויטאל, כי הציטוט הנ"ל הוא משם משמואל עצמו (תצוה זכור תרע"ו), וכמובן שאיני יכטל לכתוב לעיין בספר שהוא עצמו כתב...
מ"מ תודה רבה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 4:51 pm
על ידי תורה מפוארת
סליחות כתב:
מחולת המחנים כתב:
סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

viewtopic.php?p=7135#p7135

ייש"כ.
חשבתי שראיתי בזה בש"ס פעם, אבל אולי ברית כרותה לשפתיים (שמופיע בכמה מקומות) היה במחשבתי.
וכן אפשר להוסיף לשם את הסיפור עם חלב הלביאה משוחר טוב.

זה זוהר מפורש (ח"א קסט.), עיין עוד בית הלוי על בראשית לב יא.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 4:55 pm
על ידי נחלי אפרסמון
תורה מפוארת כתב:
סליחות כתב:
מחולת המחנים כתב:
סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

viewtopic.php?p=7135#p7135

ייש"כ.
חשבתי שראיתי בזה בש"ס פעם, אבל אולי ברית כרותה לשפתיים (שמופיע בכמה מקומות) היה במחשבתי.
וכן אפשר להוסיף לשם את הסיפור עם חלב הלביאה משוחר טוב.

זה זוהר מפורש (ח"א קסט.), עיין עוד בית הלוי על בראשית לב יא.

וכן אוחה"ק ריש ואתחנן.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 5:01 pm
על ידי הוגה
בתשובה כת"י לרב כף החיים זצ"ל משנת אעת"ר כתב וז"ל
והנה בכל הני חסירות ומליאות שנמצאו, וגם בענין פצוע דכה, שיש שינוי בין ספר תורה שלנו לספר תורה של התימנים, יש פלוגתא עצומה בזה, כמבואר בספר מנחת שי כל אחד במקומו. רק בענין תיבת ובבקרנו (שמות י ט), כעת לא מצאתי שום סברה דס"ל שצריך להיות בה יו"ד, וגם בספר פירוש ערבי של רבי סעדיא גאון שהולכין אחריו התימנים לא ראיתי כתובה ביו"ד כיעו"ש.

מיהו מה שאין עושין פרשה בהמקריב את זבח שלמיו וכו' יש לפסול, דלא מצינו מי שאומר שאין צריך פרשה. ומיהו אחר כך מצאתי בספר פירוש ערבי של רבי סעדיה גאון שכתב כן בשם תשובת הרי"ץ חלק א' סימן כ"ד יעו"ש.

מהו ספר פירוש ערבי של רבי סעדיה גאון שנדפס קודם שנת תרע"א? ומהו תשובת הרי"ץ? בתודה רבה!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 5:36 pm
על ידי בן מיכאל
נחלי אפרסמון כתב:
תורה מפוארת כתב:
סליחות כתב:
מחולת המחנים כתב:
סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

viewtopic.php?p=7135#p7135

ייש"כ.
חשבתי שראיתי בזה בש"ס פעם, אבל אולי ברית כרותה לשפתיים (שמופיע בכמה מקומות) היה במחשבתי.
וכן אפשר להוסיף לשם את הסיפור עם חלב הלביאה משוחר טוב.

זה זוהר מפורש (ח"א קסט.), עיין עוד בית הלוי על בראשית לב יא.

וכן אוחה"ק ריש ואתחנן.

כמדומני שמקור האוה"ח במדרש אסתר.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 5:37 pm
על ידי בן מיכאל
יש מקור שבע"ח אוכלים עשבים משנעשים בני שמונה ימים? תודה רבה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 5:44 pm
על ידי מה שנכון נכון
הוגה כתב:מהו ספר פירוש ערבי של רבי סעדיה גאון שנדפס קודם שנת תרע"א? ומהו תשובת הרי"ץ? בתודה רבה!

נראה שכוונתו לתפסיר רס"ג שנדפס בתאג' (ירושלים תרנ"ד ואילך).
בהערות ר"א אלנדאף בפ' צו הוא מציין לתשובת מהרי"ץ (פעולת צדיק) ח"א סכ"ד.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 7:14 pm
על ידי הוגה
מה שנכון נכון כתב:
הוגה כתב:מהו ספר פירוש ערבי של רבי סעדיה גאון שנדפס קודם שנת תרע"א? ומהו תשובת הרי"ץ? בתודה רבה!

נראה שכוונתו לתפסיר רס"ג שנדפס בתאג' (ירושלים תרנ"ד ואילך).
בהערות ר"א אלנדאף בפ' צו הוא מציין לתשובת מהרי"ץ (פעולת צדיק) ח"א סכ"ד.

יישר כח רב!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 10:14 pm
על ידי איקטורין
מהחיד"א - שהתורה הייתה בפרס עד ימי מרדכי ואסתר.
או בנוסח אחר - משהוא בהקשר לכך, שמרכזי התורה נודדים בכל תקופה למקום אחר.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 11:45 pm
על ידי נחלי אפרסמון
איקטורין כתב:מהחיד"א - שהתורה הייתה בפרס עד ימי מרדכי ואסתר.
או בנוסח אחר - משהוא בהקשר לכך, שמרכזי התורה נודדים בכל תקופה למקום אחר.

בסו"ס שם הגדולים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 11:53 pm
על ידי נחלי אפרסמון
נחלי אפרסמון כתב:
איקטורין כתב:מהחיד"א - שהתורה הייתה בפרס עד ימי מרדכי ואסתר.
או בנוסח אחר - משהוא בהקשר לכך, שמרכזי התורה נודדים בכל תקופה למקום אחר.

בסו"ס שם הגדולים.

החיד"א נדרש לשאלה: מדוע אין תורה בימיו בפרס? ואלה דבריו (מראית העין, סנהדרין כג, ד"ה חבלים):
והיום ידעתי מפי מגידי אמת דבערי פרס אין תורה, ואפילו תפלה אינם יודעים. והטעם כי היו הרבה ניצוצי תורה, והאמוראים ורבנן סבוראי והגאונים בלימודם וקדושתם ביררו כל ניצוצי התורה אשר שם. ואחר שנתבררו משם, ה' עשה שילכו לצרפת וספרד. והיו רש"י ז"ל ורבותינו בעלי התוספות, והפליאו לעשות, עד שביררו הכל. ואח"כ היה גרוש צרפת. וכן בספרד היו רבוואתא קמאי ובתראי, תפארת חכמים גדולי ישראל, והרביצו תורה הרבה, והיה הגרוש, ובאו ישראל לטורקי"אה וארץ מערב ובאשכנז ופולין ה' עליהם יחיו. וכל זה אינו במקרה ח"ו, רק אל המקום שהיו ניצוצי התורה כמו בפרס, עשה ה' שירביצו שם תורה, עד שביררו הניצוצות התם. וכן בכל המקומות. ומזה ישכיל האדם שהכל בכונה מכוונת, וסוד ה' ליראיו. והדברים עתיקים, מפלאות תמים דעים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' יולי 07, 2019 11:56 pm
על ידי נחלי אפרסמון
נחלי אפרסמון כתב:
איקטורין כתב:מהחיד"א - שהתורה הייתה בפרס עד ימי מרדכי ואסתר.
או בנוסח אחר - משהוא בהקשר לכך, שמרכזי התורה נודדים בכל תקופה למקום אחר.

בסו"ס שם הגדולים.

ס' שם הגדולים (מע' ספרים, אות ת, קונטרס אחרון, תלמוד, אות ד):
בא"ד, ובא וראה מפלאות תמים דעים אשר היו בערי פרס כמה דורות אמוראים, ועד אחרון רבינא ורב אשי שסידרו התלמוד....ונדלדלה התורה עד שהיום בערי פרס אפילו תפילה אינם יודעים לא בכתב ולא בעל פה, ורובם אינם יודעים כי אם אשרי יושבי ביתך ופסוק שמע ישראל ולא עוד. והם טובלים קודם תפילתם, ונכנסים לבית הכנסת ברעדה....כמו שידעתי מפי מגידי אמת.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 08, 2019 12:32 am
על ידי איקטורין
תודה כפולה ומכופלת.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 08, 2019 8:30 am
על ידי חוות דעת
מהו המקור שעם ישראל בשעת מתן תורה היו בדרגה של אדם הראשון קודם החטא?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 08, 2019 8:32 am
על ידי חוות דעת
זכור לי שיש גמ׳ שמוכח ממנה שאחרי הרבה שנים אין העדים נאמנים להעיד על דבר שקרא בעבר, דחיישינן לשכחה, האם זה נכון? מהו המקור?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' יולי 08, 2019 9:09 am
על ידי שמן ודבש
האם יש מי שמדבר אודות מדרגתו של ריש לקיש עוד קודם שנתקרב?
מלבד בתוס' בעירובין ס"ה "כאן מוכיח כדברי ר"ת דריש לקיש גברא רבה הוה קודם שבא לפני רבי יוחנן"