מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

חיפושי מקורות וכדומה
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 14, 2021 4:47 pm

בתקופה האחרונה אני מהדיר צרור דרשות לנישואין לחד מקמאי, משלהי תקופת הראשונים. ובתוך הדרשות הובאו, כצפוי, מאמרים בשם חז"ל או הסברים ופירושים שלא מצאתי להם מקור ברור.
אציג כאן --מעט מעט-- את הקטעים שאיני יודע מקורם, בתקווה שחכמי ורבני הפורום יאירו את עיני ושכמ"ה.
1.
וכל המשים קטטה בין איש לאשתו, כאלו כופר בעקר.

האם מאמר כזה מוכר ממקורות קדומים?
אולי הוא ע"פ סוטה יז ע"א, שאיש ואשה יש ביניהם שם י"ה, והמשים קטטה ביניהם מבטל את השם שיש ביניהם.

2.
ועל זה היתה המצוה על האיש ג'ם כ'ן, בתחלת הבריאה, שיעזוב את אביו ואת אמו אשר גדלוהו, ועשו לו כל הטובות מיום הולדו, וידור עם אשתו בבית בפני עצמו, שנ'אמר: "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו, והיו לבשר א'חד", ר'צונו ל'ומר, יעזוב דירת אביו ודירת אמו ויקבע דירתו עמה. כל זה מפני השלום, כי מן הנמנע הוא שתדור כלה עם חמותה בלא מחלוקת, כך א'מרו חז"ל: אם ידור גדי עם נמר, תדור כלה עם חמותה.

האם כתבו על החובה לצאת מבית הוריו ולדור עם אשתו "בבית בפני עצמו" ועל הטעם לכך?
השווה תרגום אונקלוס, בראשית שם, המתרגם את "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו" כן: "על כן ישבוק גבר בית משכבי אבוהי ואמיה". ובתרגום הארצישראלי המיוחס ליב"ע, שם: "בְּגִין כֵּן יִשְׁבּוֹק גְבַר וּמִתְפְּרַשׁ מִן בֵּית מְדַמְכֵיהּ דְאָבוֹהִי וּדְאִימֵיהּ". וראה: פרשגן, בראשית שם, עמ' 107-106. ועי' גם פירוש רד"ק, שם.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 14, 2021 6:00 pm

3.
הדרשן כותב:
שבא הספור באברהם אל שרה, שנאמ'ר (בראשית יב ח): "ויט אהלה בית אל מים", וא'מרו רז"ל (בראשית רבה, לט טו, עמ' 380): "אהלה" כתיב, בה"א, מלמד שנטה אהל אשתו תחלה ואח'ר כ'ך נטע אהל שלו, שאין כבוד לאשה לישב בחוצות.

האם ידוע מקור או מקבילה לטעם שכותב דרשננו להקדמת אהל שרה?


4.
הרמז:
אדם נוטריקון אפר דם מרה
נאמר רק על אשה!
(אולי ע"פ שבת קנב ע"א: "אשה חמת מלא צואה, ופיה מלא דם...". אך לא מצאתי אף אחד המסביר כן!)

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי אראל » א' נובמבר 14, 2021 7:11 pm

חד ברנש כתב:2.
ועל זה היתה המצוה על האיש ג'ם כ'ן, בתחלת הבריאה, שיעזוב את אביו ואת אמו אשר גדלוהו, ועשו לו כל הטובות מיום הולדו, וידור עם אשתו בבית בפני עצמו, שנ'אמר: "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו, והיו לבשר א'חד", ר'צונו ל'ומר, יעזוב דירת אביו ודירת אמו ויקבע דירתו עמה. כל זה מפני השלום, כי מן הנמנע הוא שתדור כלה עם חמותה בלא מחלוקת, כך א'מרו חז"ל: אם ידור גדי עם נמר, תדור כלה עם חמותה.

האם כתבו על החובה לצאת מבית הוריו ולדור עם אשתו "בבית בפני עצמו" ועל הטעם לכך?
השווה תרגום אונקלוס, בראשית שם, המתרגם את "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו" כן: "על כן ישבוק גבר בית משכבי אבוהי ואמיה". ובתרגום הארצישראלי המיוחס ליב"ע, שם: "בְּגִין כֵּן יִשְׁבּוֹק גְבַר וּמִתְפְּרַשׁ מִן בֵּית מְדַמְכֵיהּ דְאָבוֹהִי וּדְאִימֵיהּ". וראה: פרשגן, בראשית שם, עמ' 107-106. ועי' גם פירוש רד"ק, שם.

אולי יש לציין הגמ' שבת כו ע"א, ההיא חמתא דהוות סניאת לה לכלתה וכו', עי"ש

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי יבנה » א' נובמבר 14, 2021 9:04 pm

ב"ב צח:
מתני' המוכר מקום לחבירו וכן המקבל מקום מחבירו לעשות לו בית חתנות לבנו ובית אלמנות לבתו בונה ארבע אמות על שש דברי ר' עקיבא רבי ישמעאל אומר רפת בקר היא זו הרוצה לעשות רפת בקר בונה ד' אמות על שש בית קטן שש על ח' גדול ח' על עשר טרקלין י' על י' רומו כחצי ארכו וכחצי רחבו ראיה לדבר רבן שמעון בן גמליאל אומר כבנין ההיכל
גמ' למה לי למיתנא בית חתנות לבנו ובית אלמנות לבתו ליתני בית חתנות לבנו ולבתו ובית אלמנות לבנו ולבתו מלתא אגב אורחיה קמ"ל דלא דרכא דחתנא למידר בי חמוה כדכתיב בספר בן סירא הכל שקלתי בכף מאזנים ולא מצאתי קל מסובין וקל מסובין חתן הדר בבית חמיו וקל מחתן אורח מכניס אורח וקל מאורח משיב דבר בטרם ישמע שנאמר משיב דבר בטרם ישמע אולת היא לו וכלמה

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 14, 2021 11:06 pm

ייש"כ.
אבל שם מדובר על החתן ולא על הכלה, אבל העיקרון זהה.
ועדיין אני מחפש אם מישהו הסביר כך את הפסוק "על כן יעזוב איש" וגו', שזו הסיבה, שלא להגיע לידי מחלוקת.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי יבנה » א' נובמבר 14, 2021 11:21 pm

חד ברנש כתב:ייש"כ.
אבל שם מדובר על החתן ולא על הכלה, אבל העיקרון זהה.
ועדיין אני מחפש אם מישהו הסביר כך את הפסוק "על כן יעזוב איש" וגו', שזו הסיבה, שלא להגיע לידי מחלוקת.

שם רואים להפך, שבן אצל הוריו זה אפשרי, אבל בת אצל הוריה זה לא אפשרי.

תלמוד_ישן
הודעות: 462
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ב' נובמבר 15, 2021 2:03 am

חד ברנש כתב:3.
הדרשן כותב:
שבא הספור באברהם אל שרה, שנאמ'ר (בראשית יב ח): "ויט אהלה בית אל מים", וא'מרו רז"ל (בראשית רבה, לט טו, עמ' 380): "אהלה" כתיב, בה"א, מלמד שנטה אהל אשתו תחלה ואח'ר כ'ך נטע אהל שלו, שאין כבוד לאשה לישב בחוצות.

האם ידוע מקור או מקבילה לטעם שכותב דרשננו להקדמת אהל שרה?


במשכיל לדוד על פירש"י עה"ת (בראשית יב ח) פירש, שתחילה נטה את אהלה משום שכל כבודה בת מלך פנימה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 15, 2021 11:12 am

ייש"כ גדול!

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' נובמבר 15, 2021 11:18 am

חד ברנש כתב:בתקופה האחרונה אני מהדיר צרור דרשות לנישואין לחד מקמאי, משלהי תקופת הראשונים. ובתוך הדרשות הובאו, כצפוי, מאמרים בשם חז"ל או הסברים ופירושים שלא מצאתי להם מקור ברור.
אציג כאן --מעט מעט-- את הקטעים שאיני יודע מקורם, בתקווה שחכמי ורבני הפורום יאירו את עיני ושכמ"ה.
1.
וכל המשים קטטה בין איש לאשתו, כאלו כופר בעקר.

האם מאמר כזה מוכר ממקורות קדומים?
אולי הוא ע"פ סוטה יז ע"א, שאיש ואשה יש ביניהם שם י"ה, והמשים קטטה ביניהם מבטל את השם שיש ביניהם.

2.
ועל זה היתה המצוה על האיש ג'ם כ'ן, בתחלת הבריאה, שיעזוב את אביו ואת אמו אשר גדלוהו, ועשו לו כל הטובות מיום הולדו, וידור עם אשתו בבית בפני עצמו, שנ'אמר: "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו, והיו לבשר א'חד", ר'צונו ל'ומר, יעזוב דירת אביו ודירת אמו ויקבע דירתו עמה. כל זה מפני השלום, כי מן הנמנע הוא שתדור כלה עם חמותה בלא מחלוקת, כך א'מרו חז"ל: אם ידור גדי עם נמר, תדור כלה עם חמותה.

האם כתבו על החובה לצאת מבית הוריו ולדור עם אשתו "בבית בפני עצמו" ועל הטעם לכך?
השווה תרגום אונקלוס, בראשית שם, המתרגם את "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו" כן: "על כן ישבוק גבר בית משכבי אבוהי ואמיה". ובתרגום הארצישראלי המיוחס ליב"ע, שם: "בְּגִין כֵּן יִשְׁבּוֹק גְבַר וּמִתְפְּרַשׁ מִן בֵּית מְדַמְכֵיהּ דְאָבוֹהִי וּדְאִימֵיהּ". וראה: פרשגן, בראשית שם, עמ' 107-106. ועי' גם פירוש רד"ק, שם.

יש סוגיא בש"ס על שפעם היה בן גר בחדר שנתן לו אביו, כדאי לבדוק שם.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 15, 2021 10:25 pm

5.
משלי יט יד: "ומיי אִשָּׁה מַשְׂכָּלֶת", נדרש על בת תלמיד חכם.
לא מצאתי את מקורו.

----
ותודה רבה הרב יבנה על ההבהרה וההסבר.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' נובמבר 16, 2021 1:20 pm

6.
בפסחים מט רע"ב:
תנו רבנן: לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם. לא מצא בת תלמיד חכם - ישא בת גדולי הדור. לא מצא בת גדולי הדור - ישא בת ראשי כנסיות, לא מצא בת ראשי כנסיות - ישא בת גבאי צדקה. לא מצא בת גבאי צדקה - ישא בת מלמדי תינוקות.

וכתב דרשננו:
וזה דווקא במי שהוא תלמיד חכם, ואין הדין על עם הארץ שישא בת תלמיד חכם, שאינם מין במינו.

ביאור זה הגיוני וגם מוכח מבבלי, פסחים מט רע"א, שנישואי בת כהן לישראל או בת תלמיד חכם לעם הארץ היא בגדר "סעודה שאינה של מצוה" שאין זיווגן עולה יפה (ועי' לעיל, הערה 287). אך אע"פ שהדבר פשוט ומסתבר לא מצאתי שהדגישו זאת הראשונים או המפרשים, ואולי משום פשטותו!

כעת מצאתי שכן משמע בפירוש רבינו בחיי, א, בראשית כד ג:
כשהבריות מזדווגות כל אחד ואחד אל מינו, השלום מתקיים ומתרבה בעולם... וכבר המשילו רז"ל, המשפחות הדבקות זו עם זו, שכולם מתאימות במעלה שוה: משל לענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל. וכשאחת הגונה והאחרת לא כן, אמר המשל לענבי הגפן בענבי הסנה דבר כעור אינו מתקבל. ועל כן ראוי לאדם שישא אשה לשם שמים, הטובים ידבקו בטובים והרעים לא יוכלו להדבק רק עם הרעים, כי כל אחד הולך אחר מינו והדומה לו, שהרי הטובים מואסים את הרעים, ועל כן תבא המריבה בחבורם, כי אין השלום מתקיים אלא כשהם מזדווגים כל אחד ואחד אל מינו...


---
אבקש שוב מחכמי הפורום לעיין בשאלותי, שבכל האשכול, ולכתוב את אשר יחננם ה'. אנא ואנא!

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' נובמבר 16, 2021 3:04 pm

חד ברנש כתב:6.
בפסחים מט רע"ב:
תנו רבנן: לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם. לא מצא בת תלמיד חכם - ישא בת גדולי הדור. לא מצא בת גדולי הדור - ישא בת ראשי כנסיות, לא מצא בת ראשי כנסיות - ישא בת גבאי צדקה. לא מצא בת גבאי צדקה - ישא בת מלמדי תינוקות.

וכתב דרשננו:
וזה דווקא במי שהוא תלמיד חכם, ואין הדין על עם הארץ שישא בת תלמיד חכם, שאינם מין במינו.

ביאור זה הגיוני וגם מוכח מבבלי, פסחים מט רע"א, שנישואי בת כהן לישראל או בת תלמיד חכם לעם הארץ היא בגדר "סעודה שאינה של מצוה" שאין זיווגן עולה יפה (ועי' לעיל, הערה 287). אך אע"פ שהדבר פשוט ומסתבר לא מצאתי שהדגישו זאת הראשונים או המפרשים, ואולי משום פשטותו!

כעת מצאתי שכן משמע בפירוש רבינו בחיי, א, בראשית כד ג:
כשהבריות מזדווגות כל אחד ואחד אל מינו, השלום מתקיים ומתרבה בעולם... וכבר המשילו רז"ל, המשפחות הדבקות זו עם זו, שכולם מתאימות במעלה שוה: משל לענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל. וכשאחת הגונה והאחרת לא כן, אמר המשל לענבי הגפן בענבי הסנה דבר כעור אינו מתקבל. ועל כן ראוי לאדם שישא אשה לשם שמים, הטובים ידבקו בטובים והרעים לא יוכלו להדבק רק עם הרעים, כי כל אחד הולך אחר מינו והדומה לו, שהרי הטובים מואסים את הרעים, ועל כן תבא המריבה בחבורם, כי אין השלום מתקיים אלא כשהם מזדווגים כל אחד ואחד אל מינו...


למיטב זכרוני, עמד על נושא זה הראש"ל הגרע"י זצ"ל בתשובתו על נושא זה (כמדומני ביבי"א ולא ביחו"ד) והביא מקורות נוספים

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' נובמבר 16, 2021 8:31 pm

בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני, עמד על נושא זה הראש"ל הגרע"י זצ"ל בתשובתו על נושא זה (כמדומני ביבי"א ולא ביחו"ד) והביא מקורות נוספים

לא מצאתי ביביע אומר, אלא בשו"ת יחוה דעת חלק ה סימן סא בהערה
ולפי זה יש ליישב קושית הגאון מהר"א הלוי בשו"ת זקן אהרן (סוף סימן לב), במה שאמרו שסעודה שאינה של מצוה כגון בת תלמיד חכם לעם הארץ, והרי אמרו לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת תלמיד חכם, ובעל כרחך שלכל אדם אמרו כן ואפילו הוא עם הארץ, וצ"ע. ולפי מה שכתבנו לא קשה מידי, שאף שבודאי שדברים אלו שייכים לכל אדם שאזניו קשובות לשמוע ולקיים מצות חכמים, אף על פי שהוא עם הארץ שלא למד תורה, אבל הוא שומר מצות וגומל חסדים והולך בדרכי הישרים, ובזה אין שום סרך איסור להתחתן עמו, אבל להשיא את בתו לעם הארץ גמור שאינו לא בתורה ולא במצות ובגמילות חסדים, הרי הוא ככופתה ומניחה לפני הארי (כמו שאמרו בפסחים מט ע"ב), ואיסורא נמי איכא. ועיין עוד להלן. וכיוצא בזה כתב הגאון רבי יאשיה פינטו, בפירוש הרי"ף על העין יעקב (בפסחים מט ע"ב), שהקשה ממה שאמרו בכתובות (קיא ע"ב) אמר רבי אלעזר, עמי הארץ אינם חיים לעתיד לבוא, שנאמר מתים בל יחיו, אמר ליה רבי יוחנן, לא ניחא למרייהו דאמרת להו הכי, אמר ליה רבי מצאתי להם תקנה מן התורה, ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום, וכי אפשר לו לאדם שידבק בשכינה, אלא זה המשיא בתו לתלמיד חכם, ומהנה תלמיד חכם מנכסיו וכו'. ואילו כאן שנינו בברייתא ולא ישא בת עם הארץ שהם שקץ ונשותיהם שרץ, וכו', וצריך לומר שהברייתא כאן מדברת בעם הארץ שאינו שומר מצות וגמילות חסדים, ואינו מחזיק ידי לומדי התורה וכו'. אבל עם הארץ שמחזיק בידי לומדי התורה ומשיא בתו לתלמיד חכם ומהנהו מנכסיו כדי שיעסוק בתורה, עליו נאמר בצל החכמה בצל הכסף (כמו שאמרו בפסחים נג ע"ב), ולאותו עם הארץ יש לו לישא בת תלמיד חכם. ע"ש. וכן כתב בספר רני ושמחי (דף קכט ע"ד). ע"ש. אלא שלכאורה יש לדקדק בגמרא (פסחים מט ע"א) דאמר רב כהנא אי לא נסיבנא כהנתא לא גלאי, ובשלמא אם צריך להיות תלמיד חכם ממש לישא בת כהן, יש לומר דרב כהנא לא רצה ליטול את השם להחזיק עצמו לתלמיד חכם, לרוב הענוה, וכמו שכתבו כיוצא בזה התוספות בבא מציעא (דף סז ע"ב) ד"ה רבינא. ע"ש. אבל אם גם בעל בית פשוט שאינו תלמיד חכם, רק שאינו עם הארץ גמור שאינו בתורה ולא במצות ודרך ארץ, רשאי לישא בת כהן, מה מקום לדברי רב כהנא, וכי חשב עצמו ח"ו לעם הארץ גמור שאינו מדקדק במצות. ואפשר שרב כהנא חולק וסובר שצריך להיות דוקא תלמיד חכם ממש, ואם לאו אינו רשאי לישא כהנת, ואין הלכה כדברי רב כהנא בזה. וצ"ע. ועיין במהרש"א בחידושי אגדות, ובשו"ת צמח צדק מליבאוויטש (חלק אבן העזר סוף סימן יא). ע"ש. ודו"ק.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' נובמבר 16, 2021 11:27 pm

רוב תודות לשניכם!!

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 21, 2021 9:32 pm

7.
כותב דרשננו:
ולפי שבנות ירושלם צנועות, כלואות בתוך הבית, ואין כל אדם מכיר במדותן ואינו יודע לבחור באשה, לכן אמרו: הרוצה לישא אשה, יבדוק באחיה . ועל כן בא באהרן הכהן, שנ'אמר (שמות ו כג): "ויקח אהרן את אלישבע בת עמי נדב, אחות נחשון, לו לאשה". "בת עמינדב לו לאשה" לא נאמר, אלא: "אחות נחשון", וד'רשו רז"ל: מכאן, שהרוצה לישא אשה יבדוק באחיה.

העניין שיש לבדוק באחי האשה, מבואר בב"ב קי רע"א:
אמר רבא: הנושא אשה צריך שיבדוק באחיה, שנאמר: ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון, ממשמע שנאמר בת עמינדב, איני יודע שאחות נחשון היא? מה תלמוד לומר אחות נחשון? מכאן, שהנושא אשה צריך שיבדוק באחיה. תנא: רוב בנים דומין לאחי האם.

ולפיכך אני תמה:
1. מהיכן לדרשננו שהוראה זו נאמרה דווקא לבנות ירושלים הצנועות? הרי הוא עצמו ממשיך ומביא שכן נהג אהרן הכהן!
2. היכן המקור בחז"ל לצניעותן של בנות ירושלים.
3. דבריו "כלואות בתוך הבית" נסתר לכאורה מהמשנה בסוף תענית: "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" וכו'. עיי"ש.
4. את הרעיון שיש לבדוק באחי האשה, משום צניעותה, כותב החיד"א, פתח עינים לב"ב שם, כ"סלקא דעתך".
מכאן שהנושא אשה צריך שיבדוק באחיה תנא רוב הבנים וכו'. אפשר לומר דס"ד דהא דצריך לבדוק באחיה היינו כדי לדעת מהות האשה שלוקח כי כל כבודה בת מלך פנימה ובפרט בתולה צנועה ולא נודע מה טיבה באמיתות ולכן יבדוק באחיה שאם הם טובים ודאי גם הכלה היא טובה ונ"מ שאם אחיה אינם טובים והכלה ידע באמת שהיא טובה כגון שהיא קרובתו וכיוצא תו ליכא חששא משום אחיה. להכי סידר הש"ס סמוך ונראה תנא רוב הבנים דומין לאחי האם לומר דאף שהיא טובה בהיות שאחיה אינם טובים יש לחוש דרוב הבנים דומים לאחי האם ולזה צריך לבדוק באחיה ואפשר לרמוז אשת חיל מי ימצא ר"ת אחים שיבדוק באחיה. או צירוף הר"ת הוא מי אח כלומר מי אח האשה.

האם מצאנו מקורות נוספים לעניין?

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חברא » א' נובמבר 21, 2021 10:52 pm

'בנות ירושלים' נראה שהוא כינוי אצלו לעם ישראל, וראה בהקדמת אב"ע לשיר השירים, וילקו"ש יחזקאל שפג ("ר' ברכיה בשם רשב"ג, כתיב בנות ירושלים, נמשלו ישראל כנקבה וכו'").

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » א' נובמבר 21, 2021 11:11 pm

אכן, אכן. מסתברים דבריך. אני מודה לך מאוד מאוד!

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 22, 2021 11:14 am

8.
הדרשן מאריך בחשיבות לקיחת אשה ממשפחה הוגנת, ובין הדברים הוא כותב:
ועל כן כשאמר לו העבד (כנראה צ"ל: כשאמר לו לעבד): "ואם לא תאבה האש'ה ללכת אחריך" (בראשית שם ח), מה השיב לו: "רק את בני לא תָשֵׁב שמה" (שם). וא'מר ל'ו: "רק את בני לא תשב שמה, ונקית משבועתי זאת" (על-פי שם), אע"פ שא'מר ל'ו השם: "כי ביצחק יקרא לך זרע" (שם כא יב); "ושמתי זרעך ממנו כעפר הארץ" (שם יג טז), אעפ"כ [לא] רצה. מוטב לבטלו מזרע, ממה שיוזרע ממשפח'ה שאינה הוגנת לו.

איני יודע מקור לדבריו המחודשים במשפט המודגש.
זכור לי שיש משהו דומה בספר חסידים, אך לא הצלחתי לאתרו.
בנוגע לדבריו אלו אני כותב:
אין זה כפירוש רש"י, בראשית כד ח, על הפסוק "וְאִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ וְנִקִּיתָ מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת", הכותב: "'ונקית משבועתי זאת', וקח לו אשה מבנות ענר אשכול וממרא". וכיוצא בזה בפירוש ר' יוסף בכור שור, שם: "'ואם לא תאבה האשה' יקח לו מאשר ימצא". לפירושים אלו, אין כאן ביטול הזרע! ולהסברו של דרשננו השווה פירוש רמב"ן, שם: "ונקית משבועתי זאת', לא הרשה אותו לקחת לו אשה מבנות כנען, אבל שיהיה הוא פטור, והשם הטוב בעיניו יעשה". אך מהמשך דברי רמב"ן משמע, שאע"פ כן לא היה בכך ביטול הזרע לחלוטין: "אבל 'ונקית משבועתי', שיהיה הוא [=אברהם] פטור, ואברהם הוא היודע ביצחק הצדיק שישמע לאביו ושיזהר בהם וילך לו אל ישמעאל או ללוט ויתר העמים...". עי' שם בהמשך דבריו, וכדברי דרשננו לא מצאתי.

אודה מאוד לעזרתכם!!

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' נובמבר 22, 2021 1:43 pm

חד ברנש כתב:
ועל כן כשאמר לו העבד (כנראה צ"ל: כשאמר לו לעבד): "ואם לא תאבה האש'ה ללכת אחריך" (בראשית שם ח), מה השיב לו: "רק את בני לא תָשֵׁב שמה" (שם).


לכא' יותר נראה לתקן את לשון הפסוק שהביא, (שם ה) אולי לא תאבה האשה ללכת אחרי, כדי שתתאים לשון הדרשן "מה השיב לו".

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' נובמבר 22, 2021 2:56 pm

צודק! ייש"כ.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ג' נובמבר 23, 2021 6:31 pm

חד ברנש כתב:בתקופה האחרונה אני מהדיר צרור דרשות לנישואין לחד מקמאי, משלהי תקופת הראשונים. ובתוך הדרשות הובאו, כצפוי, מאמרים בשם חז"ל או הסברים ופירושים שלא מצאתי להם מקור ברור.
אציג כאן --מעט מעט-- את הקטעים שאיני יודע מקורם, בתקווה שחכמי ורבני הפורום יאירו את עיני ושכמ"ה.


1. במדרש במדבר רבה (פ"ט ב) איתא: "כל הכופר בו [בבעל] כאלו כופר בהקב"ה. לכך נאמר איש איש, על שהיא כופרת בשני אישים, בהקב"ה שנקרא איש, ובבעלה שהוא איש. וכן הוא אומר (משלי ב יז) העוזבת אלוף נעוריה ואת ברית אלהיה שכחה".

2. ראה במדרשי פילון (שו"ת בראשית א כט): "מדוע אומר (הכתוב) על כן יעזב איש את אביו ואת אמו וגו'. (הכתוב) מצווה שהאדם ינהג בהפלגה יתירה בכל הנוגע לשותפות עם אשתו, על מנת שיוכל לשאת את (צער) הניתוק מהוריו. ולא משום שכך הגון (לעוזבם), אלא שמא יהיו (הוריו) גורם (מעכב) ביחס הקירבה שלו כלפי אשתו". [והמו"ל ציין לפי' נתינה לגר (עה"פ על כן יעזב איש וגו'): "איננו צווי, רק דרך הטבע, וזה ימעט ריב ומצה כמו כלה בחמותה".
ועיין עוד בס' צרור המור' (בראשית כד סז): "דבר ידוע הוא שהתורה אמרה על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו, וטבע הנשים הוא לשנוא הכלות וכו', וזהו אומרם ז"ל כשתדור זאב עם כלב תדור כלה עם חמותה וכו'".

4. בפי' מתנות כהונה על המדרש רבה: "אהל שרה תחלה, משום כבוד בת מלך פנימה".

5. אולי דרש הפסוק "בית והון - נחלת אבות - ומה' אשה משכלת", ש'נחלת אבות' נדרש לפניו ולאחריו, ש'אשה משכלת' היא מי שיש לה 'נחלת אבות', דהיינו בת ת"ח.

6. וראה בספר חסידים (סימן שעה) שמה שאמרו ז"ל (יבמות סג ע"א, וע"ע ירושלמי קידושין פ"ד ה"ד) "נחית דרגא נסיב איתתא", שזה דוקא כשאחיה טובים.

8. ראה בספר חסידים (סימן תקיא).

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' נובמבר 24, 2021 4:16 pm

אני מודה לך מאוד על כל המקורות!!

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' נובמבר 25, 2021 12:52 pm

9.
ואמרו (בבלי, יבמות סג ע"ב): כל המבטל מפריה ורביה, כאילו שופך דמים, שנ'אמר (בראשית ט ו): "שופך דם האדם באדם, דמו ישפך", וסמיך ליה (שם, פסוק ז): "ואתם פרו ורבו". ואמרו עו'ד: כאילו כבה נרו של הק'ב"ה, שנ'אמר (משלי כ כז): "נר אלהים נשמת אדם" וגו'.

היכן המקור?

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מקורות לדרשות לנישואין מכת"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' נובמבר 25, 2021 11:24 pm

10
כאמרם ז"ל (בבלי, יבמות סב סע"א): אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף. פי'רוש, כל הנשמו'ת המונחות בחדר א'חד בשמים, ששמה גוף, ובו כל הנשמו'ת העתידות להבראות עד שיכלו ואז יבא המלך המשיח . הרי א'ם כ'ן, שכל המקיים פריה ורביה מקרב את הגאולה. וזהו בזרע כשר, שנאמר: "וצדיק יסוד עולם", בגי'מטריא זהו הנער הנולד. ואם חס וחלילה יוליד איש מאה ולא יהיה זרע כשר, עליו נאמ'ר (שם יט ב): "גם בלא דעת, נפש לא טוב".

היכן המקור לעניין שהדגשתי?
הדברים מסתברים והגיוניים.
אמנם מאידך, אם את עניין קירוב הגאולה ע"י פריה ורביה לומד הדרשן ממאמרם "אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף", הרי שאין זה משנה אם הזרע כשר או לאו. אלא אם כן נניח, שב"גוף" יש רק נשמות העתידות להגיע כ"זרע כשר", ולא נשמות שיוולדו באנשים לא כשרים, וזה מעט דומה לדברי התוספות (בריש ע"ז ועוד), שלגויים יש 'גוף' מיוחד וחסרון או אי-חסרון נשמותיהם אינו משפיע על המאזן הכללי (אבל חסידי אשכנז לא הסכימו לכך, ואכ"מ).


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים