עמוד 2 מתוך 13

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 1:03 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
ברור. הרי החלופה היא שהם יתפשטו בכל הארץ, יסכנו את הוריהם, ומהם קשישים וחולים, אז מה עדיף?
זה לא ששולחים את כולם לאיזה מלוניות, הלוואי.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 1:08 am
על ידי איש גבעות
ואז בתשעה באב שולחים 400 בחורים חולים הביתה, שהקורונה תתפשט בכל רחוב ובכל פינה...

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 1:10 am
על ידי נוטר הכרמים
סתם בשביל הסקרנות,
ישיבת בית מתתיהו,
ע"פ איזה מתווה פעלה ופועלת?
באיזה שלב היא נפתחה?

עד כמה שידוע לי, היא איננה נמנית על ישיבות חוגי 'עץ'.
היא אינה ממושמעת להוראות הגרי"ג שליט"א?

אחרי ככלות הכל,
הרב פ"ת נתלה בכך שלא רצים להיבדק, זה נכון,
מאידך, איך הוא מסתכרן עם העובדות היבשות,
שיש ציבורים ענקיים שאינם פועלים על פי ההוראות מזה חודשים ארוכים,
(די לי לציין את מה שרואות עיני בבעלזא באיזור מגורי! כמעט לא אחד עם מסכה!
אפשר לברר מה קורה בקריה החרדית בבית שמש, למשל,
וכבר תיארו כאן את תולדות אהרן),
וב"ה, לא שומעים על אסונות נוראים.

לא שבאתי להוכיח צידקת צעד מסוים,
אבל מוכרחים להתיישב איכשהו עם הנתונים בשטח.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 1:20 am
על ידי איש גבעות
לפי הידוע לי בבית מתתיהו פעלו שתי קפסולות על פי ההנחיות, ומלבדן למדו שאר בחורי הישיבה במתכונת כמעט רגילה.
אמת הדבר שהישיבה איננה נמנית על חוגי עץ אך כמדומה שהנגיף אינו מבחין בין החוגים...
כך שהסכנה קיימת והיא מוחשית.
קטונתי להביע דעה בצוק העתים, אך זלזול בחומרת המצב ודאי שאינו מעיד על חכמה גדולה.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 3:11 pm
על ידי ישא ברכה
נוטר הכרמים כתב:סתם בשביל הסקרנות,
ישיבת בית מתתיהו,
ע"פ איזה מתווה פעלה ופועלת?
באיזה שלב היא נפתחה?

עד כמה שידוע לי, היא איננה נמנית על ישיבות חוגי 'עץ'.
היא אינה ממושמעת להוראות הגרי"ג שליט"א?

אחרי ככלות הכל,
הרב פ"ת נתלה בכך שלא רצים להיבדק, זה נכון,
מאידך, איך הוא מסתכרן עם העובדות היבשות,
שיש ציבורים ענקיים שאינם פועלים על פי ההוראות מזה חודשים ארוכים,
(די לי לציין את מה שרואות עיני בבעלזא באיזור מגורי! כמעט לא אחד עם מסכה!
אפשר לברר מה קורה בקריה החרדית בבית שמש, למשל,
וכבר תיארו כאן את תולדות אהרן),
וב"ה, לא שומעים על אסונות נוראים.

לא שבאתי להוכיח צידקת צעד מסוים,
אבל מוכרחים להתיישב איכשהו עם הנתונים בשטח.


הסיפור של בית מתתיהו רק מוכיח כמה המצב רגיש.
ברור לכולם שאין הבנה מלאה של הנתונים, אבל רואים בבירור שיכול להיות זינוק בפתע פתאום, למרות שיכול להיות ימים ארוכים של שקט, ונדמה כאילו הכל נגמר.
בסדר א' אני יושב ליד כולל של אנשי עץ, ואני שומע אותם שחים בינם לבין עצמם, כבר כמה שבועות, בלגלוג בלתי נפסק על ה'נרווגים' שלא מבינים שהקורנה מתה, ואין זה אלא שאין שם יראת שמים, וכו' וכו' . אבל בימים האחרונים לאחר שהיה חולה קורנה באחד הכוללים (שמשתייך לאחת מהעדות שמזלזלות בשמירה מהקורנה) השיח השתנה, ושוב מתחילים להרגיש את זה קרוב..

ואני לא יודע מה הנתונים עכשיו של מאה שערים, אבל בסוף הגל הראשון (לאחר ויכוח אם מישהו בפורום) הלכתי לבדוק ומצאתי חמישה נפטרים משכונת מאה שערים, זה מספר גדול בלי פרופרציה לגודלה של השכונה, ולמספר הנפטרים בשאר השכונות, (תוך כדי אני נזכר עתה גם בנס שה' עשה להם עם מרן הגאב"ד שליט"א).

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 3:57 pm
על ידי סגי נהור
הטענה לא מובנת כלל. אי ההקפדה על מסכות וכו' כשלעצמה איננה גורמת להדבקה, כשם שאי חגירת חגורת בטיחות איננה גורמת לתאונות דרכים.

אלא שכאשר יש התפרצות, ההתפשטות נעשית מהירה ובלתי נשלטת כשההנחיות לא נשמרות.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 6:14 pm
על ידי זאב ערבות
סגי נהור כתב:ה אי ההקפדה על מסכות וכו' כשלעצמה איננה גורמת להדבקה, כשם שאי חגירת חגורת בטיחות איננה גורמת לתאונות דרכים.


זה כמו שתאמר שסכין לא חותכת מעצמה, אז אינך צריך להזהר כשאתה חותך? מסיכות וחגורות בטיחות באים להגן עליך בשעת הצורך, הבעיה היא שאינך יכול לדעת מראש מתי תהיה שעת הצורך, כך שאם אינך חושש לחייך, אל תלבש חגורה ואל תלבש מסיכה, אך כמו שבחוגרה זה לא תלוי רק בך. אתה יכול להיות הנהג הכי טוב וזהיר בעולם, אך מה תעשה אם פתאום רכב מולך סוטה ואין לך אפשרות לרדת לשוליים? אותו דבר עם מסיכה, אינך יודע עם האדם שעומד לידך נושא את הנגיף, והוא אינו יודע עם אתה נושא אותו, אך כאן אינך יכול לומר אז לא אלבש מסיכה ולא איכפת לי אם אדבק, כיוון שיש לך גם אחריות לא להדביק אחרים ואם תאמר זו לא הבעיה שלי, שהם ילבשו מסיכות - אם כל אחד יאמר כך לאן נגיע. האם לראשי הישיבות יש הבטחה שתלמידיהם לא יפגעו? כמו שהם צריכים לדאוג שיש נקיון במטבח הישיבה שהבחורים לא יקבלו הרעלה, כך הם צריכים לדאוג לבריאותם בכותלי הישיבה, ואם יש חיידק אז צריכים לעשות כל מה שניתן שלא יפגע בבחורים ולא לסמוך שהתורה תגן עליהם, אולי כן אולי לא, עובדה כמה ת"ח נפגעו עד עתה...

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 7:29 pm
על ידי נוטר הכרמים
שוין, כל רגע מישהו לוקח את השיח בתפנית חדה.
אף אדם שפוי לא יטען שאין תועלת בחבישת מסכה,
ושאין לזה שום השפעה על המצב. נקודה.

מאידך, ההפחדות על בסיס יומי מדברות על דברים אחרים ממה שאנחנו חוינו וחוים עד כה,
והדבר בא לידי ביטוי בפרט בציבורים בהם לא שמרו על הכללים.
הנתונים בלי שנכנסים לעומק - לא שוים מאומה. וכבר דובר בזה.
חמשה נפטרים ממאה שערים לא אומר כלום. צריך לברר את גילם ואת מצבם וכו'.

האם יש כאן מישהו שמזדהה עם הקריקטורות ההזויות שקיבלנו היום ואתמול בדואר (בחוברת של העיריה ובחינמון יום ג')
המציגות אדם ללא מסיכה כ'שאהיד' הלבוש בחגורת נפץ וכרוצח המונים, לא פחות.

האם מוכרחים לשלוח את ההגיון לחל"ת?

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 7:44 pm
על ידי חד ברנש
סליחה שאני שובר את קבלתי, שלא להגיב באשכולות קורונאיים, אבל הסקרנות 'הורגת' אותי.
איני יושב בתוך עמי, וברצוני לדעת עד כמה באמת הישיבות הגדולות לא פעילות, ואם יש הבדל בין הליטאיות לחסידיות (הבנתי שכן) ולספרדיות.
יש מספרים ברורים? לפחות בנוגע לישיבות הגדולות, כמה חזרו? כמה לומדים וכמה מבלים בחוץ?
מספרים. מספרים. מספרים. לא סיפורים.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 8:08 pm
על ידי איש גבעות
נוטר הכרמים כתב:שוין, כל רגע מישהו לוקח את השיח בתפנית חדה.
אף אדם שפוי לא יטען שאין תועלת בחבישת מסכה,
ושאין לזה שום השפעה על המצב. נקודה.

מאידך, ההפחדות על בסיס יומי מדברות על דברים אחרים ממה שאנחנו חוינו וחוים עד כה,
והדבר בא לידי ביטוי בפרט בציבורים בהם לא שמרו על הכללים.
הנתונים בלי שנכנסים לעומק - לא שוים מאומה. וכבר דובר בזה.
חמשה נפטרים ממאה שערים לא אומר כלום. צריך לברר את גילם ואת מצבם וכו'.

האם יש כאן מישהו שמזדהה עם הקריקטורות ההזויות שקיבלנו היום ואתמול בדואר (בחוברת של העיריה ובחינמון יום ג')
המציגות אדם ללא מסיכה כ'שאהיד' הלבוש בחגורת נפץ וכרוצח המונים, לא פחות.

האם מוכרחים לשלוח את ההגיון לחל"ת?


הרב הנוטר

אף אחד לא באמת חושב שמי שמסתובב בלי מסכה הוא באמת כמו מחבל עם חומרי נפץ.
אבל מכיון שישנם אנשים המזלזלים בעטיית המסכה והחשש פן יוציאו מישהו להורג בהבל פיהם הוא חשש אמיתי שאין לזלזל בו כלל, נאלצו מוציאי החוברות הנ"ל להמחיש זאת באופן שיובן לכולם.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 8:30 pm
על ידי נוטר הכרמים
איש גבעות כתב:הרב הנוטר
אף אחד לא באמת חושב שמי שמסתובב בלי מסכה הוא באמת כמו מחבל עם חומרי נפץ.
אבל מכיון שישנם אנשים המזלזלים בעטיית המסכה והחשש פן יוציאו מישהו להורג בהבל פיהם הוא חשש אמיתי שאין לזלזל בו כלל, נאלצו מוציאי החוברות הנ"ל להמחיש זאת באופן שיובן לכולם.

המחשות כאלו מופרכות לא פועלות את פעולתם, ודאי לא אצל המזלזלים.
זה מועיל רק להגביר את מפלס הזעם כנגדם אצל הציבור.
אולי זה גם חשוב.

יש רופא מאוד ידוע וותיק בבני ברק, שקוראים לו ד"ר פלוצ'ניק. הוא גם רופא של גדולי ישראל, בע"ת מנתיבות עולם.
הוא אומר, ובהגיון רב, שערך חבישות המסכות ברחוב נמוך מאוד עד בלתי קיים, העיקר זה ללבוש במקומות הסגורים.
ההפגזות האלו לא תורמות הרבה לחבישה בפנים, אלא בחוץ, את זה כבר האכיפה עושה (בבני ברק).

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 10:12 pm
על ידי זאב ערבות
שמעתי השבוע את הוורט הזה:
תסמיני הקורונה:
א.  נשימה
ב.  חום
ג.  שיעול
ר"ת נחש
 
הוראות משרד הבריאות:
א.  נקיון
ב.  חבישת מסיכה
ג.  שני מטר
ר"ת נחש
 
וע"ז אמרו חז"ל וכי נח"ש ממית או נח"ש מחיה?
אלא בשעה שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את ליבם לאביהם שבשמים היו מתרפאין.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 10:38 pm
על ידי נוטר הכרמים
אני מתנדב לפרשן את ההנחיות החדשות מטעם משה"ב, האמורות כביכול לשמור על שלום הציבור.

ובכן חתונות עד 250 איש (בעשרת הימים הקרובים, קרי: עד י"ז בתמוז...) לעומת הלויות עד 50 איש, וכן נוכחות בבתי כנסת.
ניחא, לא נפתח דיון על בתי כנסת, שמעו נא רבותי דיינים מומחים, היכן קיים סיכון גבוה יותר, באירוע במקום סגור (לכל היותר, גן אירועים)
עם סעודה ממושכת, ריקודים, וכו' וכו', או הלויה קצרה (יחסית) מתחת כיפת השמים, ללא מגע יד אדם. (ה'מיטה' בתוך רכב הח"ק)?

אלא מאי, לא בריאות אלא משק, צמצום הלויה לא עולה כסף, בטח לא צמצום נוכחות בתפילות בבית כנסת, לעומת חתונות ואירועים שמישהו משלם עליהם
או מפסיד בגללם.
וכי מה זה כבוד שמים או כבוד המת מול כסף?

ואחרי זה יספרו לנו על 'הוראות הרופאים'...

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 10:43 pm
על ידי אוצר בלוס
אם אותם שלא שומרים על הכללים היו עכשיו לובשים כולם מסכות, היה אפשר להניח שיש להם איזה הגיון,
אבל אם אינם לובשים מסכה אף שאינו גורם לשום ביטול תורה ובטול תפילה וכדומה
מוכח שהם סתם אנרכיסטים או שרוצים לעשות הפוך מכולם.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 10:48 pm
על ידי נוטר הכרמים
זאב ערבות כתב:שמעתי השבוע את הוורט הזה:
תסמיני הקורונה:
א.  נשימה
ב.  חום
ג.  שיעול
ר"ת נחש
 
הוראות משרד הבריאות:
א.  נקיון
ב.  חבישת מסיכה
ג.  שני מטר
ר"ת נחש
 
וע"ז אמרו חז"ל וכי נח"ש ממית או נח"ש מחיה?
אלא בשעה שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את ליבם לאביהם שבשמים היו מתרפאין.

יפה. עדיף נחש מאשר משה.
באחד החיידרים הגדולים בירושלים עשו מש"ה (מ'סכה, ש'ני מטר, ה'גיינה) אמת ותורתו אמת.
טעם חמצמץ.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 11:06 pm
על ידי מענה איש
רק שאת הנחש משה עשה

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 11:11 pm
על ידי לבי במערב
אך חזקי' כתתו, כשראה שעלולים לטעות אחריו... וד"ל.
משא"כ במשה ותורתו, שהם אמת נצחית לעד ולעולמי עולמים, בלי שינוי כלל.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ג' יוני 30, 2020 11:57 pm
על ידי איש גבעות
נוטר הכרמים כתב:אני מתנדב לפרשן את ההנחיות החדשות מטעם משה"ב, האמורות כביכול לשמור על שלום הציבור.

ובכן חתונות עד 250 איש (בעשרת הימים הקרובים, קרי: עד י"ז בתמוז...) לעומת הלויות עד 50 איש, וכן נוכחות בבתי כנסת.
ניחא, לא נפתח דיון על בתי כנסת, שמעו נא רבותי דיינים מומחים, היכן קיים סיכון גבוה יותר, באירוע במקום סגור (לכל היותר, גן אירועים)
עם סעודה ממושכת, ריקודים, וכו' וכו', או הלויה קצרה (יחסית) מתחת כיפת השמים, ללא מגע יד אדם. (ה'מיטה' בתוך רכב הח"ק)?

אלא מאי, לא בריאות אלא משק, צמצום הלויה לא עולה כסף, בטח לא צמצום נוכחות בתפילות בבית כנסת, לעומת חתונות ואירועים שמישהו משלם עליהם
או מפסיד בגללם.
וכי מה זה כבוד שמים או כבוד המת מול כסף?

ואחרי זה יספרו לנו על 'הוראות הרופאים'...


נכון שזה נשמע לא טוב.
אבל מצב המשק אמור להטריד גם אותנו.
בסופו של דבר מצב המשק משפיע גם על תוחלת החיים.
גם בהלכה יש מקום גדול מאד לשיקולי פרנסה.
חז"ל התירו לקרוא קריאת שמע על אילן למרות שקשה לכוון שם.
התירו לקצר בברכת המזון וכדו' משיקולי פרנסה.
אלא מאי??
זו לא נוגע לפרנסתך שלך, הרב הנוטר.
אתה כנראה לא מתפרנס מהפקת אירועים.
אבל מה לעשות שישנם מאות אלפי איש שפרנסתם תלויה בשאלה האם יתקיימו אירועים של 250 איש באולמות, והמדינה כמדינה חייבת לדאוג לפת לחמם.

במילים אחרות: מספיק כבר עם הטהרנות המזויפת הזאת.
כן. בהחלט. פרנסה זה שיקול גדול מאד מאד.
עם דף גמרא לא מאכילים פיות של ילדים רעבים. עם אירועים באולמות -כן!

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:21 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
איש גבעות כתב:במילים אחרות: מספיק כבר עם הטהרנות המזויפת הזאת.
כן. בהחלט. פרנסה זה שיקול גדול מאד מאד.
עם דף גמרא לא מאכילים פיות של ילדים רעבים. עם אירועים באולמות -כן!


לא חושב שמישהו מזלזל בשיקולי פרנסה, וידועים גם דברי הנוב"י בתשו' וכו' וכו'.
אבל אצלינו הערך הגדול ביותר, החשוב ביותר, זה תורה ורצון ה' ית'.
יותר מפרנסה ויותר מכל שיקול אחר שבעולם.
ואם זה יותר מפרנסה, זה לא אומר ששיקול פרנסה זה לא שיקול.

במילים אחרות אתה אומר: פיקו"נ דוחה רק תורה.
ע"ז הבאתי במקו"א דברי החזו"א שאמר, שפיקו"נ אינו דוחה רק תורה. ודוק.

אגב הוגבלה התקהלות בבתי כנסיות, כאשר רק 32 חולים באו מבתי כנסיות, בעוד שמארועים וממוסדות להשכלה גבוהה היה כמה מאות! ואת אלו כמובן לא הגבילו.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:23 am
על ידי שייף נפיק
נוטר הכרמים כתב:
איש גבעות כתב:הרב הנוטר
אף אחד לא באמת חושב שמי שמסתובב בלי מסכה הוא באמת כמו מחבל עם חומרי נפץ.
אבל מכיון שישנם אנשים המזלזלים בעטיית המסכה והחשש פן יוציאו מישהו להורג בהבל פיהם הוא חשש אמיתי שאין לזלזל בו כלל, נאלצו מוציאי החוברות הנ"ל להמחיש זאת באופן שיובן לכולם.

המחשות כאלו מופרכות לא פועלות את פעולתם, ודאי לא אצל המזלזלים.
זה מועיל רק להגביר את מפלס הזעם כנגדם אצל הציבור.
אולי זה גם חשוב.

יש רופא מאוד ידוע וותיק בבני ברק, שקוראים לו ד"ר פלוצ'ניק. הוא גם רופא של גדולי ישראל, בע"ת מנתיבות עולם.
הוא אומר, ובהגיון רב, שערך חבישות המסכות ברחוב נמוך מאוד עד בלתי קיים, העיקר זה ללבוש במקומות הסגורים.
ההפגזות האלו לא תורמות הרבה לחבישה בפנים, אלא בחוץ, את זה כבר האכיפה עושה (בבני ברק).

מי שלא הולך ברחוב לא מקפיד גם בפנים. ומה אם הוא מדבר ברחוב? או נמצא בסביבת חולה?
פלא!

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:29 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
חד ברנש כתב:סליחה שאני שובר את קבלתי, שלא להגיב באשכולות קורונאיים, אבל הסקרנות 'הורגת' אותי.
איני יושב בתוך עמי, וברצוני לדעת עד כמה באמת הישיבות הגדולות לא פעילות, ואם יש הבדל בין הליטאיות לחסידיות (הבנתי שכן) ולספרדיות.
יש מספרים ברורים? לפחות בנוגע לישיבות הגדולות, כמה חזרו? כמה לומדים וכמה מבלים בחוץ?
מספרים. מספרים. מספרים. לא סיפורים.


לא יודע להשיב על מספרים.
אני כן יכול לומר בוודאות על מה שאני רואה בעיניי, עשרות בחורים שלא חזרו לישיבות.
ומדובר על ישיבות ספרדיות. ליטאיות וחסידיות אינני יודע אישית.
מהם רבים שגם ל"א לא יחזרו לישיבות, הם כבר עובדים, זה בכה וזה בכה, ומצאו להם חברים חדשים, וקנו מכשירים מתקדמים יותר, וכו'.
חושבני שלא אגזים אם אומר שמתרחשת כאן שואה רוחנית לרבים רבים מבחורי הישיבות (ספרדיים, בעיקר מערי הפרפריה וכו'). והלוואי הלוואי שיתברר בעתיד שטעיתי.

ואם זה מה שאני מכיר, ומישיבות טובות בערך, הרי שמדובר על סדר גודל של מאות אם לא יותר.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 1:26 am
על ידי זאב ערבות
האם הם היו בישיבות כיון שרצו להיות שם או מסיבות אחרות? מי שבאמת רוצה ואוהב ללמוד חזר לישיבה ולומד גם כשאין ישיבה, בין אם זה בין הזמנים או קורונה או כל סיבה אחרת, אצלו כדבריך התורה היא הדבר החשוב מכל כמו חמצן.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 8:41 am
על ידי איש גבעות
זאב ערבות כתב:האם הם היו בישיבות כיון שרצו להיות שם או מסיבות אחרות? מי שבאמת רוצה ואוהב ללמוד חזר לישיבה ולומד גם כשאין ישיבה, בין אם זה בין הזמנים או קורונה או כל סיבה אחרת, אצלו כדבריך התורה היא הדבר החשוב מכל כמו חמצן.


אין ספק שהקורונה עשתה בירור גדול מאד בכל הנוגע למידת הקשר של הבחור לתורה.
אבל כידוע בדורנו אף אחד לא מחפש לעשות בירורים.
כולם בורחים מהבירור כבורח מפני אש.
התפיסה היא שאנו בעיצומה של סערה רוחנית עצומה וכל מי שמצליח להחזיק באיזה שהוא אופן בקרש הצלה נאחז בו.
זה לא הזמן לבדוק כמה אתה טוב בשחייה.

כל זה כמובן מהצד שלנו, כבני אדם. אין זה מתפקידנו ליזום את הבירור.
אבל מצידו של הקב"ה זה כנראה כבר סיפור אחר לגמרי.
הוא מצידו מטלטל אותנו טלטלה עזה שמבררת אותנו ברר היטב.
מי באמת מחזיק בעץ החיים ומי מתערסל שם להנאתו...

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 8:53 am
על ידי נוטר הכרמים
בוקר טוב.
הרי אין באמת ויכוח בינינו שהמצב לא שפיר, הקורונה היא לא שפעת, ויש לעשות הכל למניעת התפשטותה.
ומאידך, אין ויכוח ביחס למחיר הרוחני והקיומי שגובה המציאות של בחורים ללא מסגרת, ברמות השונות.
הויכוח הוא סביב הגדרת המצב כ'פיקוח נפש', מה יותר מוגדר כפיקוח נפש,
ובזה אני טוען שלמרות שהעיתון מצייר קריקטורות שמייצגות פיקו"נ, האוירה וההנהגה בפועל רחוקים מזה.
פגש אותי אחד עכשיו, הוא מספר לי שעבר אתמול על יד חתונת ויז'ניץ - מרכז,
שאלתי אותו על המסכות, הבנתי ממנו שחלק עם וחלק בלי,
אבל מי מדבר בכלל על הגבלת משתתפים או מרחק...

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 9:02 am
על ידי ברוז
רוב ככל הישיבות החסידיות פועלות כרגיל וכשגרה, לרבות ארוחות משותפות ושירותי פנימיה.

ישיבות גור וויזניץ תוך שמירת הנחיות משה"ב פחות או יותר.

היתר, ללא.

ברוב הישיבות בחורי חו"ל טרם שבו.

יש אחוז קטן מאוד של תלמידים נעדרים, מהם בנים לחרדתיים, מהם בנים לאוכלוסיות בסיכון.

רוב הציבור החסידי כהיום לא הולך להיבדק, מלבד חלק מבני הקהילות הנ"ל. במקרה של תסמינים נשארים בבית, ובחלוף התסמינים יוצאים לחפשי.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 9:35 am
על ידי איש גבעות
כך קונים ביושר את היחס העוין לציבור החרדי.
אחר כך גם זועקים את זעקת הקוזק הנגזל
למה רק עלינו מטילים סגר??
למה נטפלים רק לישיבות??
הנה, התשובה כאן. הודאת בעל דין של הרב הברוז.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 9:49 am
על ידי עזריאל ברגר
אוצר בלוס כתב:אם אותם שלא שומרים על הכללים היו עכשיו לובשים כולם מסכות, היה אפשר להניח שיש להם איזה הגיון,
אבל אם אינם לובשים מסכה אף שאינו גורם לשום ביטול תורה ובטול תפילה וכדומה
מוכח שהם סתם אנרכיסטים או שרוצים לעשות הפוך מכולם.

א. המסכה מאוד מפריעה ולא נוחה, ובפרט כשמזיעים.
ב. המסכה מזיקה בזה שהיא מפריעה לתהליך הנכון של הנשימה שנועד לסלק פסולת מהגוף, ומי שהולך עם מסכה - נושם את כל הפסולת חזרה.
ג. שמעתי אומרים שרוב המדינות המפותחות אינן אוכפות מסכה, וצ"ע מפני מה אצלנו זה נהיה "פיקוח נפש", ועד כדי כך שחייבים לעטות מסכה אפילו ברחוב!

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 10:44 am
על ידי סגי נהור
איש גבעות כתב:
ברוז כתב:רוב ככל הישיבות החסידיות פועלות כרגיל וכשגרה, לרבות ארוחות משותפות ושירותי פנימיה.

ישיבות גור וויזניץ תוך שמירת הנחיות משה"ב פחות או יותר.

היתר, ללא.

ברוב הישיבות בחורי חו"ל טרם שבו.

יש אחוז קטן מאוד של תלמידים נעדרים, מהם בנים לחרדתיים, מהם בנים לאוכלוסיות בסיכון.

רוב הציבור החסידי כהיום לא הולך להיבדק, מלבד חלק מבני הקהילות הנ"ל. במקרה של תסמינים נשארים בבית, ובחלוף התסמינים יוצאים לחפשי.


כך קונים ביושר את היחס העוין לציבור החרדי.
אחר כך גם זועקים את זעקת הקוזק הנגזל
למה רק עלינו מטילים סגר??
למה נטפלים רק לישיבות??
הנה, התשובה כאן. הודאת בעל דין של הרב הברוז.

אמת!

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 11:24 am
על ידי ישא ברכה
ברוז כתב:רוב ככל הישיבות החסידיות פועלות כרגיל וכשגרה, לרבות ארוחות משותפות ושירותי פנימיה.

ישיבות גור וויזניץ תוך שמירת הנחיות משה"ב פחות או יותר.

היתר, ללא.

ברוב הישיבות בחורי חו"ל טרם שבו.

יש אחוז קטן מאוד של תלמידים נעדרים, מהם בנים לחרדתיים, מהם בנים לאוכלוסיות בסיכון.

רוב הציבור החסידי כהיום לא הולך להיבדק, מלבד חלק מבני הקהילות הנ"ל. במקרה של תסמינים נשארים בבית, ובחלוף התסמינים יוצאים לחפשי.

אם זה נכון, אז הרב איש גבעות, צודק לחלוטין.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 11:33 am
על ידי עני בן פחמא
יתכן וזו הסיבה שבתולדות אהרן ממשיכים כרגיל, מפני שיש שם חולים רק הם לא נבדקים, נניח בא אחד חולה (בלי תסמינים), הוא הדביק 3, אחד מהם עם תסמינים והוא ישאר בבית, השנים האחרים ידביקו עוד וכו', לבסוף יתכן ומתוך 100 איש חולים אף אחד לא יפטר, ולבית חולים יגיעו רק 5. אם כך הם הרוויחו לפחות שהם מחוסנים.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 11:37 am
על ידי מקדש מלך
נוטר הכרמים כתב:אני מתנדב לפרשן את ההנחיות החדשות מטעם משה"ב, האמורות כביכול לשמור על שלום הציבור.

ובכן חתונות עד 250 איש (בעשרת הימים הקרובים, קרי: עד י"ז בתמוז...) לעומת הלויות עד 50 איש, וכן נוכחות בבתי כנסת.
ניחא, לא נפתח דיון על בתי כנסת, שמעו נא רבותי דיינים מומחים, היכן קיים סיכון גבוה יותר, באירוע במקום סגור (לכל היותר, גן אירועים)
עם סעודה ממושכת, ריקודים, וכו' וכו', או הלויה קצרה (יחסית) מתחת כיפת השמים, ללא מגע יד אדם. (ה'מיטה' בתוך רכב הח"ק)?

אלא מאי, לא בריאות אלא משק, צמצום הלויה לא עולה כסף, בטח לא צמצום נוכחות בתפילות בבית כנסת, לעומת חתונות ואירועים שמישהו משלם עליהם
או מפסיד בגללם.
וכי מה זה כבוד שמים או כבוד המת מול כסף?

ואחרי זה יספרו לנו על 'הוראות הרופאים'...

אני מתנדב לפרשן את ההשגות החדשות של הרב נוטר הכרמים להנחיות משרד הבריאות (או כפי שיש מקפידים לכנותו, "משה"ב").

ברור שיש שסוברים שצריך לדרוש כל מעשיהם לגנאי, ואיני מפקפק בהגיון שבכך (אם כי לא קבלתי מרבותי כן).
אבל מי שירצה להבין את הגיון משרד הבריאות אסביר לו.

הצורך של החתן והכלה בשמחה הוא קריטי ולא יכולים להתעלם ממנו. אבל המת בעולם האמת, ושמח שממעטים בכבודו להציל נפשות.
ופוק חזי כמה חתונות נתפסו בגנב גם בימי הסגר הקשים (וכבר העלו על זה שיר ב"אשירה נא לידידי"). ולא מצינו כן בלויות.

לגבי צמצום בתי כנסת, הרי מתירים עד 50 איש? וכי מישהו מכיר אדם שמקפיד על "ברוב עם" של מאה איש, ואפילו בימים כתיקונם?

וכי תאמרו, וכי קצרה יד שכלו של הרב הנוטר מהבין כל אלה? חלילה. והרי יודע לסנגר על מהלכי חוגו ברוב תושייה, וישים כל מעקב למישור, ולא קצרה ידו.
אלא שיש מרבותינו שדורשים לגנאי, ויש שדורשים לשבח. ויש שאינם דורשים כלל. ואולי היה כדאי לדון כיצד יש לדרוש, אבל הנידון לעוס מידי, ועל כן הוא מוצא תחפושות מתחדשות לרוב.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 11:42 am
על ידי עני בן פחמא
יש להעיר נקודה נוספת, עולם התורה כרגע לוקה בחסר, וזה נמשך רב, ולצערנו זה ימשל עד שימצא חיסון ע"י איזה גוי אחד, ואיך אנו נעמוד בדרשות חיזוק בחודש אלול ובשבתות חיזוק ע"י אגוני החזרה בתשובה, ונאמר להם שהתורה היא סם החיים והיא נותנת את הקיום לכל העולם, הלא הם יאמרו מיד "איך היה השטייגען שלכם בזמן הקורונה, בקושי תפקדתם, הייתם תלויים בפרופסור בלב בלה שהצליח למצוא את התרופה שהיא זו שהצילה את העולם, לא הישיבות, אלא הפרופסור". אוי לה לאותה בושה.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 4:13 pm
על ידי חרסון
ברוז כתב:רוב הציבור החסידי כהיום לא הולך להיבדק, מלבד חלק מבני הקהילות הנ"ל. במקרה של תסמינים נשארים בבית, ובחלוף התסמינים יוצאים לחפשי.


מַה נֹּאמַר לַאדֹנִי מַה נְּדַבֵּר וּמַה נִּצְטַדָּק הָאֱלֹהִים מָצָא אֶת עֲו‍ֹן עֲבָדֶיךָ

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 7:11 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הבנתי את הכאב של הרב קארפ, והוא כאבו של כל שוחר תורה באמת.
אמנם בנוגע להנהגה בפועל אין זה משנה מאומה. חשיבות המצוה איננה קובעת את הלכותיה. בשו"ע מבואר שמשום מנהג קל לשם אבילות על משה רבינו, אין קובעים מדרש בין מנחה למעריב בשבת בצהריים, על אף הפסד התורה בציבור, ובירור ההלכות, וכל חשיבות הלימוד בבית המדרש. איך תידחה על ידי מנהג קל? אין זה קושיא, ואין צריכים תירוץ.
אם אכן היה חיוב להקשיב לרופאים, או ספק חיוב, אין שום דיון בחשיבות התפלה בציבור והצלת הבחורים מהאיסור החמור והנורא ללכת לעבוד. אמנם אין כן הדברים כלל, וכל שלא ידון על גופו של החיובים, אין בדבריו שום ערך כלל.
אכן כבר העיר הרב איש ספר כהוגן, איה המה המנהיגים? איפוא הם אנשי מסירות נפש הדואגים לסכור כל חור בהציבור שלנו? שיפסיקו לקשקש על אינטרנט ויכניסו את מרצם וישקיעו את זמנם לסדר ישיבות וחדרים כהוגן, שיוכלו הילדים והבחורים ללמוד כפי האפשרות, תוך כדי שמירת הכללים. מרחוק ראיתי שבארץ התקדמו הרבה יותר מבחו"ל, ולדוגמא אקח את ענין הקפסולות שאינה קיימת כלל בחו"ל, וכל הישיבות או שנשארו סגורות, או שיצאו למדינה אחרת שכבר פתחו. אמנם עיקר ההשתדלות אצל הממשלה היתה על ענין הקעמפים, משום הפסד הממון, וכדי בזיון וקצף.
ובענין המסכות, דיברתי עם פקיד בבנק שאמר לי שמתרגלים לזה אחרי כמה ימים. אכן, כאשר נכנסים לחנות עם מסיכה, אין זה הרגשה נעימה (וקונים פחות). אבל לאחר כמה ימים שלימים של לבישת מסכת (בפנים, בחדר ממוזג), מתרגלים לזה. ואם לא עושים אלא דבר אחד בענין זה, הייתי ממליץ לענוד מסיכה, שהתועלת שלה הוא יותר מכל דבר אחר. לא מאה אחוז, אבל לא צריכים מאה אחוז, ודו"ק.
ואשתף עמכם הרגשה אישית. בעת הסגר, הצלחתי ללמוד להתפלל ולעבוד הרבה יותר מאחרי הסגר. אחרי שנפתח כמעט הכל, קשה לי מאד להתרכז, ובפרט בעבודתי. אין לי מושג מאין זה מגיע, אמנם המציאות עומדת לבא ולטפח על פני אם לא אמצא תרופה.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 7:41 pm
על ידי שש ושמח
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:חשיבות המצוה איננה קובעת את הלכותיה. בשו"ע מבואר שמשום מנהג קל לשם אבילות על משה רבינו, אין קובעים מדרש בין מנחה למעריב בשבת בצהריים, על אף הפסד התורה בציבור, ובירור ההלכות, וכל חשיבות הלימוד בבית המדרש. איך תידחה על ידי מנהג קל? אין זה קושיא, ואין צריכים תירוץ.

ח"ו שהיו מבטלים תורה מפני מנהג קל כזה.
אלא שממילא אין קובעים מדרש כל היום אלא חלק ממנו, ואין שום ביטול תורה במה שנהגו לקבוע המדרש דווקא בזמנים אחרים. [ובאמת מסתבר שהמנהג נוצר ע"י סיבות אחרות שלא היה נוח לקבוע אז מדרש, והטעם נוצר אחרי שנוצר המנהג]

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 7:45 pm
על ידי זאב ערבות
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הבנתי את הכאב של הרב קארפ, והוא כאבו של כל שוחר תורה באמת.
אמנם בנוגע להנהגה בפועל אין זה משנה מאומה. חשיבות המצוה איננה קובעת את הלכותיה. בשו"ע מבואר שמשום מנהג קל לשם אבילות על משה רבינו, אין קובעים מדרש בין מנחה למעריב בשבת בצהריים, על אף הפסד התורה בציבור, ובירור ההלכות, וכל חשיבות הלימוד בבית המדרש. איך תידחה על ידי מנהג קל? אין זה קושיא, ואין צריכים תירוץ.
אם אכן היה חיוב להקשיב לרופאים, או ספק חיוב, אין שום דיון בחשיבות התפלה בציבור והצלת הבחורים מהאיסור החמור והנורא ללכת לעבוד. אמנם אין כן הדברים כלל, וכל שלא ידון על גופו של החיובים, אין בדבריו שום ערך כלל.
אכן כבר העיר הרב איש ספר כהוגן, איה המה המנהיגים? איפוא הם אנשי מסירות נפש הדואגים לסכור כל חור בהציבור שלנו? שיפסיקו לקשקש על אינטרנט ויכניסו את מרצם וישקיעו את זמנם לסדר ישיבות וחדרים כהוגן, שיוכלו הילדים והבחורים ללמוד כפי האפשרות, תוך כדי שמירת הכללים. מרחוק ראיתי שבארץ התקדמו הרבה יותר מבחו"ל, ולדוגמא אקח את ענין הקפסולות שאינה קיימת כלל בחו"ל, וכל הישיבות או שנשארו סגורות, או שיצאו למדינה אחרת שכבר פתחו. אמנם עיקר ההשתדלות אצל הממשלה היתה על ענין הקעמפים, משום הפסד הממון, וכדי בזיון וקצף.
ובענין המסכות, דיברתי עם פקיד בבנק שאמר לי שמתרגלים לזה אחרי כמה ימים. אכן, כאשר נכנסים לחנות עם מסיכה, אין זה הרגשה נעימה (וקונים פחות). אבל לאחר כמה ימים שלימים של לבישת מסכת (בפנים, בחדר ממוזג), מתרגלים לזה. ואם לא עושים אלא דבר אחד בענין זה, הייתי ממליץ לענוד מסיכה, שהתועלת שלה הוא יותר מכל דבר אחר. לא מאה אחוז, אבל לא צריכים מאה אחוז, ודו"ק.
ואשתף עמכם הרגשה אישית. בעת הסגר, הצלחתי ללמוד להתפלל ולעבוד הרבה יותר מאחרי הסגר. אחרי שנפתח כמעט הכל, קשה לי מאד להתרכז, ובפרט בעבודתי. אין לי מושג מאין זה מגיע, אמנם המציאות עומדת לבא ולטפח על פני אם לא אמצא תרופה.

ואוסיף על דבריך, שכידוע יש אלפי בחורים שבבניקים מכל מיני סוגים (עוד הרבה מלפני הקורונה) והאם קמה על כך צעקה כיצד מפקירים אותם, או אותם תלמידים שנזרקים מהישיבות ואין לדעת מה יקרה להם, אז מה פתאום כעת נזעקים, בפרט שכאן מדובר בסכנה מוחשית ולא משנה מה הציבור חושב על כך, וירוסים לא קוראים מחשבות ולא משנה להם מה אומר ר"י זה או אחר.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 8:10 pm
על ידי איש גבעות
איש גבעות כתב:כעת פורסם כי בישיבת בית מתתיהו שלא פעלה על פי מתווה הקפסולות כבר התגלו 22 חולים, כשהמספר עוד עתיד כפי הנראה לעלות.
מה שמוכיח שהסכנה עדיין קיימת.


עדכון:
מספר החולים המאומתים עלה ל 53.

זה מסוג האירועים שמקרבים אותנו לארץ המגף בצעדי ענק...

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 8:22 pm
על ידי ברוז
איש גבעות כתב:עדכון:
מספר החולים המאומתים עלה ל 53.

זה מסוג האירועים שמקרבים אותנו לארץ המגף בצעדי ענק...

יותר מהאירוע בגימנסיה בירושלים?...

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 8:54 pm
על ידי ידידך - נעים ההליכות
עזריאל ברגר כתב:
אוצר בלוס כתב:אם אותם שלא שומרים על הכללים היו עכשיו לובשים כולם מסכות, היה אפשר להניח שיש להם איזה הגיון,
אבל אם אינם לובשים מסכה אף שאינו גורם לשום ביטול תורה ובטול תפילה וכדומה
מוכח שהם סתם אנרכיסטים או שרוצים לעשות הפוך מכולם.

א. המסכה מאוד מפריעה ולא נוחה, ובפרט כשמזיעים.
ב. המסכה מזיקה בזה שהיא מפריעה לתהליך הנכון של הנשימה שנועד לסלק פסולת מהגוף, ומי שהולך עם מסכה - נושם את כל הפסולת חזרה.
ג. שמעתי אומרים שרוב המדינות המפותחות אינן אוכפות מסכה, וצ"ע מפני מה אצלנו זה נהיה "פיקוח נפש", ועד כדי כך שחייבים לעטות מסכה אפילו ברחוב!

המסכות עם רק חלק קטן מהבעיות שהקורונה הביא איתו, אבל מה לעשות צריך להציל נפשות, אם לא ישימו מסיכות ולא יסגרו ישיבות ובתי ספר שהקורונה מתפשט בהם, הקורונה תתפשט יותר ויותר ויהיה פה אלפי מתים, חייבים לעצור את ההתפשטות.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

פורסם: ד' יולי 01, 2020 9:05 pm
על ידי איש גבעות
ברוז כתב:
איש גבעות כתב:עדכון:
מספר החולים המאומתים עלה ל 53.

זה מסוג האירועים שמקרבים אותנו לארץ המגף בצעדי ענק...

יותר מהאירוע בגימנסיה בירושלים?...


לא. אותו דבר בדיוק.
מאידך אם האירוע היה קורה בישיבה חסידית כנראה שזה היה חמור שבעתיים.
על פי עדותך, בישיבות החסידיות מעדיפים להכיל את האירוע בקהילה.
מיותר לציין מה עלולות להיות התוצאות...