מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

חיפושי מקורות וכדומה
בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

"תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ד' אוקטובר 28, 2020 11:55 pm

נשאלתי כך:
"תבלה ותחדש" הינו איחול שמובא ברמ"א בהל' ברכות בדרכי משה וכן בהגה"ה (בהתייחסו לדברי המהר"י ווייל בפסקיו) על לבושים ועוד דברים חדשים. ובעוד ספרים (כמובן בכמה נוסחאות שונות).

כמדומני אאל"ט שראיתי פעם משהו בזה, אולי בספר כמו סדרת "אלפא ביתא", או במק"א. ואיני מוצאו כעת. האם הוא בגלל עין הרע? או מסיבות אחרות? אשמח מאד לכל הפני' ומ"מ בעניין בספרים שקדמונו וכן מבני-זמננו (וכן אלו המייחסים להשתלשלות הפתגם וכו', באם ישנם כאלו). בתודה רבה מראש לכל המסתעף בעניין.

ע"כ מדברי השואל. כמובן נשמח לכל התייחסות שהיא, בין כאן בין באישי. (וכמדומה לי שהתייחסו לדברים גם כאן בפורום, אך בחיפוש מהיר - לא העליתי דברים בזה).

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' אוקטובר 30, 2020 3:23 pm

זכור לי שראיתי פעם בספר אוצר הידיעות השלם של הרב שטרן, שהמילה 'תתחדש' הגיעה משם.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אוקטובר 30, 2020 3:38 pm

עני בן פחמא כתב:זכור לי שראיתי פעם בספר אוצר הידיעות השלם של הרב שטרן, שהמילה 'תתחדש' הגיעה משם.

כנראה, כוונתו שהאיחול 'תתחדש' הגיע מהרמ"א, כי שורש חד"ש בבניין התפעל מופיע כב במדרש.

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ש' אוקטובר 31, 2020 6:27 pm

לייטנר כתב:
עני בן פחמא כתב:זכור לי שראיתי פעם בספר אוצר הידיעות השלם של הרב שטרן, שהמילה 'תתחדש' הגיעה משם.

כנראה, כוונתו שהאיחול 'תתחדש' הגיע מהרמ"א, כי שורש חד"ש בבניין התפעל מופיע כב במדרש.

כן לזה התכוונתי.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי פרנצויז » א' נובמבר 01, 2020 11:32 am

עני בן פחמא כתב:
לייטנר כתב:
עני בן פחמא כתב:זכור לי שראיתי פעם בספר אוצר הידיעות השלם של הרב שטרן, שהמילה 'תתחדש' הגיעה משם.

כנראה, כוונתו שהאיחול 'תתחדש' הגיע מהרמ"א, כי שורש חד"ש בבניין התפעל מופיע כב במדרש.

כן לזה התכוונתי.

כתב מהר"י ווייל בפסקיו (בסוף תשובותיו סימן ל"ז):
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
כשאדם לובש פליצה חדשה או מנעלים חדשים אין לומר לו תבלה ותחדש כיון שצריכין להמית הבהמה קודם הלבישה ונאמר ורחמיו על כל מעשיו, מפי שאירי הח"ר יוסף ז"ל.
והובא בדרכי משה או"ח סוף סי' רכ"ג, וז"ל:
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=67&book=6775
כ' מהרי"ו בפסקיו כשאדם לובש פליצה חדשה או מנעלים חדשים אין לומר לו תבלה ותחדש כי היו צריכי' להמית הבהמה קודם לבישה אחרת וכתי' ורחמיו על כל מעשיו עכ"ל, ובאמת שהטעם הוא חלוש מאוד אבל שמעתי שרבים מקפידי' ע"ז.
ועיין בהגהת הרמ"א בשלחן ערוך או"ח סי' רכ"ג סעיף ו' שכתב בזה"ל:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
המנהג לומר למי שלובש בגד חדש תבלה ותחדש. ויש מי שכתב שאין לומר כן על מנעלים ובגדים הנעשים מעורות של בהמה דא"כ היו צריכים להמית בהמה אחרת תחלה שיחדש ממנו בגד אחר וכתיב ורחמיו על כל מעשיו (מהרי"ו בפסקיו), והנה הטעם חלוש מאוד ואינו נראה מ"מ מקפידים על זה שלא לאמרו.
וכן נדפס בדפוס ראשון של הרמ"א, בשו"ע קראקא של"ח
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=79&book=1030
"תבלה ותחדש".

אך בנוסח השו"ע שעם המשנה ברורה נדפס: תבלה ותתחדש
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
וידוע שמדפיסי המשנה ברורה העתיקו את נוסח השו"ע (ובאר היטב ושערי תשובה) מהשו"ע פורמט קטן, (וכנראה ההעתקה לא נעשתה ע"י רבינו החפץ חיים אלא ע"י המדפיסים).
ובאמת כן הוא בשו"ע ווילנא (פורמט קטן) עם באר היטב
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
שכתוב תבלה ותתחדש.
(ועיין טור השלם או"ח סי' רכ"ג, עמ' שפ"א הערה ט', שכ"כ בכת"י דרכי משה, וצריך בדיקה).

לסיכום הרמ"א לא חידש שום ביטוי, ומהר"י ווייל דיבר על ביטוי "תבלה ותחדש", והרמ"א העתיק ממנו בנוסח זה בדיוק בדרכי משה ובהגהת שו"ע (דפוס קראקא ודפוסים הרגילים). ורק בשו"ע ווילנא הקטנים ובמשנה ברורה נדפס: "תתחדש".

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי בן_אליעזר » א' נובמבר 01, 2020 8:51 pm

ייש"כ לכולם. רוב דברים אלו ידועים כבר להשואל. אך אינה מספקת (גם כי עיקר הדברים נסובים על ה"יוצא-מן-הכלל", על מתי לא אומרים כך, וכו'). אולי השאלה לא נשאלה כל-צורכה (ואמנם כבר הובא קצת בשאלה, ששאל "האם הוא בגלל עין הרע, או מסיבות אחרות"), והוא:

[מלבד החלק מהשאלה דלעיל - על עין הרע ועוד, הנה בעיקר משאלתו הוא]: מהו "פירוש המילות" הבסיסי והפשוט, לרוב הדיעות עכ"פ, באיחול זה? האם הוא שיהי' "הרחבה" לבעל הבגד(ים), שיוכל לעשות שימוש רב בהם (=ויבלו), וגם יוכל לקנות חדשים במקומם? האם הוא (גם) איחול לאריכות ימים (שהלובשם יוכל לבלות אותם ולהתחדש ברבות הימים)? או מסיבה אחרת וכו'?

הנה רואים בספר של הרב מוצפי הרצו"ב -- לדוג' -- שלכאו' הכינוי "תתחדש" הוא לא משום שבח, כי היאמרו שיבלה ויתחדש האדם? אלא שהדברים לכאו' נסובים יותר על הבגד ביחס לאדם (אריכות ימים, הרחבה, אולי מטעמים אחרים).

אך אולי ניתן לחלק (וכעין "פלגינן דיבורא") שאכן ניתן לומר "תתחדש" על האדם, בה בשעה ש"יבלה" נסוב על הבגדים. ופשוט לכאו'.

אך שוב, לא ראה השואל התייחסות ל"פירוש האיחול וטעמיו/נימוקיו" וכו' בספרים או מסברא, ורוצה קצת סדר וסיכום בדברים, ומה טוב עם מ"מ והפניות. שוב - התודה והברכה למי שבידו לסייע. (שוב - האם אכן אין בזה דברים בספרי "אלפא ביתא.." וספרים הדומים לו בז'אנר כזה)?
קבצים מצורפים
חנוכה_בציון_מוצפי.pdf
(710 KiB) הורד 101 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי לבי במערב » א' נובמבר 01, 2020 9:02 pm

שמא יועיל זה (כמובן, בערבון מוגבל):
אילון גלעד (פורסם באדר"ח אד"ר תשע"ט) כתב:לברכה תִּתְחַדֵּש אין אח ורע בשפות אחרות. אין זה אומר שדוברי שפות זרות יתקשו, למשל, לברך את מי שהגיע לעבודה בחולצה חדשה — דוברי רוסית יברכו סוֹבְּנוֹבְקִי ("עם דבר־חדש"); הונגרים יאמרו הַסְנַיָּ'/בִשֵׁלד אֶגֶשֶׁגָל ("השתמש/לבש בבריאות"); דוברי יידיש יגידו טְרוֹג גֶזוּנְטֶרְהַייט ("לבש בבריאות"); וטורקים יאמרו גוּלֵה גוּלֵה קוּלָן ("השתמש בשמחה"). אלא שכל הברכות הללו משמשות לתיאור בגדים, והן לא יופנו למי שהפציע בתספורת רעננה, זכה לקידום או החליף תמונת פרופיל בפייסבוק — מקרים שבהם דוברי העברית ישלפו בקלות את הברכה "תתחדש".

בשפות זרות קיימות כמובן גם ברכות כלליות, כמו congratulations האנגלית, מַבְּרוּכּ הערבית או גְרָטוּלִירֵן הגרמנית. אבל ברכות אלו ישמשו גם במקרים שבהם דוברי עברית לא יגידו "תתחדש" (למשל — אחרי הצלחה במבחן, או לרגל אירוסים). אם כן, נראה שתתחדש היא מילה מיוחדת, אך מדוע אנו משתמשים דווקא בה?

כדי להשיב על כך יש לחזור לקרקוב של המאה ה–16, לימים שבהם סערה ישיבתו של רבי משה איסרליש (הרמ"א) מהספר שולחן ערוך. הרמ"א, שהבחין שתלמידיו מקבלים את ספר ההלכה של רבי יוסף קארו כתורה מסיני, חיבר עבורו קובץ הגהות ותוספות. באחת מהערותיו התייחס הרמ"א למנהג "לומר למי שלובש בגד חדש תבלה ותחדש". מכך ברור שיהודים אשכנזים נהגו לברך אלה את אלה בברכת "תבלה ותחדש" לפחות מאז המאה ה–16. אך מסתמן שמקור המנהג הוא קדום יותר, שכן הרמ"א מתייחס לפסיקה בעניין של הרב יעקב וייל (מהרי"ו), בן המאה ה–15. הוא קבע שאין לומר את הברכה כאשר בגד חדש עשוי מעור, כדי להימנע מלאחל למותה של בהמה (הרמ"א חלק על מהרי"ו בעניין זה, וקבע שמדובר ב"טעם חלוש מאוד").

אף שאת פסיקתו המקורית של מהרי"ו לא איתרתי, נראה שהברכה אכן היתה בשימוש כבר בימיו, ואולי אפילו קודם לכן: רבי קלונימוס בן קלונימוס, בן המאה ה–14, השתעשע עם לשון הברכה בספר "אבן בוחן", וכתב "תבלה ותחדש זבובים ויתושים/ תחדש ותבלה כנים ופרעושים".

אותה ברכה, "תבלה ותחדש", השתבשה במשך השנים והפכה ל"תבלה ותתחדש". כך היא כתובה בחלק מהמהדורות המאוחרות של שולחן ערוך, וכך היא גם מופיעה בספר "שער באישה" של יצחק בן משה רומש מ–1894: "ואישה את רעותה דחקה לברכה בברכת 'תבלה ותתחדש' למצנפתה החדשה".

כפי שמעיד נחום סטוצ'קוב בתזאורוס שלו, אצל חלק מדוברי היידיש התקצרה הגרסה המשובשת של הברכה למילה אחת — "תתחדש".

בסוף המאה ה–19 שיבץ דוד פרישמן את הגרסה המקוצרת של הברכה בלב סיפורו הקצר "תתחדש". בסיפור, "נער קטן בן חייט עני" מגיע לבית הכנסת בפסח, ושומע את חבריו מברכים אלה את אלה בברכת "תתחדש". בשובו הביתה, אביו מסביר לו שרק מי שלובש בגדים חדשים זוכה לברכה "תתחדש".
בתסכולו, הנער מנסה לגנוב בגדים אך נתפס, והוריו מכים אותו עד זוב דם. אפילו בגיל 18 הנער עדיין לא זכה לשמוע "תתחדש"; הוא חולה, שוכב על ערש דווי, ממלמל "תתחדש, תתחדש" — ומת. "אבל אתם", מסיים פרישמן את הסיפור, "אל־נא תשימו את הדבר הזה אל לבכם, להעציב רוחכם יותר מדי — הלא רק בן חייט הוא".

את הסיפור העגום הזה קראו בוודאי דוברי העברית הראשונים של תחילת המאה ה–20, וממנו הם כנראה למדו את הברכה והחלו להשתמש בה בעצמם. עדות לשימוש כזה סיפקה המורה איטה פקטורית בחיבור "מעט הווי" שפירסמה בעיתון "דבר" ביוני 1928. לדברי', היא ותלמידי' איחלו לילד שבא לבית ספר במדי צופים חדשים "תתחדש".

מכיוון שבברכה "תתחדש" כשלעצמה אין כל התייחסות מפורשת לבגד אלא רק למי שלובש אותו, החלו דוברי העברית להשתמש בה גם במקרים אחרים ובמשמעויות רחבות יותר, וכך קיבלה הברכה את המשמעות הרווחת שיש לה היום.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי לבי במערב » א' נובמבר 01, 2020 9:06 pm

עני בן פחמא כתב:זכור לי שראיתי פעם בספר אוצר הידיעות השלם של הרב שטרן, שהמילה 'תתחדש' הגיעה משם.
הוא בח"ב ע' תסד.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי לבי במערב » א' נובמבר 01, 2020 9:21 pm

ולהעיר גם ממ"ש בס' 'מאיר עוז' סי' רכג (ע' 467), וב'אליבא דהלכתא' גל' לח ע' צ.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי פרנצויז » א' נובמבר 01, 2020 10:18 pm

עני בן פחמא כתב:
לייטנר כתב:
עני בן פחמא כתב:זכור לי שראיתי פעם בספר אוצר הידיעות השלם של הרב שטרן, שהמילה 'תתחדש' הגיעה משם.

כנראה, כוונתו שהאיחול 'תתחדש' הגיע מהרמ"א, כי שורש חד"ש בבניין התפעל מופיע כב במדרש.

כן לזה התכוונתי.

פרנצויז כתב:לסיכום, הרמ"א לא חידש שום ביטוי, ומהר"י ווייל דיבר על ביטוי "תבלה ותחדש", והרמ"א העתיק ממנו בנוסח זה בדיוק בדרכי משה ובהגהת שו"ע (דפוס קראקא ודפוסים הרגילים). ורק בשו"ע ווילנא הקטנים ובמשנה ברורה נדפס: "תתחדש".

לאור האמור, האם המסקנה היא שמקור האיחול "תתחדש" מגיע מטעות דפוס ברמ"א?

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' נובמבר 01, 2020 11:02 pm

ע"פ ברכות י, א ב"ו מע"י מבלין אותו.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 02, 2020 8:41 am

פרנצויז כתב:
עני בן פחמא כתב:
לייטנר כתב:
עני בן פחמא כתב:זכור לי שראיתי פעם בספר אוצר הידיעות השלם של הרב שטרן, שהמילה 'תתחדש' הגיעה משם.

כנראה, כוונתו שהאיחול 'תתחדש' הגיע מהרמ"א, כי שורש חד"ש בבניין התפעל מופיע כב במדרש.

כן לזה התכוונתי.

פרנצויז כתב:לסיכום, הרמ"א לא חידש שום ביטוי, ומהר"י ווייל דיבר על ביטוי "תבלה ותחדש", והרמ"א העתיק ממנו בנוסח זה בדיוק בדרכי משה ובהגהת שו"ע (דפוס קראקא ודפוסים הרגילים). ורק בשו"ע ווילנא הקטנים ובמשנה ברורה נדפס: "תתחדש".

לאור האמור, האם המסקנה היא שמקור האיחול "תתחדש" מגיע מטעות דפוס ברמ"א?


או מתהילים קג ה...

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' נובמבר 02, 2020 10:10 am

פרנצויז כתב:לאור האמור, האם המסקנה היא שמקור האיחול "תתחדש" מגיע מטעות דפוס ברמ"א?

לא שאלתי על עצם האיחול "תבלה ותחדש", כי זה ברור שמקורו במהר"י ווייל והרמ"א, [וגם יש סמך ללשון "תבלה" במה שהביא לעיל הרב מש"נ, מגמ' ברכות י' ע"א].
אלא מה שהסתפקתי הוא מה מקור הביטוי הנהוג בזמנינו "תתחדש", האמנם מקורו בטעות דפוס ברמ"א?

ויש להדגיש שיש הבדל גדול בין "תחדש" ל"תתחדש", כי "תחדש" פירושו "תחדש את הבגד" משא"כ "תתחדש" פירושו "אתה תתחדש".

[ואולי התהליך היה הפוך, דהיינו שקודם התפשט הנוהג לומר "תתחדש", ומשום כך טעו המדפיסים ונמשכו אחרי שיגרת לשונם והדפיסו "תתחדש" במקום "תחדש"].

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 02, 2020 12:27 pm

לייטנר כתב:
פרנצויז כתב:
עני בן פחמא כתב:
לייטנר כתב:
עני בן פחמא כתב:זכור לי שראיתי פעם בספר אוצר הידיעות השלם של הרב שטרן, שהמילה 'תתחדש' הגיעה משם.

כנראה, כוונתו שהאיחול 'תתחדש' הגיע מהרמ"א, כי שורש חד"ש בבניין התפעל מופיע כב במדרש.

כן לזה התכוונתי.

פרנצויז כתב:לסיכום, הרמ"א לא חידש שום ביטוי, ומהר"י ווייל דיבר על ביטוי "תבלה ותחדש", והרמ"א העתיק ממנו בנוסח זה בדיוק בדרכי משה ובהגהת שו"ע (דפוס קראקא ודפוסים הרגילים). ורק בשו"ע ווילנא הקטנים ובמשנה ברורה נדפס: "תתחדש".

לאור האמור, האם המסקנה היא שמקור האיחול "תתחדש" מגיע מטעות דפוס ברמ"א?


או מתהילים קג ה...

לא קשור לכאן ברצינות...

סגי נהור
הודעות: 5649
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' נובמבר 02, 2020 2:29 pm

פרנצויז כתב:[ואולי התהליך היה הפוך, דהיינו שקודם התפשט הנוהג לומר "תתחדש", ומשום כך טעו המדפיסים ונמשכו אחרי שיגרת לשונם והדפיסו "תתחדש" במקום "תחדש"].

מיהי אותה קהילה דוברת עברית בווילנא שבה התפשט הנוהג לומר "תתחדש"?

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: "תבלה ותחדש" - מקורות והשתלשלות הפתגם

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' נובמבר 02, 2020 10:28 pm

סגי נהור כתב:מיהי אותה קהילה דוברת עברית בווילנא שבה התפשט הנוהג לומר "תתחדש"?

כנראה היה נפוץ גם אצל דוברי יידיש
לבי במערב כתב:שמא יועיל זה (כמובן, בערבון מוגבל):
אילון גלעד (פורסם באדר"ח אד"ר תשע"ט) כתב:לברכה תִּתְחַדֵּש אין אח ורע בשפות אחרות.
...
כפי שמעיד נחום סטוצ'קוב בתזאורוס שלו, אצל חלק מדוברי היידיש התקצרה הגרסה המשובשת של הברכה למילה אחת — "תתחדש".


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים