מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שרשי השמות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' אוגוסט 07, 2012 11:42 pm

עתה סיימתי ספר כלשהו, בשם: "שרשי השמות" יקרא ובו כאלף שמות יהודיים. כל שם מקורו בתנ"ך, בחז"ל, ובכלל..
אמרתי בלבי: טוב אדבר שאשתף את חברי הפורום הנכבד והנעלה ביותר הקיים כיום לבני תורה [אמנם אני לא מכיר אחר - עכ"פ נראה שאין מקום כזה] בעניין. אעלה שמות מתוך הספר לפי סדר הא"ב. [לפי ההיענות, חלק מהטקסט מנוקד וחלק לא, נא לא להתייחס לזה].
אשמח להערות/הארות וכו'.
בעזרת ה' לכשיצא הספר, בעז"ה בחודש הקרוב, אשלח למי מכם שייסיעני עותק אחד ממנו.
ישר כח גדול.

אֲבִיאֵל
א. סָבוֹ שֶל שָאוּל הַמֶּלֶך. "וְקִישׁ אֲבִי שָׁאוּל וְנֵר אֲבִי אַבְנֵר בֶּן אֲבִיאֵל" (שמואל א' יד,נא). "וְנֵר הוֹלִיד אֶת קִישׁ וְקִישׁ הוֹלִיד אֶת שָׁאוּל וְשָׁאוּל הוֹלִיד אֶת יְהוֹנָתָן וְאֶת מַלְכִּישׁוּעַ וְאֶת אֲבִינָדָב וְאֶת אֶשְׁבָּעַל" (דברי הימים א' ח, לג). וְלָכֵן יֵשׁ שֶׁסּוֹבְרִים שֶׁאֲבִיאֵל הָיָה אֲבִי אָבִיו שֶׁל קִישׁ, וְהָיָה לוֹ בֶּן שֶׁשְּׁמוֹ נֵר, שֶּׁהוֹלִיד אֶת קִישׁ וְאֶת אַבְנֵר.
ב. אֶחָד מִגִּבּוֹרֵי דָּוִד. "חוּרַי מִנַּחֲלֵי גָעַשׁ אֲבִיאֵל הָעַרְבָתִי" (דברי הימים א' יא,לב).
"אמר רבי שמעון בן לקיש שאול לא זכה למלוכה אלא על ידי שהיה זקינו מדליק נר לרבים נקרא שמו נר כתוב אחד אומר ונר הוליד את קיש וכתוב אחד או' קיש בן אביאל והלא אביאל היה שמו אלא על ידי שהיה זקינו מדליק נרו לרבים נקרא שמו נר". תלמוד ירושלמי שביעית (פ"ג ה"ז).

אֲבִיאָסָף
מִמִּשְפְחוֹת הַקָּרְחִי. אֶחָד מִבָּנָיו שֶׁל קֹרַח. "וּבְנֵי קֹרַח אַסִּיר וְאֶלְקָנָה וַאֲבִיאָסָף אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת הַקָּרְחִי" (שמות ו, כד) ונִקְרָא ג"כ "אֶבְיָסָף" (דברי הימים א' ו,כב. ט, יט וברד"ק שם). ולדעת רבי יוחנן (שיר השירים רבה פ"ד) הוא אסף המשורר שחיבר כמה מזמורים בספר תהלים.
ועיין תוספות בבא בתרא דף טו ע"א ד"ה ועל ידי שלמה ועל ידי בני קרח.
הראבי"ה [- ר' אליעזר בן יואל הלוי]. כתב ספר וקרא אותו 'אבי-אסף'. (אור זרוע ח"ג פסקי בבא מציעא ריש סימן רמג). ונקרא גם 'אביאסף'.

אָבִיב
הַשְּׁלִישִׁי מֵאַרְבַּע עוֹנוֹת הַשָּׁנָה. זְמַן עֲלִיַּת תְּבוּאַת הַשָּׂדֶה לְקָנֵי שִׁבּוֹלִים: "בְּחֹדֶשׁ הָאָבִיב", (שמות יג,ד). וְהוּא חֹדֶשׁ נִיסָן. ונקרא אביב: א. לפי שהוא אב לכל חדשי השנה (תולדות יצחק שמות שם). ב. משום שהתבואה מתבשלת בו וראשית בישולה בחודש זה (רש"י ראש השנה כא ע"א, סנהדרין יג ע"ב) ותבואה לפני גמר בישולה נקראת אביב (ראה שמות ט, לא. "כִּי הַשְּׂעֹרָה אָבִיב וְהַפִּשְׁתָּה גִּבְעֹל"). ג. כיון שיש מחלוקת בגמרא (ראש השנה י"א ע"א) ולאחד מן הדעות בניסן נולדו האבות, וזהו מרמז תיבת אביב, אותיות בי אב, היינו שבו נולדו האבות והבן: (דגל מחנה אפרים שמות פרשת בא ד"ה עוד יש לומר כי).
וְהוּא זְמַן תְּחִלַּת קְצִיר שְׂעוֹרִים בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְעַל שְׁמוֹ נִקְרָאוּ הַשִּׁבּוֹלִים אָבִיב, כְּמוֹ שֶׁנִּקְרָא הַבָּר קָצִיר וּפְרִי הָעֵץ קַיִץ, "הַשְּׂעֹרָה אָבִיב", (שמות ט,לא). "אָבִיב קָלוּי בָּאֵשׁ", (ויקרא ב,יד).
ראה זוהר הקדוש (ח"ב דף קפו ע"א).

אֲבִיגַיִל
א. בְּמַשְׁמָעוּת: אֲבִי הַגִּיל וְהַשִּׂמְחָה. (ע"פ אברבנאל שמואל א כה, ג - יש"כ ל'בגולה')
ב. אשת דוד המלך. בַּתְּחִלָּה נִשְּׂאָה לְנָבָל הַכַּרְמְלִי וְאַחַר מוֹתוֹ שֶׁל נָבָל, נִשְּׂאָה לְדָוִד הַמֶּלֶך, "וַתְּמַהֵר וַתָּקָם אֲבִיגַיִל וַתִּרְכַּב עַל הַחֲמוֹר וְחָמֵשׁ נַעֲרֹתֶיהָ הַהֹלְכוֹת לְרַגְלָהּ וַתֵּלֶךְ אַחֲרֵי מַלְאֲכֵי דָוִד וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה", (שמואל א' כה,מב).
והיא היה נשמת יעקב אבינו. ואלו דברי רבינו האר"י ז"ל [בתרגום המילים הקשות]: "גם ענין אביגיל אשת דוד, ואביגיל אחותו. הנה יעקב אבינו ע"ה, חטא כי לא בטח בה' מאד, כמש"ה לָמָּה תֹאמַר יַעֲקֹב וּתְדַבֵּר יִשְׂרָאֵל נִסְתְּרָה דַרְכִּי מֵה' (ישעיהו מ, כז) וכו', כי הוא הבטיחו כי לא אעזבך וכו', והוא עשה כל אותם השנים בבית לבן הרשע לשמור צאנו, ונכנע לפניו, וכל זה כדי לקחת בנותיו לנשים, נמצא שעבד לבן בסבת אשה, וזש"ה ויעבוד יעקב [נדצ"ל ישראל וכן הוא הפס' בהושע (יב, יג) וַיִּבְרַח יַעֲקֹב שְׂדֵה אֲרָם וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל בְּאִשָּׁה וּבְאִשָּׁה שָׁמָר] באשה, ולכן ענשו הוא כי וּבְאִשָּׁה שָׁמָר:
ובאור ענין זה הוא סוד נמרץ נכון להעלימו, דע, כי אמרו בס"ה בפרשת משפטים, כי כל אדם מניח רוח אחת באשה בביאה ראשונה, כשעושה אותה כלי. והנה אותה רוח, הוא חלק נצוץ מנשמתו. והנה יעקב הניח רוח אחת ברחל, ורוח אחת בלאה. ואמנם הרוח שהניח ברחל, נמשך ונכנס בבנימין בנה. וזה סוד: וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה (בראשית לה,יח) וגו', כי אותו הרוח שנתן בה נקרא נפש שלה כנודע, ויצא הנפש ההוא ממנה, כדי ליכנס בבנימין בנה, ולכן לא נולד בנימין, עד צאת נפשה דרחל. ואמנם הרוח שנתן בלאה, נתגלגל באביגיל הנביאה, אשת נבל הכרמלי. ומן הראוי היה שיהיה זכר, אלא שנהפך לאשה נקבה, בעון הנזכר שעבד ללבן בסבת אשה, ולכן אותה רוח שנתן בלאה, שהיה נצוץ חלק ביעקב, באשה שמר ממש, והיה אביגיל, וזה סוד מה שאמרה אביגיל לדוד, אֲשֶׁר הֵבִיא שִׁפְחָתְךָ לַאדֹנִי (שמואל א' כה, כז) בלשון זכר, ולא אמר הביאה לשון נקבה, לרמוז כי שרשה זכר ולא נקבה. ולכן תמצא, כי פעם אחת נכתב בנביאים אֲבִגָיִל (שם, ג) חסר יו"ד, לרמוז כי נמשכת מיעקב אבינו, שעשה הגל עם לבן, והוא אביג"ל". שער הגלגולים - הקדמה לו ג. אֲחוֹת דָּוִד מִצַּד אִמּוֹ, כִּי אָבִיהָ הָיָה נָחָשׁ וְלֹא יִשַׁי, "וּשְׁמוֹ יִתְרָא הַיִּשְׂרְאֵלִי אֲשֶׁר בָּא אֶל אֲבִיגַל בַּת 'נָחָשׁ' אֲחוֹת צְרוּיָה אֵם יוֹאָב" (שמואל ב' יז,כה).

אֲבִידָן
א. מִנְּשִיאִי שֵבֶט בִּנְיָמִין. "לְבִנְיָמִן אֲבִידָן בֶּן גִּדְעֹנִי", (במדבר א,יא). היה הוא מראשי האבות לבני ישראל, אשר עמד עם משה ואהרן בפקדם את בני ישראל במדבר סיני באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים.
ב. וְכֵן נִקְרָא הַמָּקוֹם הֶעָשׂוּי לְהִתְוַכֵּחַ שָׁם צְדוֹקִים וּבַיְתּוֹסִים עִם יִשְׂרָאֵל בַּמִּקְרָאוֹת רְאֵה מַסֶּכֶת שַׁבָּת (קנב ע"א) וברש"י (ד"ה לְבֵי אֲבִידָן).

אֲבִיָּה
א. אֶחָד מִתִּשְׁעַת בְּנֵי בֶכֶר בֶּן בִּנְיָמִין (דברי הימים א' ז,ח).
ב. בְּנוֹ הַשֵּׁנִי שֶׁל שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא (שמואל א' ח, ב). והיה שופט בבאר שבע עם אחיו הבכור יואל. ואמנם בכתוב מבואר שלא הלכו כל כך בדרכי אביהם "וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע וַיִּקְחוּ שֹׁחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט" (שם, ג).
ג. בְּנוֹ שֶל רְחַבְעָם בן שלמה שֶּׁמָּלַךְ בִּירוּשָׁלַיִם אַחֲרֵי אָבִיו (דברי הימים ב' יב,טז) וְנִקְרָא גַּם "אֲבִיָּהוּ" (דברי הימים ב' יג,כ) וְ"אֲבִיָּם" (מלכים א' יד, לא) [וְכָתַב המלבי"ם בזה"ל: "ובד"ה (ב' יב, טז) נִקְרָא אֲבִיָּה, וְנִרְאָה כִּי יַּעַן שֶׁגַּם יְרָבְעָם הָיָה לוֹ בֶן בִּשְׁמוֹ אֲבִיָּה, הָיוּ יִשְׂרָאֵל קוֹרְאִים בְּנוֹ שֶׁל רְחַבְעָם אֲבִיָּם בְּמֵ"ם שֶׁל כִּנּוּי הָרַבִּים ר"ל אֲבִיָּה שֶׁלָּהֶם, וּלְהַבְדִּילוֹ מִן אֲבִיָּה שֶׁל יְרָבְעָם"].
ד. בְּנוֹ שֶׁל יָרָבְעָם בֶּן נְבָט מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, מֵת בְּחַיֵּי אָבִיו בְּעוֹדוֹ יֶלֶד. (מלכים א' יד,א).
ה. אֶחָד מֵרָאשֵׁי בֵּית אֲבוֹת, שֶּׁהֶעֱמִיד דָּוִד בַּמִּשְׁמָרוֹת הַכְּהוּנָה (דברי הימים א' כד, י). והיו המשמרות האלה נקראות בשמות ראשי המשמר הראשונים גם בימי הבית השני כמבואר בנחמיה (יב).
ו. מִן הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם שֶׁעָלוּ עִם זְרֻבָּבֶל (נחמיה יב, ד).
ז. אֵם יְחִזְקִיָּהוּ בְּנוֹ שֶׁל אָחָז (דברי הימים ב' כט,א).
ח. אֵשֶׁת חֶצְרוֹן בן פרץ בן יהודה שילדה לו אֶת אַשְׁחוּר אֲבִי תְקוֹעַ (דברי הימים א' ב, כד).

אֲבִיהוּא
בְּנוֹ שֶל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן. "וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת אֱלִישֶׁבַע בַּת עַמִּינָדָב אֲחוֹת נַחְשׁוֹן לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת נָדָב וְאֶת אֲבִיהוּא אֶת אֶלְעָזָר וְאֶת אִיתָמָר", (שמות ו,כג)
הגאון בעל פרי הארץ הובא בשו"ת שדה הארץ ח"ג (חיו"ד סי' כב), כתב בשם מדרש חז"ל, שנדב ואביהוא נקראו על שם אבות אביהם ואמם, ונדב על שם אבי אמו אלישבע בת עמי - נדב, ואביהוא ר"ל אבי - הוא, היינו אביו של אהרן. ובשביל שהקדימו שם אביה נענשו ומתו גם שניהם. ועפ"ז למד שיש זלזול לאביו אם יקדים שם חמיו לבן הבכור. ע"ש. וע' בשו"ת מעשה אברהם (ס"ס מז) שאפי' אביו חי דינא הכי. ע"ש. וע"ע בשו"ת ויען אברהם (חיו"ד סי' כז). שו"ת יביע אומר חלק ב - אבן העזר סימן ז אות ד במילואים.
נערך לאחרונה על ידי אורייתא! ב ה' אוגוסט 09, 2012 11:14 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי ערער בערבה » ג' אוגוסט 07, 2012 11:47 pm

אורייתא! כתב:אֲבִיגַיִל
א. בְּמַשְׁמָעוּת: אֲבִי הַגִּיל וְהַשִּׂמְחָה.

מנלן?

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ד' אוגוסט 08, 2012 12:08 am

ערער בערבה כתב:
אורייתא! כתב:אֲבִיגַיִל
א. בְּמַשְׁמָעוּת: אֲבִי הַגִּיל וְהַשִּׂמְחָה.

מנלן?


המלה אביגיל מורכבת מב' מילים: "אבי" ו"גיל". [וע"ע אלשיך על שמואל א כה ג] עה"פ "וְשֵׁם הָאִישׁ נָבָל וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ אֲבִגָיִל וְהָאִשָּׁה טוֹבַת שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר וְהָאִישׁ קָשֶׁה וְרַע מַעֲלָלִים וְהוּא כָלִבִּי": - ושם האיש נבל. והיה לו לשית לב כי כשמו כן הוא כר' מאיר דהוה בדיק בשמא, סמך דוד כי לעומת זה ושם אשתו אביגיל, כי מורה השם על כי אין עינה צרה.." ע"כ. מה כוונתו? כיצד מורה השם אביגיל כי אין עינה צרה?...]

בגולה
הודעות: 1334
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי בגולה » ד' אוגוסט 08, 2012 12:25 am

בפי' אברבנאל שם (שמו"א כה, ג):
ושם אשתו אביגיל, ר"ל אב השמחה והגיל.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי ערער בערבה » ד' אוגוסט 08, 2012 12:47 am

אורייתא! כתב:
ערער בערבה כתב:
אורייתא! כתב:אֲבִיגַיִל
א. בְּמַשְׁמָעוּת: אֲבִי הַגִּיל וְהַשִּׂמְחָה.

מנלן?


המלה אביגיל מורכבת מב' מילים: "אבי" ו"גיל". [וע"ע אלשיך על שמואל א כה ג] עה"פ "וְשֵׁם הָאִישׁ נָבָל וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ אֲבִגָיִל וְהָאִשָּׁה טוֹבַת שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר וְהָאִישׁ קָשֶׁה וְרַע מַעֲלָלִים וְהוּא כָלִבִּי": - ושם האיש נבל. והיה לו לשית לב כי כשמו כן הוא כר' מאיר דהוה בדיק בשמא, סמך דוד כי לעומת זה ושם אשתו אביגיל, כי מורה השם על כי אין עינה צרה.." ע"כ. מה כוונתו? כיצד מורה השם אביגיל כי אין עינה צרה?...]


זה שהשם מורה כך, אין זה אומר שזו משמעות השם. גם 'כידור' לא נקרא ע"ש הפסוק.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ד' אוגוסט 08, 2012 12:50 am

ערער בערבה כתב:זה שהשם מורה כך, אין זה אומר שזו משמעות השם. גם 'כידור' לא נקרא ע"ש הפסוק.


ראה מה שכתב בגולה והוספתי דבריו בגוף הטקסט. את דברי האברבנאל ראיתי כנראה בזמנו, שכן כתבתי כלשונו...
יש"כ

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 08, 2012 1:38 am

את ספר 'אישי התנ"ך' אתה מכיר? האם שם לא נתבצעה חלק מעבודתך ויותר?

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ד' אוגוסט 08, 2012 1:54 am

חכם באשי כתב:את ספר 'אישי התנ"ך' אתה מכיר? האם שם לא נתבצעה חלק מעבודתך ויותר?


ספר אישי התנ"ך הינו כותב רק שמות שנמצאים בתנ"ך. ורק חלקם.
לדוגמא: באות ת' השמות שיש ב"אישי התנ"ך" הם: תבני, תגלת פלאסר, תדעל, תובל, תובל קין, תירס, תלמי, תמנע, תמר, תרחקה, תרח, תרשיש.
נמצאו 12 שמות.
מתוכם משתמשים היום בשם 1 מתוכם. [תמר].
בספרי באות ת' ישנם שמות נוספים המשתמשים בהם היום ואעתיק חלק מהם:

תּוֹם
א. תְּמִימוּת וְיַשְׁרוּת. "תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ": (תהלים כה, כא).
ב. קֵץ, סוֹף, סִיּוּם. וַיַּעַל אֶבְיָתָר עַד תֹּם כָּל הָעָם לַעֲבוֹר מִן הָעִיר: (שמואל ב פֶּרֶק טו פס' כד).

תְּחִיָּה
לְשׁוֹן חַיִּים. ה' בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדוֹם אֶרֶץ רָעָשָׁה גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִם: (שופטים ה, ד). וכתב רש"י: 'נָטָפוּ - הִזִּילוּ טַל תְּחִיָּה'.
טל ג"כ נקרא תחיה על שם שיחיו המתים בטל שנאמר: 'הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר כִּי טַל אוֹרֹת טַלֶּךָ' (ישעיהו כו, יט) אבודרהם תפלת שמונה עשרה.
רוח הקודש נקרא תחיה כדכתיב: "וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם" (בראשית מה,כז) בני יששכר מאמרי חודש תשרי מאמר י - צלא דמהימנותא

תְּכֵלֶת
צֶבַע כָּחֹל בָּהִיר. דומה לצבע הרקיע. וראיתי נכתב (מילון התנ"ך עמ' 886) שחוקרי הלשון לא מצאו את האמת בחקר השם 'תכלת'. והנה, כה כתב הרמב"ן (במדבר טו, לח) בעניין מצות ציצית: "אבל הזכרון הוא בחוט התכלת, שרומז למדה הכוללת הכל שהיא בכל והיא תכלית הכל, ולכן אמר וזכרתם את כל - שהיא מצות השם. וזהו שאמרו (שם מג ב) מפני שהתכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד וכו', והדמיון בשם גם הגוון תכלית המראות, כי ברחוקם יראו כולם כגוון ההוא, ולפיכך נקרא תכלת": ע"כ. וכוונתו שצבע זה ה'תכלת' זהו צבע הנראה לעין בקצה גבול ראותה. וזהו 'תכלית' המראות.
המילה 'תכלת' שמשה לכל מטוה ואריג שגוונו כעין אבן ספיר. במשכן (שמות כה, ד. כו, א ד לא לו. כז, טז. כח, ה). בבגדי הכהן הגדול (שם כח, ה-ו ח טו כח לא לג לז). בציצית (במדבר טו, לח) [וראה עוד ירמיה י, ט. יחזקאל כג, ו. כז, ז כד. אסתר א, ו. ח טו. דברי הימים ב ב, ו יג. ג, יד].
כל מיני צבעים יפין לחלום חוץ מן התכלת (ברכות נז ע"ב). ובזוהר הסבירו הטעם בדבר מפני שמרמז לכסא הכבוד שצבעו תכלת, ובו דן הקב"ה דיני נפשות (זוהר תרומה קנב ע"א). או משום שהוא לשון תכלה וקץ ח"ו (שם קלה ע"א). ויש שפירשו תכלת שהוא מכלה (פרדס רמונים - שער י פ"ג).
וכתב הרמ"ק פרדס רמונים – (שער י פ"ב) תכלת הוא הגוון החמישי שבעין [מתוך שבע] הוא כענין תכלת שבציצית והוא הנותן אור בד' גוונים הקודמים לו והוא בבת עינו של אדם ממש.
בִּשְׂכַר שֶׁאָמַר אַבְרָהָם אָבִינוּ, "אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל", זָכוּ בָּנָיו לִשְׁתֵּי מִצְווֹת, לִרְצוּעָה שֶׁל תְּפִלִּין וְלִתְכֵלֶת שֶׁל צִיצִית. בִּשְׁלָמָא רְצוּעָה שֶׁל תְּפִילִין? דִּכְתִיב, (דברים כח) "וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ, וְיָרְאוּ מִמֶּךִָ", וְתַנְיָא, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר הַגָּדוֹל אוֹמֵר, מַה נִּשְׁתַּנָּה תְּכֵלֶת מִכָּל מִינֵי צִבְעוֹנִים? מִפְּנֵי שֶׁתְּכֵלֶת דּוֹמֶה לְיָם, וְיָם דּוֹמֶה לְרָקִיעַ, וְרָקִיעַ דּוֹמֶה לְכִסֵּא הַכָּבוֹד, שֶׁנֶּאֱמַר, "וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר". וּכְתִיב, (יחזקאל א) "כְּמַרְאֵה אֶבֶן סַפִּיר דְּמוּת כִּסֵּא" עין יעקב סוטה (אות נז) וראה מנחות (אות ז) וחולין (לז).

תָּמִיר
א. גָּבוֹהַּ, זָקוּף
ב. לשון החלפה - תחליף. כמו "לֹא יְבַקֵּר בֵּין טוֹב לָרַע וְלֹא יְמִירֶנּוּ וְאִם הָמֵר יְמִירֶנּוּ וְהָיָה הוּא וּתְמוּרָתוֹ יִהְיֶה קֹּדֶשׁ לֹא יִגָּאֵל" (ויקרא כז,לג). "נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי ה' יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר" (תהלים טו,ד). [ובמצודת ציון כתב: ימיר - מלשון תמורה וחלוף]. גם בפירוש הטור הארוך על התורה דברים (ו, יג ד"ה ובשמו תשבע) כתב: "...כי ברצותך לקיים כל דבר, תשבע בשמו, להרע ולא תמיר".
ג. לשון נעלם. - 'תמיר ונעלם' (אצילות תורת משה).


תֹּמֶר
עֵץ הַתָּמָר. "וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר דְּבוֹרָה" (שופטים ד, ה). וראה עוד ירמיה (י, ה).
"וְהִיא יוֹשֶׁבֶת תַּחַת תֹּמֶר", מַאי שְׁנָא "תַּחַת תֹּמֶר"? אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֲבִישָׁלוֹם, מִשּׁוּם יִחוּד. דָּבָר אַחֵר, מַה תָּמָר זֶה, אֵין לוֹ אֶלָּא לֵב אֶחָד, אַף יִשְׂרָאֵל שֶׁבְּאוֹתוֹ הַדּוֹר לֹֹא הָיָה לָהֶם אֶלָּא לֵב אֶחָד לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם. עין יעקב על מסכת מגילה (אות כ)


תָּמָר
א. פְּרִי מִשִּׁבְעַת הַמִּינִים. "אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ" (דברים ח,ח) ודבש אלו התמרים ונקראו במקרא בלשון זה כיון שהתמרים שבארץ ישראל אף שלא יעצרו (-יסחטו) אותם, הם מוצאים דבש מרוב שומנם, ועל כן קרא לתמר דבש (אלשיך). ונקרא בשם זה מפני גזעו הגבוה והתמיר. וכן הוא אומר "זֹאת קוֹמָתֵךְ דָּמְתָה לְתָמָר" (שיר השירים ז,ח).
ב. שֵם כַּלָתוֹ שֶל יְהוּדָה. "וַיִּקַּח יְהוּדָה אִשָּׁה לְעֵר בְּכוֹרוֹ וּשְׁמָהּ תָּמָר", (בראשית לח, ו).
ג. בת המלך דוד ממעכה אשתו אם אבשלום. בה חשקה נפש אמנון בן אחינועם אשת דוד, ובתחבולות ערמה בעצת יונדב בן שִׁמְעָה אחי דוד רֵעוֹ תפשה ועינהּ, ואח"כ הוציאה מביתו אבלה ושוממה. ואחיה אבשלום נקם את נקמתה ממנו, ובשעת משתה היין צוה לנעריו להמיתו (שמואל ב יג, א-לא).


תִּקְוָה
א. קַו, חוּט, פְּתִיל. "אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן" (יהושע ב, י).
ב. מַשְּׂאַת נֶפֶשׁ, תּוֹחֶלֶת. "וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ נְאֻם ה' וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם" (ירמיהו לא,טז): "כִּי אָמַרְתִּי יֶשׁ לִי תִקְוָה" (רות פ"א פס' יב). [וראה עוד: הושע ב, יז. משלי יא, ז. יט, יח. כו, יב. כט, כ. איוב ה, טז. ז, ו. יא, יח. יד, ז].
ג. אֲבִי שַׁלֻּם - בַּעֲלָהּ שֶׁל חֻלְדָּה הַנְּבִיאָה (מלכים ב כב, יד).
ד. אבי "יַחְזְיָה" - שהיה בימי עזרא (עזרא י, טו).

תִּרְצָה
א. לשון רצון.
ב. מִבְּנוֹת צְלָפְחָד. "וּצְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר לֹא הָיוּ לוֹ בָּנִים כִּי אִם בָּנוֹת וְשֵׁם בְּנוֹת צְלָפְחָד מַחְלָה וְנֹעָה חָגְלָה מִלְכָּה וְתִרְצָה" (במדבר כו, לג).
ג. עיר אחת ממלכי כנען (יהושע יב, כד) שהכניע יהושע. שוכנת במִסְעַף הדרך שכם - בית שאן אל מעברות הירדן. שמשה תקופה מסויימת כבירת ממלכת ישראל. עיר זו הָנחלה בגורל לשבט מְנַשֶּׁה. אח"כ היתה לעיר מלוכה למלכי ישראל מירבעם עד עומרי (מלכים א יד, יז. טו, כא. טז, ו יז) כי היתה כלילת יופי ולכן שלמה המלך בשיר השירים במשלו, ידמה לה את רעייתו: "יָפָה אַתְּ רַעְיָתִי כְּתִרְצָה" (שיר השירים ו, ד. וראה באלשיך שם). ובמדרש זוטא שה"ש: יפה את רעיתי כתרצה. כשאדם משבח את אשתו אומר לה נאה קומתך כתרצה.
ד. נחל תרצה - הוא הגדול בנחלים המנקזים את מזרח השומרון לבקעת הירדן וים המלח. אורכו כ-40 קילומטרים ושטח אגן הניקוז שלו הוא 300 קמ"ר. זרימתו מתמדת והוא הנחל האיתן היחיד במזרח השומרון.

בנוסף על אלו יש שמות נוספים כמו: תהילה, תהל, תדהר, תאיר...

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי יין המשמח » ה' אוגוסט 09, 2012 6:18 pm

אורייתא! כתב:אֲבִידָן.
ב. וְכֵן נִקְרָא הַמָּקוֹם הֶעָשׂוּי לְהִתְוַכֵּחַ שָׁם צְדוֹקִים וּבַיְתּוֹסִים עִם יִשְׂרָאֵל בַּמִּקְרָאוֹת רְאֵה מַסֶּכֶת שַׁבָּת (קנב ע"א) וברש"י (ד"ה לְבֵי אֲבִידָן).


בפשטות המקום נקרא על שם הבעל הבית או על שם הבונה וכיו"ב. היינו, ע"ד שדה דבי חייא.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ה' אוגוסט 09, 2012 11:13 pm

יין המשמח כתב:
אורייתא! כתב:אֲבִידָן.
ב. וְכֵן נִקְרָא הַמָּקוֹם הֶעָשׂוּי לְהִתְוַכֵּחַ שָׁם צְדוֹקִים וּבַיְתּוֹסִים עִם יִשְׂרָאֵל בַּמִּקְרָאוֹת רְאֵה מַסֶּכֶת שַׁבָּת (קנב ע"א) וברש"י (ד"ה לְבֵי אֲבִידָן).


בפשטות המקום נקרא על שם הבעל הבית או על שם הבונה וכיו"ב. היינו, ע"ד שדה דבי חייא.

עי' פירוש המשנה להרמב"ם מסכת ידים פ"ד מ"ו.
כבר בארנו בתחלת אבות ענין צדוק וביתוס וכתותיהם, ושהם היוצאים מדתינו המכחישים אותנו בקבלתינו. ופירוש קובלין כועסים. וספרי מירם הם ספרים שיש בהם תשובות נגד התורה וסתירה לה, ונקראו ספרי מירם ענינו ספרים יעקרם ה' ויסלקם מן העולם, כעין קללה, כדרך שקוראין את הבית שמתקבצין בו לכגון דברים אלו בי אבידן ענינו בית יכריתהו ה'. ותשובת רבן יוחנן אמרה דרך השפלה וזלזול בהם.
ור"ל שמקום זה שמתווכחים בו וכו' בי אבידן אקרי. 'אבידן' לשון אבידה, יאבידהו ויכריכתהו ה'.
וע"ע תוס' מגילה ו ע"א ד"ה טראטריות ובהגה' יעב"ץ שם. ותרוה נחת.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אוגוסט 10, 2012 12:08 am

אורייתא! כתב:
יין המשמח כתב:
אורייתא! כתב:אֲבִידָן.
ב. וְכֵן נִקְרָא הַמָּקוֹם הֶעָשׂוּי לְהִתְוַכֵּחַ שָׁם צְדוֹקִים וּבַיְתּוֹסִים עִם יִשְׂרָאֵל בַּמִּקְרָאוֹת רְאֵה מַסֶּכֶת שַׁבָּת (קנב ע"א) וברש"י (ד"ה לְבֵי אֲבִידָן).


בפשטות המקום נקרא על שם הבעל הבית או על שם הבונה וכיו"ב. היינו, ע"ד שדה דבי חייא.

עי' פירוש המשנה להרמב"ם מסכת ידים פ"ד מ"ו.
כבר בארנו בתחלת אבות ענין צדוק וביתוס וכתותיהם, ושהם היוצאים מדתינו המכחישים אותנו בקבלתינו. ופירוש קובלין כועסים. וספרי מירם הם ספרים שיש בהם תשובות נגד התורה וסתירה לה, ונקראו ספרי מירם ענינו ספרים יעקרם ה' ויסלקם מן העולם, כעין קללה, כדרך שקוראין את הבית שמתקבצין בו לכגון דברים אלו בי אבידן ענינו בית יכריתהו ה'. ותשובת רבן יוחנן אמרה דרך השפלה וזלזול בהם.
ור"ל שמקום זה שמתווכחים בו וכו' בי אבידן אקרי. 'אבידן' לשון אבידה, יאבידהו ויכריכתהו ה'.
וע"ע תוס' מגילה ו ע"א ד"ה טראטריות ובהגה' יעב"ץ שם. ותרוה נחת.


איך 'ספרי המירס' (=הומרוס) נהיו "ספרים יעקרם ה' ויסלקם מן העולם"?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 10, 2012 12:36 am

ג. לשון נעלם. - 'תמיר ונעלם' (אצילות תורת משה).


האם זה וודאי שאינו טעות הדפוס כי לשון נעלם הוא טמיר בט, בד"כ.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 10, 2012 12:39 am

בעניין אבידן האם השם אבדן המזכר ביבמות קה הוא שם אחר?

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ו' אוגוסט 10, 2012 12:46 am

לייטנר כתב:איך 'ספרי המירס' (=הומרוס) נהיו "ספרים יעקרם ה' ויסלקם מן העולם"?


כן הוא בתרגום הרב קאפח.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ו' אוגוסט 10, 2012 12:48 am

אוצר החכמה כתב:
ג. לשון נעלם. - 'תמיר ונעלם' (אצילות תורת משה).


האם זה וודאי שאינו טעות הדפוס כי לשון נעלם הוא טמיר בט, בד"כ.


בד"כ אכן כן. ופעמים שהוא בת'.
תפעיל חיפוש באוצר.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ו' אוגוסט 10, 2012 12:55 am

אוצר החכמה כתב:בעניין אבידן האם השם אבדן המזכר ביבמות קה הוא שם אחר?


וודאי
כתב שם רש"י: רש"י אבדן - תלמידו של רבי היה. [וע"ע ירושלמי ברכות פ"ה ה"א, ופי"ד ה"א].
וא"א לומר שבי אבידן היה זה הבית של תלמיד רבי - 'אבדן'. שכן בשבת קטז ע"א: אמרו ליה לרבא: מאי טעמא לא אתית לבי אבידן?
ורבא היה בתחילת דור רביעי של האמוראים.. [ועוד: בבי אבידן הוא עם יו"ד].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 10, 2012 1:08 am

לא לזה התכוונתי, אלא לשאול האם לדעתך השם אבדן ואבידן הם שני שמות שונים או שבעצם זה אותו שם בשני צורות ואם כך הוא, היה מקום להביא את הגמרא ביבמות בעניין השם הזה.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אוגוסט 10, 2012 1:26 pm

אורייתא! כתב:
לייטנר כתב:איך 'ספרי המירס' (=הומרוס) נהיו "ספרים יעקרם ה' ויסלקם מן העולם"?


כן הוא בתרגום הרב קאפח.


בגרסאות מציין הרב קאפח שבדפוס ווילנא: המירם - הומריס.
ובפיהמ"ש כתב הרמב"ם: "וספרי מירם הם ספרים שיש בהם תשובות נגד התורה וסתירה לה". לפי"ז, אין כל קשר בין תיאורו של הרמב"ם לספרי הומרוס.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ו' אוגוסט 10, 2012 1:40 pm

לייטנר כתב:
אורייתא! כתב:
לייטנר כתב:איך 'ספרי המירס' (=הומרוס) נהיו "ספרים יעקרם ה' ויסלקם מן העולם"?


כן הוא בתרגום הרב קאפח.


בגרסאות מציין הרב קאפח שבדפוס ווילנא: המירם - הומריס.
ובפיהמ"ש כתב הרמב"ם: "וספרי מירם הם ספרים שיש בהם תשובות נגד התורה וסתירה לה". לפי"ז, אין כל קשר בין תיאורו של הרמב"ם לספרי הומרוס.

עכ"פ: מה שכתבתי הוא כמ"ש בפרוייקט השו"ת בפהמ"ש שם.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אוגוסט 10, 2012 1:57 pm

נשמע עבודה מצוינת
אבל במחילה מכבוד אורייתתו, האם השמות דלמטה, אינם נראים כמו גזיר מעיתון עברי במדור אסטרולוגיה [או מיסטיקה], או למשל מסוג האגדות המתבדרים על גבי מחזיקי מפתחות המקוטלגים לשמות לפי א"ב?
היכן מצאנו שמות "תום" או "תכלת"? במחוזותינו?
אורייתא! כתב:תּוֹם
תְּחִיָּה
תְּכֵלֶת
תָּמִיר
תֹּמֶר
תִּקְוָה
בנוסף על אלו יש שמות נוספים כמו: תהילה, תהל, תדהר, תאיר...

[יש עוד שמות מומצאים, כמו אלו שאהבו 'מים' וקראו לילדיהם 'ירדן' 'כנרת' 'מעין' כשההצעות אח"כ זרמו עליהם להמשיך במסורת ולקרוא הלאה "צנרת" "אסלה" או "ניאגרה", זה עצוב יותר ממה שזה מצחיק, האם גם לשמות אלו צריך למצוא שורש??? אתמהה]
האם פענחת גם את מקור השמות "פורטונה", "סביחה", "נז'מה" וכדו'?

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ו' אוגוסט 10, 2012 2:35 pm

עשוי לנחת כתב:נשמע עבודה מצוינת
אבל במחילה מכבוד אורייתתו, האם השמות דלמטה, אינם נראים כמו גזיר מעיתון עברי במדור אסטרולוגיה [או מיסטיקה], או למשל מסוג האגדות המתבדרים על גבי מחזיקי מפתחות המקוטלגים לשמות לפי א"ב?
היכן מצאנו שמות "תום" או "תכלת"? במחוזותינו?
אורייתא! כתב:תּוֹם
תְּחִיָּה
תְּכֵלֶת
תָּמִיר
תֹּמֶר
תִּקְוָה
בנוסף על אלו יש שמות נוספים כמו: תהילה, תהל, תדהר, תאיר...

[יש עוד שמות מומצאים, כמו אלו שאהבו 'מים' וקראו לילדיהם 'ירדן' 'כנרת' 'מעין' כשההצעות אח"כ זרמו עליהם להמשיך במסורת ולקרוא הלאה "צנרת" "אסלה" או "ניאגרה", זה עצוב יותר ממה שזה מצחיק, האם גם לשמות אלו צריך למצוא שורש??? אתמהה]
האם פענחת גם את מקור השמות "פורטונה", "סביחה", "נז'מה" וכדו'?

פלא בעיני כל דבריך! ואעתיק קטע ממה שכתבתי זה מכבר בעניין זה בהקדמה לספר אחר.
בעניין האם מותר לקרא לבנו בשם אדם רשע. בגמ' מסכת יומא (לח ע"ב) איתא: על הראשונים נאמר (משלי י) זכר צדיק לברכה, ועל בן קמצר וחבריו נאמר ושם רשעים ירקב. מאי ושם רשעים ירקב? אמר רבי אלעזר: רקביבות תעלה בשמותן, דלא מסקינן בשמייהו. ע"כ. וכתב רש"י דלא מסקי בשמייהו - לא יקרא אדם לבנו שם אדם רשע ע"כ. [ועיין עוד בתוס' שם ד"ה דלא] ומה שמקשים העולם שהרי מצינו צדיקים בשם ישמעאל ראה בריטב"א (שם) וז"ל: דלא מסקי בשמייהו. פירשו בתוספות כי מה שנהגו לקרוא שם צדיק ישמעאל כשמו של ישמעאל בן אברהם שהיה רשע דהיינו משום דסבירא לן כמאן דאמר כי ישמעאל עשה תשובה, אי נמי דשאני ישמעאל שהקב"ה קראו באותו השם. ע"כ. וראה עוד להרי"ח הטוב מבבל בס' בניהו (בגמ' יומא שם) שמיישב כעין זה. ובשו"ת בשמים ראש (סימן קצ) כתב דשם ישמעאל שאני הואיל והוא נאה ורק בשם כעור או שאין לו הוראה נעימה מתוך שנתלבש בה רשע סימנא מילתא היא. ואמנם בשינוי קצת אותיות מן השם, שפיר דמי. וכמ"ש התוספות במגילה (י:) וביומא (לח:) ובגיטין (יא.) גבי אבשלום ושבנא ושבתאי. [ולכן בשמות כמו נמרוד, הגר, וכיוצא כתבנו שמומלץ לשנותו בעצת תלמיד חכם אך בשם הדומה כגון 'הגרה' אע"פ שבא מן 'הגר' לא כתבנו שמומלץ לשנותו מן הטעם הנ"ל] ובספר יפה ללב (כרך ג דף פח ע"ב) כתב שאין חילוק בין אלישע לאלישה היות וקריאתן שוה. עכ"ד. וראיתי באיזה שהוא מקומן שכתבו על דבריו דצ"ע, הלא ענין זה שייך אצל אחינו האשכנזים ולצערנו לאחרונה גם אצל כמה מן הספרדים שחונכו על ברכיהם ועליהם אפשר להליץ "ובכן היה לא'ין מחמד כל ע'ין" אבל בדורות הקודמים באזנינו שמענו מאבותינו ספרו לנו שהיו מקפידים על היגוי האותיות כתקנן וח"ו לשוויי כל עלמא עילגין.
ועכ"פ 'לא יקרא לבנו בשמות שנקראו בהם רשעים בין רשעי ישראל ובין רשעי אומות העולם ואפילו נזכרו בתורה' וכ"כ הגאון יפה ללב (ח"ג השמטות ותקונים עמ' קמ"ח) דאין לחלק בין רשעי אומות העולם לרשעי ישראל. ולהוציא ממש"כ הרב מלאכת הקודש (פרשת וישלח דף מ"ו סע"ג) ע"ש.
ובבראשית רבה (פרשה מט אות א) איתא א"ר שמואל בר נחמן שמותן של רשעים דומים לכלי קורייס מה כלי קורייס כל מה שאת משתמש בהם הם עומדים, הנחתם הם מתרפים, כך שמעת מימיך אדם קורא שם בנו פרעה סיסרא סנחריב אלא אברהם יצחק יעקב ראובן שמעון, ע"כ.
בכל מקרה: מותר לכתחילה להורים לקרא לבניהם באיזה שם שיחפצו. והרשות להחליט בזה ניתנה בידם. ובלבד שלא יקרא בשמות של רשעים וכנז"ל.
אגב השמות שהזכרת מצויים: ע"פ החיפוש במאגר הנתונים של המדינה. נמצאים כ3500 זכרים ונקבות בשם תום. ו150 הנקראים בשם תכלת. וכן כל השאר.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אוגוסט 10, 2012 2:42 pm

היכן ראית בדברי שאני רואה בדבריך הכשר לשמות אלו? זה לא הנידון כלל וכלל!
אני מכיר הרבה עם שמות כאלו, יש לי אפילו שכן בבנין ילד חמוד ומסכן בשם 'תום', [עם בעיות כשרות ייחוסיות ה"י וד"ל.]
אבל מכאן ועד לחפש שורש לכל שם מפוברק, מהיכ"ת, בקצב זה תצטרך להוסיף עדכון כל שנה על עוד כמה שמות חדשים?
ומה עם שמות של כלבים? נו, באמת?

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ו' אוגוסט 10, 2012 2:52 pm

ההורים קראו לו שם מסויים, ואפילו למה הוא יודע. גם ההורים שלו לא יודעים. לפחות שהוא יידע.
מה הבעיה בזה?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אוגוסט 10, 2012 2:55 pm

טוב...
שום בעיה. בהצלחה
[יש לי עוד כמה שמות מקוריים מהשכנים שלי, אני כבר יבדוק לך בל"נ למען לא יחסר המזג]

בינה נא זאת!
הודעות: 100
הצטרף: ו' מאי 04, 2012 10:43 am

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי בינה נא זאת! » ו' אוגוסט 10, 2012 2:58 pm

גם אם אנו לא אוהבים את התופעה, היא קיימת גם במחוזותנו. כיום יש גם ראשי ישיבות חרדיות מפורסמים בשמות יגאל ונועם.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ו' אוגוסט 10, 2012 3:03 pm

בינה נא זאת! כתב:גם אם אנו לא אוהבים את התופעה, היא קיימת גם במחוזותנו. כיום יש גם ראשי ישיבות חרדיות מפורסמים בשמות יגאל ונועם.

יִגְאַל
נָשִׂיא לְמַטה יִשָּׂשׂכָר "לְמַטה יִשָּׂשכָר יִגְאָל בֶּן יוֹסֵף" (במדבר יג פ"ז).
שֵׁם זֶה גַּם נִמְצָא אֵצֶל מִשְׁפַּחַת הַגָּדִי "יִגְאָל בֶּן נָתָן מִצֹּבָה בָּנִי הַגָּדִי" (שמואל ב כג פס' לו).
נועם
רוּחַ חֵן וְתִפְאֶרֶת, רָצוֹן וְחֶסֶד: "לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ" (תהלים כז, ד). אֶחָד מִשֵּׁמוֹת הַמַּקְלוֹת בִּנְבוּאַת זְכַרְיָה "וָאֶקַּח לִי שְׁנֵי מַקְלוֹת לְאַחַד קָרָאתִי נֹעַם וּלְאַחַד קָרָאתִי חֹבְלִים וָאֶרְעֶה אֶת הַצֹּאן": (זכריה פֶּרֶק יא, ז)

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ש' אוגוסט 11, 2012 11:34 pm

אלשיך שמואל א פרק כה

ושם האיש נבל. והיה לו לשית לב כי כשמו כן הוא כר' מאיר דהוה בדיק בשמא, סמך דוד כי לעומת זה ושם אשתו אביגיל, כי מורה השם על כי אין עינה צרה...
ע"כ.

כיצד מורה כן השם 'אביגיל'

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי רחמים » ב' אוגוסט 13, 2012 10:45 am

אורייתא! כתב:ב. אשת דוד המלך. בַּתְּחִלָּה נִשְּׂאָה לְנָבָל הַכַּרְמְלִי וְאַחַר מוֹתוֹ שֶׁל נָבָל, נִשְּׂאָה לְדָוִד הַמֶּלֶך, "וַתְּמַהֵר וַתָּקָם אֲבִיגַיִל וַתִּרְכַּב עַל הַחֲמוֹר וְחָמֵשׁ נַעֲרֹתֶיהָ הַהֹלְכוֹת לְרַגְלָהּ וַתֵּלֶךְ אַחֲרֵי מַלְאֲכֵי דָוִד וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה", (שמואל א' כה,מב).


הרי מבואר שאביגיל היתה אחותו של דוד
בדברי הימים א פרק ב פס' טו': וְאַחְיוֹתֵיהֶם צְרוּיָה וַאֲבִיגָיִל וּבְנֵי צְרוּיָה אַבְשַׁי וְיוֹאָב וַעֲשָׂה אֵל שְׁלֹשָׁה:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף נה עמוד ב
אשר בא אל אביגיל בת נחש אחות צרויה אם יואב וכי בת נחש הואי? והלא בת ישי הואי! דכתיב +דברי הימים א' ב+ ואחיותיהן צרויה ואביגיל! אלא: בת מי שמת בעטיו של נחש.

ולכאורא צריך לומר ששתי אביגיל היו אחת אשת נבל ואחת אחות דוד.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 11:22 am

רחמים כתב:
אורייתא! כתב:
ולכאורא צריך לומר ששתי אביגיל היו אחת אשת נבל ואחת אחות דוד.


מדהים! סברא עצומה!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 13, 2012 11:23 am

[יש עוד שמות מומצאים, כמו אלו שאהבו 'מים' וקראו לילדיהם 'ירדן' 'כנרת' 'מעין' כשההצעות אח"כ זרמו עליהם להמשיך במסורת ולקרוא הלאה "צנרת" "אסלה" או "ניאגרה", זה עצוב יותר ממה שזה מצחיק, האם גם לשמות אלו צריך למצוא שורש??? אתמהה]


מה נגרע ירדן ומעיין, מפייגע ופעשא וזלאטא, ולמה זה עצוב וזה לא.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 11:26 am

אוצר החכמה כתב:
[יש עוד שמות מומצאים, כמו אלו שאהבו 'מים' וקראו לילדיהם 'ירדן' 'כנרת' 'מעין' כשההצעות אח"כ זרמו עליהם להמשיך במסורת ולקרוא הלאה "צנרת" "אסלה" או "ניאגרה", זה עצוב יותר ממה שזה מצחיק, האם גם לשמות אלו צריך למצוא שורש??? אתמהה]


מה נגרע ירדן ומעיין, מפייגע ופעשא וזלאטא, ולמה זה עצוב וזה לא.


הסוד הוא שבתנ"ך יש רק כמאה שמות של נשים, וגם מהם לא כולם שמישים בימינו (למשל, חלאה או חולדה), אז ממילא צריך להמציא ו/או לקחת ממקומות זרים, וברור לי שבין 'ירדן' ל'פייגא' הבחירה שלי תהיה ברורה.

אגב, אורייתא, יש 4 כרכים מחקרים בנושא השמות בעריכת אהרן דמסקי, האם עיינת שם?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 13, 2012 11:50 am

רחמים כתב:
אורייתא! כתב:ב. אשת דוד המלך. בַּתְּחִלָּה נִשְּׂאָה לְנָבָל הַכַּרְמְלִי וְאַחַר מוֹתוֹ שֶׁל נָבָל, נִשְּׂאָה לְדָוִד הַמֶּלֶך, "וַתְּמַהֵר וַתָּקָם אֲבִיגַיִל וַתִּרְכַּב עַל הַחֲמוֹר וְחָמֵשׁ נַעֲרֹתֶיהָ הַהֹלְכוֹת לְרַגְלָהּ וַתֵּלֶךְ אַחֲרֵי מַלְאֲכֵי דָוִד וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה", (שמואל א' כה,מב).


הרי מבואר שאביגיל היתה אחותו של דוד
בדברי הימים א פרק ב פס' טו': וְאַחְיוֹתֵיהֶם צְרוּיָה וַאֲבִיגָיִל וּבְנֵי צְרוּיָה אַבְשַׁי וְיוֹאָב וַעֲשָׂה אֵל שְׁלֹשָׁה:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף נה עמוד ב
אשר בא אל אביגיל בת נחש אחות צרויה אם יואב וכי בת נחש הואי? והלא בת ישי הואי! דכתיב +דברי הימים א' ב+ ואחיותיהן צרויה ואביגיל! אלא: בת מי שמת בעטיו של נחש.

ולכאורא צריך לומר ששתי אביגיל היו אחת אשת נבל ואחת אחות דוד.


אגב, היה מי שפירש (ע"פ שמ"ב יז כה): "צרויה - היתה אחות דוד מאב (ישי) ולא מאם, ואביגיל - היא אחות צרויה מאם ולא מאב", וצ"ע כיצד יסתדר עם פסוק זה, אף שבדוחק אפשר להעמידו.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי יוסףלוי » ב' אוגוסט 13, 2012 11:59 am

אני הק' מצטרף לתמיהה על השמות שבחר מר אורייתא להביא בספרו.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אורייתא! » ב' אוגוסט 13, 2012 12:17 pm

איני מעתיק כאן את כל מה שכתבתי בכל שם.
רק מעט.
לדוגמא
בעניין 'אביגיל' שהוזכר לעיל. כך הוא בערכו:
אֲבִיגַיִל
א. בְּמַשְׁמָעוּת: אֲבִי הַגִּיל וְהַשִּׂמְחָה. [אברבנאל שמואל א כה ג].
ב. אשת דוד המלך. בַּתְּחִלָּה נִשְּׂאָה לְנָבָל הַכַּרְמְלִי וְאַחַר מוֹתוֹ שֶׁל נָבָל, נִשְּׂאָה לְדָוִד הַמֶּלֶך, "וַתְּמַהֵר וַתָּקָם אֲבִיגַיִל וַתִּרְכַּב עַל הַחֲמוֹר וְחָמֵשׁ נַעֲרֹתֶיהָ הַהֹלְכוֹת לְרַגְלָהּ וַתֵּלֶךְ אַחֲרֵי מַלְאֲכֵי דָוִד וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה", (שמואל א' כה, מב).
ג. אֲחוֹת דָּוִד מִצַּד אִמּוֹ, כִּי אָבִיהָ הָיָה נָחָשׁ וְלֹא יִשַׁי, "וּשְׁמוֹ יִתְרָא הַיִּשְׂרְאֵלִי אֲשֶׁר בָּא אֶל אֲבִיגַל בַּת 'נָחָשׁ' אֲחוֹת צְרוּיָה אֵם יוֹאָב" (שמואל ב' יז, כה)].
והיא היה נשמת יעקב אבינו. ואלו דברי רבינו האר"י ז"ל [בתרגום המילים הקשות]: "גם ענין אביגיל אשת דוד, ואביגיל אחותו. הנה יעקב אבינו ע"ה, חטא כי לא בטח בה' מאד, כמש"ה לָמָּה תֹאמַר יַעֲקֹב וּתְדַבֵּר יִשְׂרָאֵל נִסְתְּרָה דַרְכִּי מֵה' (ישעיהו מ, כז) וכו', כי הוא הבטיחו כי לא אעזבך וכו', והוא עשה כל אותם השנים בבית לבן הרשע לשמור צאנו, ונכנע לפניו, וכל זה כדי לקחת בנותיו לנשים, נמצא שעבד לבן בסבת אשה, וזש"ה ויעבוד יעקב [נדצ"ל ישראל וכן הוא הפס' בהושע (יב, יג) וַיִּבְרַח יַעֲקֹב שְׂדֵה אֲרָם וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל בְּאִשָּׁה וּבְאִשָּׁה שָׁמָר] באשה, ולכן ענשו הוא כי וּבְאִשָּׁה שָׁמָר:
ובאור ענין זה הוא סוד נמרץ נכון להעלימו, דע, כי אמרו בס"ה בפרשת משפטים, כי כל אדם מניח רוח אחת באשה בביאה ראשונה, כשעושה אותה כלי. והנה אותה רוח, הוא חלק נצוץ מנשמתו. והנה יעקב הניח רוח אחת ברחל, ורוח אחת בלאה. ואמנם הרוח שהניח ברחל, נמשך ונכנס בבנימין בנה. וזה סוד: וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה (בראשית לה, יח) וגו', כי אותו הרוח שנתן בה נקרא נפש שלה כנודע, ויצא הנפש ההוא ממנה, כדי ליכנס בבנימין בנה, ולכן לא נולד בנימין, עד צאת נפשה דרחל. ואמנם הרוח שנתן בלאה, נתגלגל באביגיל הנביאה, אשת נבל הכרמלי. ומן הראוי היה שיהיה זכר, אלא שנהפך לאשה נקבה, בעון הנזכר שעבד ללבן בסבת אשה, ולכן אותה רוח שנתן בלאה, שהיה נצוץ חלק ביעקב, באשה שמר ממש, והיה אביגיל, וזה סוד מה שאמרה אביגיל לדוד, אֲשֶׁר הֵבִיא שִׁפְחָתְךָ לַאדֹנִי (שמואל א' כה, כז) בלשון זכר, ולא אמר הביאה לשון נקבה, לרמוז כי שרשה זכר ולא נקבה. ולכן תמצא, כי פעם אחת נכתב בנביאים אֲבִגָיִל (שם, ג) חסר יו"ד, לרמוז כי נמשכת מיעקב אבינו, שעשה הגל עם לבן, והוא אביג"ל". שער הגלגולים - הקדמה לו
השם אביגיל מורה, כי אין עינה צרה. אלשיך על שמואל א כה, ג.
"שֶׁבַע נְבִיאוֹת נִתְנַבְּאוּ לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל, מָאן נִינְהוּ? שָׂרָה, מִרְיָם, דְּבוֹרָה, חַנָּה, אֲבִיגַיִל, חֻלְדָּה... אֲבִיגַיִל, דִּכְתִיב, "וְהָיָה הִיא רֹכֶבֶת עַל הַחֲמוֹר, וְיֹרֶדֶת בְּסֵתֶר הָהָר", "בְּסֵתֶר הָהָר"?! "מִן הָהָר", מִיבָּעֵי לֵיהּ! אָמַר רַבָּה בַּר שְׁמוּאֵל, מְלַמֵּד שֶׁבָּאָה עַל עִסְקֵי הַדָּם הַבָּא מִן הַסְּתָרִים. מְלַמֵּד שֶׁנָּטְלָה דָּם בְּחֵיקָהּ, וְהֶרְאֲתָה לוֹ. אָמַר לָהּ, וְכִי רוֹאִין דָּם בַּלַּיְלָה?! אָמְרָה לֵיהּ, וְכִי דָּנִין דִּינֵי נְפָשׁוֹת בַּלַּיְלָה?! אָמַר לָהּ, מוֹרֵד בַּמַּלְכוּת הוּא, דְּלָא הֲוָה צָרִיךְ לְמִדַּיְינֵיהּ. אָמְרָה לֵיהּ, עֲדַיִן שָׁאוּל קַיָּם הוּא, וְלֹֹא יָצָא טִבְעֲךָ בָּעוֹלָם. אָמַר לָהּ, "וּבָרוּךְ טַעְמֵךְ, וּבְרוּכָה אָתְּ, אֲשֶׁר כְּלִתִנִי הַיּוֹם הַזֶּה מִבּוֹא בְדָמִים". תְּרֵי דָּמִים (דם נדה ודם שפיכות דּמים). מְלַמֵּד שֶׁגִּלְּתָה שׁוֹקָהּ וְהָלַךְ דָּוִד לְאוֹרָהּ שָׁלֹֹשׁ פַּרְסָאוֹת (ראה בן יהוידע על זה) , וְאָמַר לָהּ, הִשָּׁמְעִי לִי, אָמְרָה לוֹ, "וְלֹֹא תִהְיֶה זֹאת לְךָ לְפוּקָה וּלְמִכְשׁוֹל". עין יעקב מגילה (אות כ)
תָּנוּ רַבָּנָן, אַרְבַּע נָשִׁים יְפֵיפִיּוֹת הָיוּ בָעוֹלָם, וְאֵלּוּ הֵן, שָׂרָה, רָחָב, אֲבִיגַיִל וְאֶסְתֵּר". שם (אות כב)

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי רחמים » ב' אוגוסט 13, 2012 12:38 pm

אורייתא! כתב:ג. אֲחוֹת דָּוִד מִצַּד אִמּוֹ, כִּי אָבִיהָ הָיָה נָחָשׁ וְלֹא יִשַׁי, "וּשְׁמוֹ יִתְרָא הַיִּשְׂרְאֵלִי אֲשֶׁר בָּא אֶל אֲבִיגַל בַּת 'נָחָשׁ' אֲחוֹת צְרוּיָה אֵם יוֹאָב" (שמואל ב' יז, כה)].


שתי קושיות
א': בגמ' תלמוד בבלי מסכת שבת דף נה עמוד ב : אשר בא אל אביגיל בת נחש אחות צרויה אם יואב וכי בת נחש הואי? והלא בת ישי הואי! דכתיב +דברי הימים א' ב+ ואחיותיהן צרויה ואביגיל! אלא: בת מי שמת בעטיו של נחש. עכ''ל הרי שמבואר שנחש וישי קבורים באותו הקבר ולא בגלל חוסר מקום אלא משום שזה אותו האיש.

ב': אם היתה אביגיל אחותו מאימו איך נשאה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 13, 2012 1:10 pm

כוונתו בג. שהיתה עוד אביגיל שהיתה אחות דוד, רק מצד אמו ולא מצד אביו, וכתירוצו של רחמים שכל כך התפעלת ממנו.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' אוגוסט 13, 2012 3:42 pm

האריזל כותב:
שכאשר נולד ילד יש להורים שלו רוח הקודש לדעת איזה שם לקרוא לו
וכמו שנא' באדם הראשון שכפי שקרא לחיות כך היא ה"נפש חי'" שלהם,
כלומר, שזוהי חיותם. וכך זה בכל אדם שהחיות שלו באה משמו.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי צביב » ב' אוגוסט 13, 2012 4:49 pm

אומנם מהגר"ח קניבסקי שליט"א נשמע על כמה שמות אין זה שם
וכגון על השם שירה
ושמעתי בשם זה טעם שזה שם כללי (של אחת מפעולות ) הנשמה ולא שם פרטי

צאנזער
הודעות: 100
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי צאנזער » ב' אוגוסט 13, 2012 4:55 pm

יש למשל את רמה פינקל, אלמנת ר' משה ב"ר חז"פ. נקראה על שם סבה ר' משה מרדכי אפשטיין.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שרשי השמות

הודעהעל ידי צביב » ב' אוגוסט 13, 2012 5:08 pm

השם רם כבר נמצא בתנ"ך
והרבה נוהגים להעביר שמות מזכר לנקיבה, ולהיפך
[אומנם רבי פינחס מקוריץ כתב שכשמעבירים מנקיבה לזכר, מעלים את השם [והנשמה] ולהיפך וכו']


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 194 אורחים