מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
ברוז
הודעות: 1366
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

פסק דין: "אדם שנלקחה ממנו בדיקה חייב לענות בשבת לטלפון בשינוי"

הודעהעל ידי ברוז » ד' מרץ 18, 2020 10:21 pm

.
קבצים מצורפים
WhatsApp-Image-2020-03-18-at-20.31.59.jpeg
WhatsApp-Image-2020-03-18-at-20.31.59.jpeg (103.15 KiB) נצפה 1566 פעמים

תורה מפוארת
הודעות: 443
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

פיוט לשבת החודש ביחיד

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ו' מרץ 20, 2020 10:55 am

בשבת זו פרשת החודש יאמרו בני אשכנז במוסף את הפיוט המתחיל בתיבות 'ראשון אימצת', גבי יוצרות לשבת בפשטות ניתן לאומרם ביחיד תוך כדי תפילתו, אך מה דין המוספין, האם יש לאומרם ביחיד כיון שאיננו על סדר הברכות שבחזרת הש"ץ, ומתי אחר העמידה או שמא אחר התפילה? או שמא להימנע ולא לאומרם כלל?

לבי במערב
הודעות: 1721
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: פיוט לשבת החודש ביחיד

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מרץ 20, 2020 2:06 pm

תורה מפוארת כתב: . . האם יש לאומרם ביחיד כיון שאיננו על סדר הברכות שבחזרת הש"ץ, ומתי אחר העמידה או שמא אחר התפילה? או שמא להימנע ולא לאומרם כלל?

לפענ"ד נראה שיאמרם אחר העמידה. וילע"ע.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 124
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' מרץ 23, 2020 2:14 pm

יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 23, 2020 2:19 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

תורה מפוארת
הודעות: 443
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' מרץ 23, 2020 2:23 pm

עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

ובפרט להלכה שאין ביעור אלא שריפה, ושליחו של אדם כמותו.

בברכה המשולשת
הודעות: 11103
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 23, 2020 3:22 pm

תורה מפוארת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

ובפרט להלכה שאין ביעור אלא שריפה, ושליחו של אדם כמותו.


להלכה ביעור הוא גם מפרר וכו', כדעת רבנן. רק המנהג הוא לשרוף, כדי לקיים את דעת רבי יהודה.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 23, 2020 4:24 pm

בברכה המשולשת כתב:
תורה מפוארת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

ובפרט להלכה שאין ביעור אלא שריפה, ושליחו של אדם כמותו.


להלכה ביעור הוא גם מפרר וכו', כדעת רבנן. רק המנהג הוא לשרוף, כדי לקיים את דעת רבי יהודה.

למיטב זכרוני בספרי האחרונים מתייחסים לזה כאל מחלוקת שלא הוכרעה (ויש בזה נפק"מ להלכה, כגון לגבי ביעור חמץ ביו"ט).

בברכה המשולשת
הודעות: 11103
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 23, 2020 4:50 pm

עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
תורה מפוארת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

ובפרט להלכה שאין ביעור אלא שריפה, ושליחו של אדם כמותו.


להלכה ביעור הוא גם מפרר וכו', כדעת רבנן. רק המנהג הוא לשרוף, כדי לקיים את דעת רבי יהודה.

למיטב זכרוני בספרי האחרונים מתייחסים לזה כאל מחלוקת שלא הוכרעה (ויש בזה נפק"מ להלכה, כגון לגבי ביעור חמץ ביו"ט).


יעויין סימן תמ"ה, שעה"צ ס"ק י"ז, דבשש (ובזה עסקינן כאן) ""הוא רק דעת רש"י וכמעט כל הפוסקים פליגי עליו..."

בר ישראל
הודעות: 168
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בר ישראל » ג' מרץ 24, 2020 7:57 pm

תשובה מהגר"ץ שכטר בנוגע לכמה שאלות העולים על הפרק
Rav Schachter_Corona_1.pdf.pdf.pdf
(80.38 KiB) הורד 56 פעמים

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

הלל ב"זימון"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 24, 2020 8:34 pm

כתב ידידי הרמ"מ והבה ב"הלכה יומית" שהוא מפרסם:
האם יש הנהגות מיוחדות למי שאומר את ההלל ביחיד?

עקב המצב בעולם, עם בהלת נגיף הקורונה ר"ל, כאשר בעוונותינו הרבים מרבית בתי-הכנסת סגורים ולא מתקיימים מניינים כדי למנוע את התפשטות הנגיף, רבים יתפללו את תפילת ראש חודש וההלל ביחידות, ונשאלת השאלה האם קיימת איזו הנהגה שונה באמירת ההלל ביחיד, בעוד תפלה זו מטבעה היא תפלת שבח והלל של ציבור.
ואכן, כתבו הפוסקים שכאשר לא ניתן לומר את ההלל בציבור, ישתדלו לומר את ההלל ב'זימון', כלומר בקרבת שלשה אנשים, כאשר הכוונה המקורית היא לשלשה בני מצוות, אם כי אין חובה לחזר אחריהם. אך בתקופה זו, שגם מ'התקהלות' כזו ממליצים הרופאים להימנע, הרי שמובא בפוסקים שניתן לעשות זאת גם עם בני ביתו, כמו אשתו וילדיו שהגיעו לחינוך, שנכון שיאמרו יחד את ההלל ויאמר עמם פסוקי "הודו לה' כי טוב" וגו' והם ישיבוהו, כמו בציבור.

[מקורות: רמ"א סי' תכב ס"ב ובנו"כ שם. שו"ע אדה"ז סי' תעט ס"ו. נטעי גבריאל הל' יום טוב פמ"ה סי"ג]

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: הלל ב"זימון"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 24, 2020 8:37 pm

עפ"ז לכאורה נשים שמתפללות תמיד בלא מנין - ראוי להן ג"כ לומר את ההלל באופן שאחת אומרת הודו והשאר עונות אחריה.
ותמהני מדוע לא מלמדים אותן שינהגו כך.

ובפרט לפי דברי הביה"ל (תכב ד"ה הלל) ש"חיוב" נשים וגברים בהלל דר"ח וכיו"ב - שווה הוא!

לענין
הודעות: 2693
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הלל ב"זימון"

הודעהעל ידי לענין » ג' מרץ 24, 2020 10:12 pm

מאותו טעם שאינן מזמנות.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1225
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

ליל הסדר בשידור חי

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' מרץ 25, 2020 6:26 am

--
קבצים מצורפים
נזקי הקורנה-ליל הסדר בשידור חי.jpg
נזקי הקורנה-ליל הסדר בשידור חי.jpg (135.91 KiB) נצפה 686 פעמים

ארי שבחבורה
הודעות: 1030
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' מרץ 25, 2020 9:02 am

אפילו הרבנים הליברליים בציונות הדתית יצאו כנגד ההיתר הזה.
כך לדוגמה, כותב הרב אברהם סתיו:
היום כשעשיתי קניות לפסח ברמי-לוי, חלפתי ליד מוצר שהיה כתוב עליו "לאוכלי קטניות בלבד" (והוא אכן היה כזה). בשנים כתיקונן אני עובר למדף הבא בלי לעצור בכלל, אבל הפעם השתהיתי, ולשנייה אחת התגנבה אל לבי המחשבה: רגע, אנחנו עכשיו בתקופה של מגיפה, אולי השנה זה מותר?
זו הייתה מחשבה בלי שום היגיון. הרי ברוך השם לא חסר שום דבר בחנויות. אבל לרגע היא הייתה שם, מסמנת בתמרור אדום את התחושה שיחד עם בתי-הכנסת הסגורים ההלכה כולה ניצבת עתה בסימן שאלה.
ולכן דווקא בימים אלו חשוב לחזור ולומר:
אסור להשתמש בשידורי-וידאו בשבת.
אסור גם להשתמש בהם בחג.
וזה בכלל לא משנה אם האיסור הוא משום כותב ורושם, משום מוליד או מתקן, או 'רק' משום עובדין דחול וזלזול בכבוד היום.
בכל הסוגיות הללו אפשר לדון ולהתווכח, אבל המסקנה הסופית אחת היא, ואינני חושב שיש רב בישראל שיחלוק עליה: אסור לראות טלוויזיה בשבת, אסור לשוחח בטלפון בשבת ואסור גם להשתמש בשידורים חיים בוידאו.
גם לא בימי קורונה.
מצד שני, וגם על הקביעה הזו אין שום רב שיחלוק, פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה, ואיסורים שאינם מן התורה אפשר לעשות גם במקרים של חששות רחוקים או לצורך רפואתו של חולה שאין בו סכנה.
ממילא, בכל מקרה של חולי או של קושי גדול העשוי להביא לידי חולי וסכנה חלילה, אפשר להתיר מגוון רחב של פעולות, ששידורי וידאו חיים הם רק דוגמה אחת מתוכן.
וכאן, נדמה לי שהנימה של הדברים היא קריטית, ונדמה לי שנוסח הפסיקה שפרסמו הרבנים החשובים של אגוד חכמי המערב בא"י עשוי להיות מובן באופן שגוי. לאחר שדנו בקצרה ביסודות האפשריים של האיסור, והראו שיש מקום לפקפק בכל אחד מהם, כתבו במסקנתם בגופן מודגש:
"על כן נראה לנו להתיר, תוך הדגשה שזה רק למצב חרום, ורק לצורך ליל הסדר תש"פ ולמי שזקוק לזה".
מדבריהם ניתן להסיק, שקיים היתר גורף בימי הקורונה לעשות שימוש בשידורי וידאו חיים למען המבוגרים השוהים בבידוד.
אולם המפתח להימנעות מטעויות נמצא בשורה הבאה, שלו היה הדבר תלוי בי הייתי מדגיש דווקא אותה:
"וכשם שמתירים בשבת רפואה לחולה שאינו מסוכן, על מנת לרפא אותו ממחלתו, כך זה".
בדיוק כמו כל איסור, לא פחות ולא יותר. אם יש מצב של חולי או של סכנה – מותר, ואם לאו – אסור. וכשמתלבטים – שואלים רב, או רופא (והכי טוב לשאול את שניהם).
נדמה לי שבימים כתיקונם לא היה כלל צורך לומר זאת. אבל בימים אלו חשוב יותר מתמיד לזכור שההלכה, גם אם לפעמים יש בה אתגרים, היא מתנה גדולה, אי של יציבות ושל חום בעולם שחלקים כל כך גדולים ממנו הולכים ומתערערים.

ארי שבחבורה
הודעות: 1030
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' מרץ 25, 2020 9:05 am

והבוקר התפרסם ראיון עם אחד מחותמי המכתב שיכול ללמד הרבה על מה שעומד מאחורי ההיתר הזה:
הרב אלחרר, רבה של שלומי, הסביר היום (ד') לאתר כיפה, את ההיתר שניתן להשתמש בזום בחג הפסח, לצורך עריכת ליל הסדר עם אנשים מבוגרים שנשאר לבד, על מנת שמצבם הנפשי לא ידרדר.

לגבי הגדרת הפסק אומר הרב, "זה לא פריצת דרך אלא דבר מאוד פשוט, אצל חכמי הספרדים וחלק מרבני אשכנז, כמו ערוך השולחן, הדלקת חשמל ביום טוב הוא דבר מאוד פשוט הלכתית וגם מעשית, החל מהרב עוזיאל שהיה ראשון לציון ואין חולק על זה שכמעט אפשר לומר שאינו צריך הסכמה של אף אחד. כל גדולי הספרדים הוסמכו על ידו, היה גדול ברמה ששום דבר לא מתקרב אליו ואל ההיתר שלו- לכן ההיתר הזה דבר מאוד פשוט".

בנוגע לשאלה, אם זה כל כך פשוט מדוע זה לא קרה עד עכשיו? משיב הרב אלחרר כי זה פשוט לא היה בשיח אבל כן קרה וקורה מדי פעם. לדבריו, "הרב דוד שלוש, רבה של נתניה שהיה תלמיד של הרב עוזיאל, כתב תשובה מאוד מפורטת, בנתניה כל תינוק יודע ביום טוב מדליקים חשמל אם צריך, מה שנדרש לצורך יום טוב, עונג יום טוב, אדם לא יכול להיכנס לחדר וצריך אור, יכול להדליק את האור. מדובר בדברים פשוטים, הרב דוד שלוש, כתב על זה ספר בעל שלושה חלקים שהתיר ממש להדליק את האור.

לגבי הבעיות הנוספות שעמדו בפניהם, אמר על "עובדין בחול", שאכן ההיתר שלהם ניתן רק למצבים מסויימים ותחת הגבלות מסויימות, ומדובר בהיתר קונקרטי לשנת תש"פ בעקבות המצב המיוחד. ברור שההיתר ניתן רק לצורך יום טוב, ומיועד אך ורק בשביל המבוגרים שככל וישארו לבד, מצבם המנטלי ידרדר".

לגבי סכנת "המדרון החלקלק" והחשש לפתיחת פתח, אומר הרב אלחרר כי "מי ששומר תורה ומצוות לא צריך את המכתב וימשיך לעשות את מה שעשה עכשיו, מי שיש לו כבוד אמיתי לחכמים, מבין את ההגבלות ואת הצורך המיוחד, ומי שלא מאמין ומקיים תורה ומצוות, לא צריך את החכמים שיגידו לו מה לעשות".

בנוגע לבעיית ה"מראית עין"- אומר שהבעיה לא קיימת כי כבר הותר השימוש בחשמל ביום טוב, ואפילו הבערת אש במקרים מסויימים, ביום טוב. מי שלא מכיר את מסורת הפסיקה וגדל על סיפורי החכמים הללו, הרב משאש, הרב שלוש, הרב עוזיאל, הדבר לא מהווה חידוש כל כך גדול בשבילו.

לגבי אופן ההחלטה והדיון, הרב מספר שהתקיים דיון של שבועיים, וההיתר ניתן על רקע שאלת תורם, אשר רצה לתרום מחשבים לאנשים מבוגרים לשם שמירה על מצבם המנטלי גם בזמן החג. לדבריו, מבוגרים אלו, שמצבם גם ככה אינו מזהיר, במידה ויצטרכו לקיים את החג לבד, מצבם ידרדר עוד. "מדובר בתרומה טהורה ונקייה, ואין פה חידוש הלכתי כל כך גדול".

לגבי הביקורת על הפסק אומר הרב אלחרר, "קודם כל אני שואל את המבקר אם הוא מכיר את הרב עוזיאל ופסיקותיו ההלכתיות. לדבריו, הראשון לציון היום מספר, בשם אביו ( הרב עובדיה יוסף), ששאלו אותו מי הראשון לציון הגדול בעיניו והוא הזכיר את הרב עוזיאל. מדובר בגדלות הלכתית ותורנית שאנחנו לא מכירים ומבינים בכלל. זה סדר גודל אחר לגמרי ממה שמכירים בזמן שלנו, לא מדובר ברב שכונה נידחת. צריכה להיות יראת כבוד לאנשים שממשיכים מסורת של פסיקה. הרב דוד הכהן סקלי, קדוש עליון, תוספת של יראת שמיים וקדושה וטהרה. כל אלו התירו. נדרשת יראת שמיים וענווה כשמדברים על הרבנים הללו, ואחר כך לקיים את הדיון בבית המדרש.

הרב הוסיף שאין חשש לסחף, מדובר בהזדמנות לספרדים, שלעתים קצת שכחו מי זה הרב משאש, הרב דוד הכהן סקלי, הרב עוזיאל וללמוד את תורתם ושיטתם ולהיזכר במקורותיהם. "מדובר בחשיבה אשכנזית, הדבר הכי קל זה להגיד אסור, זה לא מחייב אותי ללמוד, לא מחייב אותי ללמוד מי זה הרב עוזיאל וספריו, הרב משאש וספריו, אפשר להמשיך עם הזרימה הטבעית של כולם ולהגיד אסור, בלי להעמיק בתורה וללמוד. הרב שלוש העמיק והתייעץ עם מהנדסים וכתב תשובה מאוד עמוקה".

לדבריו: "אולי עכשיו ילמדו באמת לעומק את הדברים ובעיקר ילמדו מהחכמים הללו את יכולתם להעביר ולשמור על המסורת".

הרב אלחרר מוסיף לסיום, שהיה באמת כדאי לעסוק ולדבר על שיעור "כזית" בליל הסדר, אשר גורם לאנשים רק לחשוב איך יצליחו לאכול ולשרוד את ליל הסדר עד הסוף. לדבריו, אם משה רבינו היה בא, לא בטוח שהיה מכיר את התורה שהוא נתן, אנשים רק מנסים לשרוד את מצת המכונה של הכזית, שאוכלים ארבע פעמים בליל הסדר, כאשר השיעור האמיתי הוא מועט הרבה יותר. ניתן לראות זאת בעצי הזית שגדלים בגליל ומניבים זיתים. אם כבר לדבריו, זה מהווה "חידוש" גדול הרבה יותר.

שש ושמח
הודעות: 947
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' מרץ 25, 2020 10:29 am

אולי בנושא ההלכתי א"א להוכיח את הטעות [וכמ"ש הרמב"ן שאין חכמת התורה כחכמת התשבורת], אבל כשרואים במכתב את הקטע הזה
אשר לחשש שיבואו להשתמש בזה בימים טובים אחרים שלא לצורך זה, ברור לכולם שכל ההיתר הוא לשעת חירום בלבד

שברור שהוא שקר מבחינה עובדתית, ואחוזים גבוהים מהאנשים הפשוטים שיסמכו על היתר זה כעת יבואו להקל בשאר ימים טובים, ובפרט כשראיתי את הראיון מעלי שבו אומר המתראיין שבאמת מותר להדליק חשמל ביו"ט במקום צורך מועט, מתייתר הצורך לדון בנושא ההלכתי.

הפצת המעיינות
הודעות: 638
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ד' מרץ 25, 2020 10:51 am

מתי נוסד אגוד חכמי המערב בא"י? אדר תש"ף?

בברכה המשולשת
הודעות: 11103
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 25, 2020 10:52 am

הפצת המעיינות כתב:מתי נוסד אגוד חכמי המערב בא"י? אדר תש"ף?


לא. שמעתי עליו כבר לפני זמן מה
(ללא קשר להיתר המוטעה הנוכחי)

בברכה המשולשת
הודעות: 11103
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 25, 2020 11:52 am

וכעת פורסם זה:
הרב משה סויסה, מחבר ספרי 'עטרת אבות', ואחד מן הרבנים שחתומים, הבהיר כי כוונתו הייתה למקרי קיצון, וכי הדברים הוצאו מהקשרם: "בשעות האחרונות הופץ ברשתות הלכה לעניין היתר שימוש ב'זום' בליל הסדר", כתב הרב סויסה.
"אבהיר כי כוונתי הייתה למקרי קיצון ביותר, על גבול פיקוח נפש, של אותם בודדים שרגילים לחוג מדי שנה עם משפחתם. בהסתמך על רבים מפוסקי ספרד שהתירו לכתחילה את הדלקת האור ביו"ט, וכפי שסקרתי בספרי עטרת אבות, ועתה מסתמכים על כך לפיקוח נפש בלבד.
עניין זה בורר הלכתית בתוך פורום סגור, במסגרת שאלה הלכתית שרב קהילה קיבל מאדם בקהילתו. ולא היה אמור לצאת כפסק הלכה לכלל הציבור, כדי שלא יהווה מדרון חלקלק. וגם זאת רק לאחר שראיתי את חתימותיהם של תלמידי חכמים מובהקים כמו רבי אליהו אברז'ל ורבי משה אלחרר.
הדברים הוצאו מהקשרם, שנזכרו לעניין מצב פיקוח נפש בלבד, עבור אנשים ספציפיים, והופצו כהיתר לכתחילה. לכך הנני מסיר את ידי ממכתב זה".

גם רב היישוב יקיר, הרב אהרון כהן, ביקש להסיר את חתימתו מהפסק. הרב כהן כתב כי "הפסק שפורסם בשם חכמי מערב, פורסם ללא הסכמתי וללא ידיעתי".
הוא מסביר כי "התקיים שיח רבנים בנושא, אולם אני דחפתי כדי שימשיכו לפנות לגדולי ישראל וכן לתמיכת מכון צומת ולא יצאו בפסק בשלב כזה ולכן אני מסיר ידי ממנו".

הרב יונתן סרור, ר"מ בישיבת 'היכל אליהו' ורב בית הכנסת 'תולדות יצחק', בתל אביב, הסיר גם הוא את חתימתו מהמכתב הבוקר. הרב סרור כתב: "למרנן ורבנן שליט"א די בכל אתר ואתר! לצערי, נפלה טעות במכתב שהתפרסם זה עתה ברשתות החברתיות בשם כמה רבנים שכבודם במקומם מונח, ושמי נוסף לחתימת המכתב.

"ברצוני להבהיר: אינני מתיר בשום פנים שימוש לא במחשב, לא בטבלט, ולא בפלאפון ביו"ט. לא בצורה ישירה, לא על ידי גוי, ואפילו לא בגרמא.
הופץ בFacebook סרטון שבו אני דן בשאלה שנשאלה על ידי הגולשים, אבל אינני מכריע בנושא. הדגשתי שהדבר מצריך הכרעת גדולי הדור, והרבנות הראשית. לצערי, דברי הובנו לא נכון וכתוצאה מכך התפרסם בשמי שאני מתיר. לשמחתי הדבר תוקן מידית.
בנוסף, כעת פנינו צריכים להיות לאחדות בקרב הרבנים, ולחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית.
אסיים בתפילה, שלא תצא תקלה מתחת ידינו, ושהקב"ה יאריך ימינו בטוב ושנותינו בנעימים, לחזק את צאן מרעיתנו.
איתכם הסליחה!"

ע"כ מה שפורסם.

ארי שבחבורה
הודעות: 1030
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' מרץ 25, 2020 12:23 pm

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת:
בשיחה עם חדשות כיפה אומר ראש מכון "צומת", הרב מנחם פרל, כי "מדובר במכתב מסוכן שאיני מסכים איתו מכל וכל, החשש הוא בעיקר המסקנות שעלולות לצאת ממנו. כבר עכשיו אני שומע תגובות שונות, למשל זוג צעיר שכתב שנפתרה הבעיה שלהם ויכולים לקיים את ליל הסדר מהבית".

לדבריו, בהיבט ההלכתי, גם ההיתר שניתן על ידי הרב שלוש, לשימוש בחשמל, הוא בשל היותו מוליך אש. אך בזמננו, במכשירים החדשים יותר, כמו מחשב, כמדובר בהיותו מוליך למחצה ואין קשר להולכת אש. לכן, הוא אומר, הבעיה היא איסור "מוליד" ולא מוליד אש, אלא יצירת תופעה חדשה. כמו האיסור על הפעלת מאוורר, שאינו כרוך בהולכת אש.

בנוסף, אומר הרב פרל, הציבור לא מבדיל בין חג ליום טוב, ובין נסיעה בשבת וחשמל, וההוכחה לכך היא כבר האמירות שנשמעו כתוצאה מההיתר, כך שיש סכנת "מדרון חלקלק" גדולה ביחס לחילול שבת ואפילו נסיעה בשבת.

היבט נוסף, שקשור יותר לעבודת מכון "צומת" הוא ההיבט הטכני. הרב פרל מעלה מספר שאלות בנוגע לבעיות טכניות העלולות להיווצר מהשימוש בזום, בעיות שלא פורטו במכתב הרבנים. הבעיה הראשונה נוגעת לכך ששיחת זום של יותר מ-40 דקות דורשת תשלום, עניין שלא הוזכר על ידי הרבנים. את ליל הסדר ניתן להתחיל רק כ-50 דקות לאחר הדלקת נרות, כך שזה לא רלוונטי. בנוסף, ישנן בעיות תקשורת ולעתים השידור מפסיק, יש חשש שהמבוגר או הילדים יפעילו וינסו לתקנו.

עניין נוסף הוא הפסקת השידור, "האם כשהקשיש רוצה ללכת לישון, יש לו אפשרות להפסיק את השידור, על מנת שיהיה לו שקט? גם לעניין זה לא נמצאה תשובה".

עניין טכני, אך גם מהותי, נוסף שמעלה הרב, הוא העובדה שבכל משפחה יהיה את הילד, ה"דוס" יותר. "האם במידה והוא יסרב להשתתף יימצא לו פתרון? האם הוא יוותר לבסוף הבודד בחג?".

בנוגע לשאלה מה מתכנן מכון "צומת" לעשות בעניין זה, אומר הרב פרל, כי "אנחנו עובדים על השאלות שהעליתי כבר שבועיים, לחלקן מצאנו פתרון ולחלקן עוד מחפשים. צריך לזכור שישנו גם צורך אולי לקדם פתרון לניתוק המקלדת של המחשב, בשל החשש שבהיסח הדעת כשהמחשב על השולחן, ילחצו על המקשים לתיקון הבהירות או השמע".

הרב פרל מוסיף, לסיום, כי לפי מה שהוא מבין מהנחיות משרד הבריאות כרגע, ניתן להסיע את הקשיש לבית המשפחה ברכב נפרד ולשכנו בחדר נפרד ובמרחק וכך לנהל את הסדר מרחוק כשהוא שומע".

לדבריו, פתרון זה עדיף כרגע, אך אם יוחמרו הנחיות משרד הבריאות, הוא לא יתאפשר ואז "יהיה צורך למצוא פתרונות נקודתיים למקרים של פיקוח נפש ממש, שאז יהיה צורך באפליקציה ייעודית לעניין שתהיה מוגבלת והדברים יהיו ברורים ולא יביאו לידי מכשול".

גל גל
הודעות: 179
הצטרף: ד' יוני 27, 2018 9:13 pm

האם אפשר להצטרף למניין שרואים מרחוק

הודעהעל ידי גל גל » ד' מרץ 25, 2020 6:41 pm

בס''ד
האם אפשר להצטרף למניין שרואים מרחוק
קבצים מצורפים
ויקרא - צירוף למניין בראייה.pdf
(126.73 KiB) הורד 40 פעמים

בר ישראל
הודעות: 168
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בר ישראל » ד' מרץ 25, 2020 10:24 pm

פסק של הגר"ץ שכטר בתגובה לפסקן של איגוד חכמי המערב אתמול

Rav Schachter_Corona_2.pdf.pdf.pdf
(81.28 KiB) הורד 44 פעמים

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2533
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מרץ 26, 2020 12:30 am

נהר שלום כתב:
בר ישראל כתב:תשובה מהגר"ץ שכטר בנוגע לכמה שאלות העולים על הפרק
Rav Schachter_Corona_1.pdf.pdf.pdf

באמת נוהגים לסמוך על סיום בטלפון?
לכאורה עדיף שיסיימו מסכת משניות

כעת ראיתי שכ"כ בספר הליכות מועד מהגרש"ז אויערבך להקל בסיום בטלפון בשעת הדחק. וכך אמר מחה"ס (הרב אופיר מלכה) לעשות בשנה זו.


י. אברהם
הודעות: 1626
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' מרץ 26, 2020 9:46 am

או"ח סי' צ' ס"ה לא יתפלל במקום פרוץ כו'
מה עדיף להתפלל במנין במקום פרוץ או להתפלל ביחיד בבית?

בברכה המשולשת
הודעות: 11103
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 26, 2020 9:58 am

לכאורה ביחיד בבית
(אצלנו המנין בחוץ הוא ברחבת בית הכנסת מול הקירות, כך שזה לא מקום פתוח, ויש גם קצת מקומות מקורים, בלי קירות רק עם תקרה, כך שזה מקום פתוח לפי ההנחיות)

י. אברהם
הודעות: 1626
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' מרץ 26, 2020 10:06 am

וכי לא בעינן מוקף מחיצות?

בברכה המשולשת
הודעות: 11103
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 26, 2020 10:42 am

י. אברהם כתב:וכי לא בעינן מוקף מחיצות?


לענ"ד יש בזה כמה שנתות:
א. בית כנסת
ב. בניין סגור אחר
ג. מקום מקורה סמוך לקיר, אך לא מוקף מחיצות
ד. מקום מוקף מחיצות אך איננו מקורה.
ה. מקום סמוך לקיר אך איננו מקורה.
ו. מקום פתוח לגמרי.

אליהו חיים
הודעות: 95
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' מרץ 26, 2020 10:59 am

י. אברהם כתב:או"ח סי' צ' ס"ה לא יתפלל במקום פרוץ כו'
מה עדיף להתפלל במנין במקום פרוץ או להתפלל ביחיד בבית?

מקור הדין ברכות לד: אמר רב כהנא חציף עלי מאן דמצלי בבקתא
בפסקי הריא"ז שם 'דרך חציפות הוא להתפלל אדם בבקעה מקום שהרבים מצויים,ואם היו מתפללין שם בעשרה אין בו משום חציפות'.
אך בשו"ע כתב הטעם 'מפני שכשהוא במקום צניעות חלה עליו אימת מלך ולבו נשבר' ולפי עיקר טעם זה לכ' אין נפק"מ בין ציבור ליחיד
אמנם בספר הבתים שער התפילה פ"ח הלכה י"א [דהביא הלכה זו בתוך כלל הלכות של תיקון המקום לתפילה] כתב וז"ל אין מתפללין בבקעה מפני שנראה כמראה תפילתו ברבים ועוד שעוברין ושבין מפסיקין אותו ולא יכול לכוין, וכשהוא מתפלל במקום צנוע חלה עליו אימת מלך ולבו נשבר. יש מי שכתב שלא אמרו זה אלא ביחיד אבל בצבור שהם מתקבצים יחד מותר' עכ"ל. והיינו דבקיבוץ יחד בצבור קיים אימת מלך ומתבטל טעם הב' [וכנראה גם לא הוי מראה תפילתו ברבים כיון דהוא עומד עם רבים].
אך לא כתוב כמה זה צבור ואם דוקא בעומדים צפופים אבל במצב שלנו דצריכים לעמוד דוקא שלא במקהלות אולי לא שייך.
גם במשנ"ב לא הובא חילוק זה בין יחיד לציבור ורק בהולכי דרכים מתיר משום דאין אפשרות אחרת אבל כאן שאפשר ביחידות לכ' לא מן הראוי לבטל דין מעיקרי דין התפלה משום מעלת תפילה בציבור.
אך מן הראוי לדעת שהרמב"ם השמיט דין זה ומשמע דסובר דהוי רק חוצפה להתפלל כך, ולפי דעתו עולה היטב עם הריא"ז הנ"ל דבמקום שיש עשרה אין זה חציפות דמעלת התפילה בציבור מסלק החציפות, ובפרט במצב הזה דאין ברירה אחרת לקיים בבית במנין ק"ו דמסלק החציפות. אך לפי השו"ע שמובא הלכה זו כאיסור ממש לכ' תפילת יחיד בבית עדיפי

ישראל אליהו
הודעות: 1562
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' מרץ 26, 2020 11:08 am

לענ"ד במצב שכזה, הלב נשבר.
ושפיר דמי להתפלל במקום פתוח.

שש ושמח
הודעות: 947
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' מרץ 26, 2020 11:38 am

אליהו חיים כתב:בפסקי הריא"ז שם 'דרך חציפות הוא להתפלל אדם בבקעה מקום שהרבים מצויים, ואם היו מתפללין שם בעשרה אין בו משום חציפות'.
... בספר הבתים שער התפילה פ"ח הלכה י"א ... כתב וז"ל ... יש מי שכתב שלא אמרו זה אלא ביחיד אבל בצבור שהם מתקבצים יחד מותר' עכ"ל.

לכאורה מקורם ממה שמתפללים ברחובה של עיר בתעניות ובמעמדות. וצ"ע האם אפשר לחלוק ע"ז.
מלבד זאת מסתבר שהחוצפה בתפלה במקום פרוץ היא רק כשאפשר להתפלל בבית, אבל אם עושים כן לצורך תפלה בציבור אין בזה חוצפה.

תורה מפוארת
הודעות: 443
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ה' מרץ 26, 2020 11:38 am

מכירת חמץ בטל' או במייל, קבילתו?

צביב
הודעות: 1533
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי צביב » ה' מרץ 26, 2020 11:39 am

ישראל אליהו כתב:לענ"ד במצב שכזה, הלב נשבר.
ושפיר דמי להתפלל במקום פתוח.


לענ''ד כך רק היום הראשון .

צביב
הודעות: 1533
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי צביב » ה' מרץ 26, 2020 11:40 am

תורה מפוארת כתב:מכירת חמץ בטל' או במייל, קבילתו?


רבים עדו כך גם בשנים קודמות
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ה' מרץ 26, 2020 12:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 9331
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 26, 2020 11:56 am

שש ושמח כתב:
אליהו חיים כתב:בפסקי הריא"ז שם 'דרך חציפות הוא להתפלל אדם בבקעה מקום שהרבים מצויים, ואם היו מתפללין שם בעשרה אין בו משום חציפות'.
... בספר הבתים שער התפילה פ"ח הלכה י"א ... כתב וז"ל ... יש מי שכתב שלא אמרו זה אלא ביחיד אבל בצבור שהם מתקבצים יחד מותר' עכ"ל.

לכאורה מקורם ממה שמתפללים ברחובה של עיר בתעניות ובמעמדות. וצ"ע האם אפשר לחלוק ע"ז.
מלבד זאת מסתבר שהחוצפה בתפלה במקום פרוץ היא רק כשאפשר להתפלל בבית, אבל אם עושים כן לצורך תפלה בציבור אין בזה חוצפה.

יעו"ע באשכול ובהערה ה.

יוצא פוניבז'
הודעות: 997
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' מרץ 26, 2020 12:11 pm

יהודה בן יעקב כתב:רב ביהכ"נ שבו אני מתפלל כתב כי יעשו מנינים לשחרית ומוסף בחצרות הבתים ומקומות פתוחים, ולאחמ"כ בין השעות 9-10 יעשו קריאה"ת ברחבת ביהכ"נ.

הוא הוסיף וכתב כי אין לומר קדיש לאחר קריאה"ת. האם יש לזה מקור / הסבר?

כפי הנראה הוא סובר שיקראו שוב ושוב את הקריאה, ומשום כך הוא דימה זאת לקריאה ארוכה. האם ניתן לומר כך, כשכל קריאה מתחלפים האנשים השומעים?


פלא. מסתבר שכיון שהציבור מתחלף צריך לומר קדיש אחר כל קריאה.

ואם כבר יש לדון להיפך, שיאמרו קדיש יהא שלמא. דלכאו' מה אומרים רק חצי קדיש זה משום שלא מסיימים בזה, אבל אם מסיימים כאן את סדר התפילה לכאו' יש לומר קדיש שלם.

ביקורת תהיה
הודעות: 1706
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מרץ 26, 2020 12:12 pm

מענין לענין באותו ענין:
מעשה רב א: בקיץ תשסו איקלע רבנו אהרן טייטלבוים נר"ו מסאטמר לאוסטריה. בהיותו בתוך שנת אבלות, דאגו החסידים לזמן מנין לתפלה גם בהיות הרב בדרכים.
ויקר מקרֶהָ של אחת התפלות חלקת שדה שצדהּ האחד פרוץ אך מכוון כנגד בית קדש הקדשים, וצדהּ האחר מחוּיץ אך מכוון כנגד אחת מארצות העמים.
התפלל הרב נוכח המחיצה וכיוון את לבו כנגד בית קדש הקדשים.

ומענין לענין שלא באותו ענין:
מעשה רב ב: אותו פרק חדש מנחם־אב היה. הגיע ליל חמשה עשר וטרם נראתה הלבנה בחידושה. בירך הרב ברכת הלבנה אף על פי שליל המעונן היה, בהורותו: בעיצומו של חדש אפשר לברך על חידושו אף כאשר הלבנה מכוסה עננים.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 26, 2020 12:19 pm

י. אברהם כתב:או"ח סי' צ' ס"ה לא יתפלל במקום פרוץ כו'
מה עדיף להתפלל במנין במקום פרוץ או להתפלל ביחיד בבית?

פוק חזי מאי עמא דבר.
כמדומני שמנהג העולם ברור שמעדיפים להתפלל במנין, גם על חשבון התפילה במקום סגור (ואינני מדבר דווקא בתקופה האחרונה, אלא גם ב"בין הזמנים" בטיולים וכיו"ב).

י. אברהם
הודעות: 1626
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' מרץ 26, 2020 12:21 pm

כלומר אין צריך מקור הלכתי כתוב?


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים