עמוד 1 מתוך 1

מקור הקפידא בתשלומי שדכנות

פורסם: ב' מאי 29, 2023 11:24 pm
על ידי עושה חדשות
פשיטא שאם חייבים לשלם 'שדכנות' ולא משלמים זה גזל גמור, ובוודאי יש עונש ונקם ושילם על העוון. אבל מנא הא מילתא דאמרי אינשי לתלות בזה כל מיני פגעים וצרות אם קורה ח"ו אח"כ בשידוך זה. ובפרט שתולים בזה גם דברים שלפי הדין פטור מלשלם ע"פ הוראה או מחמת הספק, וגם היתה מחילה כדין ואין כאן אלא קפידא עמומה, ומי זוטר האי דינא דהמע"ה. האם זה יותר חמור משאר גזילה ועושק. או שאולי יש כאן סברא שלא תהיה הצלחה בדבר שלא שילמו עליו ואפילו כשהחיוב הוא לא ממש ע"פ דין. האם יש לזה מקור בדברי חז"ל כה"ג או בשאר ספה"ק.

Re: מקור הקפידא בתשלומי שדכנות

פורסם: ב' מאי 29, 2023 11:47 pm
על ידי ישראליק
כמדומה לי שהמקור לתלות בזה וכו', בא מהגאון הגדול רבי משה פיינשטיין זצ"ל
(יעי' דרכי משה חלק ב', עמוד תפג)

Re: מקור הקפידא בתשלומי שדכנות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 9:13 pm
על ידי נחומצ'ה
אגב, אם ההורים לא משלמים, החוב עובר לזוג הטרי, שהם ה'נהנה'.

Re: מקור הקפידא בתשלומי שדכנות

פורסם: ג' מאי 30, 2023 9:48 pm
על ידי כדכד
עושה חדשות כתב:... ומי זוטר האי דינא דהמע"ה. ....

המע"ה אינו דינא אלא סברא להכריע בה הנהגה בדיני ממונות. זה ודאי אינו אומר ששכל מי שנשאר בידו ממון שלא הצליחו להביא ראיה להוציאו הוא צדיק גמור

Re: מקור הקפידא בתשלומי שדכנות

פורסם: ד' מאי 31, 2023 12:03 am
על ידי קרית מלך
אינני יודע מקור כתוב לכך אבל שמעתי מרה"י הגרב"ש דויטש שליט"א לרפו"ש במהרה כי רבו הגראמ"מ שך זללה"ה היה נזהר בזה עד מאד ופעמים רבות כשאירעו ענינים שאינם רצויים היה מברר אם שילמו דמי שדכנות.