מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש מקור על הסגולה דאמרי אינשי ליטול אבן מציון האוהח"ק

חיפושי מקורות וכדומה
על קצה הקולמוס
הודעות: 305
הצטרף: ד' אוקטובר 30, 2019 12:00 am

האם יש מקור על הסגולה דאמרי אינשי ליטול אבן מציון האוהח"ק

הודעהעל ידי על קצה הקולמוס » ב' אוקטובר 31, 2022 8:44 pm

האם יש מקור על הסגולה דאמרי אינשי ליטול אבן מציון האוהח"ק ולהחזירה כשמתארסים?

חיים סופר
הודעות: 448
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: האם יש מקור על הסגולה דאמרי אינשי ליטול אבן מציון האוהח"ק

הודעהעל ידי חיים סופר » ג' דצמבר 06, 2022 10:23 pm

על קצה הקולמוס כתב:האם יש מקור על הסגולה דאמרי אינשי ליטול אבן מציון האוהח"ק ולהחזירה כשמתארסים?

עד שאתה שואל אם הוא סגולה תשאל אם מותר לעשות כן - ליטול אבן מקבר

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: האם יש מקור על הסגולה דאמרי אינשי ליטול אבן מציון האוהח"ק

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ד' דצמבר 07, 2022 11:39 pm

חיים סופר כתב:
על קצה הקולמוס כתב:האם יש מקור על הסגולה דאמרי אינשי ליטול אבן מציון האוהח"ק ולהחזירה כשמתארסים?

עד שאתה שואל אם הוא סגולה תשאל אם מותר לעשות כן - ליטול אבן מקבר

זה לשון הגאון האדר"ת זצ"ל בספרו הר המוריה (אות עג):

"נשאלתי במה שנהוג פעה"ק ת"ו שרבים הנוסעים לחו"ל לוקחים אבן א' מקבר צדיק אחד הנודע לשם בשמו ר' קלמן ז"ל, שציוה שלא להעמיד מצבה על קברו רק גל של אבנים, אם מותרים ליקח. והשבתי בפשיטות דאין איסור, וכהך דסנהדרין מ"ז ב' דהוו שקלי עפרא מקבריה דרב לאישתא, דאין בזה אסה"נ משום דמחובר לא מיתסר.

ואף דכה"ג ה"ל תלוש ולאח"כ חיברו, י"ל דג"כ אינו אסור מה"ת דלא לכל הוי תלוש ולבסוף חיברו כתלוש, עי' חולין ט"ז א', ובשגם י"ל דאינו נאסר עוד אחרי ששנים רבות נתנו אבנים על קברו, וכי לעולם יאסר מפני שהוא כגולל ודופק, וכיו"ב. ועוד דמה הנאה היא זו, וכל כה"ג ה"ל כמו שלא כדרך הנאתן שאין איסור מה"ת ואולי גם מדרבנן כמו שהאריכו האחרונים ז"ל, וכ"ש בדבר זה שהוא דרבנן, וגם עיקר איסור הנאה מקבר אינו ברור שהוא מן התורה".

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 431
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: האם יש מקור על הסגולה דאמרי אינשי ליטול אבן מציון האוהח"ק

הודעהעל ידי בוצינא » ה' דצמבר 08, 2022 7:55 am

לפי טעמו של הרב סלמאן מוצפי בהקדמה לשפתי צדיקים הנחת האבן משמשת כמעין הזמנה לניצוץ מנשמת הנפטר/ת לרדת ולשרות על גבי הקבר במשך הביקור.
על פי הסבר זה, הנחת האבן על המצבה תתבצע מיד עם ההגעה לבית העלמין, והיא תוסר מעל גבי המצבה בטרם עזיבת המקום.
לקיחת האבן היא כמעין הוראה לאותו הניצוץ שלא לחזור אל צור מחצבתו אלא להמשיך להתלוות אל המבקר שלקח את האבן.
הרי שיש בזה הטרדה של הנשמה ממנוחתה כדי שתפעל בשמים ככל יכולתה למען הישועה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם יש מקור על הסגולה דאמרי אינשי ליטול אבן מציון האוהח"ק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 08, 2022 8:40 am

בוצינא כתב:הרי שיש בזה הטרדה של הנשמה ממנוחתה כדי שתפעל בשמים ככל יכולתה למען הישועה.

וכאן נשאלת השאלה: האם באמת ראוי להטריד את נשמת הצדיק בשביל ישועת האדם הפרטי? האם הצדיק הזה "חייב" לך משהו?

או בסגנון המקובל בחב"ד, כאשר מישהו אמר על צדיק מסוים "זכותו תגן עלינו", ושאלוהו: "פארוואס?", כלומר: מדוע אתה חושב שמגיע לך שזכותו של הצדיק תגן עליך? האם אתה באמת קשור אליו? לומד את תורתו? הולך בדרכיו?

ואם יש לך תשובה ראויה לשאלה - אין הכי נמי. ואכן בעת אמירת מזמורי תהילים - מבקשים שזכותו של דוד המלך תגן בעדנו וכו'.
אך אם אין - אז כדאי לעשות תשובה, תרתי משמע.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים