מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יארצייט בתנ"ך

חיפושי מקורות וכדומה
עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 10, 2020 12:48 am

נאמר במכלול בהאי לישנא, לגבי אהרן הכהן:
תאריך פטירתו, שהוא התאריך פטירה היחידי המוזכר במקרא, הוא א' באב

האם כנים הדברים, שאין עוד ימי פטירה בתנ"ך?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 10, 2020 12:53 am

לגבי גדליה בן אחיקם, נאמר שנהרג "בחודש השביעי", ולמ"ד שכל מקום שנאמר "בחודש" היינו בראש החודש - הרי לנו יארצייט נוסף.
(כידוע המחלוקת אם הוא נהרג בראש השנה, והתענית נדחית ליום החול הראשון שבשנה, או שבאמת הוא נהרג בג' בחודש)

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 10, 2020 12:56 am

נ.ב. ראוי לציין, כי ע"פ תקנת עזרא הסופר (הכהן!) - יוצא שתמיד קוראים את הפסוק על תאריך מות אהרן בשבת שלפני היארצייט, או בו ביום (אם חל בשבת), או למחרתו (אם חל ביום שישי).

יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' יולי 10, 2020 2:07 am

נ.ב. לגבי תאריך פטירת אהרן הכהן, מהרשום אצלי:

עי' בפי' הרלב"ג בפר' חוקת דכ' דהוא שבט חמישי מתשרי, וצ"ע דבתענית [ט, א] ור"ה [ב, ב] איתא להדיא דאהרן מת באב, וכן מבו' בסנהדרין [יב, א].

וע"ע בפי' הרלב"ג בריש דברים [א, ג] שכתב וז"ל ויהי בארבעים שנה בעשתי עשר חדש באחד לחדש, אין הרצון בזה שיהיה אז דברי משה אלה הדברים אל כל ישראל כי אז מת אהרן כמו שנזכר בפרשת מסעי, ואחר מיתתו היתה מלחמת מדין ואחריה מלחמת סיחון ואחריה מלחמת עוג, ולא יתכן שיהיה זה כלו ביום שמת אהרן, ולזה הוא מבואר שיהיה הרצון בזה שבארבעים שנה לצאת בני ישראל בעשתי עשר חדש באחד לחדש הגיעו לצאת מקדש ובאו אז להר ההר, ושם מת אהרן ביום ההוא כמו שנזכר בפרשת מסעי, הנה מפני חטאיהם נתארך להם הזמן באלה המסעות, כד שלא הלכו כי אם מהלך אחד עשר יום בכל זה הזמן, עכ"ל.

ולכא' יש סייעתא לדבריו ממש"כ בתנחומא [בובר, פרשת בלק יא] וז"ל ויבא אלהים אל בלעם לילה. זש"ה ליל שמורים הוא לה' להוציאם מארץ מצרים הוא הלילה הזה, כל נסים שנעשו לישראל ופרע להם מן הרשעים בלילה היה, ויבא אלהים אל לבן הארמי בחלום הלילה וכו', וכולם ליל שמורים, עכ"ל, וכן הוא להדיא ברבינו אפרים [פר' בלק] 'בלעם לילה' גימטריה 'ליל פסח'.
מעשה בלעם היה לאחר מיתת אהרן, כדכתיב 'וירא בלק וגו' את כל אשר עשה ישראל לאמרי', ופטירת אהרן היתה 'בשנת הארבעים לצאת בני ישראל מארץ מצרים בחודש החמישי באחד לחודש' ולדעת הגמ' בתענית נמצא שאהרן נסתלק בר"ח אב בשנת הארבעים ליציאת מצרים, ובאותה שנה נסתלק משה רבינו בז' אדר, וא"כ לא היה ליל פסח בין פטירת אהרן לפטירת משה, ולא יתכן שמעשה בלעם היה - לאחר מיתת אהרן - בליל פסח, וכשמשה רבינו עוד חי, אך אם פטירת אהרן היתה בשבט ניחא.

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ויעל אהרן הכהן וגו' בחודש החמישי

הודעהעל ידי במסתרים » ו' יולי 10, 2020 2:20 am

יהודה בן יעקב כתב:נ.ב. לגבי תאריך פטירת אהרן הכהן, מהרשום אצלי:

עי' בפי' הרלב"ג בפר' חוקת דכ' דהוא שבט חמישי מתשרי, וצ"ע דבתענית [ט, א] ור"ה [ב, ב] איתא להדיא דאהרן מת באב, וכן מבו' בסנהדרין [יב, א].


נ.ב. מאי דוחקיה לפרש מתשרי?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 10, 2020 2:49 am

נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ו' יולי 10, 2020 10:58 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ו' יולי 10, 2020 3:42 am

עזריאל ברגר כתב:נאמר במכלול בהאי לישנא, לגבי אהרן הכהן:
תאריך פטירתו, שהוא התאריך פטירה היחידי המוזכר במקרא, הוא א' באב

האם כנים הדברים, שאין עוד ימי פטירה בתנ"ך?

א. כמובן מוזכר בתורה גם יום הפטירה של שני בניו הגדולים (שמתו "ביום השמיני": למר כדאית ליה דקרא מיירי ביום השמיני שבא אחרי שבעת ימי המילואים, ולמר כדאית ליה דקרא מיירי ביום השמיני ביחס ליום שעליו כתוב "בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש").
ב. במגילה מוזכר (להבדיל אא"ה) גם יום הריגת עשרת בני המן, בי"ג אדר (יום אחד לפני שנתלו).
עזריאל ברגר כתב:לגבי גדליה בן אחיקם, נאמר שנהרג "בחודש השביעי", ולמ"ד שכל מקום שנאמר "בחודש" היינו בראש החודש - הרי לנו יארצייט נוסף.

א. עיין במה שכתבתי לעיל על עשרת בני המן. על כן יאמרו המושלים, במילתא דבדיחותא וחידודא, המתאים לאוירת חג הפורים: יש להתענות ביארצייט של גדליה בן אחיקם. האם כנים הדברים, שאין עוד יארצייט שבו יש להתענות?
ב. מה שכתוב במקרא על גדליה בן אחיקם, כתוב במקרא גם על חנניה בן עזור (ירמיהו כח בפסוק האחרון).
נערך לאחרונה על ידי אחד התלמידים ב ו' יולי 10, 2020 7:04 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי במסתרים » ו' יולי 10, 2020 4:07 am

אחד התלמידים כתב:כמובן מוזכר בתורה גם היארצייט של שני בניו הגדולים (ביום השמיני לחודש הראשון).


אולי דעתך כמי שפירש כן את ויהי ביום השמיני ודלא כחז"ל.
בכל אופן, לכאורה מדברים כאן על יום שמוזכר בקשר למיתה (ויעל אהרן... בחודש החמישי... וימת...), ולא רק מה שיכולים אנחנו להוציא מן הכתובים.
הרי לא כתוב "ויהי בחודש הראשון באחד* לחודש וימותו נדב ואביהוא".

*בשמיני, לפי דעת הראב"ע ותלמידו

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ו' יולי 10, 2020 4:23 am

במסתרים כתב:אולי דעתך כמי שפירש כן את ויהי ביום השמיני ודלא כחז"ל.

האמנם "דלא כחז"ל"? ראה מה שכתב "ליבי במערב" שמתחתיי.
במסתרים כתב:הרי לא כתוב "ויהי בחודש הראשון באחד* לחודש וימותו נדב ואביהוא".

אמנם לא כתוב מה שכתבת, אבל כן כתוב: "ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן...ויהי ביום השמיני...ויקחו בני אהרן נדב ואביהו...וימותו".
במסתרים כתב:לכאורה מדברים כאן על יום שמוזכר בקשר למיתה (ויעל אהרן... בחודש החמישי... וימת...).

הפסוק שהבאת: "ויעל אהרן... וימת שם בשנת הארבעים...בחודש החמישי באחד לחדש", כתוב הרבה אחרי הפסוקים שהבאתי אני לעיל, אז האמנם אתה טוען שלא ניתן לפרש זאת אלא לפי הכלל, ש"אין מוקדם ומאוחר בתורה"?
נערך לאחרונה על ידי אחד התלמידים ב ו' יולי 10, 2020 7:02 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 10, 2020 4:39 am

ולהעיר גם מהמ"ד (סוכה כה, א. הובא בכמה ממפרשי התורה; ויעוין, בפרט, במלבי"ם עה"פ) דאותם "אנשים גו' טמאים לנפש אדם" היו מישאל ואלצפן שנטמאו בנדב ואביהוא (וראה פסחים צ, ב: שחל שביעי שלהן להיות בערב הפסח).

יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' יולי 10, 2020 9:21 am

לבי במערב כתב:נכב"ב (ודבריו הלא־הם בדברים א, ג; לא 'בפ' חוקת').

נכב"ב שהדברים גם בפר' חוקת, כמופיע באשכול המקושר, ובהודעתי הראשונה באשכול זה

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 10, 2020 10:31 am

יישר כח גדול לכולם, וזכות הרבים תלויה בכם (ביררתי את הדברים בשביל שיעור שעתיד להימסר לרבים).

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 10, 2020 10:36 am

יש ימי יארצייט שלא מפורשים לגמרי בתנ"ך, אלא אפשר לחשבן אותם, כגון משה רבינו, ולהבדיל המן (טז/יז ניסן - השאלה היא האם "ביום השלישי" הוא לשילוח האגרות או לתענית).

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יארצייט בתנ"ך

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 10, 2020 10:57 am

יהודה בן יעקב כתב:נכב"ב שהדברים גם בפר' חוקת, כמופיע באשכול המקושר, ובהודעתי הראשונה באשכול זה
עמו המחילה, על שלא שַׁתּי זאת אל לבי.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים