מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

חיפושי מקורות וכדומה
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 19, 2012 2:23 am

מובא מנהג זה ב"גשר החיים" ה' אבילות לר' טוקצינסקי (שאותו כולם מצטטים) בשם כעשרה גדולים (בינהם החיד"א, אוה"ח, מהרי"ט אלגאזי ועוד) אך לא נמצא בשום אחד מספריהם.
עמד בזה ביבי"א יו"ד ס' כז וכן דיבר בזה ב"מבשרת ציון" א' סימן כב.
וכתב שהוא מנהג שלא נודע מקורו והתחיל בזמן ר' יוסף מלכו לפני כ-300 שנה.
[בטעם המנהג שאם פגם האיש ויבואו בניו ללוותו, עמהם יבואו גם המשחיתים שברא ויזיקו לו]
היש יודע פרטים נוספים בענין? וכן מדוע דוקא מנהג ירושלים?

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=92
ובההערות.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 19, 2012 3:26 am

להלן מס' דברים שמצאתי (לפני בדיקה):

א. (חכם באשי?) פרופ´ בניהו זצ"ל הוכיח בספרו ´מעמדות ומושבות´ כי מעולם לא היה מנהג כזה ואדרבה בספר מעבר יבק ועוד, כתוב עד כמה מועילה הזכות שהבנים יקברו את האב.

ב.זוה"ק בראשית דף נד.

ג.מובא ב"שדי חמד" מערכת אנינות שביקש שלא ילוו אותו וכן עוד כמה מגדולי ישראל.

ד.נוסח שחיבר הרב מצליח מזוז הי"ד (אביו של ר"י כסא רחמים שליט"א) ובו יש נוסח קצר שאפשר להגיד אותו על ידי 3 תלמידי חכמים לפני ההלוויה וכך משביעים את אותם מזיקים שלא יצערו את הנפטר (ניתן לראות זאת בספר התהילים של ישיבת כסא רחמים בסוף הספר).

ה.מנהג נוסף הוא לעשות הקפות סביב לקבר ,אחרי הקבורה,לומר אנא בכוח ולהשליך חתיכות כסף לצדדים ולומר:"ולבני הפילגשים נתן אברהם מתנות וישלחם מעל פניו" ובזה מרחיקים את המקטרגים.מנהג זה הצטמצם בשנים האחרונות ,בגלל שיצא לעז על החברה קדישא שהם "רוקדים על הקבר".המנהג נשאר אצל אלה שבאמת מקפידים על מנהגי ירושלים. ובמאמר מוסגר,רוב הדברים שאנו נוהגים בעניני קבורה ואבלות הם מנהגים(כל עדה לפי דרכה) ומעט מאד הלכות מפורשות.

ו.יש חשש שהמשחיתים יפגעו בבניו של האדם ולכן לא רצוי שאותם בנים ילוו את אביהם לקבורה. (כתוב כך היכן שהוא?).

http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616

גשר החיים ומנהג ירושלים

*בוידאו זה (לא עובד) נשמע הרב אלישיב אומר לכאו' כי מה שמובא בס' גשר החיים בשם מנהג ירושלים צריך לראות אם כך היה המנהג בירושלים או לא.
האם מחבר הספר הלך בהלוויות וליקט מנהגים של ח"ק להביאם בספרו?

*מאבי שיח' שמעתי שהרב טוקצ'ינסקי קבע מנהגים מדעתו כמנהגי ירושלים, בעוד שלא היו נהוגים ע"י כל הציבור בירושלים.

בגולה
הודעות: 1330
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי בגולה » ה' ינואר 19, 2012 3:41 am

בשל"ה הק', פסחים נר מצוה אות צה, כתב:
מצאתי בספר טעמי מצוות של הרב רבי מנחם הבבלי, סימן פ"ד (במצות עשה), האריך בעונש המוציא שכבת זרע לבטלה. וכתב, כשמוציא זרע לבטלה, בשערו אשר סביבו מתעטפים שם כחות הטומאה, ומשם נבראים רוחות רעות, ואחרי מיתתו אינם מתפרדים ממנו, ומלוים אותו כי הם בניו (ואין לו צער גדול מזה) רחמנא ליצלן*. ותיקונו, להקיפו עשרה טבולי יום, והם יריצוהו אל הבור, עכ"ל. ואשרי כל ירא חטא, ומשכיל ומתבונן לאחריתו.

ובהערה:
הגה"ה
ואם בחייו, מחרים בשופר עם עשרה תלמידי חכמים ששום אחד מבניו לא ילוהו, יותר טוב.

והוא מעין הנ"ל אות ה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ינואר 19, 2012 3:42 am

חבל להאריך בענין. אין לכם אלא לעיין בספר הזכרון לרב יצחק ניסים, סדר שישי ('מעמדות ומושבות'), המוקדש כולו לענין. כ-300 עמודים לכל הפחות.
הספר מצוי באוצר.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 19, 2012 8:10 am

תודה רבה ויישר כח ר' בגולה וחכם באשי.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?152592 (משום מה עמ' 1 לא עובד שם).
אז המסקנה היא כמו שכתבתי בסעיף א'?
תוכל להביא צילום מסקנתו?
(אין לי אפשרות כרגע לעיין באוצר).

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' ינואר 19, 2012 8:10 am

יאיר כתב:
*מאבי שיח' שמעתי שהרב טוקצ'ינסקי קבע מנהגים מדעתו כמנהגי ירושלים, בעוד שלא היו נהוגים ע"י כל הציבור בירושלים.


בספר ילקוט יוסף הנד"מ (שבת ח"ב) האריך בזה בכמה דברים שהרב טיקוצ'ינסקי העיד על מנהג הספרדים בירושלים, דברים שלא נהגו כך כלל, ובראשם לגבי זמן הדלקת נרות.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 19, 2012 8:13 am

תודה.
ר' יחיאל מיכל טוקצינסקי (נכתב ונהגה לעתים טיקוצ'ינסקי) http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7% ... 7%A7%D7%99
נפטר לפני כיובל. (5 מספריו באוצר).
ועיין ג"כ:
viewtopic.php?f=7&t=2739

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' ינואר 19, 2012 4:33 pm

יאיר כתב: ולהשליך חתיכות כסף לצדדים ולומר:"ולבני הפילגשים נתן אברהם מתנות וישלחם מעל פניו"


לא כסף כי אם חתיכה קטנה של עופרת !!

(הם זורקים את זה כשאומרים "קדמה אל ארץ קדם")

ויה"ר שיבלע המות לנצח ומחה ה"א דמעה מעל כל פנים וחרפת עמו יסיר לעולם

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ינואר 19, 2012 6:20 pm

שבטי,
חבל שאתה כותב לפני בדיקה.
עי' בספרו של בניהו, הנזכר, ושם מרבית המקורות (או, לכל הפחות, המקודמים שבהם) מזכירים את המנהג, להשליך עשר (או יותר) חתיכות כסף דווקא.
כדומני שזה כבר נזכר בספר 'צרור המור' לר"א סבע (בן דור הגירוש).

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 19, 2012 6:36 pm

יאיר כתב:תודה רבה ויישר כח ר' בגולה וחכם באשי.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?152592 (משום מה עמ' 1 לא עובד שם).
אז המסקנה היא כמו שכתבתי בסעיף א'?
תוכל להביא צילום מסקנתו?
(אין לי אפשרות כרגע לעיין באוצר).

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' ינואר 19, 2012 6:40 pm

כתבתי ממה שידוע לי בבירור [אחר שביררתי אצלם] וממה שראיתי נהוג אצל הח"ק בעיה"ק ירושלם תובב"א
הנהוג היום אצל הח"ק לזרוק עופרת ולא כסף

איני אחראי לבירוריו של בניהו (יתכן שהמנהג הקדום אכן היה לזרוק כסף .. דא עקא מאז הרי מחירו של כסף הבקיע רקיעים ...)

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי ירושלמי » ה' ינואר 19, 2012 9:08 pm

יאיר כתב: וכן מדוע דוקא מנהג ירושלים?


יצא לי, אבדלח"ט, להיות בכמה לויות בבני ברק ג"כ, וגם שם מכריזים כנ"ל. מענין שהנוסח אותו מכריזים שם "לא ילך אחריו שום זרע". [בירושלים קוראים בפשטות "הבנים לא הולכים" וכד', ולאור הטעמים הידועים, וכנ"ל, ודאי שבנוסח בני ברק יש טעם יותר]. דומני שגם בהלויית מרן הגרמי"ל הוכרז בנוסח הזה.

המזקק
הודעות: 12
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 10:21 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי המזקק » ה' ינואר 19, 2012 9:50 pm

שבטיישראל כתב:כתבתי ממה שידוע לי בבירור [אחר שביררתי אצלם] וממה שראיתי נהוג אצל הח"ק בעיה"ק ירושלם תובב"א
הנהוג היום אצל הח"ק לזרוק עופרת ולא כסף

איני אחראי לבירוריו של בניהו (יתכן שהמנהג הקדום אכן היה לזרוק כסף .. דא עקא מאז הרי מחירו של כסף הבקיע רקיעים ...)

זורקים יותר מחתיכה אחת. כמדומה שאחרי כל הקפה.ואומרים "נעמטץ".

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 19, 2012 11:06 pm

viewtopic.php?f=7&t=7897#p70102
אף אחד לא מתנדב להביא???...
ר' בגולה?

בגולה
הודעות: 1330
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי בגולה » ו' ינואר 20, 2012 2:53 am

כאן
קבצים מצורפים
ספר זכרון.PDF
(1.29 MiB) הורד 551 פעמים

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יאיר » ו' ינואר 20, 2012 2:59 am

יישר כח עצום!!!
ירבו כמותך!

כאן ר' מאיר אליהו מרבה לדבר בזה:
http://rabimeir.org/2011/11/03/%D7%94%D ... %99%D7%9D/

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' ינואר 20, 2012 10:42 am

הרי"מ הלל כותב שיש להנהיג מנהג זה בכל מקום, ולאו דווקא בירושלים.

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי שעת הכושר » א' יוני 19, 2022 2:02 am

מכיון שפסקו להחרים והחלו להסתפק בהכרזה בעלמא, מאן יימר שהשדים והמזיקין מכבדים הכרזה זו?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יוני 20, 2022 2:36 pm

רב"צ מוצפי גם כתב בזה לזכרוני הקט.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יוני 20, 2022 2:39 pm

והגאון רבי אברהם פלאג'י כתב שצדיק גמור מותר שילכו בניו אחריו, והמליץ על זה הפס' "מתהלך בתומו צדיק אשרי בניו אחריו"
היינו אם הצדיק תם במידת יסוד, בניו יכולים לללכת אחריו, והביא ראיה לזה מיעקב אבינו ע"ה.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' יוני 22, 2022 10:51 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:והגאון רבי אברהם פלאג'י כתב שצדיק גמור מותר שילכו בניו אחריו, והמליץ על זה הפס' "מתהלך בתומו צדיק אשרי בניו אחריו"
היינו אם הצדיק תם במידת יסוד, בניו יכולים לללכת אחריו, והביא ראיה לזה מיעקב אבינו ע"ה.


יש צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא?

אוהב ציון
הודעות: 209
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי אוהב ציון » ה' יולי 07, 2022 12:25 am

בס"ד
כמה שהדבר מוזר, וקצת מאפיין אותנו בדור האחרון.

לוקחים 'מנהג' שמעולם לא נהגו- שאין לו מקור לא בנגלה ולא בנסתר. עובר קצת זמן והופך ל'מנהג קדוש' של 'גדולי ירושלים' ש'יסודתו בהררי קודש', ומי רואה אותם יוצאים ואינו יוצא? יותר נכון מי רואה אותם שלא יוצאים ויוצא?

אלא משום מה נעלם משהו מעיני כל הצדיקים ההולכים אחר המנהגים העממיים הללו כעיור באפילה-
שהתוה"ק התירה טומאת מת לכהן כדי שיתעסק בקבורת אביו. וזהו כיבוד אב מחויב מדאורייתא שהבן יתעסק בקבורת אביו.
קצת קשור לנושאים אחרים שדוברו כאן.

בעל התפארת
הודעות: 238
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי בעל התפארת » ה' יולי 07, 2022 1:27 am

למה שחברא קדישא יתחילו להנהיג כזה מנהג בלי סיבה, חייב להיות שיש לזה סיבה, אלא שנעלם מעינינו.
הסיבה שזה מנהג ירושלים כי שם זה ח"ק ותיקה, ושאר המקומות יותר חדשים ואין להם מסורת, ולא לקחו את כל מנהגי ירושלים, או מחוסר רצון או מחוסר ידיעה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' יולי 07, 2022 1:43 am

אוהב ציון כתב:בס"ד
כמה שהדבר מוזר, וקצת מאפיין אותנו בדור האחרון.

לוקחים 'מנהג' שמעולם לא נהגו- שאין לו מקור לא בנגלה ולא בנסתר. עובר קצת זמן והופך ל'מנהג קדוש' של 'גדולי ירושלים' ש'יסודתו בהררי קודש', ומי רואה אותם יוצאים ואינו יוצא? יותר נכון מי רואה אותם שלא יוצאים ויוצא?

אלא משום מה נעלם משהו מעיני כל הצדיקים ההולכים אחר המנהגים העממיים הללו כעיור באפילה-
שהתוה"ק התירה טומאת מת לכהן כדי שיתעסק בקבורת אביו. וזהו כיבוד אב מחויב מדאורייתא שהבן יתעסק בקבורת אביו.
קצת קשור לנושאים אחרים שדוברו כאן.

אנא לא לזלזל במנהגים שגדולי עולם ציוו עליהם בצוואתם, הם גם למדו חומש מחילה.

אוהב ציון
הודעות: 209
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי אוהב ציון » א' יולי 10, 2022 1:30 am

בס"ד
כמובן שלא היתה כוונתי לגדולי עולם חלילה.
אבל הלכה למעשה יש משקל נכון לכל דבר, והסוגיא אמורה להילמד בצורה נכונה.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 10, 2022 11:34 am

בעל התפארת כתב:למה שחברא קדישא יתחילו להנהיג כזה מנהג בלי סיבה, חייב להיות שיש לזה סיבה, אלא שנעלם מעינינו.
הסיבה שזה מנהג ירושלים כי שם זה ח"ק ותיקה, ושאר המקומות יותר חדשים ואין להם מסורת, ולא לקחו את כל מנהגי ירושלים, או מחוסר רצון או מחוסר ידיעה.

לא נכון
בירושלים אימצו את המנהג ובמקומות אחרים לא
זה לא מחוסר ידיעה או ותק
אני שמעתי רב שאמר שבמקום שלא נהגו עדיף שלא ינהגו


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים