מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

חיפושי מקורות וכדומה
יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' ספטמבר 15, 2020 2:52 pm

שמעתי שכתב א' הקדמונים כי אע"פ שיש לכל אדם רושם עוונותיו על מצחו, אך בשעה שלובש טלית / מקיים מצות ציצית, אין הרושם ניכר.
האם ידוע מקור הדברים?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' ספטמבר 15, 2020 3:25 pm

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' ספטמבר 16, 2020 1:11 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ספטמבר 15, 2020 3:32 pm

יהודה בן יעקב כתב:שמעתי שכתב א' הקדמונים כי אע"פ שיש לכל אדם רושם עוונותיו על מצחו, אך בשעה שלובש טלית / מקיים מצות ציצית, אין הרושם ניכר.
ראה הסכמת המהרש"ם מברעזאן לס' קהלת יעקב (פיעטרקוב, תרס"ה).

יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' ספטמבר 16, 2020 1:43 pm

יישר כח

העירוני שמדברי שיירי כנסת הגדולה [או"ח סי' קלא הגב"י ס"ק י] מבואר לא כן, שכתב לענין נפילת אפים באמירת תחנון:
והמנהג להתכסות פניו בטלית או בסודר כשאין לו טלית, ושמעתי הטעם כדי שלא ליפול על כף ידו שבה כתובים עונותיו.

והו"ד באליה זוטא [סי' קלא, ב], וזו כוונתו באליה רבה [שם ס"ק ב בסוף דבריו] ומש"כ "כתב בספר המנהיג לכסות וכו' ", נראה דהוא ט"ס וצ"ל וכתב בספר [שיירי כנה"ג, שהביא דבריו שם בסמוך] המנהג לכסות וכו'.

ומבו' שאף בשעה שמתפלל עם טלית, מ"מ נראים עוונותיו רשומים [ע"ג היד], ולכן יכסה פניו בטלית ולא ביד.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' ספטמבר 16, 2020 8:25 pm

כמדומה שזה רשי די מפורש בחומש דברים.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 16, 2020 8:29 pm

מה רשי מפורש ואיפה בחומש דברים?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' ספטמבר 16, 2020 8:30 pm

זקן ששכח כתב:כמדומה שזה רשי די מפורש בחומש דברים.

זה נכון שהמהרש"ם הנ"ל מביא שכך רצו לפרש דברי רש"י, וכן הביא הרב 'בקרו טלה' מעוד ספרים.
אך ודאי שפשטות דברי רש"י, שמי שמגיע מעוטף בטליתו, אין מכירים את פניו ומי הוא.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' ספטמבר 16, 2020 8:44 pm

יהודה בן יעקב כתב:
זקן ששכח כתב:כמדומה שזה רשי די מפורש בחומש דברים.

זה נכון שהמהרש"ם הנ"ל מביא שכך רצו לפרש דברי רש"י, וכן הביא הרב 'בקרו טלה' מעוד ספרים.
אך ודאי שפשטות דברי רש"י, שמי שמגיע מעוטף בטליתו, אין מכירים את פניו ומי הוא.


איזה עוד ספרים?
נערך לאחרונה על ידי דרופתקי דאורייתא ב ד' ספטמבר 16, 2020 11:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' ספטמבר 16, 2020 8:47 pm

אינני זוכר, אך ספרים ושמות שאינם מוכרים. כנראה יותר מבני זמנינו, וזו הלימוד זכות על הרב הנ"ל שמחמת ההודעה שאחריו, מחק הודעתו שהרגיש כמיותרת.

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' ספטמבר 16, 2020 8:49 pm

כדכד כתב:מה רשי מפורש ואיפה בחומש דברים?

דברים א' י"ג, רש"י ד"ה וידועים.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 16, 2020 11:35 pm

אולי לכן נהגו לקבור עם טלית? כדי שיראו רק את המצוות.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' ספטמבר 17, 2020 4:28 pm

לענין כתב:אולי לכן נהגו לקבור עם טלית? כדי שיראו רק את המצוות.

מסופר אודות ר"ד סגל בעל הט"ז על השו"ע, שבזקנותו לא אבה להחליף לטלית חדשה,
שכן טליתו תעיד בו שלא חשב מחשבות זרות בעת התפילה, ולכן העדיף את הישנה,
שתעיד על שנים רבות.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 17, 2020 5:10 pm

מקור הסיפור על הט"ז הוא בפנקס הח"ק דלבוב. מועתק כאן.

ויש להעיר, וכי עקב כך נדחה דין זה אלי ואנוהו - התנאה לפניו במצוות [לרש"י ב"ק ט, ב דגריס גם טלית נאה].

והאם בשמים זקוקים לעדים בלים כאלו, ולא נכתבו המעשים בספר הזכרונות.
[ואם אמרו אבן מקיר וכו' אבני ביתו של אדם וכו', הוא תוכחה כנגד מי שחושב להשתמט בטענת שוא של 'מי מעיד בי'.
אבל גם אם נשרף הבית על אבניו וקורותיו, עדיין ימצאו עדים על כל מעשיו].
והאם לא היה אפשר להעביר את החוטים הישנים לטלית החדשה, והם יעידו עליו.
וגם אם ימצאו מקורות שיש איזה 'ענין' בזה, לכאו' אי"ז דוחה דין הידור מצוה, וכנ"ל.

יתכן שלא השיגה ידו של הט"ז להחליף את טליתו, וליהנות ממתנת ב"ו לא הוה ניח"ל, ולאשתמוטי נפשיה מבלי לצערן קעביד. ואין למדים מפי מעשה.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ספטמבר 17, 2020 6:00 pm

כמבואר שם, מדובר הי' במתנה, שנפסק דינה בטושו"ע חו"מ סו"ס רמט.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' ספטמבר 17, 2020 7:14 pm

מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א מעדיף שלא להחליף את טליתו, משום שסובר שיש בזה הידור בחפץ שקיימו בו הרבה מצוות, ועדיף על הידור של טלית נאה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי לענין » ה' ספטמבר 17, 2020 7:50 pm

כך אמר הגרש"ק גראס לאחד מידידי שרצה להחליף תפליו למהודרות יותר.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 17, 2020 8:47 pm

א. דבר זה צריך מקור ברור כדרכה של תורה.
בפרט בתשמישי מצוה שאין בהם קדושה ונזרקין.

ב. אם היה ס"ל לט"ז כן, למה לא אמר להם טעם זה (ולא היה צריך לפרסם מעשיו הטובים)?
[ובלא"ה אם באת לומר שהשתמט מהטעם האמיתי, אמור כנ"ל].

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ספטמבר 17, 2020 9:45 pm

א. בפשטות שייך הוא למ"ש גבי אתרוג שנשתנה מראיתו מחמת משמוש ידי המברכים עליו (ראה הנסמן ב'אוצר מנהגי חב"ד - תשרי' ע' רצה־רצו).
ויש ששקו"ט בזה מדין הואיל ואתעביד כו'.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ה' ספטמבר 17, 2020 10:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 17, 2020 10:44 pm

מההבט ההלכתי. לכאו' גם החת"ס שהכשיר (ואינו מוסכם להלכה) אתרוג מנומר במשמוש הידים, הוא רק לומר שאי"ז חיסרון בהדר, דהחיסרון נגרם בגלל מעלה, אבל לא קאמר שעדיף לקחת אתרוג זה על אתרוג אחר שהוא הדר כפשוטו.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ספטמבר 17, 2020 10:50 pm

יהודה בן יעקב כתב:העירוני שמדברי שיירי כנסת הגדולה [או"ח סי' קלא הגב"י ס"ק י] מבואר . . שאף בשעה שמתפלל עם טלית, מ"מ נראים עוונותיו רשומים [ע"ג היד], ולכן יכסה פניו בטלית ולא ביד.
שמא יש לחלק, דהתם מיירי ברשימה שע"ג היד ולא בְּמַה שעל מצחו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 17, 2020 11:03 pm

בנר חרס מצאנו שאין להדליק נ"ח פעם שניה.
אך י"ל: א. מאיס גרע. ב. לא ניכר שיושנו בא בגלל הדלקה של מצוה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

הודעהעל ידי לענין » ה' ספטמבר 17, 2020 11:17 pm

מה שנכון נכון כתב:מההבט ההלכתי. לכאו' גם החת"ס שהכשיר (ואינו מוסכם להלכה) אתרוג מנומר במשמוש הידים, הוא רק לומר שאי"ז חיסרון בהדר, דהחיסרון נגרם בגלל מעלה, אבל לא קאמר שעדיף לקחת אתרוג זה על אתרוג אחר שהוא הדר כפשוטו.


מעניין להזכיר שכאשר הזכירו את זה לפני אחד הגדולים (איני זוכר אם החזו"א או הגריש"א), העירו שהרי זה רק בחידושים, והשיב ברגש, מה שיש בחת"ס - בכל מקום - הוא הלכה למעשה!


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליסף ו־ 87 אורחים