נשאלתי כך:
בדבר חוט הסיקרא שהי' על המזבח החיצון, המפריד בין דמים עליונים ותחתונים (ועוד סיבות שנאמרו בזה) -- הנה כמה דברים שברצוני לברר:
א) בדרך הפשט יותר: סליחה על הבורות, האם למסקנא הי' חוט הסיקרא (גם) במשכן או רק במקדש (והאם בב' המקדשות?) ? כמדומה ראיתי שלא הי' במשכן. אך בילקו"ש פ' תצוה רמז שפ"ה כתוב שבמשכן שעשה משה הי' לו חוט הסיקרא. האם יש דיעות חלוקות בדבר? נא לפרט ולהרחיב בעניין.
א-2) וכמו"כ, מתי נהפך החוט ללבן, אם בכלל, לפי הדיעות בדבר? כמדומה, שנתינת חוט הסיקרא (בצבע אדום) על המזבח שכולו לבן, הי' מסמל "אם יהיו חטאיכם כשנים - כשלג ילבינו", שבא בזה לכפר. אך אאל"ט, הי' פעמים(?) שאכן נהפך ללבן באופן ניסי. ונעלם מזכרוני היכן ראיתיו. אשמח לפירוט והרחבה גם בזה.
ב) בעיקר ע"ד הדרוש והסוד: עכ"פ מה שראיתי בעניותי, יש כמה דברים שנאמרו על חילוקי החטאות והעולות (שהזאתו של זה היתה למעלה מחוט הסיקרא, ואילו האחרון - למטה מהחוט). ע"פ הסוד - ראיתי דברי הרמ"ק באור יקר הרצו"ב. וכן בס' מרגליות התורה (על הכתוב ו, יט). ובית אהרן (קארלין, בעיקר בתחילת עמוד השני הרצו"ב). ואור דוד (יונגרייז, בעיקר בע' לב ד"ה במדרש, ובעמוד שלאחריו).
וכן עוד מצאתי - מה שנראים יותר שהם ע"ד הדרוש (כמדומה מהחוזה מלובלין ועוד) ע"ד העני והעשיר ומה שמסמלים. או בעלי תשובה וצדיקים. הרש"ר הירש גם ביאר באופן מרתק כדרכו (רצו"ב, ד"ה בסיכום)
וכמו"כ - יש בזה בס' תורת העולה להרמ"א (פל"ב, פל"ד).
ונשמח למ"מ והפניות לעוד התייחסויות כיו"ב, ובעיקר בדרכי הרמז דרוש וסוד, לאורך הדורות.
בתשוח"ח מראש למסייעין, אם כאן ואם באישי.