מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

חיפושי מקורות וכדומה
עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 31, 2024 10:22 pm

עמוס התקועי כתב:האם נמצא אשכול על ההגייה הנכונה של שמות רבנים מפורסמים ... חַיות (חַיות או חִיות) ...?

viewtopic.php?t=63645

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 31, 2024 11:15 pm

האם יש אשכול העוסק בניגון הטעמים (להאשכנזים) לאור דברי הגר"א דלהלן, דלכאו' ק"ק להבין במה ה'תביר' פחות מפסיק מה'טפחא', ועוד כיו"ב, לפי הניגון המורגל אצלינו.

הגר''א.png
הגר''א.png (21.63 KiB) נצפה 2728 פעמים

עיון
הודעות: 55
הצטרף: ב' מרץ 27, 2023 1:01 am
מיקום: iyyun1000@gmail.com

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי עיון » ה' פברואר 01, 2024 3:20 am

האם והיכן נכתב בפורום על אודות הדיון אם יש איסור ליקח דבר 'חי' ולחממו כשיעור יס"ב,

כמדומני שהחזו"א בסי' רנ"ג ס"ל לאיסור, והמ"ב דעתו דאין בזה כל איסור,

וכמו שהביא בסי' רנ"ג ס"ק י"א בשם הרשב"א בשם רב האי גאון,

כמו"כ אשמח מאוד באם יוכל א' מהת"ח בכאן לציין מאמרים שדנו בזה לאורך ולרוחב,

מדין קידרא חייתא, וממה שיש לדון בזה מסי' שי"ח סעיף ו' והמסתעף,

חותם בכל הכבוד, עיון.

גם אשמח לכל מידע על דין החימום דבר יבש לאחר שנתבשל כמאב"ד.

עיון
הודעות: 55
הצטרף: ב' מרץ 27, 2023 1:01 am
מיקום: iyyun1000@gmail.com

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי עיון » ה' פברואר 01, 2024 6:58 pm

עיון כתב:האם והיכן נכתב בפורום על אודות הדיון אם יש איסור ליקח דבר 'חי' ולחממו כשיעור יס"ב,

כמדומני שהחזו"א בסי' רנ"ג ס"ל לאיסור, והמ"ב דעתו דאין בזה כל איסור,

וכמו שהביא בסי' רנ"ג ס"ק י"א בשם הרשב"א בשם רב האי גאון,

כמו"כ אשמח מאוד באם יוכל א' מהת"ח בכאן לציין מאמרים שדנו בזה לאורך ולרוחב,

מדין קידרא חייתא, וממה שיש לדון בזה מסי' שי"ח סעיף ו' והמסתעף,

חותם בכל הכבוד, עיון.

גם אשמח לכל מידע על דין החימום דבר יבש לאחר שנתבשל כמאב"ד.

?

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' פברואר 02, 2024 1:07 am

עושה חדשות כתב:מה האיסור לרמות אדם אחר שיש פיקו"נ, דהיינו ראובן אומר לשמעון בשבת שיש כאן חולה וצריך להדליק נר בשבילו אף שראובן יודע שאין כלום וכוונתו לגרום לשמעון להדליק נר לצורכו, לכאו' שמעון לא עבר שום איסור וא"כ גם ראובן אינו מכשילו בכלום, ואעפ"כ פשיטא שהדבר אסור, אבל מאיזה טעם. זכורני שנכתב ע"ז כאן בעבר, (אולי הובא ע"ז שיעור מאת הרב י"מ רובין מהר-נוף), ואינני מוצא היכן.
מצאתי כעת את השיעור של הרב רובין, מצורף.
יש לי הרגשת הלב, שהאיסור בזה הוא דוקא כשמכשיל ישראל, אבל אם מכשיל גוי כה"ג, אף שאיסור לפני עיור נאמר גם על מושיט אבר מן החי לבן נח, מ"מ אם רימה את הגוי שיש בזה פיקו"נ (דהיינו פקו"נ של ישראל דהא בגוי ליכא פטור 'וחי בהם') אין בכך שום איסור. אולי יוכל מי לסייע בעדי או לסתור דברי.


-------------


עושה חדשות כתב:המאירי מביא בחידושיו את פיה"מ להר"מ על כל משנה ומשנה בכל המסכתות, חוץ מר"ה סנהדרין ונדה. האם דובר על כך כאן או במקו"א?
מצאתי כאן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 20, 2024 8:15 pm

האם הועלה כאן פעם המאמר של י' זוסמן על כתיבת המשנה (פורסם בקובץ מחקרי תלמוד ג, כמדומני)?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' פברואר 20, 2024 9:59 pm

בברכה המשולשת כתב:האם הועלה כאן פעם המאמר של י' זוסמן על כתיבת המשנה (פורסם בקובץ מחקרי תלמוד ג, כמדומני)?

העליתיו כעת כאן.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 13, 2024 1:06 am

כאשר אדם קרא קריאת שמע או קריאת התורה, ופיסק והטעים באופן לא נכון, והוא גם סבור שזוהי האמת
כמו בדוגמא המפורסמת; "פְּקֻדֵיהֶם לְמַטֵּה רְאוּבֵן שִׁשָּׁה וְאַרְבָּעִים אֶלֶף וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת", ונתכוין שמטה ראובן היה 1546 וניגן בהתאם
האם זה מעכב את הקריאה?
[ראיתי כמה אשכולות בעניני טעמי המקרא וההפסקים וכו', ורפרפתי קצת בספרים של ר"נ שרוני ור"א ויסבלום, וב'תורת הקורא', אבל לא מצאתי לע"ע את הנידון הזה].

איקטורין
הודעות: 473
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי איקטורין » ד' מרץ 13, 2024 11:44 am

עושה חדשות כתב:כאשר אדם קרא קריאת שמע או קריאת התורה, ופיסק והטעים באופן לא נכון, והוא גם סבור שזוהי האמת
כמו בדוגמא המפורסמת; "פְּקֻדֵיהֶם לְמַטֵּה רְאוּבֵן שִׁשָּׁה וְאַרְבָּעִים אֶלֶף וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת", ונתכוין שמטה ראובן היה 1546 וניגן בהתאם
האם זה מעכב את הקריאה?
[ראיתי כמה אשכולות בעניני טעמי המקרא וההפסקים וכו', ורפרפתי קצת בספרים של ר"נ שרוני ור"א ויסבלום, וב'תורת הקורא', אבל לא מצאתי לע"ע את הנידון הזה].

וכי למה לא יעכב?
האם זה גרע מדברי המ"ב בסי' קמ"ב ס"ק ד' בשם שע"ש: "הוא הדין בנגינת הטעמים, כשהעניין משתנה ע"י זה, כגון שקרא משרת במקום מפסיק, מחזירין אותו".
וכ"ש הכא שלא רק שהיפך הטעמים, כדבריך, ושינה העניין, אלא אף במחשבתו סילף.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 13, 2024 2:03 pm

איקטורין כתב:וכי למה לא יעכב?
האם זה גרע מדברי המ"ב בסי' קמ"ב ס"ק ד' בשם שע"ש: "הוא הדין בנגינת הטעמים, כשהעניין משתנה ע"י זה, כגון שקרא משרת במקום מפסיק, מחזירין אותו".
וכ"ש הכא שלא רק שהיפך הטעמים, כדבריך, ושינה העניין, אלא אף במחשבתו סילף.
ובכל זאת שאלתי
א. אולי יש חולקים על השע"ש והמשנ"ב, או שמא כדבריהם נמצא כבר בקדמונים וכו'.
ב. בדוגמא שנתתי הטעות נוצרת בלי שינוי בטעמים אלא ע"י ההטעמה היתירה הנהוגה ב'תביר' ושמא יש בזה כדי לחלק.
ג. אם כתבו ע"ז בפורום, אולי דנו כיו"ב גם בפסקאות בתפילה ובברכות, כגון הטעות הזו וכיו"ב.


ובדרך אגב, לא מצאתי על איזה שו"ת בית יעקב מדובר כאן-
בית יעקב.png
בית יעקב.png (14.85 KiB) נצפה 2226 פעמים

רציני
הודעות: 866
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי רציני » ב' מרץ 18, 2024 3:17 am

האם נכתב בפורום על חידושי הרי"מ על שו"ע יו"ד האם הם של השפת אמת?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 19, 2024 7:59 pm

האם היה אשכול על הלכה שמשנה מציאות (כגון בתוליה חוזרים בגלל קביעת בית דין בלוח)?

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' מרץ 19, 2024 10:28 pm

בברכה המשולשת כתב:האם היה אשכול על הלכה שמשנה מציאות (כגון בתוליה חוזרים בגלל קביעת בית דין בלוח)?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=17894

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 20, 2024 4:09 am

מעט דבש כתב:
בברכה המשולשת כתב:האם היה אשכול על הלכה שמשנה מציאות (כגון בתוליה חוזרים בגלל קביעת בית דין בלוח)?

viewtopic.php?t=17894


תודה רבה!

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' אפריל 01, 2024 1:58 am

זכורני שכתבו בפורום על התגלות הריב"ש לגרע"י. האם היה או לא. והמסתעף.
אשמח לקישור.
תודה רבה

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי פלוריש » ב' אפריל 01, 2024 12:42 pm

רציני כתב:האם נכתב בפורום על חידושי הרי"מ על שו"ע יו"ד האם הם של השפת אמת?

viewtopic.php?f=6&t=21310&p=215230&hilit=%D7%A9%D7%A4%D7%AA+%D7%90%D7%9E%D7%AA+%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%93%D7%A2%D7%94#p215230

רציני
הודעות: 866
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי רציני » ב' אפריל 01, 2024 6:33 pm

פלוריש כתב:
רציני כתב:האם נכתב בפורום על חידושי הרי"מ על שו"ע יו"ד האם הם של השפת אמת?

viewtopic.php?f=6&t=21310&p=215230&hilit=%D7%A9%D7%A4%D7%AA+%D7%90%D7%9E%D7%AA+%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%93%D7%A2%D7%94#p215230

תודה רבה
מעניין שעדיין לא תיקנו באוצר

אליסף
הודעות: 1158
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי אליסף » ה' אפריל 11, 2024 6:44 am

היכן דן איש ספר במנהג אשכנז לומר שיר של יום אחרי מוסף ולא אחרי שחרית?

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אפריל 11, 2024 7:04 am

אליסף כתב:היכן דן איש ספר במנהג אשכנז לומר שיר של יום אחרי מוסף ולא אחרי שחרית?

זה?
viewtopic.php?p=67135#p67135

פולסברג
הודעות: 1755
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי פולסברג » א' אפריל 14, 2024 5:22 am

פעם הובא בפורום ציטוט מא' מהקדמונים שגם השכל מתנת אלקים היא ואיך יסתור ה' את דבריו, או משהו כזה. איה מקום כבודו?

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' אפריל 14, 2024 6:06 am

פולסברג כתב:פעם הובא בפורום ציטוט מא' מהקדמונים שגם השכל מתנת אלקים היא ואיך יסתור ה' את דבריו, או משהו כזה. איה מקום כבודו?


אולי אתה מתכוון לזה?

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ברכה על ההגדה

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אפריל 21, 2024 4:41 pm

היכן נכתב עבור מדוע לא מברכים קודם על ההגדה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכה על ההגדה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 24, 2024 2:01 pm

איתן נוי כתב:היכן נכתב עבור מדוע לא מברכים קודם על ההגדה?

הרבי מליובאוויטש בביאורו להגדה ליקט בזה כמה ביאורים (כנראה בתחילת מגיד).

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 24, 2024 3:21 pm

א. על המשנ"ב נח,יב "יום ערבה דמפשי ברחמים וצריך להקדים את עצמו יכול לקרותה משעלה עמוד השחר", למה ריבוי התחינות בהושע"ר מהווה סיבה לקרוא קרי"ש מוקדם, הרי סו"ס לא יתפללו שמו"ע לכאו' קודם הנה"ח?

ב. ביאור הלכה שם "דהזהירים לקרות כוותיקין מותר לקרות ולהתפלל ביחידי אם אין להם מנין", אם מעלת הותיקין עדיפה על מעלת ציבור, למה זה רק למי שזהיר בכך?

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכה על ההגדה

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' אפריל 25, 2024 3:26 am

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:היכן נכתב עבור מדוע לא מברכים קודם על ההגדה?

הרבי מליובאוויטש בביאורו להגדה ליקט בזה כמה ביאורים (כנראה בתחילת מגיד).

מדוע אין מברכים ברכה על הגדה של פסח.jpg
מדוע אין מברכים ברכה על הגדה של פסח.jpg (695.2 KiB) נצפה 105 פעמים

גביר
הודעות: 2768
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: ◆ האם והיכן נכתב בפורום על... ◆

הודעהעל ידי גביר » ה' אפריל 25, 2024 9:59 am

א.
על השאלה מפני מה אין מברכים על ההגדה ישנה תשובה שלמה בשו"ת חזון עובדיה של הרב עובדיה יוסף [לא הספרים בשם זה שיצאו בסוף ימיו, אלא הספר בהלכות פסח שהוציא לראשונה אאל"ט בתשי"ב ] באריכות ובפירוט עם מובאות רבות כדרכו.

ולכאורה היה אפשר לומר בפשטות שנכלל בברכת התורה, שהרי סיפור יציאת מצרים הוא לימוד תורה, אלא שנצטווינו ללמוד עניין יציאת מצרים בזמן זה [ליל טו ניסן] ובאופן זה [סיפור ושאלה ותשובה, כשמצה ומרור מונחים לפניך, וכיו"ב] דווקא.
ואע"פ שלפחות לדעת הרמב"ם סיפור יציאת מצריים הוא מצווה בפני עצמה, מצינו כיוצא בזה בק"ש, שהיא מצווה בפני עצמה של קבלת עומ"ש ואעפ"כ היא גם בגדר תלמוד תורה וכמו שמבואר בגמ' שבק"ש שחרית וערבית יוצאים י"ח והגית בו יומם ולילה.

ב.
בספר שיבולי הלקט כתב שאין מברכים על סיפור יציאת מצרים כיוון שכבר ברכו על ק"ש שיש בה הזכרת יציאת מצרים.
ונראה לומר לפי זה שבסיפור יציאת מצרים יש גם גדר של קבלת עומ"ש,
והדברים נתבארו להדיא בתדא"ר יז -
'וכן בימי יהושוע בן נון קבלו עליהם ישראל עול מלכות שמים באהבה, שנאמר: ויען העם ויאמר חלילה לנו מעזב את ה' לעבד אלהים אחרים כי ה' א-להנו הוא המעלה אותנו ואת אבותנו מארץ מצרים מבית עבדים'
הרי לנו שסיפור יציאת מצרים הוא בכלל קבלת עול מלכות שמים [ולכן גם בכל יום מזכירים יציאת מצרים בק"ש דווקא].

ובזה יבואר זה שאמרו התלמידים לחכמים שהיו מסובים בבני ברק 'רבותנו הגיע זמן ק"ש של שחרית', כלומר - עד עת קיבלתם עליכם עומ"ש בסיפור ביציאת מצרים אמנם עכשיו הגיע זמן ק"ש ויש לקבל עול מלכות שמים בקריאת שמע.
'

משה לוי11
הודעות: 24
הצטרף: א' אפריל 21, 2024 9:26 am

חיפוש אשכול

הודעהעל ידי משה לוי11 » ו' אפריל 26, 2024 2:55 am

פעם ראיתי אשכול [כמדומני ב"מטפחת ספרים"] המביא כמה מקורות שכל המילים בתורה הינם לשון הקודש;
כעת איני מוצאו, ואשמח לקישור אליו.

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: חיפוש אשכול

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ו' אפריל 26, 2024 3:06 am



חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים