מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
קמצן_קדוש
הודעות: 189
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ו' מאי 15, 2020 1:18 pm

מעשה שהיה כך היה:

קבוצת שכנים התארגנו לקיים מניין-מרפסות לתפילת שחרית.

לאחר דו"ד נתקבלה ההחלטה שהמניין יתחיל בשעה שבע וחצי בבוקר.

אחד המשתתפים ביקש שיאחרו במעט את שעת התפילה ולא יתפללו כ"כ מוקדם לפי שקשה לו וכו'.
אך בסופו של דבר הוכרע ברוב קולות שהתפילה תחל בשעה האמורה, דהיינו בשבע וחצי, דהיינו מוקדם כנ"ל.

בשעה המדוברת התייצבו כל השכנים איש איש במרפסת ביתו כפי ההנחיות הידועות אך התברר ששכן אחד נפקד מקומו.

לאחר ספירת ראשים קצרה נמצא שחסר אותו השכן שביקש לאחר במעט את שעת התפילה לפי שקשה לו וכו', וקמ"ל דבאמת אהה הנ"ל לא הצליח לקום בשבע וחצי כי אם במעט מאוחר יותר.

אדהכי והכי חזרו הנלבבים לביתם והתפללו שחרית ביחיד.

ומעתה יש לדון האם אותו יהודי שלא קם בזמן וגרם לביטול התפילה במניין, דהיינו שהביא לכך שכל חבריו התפללו ביחידות - האם עובר בזה על לאו של "לפני עור לא תתן מכשול"?
או שמא מחמת שהנ"ל טוען ששינה חטפתהו ממילא פטור מדין "אונס רחמניה פטריה"?
(וביותר, שהרי מלכתחילה טען שמניין שחרית בשבע וחצי הוא מוקדם מידי וכו' ולכאורה קים ליה בנפשו שהוא מן המאחרים, ואע"פ שאמר שיקום - מכ"מ היה להם לחוש שכן מבין ריסי עיניו ניכר שברי לו שאינו יכול לקום כ"כ מוקדם. ומה גם שהיה קורץ ומסמן שהדבר יכביד עליו במאוד. וצ"ע).

עקביה
הודעות: 3444
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי עקביה » ו' מאי 15, 2020 1:36 pm

קמצן_קדוש כתב:ומעתה יש לדון האם אותו יהודי שלא קם בזמן וגרם לביטול התפילה במניין, דהיינו שהביא לכך שכל חבריו התפללו ביחידות - האם עובר בזה על לאו של "לפני עור לא תתן מכשול"?

כיצד עבר על 'לפני עור'?
הרי לא נתן שום מכשול לפני שום עור.

בסה"כ לימד את שכניו, שלא בטובתו, להתחשב בו קצת יותר.

שש ושמח
הודעות: 1100
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' מאי 15, 2020 2:26 pm

עקביה כתב:
קמצן_קדוש כתב:ומעתה יש לדון האם אותו יהודי שלא קם בזמן וגרם לביטול התפילה במניין, דהיינו שהביא לכך שכל חבריו התפללו ביחידות - האם עובר בזה על לאו של "לפני עור לא תתן מכשול"?

כיצד עבר על 'לפני עור'?
הרי לא נתן שום מכשול לפני שום עור.

בסה"כ לימד את שכניו, שלא בטובתו, להתחשב בו קצת יותר.

אם כוונתך שאינו חייב להשתתף עמם, הרי כבר פסק הרמ"א (סו"ס נ"ה) "וכן במקום שאין מנין תמיד בבהכ"נ כופין זה את זה בקנסות שיבאו תמיד מנין לבהכ"נ שלא יתבטל התמיד". וא"כ בודאי לגבי קביעות הזמן הולכים אחר הרוב, והמיעוט חייב להשתתף עמם.
[אך אם מדובר באופן שאינו ברור שנחשב תפילה בציבור א"א לכפות ע"ז]

עקביה
הודעות: 3444
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי עקביה » ו' מאי 15, 2020 3:05 pm

שש ושמח כתב:אם כוונתך שאינו חייב להשתתף עמם, הרי כבר פסק הרמ"א (סו"ס נ"ה) "וכן במקום שאין מנין תמיד בבהכ"נ כופין זה את זה בקנסות שיבאו תמיד מנין לבהכ"נ שלא יתבטל התמיד". וא"כ בודאי לגבי קביעות הזמן הולכים אחר הרוב, והמיעוט חייב להשתתף עמם.
[אך אם מדובר באופן שאינו ברור שנחשב תפילה בציבור א"א לכפות ע"ז]

לא התכוונתי שאינו חייב, אלא שלא נתן מכשול.

כמעיין המתגבר
הודעות: 308
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » א' מאי 17, 2020 11:48 pm

נשאלתי שאלה דומה, ב9 שכנים שרוצים לעשות מניין כזה, והיחיד שיכול להיות עשירי לא מוכן, כי הרב שלו אמר שאין צירוף כזה למניין. והם טוענים לו, ממא נפשך אנחנו סוברים שיש צירוף ואתה מעכב אותנו מלהתפלל במניין ולך זה לא מזיק, ובכל מקרה אתה מתפלל יחיד.
האם הוא בכל זאת צריך להשתתף?

שש ושמח
הודעות: 1100
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי שש ושמח » א' מאי 17, 2020 11:59 pm

השאלה היא האם מותר לו להשתתף.


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים