עמוד 1 מתוך 2

אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: א' ינואר 31, 2021 2:23 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
הגר"ח זייטשיק זצ"ל בספר פרי הארץ ח"ב עמוד תשלט:
האר"י ז"ל אומר שאין יכולים לעמוד בד' אמות של החולה שקם ממיטתו, מפני הריח הרע של הגאוה הנודף ממנו, אחרי שהתרגל בכבוד ובשבחים ובהנאות, כי כל אחד ממבקריו בעת מחלתו הביא לו חיזוק ועידוד, הגביר בו את רצון החיים והפליג בשבחו, ובמשך הזמן התרגל כבר לשמע שבחיו ומעלותיו ולהנאת הכבוד, עד שטועה באמת לחשוב שכבר הגיע למדריגות כאלו, ולכן לבו גס בו ודעתו זחה עליו


הידוע מקור לדברים אלו בשם האר"י ז"ל? או מישהו אחר?

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: א' ינואר 31, 2021 10:20 am
על ידי יבנה

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: א' ינואר 31, 2021 11:02 am
על ידי אבני גזית
במקום אחר בספריו, ייתכן אור הנפש, כתב לגבי טהרת מצורע את היסוד הזה. שם ציין ששמע בשם האר"י או נוסח קרוב לזה. כלומר, לא ראה כתוב.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: א' ינואר 31, 2021 11:45 pm
על ידי תא חזי
דרופתקי דאורייתא כתב:הגר"ח זייטשיק זצ"ל בספר פרי הארץ ח"ב עמוד תשלט:
האר"י ז"ל אומר שאין יכולים לעמוד בד' אמות של החולה שקם ממיטתו, מפני הריח הרע של הגאוה הנודף ממנו, אחרי שהתרגל בכבוד ובשבחים ובהנאות, כי כל אחד ממבקריו בעת מחלתו הביא לו חיזוק ועידוד, הגביר בו את רצון החיים והפליג בשבחו, ובמשך הזמן התרגל כבר לשמע שבחיו ומעלותיו ולהנאת הכבוד, עד שטועה באמת לחשוב שכבר הגיע למדריגות כאלו, ולכן לבו גס בו ודעתו זחה עליו


הידוע מקור לדברים אלו בשם האר"י ז"ל? או מישהו אחר?

בספרי הקאמרנער (כמדומני בהקדמת נתיב מצוותיך, כרגע אני לא מוצא) מסופר מעשה על האר"י שדבריו האחרונים היו "אל תבאני רגל גאוה" ותרגומו של הפסוק בלאדינו. ואולי זה ""שורש"" הדברים, אבל זו הפעם הראשונה שאני שומע מימרא כזו בשם האר"י.
(ודרשה על הפסוק א'ל ת'באני ר'גל ג'אוה נמצאת בליקו"ת מהאר"י)

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: א' ינואר 31, 2021 11:47 pm
על ידי לענין
בהקדמת אוצר החיים.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 9:45 am
על ידי כדכד
בהקדמת נתיב מצוותיך מסופר כן גם על הבעש"ט הקדוש וגם על האר"י הקדוש:
"ומרן הריב"ש טוב בעת שנסתלק מן העולם ביקש "אלקי אל תבואני רגל גאוה וכן מרן האר"י הקדוש אמר כך קודם מותו בלשון צרפתי "אלקי הצל אותי מגאווה" והרבה בקשות על זה".

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 11:19 am
על ידי פילווישוק
כדכד כתב:בהקדמת נתיב מצוותיך מסופר כן גם על הבעש"ט הקדוש וגם על האר"י הקדוש:
"ומרן הריב"ש טוב בעת שנסתלק מן העולם ביקש "אלקי אל תבואני רגל גאוה וכן מרן האר"י הקדוש אמר כך קודם מותו בלשון צרפתי "אלקי הצל אותי מגאווה" והרבה בקשות על זה".

מה לאר"י ז"ל ולשפה הצרפתית? ובאמת, באיזו שפה דיבר? האם יש סבירות למה שנזכר כאן שדיבר בלאדינו? מסתבר יותר ששפתו היתה ערבית, אא"כ משפחת אמו במצרים היו מן המגורשים. אשמח למידע בעניין.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 11:47 am
על ידי מקדש מלך
שמא הדבר קשור לכינוי הסלנגי שבו נתכנו אחינו בני המזרח?

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 1:12 pm
על ידי כדכד
יותר נראה לי שהאר"י הקדוש רצה להתפלל בלשון אחר מהמקובל כדי שלא יבינו מה הוא מתפלל אבל באמת איני יודע למה צרפתי דווקא.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 1:35 pm
על ידי בריושמא
עד מתי ישערו השערות ויפריחו דמיונות?
עד עתה היו כאן: צרפתית, לאדינו, ערבית. ואולי בתגובה הבאה תופענה גם אידיש ופולנית?
האם אי אפשר לפתוח ספר ולברר?
האומנם אמר האר"י אל תבואני רגל גאווה?
האם זהו פורום של אוצר החכמה או פורום של אוצר ההשערות והדמיונות?

אעמיד כאן דברים על דיוקם.
'ואני מודיע למעיין, כי הגיד לי כמה"ר אברהם מונסון זלה"ה שהעיד לו הר"ר משה יונה ז"ל כי בשעת פטירתו של הר"י זלה"ה אמר לתלמידיו, השמרו לכם כי דעו נאמנה שאין בידכם שום הקדמת השלימות. א"ל אדוננו אפי' הח"ר חיים, ויען ויאמר בל' לעז, אלגו קואנטו, כלומ' איזה קצת הוא יודע יותר מכם, מעט מזער לא כביר'.
כך כתב ר' מנחם די לונזנו בספר עומר מן, סי' ו.
ר' משה חגיז (המני"ח) העתיק דברים אלו בהקדמתו לספר מגן דוד מאת ר' דוד ן' זמרא, אמשטרדם תע"ג.

דברים אלו צוטטו במלואם בספר שנדפס בשנים האחרונות, וכדי להגיע אליהם אין צורך לטרוח אחר כתב היד של עומר מן ואחר הספר מגן דוד.

הא ותו לא.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 2:08 pm
על ידי איש_ספר
בריושמא כתב:דברים אלו צוטטו במלואם בספר שנדפס בשנים האחרונות, וכדי להגיע אליהם אין צורך לטרוח אחר כתב היד של עומר מן ואחר הספר מגן דוד.

הא ותו לא.

viewtopic.php?t=2712

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 2:27 pm
על ידי כדכד
אני גם ציטטתי מספר
מה שכתבתי
"וכן מרן האר"י הקדוש אמר כך קודם מותו בלשון צרפתי "אלקי הצל אותי מגאווה" והרבה בקשות על זה"
.
הוא ציטוט מדברי האדמו"ר מקאמארנא בהקדמת נתיב מצוותיך וזה מנה שהתבקש לעיל באשכול

מה שכתבתי כהשערה הוא תשובה למי שאל למה השתמש האר"י הקדוש בלשון צרפתי

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 2:37 pm
על ידי איש_ספר
כדכד כתב:אני גם ציטטתי מספר
מה שכתבתי
"וכן מרן האר"י הקדוש אמר כך קודם מותו בלשון צרפתי "אלקי הצל אותי מגאווה" והרבה בקשות על זה"
.
הוא ציטוט מדברי האדמו"ר מקאמארנא בהקדמת נתיב מצוותיך וזה מנה שהתבקש לעיל באשכול

מה שכתבתי כהשערה הוא תשובה למי שאל למה השתמש האר"י הקדוש בלשון צרפתי

כיון שאין לזה שום מקור בין תלמידי האר"י, הרי שאין לדברים שום ערך מבחינה היסטורית.
גם השמועות בשם הבעש"ט שמביא הרה"ק רי"א מקאמרנא לא בהכרח מקובלות על כלל החסידים, כ"ש שמועות בשם חכם רחוק ממנו בשנים ובמקום.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 2:46 pm
על ידי כדכד
לעצם הטענה כלפי השמועה בשם האר"י הקדוש הטענה נכונה וכתבתי את הדברים לא בשל הבסיס ההיסטורי שלהם אלא בשל זה שבאשכול התבקש מקור בדברי האדמו"ר מקאמארנא ולכן הבאתי אותו.
באשר לטענה שהשמועות שמביא האדמו"ר מקאמארנא בשם הבעש"ט אינן מקובלות על שאר החסידים - זו פעם ראשונה שאני שומע על כך. זה מפליא אותי. אך יתכן שיש לי נגיעות בענין בשל היות בית משפחת אבי מחסידי קאמארנא.
האם יש לכת"ר סימוכין לדבריו?

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 3:01 pm
על ידי איש_ספר
אין לי מקור לכך. זו תחושתי. אדרבה נשמע מה בפי החסידים דכאן.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 4:30 pm
על ידי תא חזי
בריושמא כתב:אלגו קואנטו

במחכת"ר, לא הבנתי מה יש כאן לברר, מחיפוש פשוט בכתבי האר"י הנמצאים קמן (במאגרים ממוחשבים...) יש אמנם ביאורים ע"פ אל תבאני רגל גאוה (בסה"ל, נוף עץ חיים "ליקוטי תורה", ועוד), אך בשום מקום לא מוזכר כי זה הפסוק שאותו אמר קודם פטירתו, וממה שראיתי רק אצל הקאמרנער (ולעניין השפה - פשוט לי שלא הכיר ספרדים או מזרחים פב"פ, וכנראה מדבריו גם בעניין האוה"ח הקדוש (כמדומני בספר נוצר חסד, ונמשכו אחריו כמה מצדיקי החסידות באמרות חריפות שאין כאן מקומן) וכמו שהעירו בזה כמה חכמים), ואולי על זה בנו 'גג על גג' שאי אפשר לעמוד ליד החולה. לא זולת.
ולגבי הסיפא דדברי כת"ר, מה בין האי להאי, רק הבאתי את דברי הקאמרנער שכתב שדיבר צרפתית, ואין לו מקור, ומדברי מהר"א מונסון ברור (כמו שנראה בלאו הכי לכל מבין בהשקפה ראשונה על תולדות יהודי א"י באותה תקופה (למעט המוסתערבים)) שדיבר לאדינו.

כדכד כתב:לעצם הטענה כלפי השמועה בשם האר"י הקדוש הטענה נכונה וכתבתי את הדברים לא בשל הבסיס ההיסטורי שלהם אלא בשל זה שבאשכול התבקש מקור בדברי האדמו"ר מקאמארנא ולכן הבאתי אותו.
באשר לטענה שהשמועות שמביא האדמו"ר מקאמארנא בשם הבעש"ט אינן מקובלות על שאר החסידים - זו פעם ראשונה שאני שומע על כך. זה מפליא אותי. אך יתכן שיש לי נגיעות בענין בשל היות בית משפחת אבי מחסידי קאמארנא.
האם יש לכת"ר סימוכין לדבריו?


איש_ספר כתב:אין לי מקור לכך. זו תחושתי. אדרבה נשמע מה בפי החסידים דכאן.

איני חסיד, אבל אאז"נ בסוף היכל הברכה יש קונטרס 'ליקוטים יקרים' או משהו כזה, הכולל בתוכו את כל (או רוב) השמועות שמביא התוי"י בספריו כשמקדים להם "שמעתי ממורי", ולמעשה אלו השמועות הן חלק הארי של השמועות המובאות מהבעש"ט וחוזרות ונשנות בספרי קאמרנא (למעט כמה שמועות ששמע מחמיו מוה"ר מרדכי מפינטשוב, או ממהרצ"ה מזידיטשוב, זיע"א). היש חולק על השמועות המובאות בתולדות יעקב יוסף?? הלא הוא שמע וקיבל פה אל פה מהבעש"ט זיע"א.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 5:31 pm
על ידי כדכד
נכון שמה שהביא האדמו"ר מקאמארנא בשם "שמעתי ממורי" הוא מתייחס לדברים שכתב בעל התולדות יעקב יוסף אבל יש בספריו שמועות וסיפורים רבים בשם הבעש"ט שמקורם לא הי' התולדות יעקב יוסף אלא אולי אחד הצדיקים שהזכרת ואולי לא ועל אלו הדיון. בכל מקרה לא רא"מ מפינטשוב ולא רצ"ה מזידיטשוב הכירו את הבעש"ט פנים אל פנים. אמנם רא"מ היה תלמיד המגיד מזלאטשוב שהיה גם תלמיד הבעש"ט

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 5:37 pm
על ידי כדכד
איש_ספר כתב:אין לי מקור לכך. זו תחושתי. אדרבה נשמע מה בפי החסידים דכאן.

לכתוב משפט כעין שכתב מר רק מתוך תחושה ללא סימוכין אין נראה לי נכון

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 5:46 pm
על ידי איש_ספר
מאי משמע תחושה. יש לי ידיד חסיד ותיק, שעסק בליקוט שמועות מהבעש"ט מתוך מקורות קדמונים, ושילב בין היתר שמועות מתוך ספרי קומרנא. שאלתי אותו האם לדעתו ראוי לשים שמועות אלו, יחד עם שמועות מהתולדות למשל, והוא חייך הסמיק וגמגם, ומלמל משהו מתחת לשפה. הבנתי מה שהבנתי.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 5:56 pm
על ידי כדכד
ברור שיש הבדל בין שמועות שכתב בעל התולדות יעקב יוסף שקיבל באופן ישיר מהבעש"ט לבין שמועות של האדמו"ר מקאמארנא שלא היה כלי ראשון אבל מכאן ועד לומר שהשמועות של האדמו"ר מקאמארנא על הבעש"ט לא התקבלו אצל שאר החסידים יש מרחק

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 6:19 pm
על ידי צופה_ומביט
בריושמא כתב:האומנם אמר האר"י אל תבואני רגל גאווה?

אעמיד כאן דברים על דיוקם.

'ואני מודיע למעיין, כי הגיד לי כמה"ר אברהם מונסון זלה"ה שהעיד לו הר"ר משה יונה ז"ל כי בשעת פטירתו של הר"י זלה"ה אמר לתלמידיו, השמרו לכם כי דעו נאמנה שאין בידכם שום הקדמת השלימות. א"ל אדוננו אפי' הח"ר חיים, ויען ויאמר בל' לעז, אלגו קואנטו, כלומ' איזה קצת הוא יודע יותר מכם, מעט מזער לא כביר'.
כך כתב ר' מנחם די לונזנו בספר עומר מן, סי' ו.
ר' משה חגיז (המני"ח) העתיק דברים אלו בהקדמתו לספר מגן דוד מאת ר' דוד ן' זמרא, אמשטרדם תע"ג.


א. האם הציטוט שהבאת מוכיח שרק את זה אמר? כתוב שאמר זאת בשעת פטירתו [היינו בסמוך לפטירתו], אבל לא כתוב מה עוד אמר ו/או שלא אמר עוד דברים [לפני או אחרי].

ב. בהינתן שהציטוט הנ"ל אינו רק סברה/טענה של מהרמד"ל אלא כך אמר האר"י, מה זה אומר לגבי העיסוק בתורתו הנמשך מאז פטירתו ועד היום? ממה עליהם להישמר, האם רק מלחדש/להוסיף בעצמם או גם מלנסות להבין דבריו? ואם אין לאיש הקדמת השלימות וגם רח"ו יודע רק מעט יותר מהם ותו לא - במה עוסקים כל העוסקים בקבלת האר"י, ועל מה הם מסתמכים בלימודם/הבנתם וכו'?

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 7:20 pm
על ידי רציני
בריושמא כתב:עד מתי ישערו השערות ויפריחו דמיונות?
עד עתה היו כאן: צרפתית, לאדינו, ערבית. ואולי בתגובה הבאה תופענה גם אידיש ופולנית?
האם אי אפשר לפתוח ספר ולברר?
האומנם אמר האר"י אל תבואני רגל גאווה?
האם זהו פורום של אוצר החכמה או פורום של אוצר ההשערות והדמיונות?

אעמיד כאן דברים על דיוקם.
'ואני מודיע למעיין, כי הגיד לי כמה"ר אברהם מונסון זלה"ה שהעיד לו הר"ר משה יונה ז"ל כי בשעת פטירתו של הר"י זלה"ה אמר לתלמידיו, השמרו לכם כי דעו נאמנה שאין בידכם שום הקדמת השלימות. א"ל אדוננו אפי' הח"ר חיים, ויען ויאמר בל' לעז, אלגו קואנטו, כלומ' איזה קצת הוא יודע יותר מכם, מעט מזער לא כביר'.
כך כתב ר' מנחם די לונזנו בספר עומר מן, סי' ו.
ר' משה חגיז (המני"ח) העתיק דברים אלו בהקדמתו לספר מגן דוד מאת ר' דוד ן' זמרא, אמשטרדם תע"ג.

דברים אלו צוטטו במלואם בספר שנדפס בשנים האחרונות, וכדי להגיע אליהם אין צורך לטרוח אחר כתב היד של עומר מן ואחר הספר מגן דוד.

הא ותו לא.

צריך ביאור לשכלי הדל [אין אני מתכוון לפקפק ח"ו אלא להבין].
לפי העדות הנ"ל במקום לומר משהו נגד הגאוה. אמר משהו כביכול בסגנון של גאווה?? כאילו רק הוא יש לו את השלימות ולהם אין להם אפילו הקדמה ואפילו לח"ר חיים???
אולי מחמת קושיא זו הביא את האדמו"ר מקאמארנא לומר שהאריז"ל הוסיף "אל תבואני רגל גאווה".

יש עוד מה לעיין בעדות זו, הנוסח "הקדמת השלימות" שהביא בריושמא שבמקומות אחרים נדפס "הקדמה בשלימות". גם הפירוש ל"אלגו קואנטו" שהובא בעדות הנ"ל לכאורה צמד המילים האלו בלאדינו משתמש להרבה פירושים הרבה פעמים משתמשים בו בציניות, תלוי גם באיזה מנגינה אומרים את זה. [ועיין במקבציאל לח, עמ' נט, פירוש אחר ל"אלגו קואנטו"]. גם יש נוסח במקום "אלגו קואנטו" עם וא"ו ל"אלגי" עם יו"ד שמחליף את כל המשמעות.

צופה_ומביט כתב:א. האם הציטוט שהבאת מוכיח שרק את זה אמר? כתוב שאמר זאת בשעת פטירתו [היינו בסמוך לפטירתו], אבל לא כתוב מה עוד אמר ו/או שלא אמר עוד דברים [לפני או אחרי].

ב. בהינתן שהציטוט הנ"ל אינו רק סברה/טענה של מהרמד"ל אלא כך אמר האר"י, מה זה אומר לגבי העיסוק בתורתו הנמשך מאז פטירתו ועד היום? ממה עליהם להישמר, האם רק מלחדש/להוסיף בעצמם או גם מלנסות להבין דבריו? ואם אין לאיש הקדמת השלימות וגם רח"ו יודע רק מעט יותר מהם ותו לא - במה עוסקים כל העוסקים בקבלת האר"י, ועל מה הם מסתמכים בלימודם/הבנתם וכו'?


עוד משהו שאמר ב"עת פטירתו" מספר החזיונות [סליחה שלא תיקנתי הטעויות]: א סיפר לי ת"ר יצחק הכהן ז"ל כי בעת פטירת מורי ז"ל כשאני יצאתי מאצלו נכנס הוא אצלו ויבכה לפניו ויאמר וכי זו היא התקוה שהיינו כלנו מתאוים בחייך לראות טובה ותורה וחכמה גדולה בעולם וישיבתו אילו מצאתי אפילו אהד בלבד צדיק גמור בכם לא סילקוני מהעולם הזה ועודנו מדבר שאל ממנו עלי ואמר היכן הלך פלוני וכי בשעה כזו הלך מאצלי ויצטער מאד והבין מדבריו כי היה ברצונו למסור לי איזי דבר סתר אז אמר לו מה נעשה מכאן ואילך ויאמר תאשר לחבירים משמי שמהיום ואילך לא יתעסקו עוד כלל בחכמה זו שלמדתים כי לא הבינו אותה כראוי ויבאו ח"ו לידי כפירה ואיבוד נפש ואמנם הר' היים לבדו יעסוק בה הוא לבדו בלחישה בסתר ויאמר לו וכי חס ושלום אין עוד תקוה לנו ויאמר לו אם תזכו אני אבא ואלמדכם ויאמר לו איך תבא ללמדנו אחר שהוא נפטר עתה מהעולם הזה ויאמר לו אין לך עסק בנסתרות איך תהיה ביאתי לכם אם בחלום אם בהקיץ אם במראה ותכף אמר לו קום מהר צא מהבית הזה כי אתה כהן והגיע ומני כי אין פנאי להאריך בשום דבר ויצא מהר וטרם יצא מהמפתן פתה פיו ויצאה נשמתו בנשיקה. עכ"ל.

גם על זה צריך עיון הקושיא הב' של הרב "צופה ומביט".

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 7:23 pm
על ידי רציני
בנספח בספר החזיונות [מוה"ק] כתוב וז"ל: שלאחר פטירת האר"י ז"ל לקח כמהר"ר היים כל הקונטריסים מיד כל החבירים ולא הניח להם שום דבר מזו החכמה ולא החזיר' אותם להם באומרו שלא ניתן רשות לגלות עוד בעולם הזה האור הגדול כי כבר נסתמו אותן מעיינות החכמה ושערי אורה שהיו פתוחין בזמן הרב ע"ה וכך נשאר העולם ט"ו שנים בחושך אחר פטירת הרב ע"ה ומהר"ר חיים לקח בין כך ובין כך כל.
ואולי על זה היתה כוונת האריז"ל שלא ילמדו והוא יגלה להם אחרי שיסדר הרח"ו את הספרים?

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 7:28 pm
על ידי הוגה
בריושמא כתב:'ואני מודיע למעיין, כי הגיד לי כמה"ר אברהם מונסון זלה"ה שהעיד לו הר"ר משה יונה ז"ל כי בשעת פטירתו של הר"י זלה"ה אמר לתלמידיו, השמרו לכם כי דעו נאמנה שאין בידכם שום הקדמת השלימות. א"ל אדוננו אפי' הח"ר חיים, ויען ויאמר בל' לעז, אלגו קואנטו, כלומ' איזה קצת הוא יודע יותר מכם, מעט מזער לא כביר'.
כך כתב ר' מנחם די לונזנו בספר עומר מן, סי' ו.
ר' משה חגיז (המני"ח) העתיק דברים אלו בהקדמתו לספר מגן דוד מאת ר' דוד ן' זמרא, אמשטרדם תע"ג.

הרי זה דומה לר' אליעזר ור' עקיבא (סנהדרין סח ע"א):
והתניא כשחלה רבי אליעזר נכנסו רבי עקיבא וחביריו לבקרו הוא יושב בקינוף שלו והן יושבין בטרקלין שלו ואותו היום ערב שבת היה ונכנס הורקנוס בנו לחלוץ תפליו גער בו ויצא בנזיפה אמר להן לחביריו כמדומה אני שדעתו של אבא נטרפה אמר להן דעתו ודעת אמו נטרפה היאך מניחין איסור סקילה ועוסקין באיסור שבות כיון שראו חכמים שדעתו מיושבת עליו נכנסו וישבו לפניו מרחוק ארבע אמות אמר להם למה באתם אמרו לו ללמוד תורה באנו אמר להם ועד עכשיו למה לא באתם אמרו לו לא היה לנו פנאי אמר להן תמיה אני אם ימותו מיתת עצמן אמר לו רבי עקיבא שלי מהו אמר לו שלך קשה משלהן נטל שתי זרועותיו והניחן על לבו אמר אוי לכם שתי זרועותיי שהן כשתי ספרי תורה שנגללין הרבה תורה למדתי והרבה תורה לימדתי הרבה תורה למדתי ולא חסרתי מרבותי אפילו ככלב המלקק מן הים הרבה תורה לימדתי ולא חסרוני תלמידי אלא כמכחול בשפופרת ולא עוד אלא שאני שונה שלש מאות הלכות בבהרת עזה ולא היה אדם ששואלני בהן דבר מעולם ולא עוד אלא שאני שונה שלש מאות הלכות ואמרי לה שלשת אלפים הלכות בנטיעת קשואין ולא היה אדם שואלני בהן דבר מעולם חוץ מעקיבא בן יוסף

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 10:39 pm
על ידי תא חזי
צופה_ומביט כתב:ב. בהינתן שהציטוט הנ"ל אינו רק סברה/טענה של מהרמד"ל אלא כך אמר האר"י, מה זה אומר לגבי העיסוק בתורתו הנמשך מאז פטירתו ועד היום? ממה עליהם להישמר, האם רק מלחדש/להוסיף בעצמם או גם מלנסות להבין דבריו? ואם אין לאיש הקדמת השלימות וגם רח"ו יודע רק מעט יותר מהם ותו לא - במה עוסקים כל העוסקים בקבלת האר"י, ועל מה הם מסתמכים בלימודם/הבנתם וכו'?

אולי יש לחלק דהאר"י התכוון לעומק הבנת ה'נמשל' של הקבלה, ומה שלומדים כיום בעמל רב אצל המקובלים - הוא רק המשל.

רציני כתב:ואולי על זה היתה כוונת האריז"ל שלא ילמדו והוא יגלה להם אחרי שיסדר הרח"ו את הספרים?

איך ומתי יגלה, והלא כל מה שהרח"ו עשה בחיותו (כמו כל גורי האר"י) כתב חלקי דברים ורסיסי דרושים ממה ששמע אצל האר"י? ולכאורה כל הסידור של ספרים ממשיים נעשה רק אחרי פטירת הרב. ואם אמר את הנ"ל בשעת פטירתו, אז מתי יגלה (אא"כ כוונתך לאמור אצל מקובלי בית אל וכו', שהרש"ש הוא ניצוץ האר"י, ותלמידיו הם ניצוץ מגורי האר"י, או לחלופין לדברי כמה מצדיקי החסידות, שהבעש"ט היתה בו נשמת האר"י).

רציני כתב:צריך ביאור לשכלי הדל [אין אני מתכוון לפקפק ח"ו אלא להבין].
לפי העדות הנ"ל במקום לומר משהו נגד הגאוה. אמר משהו כביכול בסגנון של גאווה?? כאילו רק הוא יש לו את השלימות ולהם אין להם אפילו הקדמה ואפילו לח"ר חיים???
אולי מחמת קושיא זו הביא את האדמו"ר מקאמארנא לומר שהאריז"ל הוסיף "אל תבואני רגל גאווה".

מה 'סגנון גאווה' בזה? מקובלנו שהיה להאר"י גילוי אליהו, ובוודאי ידע הרבה יותר ממה שגילה להרח"ו ולחברים בשנה ועשרה חודשים. הוא אמר להם את האמת שיכירו מקומם ביחס אליו זיע"א והוסיף והזהיר אותם ובכך אימץ וחיזק שלא יבואו לעבור על דבריו שלא ללמוד מלבד הרח"ו. ומאי קושיא איכא? (ובעניין אלגו קוואנטו - מדברי האר"י על הרח"ו בספר החזיונות ובקונט' שורש נשמתי, נראה שה"אלגו קוואנטו" הזה בכלל בכלל לא היה מועט... ודו"ק).

ובעניין "הקדמה שלימות" - מהגרי"מ מורגנשטרן שליט"א שמעתי, כי רואים בחוש כי כמעט בכל דרוש קבלי - כאשר מעיינים בו עד קצה היכולת (לפי ערך כאו"א כמובן), יוצאים עם יותר קושיות ממה שנכנסים....

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 10:58 pm
על ידי צופה_ומביט
תא חזי כתב:
צופה_ומביט כתב:ב. בהינתן שהציטוט הנ"ל אינו רק סברה/טענה של מהרמד"ל אלא כך אמר האר"י, מה זה אומר לגבי העיסוק בתורתו הנמשך מאז פטירתו ועד היום? ממה עליהם להישמר, האם רק מלחדש/להוסיף בעצמם או גם מלנסות להבין דבריו? ואם אין לאיש הקדמת השלימות וגם רח"ו יודע רק מעט יותר מהם ותו לא - במה עוסקים כל העוסקים בקבלת האר"י, ועל מה הם מסתמכים בלימודם/הבנתם וכו'?

אולי יש לחלק דהאר"י התכוון לעומק הבנת ה'נמשל' של הקבלה, ומה שלומדים כיום בעמל רב אצל המקובלים - הוא רק המשל.


אם כדבריך צ"ל שכך היה קים להו לתלמידיו, או ששמעו כך ממנו בפירוש בפעם אחרת, כי אחרת - על "אולי" כזה לא ניקום ונסמוך ונעשה מעשה, בדברים שהם סכנה ממש.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 2:09 am
על ידי לבי במערב
יעוי' בהקדמת מהרח"ו לשער ההקדמות (וכמדומה שעלי' סמכו הכל).

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 2:14 am
על ידי תא חזי
צופה_ומביט כתב:
תא חזי כתב:
צופה_ומביט כתב:ב. בהינתן שהציטוט הנ"ל אינו רק סברה/טענה של מהרמד"ל אלא כך אמר האר"י, מה זה אומר לגבי העיסוק בתורתו הנמשך מאז פטירתו ועד היום? ממה עליהם להישמר, האם רק מלחדש/להוסיף בעצמם או גם מלנסות להבין דבריו? ואם אין לאיש הקדמת השלימות וגם רח"ו יודע רק מעט יותר מהם ותו לא - במה עוסקים כל העוסקים בקבלת האר"י, ועל מה הם מסתמכים בלימודם/הבנתם וכו'?

אולי יש לחלק דהאר"י התכוון לעומק הבנת ה'נמשל' של הקבלה, ומה שלומדים כיום בעמל רב אצל המקובלים - הוא רק המשל.


אם כדבריך צ"ל שכך היה קים להו לתלמידיו, או ששמעו כך ממנו בפירוש בפעם אחרת, כי אחרת - על "אולי" כזה לא ניקום ונסמוך ונעשה מעשה, בדברים שהם סכנה ממש.

א. פוק חזי מאי עמא דבר, ומאז פטירת הרח"ו (ואולי אף קודם לכן) הרבה מאוד אנשים - שהם לא רבי חיים ויטאל - לומדים את קבלת האר"י. וגם הרח"ו בהקדמתו לשמונה שערים מונה תנאים ללימוד הקבלה, וכלל לא מזכיר שם תנאי ש"מוטל עליך להיות אני כדי לעסוק בספר הזה"...
אדרבה יותר מוטל עליך להוכיח מדברי האר"י למה אסור, מאשר עליי להוכיח למה המציאות היא שאנשים לומדים קבלת האר"י כבר 400 שנה...
ב. האמור לעיל - כך זכור לי שכתב הגר"י הלל בפתח שער השמים (וכידוע הוא מהמחמירים שבדורנו בתנאי לימוד הקבלה). מה גם יעויין בהקדמה לפירוש ספדצ להגר"א שכתב הגר"ח מוואלוז'ין שכאשר למד הגר"א מאמר מסויים שכתב הרח"ו - נתברר לו כי הרח"ו הבין את הנמשל שבקבלה. ומשמע כי זה היה חילוק עיקרי בינו לשאר המקובלים.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 8:14 am
על ידי בריושמא
נראה שהמגיבים הנכבדים הכותבים כאן מתקנאים במשתתפי מאסטר שף,
והם מתחרים כיצד להכין את הסלט הטעים ביותר עם מספר המרכיבים הגדול ביותר
בערבוב מושלם יותר.
בתאבון.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 9:29 am
על ידי דורשי יחודך
הרב בריושמא
לדעתי כדאי לדעת שהאר"י המוזכר באשכול זה איננו האר"י הידוע והמוכר לך, ושעל קבלתו כתבת ג' כרכי "קבלת האר"י."
כמו כן רבי חיים ויטל המוזכר כאן איננו אותו רבי חיים ויטל המוכר לך.
ואין ביניהם אלא שיתוף השמות.
ובזה מיושבות כל הקושיות, והכל בא על מקומו בשלום, ויכול כבודו להירגע מעצבונו ודאגתו.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 10:37 am
על ידי צופה_ומביט
בריושמא כתב:נראה שהמגיבים הנכבדים הכותבים כאן מתקנאים במשתתפי מאסטר שף,
והם מתחרים כיצד להכין את הסלט הטעים ביותר עם מספר המרכיבים הגדול ביותר
בערבוב מושלם יותר.
בתאבון.


מחילה כבוד הרב, אבל אולי במקום לעקוץ ולהיעלם תואיל להסביר/לענות בעצמך מתוך הידע שלך?

אני למשל, לא הגבתי כלום לעיל, כי לא זכיתי להיות בר הכי, אלא ציטטתי קטע מדבריך ושאלתי שתי שאלות, בכדי לקבל עליהן תשובה ממך.

חיכיתי לזה ועדיין מחכה. אשמח לתשובה. תודה רבה.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 10:51 am
על ידי בריושמא
דורשי יחודך כתב:הרב בריושמא
לדעתי כדאי לדעת שהאר"י המוזכר באשכול זה איננו האר"י הידוע והמוכר לך, ושעל קבלתו כתבת ג' כרכי "קבלת האר"י."
כמו כן רבי חיים ויטל המוזכר כאן איננו אותו רבי חיים ויטל המוכר לך.
ואין ביניהם אלא שיתוף השמות.
ובזה מיושבות כל הקושיות, והכל בא על מקומו בשלום, ויכול כבודו להירגע מעצבונו ודאגתו.


אכן, שלושים יום קודם החג...

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 5:23 pm
על ידי רציני
אכתוב בקצרה השערה יפה:
ידוע הסיפור של האר"י עם הרב משה יונה שלא יכתוב תורתו. [ואולי לזה נתכוון במה שאמר עליו האריז"ל על גלגולו]. ואומרים שהאר"י לפני פטירתו הכניס אחד אחד לברך אותם, אז אולי איש כברכתו ברך אותו. ודו"ק.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ד' פברואר 10, 2021 9:24 am
על ידי תא חזי
כדכד כתב:בכל מקרה לא רא"מ מפינטשוב ולא רצ"ה מזידיטשוב הכירו את הבעש"ט פנים אל פנים.

גם בכתבי חב"ד מובאות שמועות מהבעש"ט לרוב, שאין להם זכר בשאר ספרי חסידות או ספרי תלמידי הבעש"ט גופא. והם אומרים שקיבלום במסורת, ולא ראיתי שערער מאן דהוא על זה, משא"כ לגבי הגה"ק מקאמרנא כאן. אזי גם הוא כנראה קיבל במסורת.
לגופה של תורת הגה"ק מקאמרנא, וביסוס שמועותיו, הנה הרואה יראה דהגם שדרכו לעבור במהירות מבחינה לבחינה ומנושא לנושא (ובדומה למוהר"ן מברסלב) - סוף כל סוף משנתו סדורה להפליא בסד'ר המדרגה, וכמו שיראה הרואה בספרי קאמרנא שי"ל על ידי מכון "אור פני יצחק" - ובפרט בהקדמה לספר נתיב מצוותיך, ממש הפלא ופלא.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ד' פברואר 10, 2021 9:36 am
על ידי כדכד
לא באתי לערער כמובן על ביסוס שמועותיו של האדמו"ר מקאמארנא אלא שכשהרב איש ספר כתב שדבריו לא התקבלו אצל כל החסידים ומר הביא שהרבה משמועותיו מבוססים על התוי"י כתבתי שהדיון לא היה על השמועות מהתוי"י אלא על שמועות אחרות והגם שמר הזכיר צדיקים אחרים ששמע מהם על הבעש"ט הרי שהם לא הכירו את הבעש"ט פא"פ כמו התוי"י ולכן על שמועות אלו (הן ששמע מחמיו או מדודו והן שקיבל באופנים אחרים) הדיון עד כמה הם התקבלו.
לגוף הסדר או אי הסדר בתורת האדמו"ר מקאמארנא זה ממש לא קשור לפה ואולי יפתח מר אשכול אחר בנושא

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: א' פברואר 14, 2021 8:56 pm
על ידי מגדל
איש_ספר כתב:
בריושמא כתב:דברים אלו צוטטו במלואם בספר שנדפס בשנים האחרונות, וכדי להגיע אליהם אין צורך לטרוח אחר כתב היד של עומר מן ואחר הספר מגן דוד.

הא ותו לא.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=2712


כמדומה שדובר על ספר "קבלת האר"י" ולא על מהדורא בתרא בדרוש א"ק.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: א' פברואר 14, 2021 9:01 pm
על ידי מגדל
בריושמא כתב:נראה שהמגיבים הנכבדים הכותבים כאן מתקנאים במשתתפי מאסטר שף,
והם מתחרים כיצד להכין את הסלט הטעים ביותר עם מספר המרכיבים הגדול ביותר
בערבוב מושלם יותר.
בתאבון.


הוכנו כאן סלטים הראויים לכוכבי מישלן.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ג' פברואר 16, 2021 10:50 pm
על ידי גביר
תא חזי כתב:
בריושמא כתב:אלגו קואנטו


ולגבי הסיפא דדברי כת"ר, מה בין האי להאי, רק הבאתי את דברי הקאמרנער שכתב שדיבר צרפתית, ואין לו מקור, ומדברי מהר"א מונסון ברור (כמו שנראה בלאו הכי לכל מבין בהשקפה ראשונה על תולדות יהודי א"י באותה תקופה (למעט המוסתערבים)) שדיבר לאדינו.

[quote=
יוער שהדברים מובאים גם בספר טעמי המנהגים עמ' ה בהערה [בהוצאת אשכול, לא מצאתי באוצר החכמה] ושם מובא 'בלשון ספניא' [ספניולית= לאדינו]

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ד' פברואר 24, 2021 10:28 am
על ידי גביר
הפניות למקורות מספרי חסידות על תפילת הבעש"ט בשעת ההסתלקות 'הצילני מגאות' ראיתי עכשיו אצל - ציפי קויפמן, הולדת האב : ר' נחמן מברסלב והבעש"ט : השפעה והבניה, הוצאת מאגנס, ירושלים תשפ"א, עמ' 216 הערה 98.

Re: אין יכולים לעמוד בד"א של החולה לרוב גאוותו - האר"י ז"ל

פורסם: ד' פברואר 24, 2021 12:26 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
גביר כתב:הפניות למקורות מספרי חסידות על תפילת הבעש"ט בשעת ההסתלקות 'הצילני מגאות' ראיתי עכשיו אצל - ציפי קויפמן, הולדת האב : ר' נחמן מברסלב והבעש"ט : השפעה והבניה, הוצאת מאגנס, ירושלים תשפ"א, עמ' 216 הערה 98.


התוכל להעלות כאן צילום? או העתק של המקורות שנסמנו שם?