גוראריה כתב:צריך לפייסו ולברכו כדילפינן בפ' אין עומדין מעלי הכהן וחנה.
אמר רבי יצחק כל המקניט את חבירו אפילו בדברים צריך לפייסו שנאמר בני אם ערבת לרעך תקעת לזר כפיך נוקשת באמרי פיך עשה זאת אפוא בני והנצל כי באת בכף רעך לך התרפס ורהב רעיך אם ממון יש בידך התר לו פסת יד ואם לאו הרבה עליו ריעים
י"ל למה נקיט קרא הקנטת דברים בענין ערבות של ממון. ונראה לי בס"ד ללמדך טעמא דמלתא דאל תאמר במה נחשב הדיבור שהקנטתיו בו דהלא לא עשיתי מעשה של כלום לכך הזכירה עם דין הערבות אשר לפי דבריו הוא מתחייב בדיבור בלבד דאם אמר תן לו ואני ערב נתחייב אף על פי שלא תפס קנין ולא תקע בפיו:
נאשער כתב:גוראריה כתב:צריך לפייסו ולברכו כדילפינן בפ' אין עומדין מעלי הכהן וחנה.
זהו לענין החושד בו,כוונתי לענין מעליבו-פוגע בו [-כמובן שהחושד בחבירו הוא מעליבו אבל אחרי הכל שם יש לו חשד בחבירו, משא"כ במי שפוגע סתם בחבירו].
חוץ מזה, שלפייסו ולברכו אין לזה שום קשר עם ליתן מתנה, רק לפייס ע"ז שחשד בו ולברכו,אבל לא ליתן מתנה.
י. רבינוביץ כתב:קודם כל אני חושב שזה יותר מדוייק להשתמש במילה "מעליב" ולא במילה "פוגע". המילה פוגע מציינת פגישה לפי התנ"ך וחז"ל.
בעברית החדשה המילה "פגע" היא במשמעות של העלבה (ראה מילון אב"ש), אבל זו טעות כמו שהסברתי.
שמח תשמח כתב:י. רבינוביץ כתב:קודם כל אני חושב שזה יותר מדוייק להשתמש במילה "מעליב" ולא במילה "פוגע". המילה פוגע מציינת פגישה לפי התנ"ך וחז"ל.
בעברית החדשה המילה "פגע" היא במשמעות של העלבה (ראה מילון אב"ש), אבל זו טעות כמו שהסברתי.
אין כאן טעות, ואין כאן עברית חדשה. במגילת רות א,טז ותאמר רות אל תפגעי בי לעזבך, ובתרגום שם: לא תקניטי בי למשבקך. ורש"י ושאר מפרשים פירשו מלשון הפצרה (ולא כמו שכתבת שפירוש המילה פוגע מציינת פגישה). לסיכום המילה פוגע יש בה כמה משמעויות. ועי' בפירוש המלבי"ם רות שם.
שמח תשמח כתב:רבינוביץ. מה הפירוש כל הבועל ארמית קנאים פוגעים בו?
מה הפירוש בן זומא הציץ ונפגע?
באחרונים כגון חת"ס ועוד, הרבה יש לשון: "פוגע בכבוד חבירו" או "פוגע בכבוד שמים", כך שאין זה לשון המתחדשים בודאי.
מעיין כתב:יומא פ"זאמר רבי יצחק כל המקניט את חבירו אפילו בדברים צריך לפייסו שנאמר בני אם ערבת לרעך תקעת לזר כפיך נוקשת באמרי פיך עשה זאת אפוא בני והנצל כי באת בכף רעך לך התרפס ורהב רעיך אם ממון יש בידך התר לו פסת יד ואם לאו הרבה עליו ריעים
ובבן יהוידעי"ל למה נקיט קרא הקנטת דברים בענין ערבות של ממון. ונראה לי בס"ד ללמדך טעמא דמלתא דאל תאמר במה נחשב הדיבור שהקנטתיו בו דהלא לא עשיתי מעשה של כלום לכך הזכירה עם דין הערבות אשר לפי דבריו הוא מתחייב בדיבור בלבד דאם אמר תן לו ואני ערב נתחייב אף על פי שלא תפס קנין ולא תקע בפיו:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים