מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גזרות ת"ח ות"ט על איסורי ריבית

חיפושי מקורות וכדומה
עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

גזרות ת"ח ות"ט על איסורי ריבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יוני 13, 2023 8:36 pm

איתא בויקי - בני הדור התלבטו בשאלת הסיבה לגזירות, אם הייתה זו שפיכת דם נקיים עבור חטאי כלל ישראל, או מידה כנגד המידות הרעות של הסובלים מהפרעות. רבים אימצו את הקביעה הראשונה, אך קונטרסים שיצאו באירופה תלו את האשמה בחטאי יהדות פולין: הלוואה בריבית, הפצת ספרות קבלה עממית להמון, גידול חזירים עבור הגויים, הפקרות ועוד.

לא מצויין מקור לכל ההצעות האלו. אם ידוע מי כתב לשייך את זה לאיסורי ריבית, נא להודיעני.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: גזרות ת"ח ות"ט על איסורי ריבית

הודעהעל ידי ישראליק » ג' יוני 13, 2023 9:09 pm

ראה מהר"י חגיז בהלכות קטנות ח"א, סימן קסא

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: גזרות ת"ח ות"ט על איסורי ריבית

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 13, 2023 9:30 pm

עושה חדשות כתב:איתא בויקי - בני הדור התלבטו בשאלת הסיבה לגזירות, אם הייתה זו שפיכת דם נקיים עבור חטאי כלל ישראל, או מידה כנגד המידות הרעות של הסובלים מהפרעות.....

קשה להניח "המידות הרעות של הסובלים מהפרעות" והלא נהרגו שם צדיקים וחסידים

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: גזרות ת"ח ות"ט על איסורי ריבית

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' יוני 13, 2023 9:51 pm

הנה כמה ציטוטים מספרי קדמונינו, בטעם גזרות ת"ח ות"ט.


רבי ברכיה ברך שפירא, זרע ברך, חלק שני, אמשטרדם תכ"ב, בהקדמה:
ובעינינו ראינו שמעת שבא לימוד המבולבל הזה במדינתינו בא ערבוביא וחשיכה גדולה לעולם וצרות צרורות הוה על הוה שבר על שבר ונשפך דמים כמים ואין קובר, וכמה קהלות נחרבו ובתי כנסיות ומדרשות שנהרסו וכמה ספרי תורה שנקרעו וכמה גאוני הארץ שנאספו ונידונו במיתות קשות ומשונות בעונותינו הרבים, וכמה אלפי אלפים נפשות מישראל שנהרגו עד שנשארנו מעט מהרבה, אשר לא יאומן כי יסופר, וכבר כתובים על ספר הקינות נהי והגי אבל עצמו מלספר כי אין מספר, ובודאי לא עביד הקב"ה דינא בלא דינא חס ושלום, אבל סיבה גדולה היה לימוד זה שנתנו כח לאיש תהפוכות לשון שקר ועשה בהם רקיע שוא להרוג כמה אוכלוסין...
ואף גם דבלא זאת נמי יש במה לתלות במכשולות גדולות שהיתה במדינתינו ברוב הקהלות הן בענין חילול שבתות על ידי שרוב מחיתן היתה בהראנדי"ש שהיו שוכרים עיירות או כפרים משרי המדינות למכור שכר ויין שרף ומי דבש ומכרו על ידי שפחות גויות בשבתות וימים טובים ונמשכה מזה עוד הרבה עבירות חמורות מאלו אשר לא ניתן להכתב, גם היו מגדלי חזירים.
ועוד יש לתלות החורבן במה שהקילו בענין החרמות שהחרימו כמה פעמים בדבר המלבושים וכן בדבר הרבנות שלא יתקבלו על ידי שחדים ולא יעשו אלקי זהב וכסף, ולא נתקיים, ומה לנו גדול מחרם דשמו מוכיח עליו.
גם יש סיבה גדולה מזו באשר כמעט אין לנו תפלת צבור על ידי חזני ארצנו, שמקבלים את שאינו הגון שפרקו נאה רק שקולו נעים ואפילו הוא עם הארץ וקל שבקלים, ומתוך כך הוא מחרף ומגדף בקריאת התיבות, גם לפעמים מבליע אותם לגמרי והרבה ברכות לבטלות שנמשכו מזה בתפלת י"ח ובברכות התורה שמברכים לפניה ולאחריה, שהם בודאי ברכות לבטלה ואין לענות אמן אחריהם. ולא מבעיא שאין לנו זכות תפלת צבור, אלא גורמים נזקים גדולים אפילו ליחידי סגולה על ידי שמאריכים בניגונים, ומתוך כך זמן קריאת שמע ותפלה עוברת, ואין ספר שזהו סיבה לאריכת הגלות ומעכב הגאולה, וצרעת נושנת היא מכמה דורות ואין דורש ואין מבקש למחות בידם.


רבי בצלאל ב"ר שלמה מקוברין, קרבן שבת, דיהרנפורט תנ"א, פרק יב:
ומעתה העברים הביטו גודל העונש חילול שבת והמחללו גורם שעצם הטוב נתהפך לרע ונשמות קדושות באים לתוך הטומאה... ועל ידי זה גורמים שליטת מאדים ושבתאי שעל ידם מגיעים כל רעות שבעולם. והנה זה מכמה שנים הקול קול יעקב צווח במדינתינו ממה שעשו להם הידים ידי עשו במדינת פולי"ן גדול וקטן וליט"א ואוקריינ"א ורוסי"א הקטנה, אשר בעונותינו הרבים שפכו דם כמים, דמי אבות ובנים, דמי חסידים וחסידות, דמי צדיקים וצדקניות, דמי ילדים וילדות גמולי חלב עתיקי משדים אשר לא חטאו ולא פשעו, וקבורה לא היתה למקצתן, והרבה ילדים אשר נדרסו בין רגלי סוסים, ודמי רבנים ותלמידיהם נהרגו נשחטו בידיהם בכל מיני מיתות אכזריות, לא יאומן אף כי יסופר...
והנה כל שומעים תצילנה שתי אזניו, ולקול צללו שפתיו על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת ומה חרי האף הגדול הזה, ארץ מליאה תורה וחכמה, מליאה מעשים טובים וישרים, צדקה וגמילות חסדים, ואיה איפוא ישרים נכחדו ואיה זכותם וזכות מגיני הדור תופשי ישיבות מפרקי הרים ומשברי סלעים בחריפות ומתיקות התורה, וזכות תלמידיהם אשר נשמע קולם בבואם אל הקודש ובכל פינות וחוצות. ומעתה יש לנו להצדיק דין שמים, ה' הוא הצדיק ואנחנו הרשענו בעונותינו הרבים בחילול שבת ויום טוב, ולאו חס ושלום לטעון על הכלל יצאתי, כי כל העדה כולם קדושים, אך הפרט מן הפרט רוב בני יושבי כפרים מחזיקי עסקים הנקרא אורנד"י הגם שיש בהם צדיקים אנשי מעשה עושים צדקה בכל עת וגומלים חסדים לעניים בכל רגע וגם לתלמידי חכמים היושבים להביא טרף לביתם, אבל רובן בעונותינו הרבים שאין שומרין את השבת כי כל מחייתם עם בני הכפרים ויתערבו בהם וילמדו מעשיהם, לא זו שאין מוסיפין מחול על הקודש אלא אף זו שעושים עצם קודש שבת חול והטוב רע והמתוק מר, קונין ומוכרין בשבת על ידי בני הכפר והכל בדרך ערמה ועושים עצמם צדיקים כפנחס ומאד מאד נזהרים שאין נוגעין במטבע בשבת...


רבי אברהם אשכנזי, צער בת רבים, בתוך: ר' חיים יונה גורלאנד, לקורות הגזרות על ישראל, מחברת שניה, קראקא תרמ"ט, עמ' 17-18:
סררנו בריב ומדנים, לכן למדה לשוננו לומר קינים, איך בכמה מאות קהלות באו היונים, והרגו גדולים וקטנים, הגונים והגונות במחלפות וסכינים...
קראנו אל ה' בעת צרה, ולא שמע צעקותינו מרב אשמותינו, ושלם לנו מדה כנגד מדותינו, כי עברו על ראש עונותינו, ומיחו בידינו חכמי דורותינו, ולא הקשבנו לדבריהם ונעשו זדונות שגגותינו, ולכן ענו הפוחזים בנינו ובנותינו, וברחנו על כרחנו בשבת מבתינו, ששקולה כנגד כל מצותינו, וגברו עלינו מאד מצוקותינו.


רבי יעקב הלוי מלובזענץ, שם יעקב, פרנקפורט דאודר תע"ו, ערך הספד, אות ב, דף מ ע"ב-ג:
ולכן נראה כל שפיכות דמים שהיה בידינו בארצותינו בשנת ת"ח בארץ רוסי"א ואקריינ"א, ובפולי"ן גדול בשנת תט"ז, בלתי ספק שהיה על עון ברית המעור וברית התורה, אף שהיה תורה אך שהיה משקר בתורה בפשטים וחריפות שקרים, וכל הקדושים שהיו בעונותינו הרבים בארצותינו היה בשביל זאת.


רבי משה אברהם אברלי מנארדן, גדי מקולס, אלטונא תק"ל, דף יא ע"ג:
ישתומם הקורא ממה שאספר, שמעתי כי מעט קודם גזירת ת"ח בפלוניא מת אחד הצעירים כהן און בן שמונים שנים ולא ראה קרי ולא הוציא זרעו מימיו, והביא המקטרג הגדול נשמתו לפני הקב"ה ותבע דבר זר ושפל על בני יעקב, ונתפשר שנתנו לו ארבעה אבירי ישראל, והמקובל האלקי מהור"ר (שמעון) [שמשון] אוסטרפוליא היה אחד מהם, ועל ידי סבה הידועה שלשה האחרים ברחו גם נמלטו, נתנו לו שליטה על כל היהודים עד הנהר ווייקסיל בארץ פולין ונהרגו בעונותינו הרבים כפלים כיוצאי מצרים, הלא שופט כל הארץ יעשה משפט צדק.



ויש עוד מזה בספרי התקופה ההיא.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: גזרות ת"ח ות"ט על איסורי ריבית

הודעהעל ידי ישראליק » ג' יוני 13, 2023 10:30 pm

ישראליק כתב:ראה מהר"י חגיז בהלכות קטנות ח"א, סימן קסא


וקדם לו רבי אברהם יגל ז"ל בספרו גיא חזיון:
כי כל גלגולי הצרות והגירושים והשמדות, תחילת סיבתם הי' הרבית וכו'


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים