מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אור לארבעה עשר-בר מצוה

חיפושי מקורות וכדומה
איתן נוי
הודעות: 1550
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 24, 2020 1:53 pm

מה המקור לכך.
אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר, מרמז על "מי שנעשה בר מצוה". ראיתי ספרים רבים מעתיקים וכותבים שמקור הדבר הוא השל"ה הקדוש, חלקם כתבו שער הכוונות, חלקם זוה"ק, רחיד"א. ר' אהרון מקרלין. אך מקורות אין.
הבני יששכר דיבר בעניין (מאמרי חודש ניסן מאמר ד - טיול בפרדס דרוש ו דרוש ו - פסחים דף מ"ט. על דרך הפשט). וכן דיבר בזה (מאמרי חודש ניסן מאמר י - שם החג ז).
שו"מ בס"ד מפורש בראה חיים לגר"ח פלאג'י זצ"ל זתע"א פ' משפטים ושוב באורך בפ' פנחס . אלא שלא הביא ולא מקצתיה מהזוה"ק ולא משעה"כ. וכי נעלם ממנו?!

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ג' נובמבר 24, 2020 2:27 pm

כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז

איתן נוי
הודעות: 1550
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 24, 2020 2:31 pm

גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז

יש לך כיוון של מילות חיפוש/מקור?
מישהו אמר לי שנדמה לו שיש רבא"ח שמדבר.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' נובמבר 24, 2020 2:48 pm

איתן נוי כתב:מה המקור לכך.
אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר, מרמז על "מי שנעשה בר מצוה". ראיתי ספרים רבים מעתיקים וכותבים שמקור הדבר הוא השל"ה הקדוש, חלקם כתבו שער הכוונות, חלקם זוה"ק, רחיד"א. ר' אהרון מקרלין. אך מקורות אין.
הבני יששכר דיבר בעניין (מאמרי חודש ניסן מאמר ד - טיול בפרדס דרוש ו דרוש ו - פסחים דף מ"ט. על דרך הפשט). וכן דיבר בזה (מאמרי חודש ניסן מאמר י - שם החג ז).
שו"מ בס"ד מפורש בראה חיים לגר"ח פלאג'י זצ"ל זתע"א פ' משפטים ושוב באורך בפ' פנחס . אלא שלא הביא ולא מקצתיה מהזוה"ק ולא משעה"כ. וכי נעלם ממנו?!

תוכל למצוא מסתמא בספרו של הרב מרדכי גרוס שליט"א שנקרא כך על עניני בר מצוה

בגולה
הודעות: 1346
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי בגולה » ג' נובמבר 24, 2020 3:13 pm

הרעיון נמצא בעקידה פר' שמיני (שער נט), ומשם הביאו בעוללות אפרים (מאמר צד).

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי פילווישוק » ג' נובמבר 24, 2020 3:37 pm

וכן בעקידה לפרשת בא ופרשת תזריע. ופלא שבאברבנאל פרשת בא פירש כדרכו של בעל העקידה, וכידוע שהבליע בפירושיו רבים מפירושי בעל העקידה, אלא שהקדים ליסוד ההשוואה בין חמץ ליצר הרע וז"ל: 'כבר נתתי על מצוות אלה טעם על צד הרמז בסוף מאמר זבח פסח, ראיתי כללותיו בדברי חכם אחד מחכמי האומות, ומאשר מתקו לי רגבי נחלי אמריו החזקתי בהם והוספתי עליהם טוב טעם ודעת'.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' נובמבר 24, 2020 3:42 pm

גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז
הכוונה, לכאו', למ"ש בתשובתו הידועה - נד' בח"ג סי' תקמו (תתקעז):
שאלת ממני: אודיעך דעתי, מה נשתנה חמץ בפסח מכל איסורין שבתורה - שהחמירה עליו תורה להצריכו בדיקה ושרוף וכלה וגם ביטול, והוסיפו חכמים להצריכו בדיקה בחורין ובסדקין ולחפש אחריו ולשרש אותו מכל גבוליו, ועבר עליו בבל יראה ובל ימצא, ואסרוהו בכל שהוא, ואינו מתבטל כלל. וחומרות כאלו לא נמצאו בכל האיסורין שבתורה, דאי משום דאית בי' כרת - הרי חלב ודם; ואי משום דאסור בהנאה - הרי כלאי הכרם, ושור הנסקל וכמה איסורי הנאה שלא החמירה תורה בהם כ"כ; ואי משום דלא בדילי מיני' כולי שתא - הרי יין לנזיר דלא בדיל מיני', והחדש דלא בדילי מן התבואה כולה שתא, ולא חמירא כולי האי:
תשובה. שני דברים נאמרו בתשובת דבר זה: אחת, שלא נמצאו בכל האיסורין שבתורה שיצטרפו בו כל ג' תנאים הללו - שהוא איסורי הנאה, והוא בכרת ולא בדילי אינשי מיני' כולה שתא - אלא חמץ בלבד; וכיון שיש בו החומרות הללו, החמירה עליו תורה חומרות אחרות, ובאו חכמים והוסיפו חומרות על חומרות כמו שעשתה התורה. ותו, דחמץ בפסח הוי כדבר שיש לו מתירין, שהרי איסורו תלוי בזמן ואחר ימי הפסח יהי' החמץ מותר; ואע"פ שזה החמץ שהוא מבער אי אפשר שיהיה לו היתר, אלא א"כ יעבור בבל יראה ובל ימצא, סוף סוף הא איכא חמץ שיהי' מותר לו, דהיינו אותו שלא עבר עליו.
וקשה ל'ן עלי' דהאי טעמא - נהי דסגי האי טעמא לענין דאפילו באלף לא בטל, כדבר שיש מתירין, דאמרינן דאפילו באלף לא בטיל; אבל לחפש אחריו ולשרפו ולשרשו ולהוציא מרשותו - לא ידענו למה. גם על הטעם הראשון יש לי קצת גמגום, ומי עדיף מע"ז - דאמרה תורה "ולא ידבק בידך מאומה מן החרם", וכל המודה בו ככופר בכל התורה כולה - ולא מצינו שהצריכה תורה בה בדיקה וביטול, אלא שבארץ ישראל מצוה לרדוף אחרי' עד שנאבד אותה מארצנו; אבל בח"ל אין אנו מצווין לרדוף אחרי', אלא כל מקום שנכבוש אותו - נאבד את כל ע"ז שבו. עכ"ל הרמב"ם ז"ל [הל' ע"ז רפ"ז]. מ"מ, הרי אתה רואה - שלא החמירה תורה בע"ז כמו בחמץ; הילכך עדיין צריך טעם.
ועל כן אני סומך על מה שאמרו רז"ל במדרשות, כי חמץ בפסח רמז ליצה"ר, והוא שאור שבעיסה; ולכן כלה גרש יגרש אותו האדם מעליו, ויחפש עליו בכל מחבואות מחשבותיו, ואפילו כל שהוא לא בטיל. והרי זה אמת ונכון. והנלע"ד כתבתי:
אכן כן?

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ג' נובמבר 24, 2020 3:53 pm

לא יודע באם זה בא להוסיף לשאלת פותח האשכול, אך להלן מהרשום אצלי בזה, ושלא הובאו לעיל לפו"ר (ואולי לתועלת אלו שיחפשו מ"מ מדוייק בספר):

לקוטי תורה להאריז"ל ריש פרשת שמות.
של"ה פרשת בא - דרך חיים תוכחת מוסר.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ג' נובמבר 24, 2020 8:30 pm

לבי במערב כתב:
גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז
הכוונה, לכאו', למ"ש בתשובתו הידועה - נד' בח"ג סי' תקמו (תתקעז)
אכן כן?


גלל חששי דעירוב פרשיות יש כאן (במחשבתי) מחמת התשובה הידועה כתבתי בל' 'כמדומני', ועדיין אני מסופק.

איתן נוי
הודעות: 1550
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 24, 2020 8:47 pm

גל של אגוזים כתב:
לבי במערב כתב:
גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז
הכוונה, לכאו', למ"ש בתשובתו הידועה - נד' בח"ג סי' תקמו (תתקעז)
אכן כן?


גלל חששי דעירוב פרשיות יש כאן (במחשבתי) מחמת התשובה הידועה כתבתי בל' 'כמדומני', ועדיין אני מסופק.

האם ידוע מקור משער הכוונות או רבא"ח בענין?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' נובמבר 24, 2020 9:31 pm


איתן נוי
הודעות: 1550
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 24, 2020 9:51 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=43776&p=433684&hilit=%D7%90%D7%95%D7%A8+%D7%9C%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2%D7%94#p433684
המאחד בפורום.

כנראה זה עוד איזו המצאה שמישהו המציא בשם שעה"כ וכולם העתיקו ממנו.
יש עוד מקורות שמצאתי חוץ מהיכן ששלחתני. אאסוף ואעלה מסודר.
שכוייח.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' נובמבר 25, 2020 12:43 am

אין שעה"כ רק ס' הליקוטים.

איתן נוי
הודעות: 1550
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' נובמבר 25, 2020 2:18 pm

גל של אגוזים כתב:כמדומני שראיתי פעם דבר זה ברדב"ז

נראה שלא מופיע עניין זה ברדב"ז.
אם תמצא אשמח לראות.

איתן נוי
הודעות: 1550
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: אור לארבעה עשר-בר מצוה

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' נובמבר 25, 2020 2:18 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אין שעה"כ רק ס' הליקוטים.

שכוייח


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים