מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

חיפושי מקורות וכדומה
איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' פברואר 15, 2023 1:55 pm

כתב הגר"א: במס' כלים ("אליהו רבה" פט"ז מ"ז ד"ה 'וגנוגנית העני'): "אלא הא דאמר הרמב"ם אומן נקרא עני לא נראה אלא של עני ההולך בחמה" עכ"ל.
וכן התפארת ישראל (יכין, שם) כתב: "אולם להר"מ והר"ש כל בעל מלאכה נקרא בתנ"ך בשם עני, שנאמר כי עני הוא...".

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 15, 2023 6:12 pm

איפה הרמב"ם כתב את זה? בפירוש המשניות למשנה שציינת לבאר מהי "גנוגנת העני"

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' פברואר 15, 2023 10:07 pm

כדכד כתב:איפה הרמב"ם כתב את זה? בפירוש המשניות למשנה שציינת לבאר מהי "גנוגנת העני"
בכבוד זה מה שכתב הרמב"ם בפירוש המשניות. לא רואה כאן כל קשר לכך שאומן נקרא עני, וכ"ש לא לשון זו.
וזו לשונו: "וגנונת העני, מגן של פועל והוא נגזר מן אמרו גנון והציל, והכוונה בו הסככה שעושה הפועל על ראשו בזמן שעובד בשמש, ועל הרוב עושין אותה אצלינו מן ההוצין".

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 15, 2023 10:15 pm

איתן נוי כתב:וגנונת העני, מגן של פועל והוא נגזר מן אמרו גנון והציל, והכוונה בו הסככה שעושה הפועל על ראשו בזמן שעובד בשמש

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 16, 2023 10:54 am

דומני שהרב במסתרים ביאר כבר מה שהיה צריך.
עכ"פ הגר"א והתפא"י באים לבאר את המשנה "וגנוגנת העני" והם מציבים את פירושם מול פי' הרמב"ם שמפרש שהגנוגנת מגינה על האומן כשעוסק במלאכתו והטעם לכך שנקראת גנוגנת העני היא שסתם אומן נקרא עני.
יש לעיין בגי' פיהמ"ש להרמב"ם שהיתה לפניהם אם כתוב שם אומן או פועל

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' פברואר 16, 2023 7:18 pm

כדכד כתב:דומני שהרב במסתרים ביאר כבר מה שהיה צריך.
עכ"פ הגר"א והתפא"י באים לבאר את המשנה "וגנוגנת העני" והם מציבים את פירושם מול פי' הרמב"ם שמפרש שהגנוגנת מגינה על האומן כשעוסק במלאכתו והטעם לכך שנקראת גנוגנת העני היא שסתם אומן נקרא עני.
יש לעיין בגי' פיהמ"ש להרמב"ם שהיתה לפניהם אם כתוב שם אומן או פועל

תודה לכולכם על ההרחבה.
אגב, האם יש הבדל בין "אומן" לבין "פועל"?

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי במסתרים » ה' פברואר 16, 2023 7:36 pm

איתן נוי כתב:האם יש הבדל בין "אומן" לבין "פועל"?
עיין תוספות בבא מציעא ריש פרק ששי

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' פברואר 16, 2023 8:44 pm

במסתרים כתב:
איתן נוי כתב:האם יש הבדל בין "אומן" לבין "פועל"?
עיין תוספות בבא מציעא ריש פרק ששי

אסתכל. בכ"א אם קיים הבדל לא יהיה ניתן לומר שלרמב"ם אומן נקרא עני. כי כאמור כותב "פועל" ולא "אומן" כפי שציינו הראשונים הנ"ל.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי במסתרים » ה' פברואר 16, 2023 9:04 pm

איתן נוי כתב:כאמור כותב "פועל" ולא "אומן"

א. פירוש המשנה נכתב בערבית ואין לדייק בלשון המתרגם.

ב. התוספות באו לפרש השינוי בלשון המשנה בשני פרקים קרובים, ולא מפני כן מוכרח שבכל מקום שנקט מפרש את אחד מהם התכוון לו דווקא.
לדין המשנה שלך אין נפק"מ והאחרונים לא כיוונו לדקדוק זה כלל אלא למי שעושה מלאכה בכל שם שיש לו (מסתמא תפסו את מה שהיה בנוסח הרמב"ם לפניהם, וגם אם לא אין כלום).

(כשציינתי לתוספות שקלתי אם יש צורך להבהיר שאין נפק"מ לכאן.)

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' פברואר 20, 2023 2:27 pm

במסתרים כתב:
איתן נוי כתב:כאמור כותב "פועל" ולא "אומן"

א. פירוש המשנה נכתב בערבית ואין לדייק בלשון המתרגם.

ב. התוספות באו לפרש השינוי בלשון המשנה בשני פרקים קרובים, ולא מפני כן מוכרח שבכל מקום שנקט מפרש את אחד מהם התכוון לו דווקא.
לדין המשנה שלך אין נפק"מ והאחרונים לא כיוונו לדקדוק זה כלל אלא למי שעושה מלאכה בכל שם שיש לו (מסתמא תפסו את מה שהיה בנוסח הרמב"ם לפניהם, וגם אם לא אין כלום).

(כשציינתי לתוספות שקלתי אם יש צורך להבהיר שאין נפק"מ לכאן.)

תודה על העזרה.
חזק וברוך

הוגה ומעיין
הודעות: 1970
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ב' פברואר 20, 2023 4:52 pm

קצת תמוה שמתפלפלים ומדייקים את לשון הרמב"ם, בעוד שהדברים מפורשים בדבריו מיד אחר כך: "ועני שם הפועל, אמר יתעלה 'כי עני הוא'".

(לגוף דקדוק המינוח, הרמב"ם נוקט "אלצאנע" שהוא "עושה המלאכה").

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 20, 2023 5:10 pm

אולי יש הבדל בין נוסחת התרגום שמר העתיק ממנו לזה של השאר?

הוגה ומעיין
הודעות: 1970
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ב' פברואר 20, 2023 5:18 pm

כדכד כתב:אולי יש הבדל בין נוסחת התרגום שמר העתיק ממנו לזה של השאר?

יש כמובן הבדלים בתרגום, אבל בכולם מופיע המשפט הנוסף הזה, בהמשכו של הציטוט שהובא לעיל מדברי הרמב"ם...

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' פברואר 20, 2023 10:09 pm

הוגה ומעיין כתב:קצת תמוה שמתפלפלים ומדייקים את לשון הרמב"ם, בעוד שהדברים מפורשים בדבריו מיד אחר כך: "ועני שם הפועל, אמר יתעלה 'כי עני הוא'".

(לגוף דקדוק המינוח, הרמב"ם נוקט "אלצאנע" שהוא "עושה המלאכה").


נכון מאוד.
אך שים לב ששאלו כאן על הלשון אותו צטטו הגר"א והיכין ולא על עיקר התוכן. ובכך תוסר תמיהתך!

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' פברואר 20, 2023 10:12 pm

במסתרים כתב:
איתן נוי כתב:כאמור כותב "פועל" ולא "אומן"

א. פירוש המשנה נכתב בערבית ואין לדייק בלשון המתרגם.

ב. התוספות באו לפרש השינוי בלשון המשנה בשני פרקים קרובים, ולא מפני כן מוכרח שבכל מקום שנקט מפרש את אחד מהם התכוון לו דווקא.
לדין המשנה שלך אין נפק"מ והאחרונים לא כיוונו לדקדוק זה כלל אלא למי שעושה מלאכה בכל שם שיש לו (מסתמא תפסו את מה שהיה בנוסח הרמב"ם לפניהם, וגם אם לא אין כלום).

(כשציינתי לתוספות שקלתי אם יש צורך להבהיר שאין נפק"מ לכאן.)


לדוגמא מצאתי בית יוסף שכתב להדיא לחלק בין אומן לשכיר שבעצם שניהם פועלים אך דין שונה להם:
חושן משפט סימן פט "דלא דמי אומן לשכיר דאמרינן ביה נשבע ונוטל והטעם לפי שדרך השכיר שאין לו אלא מה שטרח ביום וממנו אוכל בערב ואל שכרו הוא נושא את נפשו".
רואים שאע"פ ששניהם מצפים לשכר שסו"ס עובדים עבורו אעפ"כ יש הבדל בציפיה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקור רמב"ם "אומן נקרא עני".

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 20, 2023 11:15 pm

איתן נוי כתב:
הוגה ומעיין כתב:קצת תמוה שמתפלפלים ומדייקים את לשון הרמב"ם, בעוד שהדברים מפורשים בדבריו מיד אחר כך: "ועני שם הפועל, אמר יתעלה 'כי עני הוא'".

(לגוף דקדוק המינוח, הרמב"ם נוקט "אלצאנע" שהוא "עושה המלאכה").


נכון מאוד.
אך שים לב ששאלו כאן על הלשון אותו צטטו הגר"א והיכין ולא על עיקר התוכן. ובכך תוסר תמיהתך!

כלומר, שהבינו מדברי הגר"א והתפא"י שציטטו ל' הרמב"ם בעוד שהם רק כתבו איך הרמב"ם מסביר את המשנה


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים