מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מסיכה בשבת

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 29, 2020 3:15 am

עזריאל ברגר כתב:לכאורה בשתי השאלות - תלוי האם הדרך היא בכך.
ובלשון כ"ק אדה"ז נ"ע (סי' שיז ס"ה):
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּמְקוֹמוֹת שֶׁאֵין רְגִילִין שָׁם לִקְשׁוֹר קֶשֶׁר זֶה, אֲבָל בִּמְקוֹמוֹת שֶׁרְגִילִין לְקָשְׁרוֹ – אָסוּר אֲפִלּוּ לְהַחֲזִיר, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יִקְשׁוֹר.

אך לגוף השאלה, לפו"ר: לפענ"ד, דיו לבא מן הדין להיות כנדון - שנתפרש בו (טושו"ע סי' שח סט"ו, ובאדה"ז סמ"ג) דלאו מוקצה הוא, "מִפְּנֵי שֶׁעֲדַיִן יֵשׁ תּוֹרַת כְּלִי עָלָיו הוֹאִיל וְהוּא רָאוּי לַחֲזוֹר וּלְתַקְּנוֹ" (לשון אדה"ז שם).
[וכמדומני, שבימות החול רגילים לקשור המסכה אם נפסקה רצועתה, ובפרט כשאין אחרת בהישג־יד].

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 29, 2020 3:20 am

גימפעל כתב:ר"י 'נתיב הדעת' הגר"ב שרייבר פסק . . ר"י 'עטרת שלמה' הגר"ח פיינשטיין חולק עליו . .
במחכ"ת, משונה קמעא שמחלוקות בעניני קדושין החמורים מתנהלות בין ראשי־ישיבות, ולא בקרב מורי־ההוראות היושבים על מִדִּין.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 29, 2020 8:42 am

שש ושמח כתב:
גימפעל כתב:ר"י 'נתיב הדעת' הגר"ב שרייבר פסק כי ה'עדים' בחתונות מחוייבים להסיר את המסכות בזמן החופה ואם לא הרי זה 'עדות שאי אתה יכול להזימה' משום שלא מזהים אותם, ר"י 'עטרת שלמה' הגר"ח פיינשטיין חולק עליו וכתב כי דין זה נאמר רק בחושן משפט ולא באבן העזר.

האם זה לא תלוי בנידון האם צריך לגלות פני הכלה?

viewtopic.php?f=17&t=48623&hilit&p=621786#p621723

יוצא פוניבז'
הודעות: 2076
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' יוני 29, 2020 10:55 am

גימפעל כתב:ר"י 'נתיב הדעת' הגר"ב שרייבר פסק כי ה'עדים' בחתונות מחוייבים להסיר את המסכות בזמן החופה ואם לא הרי זה 'עדות שאי אתה יכול להזימה' משום שלא מזהים אותם, ר"י 'עטרת שלמה' הגר"ח פיינשטיין חולק עליו וכתב כי דין זה נאמר רק בחושן משפט ולא באבן העזר.

לא הבנתי למה א"א להזימה.
האם גם כשחוץ מהעדים כולם שם במעמד הם קרובים אז גם תאמר שזה עדות שאי אתה יכול להזימה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 29, 2020 11:07 am

גימפעל כתב:ר"י 'נתיב הדעת' הגר"ב שרייבר פסק כי ה'עדים' בחתונות מחוייבים להסיר את המסכות בזמן החופה ואם לא הרי זה 'עדות שאי אתה יכול להזימה' משום שלא מזהים אותם, ר"י 'עטרת שלמה' הגר"ח פיינשטיין חולק עליו וכתב כי דין זה נאמר רק בחושן משפט ולא באבן העזר.

א. האם אי אפשר לזהות אדם עם מסכה?!
ב. ברור שאפשר להזימה: אם יבואו שני עדים ויעידו שראינו את האנשים האלו בלי מסכה בעיר אחרת באותה שעה!

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 29, 2020 4:25 pm

קיבלתי
עידי קיום עם מסיכה.pdf
(230.58 KiB) הורד 303 פעמים

יענקלה הכונס
הודעות: 56
הצטרף: ג' מאי 19, 2020 11:48 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יענקלה הכונס » ב' יוני 29, 2020 5:06 pm

צביב כתב:נידון חוט הברזל,
הוא מסימן ש''מ סעיף ז' ?

אותם שמהדקים הבגדין סביב זרועותיהם בחוט

נראה לי שהוא מדינא דמחט בסי' ש"מ מג"א ס"ק י"א ושועה"ר סי"ח.

יענקלה הכונס
הודעות: 56
הצטרף: ג' מאי 19, 2020 11:48 pm

Re: מסיכה בשבת

הודעהעל ידי יענקלה הכונס » ב' יוני 29, 2020 5:10 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:לכאורה בשתי השאלות - תלוי האם הדרך היא בכך.
ובלשון כ"ק אדה"ז נ"ע (סי' שיז ס"ה):
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּמְקוֹמוֹת שֶׁאֵין רְגִילִין שָׁם לִקְשׁוֹר קֶשֶׁר זֶה, אֲבָל בִּמְקוֹמוֹת שֶׁרְגִילִין לְקָשְׁרוֹ – אָסוּר אֲפִלּוּ לְהַחֲזִיר, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יִקְשׁוֹר.

אך לגוף השאלה, לפו"ר: לפענ"ד, דיו לבא מן הדין להיות כנדון - שנתפרש בו (טושו"ע סי' שח סט"ו, ובאדה"ז סמ"ג) דלאו מוקצה הוא, "מִפְּנֵי שֶׁעֲדַיִן יֵשׁ תּוֹרַת כְּלִי עָלָיו הוֹאִיל וְהוּא רָאוּי לַחֲזוֹר וּלְתַקְּנוֹ" (לשון אדה"ז שם).
[וכמדומני, שבימות החול רגילים לקשור המסכה אם נפסקה רצועתה, ובפרט כשאין אחרת בהישג־יד].

גם בספסל שנשברה אחת מירכותיו הדרך לתקנו בחול, אך הוי מוקצה כיון שיש חשש שמא יתקע כיון שאין שימושו נוח כך, ואינו דומה לדלת כלי שנשברה כבסי' ש"ח ס"ח כיון ששם התיקון הוא בקושי ולא חיישינן ביה שמא יתקע וכמו שביארו האחרונים, אך במסיכה כיון שהדרך לקושרו וכמו שכתבת (וכך מסתבר), לכאורה יש לחוש ביה שמא יקשור והוי מוקצה. ופשוט.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 29, 2020 8:47 pm

עושה חדשות כתב:קיבלתי
עידי קיום עם מסיכה.pdf

יישר כח, וברוך שכיוונתי.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מסיכה בשבת

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 29, 2020 9:22 pm

יענקלה הכונס כתב: . . במסיכה כיון שהדרך לקושרו וכמו שכתבת (וכך מסתבר), לכאורה יש לחוש ביה שמא יקשור והוי מוקצה. ופשוט.
אֶשְׁנֶה דבריי.

כך לשונו הזהב של כ"ק אדה"ז נ"ע בסי' שיז ס"ה (ע"פ שו"ע הרב"י שם ס"ב. ועוד):
נִשְׁמְטוּ לוֹ רְצוּעוֹת מִנְעָל וְסַנְדָּל – מֻתָּר לְהַחֲזִירָן לִמְקוֹמָן, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יַעֲשֶׂה קֶשֶׁר בְּרֹאשׁ הָרְצוּעָה כְּדֵי שֶׁלֹּא תִשָּׁמֵט מִן הַנֶּקֶב, מִפְּנֵי שֶׁהוּא קֶשֶׁר שֶׁל קַיָּמָא.
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּמְקוֹמוֹת שֶׁאֵין רְגִילִין שָׁם לִקְשׁוֹר קֶשֶׁר זֶה, אֲבָל בִּמְקוֹמוֹת שֶׁרְגִילִין לְקָשְׁרוֹ – אָסוּר אֲפִלּוּ לְהַחֲזִיר, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יִקְשׁוֹר.
היינו, דבמקומות שהרגילות לקָשרו - אסור להחזיר הרצועה למקומה אף בלא קשירה, שמא ישכח ויקשור; והוא ממש כעובדא דקמן.

ובסנדל גופי' נפסק הדין לעיל סי' שח (בשו"ע הרב"י סט"ו, ובאדה"ז - סמ"ג):
כ"ק אדה"ז נ"ע כתב:וְאִם נִפְסְקָה אַחַת מֵהֶן אִי אֶפְשָׁר לֵילֵךְ בּוֹ עַד שֶׁיְּתַקְּנֶנּוּ, וְאַף עַל פִּי כֵן מֻתָּר לְטַלְטְלוֹ אַף אִם נִפְסְקָה עִם מְקוֹם קְבִיעוּתָהּ, מִפְּנֵי שֶׁעֲדַיִן יֵשׁ תּוֹרַת כְּלִי עָלָיו, הוֹאִיל וְהוּא רָאוּי לַחֲזוֹר וּלְתַקְּנוֹ. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? כְּשֶׁנִּפְסְקָה הַפְּנִימִית שֶׁל בֵּין הָרַגְלַיִם, שֶׁאִם יְתַקְּנוּהָ – אֵין תִּקּוּנָהּ נִרְאֶה.
כלומר: לא גזרו בו משום מוקצה, כל־עוד אפשר ורגיל לתקנו (משא"כ כשנפסקה החיצונה, שאין רגילים לתקנה, כמבואר שם).
והרי גם מסכה, כמדומני, רגילים לקשרה; וא"כ, משום מוקצה אין לגזור בה, דהא ממקום שבאת - בקשירת סנדל - נמי לא אמרינן דהוי מוקצה!

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יושב סתר » ד' יולי 01, 2020 3:26 pm

הקדימני הרב עו"ח
נערך לאחרונה על ידי יושב סתר ב ד' יולי 01, 2020 3:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יושב סתר » ד' יולי 01, 2020 3:27 pm

בעניין עדות שא"א יכול להזימה בעדות עם מסיכה
קבצים מצורפים
עדות עם מסיכה.docx
(18.8 KiB) הורד 206 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 01, 2020 4:54 pm

טרם ראיתי שמישהו התייחס לטענתי שזוהי עדות ששאפשר להזימה, אם יבואו שני עדים ויעידו שראינו את האנשים האלו בלי מסכה בעיר אחרת באותה שעה.
ועפ"ז קושיא מעיקרה ליתה.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2076
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' יולי 01, 2020 11:40 pm

ישנם כעת שמעדיפים להתפלל באויר הפתוח שמחוץ לביהכנ"ס, ע"י החלונות, ויש מהם שמתפללים אף מאחורי כותל המזרח, כשאחוריהם לבית הכנסת.
ויש לעורר מהלכה פסוקה בשו"ע (סי' צ ס"ז) שיש לחוש לסוברים שהעושה כן נקרא רשע.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יושב סתר » ה' יולי 02, 2020 12:35 am

עזריאל ברגר כתב:טרם ראיתי שמישהו התייחס לטענתי שזוהי עדות ששאפשר להזימה, אם יבואו שני עדים ויעידו שראינו את האנשים האלו בלי מסכה בעיר אחרת באותה שעה.
ועפ"ז קושיא מעיקרה ליתה.

למה אתה אומר שאף אחד לא התייחס? טענה ישרה ונכונה. כך כתוב בקובץ שצורף שורה מעליך:
אך על כל פנים, עצם החשש שלא יוכלו להזימם, נראה טעות גמורה, שהרי כדי להזימם אין צריך שיראו פניהם עתה בעת הגדת העדות, כי אין עדות המזימים באה על היותם מעידים, אלא על מה שראו אותם במקום אחר, ורק על הראיה ההיא עליהם להעיד שראו פניהם. אך על מה שהעידו בקידושין, הרי הם הם המספרים שהיו שם, ועל כך גופא באה ההזמה שלא היו שם, ומה לי שהיתה מסיכה על פניהם. ופשוט הוא שעדים שהיו בחדר סגור, וראו עדותן דרך נקב, ואין אדם יכול לראותם, אין להם חסרון של עשאאי"ל, ומכמינים עדים למסית, ואין ספק שהוראה זו היתה רק לחידוד התלמידים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 02, 2020 1:53 am

יושב סתר כתב:
עזריאל ברגר כתב:טרם ראיתי שמישהו התייחס לטענתי שזוהי עדות ששאפשר להזימה, אם יבואו שני עדים ויעידו שראינו את האנשים האלו בלי מסכה בעיר אחרת באותה שעה.
ועפ"ז קושיא מעיקרה ליתה.

למה אתה אומר שאף אחד לא התייחס? טענה ישרה ונכונה. כך כתוב בקובץ שצורף שורה מעליך.

כלומר: אף אחד ממצדיקי ההוראה לגלות את פני העדים - לא התמודד מול השאלה הזאת.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי גימפעל » ה' יולי 02, 2020 11:27 pm

1D650AF0BA527.tif
1D650AF0BA527.tif (78.73 KiB) נצפה 7240 פעמים
קבצים מצורפים
גליון 30 הלכות יז בתמוז, קובץ שאלות (יד).pdf
(784.46 KiB) הורד 196 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2705
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' יולי 03, 2020 4:31 pm

מעשה באדם אחד שאירס את בנו, וכיומים אחר כך נפל למשכב, ועדיין מתייסר הוא ביסורי הקאראנא, ושוכב בלי הכרה זה חדשים רבים. יתן ה' וירפא את שבר בת עמו

בינתיים טיפלו בו, חיפשו בית חולים ועוד ועוד. וגם התכוננו להחתונה של הבן. והאם הלכה וקנתה טבעת עבור הבן, עם הכרטיס בנק של בעלה השוכב אי שם ללא הכרה. וכיומיים לפני החתונה נשאלה את השאלה, שהרי המעות שייכים להבעל והוא לא הרשה לה לקנות את הטבעת, וא"כ איך יקדש הבן היקר את אשתו בטבעת גזולה.

עצות היו (אל תשאל מה עשו למעשה), אבל מהו ההלכה בזה?

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי צביב » א' יולי 05, 2020 1:08 am

בשבת ראיתי בדברי הרמ''א אבן העזר סימן כח סעיף יט,
( לפי הלקחת מחוקק שם , מסתמא הבעל מסכים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 05, 2020 9:07 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מעשה באדם אחד שאירס את בנו, וכיומים אחר כך נפל למשכב, ועדיין מתייסר הוא ביסורי הקאראנא, ושוכב בלי הכרה זה חדשים רבים. יתן ה' וירפא את שבר בת עמו

בינתיים טיפלו בו, חיפשו בית חולים ועוד ועוד. וגם התכוננו להחתונה של הבן. והאם הלכה וקנתה טבעת עבור הבן, עם הכרטיס בנק של בעלה השוכב אי שם ללא הכרה. וכיומיים לפני החתונה נשאלה את השאלה, שהרי המעות שייכים להבעל והוא לא הרשה לה לקנות את הטבעת, וא"כ איך יקדש הבן היקר את אשתו בטבעת גזולה.

עצות היו (אל תשאל מה עשו למעשה), אבל מהו ההלכה בזה?

הדעת נותנת שמעולם לא היתה הטבעת של האב אלא של הבן, כי האמא קנתה את הטבעת בשביל הבן ולא בשביל האב או בשביל עצמה, ולו יהי שגזלה את האב - הכסף גזול בידה, ולא הטבעת.
זאת מלבד מה שהאב קיבל ע"ע בקנין גמור אגב סודר להשיא את בנו (כנהוג לקבל קנין בעת השידוך) והבן יכול לתבוע מהוריו בדינא שיקנו לו טבעת...

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 05, 2020 9:12 am

צביב כתב:בשבת ראיתי בדברי הרמ''א אבן העזר סימן כח סעיף יט, לפי ה[חלק]ת מחוקק שם, מסתמא הבעל מסכים.
ה'חלקת מחוקק' באה"ע סי' כח סי"ט כתב:שאל כלי מאשה שיש לה בעל. כלו', אעפ"י שהודיעה שרוצה לקדש בו אשה - מ"מ לא הוי רק ספק קידושין, הואיל ובלא ידיע' בעלה עשתה. ועכשיו נוהגין להקל קצת בזה, כשאין להחתן טבעת - שואלין מאשה אחרת העומדת שם בשעת החופה, אף בלא רשות בעלה; משום דמסתמא אין הבעל מקפיד ליתן במתנה ע"מ להחזיר. וגם הרשב"א לא החליט הדבר שלא יהיו קידושין גמורין, דהא כתב הרי היא מקודשת ולכל הפחות ספק מקודשת:

בם חיתנו
הודעות: 3
הצטרף: א' יולי 05, 2020 12:04 am

לבישת מסכות חדשות

הודעהעל ידי בם חיתנו » א' יולי 05, 2020 10:21 am

האם מותר לחדש מסכות ח"פ או רב פעמי בשלושת השבועות ובתשעת הימים?

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: לבישת מסכות חדשות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » א' יולי 05, 2020 11:11 am

האם מותר להשתמש במזלג חד פעמי בשלושת השבועות? האם מותר למלא את הפח בשקית זבל חדשה בשלושת השבועות? האם מותר לקנח את האף בטישו חדש חד פעמי בשלושת השבועות?
פשוט שכל האיסור הוא בברכת שהחיינו ובבגד ששמח בו ונהנה ממנו, ולא בכל דבר אחר, ואף בבגדים הצמודים לגוף אין לאסור.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לבישת מסכות חדשות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 05, 2020 11:15 am

מה ששייך לשאול זה, האם יש איזושהי עדיפות למכובס על פני חד פעמי או להיפך בתשעת הימים, והאם עדיף לכבס או לקנות חדש.

קו ירוק
הודעות: 5799
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לבישת מסכות חדשות

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 05, 2020 11:50 am

מסכה היא דבר מזוהם שרצוי להחליפו תכופות בנקי, כדי למנוע סכנה (עצמית. כי יתרונה ככלל לא ברור).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2705
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' יולי 05, 2020 2:15 pm

עזריאל ברגר כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מעשה באדם אחד שאירס את בנו, וכיומים אחר כך נפל למשכב, ועדיין מתייסר הוא ביסורי הקאראנא, ושוכב בלי הכרה זה חדשים רבים. יתן ה' וירפא את שבר בת עמו

בינתיים טיפלו בו, חיפשו בית חולים ועוד ועוד. וגם התכוננו להחתונה של הבן. והאם הלכה וקנתה טבעת עבור הבן, עם הכרטיס בנק של בעלה השוכב אי שם ללא הכרה. וכיומיים לפני החתונה נשאלה את השאלה, שהרי המעות שייכים להבעל והוא לא הרשה לה לקנות את הטבעת, וא"כ איך יקדש הבן היקר את אשתו בטבעת גזולה.

עצות היו (אל תשאל מה עשו למעשה), אבל מהו ההלכה בזה?

הדעת נותנת שמעולם לא היתה הטבעת של האב אלא של הבן, כי האמא קנתה את הטבעת בשביל הבן ולא בשביל האב או בשביל עצמה, ולו יהי שגזלה את האב - הכסף גזול בידה, ולא הטבעת.
זאת מלבד מה שהאב קיבל ע"ע בקנין גמור אגב סודר להשיא את בנו (כנהוג לקבל קנין בעת השידוך) והבן יכול לתבוע מהוריו בדינא שיקנו לו טבעת...

הלוקח חפץ במעות חבירו שלא לשם גזילה, שייך הדבר לחבירו, כמבואר בחו"מ קפ"ג

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לבישת מסכות חדשות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 05, 2020 6:47 pm

קו ירוק כתב:מסכה היא דבר מזוהם שרצוי להחליפו תכופות בנקי, כדי למנוע סכנה (עצמית. כי יתרונה ככלל לא ברור).

נכון. אבל יש מסכות "רב פעמיות" שמשתמשים בהן ע"י כביסה בין שימוש לשימוש.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 05, 2020 6:48 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
עזריאל ברגר כתב:הדעת נותנת שמעולם לא היתה הטבעת של האב אלא של הבן, כי האמא קנתה את הטבעת בשביל הבן ולא בשביל האב או בשביל עצמה, ולו יהי שגזלה את האב - הכסף גזול בידה, ולא הטבעת.
זאת מלבד מה שהאב קיבל ע"ע בקנין גמור אגב סודר להשיא את בנו (כנהוג לקבל קנין בעת השידוך) והבן יכול לתבוע מהוריו בדינא שיקנו לו טבעת...

הלוקח חפץ במעות חבירו שלא לשם גזילה, שייך הדבר לחבירו, כמבואר בחו"מ קפ"ג

לא ידעתי. יישר כח.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי צביב » א' יולי 05, 2020 7:21 pm

כשבעל המעות מעוניין בחפץ שקנו במעותיו, נקנה לבעל המעות
ןגם המוכר מעונין למכור לבעל המעות,
כאן ( שהאב נשוי) אינו מעונין לקנות לעצמו,
נערך לאחרונה על ידי צביב ב א' יולי 05, 2020 9:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4444
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לבישת מסכות חדשות

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' יולי 05, 2020 8:39 pm

קו ירוק כתב:מסכה היא דבר מזוהם שרצוי להחליפו תכופות בנקי, כדי למנוע סכנה (עצמית. כי יתרונה ככלל לא ברור).

כמובן שיתרונה לא ברור.... כי קבוצות כל שהן החליטו שלא לחובשה בבתי המדרשות והכנסיות, חרף תחנוני הרופאים וחרף ההיגיון הבריא שאומר שהיא תריס משמעותי מאד בפני ההדבקה. וקולר הפצת המחלה יהיה תלוי בהם. לרבות דמי הנפטרים, לא תקפ''ץ. (צר לי על החריפות. אבל כמדומה שחשוב לומר זאת שוב ושוב, ובקול צלול וברור).

קו ירוק
הודעות: 5799
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי קו ירוק » א' יולי 05, 2020 8:45 pm

לא צריך להיות רבי משולם איגרא בכדי לדעת מה תהיה תכנה של התגובה (וחבל שכך, תחת תקופות יפות יותר).
כך שאינך צריך להצטער על החריפות, היא בלא"ה לא רלוונטית.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' יולי 05, 2020 10:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: לבישת מסכות חדשות

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' יולי 05, 2020 8:48 pm

פרנקל תאומים כתב:
קו ירוק כתב:מסכה היא דבר מזוהם שרצוי להחליפו תכופות בנקי, כדי למנוע סכנה (עצמית. כי יתרונה ככלל לא ברור).

כמובן שיתרונה לא ברור.... כי קבוצה כל שהיא החליטה שלא לחובשה בבתי המדרשות והכנסיות, חרף תחנוני הרופאים וחרף ההיגיון הבריא שאומר שהיא תריס משמעותי מאד בפני ההדבקה. וקולר הפצת המחלה יהיה תלוי בהם. לרבות דמי הנפטרים, לא תקפ''ץ. (צר לי על החריפות. אבל כמדומה שחשוב לומר זאת שוב ושוב, ובקול צלול וברור).


על אותו משקל - המתים הרוחניים שיש מסגירת הישיבות ומאי פתיחתם בצורה נורמאלית, מה שמרחיק משם רבים מאד. יהיה הקולר וכו'. העתק הדבק מהודעתך. (צר לי על החריפות).

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2705
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יולי 06, 2020 5:18 am

כן, וגם החסרונות הרוחניים בזה שלא הקרבתם קרבן פסח השנה. היה לכם ליכנס בכח, לצפצף על הערבים והמשטרה, ולהקריב קרבן פסח בזמנה. אל תביט על גזירת הגלות של הקב"ה, תשכח מכל הסכנות, רק להקריב קרבן פסח.
העתק הדבק מכאן.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 09, 2020 11:48 am

עושה חדשות כתב:קיבלתי
עידי קיום עם מסיכה.pdf
באחד מאוספי הגיליונות של שבוע זה, התפרסם מו"מ עם הגר"ב שרייבר בענין הנ"ל. אם מישהו יכול להעלות.

ברוך00
הודעות: 324
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ברוך00 » ה' יולי 09, 2020 4:21 pm

מצרף מאוסף גלינוות פ' פנחס
קבצים מצורפים
מומ בענין עדות שאי אתה יכול להזימה בעדי קיום.pdf
(154.46 KiB) הורד 209 פעמים

ברוך00
הודעות: 324
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

שאלה בחו"מ מי חייב לשלם את הקנס?

הודעהעל ידי ברוך00 » א' יולי 12, 2020 1:12 am

הגבאי תלה מודעה בבית הכנסת שמתפלל שיכנס אחר 20 איש הוא ישא בתשלום הקנס. הגיע ראובן מס 21 ונכנס. מה שנקרא שם פס. הגיע שמעון ראה שכבר יש 21, אמר, מה יתן לך ומה יוסיף ונכנס גם הוא. הבעיה שראובן יצא פתאום, ושמעון היה עסוק בתפילה ולא שם לב, עכשיו למעשה שמעון הוא ה-21. עכשיו הגיע המשטרה וקנסה את הגבאי. השאלה מי חייב?

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 12, 2020 1:43 am

ברוך00 כתב:מצרף מאוסף גלינוות פ' פנחס
תודה.

ארבע עדים למעשה הקידושין???

בן אליהו
הודעות: 1016
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: שאלה בחו"מ מי חייב לשלם את הקנס?

הודעהעל ידי בן אליהו » א' יולי 12, 2020 9:17 am

ברור ששמעון.
והראייה, סוגייה דספסל בבבא קמא. אם אחד ישב על הספסל והיה הספסל אמור להישבר ובא השני והתיישב. אך לאחר כמה זמן קם הראשון. כך שהספסל נשבר בסוף על ידי השני. בוודאי שהשני ישלם כי היה לו לקום ולא לשבור את הספסל. יעויין שם היטב בסוגייה. וזה הן לרמב"ם הן לרא"ש והן לנימוקי יוסף.

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: שאלה בחו"מ מי חייב לשלם את הקנס?

הודעהעל ידי מבולבל » א' יולי 12, 2020 11:28 am

באיזו סמכות הגבאי תלה מודעה זו? אם לפי הכללים של המשטרה הקנס ניתן לבית הכנסת אז בית הכנסת צריך לשלם. ועליו לדאוג בצורה אקטיבית שלא תהיה אפשרות ליותר מ 20 איש להתפלל בחדר זה. ואם אינו מסוגל מחוסר מרץ או אמצעים, שיחליט האם לורח סיכון לקנס או שסוגר את בית הכנסת.
למה הדבר דומה, לאיסור להכות את התלמידים, יבוא מנהל בית הספר ויודיע שתלמיד שמתחצף למורה וזה גורם למורה לאבד עשתונות ולהכותו, על התלמיד לשלם את הקנס, ולהיכנס לבית הסוהר במקום המורה, ועל דעת כן התלמידים מתקבלים לבית הספר. היעלה על הדעת שיבואו לדין תורה על מי לשלם את הקנס?

ידוע תדע
הודעות: 83
הצטרף: ד' מאי 17, 2017 8:18 pm

Re: קבצים של שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי ידוע תדע » ג' יולי 14, 2020 5:06 pm

אדם שנכנס לאולם או לבית כנסתם מעל המותר והתקבל דוח האם חייב בתשלום או שזה רק גרמא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים