עמוד 22 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 11:42 pm
על ידי שברי לוחות
זסבה כתב:
שברי לוחות כתב:תודה

כעת אני מבקש מקור לקביעה שהנשמה רואה הכל, לכן המחשבות הבאות מצד הנשמה הינן אמיתיות, משא"כ המחשבות הבאות מצד היצר והגוף שאינם רואים את מכלול התמונה ואין זה אלא דמיונות


ליקוטי אמרים להרב האלוקי בעל התניא פרקים הראשונים בעיקר פרק ט וי'

לא מצאתי, אפשר ציטוט?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 5:30 pm
על ידי חיים סגל
הרמב"ם אמר לבנו בשעת מיתתו אני יוצא היום מהעה"ז ונכנס לעה"ב, וי"א שהרי"ף אמר כך לבנו

מחפש מקור

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 10:40 am
על ידי שאלת תם
קראתי פעם על אחד הגדולים שאמר משהו כזה: "עברנו את ר"ה, עברנו את יו"כ, אך את הו"ר לא עברנו".
אשמח מאד אם מישהו יודע לומר את המקור לכך ואיזה גדול אמר זאת ומה בדיוק אמר.
תודה רבה מראש!

Re: מחפש מקור

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 10:55 am
על ידי מה שנכון נכון
החת"ס. ראה בחוט המשולש נד ע"א.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 2:34 pm
על ידי זקן ששכח
שברי לוחות כתב:תודה

כעת אני מבקש מקור לקביעה שהנשמה רואה הכל, לכן המחשבות הבאות מצד הנשמה הינן אמיתיות, משא"כ המחשבות הבאות מצד היצר והגוף שאינם רואים את מכלול התמונה ואין זה אלא דמיונות

לגבי הנשמה עצמה, ראה ברכות י' ע"א:
'מה הקדוש ברוך הוא רואה ואינו נראה אף נשמה רואה ואינה נראית'.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 9:26 pm
על ידי זסבה
שברי לוחות כתב:
זסבה כתב:
שברי לוחות כתב:תודה

כעת אני מבקש מקור לקביעה שהנשמה רואה הכל, לכן המחשבות הבאות מצד הנשמה הינן אמיתיות, משא"כ המחשבות הבאות מצד היצר והגוף שאינם רואים את מכלול התמונה ואין זה אלא דמיונות


ליקוטי אמרים להרב האלוקי בעל התניא פרקים הראשונים בעיקר פרק יד'

לא מצאתי, אפשר ציטוט?


תניא ליקוטי אמרים פרק יד

והנה מדת הבינוני היא מדת כל אדם ואחריה כל אדם ימשוך שכל אדם יכול להיות בינוני בכל עת ובכל שעה כי הבינוני אינו מואס ברע שזהו דבר המסור ללב ולא כל העתים שוות אלא סור מרע ועשה טוב דהיינו בפועל ממש במעשה דבור ומחשבה שבהם הבחירה והיכולת והרשות נתונה לכל אדם לעשות ולדבר ולחשוב גם מה שהוא נגד תאות לבו והפכה ממש כי גם בשעה שהלב חומד ומתאוה איזו תאוה גשמיית בהיתר או באיסור ח"ו יכול להתגבר ולהסיח דעתו ממנה לגמרי באמרו ללבו אינני רוצה להיות רשע אפי' שעה אחת כי אינני רוצה להיות מובדל ונפרד ח"ו מה' אחד בשום אופן כדכתיב עונותיכם מבדילים וגו' רק אני רוצה לדבקה בו נפשי רוחי ונשמתי בהתלבשן בשלשה לבושיו ית' שהם מעשה דבור ומחשבה בה' ותורתו ומצותיו מאהבה מסותרת שבלבי לה' כמו בלב כללו' ישראל שנקראו אוהבי שמך ואפי' קל שבקלים יכול למסור נפשו על קדושת ה' ולא נופל אנכי ממנו בודאי אלא שנכנס בו רוח שטות ונדמה לו שבעביר' זו עודנו ביהדותו ואין נשמתו מובדלת מאלהי ישראל וגם שוכח אהבתו לה' המסותרת בלבו אבל אני אינני רוצה להיות שוטה כמוהו לכפור האמת. משא"כ בדבר המסור ללב דהיינו שיהא הרע מאוס ממש בלב ושנאוי בתכלית שנאה או אפי' שלא בתכלית שנאה הנה זה אי אפשר שיהיה באמת לאמיתו אלא ע"י גודל ותוקף האהבה לה' בבחי' אהבה בתענוגים להתענג על ה' מעין עוה"ב. ועל זה אמרו רז"ל עולמך תראה בחייך כו' ואין כל אדם זוכה לזה כי זהו כעין קבול שכר וכדכתיב עבודת מתנה אתן את כהונתכם וגו' כמ"ש במ"א. ולכן אמר איוב בראת צדיקים וכו' וכדאיתא בתיקונים שיש בנשמות ישראל כמה מיני מדרגות ובחי'. חסידים גבורים המתגברים על יצרם מארי תורה נביאים כו' צדיקים כו' ע"ש:

ובזה יובן כפל לשון השבועה תהי צדיק ואל תהי רשע דלכאורה תמוה כי מאחר שמשביעים אותו תהי צדיק למה צריכים להשביעו עוד שלא יהיה רשע. אלא משום שאין כל אדם זוכה להיות צדיק ואין לאדם משפט הבחירה בזה כל כך להתענג על ה' באמת ושיהיה הרע מאוס ממש באמת ולכן משביעים שנית אל תהי רשע עכ"פ שבזה משפט הבחירה והרשות נתונה לכל אדם למשול ברוח תאותו שבלבו ולכבוש יצרו שלא יהיה רשע אפי' שעה אחת כל ימיו בין בבחי' סור מרע בין בבחי' ועשה טוב ואין טוב אלא תורה דהיינו תלמוד תורה שכנגד כולן. אך אעפ"כ צריך לקבוע לו עתים גם כן לשית עצות בנפשו להיות מואס ברע כגון בעצת חכמינו ז"ל אשה חמת מלאה צואה כו'. וכהאי גוונא. וכן כל מיני מטעמים ומעדנים נעשים כך חמת מלא כו'. וכן כל תענוגי עוה"ז החכם רואה הנולד מהן שסופן לרקוב ולהיות רמה ואשפה וההפך להתענג ולשמוח בה' ע"י התבוננות בגדולת א"ס ב"ה כפי יכולתו אף שיודע בנפשו שלא יגיע למדרגה זו באמת לאמיתו כי אם בדמיונות אעפ"כ הוא יעשה את שלו לקיים את השבועה שמשביעים תהי צדיק וה' יעשה הטוב בעיניו. ועוד שההרגל על כל דבר שלטון ונעשה טבע שני. וכשירגיל למאס את הרע יהיה נמאס קצת באמת וכשירגיל לשמח נפשו בה' ע"י התבוננות בגדולת ה' הרי באתערותא דלתתא אתערותא דלעילא וכולי האי ואולי יערה עליו רוח ממרום ויזכה לבחי' רוח משרש איזה צדיק שתתעבר בו לעבוד ה' בשמחה אמיתית כדכתיב שמחו צדיקים בה' ותתקיים בו באמת השבועה שמשביעים תהי צדיק:

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' אוקטובר 11, 2018 9:27 pm
על ידי זסבה
שברי לוחות כתב:
זסבה כתב:
שברי לוחות כתב:תודה

כעת אני מבקש מקור לקביעה שהנשמה רואה הכל, לכן המחשבות הבאות מצד הנשמה הינן אמיתיות, משא"כ המחשבות הבאות מצד היצר והגוף שאינם רואים את מכלול התמונה ואין זה אלא דמיונות


ליקוטי אמרים להרב האלוקי בעל התניא פרקים הראשונים בעיקר פרק יד'

לא מצאתי, אפשר ציטוט?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' אוקטובר 12, 2018 12:15 pm
על ידי שמר
האם יש רשב"א שאומר שיחד עם אדם נבראו הרבה נשים מלבד חווה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' אוקטובר 12, 2018 1:46 pm
על ידי עושה חדשות
שמר כתב:האם יש רשב"א שאומר שיחד עם אדם נבראו הרבה נשים מלבד חווה.

אשה אחת, לפני חווה. עי' רשב"א כתובות ח. בשם ר"ח.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' אוקטובר 14, 2018 2:09 am
על ידי ושא_נס
בספר שלשה שריגים (יואלסון) מאמר בינה באגדה סעיף ה' עמ' קי"ד:
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 26&hilite=
"הנה היראה תפרד לשני ראשים, האחד יראת העונש וגמול הטוב, והשני יראת הרוממות ואהבה נאמנה לה', כרבי עקיבא וחבריו, עיין יומא פ"א".
מה מצא ביומא דף פא או פרק א?
וכבר ראיתי מ"ש בברכות סא ב.
ייש"כ

'נשמר מהבקיאות' מטבע לשון מוכר?

פורסם: א' אוקטובר 14, 2018 2:24 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
מישהו מכיר מטבע לשון כזה? תוספות וכו' 'נשמר מהבקיאות'...

מקור

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 11:05 am
על ידי יקוב
איתא שאומרים לו לאדם בכל יום ראה מעשיך כבהמה (...).

Re: מקור

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 11:09 am
על ידי בקרו טלה
יקוב כתב:איתא שאומרים לו לאדם בכל יום ראה מעשיך כבהמה (...).

תנא דבי אליהו זוטא פרק ג

Re: מקור

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 11:19 am
על ידי יאיר
בקרו טלה כתב:
יקוב כתב:איתא שאומרים לו לאדם בכל יום ראה מעשיך כבהמה (...).

תנא דבי אליהו זוטא פרק ג

http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr= ד.ה בשלושה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 11:41 am
על ידי יקוב
תודה רבה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 12:01 pm
על ידי יקוב
בספר זרע שמשון כתב: קשה הרי באותה שעה היה יום וכמו שכתב רש"י עת שכרות היא לנו וכו' ואם כן יכול היה משה לומר להם ערב ויודע ה'. האם יש לזה מקור שעת שכרות זה יום?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 2:17 am
על ידי לענין
ברור שזה לילה. כוונת הרב המחבר לומר שה"נ בשעת היום יכל משה לומר להם 'ערב וידעתם' [ועדיין אין הלשון מיושבת כ"כ].

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 10:58 am
על ידי יקוב
כמו שכתבת הלשון קשה. ראה מה שמצורף כאן (והיה ברכה לרבי צבי אלימלך מדינוב)
ברכה.png
ברכה.png (26.72 KiB) נצפה 13066 פעמים

מקור

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 11:40 am
על ידי יקוב
וזה שאמרו חז"ל אורייתא שלומד לשמה בכחו להשיג כח אלקות לשנות הכל למעלה מהטבע, כמו שמצינו בחכז"ל (תענית כה.) מי שאמר לשמן וידלוק הוא יאמר לחומץ וידליק, וכמעשה המבוא במהרש"ל (....). מה המעשה ואיפה מובא במרש"ל?

Re: מקור

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 12:35 pm
על ידי בקרו טלה
יקוב כתב:וזה שאמרו חז"ל אורייתא שלומד לשמה בכחו להשיג כח אלקות לשנות הכל למעלה מהטבע, כמו שמצינו בחכז"ל (תענית כה.) מי שאמר לשמן וידלוק הוא יאמר לחומץ וידליק, וכמעשה המבוא במהרש"ל (....). מה המעשה ואיפה מובא במרש"ל?

אולי
שם הגדולים - חלק גדולים - מערכת ר' שלמה לוריא
ונס נעשה לו בלילה אחד שלא הי"ל להדליק כי אם נר קטן לשעור שעה והיה לומד ומשכיה שמעתתא כמה שעות ונר"ו יאיר משיך נהוריה עידן ועידנין. והוא הדבר יטמון ברמ"ז בהקדמת ים של שלמה שהראו לו מן השמים בנר מצוה

Re: מקור

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 3:51 pm
על ידי יקוב
תודה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 8:35 pm
על ידי זסבה
מצורע בטהרתו מכבס בגדיו.

האם יש מקור שמכבס רק בגדיו שאינם קרועים

אישר כוחכם

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 9:23 pm
על ידי לבנון
כתב החפץ חיים בפתיחה, עשין יב בהגהה, וז"ל:
ובעניני עולם הבא ירגילנו היצר במדת ההסתפקות, שיהיה אפלו עני שבעניים, שלא יהיה לו אפלו מקום מחסה להסתר מן הקלפות, כמאמרם ז"ל, בנתה ביתה - זו תורה וכו', שכל מי שקנה לו דברי תורה - קנה לו בית לעולם הבא וכו', כי סביב הגן עדן הוא הגיהנם, וממילא, חס וחלילה, כשלא יהיה לו בית בגן עדן, מכרח הוא להיות, חס וחלילה, תחת ידי הקלפות רחמנא ליצלן.

א. היכן הוא מאמר חז"ל זה.
ב. האם יש לדבריו שסביב הג"ע הוא הגיהנם, מקור באיזה מדרש חז"ל, או באחד מהספרים הקדמונים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ש' אוקטובר 20, 2018 10:26 pm
על ידי דרומי
ראיתי באיזה עיתון שמספרים בשם הרב מטשעבין זצ"ל שנתן מקור באחד המדרשים להנהגת איזה אדמו"ר (שכחתי שמו) שהיה הולך עם כפפות על הידים גם בקיץ.

אני מחפש מקור בר סמכא לסיפור זה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2018 2:14 am
על ידי וונדרבר
לבנון כתב:כתב החפץ חיים בפתיחה, עשין יב בהגהה, וז"ל:
ובעניני עולם הבא ירגילנו היצר במדת ההסתפקות, שיהיה אפלו עני שבעניים, שלא יהיה לו אפלו מקום מחסה להסתר מן הקלפות, כמאמרם ז"ל, בנתה ביתה - זו תורה וכו', שכל מי שקנה לו דברי תורה - קנה לו בית לעולם הבא וכו', כי סביב הגן עדן הוא הגיהנם, וממילא, חס וחלילה, כשלא יהיה לו בית בגן עדן, מכרח הוא להיות, חס וחלילה, תחת ידי הקלפות רחמנא ליצלן.

א. היכן הוא מאמר חז"ל זה.

ראה מדרש משלי פרשה י"ד סוף סי' א'.
וראה נפש החיים שער ד' פרק י"ז.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2018 7:48 am
על ידי זקן ששכח
לבנון כתב:כתב החפץ חיים בפתיחה, עשין יב בהגהה, וז"ל:
ובעניני עולם הבא ירגילנו היצר במדת ההסתפקות, שיהיה אפלו עני שבעניים, שלא יהיה לו אפלו מקום מחסה להסתר מן הקלפות, כמאמרם ז"ל, בנתה ביתה - זו תורה וכו', שכל מי שקנה לו דברי תורה - קנה לו בית לעולם הבא וכו', כי סביב הגן עדן הוא הגיהנם, וממילא, חס וחלילה, כשלא יהיה לו בית בגן עדן, מכרח הוא להיות, חס וחלילה, תחת ידי הקלפות רחמנא ליצלן.

א. היכן הוא מאמר חז"ל זה.
ב. האם יש לדבריו שסביב הג"ע הוא הגיהנם, מקור באיזה מדרש חז"ל, או באחד מהספרים הקדמונים.


יתכן ורמוז בויק"ר לב א:
'אלא סביב לצדיקים הרשעים מהלכים דכתיב סביב רשעים יתהלכון הא כיצד בשעה שהרשעים עולין מתוך גיהנם ורואין את הצדיקים יושבים בשלוה בתוך גן עדן נפשם מתמענת עליהם הה"ד (תהלים קיב) רשע יראה וכעס אימתי כרום זלות לכשירומם הקדוש ברוך הוא מצות בזויות בעולם'

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2018 2:39 pm
על ידי איקטורין
שמעתי בשם האדמו"ר מצ'ורטקוב שאמר: "באשכנז הייתה עשירות כי לא דברו בביהכנ"ס, משא"כ בפולין".

ישנו בכתובים?

כעת נמצא ב"ה בעלון מורא מקדש כסלו תשע"ט.
[ומצורף המקור]

גנזי ישראל - ירושלים תשעד.pdf
(702.7 KiB) הורד 260 פעמים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2018 4:29 pm
על ידי לבנון
וונדרבר כתב:
לבנון כתב:כתב החפץ חיים בפתיחה, עשין יב בהגהה, וז"ל:
ובעניני עולם הבא ירגילנו היצר במדת ההסתפקות, שיהיה אפלו עני שבעניים, שלא יהיה לו אפלו מקום מחסה להסתר מן הקלפות, כמאמרם ז"ל, בנתה ביתה - זו תורה וכו', שכל מי שקנה לו דברי תורה - קנה לו בית לעולם הבא וכו', כי סביב הגן עדן הוא הגיהנם, וממילא, חס וחלילה, כשלא יהיה לו בית בגן עדן, מכרח הוא להיות, חס וחלילה, תחת ידי הקלפות רחמנא ליצלן.

א. היכן הוא מאמר חז"ל זה.

ראה מדרש משלי פרשה י"ד סוף סי' א'.
וראה נפש החיים שער ד' פרק י"ז.

ייש"כ!
אני לצערי בדקתי קודם במדרש משלי של בובר. ושם הגירסה, כל מי שקנה לו חכמה בעולם הזה, יהא מובטח שקונה חכמה לעולם הבא. ובנפה"ח העתיק כמו במדרש משלי הישן, יהא מובטח שהיא בנתה לו בית לעולם הבא.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2018 4:30 pm
על ידי לבנון
זקן ששכח כתב:
לבנון כתב:כתב החפץ חיים בפתיחה, עשין יב בהגהה, וז"ל:
ובעניני עולם הבא ירגילנו היצר במדת ההסתפקות, שיהיה אפלו עני שבעניים, שלא יהיה לו אפלו מקום מחסה להסתר מן הקלפות, כמאמרם ז"ל, בנתה ביתה - זו תורה וכו', שכל מי שקנה לו דברי תורה - קנה לו בית לעולם הבא וכו', כי סביב הגן עדן הוא הגיהנם, וממילא, חס וחלילה, כשלא יהיה לו בית בגן עדן, מכרח הוא להיות, חס וחלילה, תחת ידי הקלפות רחמנא ליצלן.

א. היכן הוא מאמר חז"ל זה.
ב. האם יש לדבריו שסביב הג"ע הוא הגיהנם, מקור באיזה מדרש חז"ל, או באחד מהספרים הקדמונים.


יתכן ורמוז בויק"ר לב א:
'אלא סביב לצדיקים הרשעים מהלכים דכתיב סביב רשעים יתהלכון הא כיצד בשעה שהרשעים עולין מתוך גיהנם ורואין את הצדיקים יושבים בשלוה בתוך גן עדן נפשם מתמענת עליהם הה"ד (תהלים קיב) רשע יראה וכעס אימתי כרום זלות לכשירומם הקדוש ברוך הוא מצות בזויות בעולם'

יש"כ. לענ"ד זה יותר מאשר רמז.

אלו ואלו דא"ח במחלוקת גירסאות?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 10:48 am
על ידי מקדש מלך
לפני שנים רבות ראיתי לשון של החזון איש בערך כזה:

ששיבושי הגירסאות הם מעין עונש של שכחת התורה.
ומהמתקת הדינים שיהיו שני הגירסאות אלו ואלו דברי אלקים חיים, והרבה פעמים נפסק בשו"ע הלכה כשני הגירסאות יחדיו.

למרות כל ניסיוני איני מצליח למצוא לשון זו באף מקום.
האם מישהו יכול להחזיר את אבידתי, או למצוא לפחות מישהו אחר שכתב כלשון הזו (וכך אדע לפחות שאני מתבלבל בין החזון איש למישהו אחר אולי?)

Re: אלו ואלו דא"ח במחלוקת גירסאות?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 10:51 am
על ידי מה שנכון נכון
מקדש מלך כתב:לפני שנים רבות ראיתי לשון של החזון איש בערך כזה:

ששיבושי הגירסאות הם מעין עונש של שכחת התורה.
ומהמתקת הדינים שיהיו שני הגירסאות אלו ואלו דברי אלקים חיים, והרבה פעמים נפסק בשו"ע הלכה כשני הגירסאות יחדיו.

למרות כל ניסיוני איני מצליח למצוא לשון זו באף מקום.
האם מישהו יכול להחזיר את אבידתי, או למצוא לפחות מישהו אחר שכתב כלשון הזו (וכך אדע לפחות שאני מתבלבל בין החזון איש למישהו אחר אולי?)

קוב"א ג, ב.

Re: אלו ואלו דא"ח במחלוקת גירסאות?

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 10:53 am
על ידי מקדש מלך
מה שנכון נכון כתב:
מקדש מלך כתב:לפני שנים רבות ראיתי לשון של החזון איש בערך כזה:

ששיבושי הגירסאות הם מעין עונש של שכחת התורה.
ומהמתקת הדינים שיהיו שני הגירסאות אלו ואלו דברי אלקים חיים, והרבה פעמים נפסק בשו"ע הלכה כשני הגירסאות יחדיו.

למרות כל ניסיוני איני מצליח למצוא לשון זו באף מקום.
האם מישהו יכול להחזיר את אבידתי, או למצוא לפחות מישהו אחר שכתב כלשון הזו (וכך אדע לפחות שאני מתבלבל בין החזון איש למישהו אחר אולי?)

קוב"א ג, ב.

ייש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 11:52 am
על ידי דרומי
אני מחפש מי שכתב קצת בהרחבה אודות לבישת חולצה עם שרוול קצר (לא בשעת התפילה דוקא, אלא בכלל). וגם אתעניין לדעת - אם כי זה יותר שייך לכאורה לתולדות העמים - מתי החלו חולצות אלו להתפשט בציבור, כי מסתבר לי משום מה שבעולם העתיק לא היה כזה דבר (יתכן ולא היו חולצות בכלל, אבל בכל מקרה שרוול קצר לכאורה לא היה).

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 11:54 am
על ידי מה שנכון נכון
ראה אג"מ יו"ד ח"ג סו"ס סח.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 11:58 am
על ידי דרומי
ייש"כ. טרם יקראו וגו'.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆החכמה נקרא אח

פורסם: ה' אוקטובר 25, 2018 4:23 pm
על ידי לבנון
כתב בספר קהלת יעקב (ר' יעקב צבי יולס)
גם יש לרמוז אח על החכמה שכן החכמה אח אל הבינה

לדברי הרמ"ק 'אח' הוא הת"ת וכן הוא בכתבי האר"י.
האם יש מקור קדום שאומר ש'אח' הוא החכמה.
יש"כ למשיבים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆החכמה נקרא אח

פורסם: ו' אוקטובר 26, 2018 11:02 pm
על ידי צפנת פענח
לבנון כתב:כתב בספר קהלת יעקב (ר' יעקב צבי יולס)
גם יש לרמוז אח על החכמה שכן החכמה אח אל הבינה

לדברי הרמ"ק 'אח' הוא הת"ת וכן הוא בכתבי האר"י.
האם יש מקור קדום שאומר ש'אח' הוא החכמה.
יש"כ למשיבים


ע"ד אמור לחכמה אחותי את......

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 11:04 pm
על ידי ארזי הלבנון
שמעתי פירוש לנוסח שהכהנים אומרים לפני ירידתם מהדוכן: רבש"ע, עשינו מה שגזרת עלינו וכו'.
דלכאו' מה הטעם שנקטו לשון גזירה, ולא ציווי רגיל, היינו על עצם הברכה?
והסביר אותו מפרש שהכוונה להפניית גבם אל ספר התורהוזו הגזירה שהכהנים מצד עצמם לא היו רוצים לעשות, אך מה לעשות שכך נגזר עלינו לברך את ישראל וכו'.

אמרו לי שכך כתב המשך חכמה. אולם לפי שעה לא מצאתי מקומו, ומסופקני אם אכן הוא בעל המימרא.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ש' אוקטובר 27, 2018 11:20 pm
על ידי בקרו טלה
ארזי הלבנון כתב:שמעתי פירוש לנוסח שהכהנים אומרים לפני ירידתם מהדוכן: רבש"ע, עשינו מה שגזרת עלינו וכו'.
דלכאו' מה הטעם שנקטו לשון גזירה, ולא ציווי רגיל, היינו על עצם הברכה?
והסביר אותו מפרש שהכוונה להפניית גבם אל ספר התורהוזו הגזירה שהכהנים מצד עצמם לא היו רוצים לעשות, אך מה לעשות שכך נגזר עלינו לברך את ישראל וכו'.

אמרו לי שכך כתב המשך חכמה. אולם לפי שעה לא מצאתי מקומו, ומסופקני אם אכן הוא בעל המימרא.

אכן! בעל המשך חכמה בספרו אור שמח.
אור שמח הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק יד
[יב] אומר עשינו מה שגזרת עלינו כו'.
לפי מה שמצאנו בסוף סוכה (נא, ב) שבבית שני היו אמרין אבותינו היו פניהם כו' ואחוריהם למערב, ואנו כו' ועינינו כו', וכאן אמר הגמרא (סוטה מ, א) לעולם תהיה אימת הציבור עליך, שהרי כהנים פניהם כלפי העם ואחוריהם כלפי כו', לכן אמר (שם לט, א) כד מהדרי אפייהו מצבורא אומרים רבש"ע עשינו מה שגזרת עלינו, שאנו עשינו זה בהכרח, לפי שגזרת עלינו.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 12:50 am
על ידי ארזי הלבנון
בקרו טלה כתב:
ארזי הלבנון כתב:שמעתי פירוש לנוסח שהכהנים אומרים לפני ירידתם מהדוכן: רבש"ע, עשינו מה שגזרת עלינו וכו'.
דלכאו' מה הטעם שנקטו לשון גזירה, ולא ציווי רגיל, היינו על עצם הברכה?
והסביר אותו מפרש שהכוונה להפניית גבם אל ספר התורהוזו הגזירה שהכהנים מצד עצמם לא היו רוצים לעשות, אך מה לעשות שכך נגזר עלינו לברך את ישראל וכו'.

אמרו לי שכך כתב המשך חכמה. אולם לפי שעה לא מצאתי מקומו, ומסופקני אם אכן הוא בעל המימרא.

אכן! בעל המשך חכמה בספרו אור שמח.
אור שמח הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק יד
[יב] אומר עשינו מה שגזרת עלינו כו'.
לפי מה שמצאנו בסוף סוכה (נא, ב) שבבית שני היו אמרין אבותינו היו פניהם כו' ואחוריהם למערב, ואנו כו' ועינינו כו', וכאן אמר הגמרא (סוטה מ, א) לעולם תהיה אימת הציבור עליך, שהרי כהנים פניהם כלפי העם ואחוריהם כלפי כו', לכן אמר (שם לט, א) כד מהדרי אפייהו מצבורא אומרים רבש"ע עשינו מה שגזרת עלינו, שאנו עשינו זה בהכרח, לפי שגזרת עלינו.


הרב בקרו טלה, יישר כח גדול!! תודה!