עמוד 1 מתוך 1

רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 2:52 pm
על ידי יהודה בן יעקב
שמעתי שכתב א' הקדמונים כי אע"פ שיש לכל אדם רושם עוונותיו על מצחו, אך בשעה שלובש טלית / מקיים מצות ציצית, אין הרושם ניכר.
האם ידוע מקור הדברים?

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 3:25 pm
על ידי בקרו טלה
-

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 3:32 pm
על ידי לבי במערב
יהודה בן יעקב כתב:שמעתי שכתב א' הקדמונים כי אע"פ שיש לכל אדם רושם עוונותיו על מצחו, אך בשעה שלובש טלית / מקיים מצות ציצית, אין הרושם ניכר.
ראה הסכמת המהרש"ם מברעזאן לס' קהלת יעקב (פיעטרקוב, תרס"ה).

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 1:43 pm
על ידי יהודה בן יעקב
יישר כח

העירוני שמדברי שיירי כנסת הגדולה [או"ח סי' קלא הגב"י ס"ק י] מבואר לא כן, שכתב לענין נפילת אפים באמירת תחנון:
והמנהג להתכסות פניו בטלית או בסודר כשאין לו טלית, ושמעתי הטעם כדי שלא ליפול על כף ידו שבה כתובים עונותיו.

והו"ד באליה זוטא [סי' קלא, ב], וזו כוונתו באליה רבה [שם ס"ק ב בסוף דבריו] ומש"כ "כתב בספר המנהיג לכסות וכו' ", נראה דהוא ט"ס וצ"ל וכתב בספר [שיירי כנה"ג, שהביא דבריו שם בסמוך] המנהג לכסות וכו'.

ומבו' שאף בשעה שמתפלל עם טלית, מ"מ נראים עוונותיו רשומים [ע"ג היד], ולכן יכסה פניו בטלית ולא ביד.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 8:25 pm
על ידי זקן ששכח
כמדומה שזה רשי די מפורש בחומש דברים.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 8:29 pm
על ידי כדכד
מה רשי מפורש ואיפה בחומש דברים?

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 8:30 pm
על ידי יהודה בן יעקב
זקן ששכח כתב:כמדומה שזה רשי די מפורש בחומש דברים.

זה נכון שהמהרש"ם הנ"ל מביא שכך רצו לפרש דברי רש"י, וכן הביא הרב 'בקרו טלה' מעוד ספרים.
אך ודאי שפשטות דברי רש"י, שמי שמגיע מעוטף בטליתו, אין מכירים את פניו ומי הוא.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 8:44 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
יהודה בן יעקב כתב:
זקן ששכח כתב:כמדומה שזה רשי די מפורש בחומש דברים.

זה נכון שהמהרש"ם הנ"ל מביא שכך רצו לפרש דברי רש"י, וכן הביא הרב 'בקרו טלה' מעוד ספרים.
אך ודאי שפשטות דברי רש"י, שמי שמגיע מעוטף בטליתו, אין מכירים את פניו ומי הוא.


איזה עוד ספרים?

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 8:47 pm
על ידי יהודה בן יעקב
אינני זוכר, אך ספרים ושמות שאינם מוכרים. כנראה יותר מבני זמנינו, וזו הלימוד זכות על הרב הנ"ל שמחמת ההודעה שאחריו, מחק הודעתו שהרגיש כמיותרת.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 8:49 pm
על ידי וונדרבר
כדכד כתב:מה רשי מפורש ואיפה בחומש דברים?

דברים א' י"ג, רש"י ד"ה וידועים.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2020 11:35 pm
על ידי לענין
אולי לכן נהגו לקבור עם טלית? כדי שיראו רק את המצוות.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 4:28 pm
על ידי זקן ששכח
לענין כתב:אולי לכן נהגו לקבור עם טלית? כדי שיראו רק את המצוות.

מסופר אודות ר"ד סגל בעל הט"ז על השו"ע, שבזקנותו לא אבה להחליף לטלית חדשה,
שכן טליתו תעיד בו שלא חשב מחשבות זרות בעת התפילה, ולכן העדיף את הישנה,
שתעיד על שנים רבות.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 5:10 pm
על ידי מה שנכון נכון
מקור הסיפור על הט"ז הוא בפנקס הח"ק דלבוב. מועתק כאן.

ויש להעיר, וכי עקב כך נדחה דין זה אלי ואנוהו - התנאה לפניו במצוות [לרש"י ב"ק ט, ב דגריס גם טלית נאה].

והאם בשמים זקוקים לעדים בלים כאלו, ולא נכתבו המעשים בספר הזכרונות.
[ואם אמרו אבן מקיר וכו' אבני ביתו של אדם וכו', הוא תוכחה כנגד מי שחושב להשתמט בטענת שוא של 'מי מעיד בי'.
אבל גם אם נשרף הבית על אבניו וקורותיו, עדיין ימצאו עדים על כל מעשיו].
והאם לא היה אפשר להעביר את החוטים הישנים לטלית החדשה, והם יעידו עליו.
וגם אם ימצאו מקורות שיש איזה 'ענין' בזה, לכאו' אי"ז דוחה דין הידור מצוה, וכנ"ל.

יתכן שלא השיגה ידו של הט"ז להחליף את טליתו, וליהנות ממתנת ב"ו לא הוה ניח"ל, ולאשתמוטי נפשיה מבלי לצערן קעביד. ואין למדים מפי מעשה.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 6:00 pm
על ידי לבי במערב
כמבואר שם, מדובר הי' במתנה, שנפסק דינה בטושו"ע חו"מ סו"ס רמט.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 7:14 pm
על ידי יהודה בן יעקב
מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א מעדיף שלא להחליף את טליתו, משום שסובר שיש בזה הידור בחפץ שקיימו בו הרבה מצוות, ועדיף על הידור של טלית נאה.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 7:50 pm
על ידי לענין
כך אמר הגרש"ק גראס לאחד מידידי שרצה להחליף תפליו למהודרות יותר.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 8:47 pm
על ידי מה שנכון נכון
א. דבר זה צריך מקור ברור כדרכה של תורה.
בפרט בתשמישי מצוה שאין בהם קדושה ונזרקין.

ב. אם היה ס"ל לט"ז כן, למה לא אמר להם טעם זה (ולא היה צריך לפרסם מעשיו הטובים)?
[ובלא"ה אם באת לומר שהשתמט מהטעם האמיתי, אמור כנ"ל].

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 9:45 pm
על ידי לבי במערב
א. בפשטות שייך הוא למ"ש גבי אתרוג שנשתנה מראיתו מחמת משמוש ידי המברכים עליו (ראה הנסמן ב'אוצר מנהגי חב"ד - תשרי' ע' רצה־רצו).
ויש ששקו"ט בזה מדין הואיל ואתעביד כו'.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 10:44 pm
על ידי מה שנכון נכון
מההבט ההלכתי. לכאו' גם החת"ס שהכשיר (ואינו מוסכם להלכה) אתרוג מנומר במשמוש הידים, הוא רק לומר שאי"ז חיסרון בהדר, דהחיסרון נגרם בגלל מעלה, אבל לא קאמר שעדיף לקחת אתרוג זה על אתרוג אחר שהוא הדר כפשוטו.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 10:50 pm
על ידי לבי במערב
יהודה בן יעקב כתב:העירוני שמדברי שיירי כנסת הגדולה [או"ח סי' קלא הגב"י ס"ק י] מבואר . . שאף בשעה שמתפלל עם טלית, מ"מ נראים עוונותיו רשומים [ע"ג היד], ולכן יכסה פניו בטלית ולא ביד.
שמא יש לחלק, דהתם מיירי ברשימה שע"ג היד ולא בְּמַה שעל מצחו.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 11:03 pm
על ידי מה שנכון נכון
בנר חרס מצאנו שאין להדליק נ"ח פעם שניה.
אך י"ל: א. מאיס גרע. ב. לא ניכר שיושנו בא בגלל הדלקה של מצוה.

Re: רושם עוונות על המצח - לא בשעת לבישת טלית

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2020 11:17 pm
על ידי לענין
מה שנכון נכון כתב:מההבט ההלכתי. לכאו' גם החת"ס שהכשיר (ואינו מוסכם להלכה) אתרוג מנומר במשמוש הידים, הוא רק לומר שאי"ז חיסרון בהדר, דהחיסרון נגרם בגלל מעלה, אבל לא קאמר שעדיף לקחת אתרוג זה על אתרוג אחר שהוא הדר כפשוטו.


מעניין להזכיר שכאשר הזכירו את זה לפני אחד הגדולים (איני זוכר אם החזו"א או הגריש"א), העירו שהרי זה רק בחידושים, והשיב ברגש, מה שיש בחת"ס - בכל מקום - הוא הלכה למעשה!