מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האונס מלימוד התורה כאילו למד

חיפושי מקורות וכדומה
תורהתריג
הודעות: 93
הצטרף: ב' יוני 12, 2023 5:37 am
שם מלא: תורה

האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי תורהתריג » ד' ינואר 10, 2024 5:20 am

שמעתי שהגר"א כתב - שמי שהיה אונס מלימוד התורה ולא למד - נחשב בשמים כאילו למד באותו שעה שהיה אונס. ולא עוד, אלא בשמים יהיה לו אותו ידיעת התורה שהיה אונס ממה שלא למד.
היכן המקור לזה?
תודה רבה!!

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' ינואר 10, 2024 8:50 am

פלא גדול מימרא כזו, מכמה פנים.


יש דבר דומה לגבי מי ששוכח באונס מה שלמד, מובא בשו"ע הרב הלכות ת"ת ב, י:
ואף שישכח הכל הרי לעתיד לבוא יזכירוהו כל לימודו ששכח מחמת אנסו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 10, 2024 12:27 pm

וגם אני שמעתי היפך הדברים המיוחסים כאן להגר"א
שאמנם אונס רחמנא פטריה אבל אוס כמאן דעביד לא אמרינן
ונראה באמת שנתחלפה השמועה במה שהביא הרב צופה ומביט

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי אשר ברא » ד' ינואר 10, 2024 7:02 pm

לפי פירוש המשניות להרמב"ם (אבות ב,ב) מצינו ענין כזה למתבטל לעמול עם הציבור לשם שמים - לענין שכרו
ובאמרו ואתם, מעלה אני עליכם שכר הרבה, כאילו עשיתם - הוא דבר השם לעמלים עם הצבור, שפעמים שימנעו מעשות מצווה בעת התעסקם בצרכי צבור, ואמר שהשם יתברך יעלה עליהם שכר כאילו עשו המצווה ההיא ואף על פי שלא עשאוה, אחר שהתעסקו עם הצבור לשם שמים.

והגם שהמשנה מדברת בתלמוד תורה פירשה הרמב"ם גם לענין שאר המצוות.

ונתנו ידידים
הודעות: 1150
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' ינואר 10, 2024 9:40 pm

איני יודע מהגר"א אבל עיין אור החיים הקדוש ריש פרשת חיי שרה משהו דומה לזה

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' ינואר 10, 2024 9:44 pm

אשר ברא כתב:לפי פירוש המשניות להרמב"ם (אבות ב,ב) מצינו ענין כזה למתבטל לעמול עם הציבור לשם שמים - לענין שכרו
ובאמרו ואתם, מעלה אני עליכם שכר הרבה, כאילו עשיתם - הוא דבר השם לעמלים עם הצבור, שפעמים שימנעו מעשות מצווה בעת התעסקם בצרכי צבור, ואמר שהשם יתברך יעלה עליהם שכר כאילו עשו המצווה ההיא ואף על פי שלא עשאוה, אחר שהתעסקו עם הצבור לשם שמים.

והגם שהמשנה מדברת בתלמוד תורה פירשה הרמב"ם גם לענין שאר המצוות.

אי משום הא לא צריך להגיע לרמב"ם, לכאורה, זוהי המימרא הידועה "חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה". שלכאורה הכוונה שמקבל עליה שכר.
כמובן שזה רק במי שבאמת ובתמים חשב לעשות מצווה וכל מה שלא עשאה הוא משום שנאנס.
אמנם צריך לדעת מהו בדיוק גדר "נאנס" כאן, דהאם מי שרוצה לקיים כל המצוות בכל רגע ורק מה יעשה ואנוס הוא כי בכל רגע הוא יכול לעשות רק מצוה אחת, וכן לעסוק בענייני צרכיו בעולם שג"ז מצוה [שנות אליהו פאה א, א] ייחשב לו כאילו קיים כל התורה כולה בכל רגע ורגע, ויקבל שכר כאילו חי אלף פעמים?
ומה בדיוק הכוונה "שכר" בכל מקום, ומהו "כאילו עשאה", ולעניין מה.
ולמשל הרי לא נראה שגם יזדכך ויתקדש ויתוקנו מידותיו כאילו עבד במצוות [ובכ"כ הרבה מצוות] בפועל. ואולי השפעה בעוה"ז לחוד והשפעה לעוה"ב לחוד.
ובפרט צ"ע בכל זה לגבי מצות תלמוד תורה שנדחית מפני כל מצוה עוברת שא"א לעשותה ע"י אחרים, ובאופן שבשעת מצוה כזו [וצרכי דרך ארץ בכלל כנ"ל, שזו ראיית הגר"א בשנו"א שם] אין כלל החיוב של תלמוד תורה, ולא שישנו חיוב והוא אנוס [שנו"א שם, קה"י ברכות], א"כ מהיכ"ת ייחשב בזה כחשב לעשות מצוה ונאנס - אחר שבשעת האונס אין עליו כלל מצוות תלמוד תורה.
ויש גם לדעת מה גדר "צרכי ציבור" לעניין מצוות ת"ת. הרי מחד - מישהו מוכרח לעשותם, מאידך - כל אחד ואחד יכול לפטור עצמו, א"כ האם [כלפי המוכשר לכך או כיו"ב ועכ"פ שהוא כעת הממונה] צרכי ציבור נחשבים מצוה עוברת שא"א לעשותה ע"י אחרים לפטור אותו מת"ת.
בקיצור, כל הנושא צריך עיון.

וגם לגבי דברי הרמב"ם הנ"ל, צ"ב מהו השכר, והאם יתקדשו עי"ז כאילו עשו וכו' כנ"ל.
וכן לגבי ידיעת התורה, שמא שכר המצוה לחוד וידיעת התורה לחוד, וכמו שכן הוא גדר מצוות ת"ת בעצמה, שיש בה שני חלקים: עסק התורה [המתקיים בכל דבר תורה שהוא שלומד ועוסק בו, אפילו יחזור פסוק אחד או משנה אחת כל החיים] וידיעת התורה [עיין הכל בשו"ע הרב הלכות ת"ת]. מצות ששעיקרה מעשה ומצוה שעיקרה תוצאה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' ינואר 10, 2024 9:47 pm

כדכד כתב:אמנם אונס רחמנא פטריה אבל אוס כמאן דעביד לא אמרינן

ומה הכוונה "חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה"?

ונתנו ידידים
הודעות: 1150
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' ינואר 10, 2024 10:35 pm

צופה_ומביט כתב:
כדכד כתב:אמנם אונס רחמנא פטריה אבל אוס כמאן דעביד לא אמרינן

ומה הכוונה "חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה"?

משום מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה, אבל זה כלפי השכר ולא לגבי העשיה עצמה.
באור החה"ק שציינתי לעיל איתא דאם צדיק נפטר מן העולם בלא עת הוא מקבל כל שכרו על הזמן שהיה ראוי לחיות, ושם אין מחשבה טובה, והרי זה קצת ראיה.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' ינואר 10, 2024 10:44 pm

זה החילוק שהצעתי לעיל בין שכר לבין כאילו עשה בפועל [הגם שבמימרא זו הלשון "כאילו עשאה", ולא רק "מקבל שכר", וצ"ע].
צריך לברר איך זה מסתדר עם יסוד האחרונים [נפה"ח ובעלי החסידות] ששכר מצוה - מצוה. קדושת המצוה עצמה והאור שהיא מאירה בנפש ובעולם – היא שכרה.
ואולי תרי "כאילו עשה" איכא, חד – כלפי השכר, שהוא קדושת המצוה כנ"ל, וזהו "כאילו עשה", וחד – כלפי השפעות שונות של המצוה שזוכה להן העושה, ואינן בכלל "שכר", והן רק לעושה ממש. אבל כ"ז צ"ע, ואין לי יד בנסתרות.

מעט דבש
הודעות: 3993
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 10, 2024 10:58 pm

יש להוסיף לדיון גם את דברי הרמב"ם (הל' תשובה ט, א-ב):
הקדוש ברוך הוא נתן לנו תורה זו עץ חיים היא וכל העושה כל הכתוב בה ויודעו דעה גמורה נכונה זוכה בה לחיי העולם הבא, ולפי גודל מעשיו ורוב חכמתו הוא זוכה, והבטיחנו בתורה שאם נעשה אותה בשמחה ובטובת נפש ונהגה בחכמתה תמיד שיסיר ממנו כל הדברים המונעים אותנו מלעשותה כגון חולי ומלחמה ורעב וכיוצא בהן, וישפיע לנו כל הטובות המחזיקות את ידינו לעשות התורה כגון שובע ושלום ורבוי כסף וזהב, כדי שלא נעסוק כל ימינו בדברים שהגוף צריך להן אלא נשב פנויים ללמוד בחכמה ולעשות המצוה כדי שנזכה לחיי העולם הבא, וכן הוא אומר בתורה אחר שהבטיח בטובות העולם הזה וצדקה תהיה לנו וגו'. וכן הודיענו בתורה שאם נעזוב התורה מדעת ונעסוק בהבלי הזמן כענין שנאמר וישמן ישורון ויבעט, שדיין האמת יסיר מן העוזבים כל טובות העולם הזה שהן חזקו ידיהם לבעוט ומביא עליהם כל הרעות המונעים אותן מלקנות העולם הבא כדי שיאבדו ברשעם, הוא שכתוב בתורה תחת אשר לא עבדת את ה' וגו', ועבדת את אויביך אשר ישלחנו ה' בך, נמצא פירוש כל אותן הברכות והקללות על דרך זו, כלומר אם עבדתם את ה' בשמחה ושמרתם דרכו משפיע לכם הברכות האלו ומרחיק הקללות מכם עד שתהיו פנויים להתחכם בתורה ולעסוק בה כדי שתזכו לחיי העולם הבא וייטב לך לעולם שכולו טוב ותאריך ימים לעולם שכולו ארוך ונמצאתם זוכין לשני העולמות, לחיים טובים בעולם הזה המביאים לחיי העולם הבא, שאם לא יקנה פה חכמה ומעשים טובים אין לו במה יזכה שנאמר כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה בשאול, ואם עזבתם את ה' ושגיתם במאכל ובמשתה וזנות ודומה להם מביא עליכם כל הקללות האלו ומסיר כל הברכות עד שיכלו ימיכם בבהלה ופחד ולא יהיה לכם לב פנוי ולא גוף שלם לעשות המצות כדי שתאבדו מחיי העולם הבא ונמצא שאבדתם שני עולמות, שבזמן שאדם טרוד בעולם הזה בחולי ובמלחמה ורעבון אינו מתעסק לא בחכמה ולא במצות שבהן זוכין לחיי העולם הבא.
ומפני זה נתאוו כל ישראל נביאיהם וחכמיהם לימות המשיח כדי שינוחו ממלכיות שאינן מניחות להן לעסוק בתורה ובמצות כהוגן, וימצאו להם מרגוע וירבו בחכמה כדי שיזכו לחיי העולם הבא, לפי שבאותן הימים תרבה הדעה והחכמה והאמת שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה' ונאמר ולא ילמדו איש את אחיו ואיש את רעהו, ונאמר והסירותי את לב האבן מבשרכם.

רב טקסט
הודעות: 193
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' ינואר 10, 2024 11:15 pm

לשון הרמ"ע במאה קשיטה סי' ע"ח
כבר ידעת מ"ש חכמים חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלין עליו ודאי כאלו עשאה, פי' ליתן לו שכרו משלם לעה"ב, ואם חשב ועשה נוטל שכר כפול על המחשבה ועל המעשה ואין בכל זה ספק.


ובמאמר העתים סי' יג, עין שם
אמת שאינו דומה למי שחשב ועשה

רב טקסט
הודעות: 193
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי רב טקסט » ג' ינואר 16, 2024 2:58 pm

ובמאמר חקור דין ח"ב פרק כב
עוד מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה, שאפילו נאנס ולא עשה מצוה שחשב לעשותה, מעלין עליו כאלו חשב ועשה מצוה, ואם זכה לקיימה הרי זה נשכר אחר כך על המעשה בשבילו ובשביל כוונת שעתו

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האונס מלימוד התורה כאילו למד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 16, 2024 3:09 pm

ישנו הנידון בספרים הכיצד ביטלו חז"ל תקיעת שופר בר"ה שחל בשבת, שקשה מאד מה עם כל הפעולה שצריך השופר לעשות לזכות ישראל בדין לחיים טובים וכו', וענו על זה בכל מיני דרכים, אבל לא זכור לי [עכ"פ לא כתשובה מרכזית] שענו פשוט שחשב אדם לעשות מצוה - וכל ישראל מוכנים ורוצים ומשתוקקים לתקוע בשופר בר"ה - אלא שנאנס - באיסור חז"ל - שגזרו מסיבה מוצדקת - ממילא כאילו עשאה ולא נגרע דבר. חשבתי שגם מכאן הוכחה. כלומר עצם הנידון מוכיח ש"כאילו עשאה" דנאנס לאו היינו כעשאה ממש כלפי כל הפעולה וההשפעה של המצוה. וצ"ע.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים