מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
יוצא פוניבז'
הודעות: 1021
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ו' אפריל 03, 2020 2:11 pm

ברוך00 כתב:האם אפשר לעשות חזרת הש"ץ קצרה במוסף בשבת?

אין הבדל בין מנחה לשחרית ומוסף. אצל התימנים היו שעשו במוסף.
אבל כמובן רק בשעת הדחק, או כשהצירוף למנין אינו מועיל לכו"ע וחוששים מברכות לבטלה.

מענה איש
הודעות: 730
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

עד איזה גיל ניתן להקל לילדים לכתוב או לצייר בחוה"מ?

הודעהעל ידי מענה איש » ש' אפריל 04, 2020 10:57 pm

השנה לנוכח הקושי שבהעסקת ילדים אין טיולים אין ביקורי חג ואין תעסוקת נקיונות בחוה"מ
עד איזה גיל ניתן להקל לילדים לכתוב או לצייר בחוה"מ???

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 731
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: עד איזה גיל ניתן להקל לילדים לכתוב או לצייר בחוה"מ?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' אפריל 04, 2020 11:09 pm

הרב בועז שלום.
מועדים לשמחה,
מותר לתת לילדים פחות מגיל בר מצוה לצייר בחול המועד בצבעים או בעט הגם שכתיבתם מתקיימת היות ודרך ציורים אלה להזרק לאחר זמן קצר. [שמירת שבת כהלכתה פט"ז סעיף כח, ילדים כהלכה עמ' קצו סעיף ו].
עם כל זה דעת הגרי"ש אלישיב ולהבהחל"ח הגר"נ קרליץ שליט"א שיש לחלק בין אם הקטנים הגיעו לגיל חינוך, אם לאו. שבהגיעו לגיל חינוך יש לאסור וכ"כ בשו"ת אבני ישפה סי' קי ע"ש טעמם.
בכל אופן דעת הגר"ע יוסף זלה"ה שאין לחלק בזה, ומתיר ללא הבדל לקטנים לצייר בחוה"מ [עי' מעיין אומר ח"ג סי' טז, ובביאורים].

אביש
הודעות: 68
הצטרף: א' נובמבר 06, 2016 10:33 am

ברכת כהנים למנין במרפסות

הודעהעל ידי אביש » א' אפריל 05, 2020 11:53 am

האם הכהנים נושאין כפיים?

יבנה
הודעות: 1930
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ברכת מעין שבע

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 05, 2020 1:12 pm

עזריאל ברגר כתב:
בני ברקי כתב:האם אומרים ברכת מעין שבע בליל שבת במיניינים מתחת לבתים?

תלוי במחלוקת הידועה האם אומרים אותה במנין לא קבוע.

שו"ע או"ח סימן רסח סעיף י
א"א ברכה מעין שבע בבית חתנים ואבלים, דליכא טעמא דמאחרין לבא שיהיו ניזוקין.
משנה ברורה סימן רסח ס"ק כד
(כד) בבית חתנים וכו' - פי' כשמתפללין בביתם במנין וכ"ש אותן שמתפללין לפרקים במנין בבית אבל כשיש קביעות על איזה ימים ויש ס"ת אצלם וכמו בירידים דומה לבהכ"נ קבוע ואומרים:

ובנידון שלנו ג"כ יש קביעות של כמה שבועות, ויש לומרו. ואפ' כשאין ס"ת, מדעיקרו תלוי בקביעות [עי' באשי ישראל פרק לו הערה צג].

בן סופרים
הודעות: 15
הצטרף: ד' יוני 10, 2015 1:04 am

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בן סופרים » א' אפריל 05, 2020 9:07 pm

יש לעיין אם לומר במניני המרפסות הלל בברכה אחרי מעריב או שמא נתקן רק בבית הכנסת לא במנינים הביתיים והמרפסתיים?

צביב
הודעות: 1554
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי צביב » א' אפריל 05, 2020 9:19 pm

האם במנינים אלו יש בית כנסת או מנין,

האם יש כאן ענין של עשרה ראשונים,
האם יש כאן אמירת ויכולו בבית הכנסת ( כלשון הגמרא שאומרים בבית הכנסת)

האם קבלת שבת ברחוב הסמוך, מחייבת את כל יושבי הבתים השומעים.

עקביה
הודעות: 3363
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי עקביה » א' אפריל 05, 2020 9:28 pm

בן סופרים כתב:יש לעיין אם לומר במניני המרפסות הלל בברכה אחרי מעריב או שמא נתקן רק בבית הכנסת לא במנינים הביתיים והמרפסתיים?

פסקי תשובות אורח חיים סימן תפז

וכאמור, אף33 המתפלל ביחידות בביתו, אומר ההלל בברכה, וכן הנשים34 רשאות לומר ההלל ובברכה.

33 . ברכ"י בשם הרמ"ע מפאנו, כה"ח סקמ"ב.
34 . דנשים חייבות באמירת הלל בלילי פסחים כדאיתא בתוס' ל"ח ע"א (ד"ה מי) הובא במ"א סי' תע"ט סק"ב שאף הן היו באותו הנס, ומדחייבים בד' כוסות, וד' כוסות תיקנו על סדר הלל ואגדה, ולכן אף כי מעיקר הדין יוצאות בהלל שבסדר, מ"מ רשאות לומר גם ההלל שאחרי התפלה, ועיין מועו"ז ח"ז סי' קע"ט, ובשו"ת יחו"ד ח"ה סי' ל"ד כ' שנשים מבני ספרד חייבות בהלל זה.

לבי במערב
הודעות: 1878
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 05, 2020 9:30 pm

בן סופרים כתב:יש לעיין אם לומר במניני המרפסות הלל בברכה אחרי מעריב או שמא נתקן רק בבית הכנסת לא במנינים הביתיים והמרפסתיים?

הלל בליל פסח שלא בביהכ"נ

יושב סתר
הודעות: 439
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יושב סתר » ב' אפריל 06, 2020 11:14 am

למה שלא יוסיפו השנה בשטרות מכירת חמץ גם סעיף של מכירת כל הכלים החדשים כדי לפטרם זמנית מטבילה?

איש גלילי
הודעות: 2474
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' אפריל 06, 2020 3:30 pm

יושב סתר כתב:למה שלא יוסיפו השנה בשטרות מכירת חמץ גם סעיף של מכירת כל הכלים החדשים כדי לפטרם זמנית מטבילה?

כך עשו בהידברות.

שמש
הודעות: 1173
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי שמש » ב' אפריל 06, 2020 3:44 pm

גם הרבנות הראשית עשו כך ועוד.
מי שכבר מכר חמץ יכול לתת את הכלים לגוי כאן https://forms.gle/pxwBTErQusjrJHPPA

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 145
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: ברכת כהנים במנייני המרפסות

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' אפריל 06, 2020 3:53 pm

אוהב עמו כתב:שמעתי ממקור נאמן שהגר"נ קופשיץ והגרש"צ רוזנבלט מפקפקים הרבה באפשרות שכהנים יישאו כפיהם במניין שכזה.
ולא ידעתי אמאי אין ברכת כהנים חלק מחזרת הש"צ, שאם נימא שמהני צירוף מרפסות יועיל גם לברכת כהנים


גם מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א במכתבו המצו"ב כתב שהכהנים יסלקו עצמם לפני רצה.
קבצים מצורפים
פסק מרן הגר''מ שטרנבוך שליט''א.pdf
(908.38 KiB) הורד 10 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 731
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

והגדת לבנך בכתב

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אפריל 06, 2020 7:49 pm

כעת שלח לי חבר שהגאון ר' שלום כהן שליט"א פסק שהשנה אפשר לצאת י"ח של והגדת לבנך בכתיבה. וצ"ב איך יצא י"ח ומה שייך פה כתיבה כדיבור?

לבי במערב
הודעות: 1878
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: והגדת לבנך בכתב

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 06, 2020 9:12 pm

ולי הק' קשה מתחילה, אחר מחכת"ה - מפ"מ חסר השתא בקיום הך מצוה ד'והגדת לבנך', והיאך יהא אפשר לקיימה ע"י כתיבה(!).

שומע
הודעות: 74
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 12:34 am

Re: עד איזה גיל ניתן להקל לילדים לכתוב או לצייר בחוה"מ?

הודעהעל ידי שומע » ב' אפריל 06, 2020 11:44 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:הרב בועז שלום.
מועדים לשמחה,
מותר לתת לילדים פחות מגיל בר מצוה לצייר בחול המועד בצבעים או בעט הגם שכתיבתם מתקיימת היות ודרך ציורים אלה להזרק לאחר זמן קצר. [שמירת שבת כהלכתה פט"ז סעיף כח, ילדים כהלכה עמ' קצו סעיף ו].
עם כל זה דעת הגרי"ש אלישיב ולהבהחל"ח הגר"נ קרליץ שליט"א שיש לחלק בין אם הקטנים הגיעו לגיל חינוך, אם לאו. שבהגיעו לגיל חינוך יש לאסור וכ"כ בשו"ת אבני ישפה סי' קי ע"ש טעמם.
בכל אופן דעת הגר"ע יוסף זלה"ה שאין לחלק בזה, ומתיר ללא הבדל לקטנים לצייר בחוה"מ [עי' מעיין אומר ח"ג סי' טז, ובביאורים].


לא מצאתי בשש"כ. וכשלעצמו תמוה מה נפ"מ לכמה זמן הציור.

שומע
הודעות: 74
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 12:34 am

Re: ברכת מעין שבע

הודעהעל ידי שומע » ב' אפריל 06, 2020 11:47 pm

יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
בני ברקי כתב:האם אומרים ברכת מעין שבע בליל שבת במיניינים מתחת לבתים?

תלוי במחלוקת הידועה האם אומרים אותה במנין לא קבוע.

שו"ע או"ח סימן רסח סעיף י
א"א ברכה מעין שבע בבית חתנים ואבלים, דליכא טעמא דמאחרין לבא שיהיו ניזוקין.
משנה ברורה סימן רסח ס"ק כד
(כד) בבית חתנים וכו' - פי' כשמתפללין בביתם במנין וכ"ש אותן שמתפללין לפרקים במנין בבית אבל כשיש קביעות על איזה ימים ויש ס"ת אצלם וכמו בירידים דומה לבהכ"נ קבוע ואומרים:

ובנידון שלנו ג"כ יש קביעות של כמה שבועות, ויש לומרו. ואפ' כשאין ס"ת, מדעיקרו תלוי בקביעות [עי' באשי ישראל פרק לו הערה צג].


לכאורה כאן גרוע מדברי הט"ז שהרי כ"א בביתו וליתא לתקנתא מעיקרא.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 731
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: עד איזה גיל ניתן להקל לילדים לכתוב או לצייר בחוה"מ?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' אפריל 07, 2020 12:14 am

שומע כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הרב בועז שלום.
מועדים לשמחה,
מותר לתת לילדים פחות מגיל בר מצוה לצייר בחול המועד בצבעים או בעט הגם שכתיבתם מתקיימת היות ודרך ציורים אלה להזרק לאחר זמן קצר. [שמירת שבת כהלכתה פט"ז סעיף כח, ילדים כהלכה עמ' קצו סעיף ו].
עם כל זה דעת הגרי"ש אלישיב ולהבהחל"ח הגר"נ קרליץ שליט"א שיש לחלק בין אם הקטנים הגיעו לגיל חינוך, אם לאו. שבהגיעו לגיל חינוך יש לאסור וכ"כ בשו"ת אבני ישפה סי' קי ע"ש טעמם.
בכל אופן דעת הגר"ע יוסף זלה"ה שאין לחלק בזה, ומתיר ללא הבדל לקטנים לצייר בחוה"מ [עי' מעיין אומר ח"ג סי' טז, ובביאורים].


לא מצאתי בשש"כ. וכשלעצמו תמוה מה נפ"מ לכמה זמן הציור.

כיון שזה לא מעשה אומן אלא מעשה הדיוט לצורך המועד.

שומע
הודעות: 74
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 12:34 am

Re: עד איזה גיל ניתן להקל לילדים לכתוב או לצייר בחוה"מ?

הודעהעל ידי שומע » ג' אפריל 07, 2020 12:24 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
שומע כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הרב בועז שלום.
מועדים לשמחה,
מותר לתת לילדים פחות מגיל בר מצוה לצייר בחול המועד בצבעים או בעט הגם שכתיבתם מתקיימת היות ודרך ציורים אלה להזרק לאחר זמן קצר. [שמירת שבת כהלכתה פט"ז סעיף כח, ילדים כהלכה עמ' קצו סעיף ו].
עם כל זה דעת הגרי"ש אלישיב ולהבהחל"ח הגר"נ קרליץ שליט"א שיש לחלק בין אם הקטנים הגיעו לגיל חינוך, אם לאו. שבהגיעו לגיל חינוך יש לאסור וכ"כ בשו"ת אבני ישפה סי' קי ע"ש טעמם.
בכל אופן דעת הגר"ע יוסף זלה"ה שאין לחלק בזה, ומתיר ללא הבדל לקטנים לצייר בחוה"מ [עי' מעיין אומר ח"ג סי' טז, ובביאורים].


לא מצאתי בשש"כ. וכשלעצמו תמוה מה נפ"מ לכמה זמן הציור.

כיון שזה לא מעשה אומן אלא מעשה הדיוט לצורך המועד.


לא מצאתי בשש"כ. הציון שלך למהדורה החדשה?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 731
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' אפריל 07, 2020 12:33 am

ציינתי מאיפה נלקחו דבריי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 731
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' אפריל 07, 2020 12:44 am

כן זה בחדש.

לבי במערב
הודעות: 1878
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 07, 2020 12:46 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:ציינתי מאיפה נלקחו דבריי.

https://taamu.co.il/dwqa-question/%D7%9 ... %A2%D7%93/

לבי במערב
הודעות: 1878
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: עד איזה גיל ניתן להקל לילדים לכתוב או לצייר בחוה"מ?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 07, 2020 12:49 am

שומע כתב:לא מצאתי בשש"כ. הציון שלך למהדורה החדשה?

יוסף חיים אוהב ציון כתב:כן זה בחדש.

https://tablet.otzar.org/he/book/book.p ... agenum=329
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ה' אפריל 09, 2020 11:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 1930
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ברכת מעין שבע

הודעהעל ידי יבנה » ג' אפריל 07, 2020 12:23 pm

שומע כתב:
יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
בני ברקי כתב:האם אומרים ברכת מעין שבע בליל שבת במיניינים מתחת לבתים?

תלוי במחלוקת הידועה האם אומרים אותה במנין לא קבוע.

שו"ע או"ח סימן רסח סעיף י
א"א ברכה מעין שבע בבית חתנים ואבלים, דליכא טעמא דמאחרין לבא שיהיו ניזוקין.
משנה ברורה סימן רסח ס"ק כד
(כד) בבית חתנים וכו' - פי' כשמתפללין בביתם במנין וכ"ש אותן שמתפללין לפרקים במנין בבית אבל כשיש קביעות על איזה ימים ויש ס"ת אצלם וכמו בירידים דומה לבהכ"נ קבוע ואומרים:

ובנידון שלנו ג"כ יש קביעות של כמה שבועות, ויש לומרו. ואפ' כשאין ס"ת, מדעיקרו תלוי בקביעות [עי' באשי ישראל פרק לו הערה צג].


לכאורה כאן גרוע מדברי הט"ז שהרי כ"א בביתו וליתא לתקנתא מעיקרא.

דבריך מסתברים.

יחזקאל ר
הודעות: 71
הצטרף: ה' מאי 21, 2015 12:56 pm

Re: מסכת אף ברה"ר בשבת מותר?

הודעהעל ידי יחזקאל ר » ה' אפריל 09, 2020 10:57 pm

סליחות כתב:במקום בחו"ל שהוא רשות הרבים לכולי עלמא (מן הצד שיש בו ס ריבוא), האם מותר לצאת עם מסכת אף לרה"ר? (באופנים המותרים כגון לאחות בבית חולים וכדו'), האם זה נחשב דרך לבוש או לא?


נ.ב. נא להתרכז בשאלה האם זה דרך לבוש ומותר, או לא, ואסור. ייש"כ.


לכא' לא גרע מכיס של זב דלא חשיב דרך מלבוש

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 731
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אפריל 10, 2020 11:03 am

נשאלתי מידיד אם מותר לו לצייר לילדיו רקע שימלאו בו צבע כדי להעסיקם?

שייף נפיק
הודעות: 2360
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מסכת אף ברה"ר בשבת מותר?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' אפריל 10, 2020 11:20 am

יחזקאל ר כתב:
סליחות כתב:במקום בחו"ל שהוא רשות הרבים לכולי עלמא (מן הצד שיש בו ס ריבוא), האם מותר לצאת עם מסכת אף לרה"ר? (באופנים המותרים כגון לאחות בבית חולים וכדו'), האם זה נחשב דרך לבוש או לא?
נ.ב. נא להתרכז בשאלה האם זה דרך לבוש ומותר, או לא, ואסור. ייש"כ.

לכא' לא גרע מכיס של זב דלא חשיב דרך מלבוש


ראיתי תשובה מהגרח''ק דהוי כאצולי טינוף ומותר

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 731
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אפריל 10, 2020 11:34 am

עלון וישמע משה ויקה"פ.
האם מותר לצאת בשבת עם המסכה של הקורונה במקום שאין עירוב

א. שאלה: בימים אלו רבים אינם יוצאים לרחובה של עיר אלא כשמסכה על פניהם, ויש בזה שני סוגים: אלו שאינם
בחשש מחלה ומניחים את המסכה כדי שלא יחלו חלילה אם יהיו בקרבת אנשים הנושאים את המחלה, ואנשים שיש בהם
חשש שהם נושאים את המחלה והם חייבים להיות בבידוד, והם יוצאים לצורך גדול בהיתר, או שהם עוברים על ההוראות
ויוצאים באיסור, מכל מקום הם מניחים את המסכה על פניהם כדי שלא יזיקו לאחרים. האם מותר להם לצאת עם המסכה
לרשות הרבים בשבת במקום שאין בו עירוב?

תשובה: גדולי הפוסקים שליט”א ביארו לנו שדין זה תלוי בהא דאיתא בסימן שא סכ”ח: מי שיש לו מכה בפיסת רגלו וקושר עליה
מטבע להגין שלא ינגף ברגלו, וגם הוא מרפא, מותר לצאת בו, ע”כ. וכתב המ”ב (סקק”ח): ומשמע מזה דבדבר שאינו מרפא אלא שעושה
כדי שלא ינגף ברגלו אסור. ולפ”ז בנידון דידן שאינו עשוי לרפא אלא להגן בלבד יש לאסור.
אמנם בהמשך דבריו כתב המ"ב: אבל בא"ר הביא בשם כמה פוסקים דאפילו אם אינו מרפא אלא שעושה כדי להגין מצער ג"כ מותר לצאת
בו, וכ"כ בתו"ש בשם מהרש"ק, ועיין לעיל בסעיף כ"ב מה שכתבנו בשם הגר"א דדעת הרמב"ם הוא ג"כ הכי, וע"כ אם חתך אצבעו בשבת
וכורך חתיכת בגד עליה שלא ישרט בבגדיו מותר לצאת בו, ע"כ.
ואמרו לי הגאונים רבי שמאי גרוס, רבי יעקב מאיר שטרן, רבי נפתלי נוסבוים שליט”א דמכיון שהכרעת המ”ב היא להקל במקום צער אפילו אינו מרפא רק מגן בלבד, יש להקל בזה.
ושאלתי הרי גם המסכה אינה עוזרת לגמרי, וכידוע שגם על ידי עפעוף העינים עלולה המחלה לעבור הלאה. והשיב לי הגר”ש גרוס דמכל מקום הוא עשה כל שלאל ידו וחשיב שפיר להגן אף שאינו מגן לגמרי.
והגר”נ נוסבוים אמר לי שהרי השו”ע (סימן שא סכ”ה) מתיר לצאת בקמיע מומחה, ומסתבר דאף קמיע מומחה אינו מועיל לעולם אלא ברוב פעמים ואעפ”כ התירו לצאת בו. ואילו הגאון רבי משה שאול קליין שליט”א אמר שאסור לצאת עם המסכה לרשות הרבים, דיש לחוש שמא יוריד את המסכה ברשות
הרבים, דאין זה דבר שאין מורידים אותו כלל, וכגון אם לא יהיו בקרבתו בני אדם שיחשוש להדבק מהם, עלול להורידה, ובכל דבר שעלול להורידו אסרו לצאת עמו לרשות הרבים.
וכל זה במי שאינו חולה ונושא את המסכה כדי להגן על עצמו מאחרים, אבל אם הוא חולה או נמצא בחשש מחלה, ונושא את המסכה כדי להגן על אחרים מפניו, הסכימו הגרי”מ שטרן והגר”נ נוסבוים שאין להקל בדבר כלל, ואסור לצאת עם המסכה לרשות הרבים, דזה לא חשיב להגן אלא כשעושה להגן על עצמו. ודעת הגר”ש גרוס שאין חילוק בין
להגן על עצמו לבין להגן על אחרים, והכל הוא בכלל ההיתר של האליה רבה ויש להקל בזה.

ש. ספראי
הודעות: 898
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: והגדת לבנך בכתב

הודעהעל ידי ש. ספראי » ו' אפריל 10, 2020 12:16 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:כעת שלח לי חבר שהגאון ר' שלום כהן שליט"א פסק שהשנה אפשר לצאת י"ח של והגדת לבנך בכתיבה. וצ"ב איך יצא י"ח ומה שייך פה כתיבה כדיבור?

הרעיון פשוט.
אם גדר מצוות והגדת לבנך היא עצם הדאגה של האב שבניו יספרו או ישמעו הסיפור יצי"מ, אפשר לצאת גם בכתיבה או בנגן וכדו'.והדברים נתבארו בספרי דבר למועד. מצו"ב הקטע הרלוונטי.
קבצים מצורפים
מתוך דבר למועד גנוט בענין והגדת לבנך.pdf
(285.91 KiB) הורד 2 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 11172
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות הלכתיות קצרות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אפריל 10, 2020 12:56 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:עלון וישמע משה ויקה"פ.
האם מותר לצאת בשבת עם המסכה של הקורונה במקום שאין עירוב

א. שאלה: בימים אלו רבים אינם יוצאים לרחובה של עיר אלא כשמסכה על פניהם, ויש בזה שני סוגים: אלו שאינם
בחשש מחלה ומניחים את המסכה כדי שלא יחלו חלילה אם יהיו בקרבת אנשים הנושאים את המחלה, ואנשים שיש בהם
חשש שהם נושאים את המחלה והם חייבים להיות בבידוד, והם יוצאים לצורך גדול בהיתר, או שהם עוברים על ההוראות
ויוצאים באיסור, מכל מקום הם מניחים את המסכה על פניהם כדי שלא יזיקו לאחרים. האם מותר להם לצאת עם המסכה
לרשות הרבים בשבת במקום שאין בו עירוב?

תשובה: גדולי הפוסקים שליט”א ביארו לנו שדין זה תלוי בהא דאיתא בסימן שא סכ”ח: מי שיש לו מכה בפיסת רגלו וקושר עליה
מטבע להגין שלא ינגף ברגלו, וגם הוא מרפא, מותר לצאת בו, ע”כ. וכתב המ”ב (סקק”ח): ומשמע מזה דבדבר שאינו מרפא אלא שעושה
כדי שלא ינגף ברגלו אסור. ולפ”ז בנידון דידן שאינו עשוי לרפא אלא להגן בלבד יש לאסור.
אמנם בהמשך דבריו כתב המ"ב: אבל בא"ר הביא בשם כמה פוסקים דאפילו אם אינו מרפא אלא שעושה כדי להגין מצער ג"כ מותר לצאת
בו, וכ"כ בתו"ש בשם מהרש"ק, ועיין לעיל בסעיף כ"ב מה שכתבנו בשם הגר"א דדעת הרמב"ם הוא ג"כ הכי, וע"כ אם חתך אצבעו בשבת
וכורך חתיכת בגד עליה שלא ישרט בבגדיו מותר לצאת בו, ע"כ.
ואמרו לי הגאונים רבי שמאי גרוס, רבי יעקב מאיר שטרן, רבי נפתלי נוסבוים שליט”א דמכיון שהכרעת המ”ב היא להקל במקום צער אפילו אינו מרפא רק מגן בלבד, יש להקל בזה.
ושאלתי הרי גם המסכה אינה עוזרת לגמרי, וכידוע שגם על ידי עפעוף העינים עלולה המחלה לעבור הלאה. והשיב לי הגר”ש גרוס דמכל מקום הוא עשה כל שלאל ידו וחשיב שפיר להגן אף שאינו מגן לגמרי.
והגר”נ נוסבוים אמר לי שהרי השו”ע (סימן שא סכ”ה) מתיר לצאת בקמיע מומחה, ומסתבר דאף קמיע מומחה אינו מועיל לעולם אלא ברוב פעמים ואעפ”כ התירו לצאת בו. ואילו הגאון רבי משה שאול קליין שליט”א אמר שאסור לצאת עם המסכה לרשות הרבים, דיש לחוש שמא יוריד את המסכה ברשות
הרבים, דאין זה דבר שאין מורידים אותו כלל, וכגון אם לא יהיו בקרבתו בני אדם שיחשוש להדבק מהם, עלול להורידה, ובכל דבר שעלול להורידו אסרו לצאת עמו לרשות הרבים.
וכל זה במי שאינו חולה ונושא את המסכה כדי להגן על עצמו מאחרים, אבל אם הוא חולה או נמצא בחשש מחלה, ונושא את המסכה כדי להגן על אחרים מפניו, הסכימו הגרי”מ שטרן והגר”נ נוסבוים שאין להקל בדבר כלל, ואסור לצאת עם המסכה לרשות הרבים, דזה לא חשיב להגן אלא כשעושה להגן על עצמו. ודעת הגר”ש גרוס שאין חילוק בין
להגן על עצמו לבין להגן על אחרים, והכל הוא בכלל ההיתר של האליה רבה ויש להקל בזה.


ויש להוסיף את מי שהולך עם מסכה כי אלו ההוראות המחייבות ואחרת הוא ייקנס (נפק"מ לשבת פרשת שמיני, אם ח"ו לא יהיה שינוי בזה ונפק"מ לשבת זו, במקומות הרלוונטיים בחו"ל) למרות שאין לו חשש להידבק ואף לא להדביק, ואז לכאורה דמי לנדון בראשונים על התלאי ולנדון על נשיאת עודה מזהה וכדו' באחרונים.


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים