עמוד 5 מתוך 5

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 12:11 am
על ידי לעולם יהיה אדם
שייף נפיק כתב:אתה חוזר שוב לאותה נקודה. אפשר בקצרה שאתה תכתוב אחד ואני שתיים וזהו.
אם היו חוזרים הנתונים כפי שהיו בשעה שהורה פעם ראשונה, היה מורה שוב כפי שהורה אז. דהיינו, אין כאן טעות. [ועוד יותר, אם היה מורה אחרת היה נתבע על זה. עי' אור ישראל סי' ל', ואכ"מ]. אלא שאם היה לזה תקדים, דהיינו אם תחזור קורונה בעוד עשרים שנה והיה תקדים [היום] שלא זכינו להגנת התורה, אולי היה מורה אחרת, כי שה שינוי בנתונים, ויתכן שעדיין היה מורה כפי שהורה כעת. מ"מ העיקר הוא שהכל תלוי לפי הנתונים, ולא לפי התוצאות.
[אם הובן, הובן. אם לא, איני יודע אם אחזור עוד. ממילא לא ייחשב כהסכמה שבשתיקה]

א. אייך אתה חושש ששתיקתך תובן כהסכמה, הסכמה עם מי, והרי לא טענתי כלום?

ב. אתה מערבב בין נתונים לבין סברות.
לא היה נתון לפיו התורה תגן על הלומדים והם לא ידבקו. זו הייתה סברת הגר"ח (לשיטתך), לא נתון שהובא ממקור חיצוני.
שום נתון לא השתנה מלפני שלושה שבועות ועד עתה.

ג. האמירה שעכשיו יש "תקדים" שלא זכינו להגנת התורה, היא טעות היסטורית. הרבה בחורי ישיבות מתו במגפת הטיפוס בשנת תרע"ח, ביניהם הסבא מנובהרדוק, כידוע.
מאז ישיבות גלו ממקומם בזמן הסכנה, זה לא חדש. אגב, בבית הגר"ח אין קבלת קהל כבר חודש..

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 12:34 am
על ידי ש. ספראי
לעולם יהיה אדם כתב:
שייף נפיק כתב:אתה חוזר שוב לאותה נקודה. אפשר בקצרה שאתה תכתוב אחד ואני שתיים וזהו.
אם היו חוזרים הנתונים כפי שהיו בשעה שהורה פעם ראשונה, היה מורה שוב כפי שהורה אז. דהיינו, אין כאן טעות. [ועוד יותר, אם היה מורה אחרת היה נתבע על זה. עי' אור ישראל סי' ל', ואכ"מ]. אלא שאם היה לזה תקדים, דהיינו אם תחזור קורונה בעוד עשרים שנה והיה תקדים [היום] שלא זכינו להגנת התורה, אולי היה מורה אחרת, כי שה שינוי בנתונים, ויתכן שעדיין היה מורה כפי שהורה כעת. מ"מ העיקר הוא שהכל תלוי לפי הנתונים, ולא לפי התוצאות.
[אם הובן, הובן. אם לא, איני יודע אם אחזור עוד. ממילא לא ייחשב כהסכמה שבשתיקה]

א. אייך אתה חושש ששתיקתך תובן כהסכמה, הסכמה עם מי, והרי לא טענתי כלום?

ג. האמירה שעכשיו יש "תקדים" שלא זכינו להגנת התורה, היא טעות היסטורית. הרבה בחורי ישיבות מתו במגפת הטיפוס בשנת תרע"ח, ביניהם הסבא מנובהרדוק, כידוע.
מאז ישיבות גלו ממקומם בזמן הסכנה, זה לא חדש. אגב, בבית הגר"ח אין קבלת קהל כבר חודש..


איך אומר העולם? חפרת...

אגב, קבלת קהל בבית הגר"ח ברובה הגדול אינה בגדר 'תורה מגנא ומצלא' אלא בגדר גמ"ח והתייחסות למאות מבלבלי שכל, מבקשי ברכות ושואלי קלוץ קשייס', כששמעתי פעם את גדול סבלני הדור מרן שליט"א אמר פעם לנכדו: "שוב פעם יבקשו ברכות ורפואות וישועות... שיהיה, מצוות חסד... תכניס..."...

ואפרופו: עצה טובה. רוצים הארת פנים מיוחדת לברכה שאחרי זה? תתחילו עם קושיה חזקה בלימוד או בהלכה. בדוק ...

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 12:47 am
על ידי לעולם יהיה אדם
ש. ספראי כתב:איך אומר העולם? חפרת...

אני קורא ולא מאמין,
אתה מחשיב את עצמך תלמיד למרן הגר"ח, אבל את הדיון בהוראותיו וסברותיו אתה מכנה חפירה.

מרשים.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 1:00 am
על ידי פלגינן
ש. ספראי כתב:אגב, קבלת קהל בבית הגר"ח ברובה הגדול אינה בגדר 'תורה מגנא ומצלא' אלא בגדר גמ"ח והתייחסות למאות מבלבלי שכל, מבקשי ברכות ושואלי קלוץ קשייס', כששמעתי פעם את גדול סבלני הדור מרן שליט"א אמר פעם לנכדו: "שוב פעם יבקשו ברכות ורפואות וישועות... שיהיה, מצוות חסד... תכניס..."...

ואפרופו: עצה טובה. רוצים הארת פנים מיוחדת לברכה שאחרי זה? תתחילו עם קושיה חזקה בלימוד או בהלכה. בדוק ...

[אני מניח שכולם כמוך בטוחים שהם עושים טובה לגר"ח.]

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 1:36 am
על ידי שומע ומשמיע
בענין אמונת חכמים, לענ"ד וממה שלמדתי,הכוונה כמו באמונה סתם שזה אומר שאני סומך על דברים שאני לא רואה אותם ומשיג אותם עד הסוף אבל ברור לי שהם נכונים.
כך אצל החכם אני רואה חכמה, ואעפ"י שאיני משיגה עד הסוף אני יודע [ממה שנתברר אצי בעבר או מהיכרותי עם אופי החכמה] שיש בה עומקים נוספים.
זה לא מונע טעות, אבל זה כן אומר שהמושכל ראשון שלי הוא שיש משהו מעבר למה שאני תופס [לפחות בראיה ראשונה].
כמובן הדברים אינם מוחלטים וגם נתונים לדרגות רבות.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 8:34 am
על ידי החושב
יעקב בורלשטיין כתב:
החושב כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני שמעתי אנשים שאיבדו את כל האמונת חכמים שלהם מהמצב. איני מאשים אף גדול, אבל יש הרבה מה לעשות חשבון נפש.

נראה לי שזה עוד מוקדם מדי
בינתיים אין לנו מבחן התוצאה השלם.

נכון, יש יותר חולים בבני ברק. ונכון שזה היה בעקבות הוראות הרבנים (או בעקבות שתיקתם אולי).
אבל זה עדיין לא אומר הכל. יש תרחיש הגיוני מאוד, שבמהלך שנה שנתיים הקרובות בין כך כמעט כך אחד יידבק (הרי אנשים לא יישבו בבידוד לנצח), ומי שיחלים יחלים יחלים, ומי שלא, חלילה, - לא. אז מתי אדם נדבק - עכשיו או אחר כך - אולי זה לא נפק״מ כ״כ גדולה. ואדרבה, אולי עדיף לעבור את המחלה כבר בשלב מוקדם יותר, כאשר למערכת הבריאות עדיין יש אפשרות לטפל בו.

לכן אלה ששוקלים לאבד את אמונת החכמים שלהם מתבקשים להמתין בסבלנות עד שתחלוף השערה. אם יראו שככלות הכל מניין הנפטרים בבני ברק יהיה (חלילה חלילה) גבוה יותר מאשר בערים אחרות - אז זו תהיה קושיא גדולה על המושג ״אמונת חכמים״ כפי שמבינים אותו עכשיו. וכמעט שזה יהיה בגדר תיובתא.
כל עוד שזה לא קרה - אין כאן מספיק נתונים בשביל הקושיא. אדרבה ואדרבה, תחשבו מה יהיה אם בסופו של דבר יתברר שבני ברק שיחקו אותה. אז ייהפכו פניהם של כל המפקפקים והמבקרים כשולי הקדירה.

בלי להכנס לכל הדיון
שאם בני ברק יתפסו את כל מכשירי ההנשמה ואחרי זה לא יהיה לאנשים אחרים בארץ, אזי, לא יקרא הדבר 'בני ברק שיחקו אותה' כלל ועיקר. אלא בני ברק גרמו לאסון לכל הציבור בארץ.

א. אם יש מכונת הנשמה אחת ואפשר להציל על ידה אחד משני חולים - אחד מבני ברק והשני מתל אביב. מה עמדת ההלכה בשאלה זו? את מי מצילים?
הדברים ידועים, נכון?

ב. אתה מדבר על ״אם״ ועל ״אולי״. ומה שאמרתי, שאם כבר מישהו מתכנת לאבד את אמונת החכמים שלו, ראוי שזה יתבסס על עובדות ולא על השערות.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 9:22 am
על ידי עפר לרגלם
החושב כתב:
יעקב בורלשטיין כתב:
החושב כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני שמעתי אנשים שאיבדו את כל האמונת חכמים שלהם מהמצב. איני מאשים אף גדול, אבל יש הרבה מה לעשות חשבון נפש.

נראה לי שזה עוד מוקדם מדי
בינתיים אין לנו מבחן התוצאה השלם.

נכון, יש יותר חולים בבני ברק. ונכון שזה היה בעקבות הוראות הרבנים (או בעקבות שתיקתם אולי).
אבל זה עדיין לא אומר הכל. יש תרחיש הגיוני מאוד, שבמהלך שנה שנתיים הקרובות בין כך כמעט כך אחד יידבק (הרי אנשים לא יישבו בבידוד לנצח), ומי שיחלים יחלים יחלים, ומי שלא, חלילה, - לא. אז מתי אדם נדבק - עכשיו או אחר כך - אולי זה לא נפק״מ כ״כ גדולה. ואדרבה, אולי עדיף לעבור את המחלה כבר בשלב מוקדם יותר, כאשר למערכת הבריאות עדיין יש אפשרות לטפל בו.

לכן אלה ששוקלים לאבד את אמונת החכמים שלהם מתבקשים להמתין בסבלנות עד שתחלוף השערה. אם יראו שככלות הכל מניין הנפטרים בבני ברק יהיה (חלילה חלילה) גבוה יותר מאשר בערים אחרות - אז זו תהיה קושיא גדולה על המושג ״אמונת חכמים״ כפי שמבינים אותו עכשיו. וכמעט שזה יהיה בגדר תיובתא.
כל עוד שזה לא קרה - אין כאן מספיק נתונים בשביל הקושיא. אדרבה ואדרבה, תחשבו מה יהיה אם בסופו של דבר יתברר שבני ברק שיחקו אותה. אז ייהפכו פניהם של כל המפקפקים והמבקרים כשולי הקדירה.

בלי להכנס לכל הדיון
שאם בני ברק יתפסו את כל מכשירי ההנשמה ואחרי זה לא יהיה לאנשים אחרים בארץ, אזי, לא יקרא הדבר 'בני ברק שיחקו אותה' כלל ועיקר. אלא בני ברק גרמו לאסון לכל הציבור בארץ.

א. אם יש מכונת הנשמה אחת ואפשר להציל על ידה אחד משני חולים - אחד מבני ברק והשני מתל אביב. מה עמדת ההלכה בשאלה זו? את מי מצילים?
הדברים ידועים, נכון?

ב. אתה מדבר על ״אם״ ועל ״אולי״. ומה שאמרתי, שאם כבר מישהו מתכנת לאבד את אמונת החכמים שלו, ראוי שזה יתבסס על עובדות ולא על השערות.

בלי להיכנס לדיון המסוים שכאן, כמדומה שברור שכל הנידון הוא באדם שרוצה לתרום מכונת הנשמה שיש לו דיני קדימה.
אבל מכונת הנשמה של אדם פרטי בוודאי שאינו צריך לתרום אותה לחברו שהרי חייך קודמים.
ומכונות הנשמה ששייכות למדינה - לציבור, אין את דיני הקדימה של המשנה, אלא זה נגזר מהצרכים של הציבור למה הוא מחליט לייעד את זה.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 9:42 am
על ידי בברכה המשולשת
עפר לרגלם כתב: ומכונות הנשמה ששייכות למדינה - לציבור, אין את דיני הקדימה של המשנה, אלא זה נגזר מהצרכים של הציבור למה הוא מחליט לייעד את זה.


נכב"ב (גם ההנחה שהמדינה=הציבור וגם ההנחה שזה נגזר הצרכים של הציבור, וגם ההנחה שזה נתון להחלטת הציבור)

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 10:06 am
על ידי לעולם יהיה אדם
החושב כתב:א. אם יש מכונת הנשמה אחת ואפשר להציל על ידה אחד משני חולים - אחד מבני ברק והשני מתל אביב. מה עמדת ההלכה בשאלה זו? את מי מצילים?
הדברים ידועים, נכון?

תן לי להבין אותך.

אתה חושש שתהיה קטסטרופה, ומכונות ההנשמה לא יספיקו לכולם, לכן ראוי שנידחף בתור?

גדולי האנטישמים לא חשבו על כזו האשמה.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 11:07 am
על ידי החושב
לעולם יהיה אדם כתב:
החושב כתב:א. אם יש מכונת הנשמה אחת ואפשר להציל על ידה אחד משני חולים - אחד מבני ברק והשני מתל אביב. מה עמדת ההלכה בשאלה זו? את מי מצילים?
הדברים ידועים, נכון?

תן לי להבין אותך.

אתה חושש שתהיה קטסטרופה, ומכונות ההנשמה לא יספיקו לכולם, לכן ראוי שנידחף בתור?

גדולי האנטישמים לא חשבו על כזו האשמה.

אויי זה טוב... איך הצחקת אותי :)

אסביר יותר באיזה הקשר באה ההדועה שלי, ובשביל זה אסכם את ההודעות הקודמות בתוספת ביאור משלי.

זה ברור לכולם שצורת קבלת ההחלטות אצל הגרח״ק היא לא רגילה. באים אנשים כמעט אקראים, הם צריכים תוך דקות ספורות (או אף פחות מזה) להכניס את הרב חיים לעניין השאלה, שומעים בתגובה איזו תשובה קצרה, וכך מכריעים שאלות גורליות לכל הציבור. אין דיונים, אין מומחים, אין כלום.
גם המקורבים להגרח״ק מודים שצורת קבלת ההחלטות היא לא רגילה, אלא מבוססת על זה שלרב חיים יש רוח הקודש.
ההרגשה הזו (שלרב חיים יש כוח מיוחד מאוד ואפשר לסמוך על דבריו ולא משנה מה) בגדול היא נחלת כלל המיינסטרים החרדי.

עכשיו, הושמע כאן שיש אנשים שאיבדו את אמונת חכמים בעקבות מה שקרה. ולכאורה אפשר להבין זאת.

ועל זה אמרתי שקושיא מעיקרא ליתא.
הרי מה חשבו בהתחלה? שהעניינים אצל הגרח״ק לא מתנהלים בדרך הטבע, אלא הוא בגדר ״קסם על שפתי מלך״ ו״רגלי חסידיו ישמור״.
נו, אז מה ראית עכשיו לא כך? שיש חולים בבני ברק? אז מה? אולי כך מן השמים גלגלו זכות על ידי זכאי. בין כך במוקדם או מאוחר רוב הציבור יעברו את המחלה (זה מוסכם גם על פי דרך הטבע). ודווקא בני ברקים (ואולי גם שאר הציבור החרדי) זכאים לעבור את זה תחילה כשמערכת הבריאות יכולה לתת להם מענה מיטבי. ואז אם (חלילה חלילה) המצב הכללי אחר כך יחמיר, הבני ברקים כבר יהיו מחוסנים.
לא מדובר כאן בדברים שמצוצים מן האצבע. מדובר בתרחיש אפשרי לפי דעת המומחים.

ומכאן הפנייה לאלה שאיבדו או שוקלים לאבד את אמונת החכמים שלהם: ״חבר׳ה, לאט לכם״.

----
הבהרה. לעצם הנידון, לא באתי להביע דעת בשאלה - האם ראוי לציבור להתנהל בצורה כזו של אמונה כמעט עיוורת ולסמוך על רוח הקודש וכדומה. רק באתי לומר, שמי שהאמין בזה, אין לו סיבה להספיק להאמין בזה.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ד' אפריל 08, 2020 4:40 pm
על ידי איש הגבעה
דברים שכתבתי - אולי כבר נכתבו כאן דברים דומים מקודם:
הרהורי דברים לרגל המצב בערב הפסח
הערב בליל הסדר מצווים אנו להרגיש בני חורין, יושבין מסובין דרך חירות, ובלבבות מתגנב המחשבה בשנה זו הלזו יקרא חרות?!, יושבים אנו בדד, לא ככל השנים משפחות ומשפחות, בשורות קשות נשמעים מהרבה מקומות על סלוקן של צדיקים חכמים ונכבדי עם, והרבה מאחינו בית ישראל חולים- ובכל אופן מצווין אנו על להרגיש חירות, ובן חורין-הא כיצד?.
האמת היא שחלק גדול מהקושי של המצב שאנו נמצאים בו שאין לנו נביא שיגיד לנו מה ה' שואל מאתנו, במה אנו צריכים לתקן את דרכנו (הרי יש כ"כ הרבה דברים שצריכים תיקון), והקושי שבעתים הוא שבית מקדש מעט, בתי כנסיות ובתי מדרשות בכל העולם כולו סגורים על מסגר ובריח, דבר שלא היה כמותו מימות חורבן הבית.
אבל יש דבר אחד שכולם מרגישים, הוא הביטול המוחלט של החומריות והגשמיות, וגם דבר זה אין לו אח ורע, בכל העולם כולו סגורין ומסוגרים כל עולם הבילוי וההפקרות, הטיסות, החופשות, וכו' וכו', הכוחי ועוצם ידי של האנושות חטף סטירת לחי מצלצלת משמים, ומתקיים הפסוקים בישעיה פרק ב', ובפרט הפסוק (יז) וְשַׁח גַּבְהוּת הָאָדָם וְשָׁפֵל רוּם אֲנָשִׁים וְנִשְׂגַּב יְקֹוָק לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא:
ואולי זה הקב"ה רוצה גם מאתנו, גם אנו נגררנו אחר העולם הזה הקורץ והמבצבץ, ושכחנו רגע שאין עוד מלבדו, ומה המטרה של כל חיינו עלי אדמות, מלבד שהאדם לא נברא אלא לעבוד את ה' ולעמוד בנסיון (כלשון הרמח"ל במס"י), ושכל עניני העולם הזה הם אינם תכלית אלא רק אמצעי שאתו נוכל לעבוד את ה'.
כמה הרגשנו עד היום את צער השכינה שכל לילה ולילה הקב"ה יושב ובוכה על ביתו שחרב וישראל שגלו, ואנו התחלנו להתגשמק בגלות, קיבלנו טעם במצב של הגלות, ושכחנו את העיקר, שבאמת אנו בנים גולים שצריכים לחזור לבית לחיקו של אבא, אבל שכחנו את זה וטוב לנו בגלות (ובפרט בחו"ל, הקימו חיים רוחניים וגשמיים), והסתפקנו בבית מקדש מעט, ולא שמנו אל לבנו שהעיקר חסר לנו.
ובספר חרדים בהקדמה הביא לשון הזוהר ''ווי לון לבני נשא דקב"ה אסיר עמהון ואתמר ביה אין חבוש מתיר את עצמו מבית האסורים פורקנא דילה דאיהי תשובה אימא עלאה איהי תליא בידיהון וכו' ויפן כה וכה אם אית מאן דיתער בתיובתא לתברא בית אסורין דלהון הה"ד לאמר לאסורים צאו ולאשר בחשך הגלו ויפן כה וכה וירא כי אין איש אלא לדרכו פנו בעסקי דלהון באורחין דלהון איש לבצעו מקצהו בבצעא דהאי עלמא לירתא הא עלמא'' וביאור הדברים הקב"ה אסור אתנו בגלות והפדות שלו היא ע"י תשובה, אבל אוי להם לבריות שכל אחד הלך לדרכו ואין איש שם על לב.
ולכן צריכים אנו לנצל את הלבד- הבדד לחשוב איך אנו משתנים, איך אנו מתחילים להשתתף בצערו של אבינו אב הרחמן הקב"ה, על ביתו שחרב, לשים על לבנו את העיקר הגדול- המטרה שלנו בחיים, המטרה של העולם בתקונו, (הרמח"ל בדרך ה' האריך מאוד בכל זה), ואז יהיה ונשגב ה' לבדו, נתפלל ונבקש מקירות לבנו, (אין לנו את המלומדה של התפילה, הכל כ"כ אחר ושונה) שהקב"ה יתגלה לעין כל כמלך על כל הארץ, ויבנה לנו את בית הבחירה.
וממילא אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה, שנגאל מכל עניני החומריות ונהיה רק רוחנים ממילא אנו בני חורין, היהודי המרומם גם במחנות ההשמדה, הרגיש בן חורין אמיתי, כי הוא לא מובל ע"י החומר אלא הרצון האלוקי הוא המוליך אותו ושולט עליו וזהו חירות אמיתית.
יהי רצון שנזכה שיקויים בנו בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל, ובימי החג הללו נושע עולמית.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 9:05 pm
על ידי יואל שילה
החושב כתב:זה ברור לכולם שצורת קבלת ההחלטות אצל הגרח״ק היא לא רגילה. באים אנשים כמעט אקראים, הם צריכים תוך דקות ספורות (או אף פחות מזה) להכניס את הרב חיים לעניין השאלה, שומעים בתגובה איזו תשובה קצרה, וכך מכריעים שאלות גורליות לכל הציבור. אין דיונים, אין מומחים, אין כלום.
גם המקורבים להגרח״ק מודים שצורת קבלת ההחלטות היא לא רגילה, אלא מבוססת על זה שלרב חיים יש רוח הקודש.
ההרגשה הזו (שלרב חיים יש כוח מיוחד מאוד ואפשר לסמוך על דבריו ולא משנה מה) בגדול היא נחלת כלל המיינסטרים החרדי.
עכשיו, הושמע כאן שיש אנשים שאיבדו את אמונת חכמים בעקבות מה שקרה. ולכאורה אפשר להבין זאת.
ועל זה אמרתי שקושיא מעיקרא ליתא.
הרי מה חשבו בהתחלה? שהעניינים אצל הגרח״ק לא מתנהלים בדרך הטבע, אלא הוא בגדר ״קסם על שפתי מלך״ ו״רגלי חסידיו ישמור״.
לא מדובר כאן בדברים שמצוצים מן האצבע. מדובר בתרחיש אפשרי לפי דעת המומחים.
ומכאן הפנייה לאלה שאיבדו או שוקלים לאבד את אמונת החכמים שלהם: ״חבר׳ה, לאט לכם״.

הדיון כאן מעט מוזר
אם אכן הנחות היסוד הם שחלק מיסודות האמונה הם לשמור את כל היוצא מבית הגרח"ק - אזי אין שום נפ"מ במבחן התוצאה.
הן אם יתברר לאחר זמן שמכאן בא הרווח וההצלה, והן אם יתברר שמכאן הגיע החורבן ח"ו, המאמין והמקיים את הכל בתמימות - הוא שבודאי עשה את מה שהצטווה, ומי שלא האמין וקיים - בודאי עשה שלא כהוגן, ללא שום קשר לתוצאה הפרטית או הכללית.
כל שהצריכה התורה את מבחן התוצאה לגבי נביא - הוא רק כדי שיהיו בטוחים שהוא אכן נביא אמת, וחובה לשמוע לו, ואפילו יש לו סמכות לעשות דברים שלא כדין כהוראת שעה.

אמנם, כדי לומר שכל הדיון הזה רלוונטי לנדו"ד - צריכים לטעון שהגרח"ק הוא נביא [ואת זה איש לא אומר], או לומר שדבריו נאמרים ברוה"ק [ולזה צריכים הוכחות, והצלחות מרשימות בברכות שמתקיימות בודאי אינן ראיה לרוה"ק, ובפרט שלא חסרים סיפורים מצערים שהברכות לא התקיימו], וגם שחייבים לשמוע לדברים שנאמרים ברוה"ק כאילו הם נבואה [ולזה אין ראיה, ומעשה של תנורו של עכנאי יוכיח שלא בשמים היא].
לענ"ד, אף שלא מצאתי מי שיכתוב במפורש שאין שום איסור לחלוק על רב מובהק כשהוא בודאי טועה בחשש נפשות - אבל הדברים ק"ו מכך שאין לשמוע לרב בטעות בדבר משנה בענייני איסור והיתר - ק"ו בחשש נפשות - שהוא חמור הרבה יותר.
בקיצור, אם היה נעשה כאן בירור כפי שראוי לברר בעניינים חמורים של נפשות לכלל ישראל - היה מקום לומר שראוי ורצוי לשמוע לחכם - סתם כך מדין יהודי עם שכל מעל הממוצע שבירר דברים היטב, אך כשלא היה בירור מקיף, וההוראה נשלפה מהשרוול - אין שום מקום לטעון 'עיניו משוטטות בשמים ובארץ', זו טענה קבילה רק לגבי נבואה, ולולא החובה לשמוע לנביא כשהתקיימו תנאי הנבואה - אזי נאמר 'לא בשמים היא'.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:07 pm
על ידי שבע
סַכָּנָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת מְפֻרְסָם וּלְהַנְהִיג הָעוֹלָם.

לָא מִבָּעֲיָא כְּשֶׁאֵינוֹ רָאוּי כְּלָל, וְלוֹבֵשׁ טַלִית שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ,
רַק אֲפִלּוּ עוֹבְדֵי הַשֵּׁם בֶּאֱמֶת, גְּדוֹלֵי הַדּוֹר, יֵשׁ עֲלֵיהֶם סַכָּנוֹת נוֹרָאוֹת בְּהַנְהָגַת הָעוֹלָם.

כִּי אִישׁ פָּשׁוּט רָחוֹק מְאֹד, שֶׁיַּעֲבֹר עַל רְצִיחָה,
אֲפִלּוּ אִם אֵינוֹ אִישׁ כָּשֵׁר, כִּי אֵין לוֹ תַּאֲוָה לָזֶה.

וַאֲפִלּוּ כְּשֶׁמַּגִּיעַ, חַס וְשָׁלוֹם, לְתַאֲוָה כָּזוֹ, רַחֲמָנָא לִצְלָן,
אֵינוֹ בָּא לְיָדוֹ, וְיֵשׁ לוֹ כַּמָּה מְנִיעוֹת לָזֶה

וַאֲפִלּוּ אִם יַעֲבֹר, לֹא יַעֲבֹר כִּי אִם לְעִתִּים רְחוֹקוֹת,
וְקָרוֹב שֶׁלֹּא יַעֲבֹר רַק פַּעַם אֶחָת כָּל יָמָיו.

אֲבָל בְּהַנְהָגַת הָעוֹלָם וּבְחִדּוּשִׁין דְּאוֹרַיְתָא שֶׁמְּחַדְּשִׁין,
יְכוֹלִים לַעֲבֹר מַמָּשׁ גָנֹב וְנָאֹף וְרָצֹחַ בְּכָל פַּעַם, בְכָל רֶגַע, רַחֲמָנָא לִצְלָן.

לקוטי מוהר''ן ח''ב סי' יח

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:24 pm
על ידי שייף נפיק
יש למחות זעקת מחאה גדולה ומרה - וחבל שאין רחובה של עיר -
על הזלזול החוזר ונשנה בגדול הדור לומר את המילים המבזות והחצופות שהוא שולף הוראות מהשרוול, הוא גדול כל כך ויכול להחליט בעצמו מה להורות, איך להורות, ומתי להורות.
עצם הדיון בזה מורה שהדנים לא אוחזים מגדלותו, ומבקרים אותו על הנהגתו, הוא גדול מכולנו גם יחד, ואין אנו מהרהרים אחריו.
לגבי ברכות שלא מתקיימות אין זה אפילו תחילה של טענה, ברכה היא ברכה, לא הבטחה לא נבואה ולא רוח הקודש, אם המקבל לא ראוי או סיבות אחרות, לא תתקיים.
את המילים ''רוח הקודש'' על הגרח''ק אמרו הגרמי''ל לפקוביץ והגרי''א וינטרויב כפי ששמעתי מעדים נאמנים, ועליהם אני סומך יותר ממכם.
חבל שבזה עוסקים כעת, האמינו לי, זה לא מוסיף זכויות רק רח''ל..

לא לחינם אמרו שמחלה זו באה בדור שמבזין ת''ח, שעל זה נאמר אמרו רפואה למכתו.
[color=#FF0000]הזהרו בגחלתו!!!!!!!!![/color]!!

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:35 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
והגיחזים?

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:39 pm
על ידי שייף נפיק
יוסף חיים אוהב ציון כתב:והגיחזים?

אתה למדת פשט בנביא שגיחזי היה מטעה את אלישע עד שאמר דברים כוזבים??
או שמא אלישע היה מושפע מגיחזי ולכן היה ''שולף הוראות מהשרוול'' או שבגלל זה לא היה לו רוה''ק??
יבושו כל המבזים ת''ח
אני שמח שאלו שבנטפרי לא נכשלים באשכול זה!.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:40 pm
על ידי קו ירוק
הוא למד שהגיחזים מפרסמים הוראות בשם אלישע.... והציבור השוטה גם מאמין לגיחזי.. כמעט כמו ע"ז, ואכן ע"ז צריך לעשות חשבון נפש גדול גדול.
לכשתראה נטפרי תבין כמה הרבה שוטים כאלו יש

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:43 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
זוהי מציאות ששמעתי מהרבה גדולי תורה שהיום הוראה מהגר"ח אינה נאמנת עד שישמע מפיו .אני מעריך את הגר"ח פי מיליון ממך. אגב וכבר אמר החיד"א על מרן הב"י שאינו בקי במנהגים לרוב שקיעותו בתורה וכי יעלה על הדעת שזילזל בו?

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:44 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
החיד"א גבי שני כוסות בשבע ברכות אשמח אם יעלו זאת כאן.
חיים שאל ח"ב סימן ל"ה.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:49 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
למטה צורף.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:51 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הרב שייף כתבתי לך בפרטי טענות שאין לך מענה עליהם.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 10:53 pm
על ידי סגי נהור
הערה מבלי להתייחס לגופו של אדם: מי שמאמין שלחכם פלוני יש רוח הקודש זה ענין אחד. אבל מי שאינו סבור כך, ודאי עליו להפנות שאלות הנוגעות לבירור המציאות דוקא לחכם היודע בענינים אלו. הפליאה (בעיני) היא על אלה שאינם שייכים לסוג הראשון, ובכל זאת אינם נוהגים כמתבקש מן הסוג השני.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:01 pm
על ידי יואל שילה
שייף נפיק כתב:יש למחות זעקת מחאה גדולה ומרה - וחבל שאין רחובה של עיר -
על הזלזול החוזר ונשנה בגדול הדור לומר את המילים המבזות והחצופות שהוא שולף הוראות מהשרוול, הוא גדול כל כך ויכול להחליט בעצמו מה להורות, איך להורות, ומתי להורות.
עצם הדיון בזה מורה שהדנים לא אוחזים מגדלותו, ומבקרים אותו על הנהגתו, הוא גדול מכולנו גם יחד, ואין אנו מהרהרים אחריו.

לא הבנתי מה אתה משיב.
התורה מחייבת לשמוע רק לנביא מאומת
איש לא טוען עדיין שהגרח"ק הא נביא מאומת
מקסימום טוענים לרוח הקודש - אך לא מצאנו שום חיוב לשמוע לדברים הנאמרים ברוח הקודש, ואדרבה - במפורש אמרו חז"ל שלא בשמים היא
ובפרט שאין שום וודאות שכל מילה שלו נאמרה ברוח הקודש
ועשית ככל אשר יורוך - לא נאמר על כל אחד, אלא בעיקר על הסנהדרין, ומ"מ אין שום עוון במי שחושב שאדם מסויים הוא לא במדרגה שלגביו נאמר 'ועשית ככל אשר יורוך'.
בשלמא בדברים של מה בכך תטען לנו מה אכפת לכם לשמוע לאדם חכם וירא שמים גדול [ועניו עצום - כך אני מוסיף מידיעה אישית שלי, ביחס הנפלא שקיבלתי ממנו], אבל כשהנידון הוא סכנת נפשות וודאית של מאות ואלפים - כאן אין מקום לסברות, אלא יש לברוח מהסכנה.
לאחר כל ההתלהמות - נסה נא להשיב על כך כפי שמשיבים על סוגיא תורנית, ולא כאחד מעיתון פראוודה החרדי.
[גילוי נאות, אין לי שום דבר עם הפלג הירושלמי, לא באותו כיוון בשום כיוון]

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:10 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
בטור הימני.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:22 pm
על ידי לבי במערב
יוסף חיים אוהב ציון כתב:החיד"א גבי שני כוסות בשבע ברכות אשמח אם יעלו זאת כאן.
חיים שאל ח"ב סימן ל"ה.

בחסד בעלי האוצר, ניתנה לַכֹּל גישה חופשית וחינמית.
והרי הוא לפניך:

. . וכמ"ש הרב המוסמך מהר"מ גלאנטי ז"ל (בתשובותיו סי' ו וסי' קכד). וכתב שם דשאל למרן עצמו על זה, והשיבוֹ: 'אם כך נהגו - לא ישנו המנהג', ע"ש. והרי אפי' בדבר שמרן כתב שכך נהגו - המנהג בהפך!
ויתכן שלרוב קדושתו וטרדת לימודו לא דקדק, וסבר שהמנהג כך, ואינו כן. והוא הדין בזה, שהמנהג היה מקדם שלא ליפול ממוצאי יה"כ ע"ס תשרי; ומרן, אגב דטריד בגירסי' ומשפטיו עם ישראל, לא שת לבו בעת ההיא . .


אחר כתבי כ"ז, ראיתי כי הרב יחא"צ נר"ו הביאו בעצמו. ואעפ"כ הצבתיו בכאן, כי יש שלא יטרחו להוריד הקבצים.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:34 pm
על ידי ש. ספראי
------------ שוב הגבתי במקום שלא ראוי להגיב בו............. סליחה..................

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:37 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אדוני אנחנו מכירים את העסק אז אנא.....

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:46 pm
על ידי יואל שילה
בהתאם לבירורים שאני עשיתי עם המקורות שלי - רוב דבריך מדוייקים
והמיעוט שלא נכלל ברוב הנ"ל - הוא מה שאין לי בו בירור [כלומר, יתכן שאתה צודק בהכל, אך אין לי מידע על הכל]
אבל שוב, לא זו הנקודה
גם אם יהיה לפנינו בירור מדוייק מה הגרח"ק סובר - אין שום חובה לשמוע לו
אין הוא נביא, וגם לא סנהדרין, אלא רק חכם צדיק קדוש ועניו ועוד מעלות רבות.
וכשעומד לפנינו חשש נפשות כבד ביותר, וכ"ש שהחשש מאומת - מה פתאום לשמוע לו בניגוד לכל כל כל כל הרופאים בעולם - כולל ובפרט היראה שמים שבהם, וכמעט כל הרבנים בעולם, וכל אנשי החברא קדישא וזק"א והצלה שבעולם, ורופאי מעייני הישועה ולניאדו.
אין כאן עמדה פרטית של רופא פרטי שנגוע באינטרסים אלא עמדה של כווווולם.
אין כאן 'הציונים הרשעים' שסוגרים מוסדות תורה, מאחר והם השביתו את כל מערכות החינוך גם שלהם, שזה דבר שלא נעשה מעולם, עכ"פ לא בהיקף כזה, והשביתו את כל המשק שאינו חיוני למרות המחיר הכלכלי האיום, ולא רק במדינת הציונים הרשעים אלא גם בכמעט כל מדינות העולם, פרט לכמה טפשים יהירים כגון בבילורוס.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:48 pm
על ידי קו ירוק
ש. ספראי כתב:
ומש"כ מאן דהוא לעיל, שאין להאמין להוראות אא"כ שומעים זאת מהגר"ח עצמו, כך התבטא הגר"ח שליט"א בפני בעצמו, עוד שכשלמדתי בישיבה, על חמיו הגריש"א. "אל תאמין לשום דבר שאומרים בשם מורי חמי עד שלא תשמע את זה בעצמך ממנו"....

כל אריכות שאר הודעתך ההיא, מיותרת ומוכחשת ע"י שורות אלו שכתבת.

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:54 pm
על ידי קו ירוק
שייף נפיק כתב:
קו ירוק כתב:הוא למד שהגיחזים מפרסמים הוראות בשם אלישע.... והציבור השוטה גם מאמין לגיחזי.. כמעט כמו ע"ז, ואכן ע"ז צריך לעשות חשבון נפש גדול גדול.
לכשתראה נטפרי תבין כמה הרבה שוטים כאלו יש

הגיחזים גם ממציאים הסרטות והקלטות??

מקוה שלא, ומכיון שכך, אי אפשר להכחיש את מה שנראה במציאות. וכבר העירו על זאת בפורום בהקשר לסרטון שהופץ בעניני השעה. וגם הגיב על כך הניק "יואל שילה".

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:56 pm
על ידי חיים סגל
ש. ספראי כתב:מכאן לפרשנות:
כשהחל הנגיף והגיעה האינפורמציה, כנראה סבר הגר"ח שע"פ דין ודע"ת, זה עדיין לא סיבה לפגוע בדבר הנחוץ ביותר לשמירת העולם, ת"ת דרבים. והרופאים אומרים? נו נו...
כאשר הוברר שאכן, יש דברים בגו, השתנתה גם ההסתכלות התורנית.

איך 'סבר...' כאשר מפורש בסרטון שכלל לא יודע על מה מדובר?

Re: חשבון נפש עצמי לימים אלו

פורסם: ה' אפריל 09, 2020 11:57 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הכותב הנ"ל במחכ"ת נגוע.