עמוד 1 מתוך 1

מעשה - דחוף

פורסם: ו' אפריל 01, 2022 3:58 pm
על ידי עני בן פחמא
אני צריך בדחיפות פרטי המעשה,

מעשה בעיר שהתחילו להתקלקל שם כמדומני מבחינת הדת, ושאלו את אחד מגדולי הדור דאז, ואמר להם שיבדקו בשוחט העיר, בדקו אותו ומצאו שהיה מאכיל נבילות.

אשמח לסיפור המלא.

Re: מעשה - דחוף

פורסם: ו' אפריל 01, 2022 4:15 pm
על ידי יבנה
http://israel613.com/books/BEIR_KRAKOW-H.pdf
המחבר המציא הרבה דברים כידוע.

Re: מעשה - דחוף

פורסם: ו' אפריל 01, 2022 4:20 pm
על ידי עני בן פחמא
לא נראה לי שזזה הסיפור הזה, מפני שלא מוזכר שם על הנזק שנגרם לציבור בעקבות אכילת הנבילות.

את הסיפור שלי, שמעתי מהרב עובדיה, כנראה יותר מוסמך.

Re: מעשה - דחוף

פורסם: ו' אפריל 01, 2022 4:26 pm
על ידי יבנה
עני בן פחמא כתב:לא נראה לי שזזה הסיפור הזה, מפני שלא מוזכר שם על הנזק שנגרם לציבור בעקבות אכילת הנבילות.

את הסיפור שלי, שמעתי מהרב עובדיה, כנראה יותר מוסמך.

עי' שם סוף עמ' 3 ועמ' 4, וכן בעמ' 6 מספר 14.

Re: מעשה - דחוף

פורסם: ו' אפריל 01, 2022 5:48 pm
על ידי עני בן פחמא
יבנה כתב:
עני בן פחמא כתב:לא נראה לי שזזה הסיפור הזה, מפני שלא מוזכר שם על הנזק שנגרם לציבור בעקבות אכילת הנבילות.

את הסיפור שלי, שמעתי מהרב עובדיה, כנראה יותר מוסמך.

עי' שם סוף עמ' 3 ועמ' 4, וכן בעמ' 6 מספר 14.

זה לא מעשיפ, זה רק תיאור עובדות

Re: מעשה - דחוף

פורסם: ש' אפריל 02, 2022 9:02 pm
על ידי בקרו טלה
-

Re: מעשה - דחוף

פורסם: ש' אפריל 02, 2022 9:08 pm
על ידי עזריאל ברגר
עני בן פחמא כתב:אני צריך בדחיפות פרטי המעשה,

מעשה בעיר שהתחילו להתקלקל שם כמדומני מבחינת הדת, ושאלו את אחד מגדולי הדור דאז, ואמר להם שיבדקו בשוחט העיר, בדקו אותו ומצאו שהיה מאכיל נבילות.

אשמח לסיפור המלא.

נתקלתי לאחרונה במשהו כזה שמיוחס לרמב"ם(!), ויש לחפש היטב מה המקורות.

Re: מעשה - דחוף

פורסם: א' אפריל 24, 2022 1:00 pm
על ידי עני בן פחמא
עזריאל ברגר כתב:
עני בן פחמא כתב:אני צריך בדחיפות פרטי המעשה,

מעשה בעיר שהתחילו להתקלקל שם כמדומני מבחינת הדת, ושאלו את אחד מגדולי הדור דאז, ואמר להם שיבדקו בשוחט העיר, בדקו אותו ומצאו שהיה מאכיל נבילות.

אשמח לסיפור המלא.

נתקלתי לאחרונה במשהו כזה שמיוחס לרמב"ם(!), ויש לחפש היטב מה המקורות.

טוב זה כבר לא דחוף...

עכ"פ, הסיפור שאתה מדבר זה ששאלו את הרמב"ם מאין לתחה"י מן התורה, והרמב"ם ענה להם, יודע אני בכם שאתם אוכלים נבילות וטריפות, כמדומני שהמשמעות היתה אוכלים במזיד, וכמדומני שהמקור באגרות הרמב"ם.

Re: מעשה - דחוף

פורסם: א' אפריל 24, 2022 1:28 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עזריאל ברגר כתב:
עני בן פחמא כתב:אני צריך בדחיפות פרטי המעשה,

מעשה בעיר שהתחילו להתקלקל שם כמדומני מבחינת הדת, ושאלו את אחד מגדולי הדור דאז, ואמר להם שיבדקו בשוחט העיר, בדקו אותו ומצאו שהיה מאכיל נבילות.

אשמח לסיפור המלא.

נתקלתי לאחרונה במשהו כזה שמיוחס לרמב"ם(!), ויש לחפש היטב מה המקורות.

ספר דגל מחנה אפרים פרשת עקב ד"ה אחר.
"אחר כותבי זה מצאתי בכתבי קודש של מוה"ר יעקב יוסף הכהן נר"ו, וזה לשונו והענין ששמעתי ממורי בשם שו"ת כתבי הרמב"ם ז"ל ששאלו איך מרומזת תחיית המתים בתורה ואי מכח הוכחת רז"ל הלא יש להוכיח וכו', והשיב הרמב"ם אני אבאר לכם סיבת הוויתכם מאין נמשך לכם ספק זה כי אותם שהם בני אברהם יצחק ויעקב וכו' והנה יש שמים וארץ ושבעה כוכבי לכת ובדמותן יש בני אדם וכו' ויש לשאול מאי טעמא לא רצתה הארץ להיות בחינת שמים וצריך לומר שלא ניתן זה הדעת להארץ להתאוה להיות בחינת שמים וזה שכתוב (בראשית ב', א') וכל צבאם (ראש השנה י"א.) לצביונם נבראו לדעתם נבראו וכן לענין בני אדם שיש צורך לעולם להיות ג' כתות ניתן לזה דעת שיתאוה להיות בחינת שמים וזה לבחינת הארץ וכו' וכי תימא אם כן תיקשה בחירה וידיעה וכו' ויצירת אדם ומאכלו האוכל נתברר במעיו על ידי המרה הזורקת טיפה נברר הגס לצואה בחינת ב' למי רגלים ג' לזיעה ד' ציפרנים ושער ה' נבלע בכבד וטחול וכו' ומשם נברר הטוב והצלול ונכנס ללב ומוח ומזה נעשה השכל ומדבריכם שאתם כופרים בדברי חז"ל לא נזהרתם ממאכלי איסור אם כן נעשה השכל שלכם מדברים טמאים וטריפות והשכל נמשך להכריע אל הטומאות והטריפות שנעשה השכל ממנו אם כן איך תוכלו להכריע בשכל שלכם וכו' ואתם משורש סדום ועמורה והסוף שלכם וכו'ודברי פי חכם חן ואחרי זה נכתב וכן ביאר מורי כי דם האדם נמשך משם אהי"ה וכו' וכשיש עכירות בדם אזי הוא בבחינת אחוריים גימטריא תשכח וכאשר היא בפרטות אדם אחד כן הוא בכללות הגלות הנמשך משכחה רחמנא ליצלן וההיפוך הגאולה וכו' ודברי פי חכם חן עד כאן, ולפי דרכינו הנ"ל על פסוק שאנו עסוקין בו ומלתם את ערלת לבבכם וערפכם כי משם השכחה ועל דרך הנ"ל בשם אא"ז זללה"ה לא תקשו עוד והמשכיל יבין

Re: מעשה - דחוף

פורסם: א' אפריל 24, 2022 4:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עני בן פחמא כתב:אני צריך בדחיפות פרטי המעשה,

מעשה בעיר שהתחילו להתקלקל שם כמדומני מבחינת הדת, ושאלו את אחד מגדולי הדור דאז, ואמר להם שיבדקו בשוחט העיר, בדקו אותו ומצאו שהיה מאכיל נבילות.

אשמח לסיפור המלא.

נתקלתי לאחרונה במשהו כזה שמיוחס לרמב"ם(!), ויש לחפש היטב מה המקורות.

ספר דגל מחנה אפרים פרשת עקב ד"ה אחר.
"אחר כותבי זה מצאתי בכתבי קודש של מוה"ר יעקב יוסף הכהן נר"ו, וזה לשונו והענין ששמעתי ממורי בשם שו"ת כתבי הרמב"ם ז"ל ששאלו איך מרומזת תחיית המתים בתורה ואי מכח הוכחת רז"ל הלא יש להוכיח וכו', והשיב הרמב"ם אני אבאר לכם סיבת הוויתכם מאין נמשך לכם ספק זה כי אותם שהם בני אברהם יצחק ויעקב וכו' והנה יש שמים וארץ ושבעה כוכבי לכת ובדמותן יש בני אדם וכו' ויש לשאול מאי טעמא לא רצתה הארץ להיות בחינת שמים וצריך לומר שלא ניתן זה הדעת להארץ להתאוה להיות בחינת שמים וזה שכתוב (בראשית ב', א') וכל צבאם (ראש השנה י"א.) לצביונם נבראו לדעתם נבראו וכן לענין בני אדם שיש צורך לעולם להיות ג' כתות ניתן לזה דעת שיתאוה להיות בחינת שמים וזה לבחינת הארץ וכו' וכי תימא אם כן תיקשה בחירה וידיעה וכו' ויצירת אדם ומאכלו האוכל נתברר במעיו על ידי המרה הזורקת טיפה נברר הגס לצואה בחינת ב' למי רגלים ג' לזיעה ד' ציפרנים ושער ה' נבלע בכבד וטחול וכו' ומשם נברר הטוב והצלול ונכנס ללב ומוח ומזה נעשה השכל ומדבריכם שאתם כופרים בדברי חז"ל לא נזהרתם ממאכלי איסור אם כן נעשה השכל שלכם מדברים טמאים וטריפות והשכל נמשך להכריע אל הטומאות והטריפות שנעשה השכל ממנו אם כן איך תוכלו להכריע בשכל שלכם וכו' ואתם משורש סדום ועמורה והסוף שלכם וכו'ודברי פי חכם חן ואחרי זה נכתב וכן ביאר מורי כי דם האדם נמשך משם אהי"ה וכו' וכשיש עכירות בדם אזי הוא בבחינת אחוריים גימטריא תשכח וכאשר היא בפרטות אדם אחד כן הוא בכללות הגלות הנמשך משכחה רחמנא ליצלן וההיפוך הגאולה וכו' ודברי פי חכם חן עד כאן, ולפי דרכינו הנ"ל על פסוק שאנו עסוקין בו ומלתם את ערלת לבבכם וערפכם כי משם השכחה ועל דרך הנ"ל בשם אא"ז זללה"ה לא תקשו עוד והמשכיל יבין

יישר כח.
מעניין למצוא אם תשובת הרמב"ם הזאת הגיעה לידינו (ושמא בהעתקת הדברים מכלי אל כלי השתבשו מעט הדברים? ובפרט שהסגנון איננו דומה לגמרי לסגנונו של הרמב"ם, כגון הביטוי "מאי טעמא" שכמדומני איננו מצוי בכתביו).

Re: מעשה - דחוף

פורסם: א' אפריל 24, 2022 4:12 pm
על ידי ישראליק
עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עני בן פחמא כתב:אני צריך בדחיפות פרטי המעשה,

מעשה בעיר שהתחילו להתקלקל שם כמדומני מבחינת הדת, ושאלו את אחד מגדולי הדור דאז, ואמר להם שיבדקו בשוחט העיר, בדקו אותו ומצאו שהיה מאכיל נבילות.

אשמח לסיפור המלא.

נתקלתי לאחרונה במשהו כזה שמיוחס לרמב"ם(!), ויש לחפש היטב מה המקורות.

ספר דגל מחנה אפרים פרשת עקב ד"ה אחר.
מעניין למצוא אם תשובת הרמב"ם הזאת הגיעה לידינו (ושמא בהעתקת הדברים מכלי אל כלי השתבשו מעט הדברים?).

לפי חיפוש שעשיתי פעם - חוץ מבדגל לא זכינו למצוא כדברים הללו, אבל יכול להיות שטובים ממנו אכן מצאו זאת בפירוש בדברי הרמב"ם ז"ל

Re: מעשה - דחוף

פורסם: א' אפריל 24, 2022 5:55 pm
על ידי יבנה
כל הסגנון אינו סגנון הרמב"ם כלל. "משורש סדום" לא מופיע כלל בכתבי הרמב"ם, ורק 5 פעמים מופיע "סדום ועמורה", וזה לא אחד מהם.

Re: מעשה - דחוף

פורסם: א' אפריל 24, 2022 6:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
יבנה כתב:כל הסגנון אינו סגנון הרמב"ם כלל. "משורש סדום" לא מופיע כלל בכתבי הרמב"ם, ורק 5 פעמים מופיע "סדום ועמורה", וזה לא אחד מהם.

ועדיין ייתכן שעיקר הדברים הם מן הרמב"ם, אבל כשמדובר ב"כלי שלישי" - אבד הסגנון.
וייתכן שבאמת הדברים מגיעים מגדול אחר בישראל...

Re: מעשה - דחוף

פורסם: ג' אפריל 26, 2022 12:02 am
על ידי הר ששון
עי' בס' תורת חיים ס"פ שמיני מכת"י של המגיד מריטובה הג"ר יששכר בער ששמע מהגר"ח ז"ל שגאון אחד מגאוני הזמן היה מתכתב עם הרמב"ם בתדירות ופעם שאל קושיא בפילוסופיה ונתפלא הרמב"ם עליה ואמר קושיות כאלה אינן עולות על דעת העברי אא"כ נפשם הוא נפש טמאה, ונמע מלהשיבו, אך האיש המשיך לשגר עוד מכתבים עד אשר הרמב"ם השיבו, "צא ובדוק את השוחטים ובודקים בקהילתך", וגילו שזה י"ג שנה האכילו נבילות וטריפות [ויעו"ש עוד נוסח קצת שונה בשם הגר"ח].

Re: מעשה - דחוף

פורסם: ה' אפריל 28, 2022 3:32 am
על ידי דעת ותבונה
בספר 'משנת רבנו מאיר הלוי' פר' כי תצא מובאים דברי מרן הג"ר מאיר הלוי סולוביציק זי"ע שאמר כי סבו הגדול מרן הג"ר חיים הלוי זי"ע היה מספר את עיקר המעשה הנ"ל המובא ב'דגל', עיי"ש.