מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגעלת כלים

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
יונת אלם
הודעות: 388
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

הגעלת כלים

הודעהעל ידי יונת אלם » ב' מרץ 30, 2020 3:27 pm

שלום רב לחו"ר הפורום
שאלוני היום עסקני ק"ק דפה מה עושים עם הגעלת כלים השנה, בפרט שהשנה רבים עושים לראשונה ליל סדר וצריכים כלים רבים. ומאידך תורות ארוכים במוקדי ההגעלה ודאי לא יאושרו.
האם מאן דהו שמע בקהילתו מה עושים?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מרץ 30, 2020 3:39 pm

בשעת הדחק אפשר ללמוד הלכות הגעלת כלים, ולהגעיל בבית.
זה לא כ"כ מסובך (מנסיון).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מרץ 30, 2020 5:27 pm

אני מניח שתוך כמה ימים יצאו הוראות מכל הבתי דינים איך לעשות בבית.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי טברייני » ב' מרץ 30, 2020 5:43 pm

עתניאל בן קנז כתב:בשעת הדחק אפשר ללמוד הלכות הגעלת כלים, ולהגעיל בבית.
זה לא כ"כ מסובך (מנסיון).


במה נגעיל? והלא כל הסירים בביתנו חמץ, ובוודאי שאין לי סיר גדול מספיק.

בעניין החצובות של הגז אסתפק השנה ככל הנראה בעירוי ועטיפה בנייר כסף שלא כבכל שנה שהחמרתי להגעיל ממש.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מרץ 30, 2020 6:19 pm

טברייני כתב:
עתניאל בן קנז כתב:בשעת הדחק אפשר ללמוד הלכות הגעלת כלים, ולהגעיל בבית.
זה לא כ"כ מסובך (מנסיון).


במה נגעיל? והלא כל הסירים בביתנו חמץ, ובוודאי שאין לי סיר גדול מספיק.

בעניין החצובות של הגז אסתפק השנה ככל הנראה בעירוי ועטיפה בנייר כסף שלא כבכל שנה שהחמרתי להגעיל ממש.

לא הבנתי.
תגעיל סיר אחד הכי גדול של חמץ, ובו תגעיל את כל הקטנים (הסכו"ם וכו').
אם יש צורך בסירים הרבה לפסח תגעיל את כולם...
אפשר לשאול כלי גדול יותר משכן, להגעילו, ולהגעיל בו

כלים גדולים יותר אפשר להגעיל לחצאים, כל פעם לטבול חצי כלי ברותחים...

את החצובה תלבן בליבון קל על גבי להבה דולקת (הלהבה הכי גדולה), ותעביר כל קטע וקטע בו על גבי הלהבה שיגיע לחום שישרף עליו קש.

כמעט אין בעיה שאין לה פתרון, תתיעץ עם ה'מורה הוראה' שלך.

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 30, 2020 6:22 pm

טברייני כתב:בעניין החצובות של הגז אסתפק השנה ככל הנראה בעירוי ועטיפה בנייר כסף שלא כבכל שנה שהחמרתי להגעיל ממש.

אם מנקים ועוטפים בנייר כסף [עבה], למה להגעיל? ובכל מקרה לא מועילה להם הגעלה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מרץ 30, 2020 6:24 pm

ישראל אליהו כתב:
טברייני כתב:בעניין החצובות של הגז אסתפק השנה ככל הנראה בעירוי ועטיפה בנייר כסף שלא כבכל שנה שהחמרתי להגעיל ממש.

אם מנקים ועוטפים בנייר כסף [עבה], למה להגעיל? ובכל מקרה לא מועילה להם הגעלה.

למה לא מועיל?
משנה ברורה סימן תנא ס"ק לד
(לד) חצובה צריך ליבון - הוא כלי שיש לה ג' רגלים ומעמידין עליה קדרה או מחבת בתנור על האור כל השנה ואם רוצה להשתמש בה בפסח צריך ללבנה באור לפי שלפעמים נשפך עליה עיסה ונבלע בה טעם חמץ ע"י האור. וזהו רק לכתחלה משום חומרא דחמץ דבאמת שתי קדרות הנוגעות זו בזו אין יוצאת הבליעה מזו לזו כמבואר ביו"ד סימן צ"ב ס"ח וגם יש לתלות שאף אם נשפך כבר נשרף והלך לו כיון שבכל שעה היא על האש וע"כ בודאי די לזה בליבון קל

וכידוע שליבון והגעלה דרגתם שווה.

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי טברייני » ב' מרץ 30, 2020 6:28 pm

עתניאל בן קנז כתב:תגעיל סיר אחד הכי גדול של חמץ, ובו תגעיל את כל הקטנים (הסכו"ם וכו').
תתיעץ עם ה'מורה הוראה' שלך.


א. איך אגעיל את הגדול הראשון?
ב. לעת עתה אתה המורה הוראה שלי...

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 30, 2020 6:28 pm

עתניאל בן קנז כתב:
ישראל אליהו כתב:
טברייני כתב:בעניין החצובות של הגז אסתפק השנה ככל הנראה בעירוי ועטיפה בנייר כסף שלא כבכל שנה שהחמרתי להגעיל ממש.

אם מנקים ועוטפים בנייר כסף [עבה], למה להגעיל? ובכל מקרה לא מועילה להם הגעלה.

למה לא מועיל?
משנה ברורה סימן תנא ס"ק לד
(לד) חצובה צריך ליבון - הוא כלי שיש לה ג' רגלים ומעמידין עליה קדרה או מחבת בתנור על האור כל השנה ואם רוצה להשתמש בה בפסח צריך ללבנה באור לפי שלפעמים נשפך עליה עיסה ונבלע בה טעם חמץ ע"י האור. וזהו רק לכתחלה משום חומרא דחמץ דבאמת שתי קדרות הנוגעות זו בזו אין יוצאת הבליעה מזו לזו כמבואר ביו"ד סימן צ"ב ס"ח וגם יש לתלות שאף אם נשפך כבר נשרף והלך לו כיון שבכל שעה היא על האש וע"כ בודאי די לזה בליבון קל

וכידוע שליבון קל והגעלה דרגתם שווה.

אין כוונת המשנ"ב [ומקורו מהראשונים, כך זכורני] לחצובה שלנו [אף שיש להם שמות שוים], אלא לחצובה של זמנם שהיו מניחים אותה בתוך התנור הבוער, ועליה קדירה.
והחוש מוכיח כן, שהרי לא כל מה שנופל על החצובה דידן נשרף מיד, ויכול להיות מונח שם כמה ימים מבלי שישרף. [רק מה שממש מול האש נשרף מיד].

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מרץ 30, 2020 6:34 pm

טברייני כתב:
עתניאל בן קנז כתב:תגעיל סיר אחד הכי גדול של חמץ, ובו תגעיל את כל הקטנים (הסכו"ם וכו').
תתיעץ עם ה'מורה הוראה' שלך.


א. איך אגעיל את הגדול הראשון?
ב. לעת עתה אתה המורה הוראה שלי...

תמלא אותו במים חמים, שים על האש, וכאשר ירתח, זרוק לתוכו חפץ חם (אבן רותחת, או ברזל רותח- לדוגמא צבת שהוחם על להבה סמוכה, ותפוס בצבת אחר, וזרוק לתוך המים הרותחים). המים גולשים. וזהו, הסיר הוכשר.

כמובן שמדובר בסיר נקי, בלא שיש בו שמנונית בעין.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מרץ 30, 2020 6:40 pm

ישראל אליהו כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
ישראל אליהו כתב:
טברייני כתב:בעניין החצובות של הגז אסתפק השנה ככל הנראה בעירוי ועטיפה בנייר כסף שלא כבכל שנה שהחמרתי להגעיל ממש.

אם מנקים ועוטפים בנייר כסף [עבה], למה להגעיל? ובכל מקרה לא מועילה להם הגעלה.

למה לא מועיל?
משנה ברורה סימן תנא ס"ק לד
(לד) חצובה צריך ליבון - הוא כלי שיש לה ג' רגלים ומעמידין עליה קדרה או מחבת בתנור על האור כל השנה ואם רוצה להשתמש בה בפסח צריך ללבנה באור לפי שלפעמים נשפך עליה עיסה ונבלע בה טעם חמץ ע"י האור. וזהו רק לכתחלה משום חומרא דחמץ דבאמת שתי קדרות הנוגעות זו בזו אין יוצאת הבליעה מזו לזו כמבואר ביו"ד סימן צ"ב ס"ח וגם יש לתלות שאף אם נשפך כבר נשרף והלך לו כיון שבכל שעה היא על האש וע"כ בודאי די לזה בליבון קל

וכידוע שליבון קל והגעלה דרגתם שווה.

אין כוונת המשנ"ב [ומקורו מהראשונים, כך זכורני] לחצובה שלנו [אף שיש להם שמות שוים], אלא לחצובה של זמנם שהיו מניחים אותה בתוך התנור הבוער, ועליה קדירה.
והחוש מוכיח כן, שהרי לא כל מה שנופל על החצובה דידן נשרף מיד, ויכול להיות מונח שם כמה ימים מבלי שישרף. [רק מה שממש מול האש נשרף מיד].


אכן יש לדון בזה לכאן ולכאן - כפי שדנו האחרונים. ויש שכתבו שאף שלא נשרף מיד, מ"מ מכיון שהוא רותח תמיד (גם הקטע שאינו על האש) כשיעור ליבון קל, א"כ פולט תדיר הבליעות שבו.
המ"ב גם מזכיר נימוק נוסף...
ועוד.
כמובן שיש בזה צדדים לכאן ולכאן. ורוב הציבור נוהג לא לסמוך על הגעלה או ליבון קל ללא ציפוי ניר כסף עבה (שלא לדבר על המחמירין לקנות חדשים לפסח). אבל הנימה בה נקטת בפשיטות שלא מועיל הגעלה (כפי שמשמע שמנהגו כן כל השנים), על כן הבאתי שיש מקורות גם לסמוך להקל, וכל אחד ישאל בהוראות רבותיו.

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 30, 2020 6:51 pm

עתניאל בן קנז כתב:
ישראל אליהו כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
ישראל אליהו כתב:
טברייני כתב:בעניין החצובות של הגז אסתפק השנה ככל הנראה בעירוי ועטיפה בנייר כסף שלא כבכל שנה שהחמרתי להגעיל ממש.

אם מנקים ועוטפים בנייר כסף [עבה], למה להגעיל? ובכל מקרה לא מועילה להם הגעלה.

למה לא מועיל?
משנה ברורה סימן תנא ס"ק לד
(לד) חצובה צריך ליבון - הוא כלי שיש לה ג' רגלים ומעמידין עליה קדרה או מחבת בתנור על האור כל השנה ואם רוצה להשתמש בה בפסח צריך ללבנה באור לפי שלפעמים נשפך עליה עיסה ונבלע בה טעם חמץ ע"י האור. וזהו רק לכתחלה משום חומרא דחמץ דבאמת שתי קדרות הנוגעות זו בזו אין יוצאת הבליעה מזו לזו כמבואר ביו"ד סימן צ"ב ס"ח וגם יש לתלות שאף אם נשפך כבר נשרף והלך לו כיון שבכל שעה היא על האש וע"כ בודאי די לזה בליבון קל

וכידוע שליבון קל והגעלה דרגתם שווה.

אין כוונת המשנ"ב [ומקורו מהראשונים, כך זכורני] לחצובה שלנו [אף שיש להם שמות שוים], אלא לחצובה של זמנם שהיו מניחים אותה בתוך התנור הבוער, ועליה קדירה.
והחוש מוכיח כן, שהרי לא כל מה שנופל על החצובה דידן נשרף מיד, ויכול להיות מונח שם כמה ימים מבלי שישרף. [רק מה שממש מול האש נשרף מיד].


אכן יש לדון בזה לכאן ולכאן - כפי שדנו האחרונים. ויש שכתבו שאף שלא נשרף מיד, מ"מ מכיון שהוא רותח תמיד (גם הקטע שאינו על האש) כשיעור ליבון קל, א"כ פולט תדיר הבליעות שבו.
המ"ב גם מזכיר נימוק נוסף...
ועוד.
כמובן שיש בזה צדדים לכאן ולכאן. ורוב הציבור נוהג לא לסמוך על הגעלה או ליבון קל ללא ציפוי ניר כסף עבה (שלא לדבר על המחמירין לקנות חדשים לפסח). אבל הנימה בה נקטת בפשיטות שלא מועיל הגעלה (כפי שמשמע שמנהגו כן כל השנים), על כן הבאתי שיש מקורות גם לסמוך להקל, וכל אחד ישאל בהוראות רבותיו.

הרמ"א ביו"ד צב ח, כותב שלכתחילה אין להניחם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13125
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 01, 2020 2:19 am

בקשר להכשרת החצובות של הכיריים:
הנה יש שכתבו שהן טעונות ליבון חמור, וזה דבר שקשה לעשות.
ולכן הפתרונות הטכניים המומלצים הם:
א. חצובות נפרדות לפסח.
ב. כירה חשמלית לפסח (שנה שעברה קנינו 2 כאלו, וזה היה מוצלח).

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 01, 2020 3:45 pm

ההוראות שניתנו אצלנו
קבצים מצורפים
הגעלת כלים בבית.docx
(17.89 KiB) הורד 331 פעמים

ברוך00
הודעות: 325
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי ברוך00 » ד' אפריל 01, 2020 5:14 pm

שיעורי הגרי''מ רובין שליט''א - הלכות הגעלת כלים בקצרה.pdf
קבצים מצורפים
שיעורי הגרי''מ רובין שליט''א - הלכות הגעלת כלים בקצרה.pdf
(386.13 KiB) הורד 191 פעמים

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' אפריל 01, 2020 8:17 pm

עתניאל בן קנז כתב:תמלא אותו במים חמים, שים על האש, וכאשר ירתח, זרוק לתוכו חפץ חם (אבן רותחת, או ברזל רותח- לדוגמא צבת שהוחם על להבה סמוכה, ותפוס בצבת אחר, וזרוק לתוך המים הרותחים). המים גולשים. וזהו, הסיר הוכשר.

אם הוא לא מתכוון להשתמש בו בפסח, אלא רק כסיר גדול שבתוכו להגעיל את שאר הכלים - אין צורך בגלישת המים על שפתו, אלא שימתין שיהיה אינו בן יומו, וכן שאר הכלים שמגעיל, וירתיח בסיר הגדול [אפשר לקצר את הזמן ע"י שירתיח מים בקומקום חשמלי, וישפוך אותם לסיר שעל האש], יחזיק כל כלי עם פלאיר ויכניס כולו או חלקו למים הרותחים, אם הכניס רק חלקו - יאחוז את החלק שכבר הוגעל ויכניס את החלק השני, ישטוף במים קרים, וזהו.
החצובות בד"כ במגע יבש עם הסירים, והרי בלוע אינו יוצא ללא רוטב, וממילא די בליבון קל כדי לשרוף את הבעין שנשפך עליהן [וה"ה להשרות באקונומיקה וכדו' - שפוגמת את הבעין], ואם יצפה בנייר כסף - הרי שגם גלישת פסח לא תוציא מהבלוע בחצובה כי לא תגיע אליה.

דעת ותבונה
הודעות: 257
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

יש פתרון להגעלת כלים?

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ה' אפריל 02, 2020 7:49 pm

יש למישהו פתרון בקשר להגעלת כלים? (כלים גדולים - סירים, מחבתות)
והאם בכלל זה נצרך?

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי יואל שילה » ו' אפריל 03, 2020 2:00 am

ראו בחוברת אספקלריה המצ"ב לגבי הכשרת תנור אפיה

יש לנקות את השיש מכל הבעין.
כלומר, את המשטח ובכל הפינות, ובחיבור בין הקאנט לשיש, לעבור עם משהו דק חזק וחד, שיפוד עץ, וכדו', ולאחר מכן לשפשף היטב עם חומר פוגם כגון פנטסטיק, ורק אז לשטוף ולייבש ולערות מים רותחים.
בשיש דידן המכונה אבן קיסר, שיש בו הרבה דבק, חושבני שהנחת ברזל מלובן - יקרב את קיצו של השיש, וגם מיותר לחלוטין לאחר הניקוי והעטיפה.
יש כאלו שפי וי סי נוח להם יותר מנייר כסף.

מאמר מצויין של הרב שניאור זלמן רווח על כלי זכוכית, כיריים קרמיות ואינדוקציה, מבנה החומר ודרך הפעולה.

הרב שניאור זלמן רווח כתב בחוברת האחרונה שהחומר המשמש כיום למשיחת הכלים החדשים הוא סינתטי, בנוסף למה שהוא פגום, ואין שום צורך להגעיל את הכלים.
קבצים מצורפים
14עלון_אספקלריה _ חודש ניסן תשפ.pdf
(2.8 MiB) הורד 158 פעמים
הכשרת כלי זכוכית.pdf
(9.63 MiB) הורד 166 פעמים

חברא
הודעות: 474
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי חברא » ב' אפריל 06, 2020 11:46 pm


[החלקים האחרים של דרשת שבת הגדול - כאן, וכאן].

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 07, 2020 7:12 pm

לגבי הגעלת כלים חדשים כ' הרב מורגנשטרן שמבירור הדברים עולה שאין לזה טעם כיום, עי"ש, אבל הוסיף ש"אין בבירור הזה לשנות המנהג הקיים בארץ". וכמדומה לי שככל שמתבררת המציאות (שאין חשש כמעט שימשחו את הכלים בשומן מן החי ועכ"פ מדובר בדבר הפגום לגמרי) אזי המנהג הולך ונעלם ואין טעם להיאחז בו. מה ידוע לכם בענין הזה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 07, 2020 8:31 pm

עושה חדשות כתב:לגבי הגעלת כלים חדשים כ' הרב מורגנשטרן שמבירור הדברים עולה שאין לזה טעם כיום, עי"ש, אבל הוסיף ש"אין בבירור הזה לשנות המנהג הקיים בארץ". וכמדומה לי שככל שמתבררת המציאות (שאין חשש כמעט שימשחו את הכלים בשומן מן החי ועכ"פ מדובר בדבר הפגום לגמרי) אזי המנהג הולך ונעלם ואין טעם להיאחז בו. מה ידוע לכם בענין הזה?


יכול להיות שזה גם מנהג תלוי מגזר

פלוריש
הודעות: 2458
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי פלוריש » ג' אפריל 07, 2020 11:44 pm

עושה חדשות כתב:לגבי הגעלת כלים חדשים כ' הרב מורגנשטרן שמבירור הדברים עולה שאין לזה טעם כיום, עי"ש, אבל הוסיף ש"אין בבירור הזה לשנות המנהג הקיים בארץ". וכמדומה לי שככל שמתבררת המציאות (שאין חשש כמעט שימשחו את הכלים בשומן מן החי ועכ"פ מדובר בדבר הפגום לגמרי) אזי המנהג הולך ונעלם ואין טעם להיאחז בו. מה ידוע לכם בענין הזה?

גם אם היה זה שמן איסור, לשיטת תוספות והרשב"א מכיוון שהבליעה היתה בפגום אין צורך בהגעלה, ולאחר טבילה ניתן להשתמש בהם לכתחילה. וכשיטה זו פוסק הפמ"ג (סי' קג במשב"ז סק"ו, ובשפ"ד שם סקי"ז).

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אפריל 08, 2020 1:57 am

עתניאל בן קנז כתב:תמלא אותו במים חמים, שים על האש, וכאשר ירתח, זרוק לתוכו חפץ חם (אבן רותחת, או ברזל רותח- לדוגמא צבת שהוחם על להבה סמוכה, ותפוס בצבת אחר, וזרוק לתוך המים הרותחים). המים גולשים. וזהו, הסיר הוכשר.

כמובן שמדובר בסיר נקי, בלא שיש בו שמנונית בעין.

ראיתי באיזה מקום עצה לתחוב פנימה סיר אחר, קטן יותר, שהורתח ע"ג האש (אפשר למלאותו לפני כן במים), עד שהמים יגלשו. והיא לכאורה עצה מצוינת, הלא כן?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' אפריל 16, 2020 1:44 pm

סגי נהור כתב:
עתניאל בן קנז כתב:תמלא אותו במים חמים, שים על האש, וכאשר ירתח, זרוק לתוכו חפץ חם (אבן רותחת, או ברזל רותח- לדוגמא צבת שהוחם על להבה סמוכה, ותפוס בצבת אחר, וזרוק לתוך המים הרותחים). המים גולשים. וזהו, הסיר הוכשר.

כמובן שמדובר בסיר נקי, בלא שיש בו שמנונית בעין.

ראיתי באיזה מקום עצה לתחוב פנימה סיר אחר, קטן יותר, שהורתח ע"ג האש (אפשר למלאותו לפני כן במים), עד שהמים יגלשו. והיא לכאורה עצה מצוינת, הלא כן?

אכן.
ובעצם די במצקת שהורתחה, שמסובבים אותה בחדות שהמים יגלשו בכל עבר.

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 16, 2020 2:17 pm

עתניאל בן קנז כתב:
סגי נהור כתב:
עתניאל בן קנז כתב:תמלא אותו במים חמים, שים על האש, וכאשר ירתח, זרוק לתוכו חפץ חם (אבן רותחת, או ברזל רותח- לדוגמא צבת שהוחם על להבה סמוכה, ותפוס בצבת אחר, וזרוק לתוך המים הרותחים). המים גולשים. וזהו, הסיר הוכשר.

כמובן שמדובר בסיר נקי, בלא שיש בו שמנונית בעין.

ראיתי באיזה מקום עצה לתחוב פנימה סיר אחר, קטן יותר, שהורתח ע"ג האש (אפשר למלאותו לפני כן במים), עד שהמים יגלשו. והיא לכאורה עצה מצוינת, הלא כן?

אכן.
ובעצם די במצקת שהורתחה, שמסובבים אותה בחדות שהמים יגלשו בכל עבר.

אלא שאין הדרך להרתיח מצקת ישירות ע"ג האש. לכן מהבחינה הפרקטית סיר הוא לכאורה הפתרון המושלם, וכמובן גם הגלישה נעשית בקלות ללא מאמץ.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הגעלת כלים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' אפריל 16, 2020 3:06 pm

סגי נהור כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
סגי נהור כתב:
עתניאל בן קנז כתב:תמלא אותו במים חמים, שים על האש, וכאשר ירתח, זרוק לתוכו חפץ חם (אבן רותחת, או ברזל רותח- לדוגמא צבת שהוחם על להבה סמוכה, ותפוס בצבת אחר, וזרוק לתוך המים הרותחים). המים גולשים. וזהו, הסיר הוכשר.

כמובן שמדובר בסיר נקי, בלא שיש בו שמנונית בעין.

ראיתי באיזה מקום עצה לתחוב פנימה סיר אחר, קטן יותר, שהורתח ע"ג האש (אפשר למלאותו לפני כן במים), עד שהמים יגלשו. והיא לכאורה עצה מצוינת, הלא כן?

אכן.
ובעצם די במצקת שהורתחה, שמסובבים אותה בחדות שהמים יגלשו בכל עבר.

אלא שאין הדרך להרתיח מצקת ישירות ע"ג האש. לכן מהבחינה הפרקטית סיר הוא לכאורה הפתרון המושלם, וכמובן גם הגלישה נעשית בקלות ללא מאמץ.

לא צריך להרתיח על האש, אפשר להרתיח בתוך מים רותחים בקדירה סמוכה. העיקר שכאשר יכניסו אותה לתוך הסיר המוגעל המים לא יתקררו.


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים