מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי אש משמים » ש' ספטמבר 05, 2020 10:59 pm

נוטר הכרמים כתב:קודם כל, לא טענתי כלום, הצבעתי על העובדות.
את דעתי על הקורונה בכדור הארץ, כבר כתבתי די והותר.

יש טענה אחת בדברי הגרא"י שליט"א, שבודאי ראוי לדון עליה ברצינות ובכנות בתוככי בית המדרש,
זה לא פוליטיקה ולא נייעס,
דבר אחד אני יודע: לא יכול להיות שהכלל ההלכתי כמה צריכים להיות זהירים - יכול להתאים בדיוק להוראות משרד הבריאות. לא יכול להיות דבר כזה - שהתורה מתאימה עם מה שמשרד הבריאות אומר.

מה אתה עונה על זה?
מי שקצת ער ומתמצא לסובב, לפחות בבני ברק,
זו טענה נוקבת מאוד מאוד.
הרי הסכנה כעת לפי הנתונים חמורה בהרבה מאשר בקיץ,
ופוק חזי...

לא הבנתי את הטענה.
אם רופאים אומרים לחולי סוכרת שהם אסורים בשתיית מיץ ענבים או יין זה גם לא מתאים להלכה שיש לקדש על היין בשבת וגם פוק חזי כמה חולי סכרת אינם נשמרים כפי הצורך. אז מה? זה אומר שאסור לשמוע לרופאים?
בנד"ד הרופאים טוענים שיש סכנה וצריך לשמור על כללים מסויימים. זה שיש הלכות שצריכות להדחות או להסתפק בדין דיעבד וזה שאנשים לא פועלים ע"פ הרופאים זה סיבה להתיר הכל ולא להשמר?
אין כאן עניין של התאמה. הרופאים אומרים את דעתם וצריך לשמוע להם בדיוק כמו בשאר מחלות. כשהתורה אומרת לשמוע בקול הרופאים הרי היא מתאימה את עצמה לדעתם.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי שש ושמח » ש' ספטמבר 05, 2020 11:10 pm

נוטר הכרמים כתב:
שש ושמח כתב:אתה טוען 2 טענות נפרדות. א. "לא יתכן שהתורה מתאימה עם מה שמשה"ב אומר". ב. "הרי הסכנה כעת לפי הנתונים חמורה בהרבה מאשר בקיץ". יש עליהם כמה וכמה תשובות שאני מצפה שתתייחס להם ברצינות ובכנות.

לגבי הטענה הראשונה,
א. לא הבנתי מהיכן האקסיומה הזו שלא יתכן שבמקרה משרד הבריאות יתאים את עצמו לכלל ההלכתי.
ב. לא הבנתי היכן ראית שטוענים שהכלל ההלכתי מתאים "בדיוק" לכללי משה"ב, אצל רוב המורים יש הרבה סטיות מזה.
ג. באמת כל עוד שאין מערכת אחרת שמקבלת החלטות בצורה מסודרת ע"פ הנתונים ומקובלת על כלל הציבור יש הגיון רב לנהוג לפי הוראות משה"ב, מבחינה מציאותית זה הדבר היחיד שיכול לעבוד.
ד. גם כלפי הציבור הכללי יש מחויבות מסויימת לנהוג לפי כללי משה"ב שהם מקובלים עליהם, הן מצד חילול ה', הן מצד מנהג המדינה שמחייב ברמה מסויימת לפי חו"מ [כפי שציין הרב עו"ח], והן מצד אנושיות בסיסית. [כשאני נאלץ לשהות בסמיכות לאחד מאחינו התועים אני בהחלט חש חוסר נוחות מהעובדה ששנינו יודעים שהסיכויים שאני ידביק אותו כפולים ומכופלים מאשר אם היה שוהה בסמיכות לחילוני. אני מתנחם בכך שאצלי זה נובע מהמשפחות הגדולות בציבור שלנו [ומחוסר זהירות של אחרים שאינו תלוי בי]. אם זה היה נובע מחוסר זהירות שלי לא הייתי משלים עם זה]

לגבי הטענה השניה, כפי הבנתי עיקר החשש היה להתפרצות חמורה כמו בארה"ב ובאיטליה, וכמדומני שככל שעובר הזמן וזה לא קורה הסיכוי לזה יורד, גם אם יש עלייה מסויימת בהדבקה. ומלבד זאת יש להניח שההיערכות הרפואית משתפרת כל הזמן. [ובאמת אני לא יודע ויש כאן הרבה עניניים שצריך לברר ולכן אין לי אפשרות אלא לסמוך על משה"ב, שלמרות שיתכן מאד שהם טפשים ורשעים מ"מ זו האפשרות הכי פחות גרועה].

א=ג) אתה כותב לי כמו עו"ד. אין לי שום אקסיומה. פשוט מאוד, עד שמתפוצץ משהו ציבורי כמו סגר / אומן / כבודו של רבי חיים קנייבסקי,
מי שלא עושה בדיוק כמו ההוראות הוא רודף ושאהיד.
אצל איזה מורים שמצוטטים בתקשורת המפלגתית יש סטיה מזה?
אין שום הכרח שמשה"ב לא יתאים את עצמו, אך גם אין שום סבירות שזה יקרה,
מדובר באנשים פורקי עול. וכיום כולם מודים שאינם 'יועצים באחיתופל ונמלכים בסנהדרין'.

כעת, אתה טוען שישנה סבירות לנהוג לפי משרד הבריאות, כל עוד אין משהו ברור אחר, מבחינה מציאותית.
כאן זה כבר לא טיעון הלכתי נטו, בודאי לא בגדרי פיקו"נ נטו, ויש עוד צדדים לסוגיא. ואכ"מ.

הענין של ההתנהלות מול הציבור החרדי היא הרבה יותר רחבה ומורכבת, ובכל מקרה, זה לא סוגיא של פיקו"נ.

לא יודע מה זה "כותב כמו עו"ד", כתבתי כמה טיעונים שכל אחד נכון ברמה מסויימת.
חבל שאתה חוזר שוב ושוב על הטענה כאילו כותבים שהזלזול בהוראות הוא פיקו"נ, בזמן שברור לכל בר דעת שאין כאן פיקו"נ אבל יש כאן ונשמרתם ויש כאן זהירות שלא יזיק, [גם אם יש מישהו שהזכיר פיקו"נ זה לשון גוזמא בעלמא או שהוא מיעוט שאינו מצוי], זה בכלל לא סותר את הדעה שמי שלא נוהג כפי ההוראות הוא נוהג שלא כדין ומצוה לרדפו. אתה תוקף את אנשי הפירסום ונערי האינטרנט במקום לדון על הדעות המובעות בביהמ"ד.

הטיעון של "יש עוד צדדים" הוא מגוחך, לכל נושא בעולם יש הרבה צדדים, העולם לא שחור לבן, אבל צריך לשקלל את כולם ולהחליט, ומורכבות הנושא אינה סיבה לאפשר אנרכיזם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ספטמבר 05, 2020 11:12 pm

מלכיאל גרינוולד כתב:
נוטר הכרמים כתב:אין ספק שאחד הנתונים הכי פחות ברורים זה מנין המתים במגיפה, וכפי שהצהירו בכירים מאוד במערכת הבריאות, יש כאן גם ערבוב בין כאלו שנפטרו כתוצאה מפגיעת הנגיף, לבין אלו שנפטרו עם קורונה או שזה גרם להאצה מסוימת. וגם האפלה וחסיון על כל הפרטים (גיל, מצב בריאותי, מקום היבדקות), דבר שלא מוסיף הרבה אמון.
כמה שזה נשמע קצת הזוי, יש גם כל מיני דיווחים עקשניים בקשר לאמינות הבדיקות והטיה בפרסום נתוני הנבדקים, דבר שמשליך גם על סקירת כל המצב.


אין ספק שמי שיש לו צורך (אידיאולוגי/אנוכי) להקל, מפטם עצמו בסיפורי מעשיות נחמדים כאלה, ואשרי המאמין (לעצמו). ולכן הפקפוק מתרחב לכל החזיתות: מעולם לא היתה קורונה, יש פחות מתים מאשר בשנים מקבילות, המסכה רק מזיקה ואינה מועילה, השהות בחוץ הורגת, יש צורך במסירות נפש, ערקתא דמסאני, הבהלה חמורה מהנגיף, וכו' וכו'. קשה להאמין שכל אלה משכנעים מישהו שאין לו סיבה צדדית.
חשוב לשים לב שכל אותם מפקפקים בנתונים אינם נשענים על נתונים אלטרנטיביים, אלא על סברות קונספירטיביות מרתקות. כך שבינתיים מפיו של משרד הבריאות אנו חיים, ורמת האמון הציבורית בנתונים אינה מעלה ולא מורידה. אין ההלכה נקבעת לפי הלך רוח ציבורי.
לבסוף יש לחזור ולהתריע מפני הזלזול המשכילי בפיקוח נפש, מה שבא לידי ביטוי במשפט המבחיל: "יש כאן גם ערבוב בין כאלו שנפטרו כתוצאה מפגיעת הנגיף, לבין אלו שנפטרו עם קורונה או שזה גרם להאצה מסוימת". ושוב נעמיד לפנינו את דעת חכמים זכרם לברכה:

מִי שֶׁנָּפְלָה עָלָיו מַפֹּלֶת,
סָפֵק הוּא שָׁם, סָפֵק אֵינוֹ שָׁם,
סָפֵק חַי, סָפֵק מֵת,
סָפֵק נָכְרִי, סָפֵק יִשְׂרָאֵל,
מְפַקְּחִים עָלָיו.
א. אין לי שום צורך אנוכי, אני כבר עברתי את זה, ב"ה, ולדעת כל הרופאים אין סיכון ממשי להידבק או להדביק אחרים, במצב כזה.

ב. הטלת הדופי בדבריי, כביכול לא היו ציטוטים מפי בכירים מאוד במערכת בתי החולים בארץ ומחוצה לה שחלקו על המלצות משה"ב ואף על הנתונים שמגיש לציבור, עומדת בקנה אחד עם הדמגוגיה הזולה כאילו מישהו טען שהאצה כל שהיא בתהליך הפטירה של מישהו אינה פיקו"נ. כל שנטען שכאשר הנידון הוא כללי ההתנהגות של ציבור צעיר - על כל ההשלכות הגשמיות והרוחניות לאורך תקופות ארוכות, בודאי שיש משמעות לנתונים המדויקים אודות הנפטרים, ותו לא מידי.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ספטמבר 05, 2020 11:18 pm

ר' שש ושמח,

שמעתי בליל ש"ק מפי אחד מגדולי מרביצי התורה בישיבות המגזר הכללי,
על דבר שאני יעשה אותו מחר (באותו מצב) אני לא יכול לצעוק ולרדוף את מי שעושה אותו היום...

אנרכיזם זה לא דבר טוב, אבל זו לא הצדקה הלכתית גורפת לרדיפה, מסירה לשלטונות,
הלבנת פנים, הסתה תקשורתית וכיו"ב.

יש לדון מה יכול להיכנס בכלל 'ונשמרתם', איזה חשש רחוק או הידור.
למשל, עטיית מסכה על האף באדיקות באשמורת הבוקר או בשעות דומות ברחובות ריקים מאדם,
אבל לא כל מי שמהדר פחות נחשב לרודף או רוצח...

אם הניסוחים היו אודות הנהגה ראויה, וכך גם היחס והמידתיות, החרשתי וכיבדתי.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי שש ושמח » ש' ספטמבר 05, 2020 11:30 pm

נוטר הכרמים כתב:ר' שש ושמח,

שמעתי בליל ש"ק מפי אחד מגדולי מרביצי התורה בישיבות המגזר הכללי,
על דבר שאני יעשה אותו מחר (באותו מצב) אני לא יכול לצעוק ולרדוף את מי שעושה אותו היום...

קיבלתי
ידוע בשם הרא"י סולביציק שאמר על כגון דא משל בשוטה אחד שאמר לחבירו בט''ו באלול שיש ליטול ד' מינים ולנענע אותם למצוות היום, ואילו חבירו התווכח עמו על כך שהרי עוד לא הגיע הזמן וכו', ויהי היום הגיע ט''ו תשרי ואותו חבר נטל ד' מינים ונענעם, אמר לו אותו שוטה הנה לך הרי אתה מודה לדברי שצריך ליטול ד' מינים.

נוטר הכרמים כתב:אנרכיזם זה לא דבר טוב, אבל זו לא הצדקה הלכתית גורפת לרדיפה, מסירה לשלטונות,
הלבנת פנים, הסתה תקשורתית וכיו"ב.

זה מה שאתה חושב. יש כאלו שחושבים אחרת. זכותם.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי מאור עינים » א' ספטמבר 06, 2020 12:00 am

מחקתי
שתיקה בתרי...
נערך לאחרונה על ידי מאור עינים ב א' ספטמבר 06, 2020 3:22 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' ספטמבר 06, 2020 12:01 am

נוטר הכרמים, למה לא העלת לנו את דברי מרן הגרא"י סולוביציק שליט"א בנוגע לעדויות של שכן על רבך המובהק, בנוגע לעץ ובנוגע לקנאות שלכם?
האם בדבריו אלו אין דברים שכדאי לדון בהם בכובד ראש וכו'? הם לא מעוררי ענין ומחשבה?

העלאת דברי עזות וחוצפה שהגרי"ג שליט"א מחליט את דעותיו לפי מה שכתוב ביתד, יש בהם ביזוי ת"ח שאין בהם רפואה למכתו. ומי שאינו מוחה נענש על כך כמבואר בגמ' בהא דר"א ברשב"י.
מחיתי.

הייתי גם ממליץ להשיב את הדיון באשכול "דא גזירת אורייתא".
אחרת גם הוא, כקודמיו, יינעל, ובצדק.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' ספטמבר 06, 2020 12:07 am

מיהו הראי"ה? [שואל ברצינות]

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי דרומי » א' ספטמבר 06, 2020 12:07 am

ר' א"י הלוי.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' ספטמבר 06, 2020 12:12 am

[אין ברצוני להכניס ראשי בין ההרים הגבוהים, ולפיכך אשתוק מלמחות במקום שאין מכירין].


נוטר הכרמים כתב: . . אצל איזה מורים שמצוטטים בתקשורת המפלגתית יש סטי' מזה?
. . הענין של ההתנהלות מול הציבור החרדי היא הרבה יותר רחבה ומורכבת, ובכל מקרה, זה לא סוגיא של פיקו"נ.
א) ההוכחה מהתשקורת המפלגתית מגוחכת, בלשון המעטה. את דעת המורים שליט"א יש לברר פא"פ (ומוטב 'בארבע עינים'), וד"ל.
ב) זו סוגיא של פיקו"נ, אם־כי (ברוב המקרים) לא כלפי האדם עצמו אלא לסובבים אותו המצויים בקבוצות־סיכון, וחמירא טפי.

--

ראוי לזכור, כי אין שום הוכחה מכך ש'הנזהרים נדבקו ראשונים'. הרי הגדרתם כ'נזהרים' היא משום סביבתם הבלתי־אחראית; וכיון שבעטִיַּת המסכה מצד הנדבק מופחתים אחוזי ההדבקה בכ־30% בלבד, פשיטא שיִדָּבְקו ראשונים...
ואשריהם לאלו הצדיקים המתחסדים עם קונם, נזהרים ונשמרים שלא לפגום בבריאות וחיי חבריהם ומתרחקים מחשש וספק 'חב לאחריני' ח"ו, על־אף שלהם־עצמם לא תצמח תועלת משמעותית מכך.
והשי"ת ירפא מהרה כל חולי עמו ישראל, ויזכו לעבדו ית' בבריות גופא ונהורא מעליא ולקבל פני משיח צדקנו בב"א.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי מאור עינים » א' ספטמבר 06, 2020 12:17 am

מחקתי כנ"ל [שתיקה בתרי]
נערך לאחרונה על ידי מאור עינים ב א' ספטמבר 06, 2020 3:23 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ידידך - נעים ההליכות
הודעות: 118
הצטרף: א' ינואר 13, 2013 3:53 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ידידך - נעים ההליכות » א' ספטמבר 06, 2020 2:20 am

אש משמים כתב:
נוטר הכרמים כתב:קודם כל, לא טענתי כלום, הצבעתי על העובדות.
את דעתי על הקורונה בכדור הארץ, כבר כתבתי די והותר.

יש טענה אחת בדברי הגרא"י שליט"א, שבודאי ראוי לדון עליה ברצינות ובכנות בתוככי בית המדרש,
זה לא פוליטיקה ולא נייעס,
דבר אחד אני יודע: לא יכול להיות שהכלל ההלכתי כמה צריכים להיות זהירים - יכול להתאים בדיוק להוראות משרד הבריאות. לא יכול להיות דבר כזה - שהתורה מתאימה עם מה שמשרד הבריאות אומר.

מה אתה עונה על זה?
מי שקצת ער ומתמצא לסובב, לפחות בבני ברק,
זו טענה נוקבת מאוד מאוד.
הרי הסכנה כעת לפי הנתונים חמורה בהרבה מאשר בקיץ,
ופוק חזי...

לא הבנתי את הטענה.
אם רופאים אומרים לחולי סוכרת שהם אסורים בשתיית מיץ ענבים או יין זה גם לא מתאים להלכה שיש לקדש על היין בשבת וגם פוק חזי כמה חולי סכרת אינם נשמרים כפי הצורך. אז מה? זה אומר שאסור לשמוע לרופאים?
בנד"ד הרופאים טוענים שיש סכנה וצריך לשמור על כללים מסויימים. זה שיש הלכות שצריכות להדחות או להסתפק בדין דיעבד וזה שאנשים לא פועלים ע"פ הרופאים זה סיבה להתיר הכל ולא להשמר?
אין כאן עניין של התאמה. הרופאים אומרים את דעתם וצריך לשמוע להם בדיוק כמו בשאר מחלות. כשהתורה אומרת לשמוע בקול הרופאים הרי היא מתאימה את עצמה לדעתם.

*עצומת הרופאים*
=============י

http://sidisrael.activetrail.biz/Covid1 ... YWHXr4U_aM
=============י
לאור הקריאות להחלת סגר נוסף, אנו החתומים מטה רואים לנכון להביע בפומבי את עמדתנו.

סגר אינו עוצר את המגיפה אלא מאט את התפשטות הנגיף באופן זמני. ואולם, עם הסרת ההגבלות, הנגיף ממשיך בהתפשטותו, וזאת לאחר החלשת אזרחי המדינה מבחינה רגשית, כלכלית ובעיקר בריאותית. סגר אינו מונע תמותה, להיפך, הוא מאריך את משך הזמן שבו אוכלוסיות בסיכון חשופות לנגיף, פוגע בהם בריאותית, מגדיל את חלקם בתמהיל החולים, וכך, באופן פרדוקסאלי גורם לתמותת יתר. לנוכח מידע רב שהצטבר שמצביע על סיכון תמותה מזערי לאוכלוסייה הבריאה, ולנוכח חוסר הוודאות ביעילות ובבטיחות של החיסונים בפיתוח בזמן הקרוב, וכן לאור הידע שהצטבר עד כה, ברור שהגישה שתאפשר יציאה מהירה מהמשבר תוך מזעור תמותה(וגם נזקים בריאותיים וכלכליים) חייבת להתמקד ברכישה של עומק חיסוני תוך מניעת הדבקה של אוכלוסיות בסיכון.

מדיניות סגר הרסנית מודגמת בימים אלו בניו-זילנד, מדיניות אשר ממחישה את האבסורד שבמהלך. לאחרונה התגלו בניו-זילנד 4 מקרי הדבקה ממקור לא ידוע. סגר כבד הוטל על אוקלנד במשך שלושה שבועות, אשר במהלכו התגלו כמעט מדי יום למעלה מ-5 מקרים חדשים. עם היציאה מהסגר, התגלו 9 מקרים חדשים. ברור לכל בר דעת שהסגר פגע בכלכלתה ובבריאותה של אוקלנד מבלי לשפר כלל את ה"שליטה" במגיפה.
 
סגר, על כן, הינו טעות אסטרטגית, שמקורה בחוסר הבנה בסיסית של מנגנוני המגיפה. החלטה על מהלך שכזה בימים אלו חמורה אף יותר היות שהיא מסיטה את המגפה לתקופת החורף, תקופה בה המופע של כלל נגיפי מערכת הנשימה, בכלל זה SARS-CoV-2, קשה יותר, והיא תגרום לתמותת יתר ולעומס יתר על מערכת הבריאות.
 
מאידך גיסא אנו סבורים שלמעט מספר שגיאות, המדיניות שנקטה שבדיה היא מדיניות נכונה ויש לאמץ אותה מידית תוך תיקון שגיאותיה. מדיניות מתוקנת כזו תביא לסיום המגפה בזמן קצר תוך מזעור תמותה עודפת. יש לציין שהאוכלוסייה בשבדיה רגישה יותר מישראל לנגיף SARS-CoV-2, הן בגלל גיל חציוני גבוה יותר וככל הנראה גם בשל גורמים נוספים, כגון חסינות תאית נמוכה יותר. דפוס המאפיין את רוב מדינות אירופה ואכן ניכרת בהן תמותה משמעותית גבוהה יותר ממחלת קוביד-19 מאשר באזור המזרח התיכון.
 
אי לכך, אנו קוראים להוריד את אפשרות הטלת הסגר משולחן הדיונים. במקביל, אנו קוראים להתאים את המדיניות השבדית למציאות הישראלית תוך הסטת כיווני ההדבקה מקבוצות בסיכון לקבוצות שאינן בסיכון. זאת, בין השאר, על ידי השארת בתי הספר פתוחים.
אנו קוראים לבצע פיקוח מושכל על הסרת מגבלות הריחוק החברתי באופן המאפשר המשך חשיפה של אוכלוסיות שאינן בסיכון, חשיפה אשר תוביל לפיתוח חסינות.
במקביל אנו קוראים להשקיע בחיזוק מערכת הבריאות כמו גם בניצול מושכל של המשאבים הרבים שיש במערכת זאת. 
 
להלן חלק קטן מהנתונים העובדתיים התומכים במדיניות זאת:
1. המידע המצטבר על מגפת הקורונה מצביע על כך שבמרבית המקרים הנגיף לא מתפשט ליותר מכ-20% מהאוכלוסייה וזאת ללא תלות במגבלות שננקטו. זהו ככל הנראה רף חסינות העדר הדרוש לכל היותר, ולא 60% ויותר - הרף הגבוה המוצג בתקשורת, ושמקורו בידע לא עדכני מתחילת המגיפה (1).
2. חסינות צולבת, שמקורה בחשיפה לזני קורונה הגורמים לצינון, היא כנראה זו אשר מאפשרת רכישה של ״חסינות עדר״ ברף נמוך בהרבה מהצפוי במקרה של וירוס חדש שאינו מוכר למערכת החיסונית (2,3).
3. דפוס ההתפשטות של המחלה שנצפה במדינות השונות, תואם את דפוס עקומת גומפרץ ולא את דפוס העלייה האקספוננציאלית (4). הוא מוסבר על ידי חסינות של חלק ניכר מהאוכלוסייה.
4. שיעורי התמותה שפורסמו בתחילת המגפה היו שגויים ונבעו מהערכת חסר של כמות החולים הא-סימפטומטיים. כיום ברורות שתי עובדות: (א) התמותה הכוללת מהנגיף אינה עולה על 0.1% מהאוכלוסייה. (ב) שיעור התמותה מבין הנדבקים הינו בין 0.1% ל 0.5%. יתר על כן, שיעור התמותה בקרב הנדבקים באוכלוסיות ללא מחלות רקע ומתחת לגיל 65 נמוך מ-0.005% (5)
 
*מקורות:*
 
 Aguas, R. et al. Herd immunity thresholds for SARS-CoV-2 estimated from unfolding epidemics. 2020.2007.2023.20160762, doi:10.1101/2020.07.23.20160762 %J medRxiv (2020).

 Braun, J. et al. SARS-CoV-2-reactive T cells in healthy donors and patients with COVID-19. Nature, doi:10.1038/s41586-020-2598-9 (2020).

 Altmann, D. M. & Boyton, R. J. SARS-CoV-2 T cell immunity: Specificity, function, durability, and role in protection. Science immunology 5, doi:10.1126/sciimmunol.abd6160 (2020).

Levitt, M. Predicting the Trajectory of Any COVID19 Epidemic From the Best Straight Line. doi:10.1101/2020.06.26.20140814 (2020).

Ioannidis, J. P. A., Axfors, C. & Contopoulos-Ioannidis, D. G. Population-level COVID-19 mortality risk for non-elderly individuals overall and for non-elderly individuals without underlying diseases in pandemic epicenters. Environmental research 188, 109890, doi:10.1016/j.envres.2020.109890 (2020).

*בכבוד רב,*
 
פרופ' אודי קימרון, אוניברסיטת תל אביב
פרופ' אמנון שעשוע, מדעי המחשב, האוניברסיטה העברית
ד"ר אמיר שחר, מנהל מלר"ד לניאדו, מנהל מלר"ד שיבא לשעבר
פרופ' שושי אלטוביה, האוניברסיטה העברית
ד"ר עזיז דראושה, מנהל מלר"ד רמב"ם
ד"ר רעיה ליבוביץ, מנהלת המכון האונקולוגי, בית חולים 'שמיר'. הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב
פרופ' מוטי גרליץ, אוניברסיטת תל אביב
פרופ' מייקל לויט, אוניברסיטת סטנפורד
ד"ר יפעת עבדי קורק, אסותא מרכזים רפואיים
פרופ' אייל שחר, אוניברסיטת אריזונה
ד"ר אורי גביש, פיזיקאי, מומחה לבחינת אלגורתמים ומודלים
פרופ' אריאל מוניץ, אוניברסיטת תל אביב
ד"ר עידו יוסף, אוניברסיטת תל אביב
פרופ' אשר אלחיאני, אוניברסיטת אריאל, מנכ''ל מאוחדת ומנהל בי''ח מאיר לשעבר
ד"ר עופר דפנא, בית חולים אסותא
ד"ר אביב שגב, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה דחופה, בי"ח שלוותה
פרופ' נועם שומרון, אוניברסיטת תל אביב
ד"ר גד מאיר, פסיכיאטר, סגן מנהל מחלקת נוער, בי"ח שלוותה.
פרופ׳ איתן גלון, מנהל המכון לתרפיה גנטית, הדסה
פרופ׳ ארנה אמסטר-חודר, האוניברסיטה העברית.
פרופ׳ מוטי חודר, טכניון
פרופ׳ עמוס קורצ'ין,  המחלקה לנוירולוגיה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב
פרופ׳ רון דזיקובסקי, האוניברסיטה העברית
ד״ר גיא דורי, מנהל מחלקה פנימית ה (קורונה) בית חולים העמק
ד״ר חנה מינצר, לשעבר  מנהלת מחלקת ילדים במרכז רפואי מעייני הישועה
פרופ' יורם לוזון, ראש התכנית במדעי הנתונים, המחלקה למתמטיקה, אוניברסיטת בר אילן
ד"ר יהושע סוקול, המכללה הטכנולוגית ירושלים
ד״ר שמואל רוכברגר, פנימאי וגסטרואנטרולוג, אסותא
ד"ר רועי גזית, אוניברסיטת בן גוריון
פרופ' יהונתן שרעבי, מנהל המכון ליתר לחץ דם, שיבא
ד״ר רותם ענבר, מומחית למיילדות וגינקולוגיה
פרופ' שמעון אפרת, אוניברסיטת תל אביב
ד"ר מיכאל גולדברג, מנהל שירות מיון פנימי במחלקה לרפואה דחופה, בי"ח כרמל
ד"ר איציק וורגפט, פסיכיאטר ילדים ונוער, לשעבר מנהל המחלקה הפסיכיאטרית לילד ולמתבגר, ביה"ח זיו, צפת
ד"ר מורן קרוננברג רופאת משפחה


לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' ספטמבר 06, 2020 2:42 am

נוטר הכרמים כתב: . . ולדעת כל הרופאים אין סיכון ממשי להידבק או להדביק אחרים, במצב כזה . .
אמירה משוללת יסוד.
מזה חודשים שהדבר נתון במחלוקת בין הרופאים, ובתקופה האחרונה ממש מדי יום מתגלים בברוקלין (שם, ע"פ ההערכות, חלו ל"ע כ־75% מהאוכלוסי') מקרים חדשים, ביניהם כאלה שזו כבר הפעם השני' בה הנגיף מקנן בגופם, ירחם ה'.
הנכון הוא כי אחוזי ההדבקה החוזרת הינם נמוכים מאלו של ההדבקה הראשונית, אך (ככל הנראה) חסינות מוחלטת אין כאן.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ספטמבר 06, 2020 8:38 am

ש. ספראי כתב:נוטר הכרמים, למה לא העלת לנו את דברי מרן הגרא"י סולוביציק שליט"א בנוגע לעדויות של שכן על רבך המובהק, בנוגע לעץ ובנוגע לקנאות שלכם?
האם בדבריו אלו אין דברים שכדאי לדון בהם בכובד ראש וכו'? הם לא מעוררי ענין ומחשבה?

העלאת דברי עזות וחוצפה שהגרי"ג שליט"א מחליט את דעותיו לפי מה שכתוב ביתד, יש בהם ביזוי ת"ח שאין בהם רפואה למכתו. ומי שאינו מוחה נענש על כך כמבואר בגמ' בהא דר"א ברשב"י.
מחיתי.

הייתי גם ממליץ להשיב את הדיון באשכול "דא גזירת אורייתא".
אחרת גם הוא, כקודמיו, יינעל, ובצדק.

א. אני מבהיר ומתנצל כי בקריאתי את דברי הגראי"ס לא ראיתי את הנושא של הגרי"ג שליט"א כמרכז דבריו,
והיתה כאן חוסר זהירות ואשמה באי השמטת משפטים אלו,
אני מצטרף למחאה.

ב. אם הייתי רואה את עיקר דבריו כמופנים נגד ת"ח או ציבור נכבד, לא הייתי מעלה דבריו בשביל לעורר ענין ומחשבה.
אחרי ככלות הכל, הרוב הכמותי של דבריו מתייחס לנגיף הקורונה ולהתנהלות סביבו ולא לאנשים מסוימים.
ג. קצת משעשע 'עדויות של שכן', אדרבה, שתף אותי ב'עדויות'... וגם לא בדיוק שכן. גר בריחוק של כמה רחובות, במשך שנים בודדות לפני שלושים שנה.
ד. מפיו של הגראי"ס נשמעו דברי זלזול כנגד כמעט כל גדו"י, (בעיקר, הרב שך והרב אלישיב, וגם ר' משה פיינשטיין, רש"ז אויערבאך, ראי"ל שטינמן, ויבלחט"א ר' חיים קניבסקי).
בסוגיית ההערכה והכבוד כלפיו, אכן יש להתפלא הרבה במה דמו סמוק יותר וחסין יותר מאחרים, שאנשים שמזדעקים ולוחמים בכל עוז על כבודם של גדו"י,
ממשיכים לחלוק לו כבוד מלכים בפומבי, אבל אין זה הנידון כאן, ואין טעם להיכנס לזה פה.

בוקר ושבוע טוב.

דנני
הודעות: 158
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 1:58 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי דנני » א' ספטמבר 06, 2020 8:52 am

אש משמים כתב:
נוטר הכרמים כתב:פתאום שמעיזים לצטט את הגרא"י שליט"א בגלל הפיקנטיות שבדברים,
עומדים וזועקים חמס.

להעלות על הכתב שמרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א קובע את דעתו לפי מה שקורא בעיתון זה לא 'פיקנטיות' אלא חוצפה ועזות שאין כדוגמתה!!
דווקא מאדם שהיה קרוב לגדולי ישראל הייתי מצפה לאבחנה 'דקה' זו.

לא מדקדק וכבר מתלונן
ובעוונותיך גררת גם אחרים!!!
מה שנכתב כאן הוא שהגרי"ג אמר את דעתו ולמחרת פתח עיתון וראה שכתוב אחרת!
דהיינו הגרא''י התחצף לעיתון

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ספטמבר 06, 2020 8:58 am

לבי במערב כתב:
נוטר הכרמים כתב: . . ולדעת כל הרופאים אין סיכון ממשי להידבק או להדביק אחרים, במצב כזה . .
אמירה משוללת יסוד.
מזה חודשים שהדבר נתון במחלוקת בין הרופאים, ובתקופה האחרונה ממש מדי יום מתגלים בברוקלין (שם, ע"פ ההערכות, חלו ל"ע כ־75% מהאוכלוסי') מקרים חדשים, ביניהם כאלה שזו כבר הפעם השני' בה הנגיף מקנן בגופם, ירחם ה'.
הנכון הוא כי אחוזי ההדבקה החוזרת הינם נמוכים מאלו של ההדבקה הראשונית, אך (ככל הנראה) חסינות מוחלטת אין כאן.

זוהי דעת הרופאים שאני שאלתי. לא אמרו שאין סיכון אלא שאין סיכון של ממש.
על מה שקורה בברוקלין יש גם חילוקי דעות ופרשנויות שונות.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' ספטמבר 06, 2020 9:09 am

נוטר הכרמים כתב:
ש. ספראי כתב:נוטר הכרמים, למה לא העלת לנו את דברי מרן הגרא"י סולוביציק שליט"א בנוגע לעדויות של שכן על רבך המובהק, בנוגע לעץ ובנוגע לקנאות שלכם?
האם בדבריו אלו אין דברים שכדאי לדון בהם בכובד ראש וכו'? הם לא מעוררי ענין ומחשבה?

העלאת דברי עזות וחוצפה שהגרי"ג שליט"א מחליט את דעותיו לפי מה שכתוב ביתד, יש בהם ביזוי ת"ח שאין בהם רפואה למכתו. ומי שאינו מוחה נענש על כך כמבואר בגמ' בהא דר"א ברשב"י.
מחיתי.

הייתי גם ממליץ להשיב את הדיון באשכול "דא גזירת אורייתא".
אחרת גם הוא, כקודמיו, יינעל, ובצדק.

א. אני מבהיר ומתנצל כי בקריאתי את דברי הגראי"ס לא ראיתי את הנושא של הגרי"ג שליט"א כמרכז דבריו,
והיתה כאן חוסר זהירות ואשמה באי השמטת משפטים אלו,
אני מצטרף למחאה.

ב
ג. קצת משעשע 'עדויות של שכן', אדרבה, שתף אותי ב'עדויות'... וגם לא בדיוק שכן. גר בריחוק של כמה רחובות, במשך שנים בודדות לפני שלושים שנה.
ד. מפיו של הגראי"ס נשמעו דברי זלזול כנגד כמעט כל גדו"י, (בעיקר, הרב שך והרב אלישיב, וגם ר' משה פיינשטיין, רש"ז אויערבאך, ראי"ל שטינמן, ויבלחט"א ר' חיים קניבסקי).
בסוגיית ההערכה והכבוד כלפיו, אכן יש להתפלא הרבה במה דמו סמוק יותר וחסין יותר מאחרים, שאנשים שמזדעקים ולוחמים בכל עוז על כבודם של גדו"י,
ממשיכים לחלוק לו כבוד מלכים בפומבי, אבל אין זה הנידון כאן, ואין טעם להיכנס לזה פה.

בוקר ושבוע טוב.

וכי בגלל שהוא ביזה ת"ח, אני גם אכנס למסע הביבים הזה ואבזה גם ת"ח? חלילה!!!!!!!!!!!!!!

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' ספטמבר 06, 2020 9:16 am

לכאו' לא הבנתי מה הזלזול שראה בעיתון, היכן רוצים שיתעדכנו על חדשות? באתרים?
ברור שזה לא מספיק, ובשביל להכריע לציבור הוא בודאי בירר אצל רופאים וכו', אבל לא רואה בעצם הדברים שמתחילה סבר כך ואחרי שראה בעיתון סבר אחרת. הרי ההוראה כאן תלויה במציאות הרפואית.

בעיקר הנושא, אני חושב שזה סתם לטחון מים, ב"ה רוב ככל הישיבות חזרו כמעט לגמרי, [וברובם ככולם ישנה הדבקה גדולה, כמו שכבר הציעו מתחילת זמן קיץ לעשות], כל הדיון כאן קאי 'למפרע', ולא חושב שמתאים לאלול.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 06, 2020 10:10 am

לגבי ניפוח נתוני המתים ועוד עניינים חשובים, מצ"ב קצת חומר באנגלית לגבי אמריקע (וכן, זה שאני מעלה זה לא אומר שאני מסכים עם כל מלה במאמר, וק"ו שאין בזה הסכמה עם כל מה שכותבים הכותבים, שאינני יודע מי הם, וק"ו לא הסכמה עם כל מאמר באתר בו הדברים הופיעו. אותי מעניין החומר אליו הם מפנים)
קבצים מצורפים
The Narrative Pandemic - LewRockwell.pdf
(148.26 KiB) הורד 151 פעמים
The Fauci Files - LewRockwell.pdf
(260.74 KiB) הורד 167 פעמים
CDC Vindicates Dr. Bukacek, Indicts Itself - LewRockwell.pdf
(412.29 KiB) הורד 176 פעמים

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי אש משמים » א' ספטמבר 06, 2020 1:35 pm

ידידך - נעים ההליכות כתב:
אש משמים כתב:
נוטר הכרמים כתב:קודם כל, לא טענתי כלום, הצבעתי על העובדות.
את דעתי על הקורונה בכדור הארץ, כבר כתבתי די והותר.

יש טענה אחת בדברי הגרא"י שליט"א, שבודאי ראוי לדון עליה ברצינות ובכנות בתוככי בית המדרש,
זה לא פוליטיקה ולא נייעס,
דבר אחד אני יודע: לא יכול להיות שהכלל ההלכתי כמה צריכים להיות זהירים - יכול להתאים בדיוק להוראות משרד הבריאות. לא יכול להיות דבר כזה - שהתורה מתאימה עם מה שמשרד הבריאות אומר.

מה אתה עונה על זה?
מי שקצת ער ומתמצא לסובב, לפחות בבני ברק,
זו טענה נוקבת מאוד מאוד.
הרי הסכנה כעת לפי הנתונים חמורה בהרבה מאשר בקיץ,
ופוק חזי...

לא הבנתי את הטענה.
אם רופאים אומרים לחולי סוכרת שהם אסורים בשתיית מיץ ענבים או יין זה גם לא מתאים להלכה שיש לקדש על היין בשבת וגם פוק חזי כמה חולי סכרת אינם נשמרים כפי הצורך. אז מה? זה אומר שאסור לשמוע לרופאים?
בנד"ד הרופאים טוענים שיש סכנה וצריך לשמור על כללים מסויימים. זה שיש הלכות שצריכות להדחות או להסתפק בדין דיעבד וזה שאנשים לא פועלים ע"פ הרופאים זה סיבה להתיר הכל ולא להשמר?
אין כאן עניין של התאמה. הרופאים אומרים את דעתם וצריך לשמוע להם בדיוק כמו בשאר מחלות. כשהתורה אומרת לשמוע בקול הרופאים הרי היא מתאימה את עצמה לדעתם.

*עצומת הרופאים*
=============י

http://sidisrael.activetrail.biz/Covid1 ... YWHXr4U_aM
=============י
לאור הקריאות להחלת סגר נוסף, אנו החתומים מטה רואים לנכון להביע בפומבי את עמדתנו.

סגר אינו עוצר את המגיפה אלא מאט את התפשטות הנגיף באופן זמני.

אני לא רואה קשר בין הודעתי לעצומה זו. אבל כיון שבאה לידי אחזור שוב ואומר שעיקר הבעיה בנגיף הוא ההדבקה המהירה שעלולה להביא לקריסת מערכת הבריאות הכללית וחוסר יכולת לתת מענה אפי' לחולים קלים ופשוטים ק"ו לניתוחים או חולים מסוכנים אחרים. סגר לא עוצר את המגיפה אלא מאט אותה ובכך נותן למערכת הרפואה את היכולת להתמודד עימה ולא לקרוס, דבר חשוב מאין כמוהו ופשוט שהוא סיבה מספיקה ע"מ להטיל סגר. כמובן שצריך להביא בחשבון את שאר ההשפעות של הסגר על הכלכלה וכו' אבל א"א לזלזל בתועלת הסגר.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 06, 2020 2:25 pm

בברכה המשולשת כתב:לגבי ניפוח נתוני המתים ועוד עניינים חשובים, מצ"ב קצת חומר באנגלית לגבי אמריקע (וכן, זה שאני מעלה זה לא אומר שאני מסכים עם כל מלה במאמר, וק"ו שאין בזה הסכמה עם כל מה שכותבים הכותבים, שאינני יודע מי הם, וק"ו לא הסכמה עם כל מאמר באתר בו הדברים הופיעו. אותי מעניין החומר אליו הם מפנים)

קריתי אחד מהם, והוא פאשקעוויל במיטבה, המחפשת איזה בדל נגיעות בדברי פאוטשי, ומצטט מ'רוברט קענעדי' הנודע בהתנגדותו לחיסונים בין שאר דעות מוזרות שבו. וסתם אזוי, ריבוי טעיות הכתיבה ושפה ירודה מראים לנו שאין זה אלא פטפטן באינטרנט כמו הרבה כאלו, ואין לסמוך על דבריו כלל.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' ספטמבר 06, 2020 2:54 pm

וורט נחמד שקיבלתי, כדי לצנן את רתיחת האשכול.....

הגיעו אלינו שוטרים למניין בחצר, בתפילת ערבית, וראו שיש שני מניינים של 10.
שאלו: "למה התפצלתם, הרי מותר עד 20 בקבוצה?"
ענינו להם :"יש שני חיובים."
מיד עצרו את כולנו...

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 06, 2020 3:01 pm

נוטר הכרמים כתב:לא ידוע מספיק לע"ע על דרכי ההידבקות, ועל כן ההשתדלות של המסכות וכל התוספות הינם לא השתדלות 'קרובה' ומוכחת, שהרי רואים כל הזמן שלא אלו שנזהרים בדווקא - ניצולים, ולהיפך.

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=183691#p183691

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 06, 2020 3:10 pm

נוטר הכרמים כתב:נגיף הקורונה אינו בגדר פיקו"נ לאנשים צעירים שלא ידוע להם על היותם בסיכון או עבר רפואי. (למרות סבל או נזקים מסוימים אין זה בהגדרת פיקו"נ).

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=189031#p189031

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 06, 2020 3:31 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
בברכה המשולשת כתב:לגבי ניפוח נתוני המתים ועוד עניינים חשובים, מצ"ב קצת חומר באנגלית לגבי אמריקע (וכן, זה שאני מעלה זה לא אומר שאני מסכים עם כל מלה במאמר, וק"ו שאין בזה הסכמה עם כל מה שכותבים הכותבים, שאינני יודע מי הם, וק"ו לא הסכמה עם כל מאמר באתר בו הדברים הופיעו. אותי מעניין החומר אליו הם מפנים)

קריתי אחד מהם, והוא פאשקעוויל במיטבה, המחפשת איזה בדל נגיעות בדברי פאוטשי, ומצטט מ'רוברט קענעדי' הנודע בהתנגדותו לחיסונים בין שאר דעות מוזרות שבו. וסתם אזוי, ריבוי טעיות הכתיבה ושפה ירודה מראים לנו שאין זה אלא פטפטן באינטרנט כמו הרבה כאלו, ואין לסמוך על דבריו כלל.


והוא אשר כתבתי, שזה ממש לא מעניין אותי מי הכותב ומה דעותיו,
אותי מעניינים הנתונים שהוא/הם ציטט, בייחוד הודאת הCDC לעניין זה שרק 6% ממתי הקורונה באמת מתו רק בקורונה ולא ממשהו אחר, והשינוי במדיניות הדיווח שעשו בשביל להגיע לתוצאה זו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' ספטמבר 06, 2020 3:53 pm

נוטר הכרמים כתב:
דרומי כתב:משום מה, תמיד אתה בא עם השוואות: למה פעם כך והיום כך, למה כאן כך ושם כך.

למה לא תכתוב לענין עצמו?

על הענין עצמו, אין לי מה להוסיף על העקרונות ששמעתי מרבותי בעקביות לאורך כל התקופה, ואלו הן.

א' נגיף הקורונה אינו בגדר פיקו"נ לאנשים צעירים שלא ידוע להם על היותם בסיכון או עבר רפואי. (למרות סבל או נזקים מסוימים אין זה בהגדרת פיקו"נ).

ב' לא זו בלבד, אלא שלא ידוע מספיק לע"ע על דרכי ההידבקות, ועל כן ההשתדלות של המסכות וכל התוספות הינם לא השתדלות 'קרובה' ומוכחת, שהרי רואים כל הזמן שלא אלו שנזהרים בדווקא - ניצולים, ולהיפך.

ג. בודאי שראוי להיזהר במידת האפשר, אך לא על חשבון ניהול חיים מלאים של תורה ותפילה כרגיל.

ד. נושא ההתחשבות באלו שמקפידים והיכן - הוא נושא נפרד לגמרי, ואינו קשור להל' פיקו"נ.

פרופסורים גדולים הם רבותיך הא? או שמא בעלי רוח הקודש ואנחנו לא ידענו...
והפלא הגדול הוא איך הם ידעו כבר בתחילת הקורונה להחליט למי הקורונה מסוכנת ולמי לא, ושהמסיכות הינן לא בגדר "השתדלות קרובה ומוכחת'' (גם אם נניח שאכן כדבריך שהנזהרים בהם לא ניצולים יותר מאחרים. איך הם ידעו להחליט כן כבר מההתחלה? על סמך מה? פלאי פלאות...)

ועוד יש לעיין, על אלו השתדלויות וזהירויות הם כן הורו לצאן מרעיתם...

ועוד יש להעיר בפעם המליון, שהעובדה שצעירים באופן כללי אינם קבוצת סיכון היא לא רלוונטית לכלום, כל עוד הצעירים הללו (ונשותיהם וילדיהם) יוצאים מבתיהם ומישיבותיהם ומבתי מדרשותיהם אל רה''ר ומפיצים את המחלה לכל עבר. הנושא העיקרי כאן הוא לא הסיכון העצמי כ''א הסיכון שגורמים לאחרים.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב א' ספטמבר 06, 2020 3:59 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » א' ספטמבר 06, 2020 3:55 pm

בברכה המשולשת כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
בברכה המשולשת כתב:לגבי ניפוח נתוני המתים ועוד עניינים חשובים, מצ"ב קצת חומר באנגלית לגבי אמריקע (וכן, זה שאני מעלה זה לא אומר שאני מסכים עם כל מלה במאמר, וק"ו שאין בזה הסכמה עם כל מה שכותבים הכותבים, שאינני יודע מי הם, וק"ו לא הסכמה עם כל מאמר באתר בו הדברים הופיעו. אותי מעניין החומר אליו הם מפנים)

קריתי אחד מהם, והוא פאשקעוויל במיטבה, המחפשת איזה בדל נגיעות בדברי פאוטשי, ומצטט מ'רוברט קענעדי' הנודע בהתנגדותו לחיסונים בין שאר דעות מוזרות שבו. וסתם אזוי, ריבוי טעיות הכתיבה ושפה ירודה מראים לנו שאין זה אלא פטפטן באינטרנט כמו הרבה כאלו, ואין לסמוך על דבריו כלל.


והוא אשר כתבתי, שזה ממש לא מעניין אותי מי הכותב ומה דעותיו,
אותי מעניינים הנתונים שהוא/הם ציטט, בייחוד הודאת הCDC לעניין זה שרק 6% ממתי הקורונה באמת מתו רק בקורונה ולא ממשהו אחר, והשינוי במדיניות הדיווח שעשו בשביל להגיע לתוצאה זו.

ה-94% הם כאלו שהיה להם מחלות רקע, אבל בלי הקורנה יתכן שהיו יכולים לחיות עוד שנים רבות ויפות, לא כך?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 06, 2020 3:56 pm

אין זה פלא, אבל ראוי לציין.

אלו החוזרים פעם אחר פעם על היתרי הקורונה שלהם, מתעלמים בכל פעם מהענין העיקרי, שמדובר על היזק לאחרים ולא סכנה לבן אדם עצמו. כמה תשובות ראיתי, כמה מכתבים נכתבו ודרשות נדרשו, ובכל פעם מעלימים עיניהם מדבר זה. אם יש תשובה עניינית, תענה. אמנם כנראה אין להם, ולכן מנופפים ב'רבותי' העלומים, ונתונים מאתרים מפוקפקים.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » א' ספטמבר 06, 2020 4:01 pm

נוטר הכרמים כתב:על הענין עצמו, אין לי מה להוסיף על העקרונות ששמעתי מרבותי בעקביות לאורך כל התקופה, ואלו הן.

א' נגיף הקורונה אינו בגדר פיקו"נ לאנשים צעירים שלא ידוע להם על היותם בסיכון או עבר רפואי. (למרות סבל או נזקים מסוימים אין זה בהגדרת פיקו"נ).

ב' לא זו בלבד, אלא שלא ידוע מספיק לע"ע על דרכי ההידבקות, ועל כן ההשתדלות של המסכות וכל התוספות הינם לא השתדלות 'קרובה' ומוכחת, שהרי רואים כל הזמן שלא אלו שנזהרים בדווקא - ניצולים, ולהיפך.

ג. בודאי שראוי להיזהר במידת האפשר, אך לא על חשבון ניהול חיים מלאים של תורה ותפילה כרגיל.

ד. נושא ההתחשבות באלו שמקפידים והיכן - הוא נושא נפרד לגמרי, ואינו קשור להל' פיקו"נ.

1. לגבי נקודה (א), איזה צעדי זהירות צריכים לנקוט אנשים מבוגרים, וצעירים עם מחלות רקע, לדעת רבותיך?
2. לגבי נקודה (ב), מה פירוש דרכי ההידבקות לא ידועות, האם לא ברור בכלל שהנגיף עובר מאדם לאדם, או שלא ברור האם מסכות מועילות או משהו אחר?
3. לגבי נקודה (ג), מה פירוש להיזהר במידת האפשר, אלו דברים ספציפיים צריך לעשות?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 06, 2020 4:06 pm

לעולם יהיה אדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
בברכה המשולשת כתב:לגבי ניפוח נתוני המתים ועוד עניינים חשובים, מצ"ב קצת חומר באנגלית לגבי אמריקע (וכן, זה שאני מעלה זה לא אומר שאני מסכים עם כל מלה במאמר, וק"ו שאין בזה הסכמה עם כל מה שכותבים הכותבים, שאינני יודע מי הם, וק"ו לא הסכמה עם כל מאמר באתר בו הדברים הופיעו. אותי מעניין החומר אליו הם מפנים)

קריתי אחד מהם, והוא פאשקעוויל במיטבה, המחפשת איזה בדל נגיעות בדברי פאוטשי, ומצטט מ'רוברט קענעדי' הנודע בהתנגדותו לחיסונים בין שאר דעות מוזרות שבו. וסתם אזוי, ריבוי טעיות הכתיבה ושפה ירודה מראים לנו שאין זה אלא פטפטן באינטרנט כמו הרבה כאלו, ואין לסמוך על דבריו כלל.


והוא אשר כתבתי, שזה ממש לא מעניין אותי מי הכותב ומה דעותיו,
אותי מעניינים הנתונים שהוא/הם ציטט, בייחוד הודאת הCDC לעניין זה שרק 6% ממתי הקורונה באמת מתו רק בקורונה ולא ממשהו אחר, והשינוי במדיניות הדיווח שעשו בשביל להגיע לתוצאה זו.

ה-94% הם כאלו שהיה להם מחלות רקע, אבל בלי הקורנה יתכן שהיו יכולים לחיות עוד שנים רבות ויפות, לא כך?


חלקם בהחלט.
אבל זו בדיוק הנקודה, שכדי להגן עליהם מהסיכון המוגבר יש דרכים מוצלחות הרבה יותר מאלו שננקטו, ונכב"ב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 06, 2020 4:12 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין זה פלא, אבל ראוי לציין.

אלו החוזרים פעם אחר פעם על היתרי הקורונה שלהם, מתעלמים בכל פעם מהענין העיקרי, שמדובר על היזק לאחרים ולא סכנה לבן אדם עצמו. כמה תשובות ראיתי, כמה מכתבים נכתבו ודרשות נדרשו, ובכל פעם מעלימים עיניהם מדבר זה. אם יש תשובה עניינית, תענה. אמנם כנראה אין להם, ולכן מנופפים ב'רבותי' העלומים, ונתונים מאתרים מפוקפקים.


א. מצ"ב מש"כ בזה לפני זמן מה (חלק הועלה כבר לפורום וחלק זה תשובות לשאלות ששאל אותי ת"ח חשוב שליט"א)
ב. מצ"ב שני מחקרים משמעותיים שכבר צירפתי בעבר (שהם בהחלט לא מפוקפקים גם לדעת כתר"ה)
קבצים מצורפים
שיעור התמותה.pdf
(632.32 KiB) הורד 493 פעמים
Population-level COVID-19 mortality risk for non-elderly individuals overall and for non-elderly individuals without underlying diseases in pandemic epicenters.pdf
(525.69 KiB) הורד 128 פעמים
הצעת מדיניות ובירורים.docx
(19.07 KiB) הורד 128 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 06, 2020 4:21 pm

בא נגלה לך סוד, אני לא מתמחה ברפואה, ואני לא יודע איך לקרות מאמרים כאלה, וכהיום יש להם דרכים קלים לשגע לאנשים ולבלבל אותם, ושומעים דעות כאלה בכל יום מאנשים שראו בררו בדקו וחקרו את הדברים ללא שום הבנה בסיסית.

ובאמת לחילונים וגוים אפשר למכור לאקשן כאלה. אמנם אנחנו בני תורה שלמדנו כמה שנים בעיון, כאשר אנחנו שומעים 'הרצאות' וכדו' של אנשים ששכבו על הקורסה וקראו איזה ספר ליקוט, יודעים מיד את הרמה שלהם ומה לעשות עם דבריהם. ובענייני רפואה, הרי אנחנו כמו המרצה ההוא שלא נגע ולא פגע כלל בכל הנושא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 06, 2020 4:27 pm

המחקרים שהבאתי הם של אחד מחשובי החוקרים, הוא מרצה בכיר בסטנפורד (מצ"ב ערכו בויקי האנגלית. כמדומני שעדיין אין לו ערך במכלול)
זה לא אומר שא"א לחלוק עליו, אבל זה בהחלט משמעותי מאוד (ומצ"ב עוד מאמר הסבר)
קבצים מצורפים
מאמר רקע פוליטיקה מחקרית בעניין זה.docx
(25.08 KiB) הורד 118 פעמים
John Ioannidis - Wikipedia.pdf
(245.3 KiB) הורד 197 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2711
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' ספטמבר 06, 2020 4:29 pm

לא כתבתי שיש לחלוק עליהם, אלא שאין להבין אותם

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 06, 2020 4:35 pm

למה א"א להבין?
אני קורא מחקרים רפואיים כבר שנים רבות.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' ספטמבר 06, 2020 8:28 pm

נוטר הכרמים כתב:
מלכיאל גרינוולד כתב:
נוטר הכרמים כתב:אין ספק שאחד הנתונים הכי פחות ברורים זה מנין המתים במגיפה, וכפי שהצהירו בכירים מאוד במערכת הבריאות, יש כאן גם ערבוב בין כאלו שנפטרו כתוצאה מפגיעת הנגיף, לבין אלו שנפטרו עם קורונה או שזה גרם להאצה מסוימת. וגם האפלה וחסיון על כל הפרטים (גיל, מצב בריאותי, מקום היבדקות), דבר שלא מוסיף הרבה אמון.
כמה שזה נשמע קצת הזוי, יש גם כל מיני דיווחים עקשניים בקשר לאמינות הבדיקות והטיה בפרסום נתוני הנבדקים, דבר שמשליך גם על סקירת כל המצב.


אין ספק שמי שיש לו צורך (אידיאולוגי/אנוכי) להקל, מפטם עצמו בסיפורי מעשיות נחמדים כאלה, ואשרי המאמין (לעצמו). ולכן הפקפוק מתרחב לכל החזיתות: מעולם לא היתה קורונה, יש פחות מתים מאשר בשנים מקבילות, המסכה רק מזיקה ואינה מועילה, השהות בחוץ הורגת, יש צורך במסירות נפש, ערקתא דמסאני, הבהלה חמורה מהנגיף, וכו' וכו'. קשה להאמין שכל אלה משכנעים מישהו שאין לו סיבה צדדית.
חשוב לשים לב שכל אותם מפקפקים בנתונים אינם נשענים על נתונים אלטרנטיביים, אלא על סברות קונספירטיביות מרתקות. כך שבינתיים מפיו של משרד הבריאות אנו חיים, ורמת האמון הציבורית בנתונים אינה מעלה ולא מורידה. אין ההלכה נקבעת לפי הלך רוח ציבורי.
לבסוף יש לחזור ולהתריע מפני הזלזול המשכילי בפיקוח נפש, מה שבא לידי ביטוי במשפט המבחיל: "יש כאן גם ערבוב בין כאלו שנפטרו כתוצאה מפגיעת הנגיף, לבין אלו שנפטרו עם קורונה או שזה גרם להאצה מסוימת". ושוב נעמיד לפנינו את דעת חכמים זכרם לברכה:

מִי שֶׁנָּפְלָה עָלָיו מַפֹּלֶת,
סָפֵק הוּא שָׁם, סָפֵק אֵינוֹ שָׁם,
סָפֵק חַי, סָפֵק מֵת,
סָפֵק נָכְרִי, סָפֵק יִשְׂרָאֵל,
מְפַקְּחִים עָלָיו.

א. אין לי שום צורך אנוכי, אני כבר עברתי את זה, ב"ה, ולדעת כל הרופאים אין סיכון ממשי להידבק או להדביק אחרים, במצב כזה.

מה זאת אומרת? הלא שנינו:
האט הער געזועקט כתב:דבר אחד אני יודע: לא יכול להיות שהכלל ההלכתי כמה צריכים להיות זהירים - יכול להתאים בדיוק להוראות משרד הבריאות. לא יכול להיות דבר כזה - שהתורה מתאימה עם מה שמשרד הבריאות אומר.
א''כ פשיטא שלא יכול להיות שהכלל ההלכתי האם עליך להיזהר אפי' שכבר ''עברת את זה'' יהיה מתאים בדיוק להוראות של הרופאים המומרים להכעיס ו/או הגויים.

למעשה, גם לדעת הרופאים המומרים/הגויים הידועים, ישנם בהחלט נתונים על אנשים שנדבקו פעם נוספת, אמנם מעטים, ולפי נתוניהם יתכן שיש גם נפק''מ בין שלושת החדשים הראשונים שאחרי ההחלמה הראשונה ובין החדשים שלאחריהם בהם הסיכוי להידבק גובר. תכל'ס גם הנושא הזה עדיין במבוכה, והיות שכפי שכתבת בשם.. לא יתכן שתהיה התאמה בין דעת אנשי הבריאות ובין דעת תורה בהל' שמירת הנפש, עכ''ח שיש לחוש ולהחמיר.
וכשנמצאים בין אנשים שלא יודעים שכבר חלית והחלמת בוודאי יש להחמיר ולעטות מסיכה וכיו''ב, משום שיש כאן השלכה ציבורית שהאדם נמשך אחר סביבתו, וככל שיותר אנשים אינם נזהרים, גם האחרים לומדים מהם, ולכאו''א ישנה אחריות להשפיע על אחרים בהתנהגותו להיזהר.

ב. הטלת הדופי בדבריי, כביכול לא היו ציטוטים מפי בכירים מאוד במערכת בתי החולים בארץ ומחוצה לה שחלקו על המלצות משה"ב ואף על הנתונים שמגיש לציבור, עומדת בקנה אחד עם הדמגוגיה הזולה כאילו מישהו טען שהאצה כל שהיא בתהליך הפטירה של מישהו אינה פיקו"נ. כל שנטען שכאשר הנידון הוא כללי ההתנהגות של ציבור צעיר - על כל ההשלכות הגשמיות והרוחניות לאורך תקופות ארוכות, בודאי שיש משמעות לנתונים המדויקים אודות הנפטרים, ותו לא מידי.

לא הבנתי. ר' מלכיאל מחה על כך שהשתמע (ואכן השתמע) כאילו מבחינתינו יש נפק''מ האם מדובר בתמותה ישירה מהנגיף או רק בהאצת המוות של אנשים חולים ממילא על ידיו. איפה יש כאן הטלת דופי?
והאם באמת יש משמעות מבחינתינו (כיהודים שומרי תורה ומצוות) ל"נתונים המדוייקים" האם אלף הנפטרים (והמאות או האלפים שחלו קשות מאד ואיך שהוא החלימו), נפטרו באופן ישיר מהקורונה או שמא היא רק הקדימה את מועד מיתתם בכמה שנים או חדשים או שבועות או ימים? האם מבחינת ההלכה יש לכך נפק''מ?
הלא בזה בדיוק נפרדת ההשקפה שלנו על חיי שעה מהשקפתם של הגויים והחפשיים. האין זאת?

וסתם באופן כללי, העובדה שיש רופאים בעולם שחולקים וכו' היא חסרת משמעות. בכל תחום יש אנשי מקצוע שהולכים נגד הדיעה הרווחת בתחומם, ואכן לעיתים יתכן שברבות השנים והניסיון יתברר שמי מהם צדק בטענה זו או אחרת. אבל בינתיים, בכל תחום, האדם ההגיוני והאחראי מתנהג לפי הדיעה הרווחת אצל המומחים בכל תחום, ולא לפי הדיעות החריגות.

מאיר נפתלי
הודעות: 232
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 11:20 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי מאיר נפתלי » א' ספטמבר 06, 2020 9:05 pm

בחזרה לנושא האשכול

בבעלזא נראה שמרימים את הכפפה ומטפלים בבחורים שנפלו בעקבות הקורונה. הקימו קרן.

אצל הליטאים יש משהו דומה? מישהו מטפל? משהו מוסדר?

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' ספטמבר 06, 2020 9:23 pm

הוראת מרן שר התורה הגר"ח שליט"א הערב לבני הישיבות הקטנות ב'ערים האדומות':
ממשיכים ללמוד כרגיל.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי מאור עינים » א' ספטמבר 06, 2020 10:36 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אין זה פלא, אבל ראוי לציין.

אלו החוזרים פעם אחר פעם על היתרי הקורונה שלהם, מתעלמים בכל פעם מהענין העיקרי, שמדובר על היזק לאחרים ולא סכנה לבן אדם עצמו. כמה תשובות ראיתי, כמה מכתבים נכתבו ודרשות נדרשו, ובכל פעם מעלימים עיניהם מדבר זה. אם יש תשובה עניינית, תענה. אמנם כנראה אין להם, ולכן מנופפים ב'רבותי' העלומים, ונתונים מאתרים מפוקפקים.

גם אנוכי הקטן נפלאתי על ההתעלמות מצד הניזק, [בשלמא אדם שהוא כופר הכל, והוא בטוח שהנכון הוא ללכת בלי מסיכה ובלי ריחוק, והכל בכלל לא עוזר, ועוד טענות מסוג זה א"א לומר לו שיש כאן ניזק, אבל לבוא ולטעון על אחוזים ורוב ודיני רציחה וכו' אין לזה שום הבנה]
לדוגמא הגרח'"י קפלן כתב קונטרס מלא וגדוש בפלפולה של תורה, והיוצא לדעתו שאין כאן דין לא תעמוד דאיכא רובא וכו', וליכא אלא לדין ונשמרתם, ולכן א"א לחייב אדם שדעתו שלדוגמא המסיכות אינם בכלל חיובא דונשמרתם, ואין לאדם זכות לתבוע את חבירו ע"ז.
ואנוכי הקטן תמה והיכן נעלם הדין הפשוט לא להזיק לאחרים, ומה שייך בזה דיני רובא וכדו',
וכי מותר לאדם לעמוד במרפסת ביתו ולהשליך אבנים ללא הבחנה, ובאופן יש רוב שלא יעברו שם אנשים באותה שעה, וכשיגערו בו יאמר הרי למדונו רבותי שאין ברוב דין לא תעמוד, ודינא דונשמרתם הוא דין שלי... אתמהה,


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים