מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצות ת"ת בהגדש"פ

חיפושי מקורות וכדומה
עושה חדשות
הודעות: 12649
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מצות ת"ת בהגדש"פ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 17, 2024 2:27 pm

הנמצא כזה?

קרואי מועד פסח.png
קרואי מועד פסח.png (9.43 KiB) נצפה 119 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מצות ת"ת בהגדש"פ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 17, 2024 2:33 pm

ראיתי השנה בהגדה של פסח ישב אהלים (עמוד כח) בשם הגדת עבודת הגפן (משנת תפ"ב) שחיוב נשים ובנות בסיפור יציאת מצרים הוא רק לשמוע ולמד כן ממצות תלמוד תורה שאינן חייבות בה, עיי"ש.

זה כמובן חידוש גדול, לומר לא רק שבסיפור יציאת מצרים מקיימים מצות ת"ת אלא יותר, שגדרי החיוב של סיפור יציאת מצרים תלויים בגדרי חיוב ת"ת, כביכול אין הסיפור הזה אלא ת"ת.
מזכיר קצת את הירושלמי לגבי קרי"ש שרשב"י וחבריו פטורים מקרי"ש כי זה שינון וזה שינון.
ושייך גם לחזו"א הידוע לגבי קיום תלמוד תורה בקריאת המגילה, לתרץ את הגמרא שמבטלין ת"ת לקריאת מגילה.

גביר
הודעות: 2775
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מצות ת"ת בהגדש"פ

הודעהעל ידי גביר » ד' מאי 01, 2024 10:05 am

בספר הסדר הערוך מביא את הדברים בשם הרב מפונוביז' ודן בהם.

ובמקו"א באתרא קדישא הדין נכתב [איני יודע כיצד לנקק לשם בדיוק] -

על השאלה מפני מה אין מברכים על ההגדה ישנה תשובה שלמה בשו"ת חזון עובדיה של הרב עובדיה יוסף [לא הספרים בשם זה שיצאו בסוף ימיו, אלא הספר בהלכות פסח שהוציא לראשונה אאל"ט בתשי"ב ] באריכות ובפירוט עם מובאות רבות כדרכו.

ולכאורה היה אפשר לומר בפשטות שנכלל בברכת התורה, שהרי סיפור יציאת מצרים הוא לימוד תורה, אלא שנצטווינו ללמוד עניין יציאת מצרים בזמן זה [ליל טו ניסן] ובאופן זה [סיפור ושאלה ותשובה, כשמצה ומרור מונחים לפניך, וכיו"ב] דווקא.
ואע"פ שלפחות לדעת הרמב"ם סיפור יציאת מצריים הוא מצווה בפני עצמה, מצינו כיוצא בזה בק"ש, שהיא מצווה בפני עצמה של קבלת עומ"ש ואעפ"כ היא גם בגדר תלמוד תורה וכמו שמבואר בגמ' שבק"ש שחרית וערבית יוצאים י"ח והגית בו יומם ולילה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1153
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מצות ת"ת בהגדש"פ

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' מאי 01, 2024 10:59 am

הוא מדברי הגריפ"פ על הרס"ג.
מביא הרא"ש הידוע בשו"ת שאין מברכים משום שאינו אלא זכירה וליכא מצות סיפור, וכתב דלכן הגאונים לא מנו מצוה זו, ומק' והרי במקום שאלה לכו"ע יש מצות סיפור, ומתרץ דבמקום שאלה הרי מחויב בין כך לענות מצד מצות תלמוד תורה ושתי מצות על אותו דבר אינו נמנה בפני עצמו.
והנה לא דיבר להדיא לענין ברכה, אבל אותו שאלה יש על הרא"ש למה אין מברכים במקום שאלה ואולי נאמר אותו תשובה.

צופה_ומביט
הודעות: 4669
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מצות ת"ת בהגדש"פ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מאי 01, 2024 11:05 am

יש מפרשים [שיבלי הלקט בשם אחיו] שהפתיחה להגדה "ברוך המקום ברוך הוא" הוא כעין / במקום ברכה [בשם ומלכות, שממנה פטורים כבר עיי"ש] על אמירת ההגדה / מצות סיפור יצי"מ.
וכל הרואה רואה שנוסח ברכה זו הוא כברכת התורה: "ברוך שנתן תורה לעמו ישראל ברוך הוא".
בנוסף, ההגדה עצמה פותחת בלימוד תורה כפשוטו, קטע ממכילתא דרשב"י [שנאמר, יכול, תלמוד לומר]:
וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל - אַתְּ פְּתַח לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְיָ לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם. יָכוֹל מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ, תַּלְמוּד לוֹמַר בַּיוֹם הַהוּא, אִי בַּיוֹם הַהוּא יָכוֹל מִבְּעוֹד יוֹם, תַּלְמוּד לוֹמַר בַּעֲבוּר זֶה - בַּעֲבוּר זֶה לֹא אָמַרְתִּי אֶלָא בְּשָׁעָה שֶׁיֵּשׁ מַצָּה וּמָרוֹר מֻנָּחִים לְפָנֶיךָ.
וגם ארבעת הבנים יכולים להיחשב תלמוד תורה. ואכן כתבו כמה ראשונים [פירוש קדמון, רי"ד, רשב"ץ, שבלי הלקט, מובא באוצר מפרשי ההגדה] שברוך המקום ברוך הוא הוי כברכת התורה לפני התחלת הלימוד של ארבעת הבנים.
ועוד ראיתי באוצר מפרשי ההגדה, שהגרי"ד סבר שאחד מגדרי/תנאי המצוה המיוחדת של סיפור יציאת מצרים [בשונה מזכירה של כל השנה] הוא שצריכה להתקיים בדרך לימוד [תורה, מכאן "דורש כל הפרשה כולה", וכל הפסוקים "שנאמר" שמובאים לכל אורך ההגדה], ולכן מקדימים לפניה כעין ברכת התורה.

באגב הנ"ל, כתוב אצלי מכבר [החלק הראשון לקוח מאחרים ובתוספת]:
את ההגדה של פסח – יסוד היהדות, סיפור יציאת מצרים, עם כל האמונה והעניינים וההפנמות – מתחילים קודם כל בלימוד תורה, בפלפול תלמודי ודברי הלכה. היהודי תמיד מתחיל בהלכה. בלי הלכה אין תורה, ובלי תורה אין יהדות. אנחנו אמנם לפעמים עצלים ולא רוצים להתעמק בבעיות הלכתיות, אבל ההלכה היא הפעולה המרכזית של לימוד תורה ושל היהדות בכלל. ובפרט זהו הסדר הראוי בליל פסח שבו עלינו להראות ולראות עצמנו יהודים בני חורין, שהרי "לשעבר כשהיתה הפרוטה מצויה היתה נפש אדם מתאווה לשמוע דבר הלכה. עכשיו שאין הפרוטה מצויה נפש האדם מתאווה לשמוע דבר אגדה" (מסכת סופרים טז, ד), לכן בלילה זה בוודאי יש להתחיל בדברי הלכה. (עפ"י הגרי"ד סולובייצ'יק, והרב עמיאל בתחילת המבוא לחקר ההלכה, בתוספת)
גם כניסת היהודי ליהדות (הן בגיל והן בנפש) תמיד היא להלכה לפני האגדה, באמונה וקיום בפועל לפני טעמי המצוות. לכן בליל יסוד היהדות מתחילים בלימוד תורה ודברי הלכה ורק אז עוברים לאגדה וטעמא דקרא. ליל הסדר הוא לילו הגדול של ה"טעמא דקרא". מה העדות? - עבדים היינו ויוציאנו ה' (...ויצוונו ה' לעשות את כל החוקים האלה לטוב לנו כל הימים). מה העבודה? - זבח פסח הוא לה' אשר פסח. פסח על שום מה. מצה על שום מה. מרור על שום מה. אבל היסוד נשאר: לפני הטעמא דקרא בא הקרא. הכתובים ודרשתם להלכה. וממילא - החלטתיות הקיום. מצה זו *שאנו אוכלים* - בכל מקרה, נבין טעם או לא נבין, וכבר מוכנה לפנינו - על שום מה. לא אמרתי (לספר ביציאת מצרים) אלא בשעה שמצה ומרור (כבר) מונחים (מוכנים) לפניך על שולחנך (מכילתא).

באגב, השבלי הלקט בשם אחיו הנ"ל כותב שהסיבה שלא מברכים על ההגדה ברכת המצוות ממש היא כי כבר יצאנו את עצם המצוה בקרי"ש של ערבית ובירכנו עליה לפניה ולאחריה. וכעי"ז יש שכתבו שכבר יצאנו את המצוה בהזכרת יצי"מ בקידוש. וכמובן קשה הרי מה שקיימנו שם הוא זכירת יצי"מ של כל השנה ולא סיפור יצי"מ של פסח, שהוא מצוה מיוחדת עם תנאים מיוחדים כידוע. וחזינן מדברי מפרשים אלה שסברו שהגם שאכן כך - אבל הכל מצוה אחת, וכמפורש בתורה לגבי קרבן הפסח והמצה: "לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם עֹנִי כִּי בְחִפָּזוֹן יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ". ואכן הרמב"ם לא מנה כמצוה בתרי"ג את זכירת יציאת מצרים של כל השנה, אלא רק את סיפור יציאת מצרים של ליל פסח [וכתב עליו במו"נ ג, מג שהוא כדי שנזכור (תמיד) את מופתי יציאת מצרים], ובפשטות זו הסיבה. זו מצוה אחת: בתחילת השנה [היהודית, מועד צאתך ממצרים] תספר ותשריש את מה שאירע ומה שהיה - וממילא / ומכאן תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך ויהיה די לך בהזכרה בעלמא כל השנה. כך משמע גם ממה שמביאים בהגדה של פסח את דברי בן זומא העוסקים בהזכרה של כל השנה.
ביאור נוסף יותר עד"ז [ויותר פשוט] למה לא מברכים בשם ומלכות על ההגדה אפש"ל כי יצאנו כבר סיפור יציאת מצרים של דרך שאלה ותשובה במה שהבן שאל על השינויים וענינו לו עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם, וַיּוֹצִיאֵנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה. וְאִלּוּ לֹא הוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרָיִם, הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ וּבְנֵי בָנֵינוּ מְשֻׁעְבָּדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם. וַאֲפִילוּ כֻּלָּנוּ חֲכָמִים, כֻּלָּנוּ נְבוֹנִים, כֻּלָנוּ זְקֵנִים, כֻּלָנוּ יוֹדְעִים אֶת הַתּוֹרָה, מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם. וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח.
ועשינו זאת כשפסח מצה ומרור מונחים לפניך - שהוא הוא מה שעורר את שאלות הבן כמפורט במה נשתנה.
ועל הא גופא אין להקשות מדוע לא בירכנו לפני מה נשתנה או לפני שענינו לו - כי כל העניין [בשינויים] הוא שהבן יתעורר לשאול מעצמו [ויהיה לפחות בגדר תם ששואל מה זאת], שהרי שלושה מארבעת הבנים בתורה שואלים, ואם הבן שואל - יש לענות לו, ולא לעצור ולברך על קיום מצוה מדאורייתא שביני למקום. אלא כך היא צורך המצוה הזו, שהבן שואל ועונים לו, כדבר איש אל רעהו, אב אל בנו. ממילא אין מתי לברך עליה [עכ"פ עובר לעשייתה, ויל"ע לפי"ז מדוע לא נברך עליה לאחר עשייתה כמו טבילת גר וכיו"ב, ואכן יש האומרים (שבלי הלקט) שברכת אשר גאלנו בסוף ההגדה היא כברכה על ההגדה, רק שאינה ברכת המצוות אלא ברכת השבח, והטעם ששונה מטבילת גר יש לחלק ששם המניעה מקודם היא מצד הגברא ולא מצד המצוה, משא"כ כאן המניעה מקודם היא מצד צורת קיום המצוה בעצמו, ועיין].


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים