הגר"א לאפיאן זצ"ל בספר לב אליהו ח"ג (פרשת שופטים עמוד קמא) כתב: "וכתב הרמב"ן ושאר ראשונים כשיגיע יום הדין ודנים את האדם, עומדים בבית דין של מעלה בעיקר על דבר שהעולם נוהג בו בהפקרות, ובזה מדקדקים על האדם ביותר, ולא כמו שטועים האנשים ואומרים כנגד העולם הרי אני צדיק בזה, לא כן הדבר, אלא אדרבא כל עבירה שנעשית בפריקת עול ובפרהסיא, הדקדוק בדין עליה הרבה יותר מעבירה אחרת, עכ"ל,
ובהמשך שם בסוף העמוד כתב, מ"ש חז"ל בר"ה צ"ג נכתבין לאלתר לחיים ורשעים גמורים להיפך וכו', כתב הרמב"ן בתחילת שער הגמול דאי"ז אם בכל המצות הוא צ"ג, אלא צדיק בדינו קאמרינן, כלומר אם בי"ד של מעלה דנים על מצוה מיוחדת, כגון מצוה שהעולם מופקר בזה, ודנים את העולם על זאת, לכן מדקדקים שם על מצוה זו ביותר, ואם נמצא צ"ג במצוה זו אשריו וטוב לו, אבל אם במצוה זאת הוא רשע נקרא רשע בזה אע"פ שבכל המצות הוא צ"ג, ע"כ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים