מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

חיפושי מקורות וכדומה
תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ה' מרץ 18, 2021 10:39 pm

אני מחפש מקור לרעיון הזה ולא מוצא, תוכלו לעזור לי [הכתיבה שלי הרעיון מקדמונים]:
ידועים דברי חז"ל, שכשם שישראל מצווים לקיים כל המצווות, כן גם הקב"ה מקיים מצוותיו, ואמרו שהקב"ה מניח תפילין ומקיים מצוות הרבה. ועמדו על זה בספרי חסידות, כיצד ניתן לומר שהקב"ה מקיים כל המוות כולם, הרי אחד ממצות ה' היא 'מצות היראה' - לירא מפניו, ואצל בשר ודם אכן שייך לצוותו ולומר לו 'את ה' אלהיך תירא ואתו תעבד' (דברים ו יג), אך אצל השי"ת שהוא ואין בלתו, מה שייך לומר שיש לו יראת שמים, כלום ממה יש להקב"ה ממה לירא. וביארו בקדשם שאכן, כשם שאמרו חז"ל 'אין אומרים אל תירא אלא למי שירא', כך גם להיפך, להקב"ה יש יראה, והוא יתברך ירא ומתפחד כביכול, שמא ימעד איש ישראל ויפחז עליו יצרו לעשות הרע בעיני ה' במחשבה דיבור או מעשה.

תלמוד_ישן
הודעות: 461
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ו' מרץ 19, 2021 4:06 pm

תורה מפוארת כתב:אני מחפש מקור לרעיון הזה ולא מוצא, תוכלו לעזור לי [הכתיבה שלי הרעיון מקדמונים]:
ידועים דברי חז"ל, שכשם שישראל מצווים לקיים כל המצווות, כן גם הקב"ה מקיים מצוותיו, ואמרו שהקב"ה מניח תפילין ומקיים מצוות הרבה.

ז"ל דעת זקנים מבעלי תוס' (שמות יד:ב ד"ה נכחו) בענין האיסור לומר לחבירו "המתן לי בצד ע"ז פלונית":
לי נראה דדוקא לאדם אסור אבל להקב"ה לא, שהרי מצינו שהקב"ה יושב ודן את כל העולם אפילו בשבת ואפי' בר"ה ויוה"כ, אע"פ שלישראל אסור.
ע"ש

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' מרץ 20, 2021 8:08 pm

זכורני שעל זה המליצו הכל בידי שמים -לקיים ,חוץ-מיראת שמים.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי בקרו טלה » ש' מרץ 20, 2021 9:19 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכורני שעל זה המליצו הכל בידי שמים - לקיים, חוץ - מיראת שמים.

הרה"ק ר' משה מקאברין זצ"ל
ד"ה יראיך
קבצים מצורפים
אמרות משה.PDF
(298.54 KiB) הורד 150 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' מרץ 21, 2021 4:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' מרץ 20, 2021 9:55 pm

יש על זה מאמר בפחד יצחק

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 21, 2021 7:32 pm

בקרו טלה כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכורני שעל זה המליצו הכל בידי שמים - לקיים, חוץ - מיראת שמים.

הרה"ק ר' משה מקאברין זצ"ל
ד"ה יראיך

יש"כ הרב ב"ט המזכירנו נשכחות.

מתגעגע
הודעות: 46
הצטרף: ג' אפריל 20, 2021 5:35 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי מתגעגע » ד' אפריל 21, 2021 7:44 am

נועם אלימלך פרשת ויגש וזל"ק:

דהנה הבורא ב"ה אין שייך בו שום יראה, רק היראה הזאת יש לו להשם יתעלה שמתיירא שלא יחטא האדם, מחמת אהבתו שאוהב את האדם להטיבו באחריתו, כי דרכו יתברך להטיב לכל ברואיו ולכן מתירא שלא יחטא

צופה_ומביט
הודעות: 4634
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 21, 2021 10:24 am

אישית אני לא כ"כ מתחבר לדיונים/שאלות מהסוג הזה, ואכמ"ל.

גם לגבי התשובה הנ"ל יש מה לדון ואכמ"ל.

לגופה של שאלה אם כבר נשאלה, אפש"ל שעצם מה שצמצם כוחו וצמצם שכינתו כמידת עולמו, וממשיך בכך כל הזמן, שלא להופיע כפי כוחו ועצמותו באמת, אלא גודר עצמו לקיום העולם וכו' הוא היראה. ירא [דואג, שומר] מכוחו שלו ומגילוי מציאותו שלו שתחריב עולמו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 21, 2021 11:14 am

למי שזו קושיא אצלו (ועי' סנה' לט, וב"ר יא) - מה רע בכל התירוצים שנאמרו על תרי"ג מצוות לכ"א מישראל.
הוא לומד את דיני המצוה, ומעלה עליו הכתוב וכו'.
הוא מסייע בידי אחרים היראים, ומע"ה וכו'.
נשמות ישראל כלולות בו, וקיומם נחשב כאילו וכו'.
חשב לעשות ונאנס כאילו וכו'.

---
כמו"כ יש לדון איך הוא מקיים ואהבת את ה"א? ובו תדבק? ואכלת ושבעת וברכת? וידוי על חטא? מצות יבום? פריה ורביה? כבוד ומורא אב ואם? והשיב את הגזילה? ועוד ועוד. וכמו שבכ"ז הכוונה (אם אכן יש מקור) לאיזה ענין רוחני השייך לשורש המצוה, ה"ה לירא"ש.

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי אש משמים » ד' אפריל 21, 2021 3:32 pm

בקרו טלה כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:זכורני שעל זה המליצו הכל בידי שמים - לקיים, חוץ - מיראת שמים.

הרה"ק ר' משה מקאברין זצ"ל
ד"ה יראיך

הקובץ המצורף לא נפתח לי. אפשר להעלותו שוב?

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' אפריל 21, 2021 8:47 pm

ידוע הפתגם לתרץ 'קושיא' זו: מה ה"א שוא"ל מעמך [מל' שואל חייב באונסין] כי אם ליראה, כי מצוה זו לא יתואר אצלו.

*

בעניין דברי הנוע"א ר"פ ויגש שצוטטו לעיל, כמדומני שכבר הערתי באתרא הדין שכבחינה זו וכלשון זו ממש נמצא בדרשות חת"ס בקטע הראשונה לספה"ע, והדברים נוראים למשכיל המעיין בם.

צופה_ומביט
הודעות: 4634
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 21, 2021 9:06 pm

מתגעגע כתב:נועם אלימלך פרשת ויגש וזל"ק:

דהנה הבורא ב"ה אין שייך בו שום יראה, רק היראה הזאת יש לו להשם יתעלה שמתיירא שלא יחטא האדם, מחמת אהבתו שאוהב את האדם להטיבו באחריתו, כי דרכו יתברך להטיב לכל ברואיו ולכן מתירא שלא יחטא


להעיר שדברים אלו לא מתרצים [ולא באו לתרץ, עיי"ש] את השאלה איך מקיים הקב"ה יראת שמים = "ויראת מאלהיך". [רק אומר שיש אצל הקב"ה איזו יראה והיא יראה שלא יחטא האדם, ומבאר בזה את הלשון בפסוק "וכיראתך" עיי"ש].

[לומר שעד כדי כך קשר הקב"ה את הנהגתו עם עולמו בבחירת האדם (כנודע) עד שנעשה האדם "אלוה" לקב"ה ושליט על הנהגתו את עולמו - קשה מאד. הנפש החיים בתחילתו רק אומר שמשו"כ נקרא האדם "צלם אלקים", ואחרים אומרים ע"ז את "אדמה לעליון". וכך אמר הקב"ה לאדם הראשון שימשול בתחתונים. אמנם לגבי הצדיקים אמרו חז"ל "מי מושל בי - צדיק", והוא לגבי לבטל גזירת המקום. ומי יבוא בסוד ה' לדון בהגדרות אלה (מה שליעקב קרא הקב"ה אל אינו שייך לכאן, ומפורש במדרש אני אלוה בעליונים ואתה אלוה בתחתונים, וכעין מה שאמר הקב"ה לאדה"ר שיעקב שופריה דיליה ולאברהם שיעקב ממשיכו ועיקרו. וראה בגור אריה בראשית לג, כ)].

אהרן מאיר
הודעות: 51
הצטרף: ג' דצמבר 22, 2020 1:16 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי אהרן מאיר » ו' אפריל 23, 2021 1:42 pm

בפחד יצחק (לג"ר יצחק הוטנר זצ"ל) שבת מאמר ב', כתב להשיג בענין זה על כותב ההערה שבריש תומר דבורה. הערה זו נדפסה במהדורת קניגסברג תרי"ח, ומיוחסת לסבא מקלם זצ"ל [כך ידוע ומפורסם ואשמח לקבל מקור מאת חו"ר הפורום כי אין תח"י מקור בזה, וכמדומני שכבר כתב כן זקני בספרו תנועת המוסר בפרקים על הסבא].
הדברים האלו מובאים שם בהערת שולים בריש ה"הערה" בשם הג"ר חיים מוואלוז'ין זצ"ל. ועיין בספר המאמרים לרש"ב תער"ב-תרע"ו עמ' קעו, שהביא שאלה זו בשם "הספרים" שהקשו איך שייכת באמת יר"ש למעלה.
[ולהבין עד היכן הדברים מגיעים בשיטת הפחד יצחק שישנה התדמות בכל דבר - עיין במאמרי פ"י סוכות, מאמר נב, אות ז, שאפילו התדמות יש בקב"ה].
לינק לדברי הסבא מקלם: https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... t=&pgnum=5 [אחר המחילה על ההפניה לה"ב. לעת עתה לא מצאתיו באוצרנו].
בדר"א: לענ"ד עצם קריאת שם "הערה" להקדמה זו לתומר דבורה היא מעשה שחותמו של הסבא מקלם טבוע בו, שכן ביטוי זה היה שגור על לשונו וקולמוסו. אין לי בזה ידיעה מספקת.
נערך לאחרונה על ידי אהרן מאיר ב ו' אפריל 23, 2021 1:56 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אהרן מאיר
הודעות: 51
הצטרף: ג' דצמבר 22, 2020 1:16 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי אהרן מאיר » ו' אפריל 23, 2021 1:47 pm

נראה לי שביאורו של הפחד יצחק הנ"ל זהה לביאורו של הרב צופה ומביט לעיל.
כמו כן - לגבי קידוש ד': https://musaf-shabbat.com/2012/12/21/%D ... %A8%D7%92/.

צופה_ומביט
הודעות: 4634
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אפריל 23, 2021 4:02 pm

אהרן מאיר כתב:בפחד יצחק (לג"ר יצחק הוטנר זצ"ל) שבת מאמר ב', כתב להשיג בענין זה על כותב ההערה שבריש תומר דבורה. הערה זו נדפסה במהדורת קניגסברג תרי"ח, ומיוחסת לסבא מקלם זצ"ל [כך ידוע ומפורסם ואשמח לקבל מקור מאת חו"ר הפורום כי אין תח"י מקור בזה, וכמדומני שכבר כתב כן זקני בספרו תנועת המוסר בפרקים על הסבא].
הדברים האלו מובאים שם בהערת שולים בריש ה"הערה" בשם הג"ר חיים מוואלוז'ין זצ"ל. ועיין בספר המאמרים לרש"ב תער"ב-תרע"ו עמ' קעו, שהביא שאלה זו בשם "הספרים" שהקשו איך שייכת באמת יר"ש למעלה.
[ולהבין עד היכן הדברים מגיעים בשיטת הפחד יצחק שישנה התדמות בכל דבר - עיין במאמרי פ"י סוכות, מאמר נב, אות ז, שאפילו התדמות יש בקב"ה].
לינק לדברי הסבא מקלם: https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... t=&pgnum=5 [אחר המחילה על ההפניה לה"ב. לעת עתה לא מצאתיו באוצרנו].
בדר"א: לענ"ד עצם קריאת שם "הערה" להקדמה זו לתומר דבורה היא מעשה שחותמו של הסבא מקלם טבוע בו, שכן ביטוי זה היה שגור על לשונו וקולמוסו. אין לי בזה ידיעה מספקת.


יצויין שההערה הנ"ל בריש תומר דבורה לכאורה לא שואלת איך הקב"ה מקיים יראת שמים, אלא איך יש לנו מידת יראה בנשמה (היינו יראה מה' דיקא ואכמ"ל) והרי הקב"ה לא ירא מדבר, וגדר הנשמה הנבראת הוא "חלק ה'" (וכעין דברי הגמרא בברכות שהנשמה דומה לקב"ה בה' דברים). וע"ז ישנו תירוץ הנוע"א לעיל ממה ירא הקב"ה [ויתבאר בזה גם מה כ"כ הציק לנוע"א שחיפש למצוא יראה אצל הקב"ה, ולא שרק האיר לו מה שאמר בדרש הפסוק "כיראתך עברתך"], א"כ יש בו יראה שהיא שורש ליראתנו ג"כ [ובפרט ליראתנו מלעבור על רצונו, שהוא ממש היראה של ה' ג"כ].

ואף שהתשובה בסוף ההערה מדברת להדיא על "יראת שמים" דיקא, אין זה הכרח שזו דיקא הקושיה שבא לענות, איך יש לקב"ה "יראת שמים", אלא כנ"ל היות ששואל על הנשמה דיקא (שהיא זו שגדרה "חלק אלוק") ולא שואל כזאת על הנפש הבהמית (כמו שלא שואל מנין יש לבהמות וחיות יראה, שמוזכרת אפילו בפסוק, ומוראכם וחתכם יהיה על כל חיית הארץ), לכן הוא מדבר על אותה יראה של הנשמה דיקא, שהיא יראת שמים. אבל לא כי שאלתו היתה דיקא מצד זה, איך מקיים הקב"ה "יראת שמים", אלא בכלל מהיכן יש בנשמה מידת היראה.

וא"כ יש להבין מדוע שואל זאת רק על מידת היראה. כי מצד השאלה איך יש לנו מידות שאין בקב"ה - יש לשאול זאת על כל מידה שהיא. יעויין באמונות ודעות מאמר שני שמאריך שהקב"ה כולו עצם ואין אצלו שום מקרה, ולענייננו נוגע מה שכותב שם בעניין ה"איכות". והיינו שאין אצל הקב"ה לא יראה ולא אהבה, וכל מה שמוצאים ביטויים כאלה בתנ"ך עיי"ש מה פירושם לדעת הגאון.

ואולי בעל ההערה אזיל בשיטה אחרת מהרס"ג, ועל עצם המידות שיש בנשמה לא קשיא ליה, גם לא על מידת היראה, והתכוון בשאלתו היכן יש אצל הקב"ה "יראת שמים" דיקא, לירא מה' (רק לא מצד "איך הוא מקיים" אלא כנ"ל אם אין זאת בו מהיכן יש זאת בנשמתנו. ואולי זהו באמת עומק דברי חז"ל שהקב"ה מקיים את המצוות). אבל גם זה לא יתכן, כי אם זו הכוונה מדוע קשיא ליה רק על יראת ה' ולא על אהבת ה'. שלא שואל עליה ועונה משהו, אלא אומר פשוט שאצל הקב"ה מובן שיש אהבה. ואולי ילי"ש.

ולענ"ד כנ"ל כל לשונו שם מוכיח שאכן שאלתו על עצם המידות, כי מה שאומר בפשיטות שיש אצל הקב"ה "אהבה וחמלה וחנינה" הוא אהבה וחמלה וחנינה כלפי בריותיו. ורק על יראה קשיא ליה, כי הקב"ה לא ירא מבריותיו (ועל זה כאמור ענה הנוע"א מה שענה). וממילא לא שייך אצלו יראה כלל. ועונה שאכן זהו דבר שאוצרו נמצא רק אצלנו (ואומר זאת על יראת שמים דיקא כנ"ל כי עוסק בנשמה דיקא).

ומה שלא שואל איך שייך בכלל מידות אצל הקב"ה וכרס"ג, אולי כנ"ל שיטה אחרת עמו (ראה בהקדמה שניה של המהר"ל לגבורות ה' שעוסקת ממש בזה, דברים חריפים על פילוסופי עמנו שלא חילקו אצל הקב"ה בין עצמותו לפעולותיו ועשו מהכל עצם וכו'), או שגם לפי רס"ג, הרי סוכ"ס יש ביטויים כאלה בתנ"ך שהקב"ה אוהב ושונא וכו' ורס"ג נדרש להם ומיישבם (שהכל אמור עלינו, היינו שזה תיאור מה שהוא ציוה ורוצה מאיתנו עיי"ש), וממילא יהיה איך שיהיה פירוש הביטויים האלה, גם לפי רס"ג, הם הם שורש המידות האלה שיש בנשמתנו. אבל כל זה (כולל ביאור רס"ג עיי"ש) לא שייך כלפי "יראה" ובאמת לא מצינו בתנ"ך אפילו לשון (יהיה פירושו אשר יהיה) שהקב"ה ירא ממשהו. ממילא רק על יראה קשיא ליה מהיכן יש בנשמתנו יראה.

צופה_ומביט
הודעות: 4634
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אפריל 23, 2021 5:32 pm

מתגעגע כתב:נועם אלימלך פרשת ויגש וזל"ק:

דהנה הבורא ב"ה אין שייך בו שום יראה, רק היראה הזאת יש לו להשם יתעלה שמתיירא שלא יחטא האדם, מחמת אהבתו שאוהב את האדם להטיבו באחריתו, כי דרכו יתברך להטיב לכל ברואיו ולכן מתירא שלא יחטא


לכאורה עומק תשובת הנוע"א הוא כעין מש"כ לעיל יראת ה' שלא להחריב עולמו בגילוי עצמו וכוחו. היינו שיסוד הדבר הוא מה שחפץ הקב"ה בקיום עולמו.

כי גם לפי הנוע"א יסוד הדברים חוזר אל "טבע" (ואכמ"ל) הקב"ה להיטיב, או רצונו להיטיב, וכפי שכותב בעצמו להדיא. כי לולא רוצה הקב"ה להיטיב לאדם מה יש לו להתיירא שיחטא האדם וימנע מעצמו את השפע (כפי החוקיות שקבע ה' בבריאה שתלה את השפע במעשי האדם וכנודע וכו'), שיחטא וימנע, מה בכך.

נמצא כשנתבונן בכך נראה שזוהי יראת ה' שלא יוכל להפיק את רצונו להיטיב, כלומר שלא יוכל לקיים את מה שבעבורו ברא את העולם. שהרי יש איזה רצון (וי"א תכלית. יעויין רס"ג בסוף מאמר ראשון, ורמב"ם במו"נ, ורמח"ל, ואכמ"ל) בבריאת העולם, ואותו רצון לא יתקיים באם יחטא האדם. (כי הקב"ה כל מעשיו בבריאה רק להועיל ולהיטיב לבריותיו. רס"ג במאמר ששי).

וראה בפסיקתא דר"כ על חטא אדם הראשון, ומובא בתנחומא בפרשת שמיני סימן ב: כְּשֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת עוֹלָמוֹ, הָיְתָה שִׂמְחָה גְּדוֹלָה לְפָנָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: יְהִי כְבוֹד ה' לְעוֹלָם, יִשְׂמַח ה' בְּמַעֲשָׂיו (תהלים קד, לא). וְכֵן הוּא אוֹמֵר, וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד (בראשית א, לא). לְלַמֶּדְךָ, שֶׁהָיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִתְגָּאֶה וּמִשְׁתַּבֵּחַ בְּמַעֲשָׂיו מְאֹד, וְצִוָּה לָאָדָם הָרִאשׁוֹן מִצְוָה קַלָּה וְלֹא קִיְּמָהּ. מִיָּד נָתַן לוֹ אַפּוֹפְּסִין, שֶׁנֶּאֱמַר: כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב (שם ג, יט). וְכִבְיָכוֹל לֹא הִמְתִּין בְּשִׂמְחָתוֹ, וְאָמַר, לֹא בָּרָאתִי אֶת הַכֹּל אֶלָּא בִּשְׁבִיל אָדָם, וְעַכְשָׁו הוּא מֵת, מַה הֲנָאָה יֵשׁ לִי.

נמצא שיראת ה' שלא יחטא האדם = יראת ה' ודאגתו למציאות/קיום העולם. היינו הך ממש.

וראה נוסח תפילת נעילה שקושר להדיא את הדברים, שהקב"ה רוצה בתשובת רשעים ואינו חפץ במיתתן משום שאינו חפץ בהשחתת עולם. (וראה עוד דברי חז"ל עה"פ "ועלי תשוקתו", ו"שוקיו עמודי שש", ו"למעשי ידיך תכסוף").

ואותו חפץ ה' במציאות וקיום העולם הוא הוא יראתו ודאגתו שלא לגלות רק את מציאותו ועצמו וכוחו, שאז יתבטל העולם ויהיה רק ה'.

ואין זה דבר נוסף (על הנוע"א) שיכול לבטל את העולם והקב"ה ירא ממנו, אלא קשורים (היראה שלא יחטא האדם, והיראה שלא לגלות עצמו וכוחו כמות שהם) זה בזה, שהרי כל מה שמעיקרא צמצם מה שצמצם כדי שיהיה עולם, ועוד צמצם כדי שתהיה בחירה - הכל הוא מחמת אותו רצון להיטיב, כדי שיהיו בריות להיטיב להם, ותהיה להם בחירה ועי"כ הטבה שלימה. והכל תלוי בזה שלא יחטאו.

בשולי הדברים:

1. אמנם בדעת תבונות מעמיד הרמח"ל את הכל על גילוי היחוד, אבל: א. דוק שם מאד שהיא היא ההטבה באופן שאת המבנה והמהלך אפשר לתאר בשווה מצד ההטבה ומצד הייחוד. ב. במקו"א העמיד הרמח"ל הכל על ההטבה. ועומק ההטבה ומניעת הכיסופא הוא שייראה לאדם שהיחוד עיקר ולא הוא האדם תכלית הכל להיטיב לו. ודוק.

2. ידוע ביאור המאור ושמש מדוע "שכר מצוה" הוא בעצמו "מצוה", כי בזה שמקיים מצוה הוא מאפשר לקב"ה להיטיב לו ולתת לו "שכר מצוה", הרי שהנהו מקיים עוד "רצון ה'" = מצוה, היינו רצון ה' להיטיב לו. א"כ בכל מצוה מקיימים שתי מצוות = רצונות ה'. א. המצוה. המעשה המסוים. ב. שכר מצוה. השכר שמתאפשר בזה לקבל מהקב"ה, שהוא ג"כ רצון ה'.

ספרים וועלט
הודעות: 1219
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: איך הקב"ה מקיים מצוה של ירא"ש

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ו' אפריל 23, 2021 7:01 pm

צופה_ומביט כתב:
מתגעגע כתב:נועם אלימלך פרשת ויגש וזל"ק:

דהנה הבורא ב"ה אין שייך בו שום יראה, רק היראה הזאת יש לו להשם יתעלה שמתיירא שלא יחטא האדם, מחמת אהבתו שאוהב את האדם להטיבו באחריתו, כי דרכו יתברך להטיב לכל ברואיו ולכן מתירא שלא יחטא


להעיר שדברים אלו לא מתרצים [ולא באו לתרץ, עיי"ש] את השאלה איך מקיים הקב"ה יראת שמים = "ויראת מאלהיך". [רק אומר שיש אצל הקב"ה איזו יראה והיא יראה שלא יחטא האדם, ומבאר בזה את הלשון בפסוק "וכיראתך" עיי"ש].

[לומר שעד כדי כך קשר הקב"ה את הנהגתו עם עולמו בבחירת האדם (כנודע) עד שנעשה האדם "אלוה" לקב"ה ושליט על הנהגתו את עולמו - קשה מאד. הנפש החיים בתחילתו רק אומר שמשו"כ נקרא האדם "צלם אלקים", ואחרים אומרים ע"ז את "אדמה לעליון". וכך אמר הקב"ה לאדם הראשון שימשול בתחתונים. אמנם לגבי הצדיקים אמרו חז"ל "מי מושל בי - צדיק", והוא לגבי לבטל גזירת המקום. ומי יבוא בסוד ה' לדון בהגדרות אלה (מה שליעקב קרא הקב"ה אל אינו שייך לכאן, ומפורש במדרש אני אלוה בעליונים ואתה אלוה בתחתונים, וכעין מה שאמר הקב"ה לאדה"ר שיעקב שופריה דיליה ולאברהם שיעקב ממשיכו ועיקרו. וראה בגור אריה בראשית לג, כ)].

גם בהתפילין דמרי עלמא אין בהם פרשיות קדש והיה כי יביאך שמע והיה אם שמוע. וק"ל ודו"ק.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים