מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

חיפושי מקורות וכדומה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

"ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 31, 2021 8:26 pm

פענח רזא פרשת בא:
ומהר"ר חיים בשם רבינו שמואל אמר שר"ל אף על פי שכשמלאך המות בעיר כלבים צועקים, וי"מ שהרבותא הוא שאע"פ שהעיר היתה אז מלאה נבלות ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם כדאמרינן משחרב בהמ"ק ניטל טעם בשר וניתן בעצמות.


"כדאמרינן" – היכן?

[הא ד'משחרב בית המקדש ניטל טעם בשר וניתן בעצמות' מצאתי שמובא דבר זה גם בספר פנים יפות פרשת ויחי (מט, יד): ויש לפרש מה שאמר חמור גרם פירש"י לשון עצמות כענין שנאמר עצמותיהם יגרם ופירש"י שמוציא המוח שבעצמות והוא רמז למה שאחז"ל מיום שחרב בהמ"ק ניטל טעם בשר וניתן בעצמות, והוא כי המוח שבעצמות הוא רמז לניצוצי הקדושה המעורבים בחיצונים והטעם שבעצמות הוא התערובת שבהם, וזהו שאמר ועצמותיהם יגרם שמוציא מצריו כל כחות הקדושה שמעורב בהם.
אולם המו"ל ציין 'פענח רזא פרשת בא'.

ובהקדמת שו"ת זקן אהרן מאת בן המחבר הגרש"ד וואלקין בתוספת דבר צחות נאה: אמנם חסדי ה' לא תמנו ולא כלו רחמיו, שלא הסיר חסדו מאתי ומביתי, כי שם נפשנו בחיים ולא נתן למוט רגלינו, אחרי השוד, השבר, החרבן והכליה. אבל מה אנו ומה חיינו, מה טעם ונוחם אפשר לנו עוד למצוא בחיים עלי אדמות, כי הלא שחה לעפר נפשנו, הוחבל פארינו ונגדעה רמת קומתנו, וכמאמרם ז"ל: מיום שחרב ביהמ"ק נטלה טעם בשר ונתנה בעצמות. היינו שרק העצמות היבשות ומי שנפשו יבשה ימצא טעם בחייו. אבל לא זה שעוד לב בשר לו להבין להשכיל ולהרגיש האסון הגדול והנורא, אשר עולל לנו].

ועצם דברי הפענח רזא שהכלבים זכו בעצמות, הנה בדברי חז"ל מצינו שזכו בטריפות (עי' רש"י בפר' משפטים (כב, ל): לכלב תשליכון אותו - אף הגוי ככלב, או אינו אלא כלב כמשמעו, תלמוד לומר בנבלה או מכור לנכרי, קל וחומר לטרפה שמותרת בכל הנאות. אם כן מה תלמוד לומר לכלב, למדך הכתוב שאין הקדוש ברוך הוא מקפח שכר כל בריה, שנאמר ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו, אמר הקדוש ברוך הוא תנו לו שכרו.
ובירושלמי תרומות פ"ח ה"ג: מעשה בטבח אחד בציפורין שהיה מאכיל ישראל נבילות וטריפות פעם אחת שתה יין בערב שבת ועלה לגג ונפל ומת והיו כלבים מלקקים בדמו אתון שאלו לר' חנינא מהו מירמיתי מן קמיהון אמר לון כתיב ובשר בשדה טריפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו וזה היה גוזל את הכלבים ומאכיל את ישראל אמר לון ארפונון דמדידהון אינון אכלין).
אולם היכן מצינו שזכו בעצמות?

בליקוטי מוהר"ן באמצע תורה נ: וזה שנצטווינו בקרבן פסח (שמות י"ב) ועצם לא תשברו בו, (וכתו' בזהר (בא דף מ"א ע"ב) שהיו מקיימין בעצמות לכלב תשליכון אותו, וזה היה קשה מאוד להמצרים ע"ש).

אך לא מצאתי במקורו בדברי הזוה"ק שם.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מרץ 31, 2021 11:25 pm

בן יהוידע תענית ל.
כָּל הָאוֹכֵל בָּשָׂר וְשׁוֹתֶה יַיִן בְּתִשְׁעָה בְּאָב, עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר: "וַתְּהִי עֲוֹנוֹתָם עַל עַצְמוֹתָם". נראה לי בס"ד הטעם שתלה העון בעצמות ולא אמר בבשרם, דידוע מה שאמרו רבותינו ז"ל מיום שחרב בית המקדש ניטל טעם בשר וניתן בעצמות, ולכן הלהוט אחר הבשר לאכול ביום החרבן עון זה נרשם על העצם שלו. גם אמרו רבותינו ז"ל בשם אבא שאול דהשותה יין יהיה בו סימן בעצמותיו אחר מותו, ולכן גם על עון זה דשותה יין ביום החרבן נאמר (יחזקאל לב, כז) וַתְּהִי עֲוֹנוֹתָם עַל עַצְמוֹתָם.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' אפריל 01, 2021 12:24 am

על המאמר "מיום שחרב בית המקדש ניטל טעם בשר וניתן בעצמות", עי' אב"ת, עמ' 553 ואילך.

חוקר ספר
הודעות: 127
הצטרף: ג' מרץ 23, 2021 5:08 pm

Re: "ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

הודעהעל ידי חוקר ספר » ה' אפריל 01, 2021 12:49 am

בס''ד
מהם הראשי תיבות אב''ת

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' אפריל 01, 2021 1:39 am

אלפא ביתא תניתא לר"ש אשכנזי.

חוקר ספר
הודעות: 127
הצטרף: ג' מרץ 23, 2021 5:08 pm

Re: "ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

הודעהעל ידי חוקר ספר » ה' אפריל 01, 2021 1:53 am

בס''ד
איפה אני יכול לעיין בספר

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 01, 2021 5:51 am

חוקר ספר כתב:איפה אני יכול לעיין בספר
לרוכשו (ניט אין מועד גערעדט!)...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אפריל 01, 2021 9:55 pm

רבי חד ברנש, יישר כח.
אנא תזכה אותנו בתמצית המדובר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: "ולכך זכו לעצמות של בשר שכל הטעם בהם"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 02, 2021 10:23 am

כתבתי לעיל
בליקוטי מוהר"ן באמצע תורה נ: וזה שנצטווינו בקרבן פסח (שמות י"ב) ועצם לא תשברו בו, (וכתו' בזהר (בא דף מ"א ע"ב) שהיו מקיימין בעצמות לכלב תשליכון אותו, וזה היה קשה מאוד להמצרים ע"ש).

אך לא מצאתי במקורו בדברי הזוה"ק שם.

שוב ראיתי שהכוונה להא דאיתא ברעיא מהימנא שם: וכד אכלין להאי פסח לאחזאה כל האי דעבדו לון במצרים בההוא גלותא ובההוא שעבודא מה כתיב ועצם לא תשברו בו לאחזאה ביה קלנא ובכל אינון טעוון דמצראי דהא גרמין הוו רמאן בשוקא ואתו כלבי והוו גררי לון מאתר לאתר ודא קשיא לון מכלא דהא גרמי אינון תקונא דגופא ודמי לגוונא אחרא וישראל רמאן לון בשוקא אורח קלנא ועל דא כתיב ועצם לא תשברו בו, אתון לא תשברון אבל כלבי הוו אתיין ומתברין ליה, יעו"ש.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים