מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1105
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

מבודד מחשש "קורונה", ונזקק ל"הנשמה" או טיפול רפואי מהיר - מותר אסור או צריך לטפל בו?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' מרץ 10, 2020 1:51 pm

מבודד מחשש "קורונה", ונזקק ל"הנשמה" או טיפול רפואי מהיר - מותר אסור או צריך לטפל בו.
לכאורה הרי עדיין אינו בגדר חולה ודאי, אלא ספק,
וגם בחולה ודאי,
הרי הנדבקים ממחלה זו אם הינם צעירים בד"כ זה לא מסוכן [כך לפי העיתון עכ"פ..].
וצ"ע.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 643
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מבודד מחשש "קורונה", ונזקק ל"הנשמה" או טיפול רפואי מהיר - מותר אסור או צריך לטפל בו?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' מרץ 10, 2020 1:57 pm

שאלה: רופא שהוזעק לטפל בחולה במחלה מסוכנת ומדבקת, האם עליו לטפל בחולה תוך סיכון עצמי, או שמותר לו להשתמט מהטיפול בנימוק שמחובתו לדאוג לבריאותו ולחייו?

תשובה: חובתו של הרופא לטפל בחולים אפילו אם הם חולים במחלה מדבקת. והטעם לכך, שכבר למדנו, שמצוות "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ" מחייבת אדם להציל את חבירו מסכנה. וכאשר ההצלה דורשת מן המציל להכניס את עצמו לסכנה ממשית, על-פי ההלכה אין חובה להסתכן, אבל מידת חסידות להסתכן כדי להציל. ואם כן רופא שמתפרנס מעבודתו, וקיבל על עצמו את כל מה שמקובל בעולם הרפואה, אינו יכול לטעון: במחלה מדבקת איני רוצה לטפל. משום שבעצם קבלתו את תפקיד הרופא – התחייב לנהוג במידת חסידות הכוללת הסתכנות מסוימת למען הצלת חיי החולים.

ועוד, שגם לצורך פרנסה מותר לאדם לסכן מעט את נפשו, ולעבוד בעבודות שדורשות הפלגות מסוכנות או טיפוס על עמודים ומקומות גבוהים, או עבודה עם חומרים מסוכנים. קל וחומר שמותר לרופא להסתכן בפרנסתו כדי להציל חיי-אדם. ואם התחייב לכך בהיכנסו לתפקיד, חובתו לקיים את הבטחתו.

וכן ברור שבתי-החולים צריכים לחייב את הרופאים לטפל בחולים במחלות מדבקות, משום שלא יתכן מבחינה ציבורית, שאותם חולים ייעזבו לנפשם עד שתצא נפשם. ועל כן נשכרו הרופאים, כדי שיטפלו בחולים, ומי שאחרי נקיטת כל אמצעי הזהירות המקובלים אינו רוצה לטפל בהם, צריך להתפטר מתפקידו כרופא.

ומסופר על גדולי ישראל, וביניהם רבי ישראל מסלנט, שבעת שפרצה מגפת החולירע, ארגן חבורה שהוא עמד בראשה, והוא עם בני החבורה טיפלו בכל החולים. ופעמים רבות, בזכות המצווה דווקא אותם שטיפלו בחולים ניצלו מן המגפה. והטעם לכך הוא, שלא יתכן שחולים מסוכנים ייעזבו לנפשם.

ואמנם, נחלקו הפוסקים האם יש מצווה לבקר את מי שחולה במחלה, כאשר יש סיכון סביר שהמבקר את החולה יידבק ממחלתו. לדעת בעל "כנסת-הגדולה" מצווה לבקר, ואילו לדעת בעל ה"שולחן-גבוה" אסור לבקר. אבל ברור שהציבור ככלל חייב לדאוג שמישהו יטפל בחולה. ולתפקיד זה מיועדים הרופאים והאחיות, ועל כן הם אינם רשאים לומר, שמצד מצוות שמירת הנפש אינם רוצים לטפל בחולים אלו.

אמנם רופאה שנמצאת בתחילת הריון, שנקראה לטפל בחולה אדמת, פטורה מלטפל בו. משום שאם תידבק באדמת, ישנם עשרים אחוזים שתפיל את עוברה או שייוולד בעל מום. ומאחר שישנם עוד רופאים, אין סיבה שדווקא היא תטפל בחולה האדמת. ועוד, שגם כאשר קיבלה על עצמה להיות רופאה, מן הסתם לא התחייבה להיכנס לסיכון מיוחד הנוגע לתקופת ההריון (עיין ציץ אליעזר ט, יז, ה; ובמאמר הרב זילברשטיין אסיא ז, ע' 3-7).[הרב אליעזר מלמד]

יבנה
הודעות: 1911
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מבודד מחשש "קורונה", ונזקק ל"הנשמה" או טיפול רפואי מהיר - מותר אסור או צריך לטפל בו?

הודעהעל ידי יבנה » ג' מרץ 10, 2020 2:06 pm

כל שהמציל אינו זקן ואין לו בעיות בבריאות, יציל ויכנס לבידוד, ואפ' אם השני ודאי חולה. כיון שאין לו סיכון כפי הרשום בטבלה שצירפתי [לקוח מ
https://www.worldometers.info/coronavir ... ographics/]
קבצים מצורפים
אחוזי תמותה.png
אחוזי תמותה.png (55.92 KiB) נצפה 1050 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יבנה ב ג' מרץ 10, 2020 2:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1225
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מבודד מחשש "קורונה", ונזקק ל"הנשמה" או טיפול רפואי מהיר - מותר אסור או צריך לטפל בו?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' מרץ 10, 2020 2:07 pm

נתקבל במייל קונטרס בעניינים הלכתיים הקשורים לקורונה
קבצים מצורפים
קונטרס בדד ישב.pdf
(644.46 KiB) הורד 260 פעמים

מי ישקני מים
הודעות: 9
הצטרף: ג' פברואר 25, 2020 7:43 pm

שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי מי ישקני מים » ב' מרץ 16, 2020 2:34 pm

שכר אולם ונתבטל האירוע. חייב לשלם?
לאור הנחיות משרד הבריאות על השבתת אולמות האירועים. מה הדין מי ששכר אולם לעשות בו חתונה, ולאור ההנחיות אינו יכול לבצע בו את החתונה. האם חייב לשלם על המקום ועל האוכל?

צביב
הודעות: 1532
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שכר אולם ונתבטל האירוע. חייב לשלם?

הודעהעל ידי צביב » ג' מרץ 17, 2020 2:49 am

אולם אחד ארז את האוכל ושלח למזמין.

יואל שילה
הודעות: 1051
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שכר אולם ונתבטל האירוע. חייב לשלם?

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' מרץ 17, 2020 10:53 am

לכאורה במכת מדינה גם המזמין אמור להנזק, לא כן?

מי ישקני מים
הודעות: 9
הצטרף: ג' פברואר 25, 2020 7:43 pm

Re: שכר אולם ונתבטל האירוע. חייב לשלם?

הודעהעל ידי מי ישקני מים » ג' מרץ 17, 2020 11:12 am

צביב כתב:אולם אחד ארז את האוכל ושלח למזמין.

הבעיה היא, שאין לו מה לעשות עם כל כך הרבה אוכל.

יחזקאל ר
הודעות: 70
הצטרף: ה' מאי 21, 2015 12:56 pm

Re: שכר אולם ונתבטל האירוע. חייב לשלם?

הודעהעל ידי יחזקאל ר » ג' מרץ 17, 2020 1:46 pm

בעקבות מגיפת הקורונה ברור שאנו לקראת עשרות דיני תורה בשלל נושאים
והרוצה להחכים בכל זה יעיין בחו"מ סי' שכ"א ס"א במחלוקת הרמ"א ומהרמ"פ ובשיטת הסמ"ע שם בסק"ו ובש"ך סק"א ובט"ז ובנתיבות המשפט סק"א וכן בקצוה"ח שכ"ב סק"א וברמ"א סי' שי"ב סוף סי"ז ובסמ"ע ס"ק ל"ד ובנתי' ס"ק י"ג ובסימן של"ד ס"א ברמ"א ובנתיבות שם סק"א
עוד נחלקו הראשונים בדין ניכוי במכת מדינה האם הוא דווקא בחכירות ושכירות או אף בקבלנות דעת הטור דבתרוויהו יש דין ניכוי דמכת מדינה ודעת הרמ"א דווקא בחכירות או שכירות וזה תלוי בב' תרוצי התוס' ב"מ ק"ד ועיין בבהגר"א שכ"א סק"ב
בתפלה מהקב"ה מנע מגיפה מנחלתך

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 124
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' מרץ 18, 2020 10:32 am

נתעוררה שאלה, באחד הנמצא בבידוד ל"ע, מחמת שנחשד שנדבק בנגיף, ונמצא בביתו בחדר אחד ואינו יוצא כמעט אלא לצרכים חשובים ונחוצים, ובני ביתו מגישים לו האוכל ליד חדרו, והוא לוקח מעצמו, האם כשהוא אוכל בתוך חדרו ושניים מבחוץ, מצטרפים לזימון, דאמנם אינם בחדר אחד אך כיון דיש שמש ביניהם, אולי הוא בכלל דברי השו"ע (או"ח סי' קצ"ה ס"א) "שתי חבורות שאוכלות בבית אחד או בשני בתים, אם מקצתן רואים אלו את אלו מצטרפות לזימון, ואם לאו אינם מצטרפות. ואם יש שמש אחד לשתיהן הוא מצרפן".
אלא דיש לדון דהכא גרע טפי, משום דבעצם היושב בחדר בבידוד הרי הוא מופרד מכל וכל משאר יושבי הבית, ואיך יהני השמש, וכל מה דמהני שמש הוא כשבעצם אין הפרד משניהם כל כך, וסגי בשמש, אבל הכא שכל מהות הבידוד וההפרדה ביניהם – היא לבודד ביניהם, אולי לא יעזור שמש (כן שמעתי לדון מהרה"ג ר' אברהם חיים שצ'יגל שליט"א). כמו"כ י"ל דדמי לשניים שאסור לאחד לאכול מהאוכל של השני, דמבו' בסי' קצ"ו ס"ד דאין מצטרפין, אך הכא שאני דהמבודד יכול לאכול מהאוכל של השניים בחוץ.
והגאון הגדול רבי נתן הכהן קופשיץ שליט"א הסכים עם צדדי הספק, ואמר שצע"ג בזה, אך הגאון הגדול רבי אשר וייס שליט"א אמר לי בפשיטות דשאלה מעיקרא ליתא, דשפיר יכול היושב בבידוד לפתוח הדלת קמעא, ויראה את השאר האוכלים מחוץ לחדרו, דבזה ליכא סכנה כ"כ (ואמר באמת שאם הדלת סגורה, לא יצטרפו לזימון, דלא דייני' ליה כשמש), עכ"ד.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 124
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' מרץ 18, 2020 10:33 am

נתעוררה עוד שאלה בעת הזו, באב שצווה וביקש את בנו לילך ולקנות לו דבר מה בחנות, ובנו חושש מאוד לצאת לרחובה של עיר ולנסוע באוטובוס ולהכנס לחנות המלאה אנשים, שמא ידבק, מי חייב לעשות זאת או לא. דהא קיי"ל (קידושין ל"ב א') דכיבוד אב משל אב ולא משל בן, ואין הבן צריך להפסיד וכ"ש בנד"ד דהוי סכנה, ואכמ"ל להאריך בכל פרטי סוגיא זו, כי ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים.
ושאלתי זאת מקמיה מרן הגאון רבי אביגדר הלוי נבנצל שליט"א (היום יום ה' לפר' כי תשא, תש"פ) והשיבני דאין הבן חייב ללכת משום דהוי סכנה.
והגאון רבי שמאי קהת גראס שליט"א (בעמח"ס שו"ת שבט הקהתי) כתב לי "שאלה גדולה שאלת, אבל אם נכנס ואינו שוהה שם אין חשש", עכ"ל.
והגאון רבי אליהו שלזינגר שליט"א (רבה של שכונת גילה בירושלים) כתב לי "אין לו לאבא להביא את בנו לידי סכנה, ולכשיסבירו לו, הוא יבין".

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 18, 2020 10:44 am

אשרי יושבי ביתך כתב:נתעוררה שאלה, באחד הנמצא בבידוד ל"ע, מחמת שנחשד שנדבק בנגיף, ונמצא בביתו בחדר אחד ואינו יוצא כמעט אלא לצרכים חשובים ונחוצים, ובני ביתו מגישים לו האוכל ליד חדרו, והוא לוקח מעצמו, האם כשהוא אוכל בתוך חדרו ושניים מבחוץ, מצטרפים לזימון, דאמנם אינם בחדר אחד אך כיון דיש שמש ביניהם, אולי הוא בכלל דברי השו"ע (או"ח סי' קצ"ה ס"א) "שתי חבורות שאוכלות בבית אחד או בשני בתים, אם מקצתן רואים אלו את אלו מצטרפות לזימון, ואם לאו אינם מצטרפות. ואם יש שמש אחד לשתיהן הוא מצרפן".
אלא דיש לדון דהכא גרע טפי, משום דבעצם היושב בחדר בבידוד הרי הוא מופרד מכל וכל משאר יושבי הבית, ואיך יהני השמש, וכל מה דמהני שמש הוא כשבעצם אין הפרד משניהם כל כך, וסגי בשמש, אבל הכא שכל מהות הבידוד וההפרדה ביניהם – היא לבודד ביניהם, אולי לא יעזור שמש (כן שמעתי לדון מהרה"ג ר' אברהם חיים שצ'יגל שליט"א). כמו"כ י"ל דדמי לשניים שאסור לאחד לאכול מהאוכל של השני, דמבו' בסי' קצ"ו ס"ד דאין מצטרפין, אך הכא שאני דהמבודד יכול לאכול מהאוכל של השניים בחוץ.
והגאון הגדול רבי נתן הכהן קופשיץ שליט"א הסכים עם צדדי הספק, ואמר שצע"ג בזה, אך הגאון הגדול רבי אשר וייס שליט"א אמר לי בפשיטות דשאלה מעיקרא ליתא, דשפיר יכול היושב בבידוד לפתוח הדלת קמעא, ויראה את השאר האוכלים מחוץ לחדרו, דבזה ליכא סכנה כ"כ (ואמר באמת שאם הדלת סגורה, לא יצטרפו לזימון, דלא דייני' ליה כשמש), עכ"ד.

כתבתי בזה לגבי מי שנמצא מאחורי מחיצה שקופה, והסכימו עמי שני מורי הוראה:

נזדמנתי לביתו של א' מאלו שציוו עליהם להיות בבידוד מחמת חשש הדבקה במחלת הקורונה, וראיתי שחילקו את א' החדרים בביתו לשני חדרים ע"י מחיצה שקופה של פלסטיק, וכך הוא יכול להיות בקרבת מקום לבני ביתו, תוך כדי זהירות שלא יהי' חשש שמא הוא ידביק אותם וכו'.
והעליתי על דעתי לשאול, באם הוא אוכל בחדרו המבודד, ועוד שני אנשים אוכלים בחדר הגדול – האם מצטרפים לזימון?
והנה אמנם מחיצה מפסיקה לזימון, אלא שזהו דווקא כשאין מקצתם רואים אלו את אלו, אבל בנדו"ד שהמחיצה שקופה ומקצתם רואים אלו את אלו – מצטרפים, כמבואר בריש סימן קצ"ה.
אבל יש לדון מצד המבואר בסימן קצ"ו (בשו"ע סעיף ג' ונו"כ שם, ובשו"ע אדה"ז סעיפים ו-ז) שאנשים שאינם אוכלים זה מלחמו של זה – אינם יכולים להצטרף לזימון.
אלא שכאן אמנם הם מקפידים שלא לאכול מלחמו, אך הרי לא ידוע שהוא חולה (ואדרבה: הוא מבודד אך ורק מפני שחזר מחו"ל, ובאמת הוא בחזקת בריא), ואין שום איסור, ואפילו לא מנהג, ואפילו לא סיכון בריאותי (ראה כף החיים ס"ק י"ג), שאוסר עליהם לאכול משיירי מאכלו. ועוד, שאין מי שמונע מהאנשים האלו לבוא ולאכול מלחמו של הנמצא בבידוד, אלא שמעשה זה יגרום להם להיות חשודים שמא אף הם נדבקו, והם יצטרכו להצטרף אליו לבידוד, וא"כ אין להם שום מניעה גמורה לאכול ממאכלו (ולהצטרף לבידוד), אלא שהם אינם רוצים בכך.
אלא שיש לדחות זאת, שהרי בוודאי אסור להם לאכול ממאכלו, מכיוון שאם הם יאכלו ממאכליו הם יצטרכו להיכנס לבידוד, וזה יבטל מהם כו"כ מ"ע מד"ס כתפילה במנין וקרה"ת ושמיעת קדושה וכו', ולא גרע איסור זה מאיסורי המנהגים שהוזכרו בפוסקים, או ממי שנזהר מפת הגויים שזה נחשב שהוא לא יכול לאכול מלחמם של האוכלים אותה.
ואם כנים הדברים – הרי שהם נחשבים כמי שאינם יכולים לאכול מלחמו, אבל עדיין הוא יכול לאכול מלחמם, וא"כ ה"ז ככהן האוכל חלה או תרומה ועמו זרים, שהוא מצטרף עמם לזימון, כיוון שהוא יכול לאכול מלחמם, אע"פ שאינם יכולים לאכול מלחמו, וכפי שהאריכו כל הפוסקים.
וראוי להאיר, שאמנם לשיטת ההגהות-מנהגים (מנהגי תשעה באב ס"ק נו) שדווקא הוא יברך ולא הם וכיו"ב, אך כבר הדגיש המשנ"ב בשער הציון (ס"ק יב) שאמנם המגן-אברהם הביאו (בס"ק א, וכן הבאר-היטב ס"ק ג, וראה פס"ת סוף ס"ק ח) אך אדה"ז לא הביא חומרא זו בשו"ע, ולכן נלפענ"ד למעשה שאין לנו כלל לחוש לחומרא זו, ויכולים לזמן בין הוא בין הם.

יואל שילה
הודעות: 1051
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' מרץ 18, 2020 11:18 am

בגליון השבוע של מוקד הערוב דן האם צריכים עירוב חצרות בתוך הבית כשהמבודד אוכל בנפרד ולא מתערב עם בני הבית.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 18, 2020 1:29 pm

עזריאל ברגר כתב:כתבתי בזה לגבי מי שנמצא מאחורי מחיצה שקופה, והסכימו עמי שני מורי הוראה:

נזדמנתי לביתו של א' מאלו שציוו עליהם להיות בבידוד מחמת חשש הדבקה במחלת הקורונה, וראיתי שחילקו את א' החדרים בביתו לשני חדרים ע"י מחיצה שקופה של פלסטיק, וכך הוא יכול להיות בקרבת מקום לבני ביתו, תוך כדי זהירות שלא יהי' חשש שמא הוא ידביק אותם וכו'.
והעליתי על דעתי לשאול, באם הוא אוכל בחדרו המבודד, ועוד שני אנשים אוכלים בחדר הגדול – האם מצטרפים לזימון?
והנה אמנם מחיצה מפסיקה לזימון, אלא שזהו דווקא כשאין מקצתם רואים אלו את אלו, אבל בנדו"ד שהמחיצה שקופה ומקצתם רואים אלו את אלו – מצטרפים, כמבואר בריש סימן קצ"ה.

עתה שלחתי זאת למורה הוראה נוסף, וכתב לי:
ת"ח. וע"ע הלכה ברורה סימן קצה ס""ז, אוצר הלכות [פרידמן ח"ב עמ'תקכד ס"ז], ספר דרך אתרים מדור התשובות סי' ד'

בהלכה ברורה כתב בפשיטות שמצטרפים דרך מחיצה של זכוכית, אבל לא אם רואים רק באמצעות מראה, וכ"כ באוצר הלכות, וציין לכף החיים ס"ק א', שמכריע שאפשר להצטרף דרך מחיצת זכוכית רק לג' אבל לא לי'.והכה"ח ציין שם לסי' נ"ה, שבס"ק עו כתב שאפילו מאחורי "סריגה קבועה" (בעברית מדוברת: סורגים) אינו מצטרף, כל שאינו יכול להוציא ראשו מהחלון. אך מסתימת דברי אדה"ז נראה דלא חייש להכי.
ספר דרך אתרים (או דרך האתרים?) אינו תח"י ולא מצאתיו באוצר החכמה.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 18, 2020 1:55 pm

יואל שילה כתב:בגליון השבוע של מוקד הערוב דן האם צריכים עירוב חצרות בתוך הבית כשהמבודד אוכל בנפרד ולא מתערב עם בני הבית.

הוא אוכל בחדר נפרד, אבל מהאוכל המשותף. אז מה השאלה בכלל?

זאב ערבות
הודעות: 3809
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
מיקום: מאנסי נ.י.
שם מלא: זאב וגנר

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' מרץ 18, 2020 3:24 pm

צירוף למנין תפילה בציבור וברכת כהנים ב'בידוד' בקורונה מאת ר' צבי ריזמן
קבצים מצורפים
צירוף למנין תפילה בציבור וברכת כהנים ב'בידוד' בקורונה (coronavirus).pdf
(446.33 KiB) הורד 54 פעמים

מן הדרום
הודעות: 230
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי מן הדרום » ד' מרץ 18, 2020 5:03 pm

האם קורונה בבגד הוי היזק ניכר ,תשובה מהרב אבישי מייטליס
קבצים מצורפים
מאורות המשפט גיליון 88 להשיב תחפושת שאולה שהיתה בקירבת חולה קורונה.pdf
(434.77 KiB) הורד 38 פעמים

יואל שילה
הודעות: 1051
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' מרץ 18, 2020 5:09 pm

עזריאל ברגר כתב:
יואל שילה כתב:בגליון השבוע של מוקד הערוב דן האם צריכים עירוב חצרות בתוך הבית כשהמבודד אוכל בנפרד ולא מתערב עם בני הבית.

הוא אוכל בחדר נפרד, אבל מהאוכל המשותף. אז מה השאלה בכלל?

אתה מתכוון לומר, צריך עירוב, אבל הלחם המשותף הוא עירוב.
זה מצויין, אבל אם כך נצריך את התנאים של עירוב, שהלחם יהיה בחדר ד' על ד' בכניסת השבת.
קבצים מצורפים
תיקוני עירובין.PDF
(304.54 KiB) הורד 33 פעמים

ברוז
הודעות: 1366
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

פסק דין: "אדם שנלקחה ממנו בדיקה חייב לענות בשבת לטלפון בשינוי"

הודעהעל ידי ברוז » ד' מרץ 18, 2020 10:21 pm

.
קבצים מצורפים
WhatsApp-Image-2020-03-18-at-20.31.59.jpeg
WhatsApp-Image-2020-03-18-at-20.31.59.jpeg (103.15 KiB) נצפה 1560 פעמים

יצז
הודעות: 15
הצטרף: ד' דצמבר 27, 2017 11:01 am

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יצז » ה' מרץ 19, 2020 12:38 pm

מצרף את מדורו הקבוע של ידידי הרב דניאל קירש שליט"א
שלום וברכה,
נושא השבוע: הלמדן שעשה את עצמו חולה קורונה שיוכל ללמוד בשקט...
השבוע ועד הודעה חדשה בעקבות המצב הכלכלי וחוסר פרסומות המדור לא יפורסם בעלון שבת בשבתו. בע"ה נשמע בשורות טובות בארץ ובעולם והמדור יפורסם בעלון. לכן אבקש מכל מי שיכול לשלוח את המייל הזה לרשימות שרלוונטיות לדעתו וכך נפרסם דברי תורה באופן זה בתקופה הזאת. יבורכו מהשמיים כל המפיצים. ניתן להצטרף לרשימת תפוצה לקבלת המיילים השבועיים במייל ל danielhk613@gmail.com

שבת שלום משפחת קירש
קבצים מצורפים
the lamdan on the bus.docx
(24.44 KiB) הורד 30 פעמים
למדן שעשה כאילו חולה בקורונה.docx
(32.79 KiB) הורד 66 פעמים

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 124
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' מרץ 19, 2020 12:40 pm

יצז כתב:מצרף את מדורו הקבוע של ידידי הרב דניאל קירש שליט"א
שלום וברכה,
נושא השבוע: הלמדן שעשה את עצמו חולה קורונה שיוכל ללמוד בשקט...
השבוע ועד הודעה חדשה בעקבות המצב הכלכלי וחוסר פרסומות המדור לא יפורסם בעלון שבת בשבתו. בע"ה נשמע בשורות טובות בארץ ובעולם והמדור יפורסם בעלון. לכן אבקש מכל מי שיכול לשלוח את המייל הזה לרשימות שרלוונטיות לדעתו וכך נפרסם דברי תורה באופן זה בתקופה הזאת. יבורכו מהשמיים כל המפיצים. ניתן להצטרף לרשימת תפוצה לקבלת המיילים השבועיים במייל ל danielhk613@gmail.com

שבת שלום משפחת קירש



יפה מאוד!
מי הוא הרב יעקב אריאל (דפליג על מרן הגר"א נבנצל שליט"א לגבי גניבת דעת הנ"ל)?

לבי במערב
הודעות: 1720
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מרץ 19, 2020 12:44 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:מי הוא הרב יעקב אריאל . .

ערכו ב'המכלול' יצ"ו.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1105
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

קונטרס הקורונה בהלכה - להורדה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' מרץ 19, 2020 5:13 pm

מצו"ב קונטרס הקורונה בהלכה
ע"י הרב נהוראי יוסף אוחנה
קבצים מצורפים
הקורונה בהלכה.pdf
(925.7 KiB) הורד 82 פעמים

צביב
הודעות: 1532
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי צביב » ו' מרץ 20, 2020 1:22 am

היוצא מבידוד מתחייב בברכת הגומל, שהרי יצא מבית האסורים?
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ו' מרץ 20, 2020 12:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תורה מפוארת
הודעות: 443
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

פיוט לשבת החודש ביחיד

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ו' מרץ 20, 2020 10:55 am

בשבת זו פרשת החודש יאמרו בני אשכנז במוסף את הפיוט המתחיל בתיבות 'ראשון אימצת', גבי יוצרות לשבת בפשטות ניתן לאומרם ביחיד תוך כדי תפילתו, אך מה דין המוספין, האם יש לאומרם ביחיד כיון שאיננו על סדר הברכות שבחזרת הש"ץ, ומתי אחר העמידה או שמא אחר התפילה? או שמא להימנע ולא לאומרם כלל?

כמעיין המתגבר
הודעות: 260
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ו' מרץ 20, 2020 12:24 pm

צביב כתב:היוצא מביגוד מתחייב בברכת הגומל, שהרי יצא מבית האסורים?


זה לא בית אסורים שהיה בו סכנת נפשות

לבי במערב
הודעות: 1720
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: פיוט לשבת החודש ביחיד

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מרץ 20, 2020 2:06 pm

תורה מפוארת כתב: . . האם יש לאומרם ביחיד כיון שאיננו על סדר הברכות שבחזרת הש"ץ, ומתי אחר העמידה או שמא אחר התפילה? או שמא להימנע ולא לאומרם כלל?

לפענ"ד נראה שיאמרם אחר העמידה. וילע"ע.

צביב
הודעות: 1532
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי צביב » ש' מרץ 21, 2020 10:29 pm

עמדה קערת שקדים, לקחתי שקד אחד, ונגעתי בשקד נוסף,
לכאורה לפי הרופאים , אסור לכל הבריאים לאכול ממה שנגעתי מספק נ' בידיים,
אם בזה נקרא השקד ההוא פסולת,
יהיה אסור לי להוציאו אם כוונתי שלא יאכלו זאת האחרים,
משום בורר פסולת מאוכל,
ויהיה אסור להוציאו לאוכלומשום בורר פסולת מאוכל לאלתר,

ונדמה לי שלא נכונים הדברים,
ואיני ידוע.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 23, 2020 2:04 pm

צביב כתב:עמדה קערת שקדים, לקחתי שקד אחד, ונגעתי בשקד נוסף,
לכאורה לפי הרופאים , אסור לכל הבריאים לאכול ממה שנגעתי מספק נ' בידיים,
אם בזה נקרא השקד ההוא פסולת,
יהיה אסור לי להוציאו אם כוונתי שלא יאכלו זאת האחרים,
משום בורר פסולת מאוכל,
ויהיה אסור להוציאו לאוכלומשום בורר פסולת מאוכל לאלתר,

ונדמה לי שלא נכונים הדברים,
ואיני ידוע.

תקח כדי לאכלו בעצמך, והוי בורר אוכל.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 23, 2020 2:06 pm

יואל שילה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יואל שילה כתב:בגליון השבוע של מוקד הערוב דן האם צריכים עירוב חצרות בתוך הבית כשהמבודד אוכל בנפרד ולא מתערב עם בני הבית.

הוא אוכל בחדר נפרד, אבל מהאוכל המשותף. אז מה השאלה בכלל?

אתה מתכוון לומר, צריך עירוב, אבל הלחם המשותף הוא עירוב.
זה מצויין, אבל אם כך נצריך את התנאים של עירוב, שהלחם יהיה בחדר ד' על ד' בכניסת השבת.

יישר כח על הקובץ המצורף.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 124
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' מרץ 23, 2020 2:13 pm

א] יל"ע באדם שהגביה הספר תורה בשבת קודש, ואח"ז כמו המנהג - יושב עם הס"ת עליו כל ההפטרה וברכותיה, וברכת החודש (בשבת האחרונה). ויל"ע דכיון דפסקו הרבנים דאסור לנשק הס"ת דהוא חשש סכנה גדולה, הכ"נ הוי חשש גדול שיושב זמן רב עם הס"ת סמוך לפיו ממש, ואולי נצטרך להניח הס"ת על שולחן בצד ולא שישב כל הזמן עם הס"ת עליו. וצ"ע.

ב] בכלל יל"ע במנהג העולם שעומדים בברכת החודש, האם המחזיק את הס"ת צריך ג"כ לעמוד או דאי"ז כבוד הס"ת שיעמוד אלא עליו לשבת (כך נראה לי שנוהגים).

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 124
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' מרץ 23, 2020 2:14 pm

יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 23, 2020 2:19 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:א] יל"ע באדם שהגביה הספר תורה בשבת קודש, ואח"ז כמו המנהג - יושב עם הס"ת עליו כל ההפטרה וברכותיה, וברכת החודש (בשבת האחרונה). ויל"ע דכיון דפסקו הרבנים דאסור לנשק הס"ת דהוא חשש סכנה גדולה, הכ"נ הוי חשש גדול שיושב זמן רב עם הס"ת סמוך לפיו ממש, ואולי נצטרך להניח הס"ת על שולחן בצד ולא שישב כל הזמן עם הס"ת עליו. וצ"ע.

ב] בכלל יל"ע במנהג העולם שעומדים בברכת החודש, האם המחזיק את הס"ת צריך ג"כ לעמוד או דאי"ז כבוד הס"ת שיעמוד אלא עליו לשבת (כך נראה לי שנוהגים).

א. אינני רואה בזה חשש אמיתי.
ב. ראוי שהוא עצמו יהיה החזן לברכת החודש. ועכ"פ נוהגים לעמוד. וכפי שמחזיקי הס"ת הראשון והשני שניהם עומדים בברכת החודש.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 23, 2020 2:19 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

תורה מפוארת
הודעות: 443
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' מרץ 23, 2020 2:23 pm

עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

ובפרט להלכה שאין ביעור אלא שריפה, ושליחו של אדם כמותו.

בברכה המשולשת
הודעות: 11103
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 23, 2020 3:22 pm

תורה מפוארת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

ובפרט להלכה שאין ביעור אלא שריפה, ושליחו של אדם כמותו.


להלכה ביעור הוא גם מפרר וכו', כדעת רבנן. רק המנהג הוא לשרוף, כדי לקיים את דעת רבי יהודה.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 124
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' מרץ 23, 2020 4:11 pm

עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:א] יל"ע באדם שהגביה הספר תורה בשבת קודש, ואח"ז כמו המנהג - יושב עם הס"ת עליו כל ההפטרה וברכותיה, וברכת החודש (בשבת האחרונה). ויל"ע דכיון דפסקו הרבנים דאסור לנשק הס"ת דהוא חשש סכנה גדולה, הכ"נ הוי חשש גדול שיושב זמן רב עם הס"ת סמוך לפיו ממש, ואולי נצטרך להניח הס"ת על שולחן בצד ולא שישב כל הזמן עם הס"ת עליו. וצ"ע.

ב] בכלל יל"ע במנהג העולם שעומדים בברכת החודש, האם המחזיק את הס"ת צריך ג"כ לעמוד או דאי"ז כבוד הס"ת שיעמוד אלא עליו לשבת (כך נראה לי שנוהגים).

א. אינני רואה בזה חשש אמיתי.
ב. ראוי שהוא עצמו יהיה החזן לברכת החודש. ועכ"פ נוהגים לעמוד. וכפי שמחזיקי הס"ת הראשון והשני שניהם עומדים בברכת החודש.


א. צריך שאלת רופא ומומחה ולא מסברת יחיד.
ב. מה שאני רואה, מנהג העולם להשאר לשבת עם הס"ת ולא לעמוד, כבודו רואה מקומות שנוהגים לעמוד?

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 23, 2020 4:24 pm

בברכה המשולשת כתב:
תורה מפוארת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

ובפרט להלכה שאין ביעור אלא שריפה, ושליחו של אדם כמותו.


להלכה ביעור הוא גם מפרר וכו', כדעת רבנן. רק המנהג הוא לשרוף, כדי לקיים את דעת רבי יהודה.

למיטב זכרוני בספרי האחרונים מתייחסים לזה כאל מחלוקת שלא הוכרעה (ויש בזה נפק"מ להלכה, כגון לגבי ביעור חמץ ביו"ט).

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 23, 2020 4:26 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:א] יל"ע באדם שהגביה הספר תורה בשבת קודש, ואח"ז כמו המנהג - יושב עם הס"ת עליו כל ההפטרה וברכותיה, וברכת החודש (בשבת האחרונה). ויל"ע דכיון דפסקו הרבנים דאסור לנשק הס"ת דהוא חשש סכנה גדולה, הכ"נ הוי חשש גדול שיושב זמן רב עם הס"ת סמוך לפיו ממש, ואולי נצטרך להניח הס"ת על שולחן בצד ולא שישב כל הזמן עם הס"ת עליו. וצ"ע.

ב] בכלל יל"ע במנהג העולם שעומדים בברכת החודש, האם המחזיק את הס"ת צריך ג"כ לעמוד או דאי"ז כבוד הס"ת שיעמוד אלא עליו לשבת (כך נראה לי שנוהגים).

א. אינני רואה בזה חשש אמיתי.
ב. ראוי שהוא עצמו יהיה החזן לברכת החודש. ועכ"פ נוהגים לעמוד. וכפי שמחזיקי הס"ת הראשון והשני שניהם עומדים בברכת החודש.


א. צריך שאלת רופא ומומחה ולא מסברת יחיד.
ב. מה שאני רואה, מנהג העולם להשאר לשבת עם הס"ת ולא לעמוד, כבודו רואה מקומות שנוהגים לעמוד?

א. צודק.
ב. בכל מקום ראיתי שעומדים. ועכ"פ אלו שנוהגים לשבת - גם עכשיו עליו לשבת. אין שום חילוק בין המקרים. אלא שאם אפשר בקל שהמגביה יהיה החזן - עדיף טפי.

בברכה המשולשת
הודעות: 11103
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מרץ 23, 2020 4:50 pm

עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
תורה מפוארת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ע במי שנמצא בבידוד, כיצד ישרוף חמץ, האם ישלח שליח שישרוף או שיזרה לרוח בעצמו מהחלון (רק שזה פחות לכתחילה, מאשר שריפה).

מדוע לא ישלח שליח?!

ובפרט להלכה שאין ביעור אלא שריפה, ושליחו של אדם כמותו.


להלכה ביעור הוא גם מפרר וכו', כדעת רבנן. רק המנהג הוא לשרוף, כדי לקיים את דעת רבי יהודה.

למיטב זכרוני בספרי האחרונים מתייחסים לזה כאל מחלוקת שלא הוכרעה (ויש בזה נפק"מ להלכה, כגון לגבי ביעור חמץ ביו"ט).


יעויין סימן תמ"ה, שעה"צ ס"ק י"ז, דבשש (ובזה עסקינן כאן) ""הוא רק דעת רש"י וכמעט כל הפוסקים פליגי עליו..."


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מבית לוי ו־ 9 אורחים