עמוד 1 מתוך 1

מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 2:23 am
על ידי יאיר
מובא מנהג זה ב"גשר החיים" ה' אבילות לר' טוקצינסקי (שאותו כולם מצטטים) בשם כעשרה גדולים (בינהם החיד"א, אוה"ח, מהרי"ט אלגאזי ועוד) אך לא נמצא בשום אחד מספריהם.
עמד בזה ביבי"א יו"ד ס' כז וכן דיבר בזה ב"מבשרת ציון" א' סימן כב.
וכתב שהוא מנהג שלא נודע מקורו והתחיל בזמן ר' יוסף מלכו לפני כ-300 שנה.
[בטעם המנהג שאם פגם האיש ויבואו בניו ללוותו, עמהם יבואו גם המשחיתים שברא ויזיקו לו]
היש יודע פרטים נוספים בענין? וכן מדוע דוקא מנהג ירושלים?

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=92
ובההערות.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 3:26 am
על ידי יאיר
להלן מס' דברים שמצאתי (לפני בדיקה):

א. (חכם באשי?) פרופ´ בניהו זצ"ל הוכיח בספרו ´מעמדות ומושבות´ כי מעולם לא היה מנהג כזה ואדרבה בספר מעבר יבק ועוד, כתוב עד כמה מועילה הזכות שהבנים יקברו את האב.

ב.זוה"ק בראשית דף נד.

ג.מובא ב"שדי חמד" מערכת אנינות שביקש שלא ילוו אותו וכן עוד כמה מגדולי ישראל.

ד.נוסח שחיבר הרב מצליח מזוז הי"ד (אביו של ר"י כסא רחמים שליט"א) ובו יש נוסח קצר שאפשר להגיד אותו על ידי 3 תלמידי חכמים לפני ההלוויה וכך משביעים את אותם מזיקים שלא יצערו את הנפטר (ניתן לראות זאת בספר התהילים של ישיבת כסא רחמים בסוף הספר).

ה.מנהג נוסף הוא לעשות הקפות סביב לקבר ,אחרי הקבורה,לומר אנא בכוח ולהשליך חתיכות כסף לצדדים ולומר:"ולבני הפילגשים נתן אברהם מתנות וישלחם מעל פניו" ובזה מרחיקים את המקטרגים.מנהג זה הצטמצם בשנים האחרונות ,בגלל שיצא לעז על החברה קדישא שהם "רוקדים על הקבר".המנהג נשאר אצל אלה שבאמת מקפידים על מנהגי ירושלים. ובמאמר מוסגר,רוב הדברים שאנו נוהגים בעניני קבורה ואבלות הם מנהגים(כל עדה לפי דרכה) ומעט מאד הלכות מפורשות.

ו.יש חשש שהמשחיתים יפגעו בבניו של האדם ולכן לא רצוי שאותם בנים ילוו את אביהם לקבורה. (כתוב כך היכן שהוא?).

http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616

גשר החיים ומנהג ירושלים

*בוידאו זה (לא עובד) נשמע הרב אלישיב אומר לכאו' כי מה שמובא בס' גשר החיים בשם מנהג ירושלים צריך לראות אם כך היה המנהג בירושלים או לא.
האם מחבר הספר הלך בהלוויות וליקט מנהגים של ח"ק להביאם בספרו?

*מאבי שיח' שמעתי שהרב טוקצ'ינסקי קבע מנהגים מדעתו כמנהגי ירושלים, בעוד שלא היו נהוגים ע"י כל הציבור בירושלים.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 3:41 am
על ידי בגולה
בשל"ה הק', פסחים נר מצוה אות צה, כתב:
מצאתי בספר טעמי מצוות של הרב רבי מנחם הבבלי, סימן פ"ד (במצות עשה), האריך בעונש המוציא שכבת זרע לבטלה. וכתב, כשמוציא זרע לבטלה, בשערו אשר סביבו מתעטפים שם כחות הטומאה, ומשם נבראים רוחות רעות, ואחרי מיתתו אינם מתפרדים ממנו, ומלוים אותו כי הם בניו (ואין לו צער גדול מזה) רחמנא ליצלן*. ותיקונו, להקיפו עשרה טבולי יום, והם יריצוהו אל הבור, עכ"ל. ואשרי כל ירא חטא, ומשכיל ומתבונן לאחריתו.

ובהערה:
הגה"ה
ואם בחייו, מחרים בשופר עם עשרה תלמידי חכמים ששום אחד מבניו לא ילוהו, יותר טוב.

והוא מעין הנ"ל אות ה.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 3:42 am
על ידי חכם באשי
חבל להאריך בענין. אין לכם אלא לעיין בספר הזכרון לרב יצחק ניסים, סדר שישי ('מעמדות ומושבות'), המוקדש כולו לענין. כ-300 עמודים לכל הפחות.
הספר מצוי באוצר.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 8:10 am
על ידי יאיר
תודה רבה ויישר כח ר' בגולה וחכם באשי.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?152592 (משום מה עמ' 1 לא עובד שם).
אז המסקנה היא כמו שכתבתי בסעיף א'?
תוכל להביא צילום מסקנתו?
(אין לי אפשרות כרגע לעיין באוצר).

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 8:10 am
על ידי מורה צדק
יאיר כתב:
*מאבי שיח' שמעתי שהרב טוקצ'ינסקי קבע מנהגים מדעתו כמנהגי ירושלים, בעוד שלא היו נהוגים ע"י כל הציבור בירושלים.


בספר ילקוט יוסף הנד"מ (שבת ח"ב) האריך בזה בכמה דברים שהרב טיקוצ'ינסקי העיד על מנהג הספרדים בירושלים, דברים שלא נהגו כך כלל, ובראשם לגבי זמן הדלקת נרות.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 8:13 am
על ידי יאיר
תודה.
ר' יחיאל מיכל טוקצינסקי (נכתב ונהגה לעתים טיקוצ'ינסקי) http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7% ... 7%A7%D7%99
נפטר לפני כיובל. (5 מספריו באוצר).
ועיין ג"כ:
viewtopic.php?f=7&t=2739

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 4:33 pm
על ידי שבטיישראל
יאיר כתב: ולהשליך חתיכות כסף לצדדים ולומר:"ולבני הפילגשים נתן אברהם מתנות וישלחם מעל פניו"


לא כסף כי אם חתיכה קטנה של עופרת !!

(הם זורקים את זה כשאומרים "קדמה אל ארץ קדם")

ויה"ר שיבלע המות לנצח ומחה ה"א דמעה מעל כל פנים וחרפת עמו יסיר לעולם

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 6:20 pm
על ידי חכם באשי
שבטי,
חבל שאתה כותב לפני בדיקה.
עי' בספרו של בניהו, הנזכר, ושם מרבית המקורות (או, לכל הפחות, המקודמים שבהם) מזכירים את המנהג, להשליך עשר (או יותר) חתיכות כסף דווקא.
כדומני שזה כבר נזכר בספר 'צרור המור' לר"א סבע (בן דור הגירוש).

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 6:36 pm
על ידי יאיר
יאיר כתב:תודה רבה ויישר כח ר' בגולה וחכם באשי.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?152592 (משום מה עמ' 1 לא עובד שם).
אז המסקנה היא כמו שכתבתי בסעיף א'?
תוכל להביא צילום מסקנתו?
(אין לי אפשרות כרגע לעיין באוצר).

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 6:40 pm
על ידי שבטיישראל
כתבתי ממה שידוע לי בבירור [אחר שביררתי אצלם] וממה שראיתי נהוג אצל הח"ק בעיה"ק ירושלם תובב"א
הנהוג היום אצל הח"ק לזרוק עופרת ולא כסף

איני אחראי לבירוריו של בניהו (יתכן שהמנהג הקדום אכן היה לזרוק כסף .. דא עקא מאז הרי מחירו של כסף הבקיע רקיעים ...)

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 9:08 pm
על ידי ירושלמי
יאיר כתב: וכן מדוע דוקא מנהג ירושלים?


יצא לי, אבדלח"ט, להיות בכמה לויות בבני ברק ג"כ, וגם שם מכריזים כנ"ל. מענין שהנוסח אותו מכריזים שם "לא ילך אחריו שום זרע". [בירושלים קוראים בפשטות "הבנים לא הולכים" וכד', ולאור הטעמים הידועים, וכנ"ל, ודאי שבנוסח בני ברק יש טעם יותר]. דומני שגם בהלויית מרן הגרמי"ל הוכרז בנוסח הזה.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 9:50 pm
על ידי המזקק
שבטיישראל כתב:כתבתי ממה שידוע לי בבירור [אחר שביררתי אצלם] וממה שראיתי נהוג אצל הח"ק בעיה"ק ירושלם תובב"א
הנהוג היום אצל הח"ק לזרוק עופרת ולא כסף

איני אחראי לבירוריו של בניהו (יתכן שהמנהג הקדום אכן היה לזרוק כסף .. דא עקא מאז הרי מחירו של כסף הבקיע רקיעים ...)

זורקים יותר מחתיכה אחת. כמדומה שאחרי כל הקפה.ואומרים "נעמטץ".

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 11:06 pm
על ידי יאיר
viewtopic.php?f=7&t=7897#p70102
אף אחד לא מתנדב להביא???...
ר' בגולה?

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ו' ינואר 20, 2012 2:53 am
על ידי בגולה
כאן

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ו' ינואר 20, 2012 2:59 am
על ידי יאיר
יישר כח עצום!!!
ירבו כמותך!

כאן ר' מאיר אליהו מרבה לדבר בזה:
http://rabimeir.org/2011/11/03/%D7%94%D ... %99%D7%9D/

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ו' ינואר 20, 2012 10:42 am
על ידי מורה צדק
הרי"מ הלל כותב שיש להנהיג מנהג זה בכל מקום, ולאו דווקא בירושלים.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: א' יוני 19, 2022 2:02 am
על ידי שעת הכושר
מכיון שפסקו להחרים והחלו להסתפק בהכרזה בעלמא, מאן יימר שהשדים והמזיקין מכבדים הכרזה זו?

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ב' יוני 20, 2022 2:36 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
רב"צ מוצפי גם כתב בזה לזכרוני הקט.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ב' יוני 20, 2022 2:39 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
והגאון רבי אברהם פלאג'י כתב שצדיק גמור מותר שילכו בניו אחריו, והמליץ על זה הפס' "מתהלך בתומו צדיק אשרי בניו אחריו"
היינו אם הצדיק תם במידת יסוד, בניו יכולים לללכת אחריו, והביא ראיה לזה מיעקב אבינו ע"ה.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ד' יוני 22, 2022 10:51 am
על ידי אבני גזית
יוסף חיים אוהב ציון כתב:והגאון רבי אברהם פלאג'י כתב שצדיק גמור מותר שילכו בניו אחריו, והמליץ על זה הפס' "מתהלך בתומו צדיק אשרי בניו אחריו"
היינו אם הצדיק תם במידת יסוד, בניו יכולים לללכת אחריו, והביא ראיה לזה מיעקב אבינו ע"ה.


יש צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא?

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' יולי 07, 2022 12:25 am
על ידי אוהב ציון
בס"ד
כמה שהדבר מוזר, וקצת מאפיין אותנו בדור האחרון.

לוקחים 'מנהג' שמעולם לא נהגו- שאין לו מקור לא בנגלה ולא בנסתר. עובר קצת זמן והופך ל'מנהג קדוש' של 'גדולי ירושלים' ש'יסודתו בהררי קודש', ומי רואה אותם יוצאים ואינו יוצא? יותר נכון מי רואה אותם שלא יוצאים ויוצא?

אלא משום מה נעלם משהו מעיני כל הצדיקים ההולכים אחר המנהגים העממיים הללו כעיור באפילה-
שהתוה"ק התירה טומאת מת לכהן כדי שיתעסק בקבורת אביו. וזהו כיבוד אב מחויב מדאורייתא שהבן יתעסק בקבורת אביו.
קצת קשור לנושאים אחרים שדוברו כאן.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' יולי 07, 2022 1:27 am
על ידי בעל התפארת
למה שחברא קדישא יתחילו להנהיג כזה מנהג בלי סיבה, חייב להיות שיש לזה סיבה, אלא שנעלם מעינינו.
הסיבה שזה מנהג ירושלים כי שם זה ח"ק ותיקה, ושאר המקומות יותר חדשים ואין להם מסורת, ולא לקחו את כל מנהגי ירושלים, או מחוסר רצון או מחוסר ידיעה.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: ה' יולי 07, 2022 1:43 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אוהב ציון כתב:בס"ד
כמה שהדבר מוזר, וקצת מאפיין אותנו בדור האחרון.

לוקחים 'מנהג' שמעולם לא נהגו- שאין לו מקור לא בנגלה ולא בנסתר. עובר קצת זמן והופך ל'מנהג קדוש' של 'גדולי ירושלים' ש'יסודתו בהררי קודש', ומי רואה אותם יוצאים ואינו יוצא? יותר נכון מי רואה אותם שלא יוצאים ויוצא?

אלא משום מה נעלם משהו מעיני כל הצדיקים ההולכים אחר המנהגים העממיים הללו כעיור באפילה-
שהתוה"ק התירה טומאת מת לכהן כדי שיתעסק בקבורת אביו. וזהו כיבוד אב מחויב מדאורייתא שהבן יתעסק בקבורת אביו.
קצת קשור לנושאים אחרים שדוברו כאן.

אנא לא לזלזל במנהגים שגדולי עולם ציוו עליהם בצוואתם, הם גם למדו חומש מחילה.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: א' יולי 10, 2022 1:30 am
על ידי אוהב ציון
בס"ד
כמובן שלא היתה כוונתי לגדולי עולם חלילה.
אבל הלכה למעשה יש משקל נכון לכל דבר, והסוגיא אמורה להילמד בצורה נכונה.

Re: מקור מנהג ירושלים שלא ילווהו בניו

פורסם: א' יולי 10, 2022 11:34 am
על ידי כדכד
בעל התפארת כתב:למה שחברא קדישא יתחילו להנהיג כזה מנהג בלי סיבה, חייב להיות שיש לזה סיבה, אלא שנעלם מעינינו.
הסיבה שזה מנהג ירושלים כי שם זה ח"ק ותיקה, ושאר המקומות יותר חדשים ואין להם מסורת, ולא לקחו את כל מנהגי ירושלים, או מחוסר רצון או מחוסר ידיעה.

לא נכון
בירושלים אימצו את המנהג ובמקומות אחרים לא
זה לא מחוסר ידיעה או ותק
אני שמעתי רב שאמר שבמקום שלא נהגו עדיף שלא ינהגו