עמוד 1 מתוך 1

כשאדם מתפלל, הוא מדבר להשי"ת, כשלומד כביכול מדבר אליו -מקור

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 9:51 pm
על ידי צפנת פענח
היכן יש למצוא מקור בספרים על אימרה דלהלן:
כשאדם מתפלל הוא מדבר עם השי"ת, יתירה מזה תורה, דכשלומד תורה הקב"ה כביכול מדבר עמו

Re: מקור ומראה מקום

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 10:12 pm
על ידי עשוי לנחת
צפנת פענח כתב:היכן יש למצוא מקור בספרים על אימרה דלהלן:
כשאדם מתפלל הוא מדבר עם השי"ת, יתירה מזה תורה, דכשלומד תורה הקב"ה כביכול מדבר עמו

אין שיחה אלא לשון תפילה. ובפוסקים כתוב כמדומה הלשון של כדבר איש אל רעהו. ויש גם עוד לשונות קדומים, אך איני זוכר כעת, אולי בהמשך.

בענין לימוד תורה, עי' בזוה"ק שכתוב יושב ושונה כנגדו, וחפש גם בנפש החיים בענין זה. יתרה מזו עיין באחד ממאמרי בעל התניא על יום כיפור, שם כותב גם את הענין הזה ומוסיף שם דבר עצום בערך בלשון שכשלומד מלביש שכלו בתורה, והתורה לבוש גם של הקב"ה נמצא כשנים שמתכסין בטלית אחת.

כמדומה שהיה פעם אשכול בנושא זה.

Re: מקור ומראה מקום

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 10:38 pm
על ידי חכם באשי
צפנת פענח כתב:היכן יש למצוא מקור בספרים על אימרה דלהלן:
כשאדם מתפלל הוא מדבר עם השי"ת, יתירה מזה תורה, דכשלומד תורה הקב"ה כביכול מדבר עמו

כן כותב ר' שמואל אשכנזי (עדיין בכתובים):
יוסיפון, פרק ג: המתפלל, אל ה' הוא מדבר, וקורא בספר התורה, הרי ה' מדבר עמו.
במהדורת מנטובה-גינצבורג, עמ' כב: המתפלל עם ה' ...
באדני כסף, ח"א, עמ' 44, ובמשנה כסף, ח"א, עמ' 7, כותב ר' יוסף כספי בשם יוסיפון: המתפלל, עם אלוהיו הוא מדבר.
אגרת מוסר לקלונימוס בן קלונימוס (קבץ על יד, יא, עמ' קג): וזכור מאמר החכם באומרו: כשאדם מתפלל - עם אלהיו הוא מדבר, וכשקורא בתורה - אלהיו מדבר עמו.
וכתב ר' יצחק ב"ר מרדכי גרשון בספרו שלום אסתר, קושטנטינא [שמה?], דף כט ע"ב: שמעתי ממנו (מר' חנניה ן' יקר), שאמ' החכם, שיתרון הלומד מן המתפלל הוא, כי הלומד - המלך דובר עמו, והמתפל' - הוא דובר עם המלך... וז"א [מה אהבתי תורתך, כל היום] היא שׂיחתי [תהלים קיט צז]. וכן שמעתי על כי עדותיך שׂיחה לי [שם פסוק צט].

Re: מקור ומראה מקום

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 10:43 pm
על ידי עשוי לנחת
עיין גם תנא דבי אליהו רבה פרק יח
מאי שפכי כמים לבך נכח פני ה' מכאן אמרו כל ת"ח שיושב וקורא ושונה ועוסק בתורה הקב"ה יושב כנגדו וקורא ושונה עמו שכאן נאמר נכח פני ה' ולהלן הוא אומר ויחנו אלה נוכח אלה וגו' (מ"א כ) מה להלן פניהם של אלו נוכח פניהם של אלו ופניהם של אלו נוכח פניהם של אלו אף כאן וכו'.
ועוד עי' שם עולם ח"ב פרק יא
כשאדם מקיים איזה מצות עשה שבתורה שנצטוינו מאתו, והוא מברך עליה ואומר ברוך אתה ה' וכו', שהוא מדבר עמו לנוכח כדבר איש אל רעהו, או שהוא לומד תורתו, ובודאי כבוד ה' שרוי וכו'.

Re: מקור ומראה מקום

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 11:02 pm
על ידי חקר
מסילת ישרים פרק יט:
...אמנם מי שהוא בעל שכל נכון במעט התבוננות ושימת לב יוכל לקבוע בלבו אמתת הדבר, איך הוא בא ונושא ונותן ממש עמו יתברך, ולפניו הוא מתחנן, ומאתו הוא מבקש, והוא יתברך שמו מאזין לו מקשיב לדבריו כאשר ידבר איש אל רעהו ורעהו מקשיב שומע אליו וכו'.
מפורסם שהגרמ"ש שפירא זצוק"ל היה משנן קטע זה מידי יום לפני התפילה.