מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צדיק נתפס בעון הדור דוקא בצדיק שאינו מסוים ומפורסם

חיפושי מקורות וכדומה
חיים סופר
הודעות: 461
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

צדיק נתפס בעון הדור דוקא בצדיק שאינו מסוים ומפורסם

הודעהעל ידי חיים סופר » ד' פברואר 16, 2022 10:13 pm

ואיתא בבעל עקרים צדיק נתפס בעון הדור דוקא בצדיק שאינו מסוים ומפורסם כל כך בצדקתו, מה שאין כן בצדיק מסוים ומפורסם, אין דבר זה נוהג שיתמשכן עבור עון הדור.
האם א' יודע מקורו בבעל עקרים ועכ"פ באיזה מקום

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: צדיק נתפס בעון הדור דוקא בצדיק שאינו מסוים ומפורסם

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 16, 2022 10:38 pm

אפשר ציטוט או מ"מ מדוייק (כדי לעזור בזה)?

כי לפי מה שראיתי כאן https://beta.otzar.org/#/book/6157/p/30 ... /0/end/4/c

הוא כותב דברים קצת אחרים.

חיים סופר
הודעות: 461
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: צדיק נתפס בעון הדור דוקא בצדיק שאינו מסוים ומפורסם

הודעהעל ידי חיים סופר » ו' ינואר 20, 2023 6:49 pm

בבעל עיקרים מאמר ד פרק יג מאריך בענין צדיק נתפס בעוון הדור אך לא מצאתי שם ענין זה
זל"ק שם: ופעמים גם כן יחולו רעות על הצדיק בעבור כללות האומה על צד העונש, שיחשב לו למרי כשלא יבקש רחמים על בני דורו, כמו שאמרו רבותינו ז"ל שאלימלך ומחלון וכליון שהיו גדולי הדור נענשו בעבור שהיה להם לבקש רחמים על בני דורם ולא בקשו, וזה שהצדיק ראוי לו שילך בדרכי השם ויחפוץ בקיום העולם כמו שהוא יתברך חפץ בקיומו, אמר הכתוב כי לא אחפוץ במות המת נאם ה' כי אם בשובו מדרכיו וחיה, וכשלא יעשה כן הוא נענש על כך.

ופעם יחולו על הצדיק רעות בעבור כללות האומה לא על צד העונש אבל כדי לכפר על כלל האומה, וזה שלהיות השם יתברך חפץ בקיום העולם ויודע שהצדיק יקבל היסורין בסבר פנים יפות ולא יקרא תגר על מדותיו של הקדוש ברוך הוא, לפיכך מביא הקדוש ברוך הוא יסורין על הצדיק כופר הרע הנגזר לבא על כלל האומה כדי שיהיה כפרה עליה, וזהו שאמרו רבותינו ז"ל מיתתן של צדיקים מכפרת, ונמצא זה מפורש בכתוב, אמר השם ליחזקאל ואתה שכב על צדך השמאלי ושמת את עון בית ישראל עליו מספר הימים אשר תשכב עליו תשא את עונם, וכלית את אלה ושכבת על צדך הימיני שנית ונשאת את עון בית יהודה וגו', ועל זה הדרך הוא כל מה שנזכר בפרק הנה ישכיל עבדי, על ישראל שקראם עבדי, ואתה אל תירא עבדי יעקב, ואתה ישראל עבדי, ואמר אכן חלינו הוא נשא ומכאובינו סבלם ואנחנו חשבנוהו נגוע מוכה אלהים ומעונה, יאמר שהרואים היסורין באין על הצדיקים יחשבו שבאין עליהם בעבור עצמן ויתמהו מזה, ואינו כן, שאין באים עליהם בחטאם אבל הם כפרה על כלל העולם או על כלל האומה או על המדינה.

אך מה שמצאתי בשם הזוהר כי דוקא צדיק שאינו גמור נתפס בעוון הדור
אשמח אם יש מי שיכול להרחיב הדברים במ"מ

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: צדיק נתפס בעון הדור דוקא בצדיק שאינו מסוים ומפורסם

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ב' ינואר 23, 2023 12:28 am

מלבי"ם פ' וירא י"ח כ"ד בשם חז"ל


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים