מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור "לא תתורו" אצל נשים

חיפושי מקורות וכדומה
תורהתריג
הודעות: 97
הצטרף: ב' יוני 12, 2023 5:37 am
שם מלא: תורה

איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי תורהתריג » א' יוני 18, 2023 6:12 am

האם יש איזה מראה מקום ופסק דין הלכה למעשה, האם יש איסור לנשים להסתכל על האנשים, כמו דאיכא איסור לאנשים להסתכל על הנשים?

יבנה
הודעות: 3748
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי יבנה » א' יוני 18, 2023 8:01 am

תורהתריג כתב:האם יש איזה מראה מקום ופסק דין הלכה למעשה, האם יש איסור לנשים להסתכל על האנשים, כמו דאיכא איסור לאנשים להסתכל על הנשים?

נדה יג. ברמב״ן ועוד, חינוך מצוה קפ״ח, אגרות משה אבה״ע ח״א סי׳ ס״ט, יביע אומר ח״א או״ח סי׳ ו׳ אות ה׳, תחומין כרך לט הל׳ צניעות לגברים מר׳ דוד ואברהם סתיו.

עקביה
הודעות: 5468
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי עקביה » א' יוני 18, 2023 9:08 am


יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4700
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יוני 18, 2023 2:23 pm

שו"ת משנה הלכות חלק ה סימן קלב.
ובתשובה אחת (עיין לקמן סי' רכ"ב רכ"ג) תמהתי על בעל שו"ת יביע אומר ח"א סי' ו' אות ה' שהביא להתיר הסתכלות נשים באנשים מגמ' ברכות מ"ח מדלא חייש הש"ס בברכות לקושית ר' יוסי והלא כשם שא"א וכו' אלמא דלא חיישינן בנשים דלאו בנות הרגשה נינהו וע"ש ואומר אני דח"ו לסמוך על זה ולהתיר ח"ו לבנות ישראל לזון עיניהן בהסתכלות באנשים האסורים להן ובאמת כי דברים הללו שגגה גדולה הם דודאי אין חלוק בין אנשים לנשים בזה ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם גם להם נאמרה והא דלא חייש בגמ' לקושית ר"י אינו קושיא כלל דתרי מילי נינהו דהנה בגמ' ברכות אמר שמואל כדי להסתכל ביפיו של שאול דכתיב משכמו ומעלה גבוה מכל העם אבל בילקוט במחלוקת ר' יהודה ורבי יוסי הלשון כל האורך הזה למה מביטות בנויו של שאול היו ולא היו שבעות ממנו א"ל ר' יוסי והלא כשם שאי אפשר לזון את עיניו מאשה שאינה ראויה לו כך א"א לאשה לזון את עיניה מאיש שאינו שלה והנה המדייק בשינוי הלשונות דש"ס דילן והילקוט יראה החלוק פשוט דבש"ס דילן ס"ל לשמואל דמסתכלות ביפיו היו משום דמשכמו ומעלה גבה מכל העם הי' והיה זה לדבר פלא בעיניהם והיו מסתכלים בו כאדם המתמיה על דבר פלא אבל ר' יהודה בילקוט ס"ל דההסתכלות הי' לשבוע ממנו כמו שכתב להדיא ולא היו שבעות ממנו א"כ לר"י כוונתם היתה לשבוע ולזון מיפיו והוא אינו ראוי להם וע"ז א"ל ר' יוסי והלא כשם שא"א לזון את עיניו מאשה שאינה ראויה לו כך א"א לזון את עיניה מאיש שאינו שלה. אבל להסתכל בלי הנאה של תאוה אין בזה איסור ובאמת הסתכלות בלי תאוה גם באנשים הי' מותר, אלא שא"א ועיין ברכות כ' רב גידל היה רגיל דהוה קאזיל ויתיב אשערי טבילה אמר לה הכי טבילו והכי טבילו א"ל רבנן לא מסתפי מר מיצה"ר א"ל דמיין באפאי כי קאקי חיורי אבל אנן אסור להסתכל לעולם וההסתכלות בשאול לפי דעת שמואל לא היתה לשם תאות הנאה ודו"ק.
והנה מבואר דהפירכא דפריך ר' יוסי משום דלר"י הי' רצונם לזון לשבוע מיפיו של שאול בדרך תאוה של זנות וזה ודאי אסור אפילו בנשים משום דלא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם ובהא ודאי הלכה כר"י וטעמו ונימוקו עמו וגם ר' יהודה לא חש ליה להשיב דאין זה דרך זנות ושתיק ליה ומדשתק ליה ש"מ אודיה אודי ליה ע"ז אבל שמואל לא קאמר אלא כדי להסתכל ביפיו ולא לזון ולשבוע מיפיו אלא כעל דבר פלא ביופי ודבר זה אין בו איסור וזה ברור בס"ד.
וראי' ברורה לדברי מגמ' שבת ס"ד מפני מה הוצרכו ישראל שבאותו הדור כפרה מפני שזנו עיניהם מן העבירה ופירש"י זנו לשון מזון שנהנו במראית העין ע"ש מבואר כשנהנה מהעבירה במראית העין נקרא מזון וז"ש לו ר"י לר' יהודה דלזון ולשבוע הוי בכלל זנות ולזה מ"ש איש ומ"ש אשה אבל הסתכלות בלי לשבוע ובלי ליהנות מעבירה ליכא איסור ז"ב מאד.
ועיין א"ע פ' יתרו לא תחמוד אנשים רבים יתמהו על זאת המצוה איך יהי' אדם שלא יחמוד דבר יפה בלבו כל מה שהוא נחמד למראה עיניו, ועתה אתן לך משל דע כי איש כפרי שיש לו דעת נכונה והוא ראה בת מלך שהיא יפה לא יחמוד אותה בלבו שישכב עמה כי ידע כי זה לא יתכן ואל תחשוב זה הכפרי שהוא כאחד המשוגעים שיתאוה שיהי' לו כנפים לעוף השמים ולא יתכן להיות כאשר אין אדם מתאוה עם אמו אף על פי שהיא יפה כי הרגילוהו מנעוריו לדעת שהיא אסורה לו ככה כל משכיל צריך שידע כי אשה יפה או ממון לא ימצאנו אדם בעבור חכמתו ודעתו רק כאשר חלק לו השם אמר קהלת ולאדם שלא עמל בו יתנו חלקו ואמרו חכמים בני חיי ומזוני לאו בזכותא תליא מלתא אלא במזלא ובעבור זה המשכיל לא יתאוה ולא יחמוד ואמר שידע שאשת רעהו אסרה השם לו יותר היא נשגבה בעיניו מבת מלך בלב הכפרי על כן הוא ישמח בחלקו ולא ישים אל לבו לחמוד ולהתאוות דבר שאינו שלו כי ידע שהשם לא רצה לתת לו לא יוכל לקחתו בכחו ובמחשבותיו ובתחבולותיו על כן יבטח בבוראו שיכלכלנו ויעשה הטוב בעיניו ע"כ העתקתי דבריו הקדושים כולם מפני האמונה והבטחון והתועלת גדול שיש בהם.
ובמס' ד"א זוטא פ"א אל תכשל בעיניך שאין מכשול אלא בעינים ואמרו רז"ל עינא וליבא תרי סרסורא דעבירה הם, ובגמ' סוטה דף ח' גמירי אין יצה"ר של אדם שולט אלא במה שעיניו רואות, במס' יומא אמרו הרהורי עבירה קשין מעבירה גופה ואף שרש"י פי' להכחשת הגוף אמנם אחרים פי' גם לאיסור ועכ"פ אפילו לא חמור אבל עבירה הוא ובודאי דגם באשה יצה"ר שולט בה במה שעיניה רואות וזה פשוט מאד, ועיין עוד סוטה דף ט' סוטה נתנה עיניה במה שאין ראוי לה מה שביקשה לא ניתן לה ומה שבידה נטלוהו ממנה וכן מצינו בנחש הקדמוני מי שנתן עיניו במה שאינו ראוי לו וכו' ובמשנה שם דף כ' אינה מספקת לשתות עד שפניה מוריקות ועיניה בולטות הרי שנענשה על עיניה ועיין לעיל היא כחלה לו עיניה לפיכך עיניה בולטות ועיין שבת ס"ב ע"ב ומשקרות עינים ודו"ק בכל אלו עכ"פ ברור דגם באשה יש דין איסור של הסתכלות בערוה כמו באיש וכמבואר בילקוט בשיטות. שוב ראיתי בס' פוקח עורים ח"א להגה"ק אדמו"ר מליובאוויטש זלה"ה בפ' ט' הביא ג"כ בפשיטות כי גם הנשים מחויבות לשמור עצמן מכל הנ"ל כאנשים ושמחתי כעל כל הון.

תורהתריג
הודעות: 97
הצטרף: ב' יוני 12, 2023 5:37 am
שם מלא: תורה

Re: איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי תורהתריג » א' יוני 18, 2023 4:21 pm

תודה רבה!!

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי באמונתו » א' יולי 02, 2023 5:01 pm

ילקוט שמעוני - שמואל א רמז קח:
ואית דאמרי בהאי לישנא כל האורך הזה למה, מביטות בנויו של שאול היו, ולא היו שבעות ממנו, דברי ר' יהודה, אמר ליה ר' יוסי, אם כן עשית בנות ישראל כזונות, והלא כשם שאי אפשר לאיש לזון את עיניו מאשה שאינה ראויה לו, כך אי אפשר לאשה לזון את עיניה מאיש שאינו שלה, אלא שלא הגיע עדין השעה שאמר הקדוש ברוך הוא לשמואל כעת מחר אשלח אליך:

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4700
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 02, 2023 5:09 pm

צוטט לעיל בתשובת המשנה הלכות.

קו ירוק
הודעות: 5813
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 02, 2023 6:25 pm

באחד מקבצי 'קובץ על יד', לפני עשרות שנים, ראיתי אז שהביאו בו את פסקו של הגר"נ קרליץ זצ"ל, שבודאי יש ולא תתורו אצל נשים.
ואף שזה מצוי פות מאשר אצל אנשים, בושאי שנשים בכלל כשזה שייך אצלם.
צר לי שלא אזכור באיזה גליון.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4700
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 02, 2023 6:29 pm

קו ירוק כתב:באחד מקבצי 'קובץ על יד', לפני עשרות שנים, ראיתי אז שהביאו בו את פסקו של הגר"נ קרליץ זצ"ל, שבודאי יש ולא תתורו אצל נשים.
ואף שזה מצוי פות מאשר אצל אנשים, בושאי שנשים בכלל כשזה שייך אצלם.
צר לי שלא אזכור באיזה גליון.


כן הוא בחוט שני צניעות.

צופה_ומביט
הודעות: 4816
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איסור "לא תתורו" אצל נשים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יולי 02, 2023 6:43 pm

למה שלא יהיה שייך אצל נשים?
עצם ההרהורי עבירה הם סיבת האיסור. לא לתור אחרי העיניים זו עריות/זנות, ומאי נפק"מ מי המהרהר על מי.
וכי כל סיבת האיסור היא שבסופו של דבר יביא לשז"ל? [וגם זה אף אצל אשה יש שדנו שיש דבר כזה ואסור, ואכמ"ל וכבר הובא בפורום].

ובספר החינוך [שפז]:
שלא ירדוף האדם אחר מראה עיניו, ובכלל זה שלא לרדוף אחר תאוות העולם הזה כי אחריתם רעה וכדי בזיון וקצף, וזה שאמרו זכרונם לברכה (ספרי שלח), "וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם", זו מינות, "וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם", זו זנות, שנאמר (שופטים יד, ג): "וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְּעֵינֵי".
הרי ששמשון רצה להתחתן איתה, ואעפי"כ היה בזה "ולא תתורו".

והגדרת האיסור כתב כאן החינוך בבירור. ומדוע שלא יהיה שייך אצל נשים. וכן סיים שם מיהו העובר על לאו זה:
מי שהוא תר אחר עיניו, כלומר שהוא רודף אחר תאוות העולם כגון שהוא משים לבו תמיד להרבות תענוגים גדולים לנפשו מבלי שיכוון בהן כלל לכוונה טובה, כלומר שלא יעשה כדי שיעמוד בריא ויוכל להשתדל בעבודת בוראו, רק להשלים נפשו בתענוגים, כל מי שהוא הולך בדרך זה עובר על לאו זה תמיד בכל עת עסקו במה שאמרנו.
[ועיין גם דבריו בסוף מצוה תי"ח, והובא בקיצור מעט בביה"ל בריש או"ח].

ופוק חזי במשלי פרקים מלאים על האשה הרעה והזרה שחוטאת ומחטיאה [ואף שהוא משל הרי גם המשל אמת].
ופשוט שגם אצל אשה יש משיכה ותאווה וכו', וכמדומה בגמרא שגדולה משל האיש.

וכנראה כוונת האשכול לא לשאול האם שייך לאו "ולא תתורו" אצל אשה, אלא האם עצם ההסתכלות - אף בלא כוונה ליהנות ובלא הרהור - אסורה לה, כמו אצל איש. שבזה אצל איש הוא אסור מסרך שז"ל, ונשמרת מכל דבר רע שלא יהרהר ביום וכו', ועין רואה ולב חומד [ולכן אסורה כבר עצם הראיה], ובאשה אולי אינו שייך כולי האי [שהראיה תביא הרהור], ובפרט שסוף האיסור פחות שייך אצלה [אף לאחר ההרהור]. וצ"ע.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים