מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
המצטט
הודעות: 23
הצטרף: ד' פברואר 19, 2020 4:41 pm

שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי המצטט » ה' מרץ 19, 2020 8:17 pm

ציטוטים מן התלמוד בעניין דבר רח"ל

*חשיבות ההסתגרות בבית*

שנו חכמים, דבר בעיר - כנס רגליך, שנאמר *ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר* ואומר (ישעיהו כו, כ) *לך עמי בא בחדריך וסגור דלתיך בעדך* ואומר (דברים לב, כה) *מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה*. מהו "ואומר"? שאם תאמר, שמדובר דווקא בלילה, אבל ביום לא?!, בא ותשמע - "לך עמי בא בחדריך וסגור דלתיך" וכו'. ואם תאמר, שמדובר דווקא באופן שאין אימה מבפנים, אבל באופן שיש אימה מבפנים, כשיצא וישב בין אנשים ביחד בעולם יותר טוב?!, בא ותשמע - "מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה", אע"פ ש"מחדרים אימה" - מחוץ תשכל חרב.


*דגש על סגירת החלונות*

רבא בזמן הדבר היה סוגר חלונות, שכתוב (ירמיהו ט, כ) *כי עלה מות בחלונינו*.


*הדבר עובר ממקום למקום אם יש תנועת אנשים בין המקומות*

אמרו לו לשמואל, יש מוות ב'בי חוזאי'!, גזר תענית, אמרו לו, והרי זה רחוק!, אמר: אין מיצר שעובר כאן שיפסיקו, ומצויים שיירות משם לכאן.


*זהירות מללכת באמצע הדרך, אלא רק בצידי הדרכים*

שנו חכמים: דבר בעיר, אל יהלך אדם באמצע הדרך מפני שמלאך המות מהלך באמצע הדרכים, שכיון שניתנה לו רשות, הולך הוא באמצע.


*זהירות מלהכנס לבית הכנסת יחידי*

שנו חכמים: דבר בעיר, אל יכנס אדם יחיד לבית הכנסת, שמלאך המות מפקיד שם כליו, וזהו דווקא כשלא לומדים שם תינוקות ולא מתפללים שם עשרה.

*[תענית כא: ב"ק ס:]*

שש ושמח
הודעות: 1443
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' מרץ 19, 2020 8:24 pm

כל דברים אלו אינם הנהגות טבעיות אלא סגוליות. ואינם שייכים אלא בשעת דבר דהיינו בשעה שבפועל מתים אנשים מרובים, ואצלנו עדיין לא הגיעו לזה כלל, ויה"ר שלא יגיעו לזה לעולם.

המצטט
הודעות: 23
הצטרף: ד' פברואר 19, 2020 4:41 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי המצטט » ה' מרץ 19, 2020 8:51 pm

א. חז"ל דברו בהחלט הרבה פעמים ברוחניות הדברים, אך מה תאמר על גזירת התענית כשנמצא הדבר בחזירים, דדמיין מעוהוי לבני אנשי? וכן מ"ש שאין המצב מוגדר דבר, אפשר להתווכח, א. דשכיחי שיירתא, ב. ייתכן דגדרי חז"ל נוגעים באופן שיש לתלות בדברים אחרים, משא"כ כשיש הוכחות ברורות, ואכמ"ל.

לבי במערב
הודעות: 6203
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מרץ 19, 2020 9:02 pm

אי משום הנהגה טבעית נקטת להו - הרי בהא דקמן הורו הרופאים לפתוח החלונות בדוקא.

שש ושמח
הודעות: 1443
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' מרץ 19, 2020 9:05 pm

המצטט כתב:
שש ושמח כתב:כל דברים אלו אינם הנהגות טבעיות אלא סגוליות. ואינם שייכים אלא בשעת דבר דהיינו בשעה שבפועל מתים אנשים מרובים, ואצלנו עדיין לא הגיעו לזה כלל, ויה"ר שלא יגיעו לזה לעולם.


א. חז"ל דברו בהחלט הרבה פעמים ברוחניות הדברים, אך מה תאמר על גזירת התענית כשנמצא הדבר בחזירים, דדמיין מעוהוי לבני אנשי? וכן מ"ש שאין המצב מוגדר דבר, אפשר להתווכח, א. דשכיחי שיירתא, ב. ייתכן דגדרי חז"ל נוגעים באופן שיש לתלות בדברים אחרים, משא"כ כשיש הוכחות ברורות, ואכמ"ל.

אתה צודק, גזירת תענית תלוי בגדרים טבעיים. אבל ענין סתימת החלונות וכן 2 הקטעים האחרונים שהבאת אינם טבעיים, וממילא יתכן שגם מה שאמרו כנס רגליך אינו מכח הענין הטבעי אלא מכח ענין סגולי.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2029
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' מרץ 19, 2020 9:07 pm

קורונה זה לא דבר, הגדרת דבר זה כמבואר במשנה בתענית, 3 מתוך 500, וכן הלאה, במשך 3 ימים זה אחר זה. כך שלא קשור כאן כלל ענייני הנהגה בשעת דבר!

המצטט
הודעות: 23
הצטרף: ד' פברואר 19, 2020 4:41 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי המצטט » ו' מרץ 20, 2020 12:56 am

לבי במערב כתב:אי משום הנהגה טבעית נקטת להו - הרי בהא דקמן הורו הרופאים לפתוח החלונות בדוקא.


לשש ושמח וללבי במערב, לא כיוונתי כלל לפניני "תורה ומדע", (סגולי או טבעי, אין זה מענייני, כיונתי לפן המעשי, וגדול תלמוד שמביא לידי מעשה) אבל אם כבר לבי במערב הזכיר, המלצת משרה"ב דהכא, לאוורר את הבית, אך ראיתי מחקרים, וכן ההנהגה במוקדי ההתפרצות בסין, לאטום את החלונות לחלוטין, מחשש לתאוריה של "עננת קורונה" הנוצרת מהבל פיהם של אנשים. אם תרצה מקור אצרפהו.
נערך לאחרונה על ידי המצטט ב ו' מרץ 20, 2020 1:23 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

המצטט
הודעות: 23
הצטרף: ד' פברואר 19, 2020 4:41 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי המצטט » ו' מרץ 20, 2020 1:06 am

דרופתקי דאורייתא כתב:קורונה זה לא דבר, הגדרת דבר זה כמבואר במשנה בתענית, 3 מתוך 500, וכן הלאה, במשך 3 ימים זה אחר זה. כך שלא קשור כאן כלל ענייני הנהגה בשעת דבר!


אני מנחש שאינך יודע מיקום המשנה בתענית...
ואני כמעט בטוח, שאינך יודע אפי' פירוש רש"י על דברי המשנה, הלא כן?
אז בוא ואאלפך בינה.
(נכון ששמענו מפי ר' געציל, ששמע מפישל, שמעשה שלא היה, ושאלו לגרח"ק, וכן השיב.... וכמו שאומרים ביידיש, או שכן, או שלא... הצד השווה, שמעת נפוצה שמועה זו בכל הארץ, תרגז בטני, שמא ישתו התלמידים מים הרעים וכו' רח"ל)

פרש"י - לפי שבשני מתים אקראי בעלמא הוא ולא קבע...
האם גם תוצאות בדיקה מיוחדות לגילוי הנגיף המיוחד הזה הם גם בכלל אקראי בעלמא?
תנאים המורין הלכה מתוך משנתן, הרי אלו מבלי עולם.
תן דעתך, שלא תחריב את עולמי...

שש ושמח
הודעות: 1443
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' מרץ 20, 2020 1:28 am

המצטט כתב:
לבי במערב כתב:אי משום הנהגה טבעית נקטת להו - הרי בהא דקמן הורו הרופאים לפתוח החלונות בדוקא.


לשש ושמח וללבי במערב, לא כיוונתי כלל לפניני "תורה ומדע", (סגולי או טבעי, אין זה מענייני, כיונתי לפן המעשי, וגדול תלמוד שמביא לידי מעשה)

לא. מאחר וכעת אין דבר לא שייכות כעת ההנהגות הסגוליות שבגמ'. לא כל מחלה שאינה אקראי נקראת דבר כלפי זה.

המצטט
הודעות: 23
הצטרף: ד' פברואר 19, 2020 4:41 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי המצטט » ו' מרץ 20, 2020 1:36 am

מהם הגדרים?
אדרבה, תפרט.
בצרות המוחין שלי אין " דין דבר " שאם חיסר קוצו של יוד אין מברכין עליו, אלא כל זמן שמחוץ תשכל חרב, וניתנה רשות למשחית להשחית, יש לתת את הדעת לדברי חז"ל בעניין, ולא עבדינן פירוקא לסכנתא.

שש ושמח
הודעות: 1443
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' מרץ 20, 2020 1:40 am

לא יודע מה הגדר, דבר אחד אני יודע, שאם עדיין לא מת שום אדם בכל א"י מהמגפה [ראיתי טוענים שבינתיים רק חסכנו 14 חולים ע"י מיעוט תאונות דרכים...] לא מסתבר לומר שמלאך המוות בעיר.

שבע
הודעות: 1503
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי שבע » ו' מרץ 20, 2020 1:58 am

לחם משנה על הרמב"ם הלכות תעניות פרק ב':
על החליים כיצד וכו'. הרב בית יוסף ז"ל בסימן תקע"ו תמה דלמה לא חלקו כאן בין מתו שלשה בג' ימים למתו ביום אחד או בארבעה כמו שחלקו בדבר, ותירץ דשאני דבר שהוא שינוי אויר ממית בלי שהיית זמן, וכל שאינו באותו ענין וכו' אינו אלא אקראי בעלמא.
וקשה קצת בעיני, דלדעתו יהא חמור מיתת אסכרה ממיתת דבר, ובמיתת אסכרה אפילו שימותו שנים ביום אחד סגי ובדבר בעינן שלשה בשלשה ימים.
לכך נ"ל דרבינו ז"ל תירץ קושיא זאת בלשונו שכתב הרי שירד חולי אחד לאנשים הרבה מאותה מדינה כלומר שבדבר אע"פ שלא ירד הדבר באנשים הרבה אלא שהוכו ג' אנשים לבד ומת כל אחד ביומו סגי, אבל הכא אינו כן אלא שירד החולי ברוב העיר כמו חיכוך שכתב שפשט ברוב הצבור גם חולי זה ודאי שהוא כמוהו שכן כתב שירד לאנשים הרבה דמשמע רוב הצבור ואפילו תאמר לאנשים הרבה לא משמע רוב הצבור מ"מ הרי ירד לכמה אנשים ואע"פ שלא מתו אלא שנים מהם ודאי דהיא מכה משולחת, כיון דהיא באה על אנשים הרבה, אע"פ שרבים ניצולים כיון שראינו שנים מהם מתים מתענין ומתריעין, ולפי זה כ"ש בדבר שאם ראינו שהוכו בדבר בעיר אנשים הרבה אע"פ שלא מתו אלא ב' מהם ביום אחד מתענין, דלא גרע מאסכרה דכיון דפשט ברוב הציבור מתענין, דהא באסכרה דבעיר רוב הציבור נפקא ליה לרבינו ז"ל מברייתא דפ"ק דתעניות (דף י"ד) והוא בפרק מרובה (דף פ"ב) דקאמרת ושאר כל מיני פורעניות המתרגשות לבא על הצבור ומשמע שבאה על רוב הצבור א"כ הוא הדין וכל שכן בדבר דלא גרע משאר פורעניות, והרבותא דאיכא בדבר הוא דאע"פ שלא נתפשטה המכה ברוב הצבור אלא הוכה אחד בכל יום ומתו שלשה בשלשה ימים ולא הוכו בעיר אנשים הרבה ולא אחרים לבד מהם, דהוה סלקא דעתין דמקרה הוא, קמ"ל כיון דהוא דבר חיישינן ומתענין, ובאסכרה בזה האופן אולי דאין מתענין דאם מתו שלשה בשלשה ימים כל אחד ביומו ואחרים לא חלו מחולי ההוא אין מתענין. כנ"ל לישב קושיא זאת:

שש ושמח
הודעות: 1443
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' מרץ 20, 2020 2:02 am

שבע כתב:לחם משנה על הרמב"ם הלכות תעניות פרק ב':
...שירד החולי ברוב העיר כמו חיכוך שכתב שפשט ברוב הצבור גם חולי זה ודאי שהוא כמוהו שכן כתב שירד לאנשים הרבה דמשמע רוב הצבור ואפילו תאמר לאנשים הרבה לא משמע רוב הצבור מ"מ הרי ירד לכמה אנשים ...

ומפורש דהיינו דווקא כשפשט באנשים הרבה, וגם להצד השני [שאינו מסתבר כ"כ] שאפי' לא פשט ברוב העיר, מ"מ פשוט בתכלית הפשיטות שזה לא פחות מג' אנשים מחמש מאות, וכנראה הרבה יותר,

המצטט
הודעות: 23
הצטרף: ד' פברואר 19, 2020 4:41 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי המצטט » ו' מרץ 20, 2020 2:11 am

שש ושמח כתב:לא יודע מה הגדר, דבר אחד אני יודע, שאם עדיין לא מת שום אדם בכל א"י מהמגפה [ראיתי טוענים שבינתיים רק חסכנו 14 חולים ע"י מיעוט תאונות דרכים...] לא מסתבר לומר שמלאך המוות בעיר.


אני יאמר לך את אשר על ליבי
הרפואה והמדע מתקדמים מאד, אמנם יש להם עוד הרבה מה ללמוד, אך אין להשוות לימי קדם.
פסיכולוגית, בן תורה מעדיף את ההרגשה הבטוחה והמבטיחה כשהוא ספון בין ספרי הקודש, וזרות מה היא לו טעמם של דברי הרופאים והמדע.
מיד מתגונן הוא בגדרי ההלכה, הא לא מתו ג' חולים!
ואז מרגיש הוא שהשיב מלחמה שערה, כנגד רוח הכפירה וכוחי ועוצם ידי, ובשלטון הציונים אין אנו מאמינים וגומר.
אז ידע אותו בן תורה, שאין כאן כלל מלחמה, וכולם נקבצו ובאו לעזרו ולסמכו, בגושפנקא דמלכא, ד"ורפא ירפא".
אם הם מדווחים על מחלה הממיתה
אם עיניינו רואות שרק היום מתו 1000 איש ברחבי העולם מיתת חנק משונה,
אם שכיחי שיירתא והיה ניצוק חיבור בשעה שמיתה פשתה.
אנא
בוא ונצא מהקופסא.

קח שיעורי בית
"לא עבדינן פירוקא לסכנתא"
באר הכלל.
בהצלחה.
נערך לאחרונה על ידי המצטט ב ו' מרץ 20, 2020 2:26 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

המצטט
הודעות: 23
הצטרף: ד' פברואר 19, 2020 4:41 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי המצטט » ו' מרץ 20, 2020 2:12 am

המצטט כתב:
שש ושמח כתב:לא יודע מה הגדר, דבר אחד אני יודע, שאם עדיין לא מת שום אדם בכל א"י מהמגפה [ראיתי טוענים שבינתיים רק חסכנו 14 חולים ע"י מיעוט תאונות דרכים...] לא מסתבר לומר שמלאך המוות בעיר.


אני יאמר לך את אשר על ליבי
הרפואה והמדע מתקדמים מאד, אמנם יש להם עוד הרבה מה ללמוד, אך אין להשוות לימי קדם.
פסיכולוגית, בן תורה מעדיף את ההרגשה הבטוחה והמבטיחה כשהוא ספון בין ספרי הקודש, וזרות מה, הוא חש, כשקורא ומתיידע בדבריהם של דברי הרופאים והמדע.
מיד מתגונן הוא בגדרי ההלכה, הא לא מתו ג' חולים!
ואז מרגיש הוא שהשיב מלחמה שערה, ברוח הכפירה וכוחי ועוצם ידי, ובשלטון הציונים אין אנו מאמינים וגומר.
אז ידע אותו בן תורה, שאין כאן כלל מלחמה, וכולם נקבצו ובאו לעזרו ולסמכו, בגושפנקא דמלכא, ד"ורפא ירפא".
אם הם מדווחים על מחלה הממיתה
אם עיניינו רואות שרק היום מתו 1000 איש ברחבי העולם מיתת חנק משונה,
אם שכיחי שיירתא והיה ניצוק חיבור בשעה שמיתה פשתה.
אנא
בוא ונצא מהקופסא.


אינני פוסק הלכה
דבריי הם לשימת לב בלבד
ועדיין רואה אני בהם ראויים לשימת לבינו

שבע
הודעות: 1503
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי שבע » ו' מרץ 20, 2020 2:21 am

אינני מבין על מה מתווכחים כאן
מה זה משנה איך נקרא לתופעה שלפנינו:
''דבר'' ''חרב'' ''רעב'' ''יגון''?

הלא אין ספק שמדובר במכה מהלכת
לא רק מכת מדינה כי אם מכת כל מדינה

ויש חיוב גמור מדאורייתא
להתגונן ולהשמר מפניה

שלא להזיק (להדביק)
ולא להנזק (להידבק)

בינו בוערים בעם
והקולות (ל' קולא) יחדלון

אחוזי הטיפשות במחננו גורמים לחלחלה!
וכסילים מתי תשכילו

המצטט
הודעות: 23
הצטרף: ד' פברואר 19, 2020 4:41 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי המצטט » ו' מרץ 20, 2020 2:29 am

לשבע, על דבר אשר זעקת מדם לבך, הנידון הוא ח"ו לא לגבי הוראות היוצאות מפורש ממשרד הבריאות, אשר ודאי יש לשמור עליהם כבבת עין.
הנידון הוא לגבי הנהגות האמורות בדברי חכמינו ז"ל.
זעקתך נכונה, אך זאת לא כתובתה.
נערך לאחרונה על ידי המצטט ב ו' מרץ 20, 2020 2:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2029
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' מרץ 20, 2020 6:58 am

המצטט כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:קורונה זה לא דבר, הגדרת דבר זה כמבואר במשנה בתענית, 3 מתוך 500, וכן הלאה, במשך 3 ימים זה אחר זה. כך שלא קשור כאן כלל ענייני הנהגה בשעת דבר!


אני מנחש שאינך יודע מיקום המשנה בתענית...
ואני כמעט בטוח, שאינך יודע אפי' פירוש רש"י על דברי המשנה, הלא כן?
אז בוא ואאלפך בינה.
(נכון ששמענו מפי ר' געציל, ששמע מפישל, שמעשה שלא היה, ושאלו לגרח"ק, וכן השיב.... וכמו שאומרים ביידיש, או שכן, או שלא... הצד השווה, שמעת נפוצה שמועה זו בכל הארץ, תרגז בטני, שמא ישתו התלמידים מים הרעים וכו' רח"ל)

פרש"י - לפי שבשני מתים אקראי בעלמא הוא ולא קבע...
האם גם תוצאות בדיקה מיוחדות לגילוי הנגיף המיוחד הזה הם גם בכלל אקראי בעלמא?
תנאים המורין הלכה מתוך משנתן, הרי אלו מבלי עולם.
תן דעתך, שלא תחריב את עולמי...


לא ניחוש ולא בטוח. היה לך לבדוק באשכול "איזהו דבר". שם הזכרתי המשנה והגמרא וגם רש"י...
ראה מש"כ כאן ובפרט בסוף ההודעה viewtopic.php?f=73&t=49750&p=607616#p607616

ולכן כל מה שכתבת לעיל לא קשור בכלל. זה לא נקרא "דבר". אם תרצה לדון בזה עוד - מקומו באשכול הנ"ל, ולא באשכול זה.

המצטט
הודעות: 23
הצטרף: ד' פברואר 19, 2020 4:41 pm

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי המצטט » ו' מרץ 20, 2020 1:59 pm

(תשובה לדבריך אשר כתבת: לא ניחוש ולא בטוח. היה לך לבדוק באשכול "איזהו דבר". שם הזכרתי המשנה והגמרא וגם רש"י...
ראה מש"כ כאן ובפרט בסוף ההודעה viewtopic.php?f=73&t=49750&p=607616#p607616

ולכן כל מה שכתבת לעיל לא קשור בכלל. זה לא נקרא "דבר". אם תרצה לדון בזה עוד - מקומו באשכול הנ"ל, ולא באשכול זה.)

מחילה, ידעת, ובעזרת תעלול "ע"כ צ"ל" בקשת להפוך הקערה על פיה.
נו שוין. אך כמו שציינת, אכ"מ.
עיין בתגובתי באשכול שציינת.
רק בריאות.

מוטוש
הודעות: 167
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: שימת לב לדחז"ל לגבי התנהגות בזמן דבר רח"ל

הודעהעל ידי מוטוש » ש' מרץ 21, 2020 9:59 pm

שש ושמח כתב:לא יודע מה הגדר, דבר אחד אני יודע, שאם עדיין לא מת שום אדם בכל א"י מהמגפה [ראיתי טוענים שבינתיים רק חסכנו 14 חולים ע"י מיעוט תאונות דרכים...] לא מסתבר לומר שמלאך המוות בעיר.

יש כבר מי שנפטר מזה!


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים