מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תלמיד חכם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

חיפושי מקורות וכדומה
חיים סופר
הודעות: 449
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

תלמיד חכם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

הודעהעל ידי חיים סופר » ה' אוגוסט 03, 2023 2:06 am

מחפש מקור ? תלמידי חכמים בבחרותם חריפי טפי מעת זקנותם
נערך לאחרונה על ידי חיים סופר ב ה' אוגוסט 03, 2023 2:20 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תלמ(ו)[י]ד חכמ[י]ם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 03, 2023 2:08 am

ראה אוה"ח על ויקרבו ימי ישראל למות.

בסתר המדריגה
הודעות: 53
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 8:40 am

Re: תלמיד חכם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

הודעהעל ידי בסתר המדריגה » ו' אוגוסט 04, 2023 6:57 pm

כוונתך לחריפות במדות והנהגה או למהירות השכל ושנינות ?
עיין בדרשות הר"ן דרוש העשירי
ואם במדות שנינו תחפש בספרי חסידות וסוד על הא דשנה לן רבי בילדות הכסף קונה את הזהב

אלון בן שמרי
הודעות: 144
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: תלמיד חכם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ש' אוגוסט 05, 2023 10:07 pm

אולי כוונתך לזה?
רש"י מסכת תענית דף ד עמוד א ד"ה צורבא מרבנן
צורבא מרבנן - בחור חריף, כמו ביעי דצריבן במסכת ביצה (ז, א), תלמיד חכם זקן לא קרי צורבא, אלא ההוא מרבנן קרי ליה.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: תלמיד חכם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוגוסט 06, 2023 3:07 am

שבת דף פ"ט ע"ב "לא בסבי טעמא".

כולל יונגערמאן
הודעות: 591
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: תלמיד חכם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ב' אוגוסט 07, 2023 3:29 am

לעומת זה, זקני ת"ח כל זמן שמזקינין וכו' (אך על זה כתב האוה"ח שזה רק עד גיל מסויים)

באמת זה ניתן להיווכח בחוש, ככל שמזקינין פחות יכולים - או עכ"פ פתוחים - ל'חרוש' היטב בסוגיא שלומדים עד למיצוי כל הסברות, הוו"א, קושיות ותירוצים, ובמקום זה מסתפקים בהנחות שמחליטים מתחילה בלי לבדוק כסדר אם זה עדיין מחזיק מים. מסתמא יש יוצאים מן הכלל - אולי אצל גדולים ממש - אבל כך נראה לי המציאות אצל רובם.

תרשישי
הודעות: 210
הצטרף: ה' דצמבר 02, 2021 9:04 pm

Re: תלמיד חכם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

הודעהעל ידי תרשישי » ב' אוגוסט 07, 2023 6:40 pm

אלישע בן אבויה אומר, הלומד ילד למה הוא דומה, לדיו כתובה על ניר חדש. והלומד זקן למה הוא דומה, לדיו כתובה על ניר מחוק (אבות פ"ד מ"כ)

והלמד תורה כשהוא זקן דומה למי שכותב בדיו על נייר מחוק. שכיון שנכתב בו פעם אחת ונמחק הכתב הבא אחריו אינו מתקיים כן הלמד בעת הזקנה אינו מתקיים ומשתכח. ובספר מבחר הפנינים משלו בזה משל אחר הלמד תורה ילד למה הוא דומה כפתוח על האבן והלמד תורה זקן דומה כפתוח על החול. ויותר יש לדמות לפי דעתי לפתוח על השעוה כי הטעם בקיום הלימוד בילדות הוא כי הדברים השומע האדם הם נרשמים במוחו וכשהמוח נוטה ליובש הוא מתקיים לימודו וכשנוטה ללחות אינו מתקיים והילד מוחו נוטה ליובש יותר מהזקן כי הילד מוחו חם והזקן מוחו לח כי לחולשת עיכולו הוא נוטה ללחות על כן אמרו כי הזקנה היא אם השכחה. ועוד כי הילד מקבל הדברים בשמחה כי אין לו דאבה מענייני העולם ועדיין לא נתמלא מוחו מספורי הזמן על כן מתקיים בו כל מה ששומע וימי הזקן הם ימי הרעה והדאגה כי הולך האדם אל בית עולמו ומוחו מלא מספורי הזמן ואינו מקבל מה ששומע כי אם קבלה לפי שעה ועוזבו לאלתר ודבר זה נראה הוא לעין וכבר דברנו בזה בחלק שלישי מזה הספר. וכן אמרו רשב"ג אומר הלמד תורה ילד דומה לבחור שנשא בתולה הוא הגון לה והיא הגונה לו והלמד תורה זקן דומה לזקן שנשא בתולה הוא אינו הגון לה והיא אינה הגונה לו וכן הוא אומר כחצים ביד גבור כן בני הנעורי' רבי נהוראי אומר הלמד תורה בילדותו למה הוא דומה לעגלה שכבשה כשהיא קטנה שנאמר אפרים עגלה מלומדה אוהבת לדוש. והלמד תורה בזקנותו למה הוא דומה לפרה שכבשה זקנה שנאמד כי כפרה סוררה סרר ישראל. ר' אלעזר בן עקיבא אומר הלמד תורה בילדותו דומה לאשה שהיא לשה בחמין והלמד תורה בזקנותו דומה לאשה שלשה בצונן. רבי שמעון בן אלעזר אומר הלמד תורה בילדותו למה הוא דומה לרופא שהביאו לו מכה יש לו איזמל לחתכה ויש לו סממנין לרפאתה והלמד תורה בזקנותו למה הוא דומה לרופא שהביאו לו מכה יש לו איזמל לחתכה ואין לו סממנין לרפאתה אף כך דברי תורה יהו מעויינין לך זה מזה יהו מצויינין לך זה מזה שנאמר קשרם על אצבעותיך. והאזהרה הזאת היא שלא יאמר אדם לכשאפנה בימי הזקנה אשנה שאפי' יפנה וישנה לא יתקיים בו לימודו וכשישאלוהו ישים יד לפה ואוי לה לאותה בושה. ולא מנע זה האיש הזקן מללמוד כי בכל זמן הוא טוב הלימוד אלא שהוא יותר טוב לילד ויש טוב יותר מטוב. וכבר שאל זקן אחד לחכם אחד אני שלא למדתי בילדותי יהיה גנאי לי שאלמד בזקנותי אמר לו אם הסכלות הוא גנאי לך התלמוד אינו גנות. ואל יאמר הזקן הן אני עץ יבש ומה יועיל לי לימודי ואני משכחו מכל מקום יש לו שכר לימוד משל לשוכר שנתן לפועלים טרסקל נקוב למלאת בו מים בשכר הטיפש אומר מה אני יגע לריק ישב לו בטל והפסיד שכרו הפקח אומר ומה לי אם לא אמלא אותו הרי שכר אני נוטל בין כך ובין כך כן הזקן אע"פי שהוא שוכח הקב"ה קובע לו שכר על לימודו כן אמרו במדרש חזית: (הרשב"ץ במגן אבות, שם)

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: תלמיד חכם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' אוגוסט 08, 2023 9:30 pm

בעבודה זרה ל' ע"ב לגבי גילוי משקין מבואר שארס של נחש צעיר שוקע ושל זקן צף, ומקשה הגמ' מהא דשלושה כל זמן שמזקינין גבורתן מתווספת וחד מינייהו נחש ומתרצת שאמנם כוחו גובר אבל ארסו נחלש.

וחשבתי פעם עפי"ז לגבי ת"ח שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו ת"ח, שאמנם כל זמן שהת"ח מזקין חכמתו מתווספת אבל הארס נחלש, דיקא נמי לישנא 'דעתן מתיישבת עליהן'.

חיים סופר
הודעות: 449
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: תלמיד חכם בבחרותו חריף טפי מעת זקנותו

הודעהעל ידי חיים סופר » ה' אוגוסט 24, 2023 6:21 am

יישר כח לכל העונים
עיין עוד

תורת משה לחת"ס על ויקרא פרק כו פסוק ג
ויראה מ"ש מרע"ה יערוף כמטר לקחי ירצה כי מטבע רוב האנשי' אנשי הזן שמחים עלי גיל להקשות ולתרץ ולפלפל ידלג כאיל פסח ותרון לשון אלם ואינו רוצה ללמוד לשמור ולעשות לית דין צבי מילף ויראה דעל כל כיוצא בזה נאמר ועצר את השמי' ולא יהי' מטר והאדמה לא תתן את יבולה כי חכז"ל אמרו בתחלת הפרשה ההיא והי' אם שמע תשמעו אם שמע בישן תשמעו בחדש ואם תפנה לבבך שוב לא תשמע וכן אנו רואים בחוש כי אנשי' כאלה מבלים כל ימיהם בצעקת שבר שלהם ולכשיזקינו אבדה ונסרחה חכמתם וגרועי' מזקני ע"ה דלא נאבד מהם אלא שכלם ותבונתם אבל יודעים הם כמה התרפקאות שעדו עלי' ואין חכם כבעל נסיון משא"כ הנהו אנשים מה שלמדו שוכחים וחכמתם לא עמדה להם ונמצא קרח מכאן ומכאן והנה החידושים האלו שמחדשים בתורה נקרא בשם מטר היורד מלמעלה להרוות את הארץ כדכתיב ועל העבים אצוה מהמטיר עליו מטר זה נאמר על שפע אלקיי השכליי כידוע וע"כ כלפי שאמר בעושי רצונו אם שמע בישן תשמע בחדש אמר עתה באין עושין רצונו פן יפתה לבבכם וישן מפני חדש תוציאו ואז סופו ועצר את השמים ולא יהי' מטר הם הדברי' שכליי' הנ"ל טעם זקנים יקח ואז לא ישאר לו מאומה מעמלו כי האדמה לא תתן יבולה היינו גופו לא יתן מה שהוביל לו היינו חלק הנקרא לקח גם לו לא יהי',


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים