מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

חיפושי מקורות וכדומה
סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי מגדל » ג' ינואר 26, 2021 1:11 pm

איתא בשער הגלגול (הוצאת אהבת שלום, עמ' ק"ל):

ובזה תבין תוקף חטאו של אדם הראשון, שגרם קלקול ופגם בכל העולמות עד סוף כל הדורות, והסיבה היא עם מה שאמרנו, כי כפי תוקף גדולת נשמתו, כך תוקף הפגם אשר פגם. וכן על זה הדרך הצדיקים וחסידים גמורים כגון רבן יוחנן בן זכאי, כי חטא קל אצלו הוא חמור מכמה חטאות של אחרים.


נשמע שיש כאן רמיזה לאיזהשהוא מקור בדברי חז"ל; מישהו יכול בבקשה להאיר את עיני?

בתודה מראש.
נערך לאחרונה על ידי מגדל ב ג' ינואר 26, 2021 1:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 26, 2021 1:14 pm

שעל כן לא ידע באיזה דרך מוליכין אותו. ברכות כח, ב.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי מגדל » ג' ינואר 26, 2021 1:17 pm

מה ההקשר המיוחד בין המאמר הזה לבין דברי הרח"ו?
ז"א, אני מבין שזה באותו נושא באופן כללי, אבל יראת החטא הייתה לאנשים רבים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 26, 2021 1:20 pm

כפשוטו. בגלל שחומרת החטא תלויה בדרגת נשמתו, ואותה לא ידע, לכן אף שעשה חשבון הנפש על מעשיו לא ידע עד כמה ידקדקו אתו בשמים, ואיך ידונו את מעשיו, וממילא באיזה דרך וכו'.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי מגדל » ג' ינואר 26, 2021 1:35 pm

בגלל שדרגת נשמתי מאוד נמוכה אני נוטה לחשוב שיש כאן כוונה לעניין אחר, עוד הצעות?

עמק חברון
הודעות: 58
הצטרף: ג' דצמבר 29, 2020 8:16 pm

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי עמק חברון » ג' ינואר 26, 2021 4:54 pm

ייתכן שמקורו במשנה שבת טז, ז:
כופין קערה... על עקרב שלא תשך, אמר רבי יהודה, מעשה בא לפני רבן יוחנן בן זכאי בערב, ואמר חוששני לו מחטאת.

וכה"ג שם כב, ג

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 26, 2021 6:37 pm

שם ריב"ז החמיר בהלכה
איך זה קשור לדרגת נשמתו?

עמק חברון
הודעות: 58
הצטרף: ג' דצמבר 29, 2020 8:16 pm

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי עמק חברון » ג' ינואר 26, 2021 7:11 pm

המפרשים שם מביאים שיש צדדים להקל, אם מפני שאין במינו ניצוד, ואם מפני שמזיק שמותר לדורסו לפי תומו אף שלא רץ אחריו. ועם כל זאת חשש ריב"ז לחטאת משום צידה.
עוד בפרק כ"ב חשש ריב"ז שמא מירח, למרות שלא הוכח בהדיא.

ומדנקט לשון חושש יתכן לומר שאין הוא פשט הדין, אלא אליבא דריב"ז ומפני מעלתו.

משוש דורים
הודעות: 934
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' ינואר 27, 2021 12:26 am

מגדל כתב:איתא בשער הגלגול (הוצאת אהבת שלום, עמ' ק"ל):

ובזה תבין תוקף חטאו של אדם הראשון, שגרם קלקול ופגם בכל העולמות עד סוף כל הדורות, והסיבה היא עם מה שאמרנו, כי כפי תוקף גדולת נשמתו, כך תוקף הפגם אשר פגם. וכן על זה הדרך הצדיקים וחסידים גמורים כגון רבן יוחנן בן זכאי, כי חטא קל אצלו הוא חמור מכמה חטאות של אחרים.


נשמע שיש כאן רמיזה לאיזהשהוא מקור בדברי חז"ל; מישהו יכול בבקשה להאיר את עיני?

בתודה מראש.




אמר רבי יוחנן: אנא אשתיירי משפירי ירושלים. האי מאן דבעי מחזי שופריה דרבי יוחנן, נייתי כסא דכספא מבי סלקי, ונמלייה פרצידיא דרומנא סומקא, ונהדר ליה כלילא דוורדא סומקא לפומיה ונותביה בין שמשא לטולא, ההוא זהרורי - מעין שופריה דרבי יוחנן. איני? והאמר מר: שופריה דרב כהנא מעין שופריה דרבי אבהו, שופריה דרבי אבהו מעין שופריה דיעקב אבינו, שופריה דיעקב אבינו מעין שופריה דאדם הראשון. ואילו רבי יוחנן לא קא חשיב ליה! - שאני רבי יוחנן, דהדרת פנים לא הויא ליה. (בבא מציעא דף פד ע"א)

משמע דשופריה דריב"ז היה גם כן מגיע עד שופריה דאדם, שהיה עקב שלו מכהה גלגל חמה (של"ה תולדות אדם פתיחה)

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' ינואר 27, 2021 2:20 am

אתה מחליף בין רבן יוחנן בן זכאי, לרבי יוחנן.
והאמנם בציטוט שהבאת מהשל"ה כתוב "רבן יוחנן בן זכאי"?

משוש דורים
הודעות: 934
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' ינואר 27, 2021 11:00 am

אכן טעיתי.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 27, 2021 1:15 pm

עמק חברון כתב:
כדכד כתב:שם ריב"ז החמיר בהלכה
איך זה קשור לדרגת נשמתו?

המפרשים שם מביאים שיש צדדים להקל, אם מפני שאין במינו ניצוד, ואם מפני שמזיק שמותר לדורסו לפי תומו אף שלא רץ אחריו. ועם כל זאת חשש ריב"ז לחטאת משום צידה.
עוד בפרק כ"ב חשש ריב"ז שמא מירח, למרות שלא הוכח בהדיא.

ומדנקט לשון חושש יתכן לומר שאין הוא פשט הדין, אלא אליבא דריב"ז ומפני מעלתו.

ברור שיש צדדים להקל ולכן רק ריב"ז החמיר
ממתי מי שמחמיר יותר בהלכה זה מעיד על דרגת נשמתו?

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי מגדל » ד' ינואר 27, 2021 2:05 pm

שאלה עתיקה זו ראויה לאשכול נפרד.

עמק חברון
הודעות: 58
הצטרף: ג' דצמבר 29, 2020 8:16 pm

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי עמק חברון » ד' ינואר 27, 2021 2:08 pm

כדכד כתב:ברור שיש צדדים להקל ולכן רק ריב"ז החמיר
ממתי מי שמחמיר יותר בהלכה זה מעיד על דרגת נשמתו?

אין מכאן ראיה לדרגתו של ריב"ז, ועל מעלתו ניתן ללמוד מהמדרש על תלמידיו של הלל ומקומות אחרים.
אלא בכאן נראה שהיה החטא (ולא הסברא) חמור אצלו יותר משהיה אצל אחרים.
שאם לא כן הל"ל חייב חטאת או פטור ותו לא.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 27, 2021 5:55 pm

אחרים חשבו להתיר
ר' יהודה רצה לומר שלדעת ריב"ז לא זו בלבד שאסור אלא שהאיסור הוא מן התורה אלא שזה לא היה ברור לו אלא רק חשש לכך ולכן התבטא בלשון זה ולא בלשון "חייב" או "אסור"

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 27, 2021 5:57 pm

מגדל כתב:
כדכד כתב:
עמק חברון כתב:
כדכד כתב:שם ריב"ז החמיר בהלכה
איך זה קשור לדרגת נשמתו?

המפרשים שם מביאים שיש צדדים להקל, אם מפני שאין במינו ניצוד, ואם מפני שמזיק שמותר לדורסו לפי תומו אף שלא רץ אחריו. ועם כל זאת חשש ריב"ז לחטאת משום צידה.
עוד בפרק כ"ב חשש ריב"ז שמא מירח, למרות שלא הוכח בהדיא.

ומדנקט לשון חושש יתכן לומר שאין הוא פשט הדין, אלא אליבא דריב"ז ומפני מעלתו.

ברור שיש צדדים להקל ולכן רק ריב"ז החמיר
ממתי מי שמחמיר יותר בהלכה זה מעיד על דרגת נשמתו?


שאלה עתיקה זו ראויה לאשכול נפרד.

על אף שסיימתי בסימן שאלה לא היתה כוונתי לשאול ולא לפתוח דיון אלא לתמוה

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי מגדל » ד' ינואר 27, 2021 6:41 pm

לרגע לא חשבתי שנתכוונת לשאול.

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' ינואר 27, 2021 6:52 pm

נדמה לי שלא התכוון רח"ו לדבר על חטא מסוים קטן בו נכשל ריב"ז, אלא נקט את שמו כדוגמא לצדיקים שמעלתם גדולה מאוד מאוד, ובכל זאת מתייראים מעבירות שבידם. לכן ממשיך שם בהמשך הדרוש (הקדמה כב) לומר:

גם מצינו בשמואל הנביא, שקול כמשה ואהרן, כשהעלהו שאול באוב שאמר למה הרגזתני לעלות, ואמרו רז"ל שנתיירא אולי היה יום הדין הגדול, כנראה שאפילו שכבר עמד לדין בעת פטירתו עדיין יש דינים וענשים אחרים. גם ריב"ז שלא הניח מקרא ומשנה וכו' והיה בוכה בעת פטירתו כנזכר במסכת ברכות. ומה יעשו שאר הצדיקים שאינם דומים אליהם, ומכל שכן שאר בני אדם בעו"ה.



ויפה כיוון הרב משנ"ן.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: צדיקותו של רבן יוחנן בן זכאי

הודעהעל ידי מגדל » ד' ינואר 27, 2021 8:33 pm

שבענו מטובך כתב:נדמה לי שלא התכוון רח"ו לדבר על חטא מסוים קטן בו נכשל ריב"ז, אלא נקט את שמו כדוגמא לצדיקים שמעלתם גדולה מאוד מאוד, ובכל זאת מתייראים מעבירות שבידם. לכן ממשיך שם בהמשך הדרוש (הקדמה כב) לומר:
גם מצינו בשמואל הנביא, שקול כמשה ואהרן, כשהעלהו שאול באוב שאמר למה הרגזתני לעלות, ואמרו רז"ל שנתיירא אולי היה יום הדין הגדול, כנראה שאפילו שכבר עמד לדין בעת פטירתו עדיין יש דינים וענשים אחרים. גם ריב"ז שלא הניח מקרא ומשנה וכו' והיה בוכה בעת פטירתו כנזכר במסכת ברכות. ומה יעשו שאר הצדיקים שאינם דומים אליהם, ומכל שכן שאר בני אדם בעו"ה.

ויפה כיוון הרב משנ"ן.


יסלח לי מר, אבל דבריו אינם נהירים לי.
ראשית, אין לדרוש סמוכין בעריכת הרש"ו. (ואף בעריכה זו אינם סמוכים)
שנית, למה לי דרשה, סברא הוא; מה עניין שמיטה להר סיני?
רח"ו כתב כי חטא קל אצל ריב"ז שקול לכמה חטאות של אנשים אחרים לפי גדול מעלתו. משמע שאיזה מעשה קטן שלו גרם פגם גדול, כמו שהיה גבי אדם הראשון. אה"נ ריב"ז חשש מעונשים, אבל כמוהו רבים אחרים. ואדרבה, לשון הרח"ו שם סובבת על הציר ההפוך, ששם אם בארזים אלו נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר; ואילו לפי לשונו שציטטתי ינוחו להם אזובי הקיר בשלווה, שאינו דומה המטנף חצר המלך למטנף פלטין של מלך.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים