כתב בת"ח ש"ג פ"ב כלל יז דרך ראשי ישיבות לעשות המקשה חכם (ג) לתת לו סברא נכונה, אבל למתרץ מנהגם לומר כל הדוחה דוחה בקש, כ"כ בש"י, והביא קצת ראיה מן התוספות והרמב"ן בשיטתו בב"ב דף יז יש טועים ואומרים דדרך הגמרא להקשות כי היכי דתחוור שמעתתא אע"ג דליכא ראיה לאקשויי מיניה, וזה אינו כלום שאין דרך הגמרא להקשות אא"כ מחוורא שמעתא טפי כפי דעת המקשה וזהו הפך כלל הנ"ל, וצ"ל דהוא מחלוקת הפוסקים, והוסיף ש"י בשם התוס' דמגילה דף כו ד"ה ואמאי והרמב"ן בתשו' סימן רכ"ט שהמקשה לא דק, ובשיטתו בב"ב דף צ דאורחא דגמרא למיפרך כל דהו, ושנראה שחולק עם התוספות דלעיל שצריך לעשות המקשה חכם, גם הביא שהדוחה דוחה בקש, ובכה"ג הביא משם הר"ן דאע"ג דאורחא דגמרא לדחות בכל שהוא אע"ג דנדחה הסיוע לא נדחית הראיה, עכ"ל. (ול"נ ליישב הדעות הנ"ל דכל מקום מי שרוצה לחדש דבר או הבעל שמועה או המקשן צריך שיהיה לו דבר ברור בראיות ברורות דאם לא כן יש לדחות בקש לבעל הסברא).
(ג)האשכנזים עושים בהפך ואומרים סתם מקשן ע"ה, ור"ל שאם היה יודע לא היה מקשה, והמכוון בזה שעושה עצמו כאינו יודע כדי לעמוד על השורש והאמת, ואמנם בשאלות מסופקות י"ל שבאמת מחסרון ידיעה הוא ששאל השואל, אבל המקשה לבטל דברי רבו וחברו ושגדול ממנו ושקדים אליו ודאי שיקשה בכח בסברא חזקה וראיה עצומה, ובמקום שרוצה אמורא לפשוט בעיא אז סוגיא היא לדחות ראיתו בכל מה שיוכל משום יגדיל תורה ויאדיר עד שמתברר הענין כהוגן ,ופעמים אומר מהכא לא תפשוט אע"פ שלא נדחית הראיה לגמרי ודעת לנבון נקל שיש לכל הדרכים הללו פנים, ואין לך דבר שאין לו מקום בחלוף סוגיות.
כתב בש"י נתיב הקושיא בפ' הבונה דף קד מקשה בגמרא מהא דרבי ירמיה מנצפך צופים אמרום, וסובר המקשה דמנצפך דאמר רבי ירמיה הם הפתוחות, וכתב רש"י שם על זה יש מקשים סוגיא זו על סוגיא דמגילה דמקשה מהא אר' ירמיה וסובר שם המקשה על הסתומים, ואין זו קושיא שכן דרך הגמרא המקשן מהפך הסברא כאן כדי שיקשה, ובמקום אחר מהפכו לפי הקושיא, ואי הוה בעי התם לתרוצי כי אתמר דרבי ירמיה בפתוחין הוה מתרץ ליה אלא שינויא מעליא שני ליה התם, והכא נמי והביא טעם לזה בשם רש"י ריש מגילה ומשם הרשב"א בשחיטת חולין שכן דרך הגמרא להקשות דבר שאינו עד דטרח ומעמידה על בוריה, כי לפעמים לא ידע עיקר הדבר ופירושה ומהפך הקושיות כדי שתתברר לו היטב מתוך הויכוח להעמיד הסוגיא על מכונה.
ויש ליישב בדוחק שמעתי להקשות לא שמעתי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים