היא שיחתי כתב:כך הבנתי
שבגמרות כיס הקטנות אין צורת הדף
בתחילה מודפסת המסכת כהילכתה
ולבסוף מודפסת באמצע הגמ' וסביבה הביאור
תקנוני אם טועה אני
אולי תסביר גם לי הקטן שאבין מה שאפילו שטיינזלץ הבין?יאיר כתב:היא שיחתי כתב:כך הבנתי
שבגמרות כיס הקטנות אין צורת הדף
בתחילה מודפסת המסכת כהילכתה
ולבסוף מודפסת באמצע הגמ' וסביבה הביאור
תקנוני אם טועה אני
אכן.
גם לי יצא לראות ונזדעדעתי.
מה קרה? הותרה הרצועה?
הרי בעבר היה בלאגן שלם על זה!
עד כדי כך הדור התדרדר?
[יצויין ששטיינזלץ בעצמו הוציא לפני מס' שנים מהדורה חדשה לבני הישיבות עם "צורת בדף". אפילו הוא 'הבין' את הבעיה...]
צביב כתב:רבי שלמה קלוגר
והערוך לנר נתנו הסכמה להוצאת ש"ס ללא צורת הדף
ע"ת פדיו"ן לפ"ק
ע"י ...החכם השלם מוה' יצחק מענקיש ומהו' ישכר ב"ק
בהסכמת רבי שלמה קלוגר "לעשות חיל וכבוד לתורה" "כאשר רבים נכספים לש"ס קטן"
אם כי ידי עצורות מלתת הסכמה על ספרים...אך לא כן עתה... הוא הידור וכבוד לתורה... וקיי"ל הידור מצוה עד שליש במצוה
וגם האיסור בזה נאמר רק על המשנה ברורה מחמת דברי החפץ חיים
אבל על הש"ס לא היה זה טעם האיסור האמיתי
עכשיו הגיע הזמן לפרוש מהדיון איני מכניס את ראשי בין ההריםהיא שיחתי כתב:המקור כמובן הוא הרב שך
חפש צורת הדף הרב שך
הטענה היא רק לאחר התקבלות צורת הדף בטווח מסויים של שנים
ואין להוכיח מדורות קודמים
גם אם תמצא מכתב מרב אשי שמתיר צורת דף שונה אין בזה ראיה כמובן...
צביב כתב:גם הרב שך לא יצא נגד ש"ס ששינו צורת הדף עד שמצאו 150 שגיאות בש"ס ההוא [ואז הפסיקו לבדוק]
יודל'ה כתב:הרשו נא לי להציג את פני הדברים מזוית ראייתי, לענ"ד אין הנידון דומה לראיה, שטיינזלאץ הוציא לאור מהדורה בלי צורת הדף כלל וזה יקרא גם יקרא שינוי מהמקובל מדור דור שאין משנים צורת הדף, כאן באו עוז והדר וסך הכל אחרי שבראש המסכת הציגו לראוה צורת הדף כראוי וכיאות הביאו בסוף הכרך ביאור מתיבתא על הגמרא כשדברי הגמרא מנוקדים כדי שיבינו על איזה קטע בגמרא הולך הביאור, אבל הם לא התכוונו ללמוד את הדף במתכונתו שאינו צורת הדף, רק לתועלת ההבנה במתיבתא ובניקוד דברי הגמרא, ותו לא מידי. [עי' רש"י יבמות לט. ד"ה ותו].
עימוד הדפים המקובלים בגמרא פשוט אי אפשר ללמוד בו.
יודל'ה כתב:גוראריה, כמדומני שבחברותא או שיעורי היום היה אותו דבר, שבראש הכרך היה צורת הדף ואח"כ ביאור הגמרא דומה למתיבתא, לזה התכוונת?
שיבר כתב:זה חלק ממסע הכיבוש של ה"ממלכה" שלהם לתפוס הגמוניה על התורה וספריה. ביטוי עז ניתן לכך בחודש האחרון כשדחפו את נשיאם ובמקומות אחרים את מנהלם לכל המעמדים המרכזיים של סיום הש"ס. ובעבר כזכור פרסמו בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל כי הם הראש ישיבה של הדור.
חייבים להוקיע את זה בשער כל חוצות לפני שכל המשלטים ייפלו, הכיבוש יושלם ונהיה צועקים על לשעבר ולא נענים.
יורה דעה כתב:אבל בהחלט כל בעל נפש יחוש רגשי סלידה מהפרסומת והתעמולה המכוערת, שהם וכדומיהם עשו. ורצוי מאוד, שבסיום הבעל"ט בעוד כשבע שנים, יחוגו להם בנפרד, מסכני קופת העיר, עם רשכבה"ג מו"ר עט"ר רבי דוד הופשטטר שליט"א, ובצירוף הנ"ל נשיא ואדמו"ר הממלכה עוז והדר שליט"א, ויניחו לנו לנפשינו לשמוח בשמחה אמתית, לכבוד גומרה של תורה.
עוקר הרים כתב:יורה דעה כתב:אבל בהחלט כל בעל נפש יחוש רגשי סלידה מהפרסומת והתעמולה המכוערת, שהם וכדומיהם עשו. ורצוי מאוד, שבסיום הבעל"ט בעוד כשבע שנים, יחוגו להם בנפרד, מסכני קופת העיר, עם רשכבה"ג מו"ר עט"ר רבי דוד הופשטטר שליט"א, ובצירוף הנ"ל נשיא ואדמו"ר הממלכה עוז והדר שליט"א, ויניחו לנו לנפשינו לשמוח בשמחה אמתית, לכבוד גומרה של תורה.
אינני מבין כיצד מי שרוממות שמחה אמיתית - על מובנה הנעלה והטהור - בגרונו, מתיר לעצמו לאחוז חרב פיפיות בידו ולנגח יהודים שכל חטאם אינו מהג' חמורות, ואפילו לא מאביזרייהו.
חושבני שלפעמים הצעקות הצורמות כאן בפורום על דברים שכביכול העולם עומד עליהם, חורגים מנורמות פרופורציוניות. אינני נוקט עמדה כלשהי, ואפשר שאף אנכי מצדד כדבריך בעניין הפרסומת וכו', אבל בוא לא נכרוך את יצרינו הרעים - שהם ולא אחר הם אבות כל המחאות למיניהן - יחד עם עניינים דקים ונשגבים של בירור 'שמחה אמיתית' לגומרה של תורה.
איך היו צועקים פעם בהיכלותיהם של בני התורה - אותם הזכרת לעיל? א - ל - ו - ל...
מסתמא התכוונות שהוא הקפיד ללמוד רק בגמ' דפוס סלאוויטא, ולא שהוא הקפיד לא ללמוד בדפוס שאינו סלאוויטא, שאם כדבריך מה הוא עשה כשלא היה לו גמ' כזו, ודו"ק.צאנזער כתב:מספרים על אדמו"ר אחד שהיה מקפיד שלא ללמוד משום גמרא בלתי אם נדפסה בסלאוויטא, דא עקא שגמרות אלו אינן מצויות.
ישראליק כתב:???...מי שנפשו חשקה בתורה לשם א-ל עולם אינו מעניין בשתיות כאלה ! האם גם צריכים ללמוד חומש ורש"י או\ו שאר ספרי חז"ל ב
צאנזער כתב:מספרים על אדמו"ר אחד שהיה מקפיד שלא ללמוד משום גמרא בלתי אם נדפסה בסלאוויטא, דא עקא שגמרות אלו אינן מצויות.
צביב כתב:רבי שלמה קלוגר
והערוך לנר נתנו הסכמה להוצאת ש"ס ללא צורת הדף
ע"ת פדיו"ן לפ"ק
ע"י ...החכם השלם מוה' יצחק מענקיש ומהו' ישכר ב"ק
בהסכמת רבי שלמה קלוגר "לעשות חיל וכבוד לתורה" "כאשר רבים נכספים לש"ס קטן"
אם כי ידי עצורות מלתת הסכמה על ספרים...אך לא כן עתה... הוא הידור וכבוד לתורה... וקיי"ל הידור מצוה עד שליש במצוה
וגם האיסור בזה נאמר רק על המשנה ברורה מחמת דברי החפץ חיים
אבל על הש"ס לא היה זה טעם האיסור האמיתי
צביב כתב:צאנזער כתב:מספרים על אדמו"ר אחד שהיה מקפיד שלא ללמוד משום גמרא בלתי אם נדפסה בסלאוויטא, דא עקא שגמרות אלו אינן מצויות.
באורחות רבינו הובא שבזה אין הלכה כאותו אדמו"ר
יורה דעה כתב:עוקר הרים, עשוי לנחת, גוראריה.
נהניתי מכל מילה שלכם, אכן ויכוח מעניין ופורה וראוי לשמו. זכותכם כמובן להביע דעתכם בדיוק כפי שזכותי להביע דעתי וסילודיי.
לעצם העניין, חשבתי עוד, כי במעמד רבבות אלפי ישראל בראשות מרנן שליט"א, יש בו קידוש השם גדול מאוד כמובן לכל מבין, ובמובן מזה שכל סטיה פוגמת, והיא מאביזרייהו של חילול השם ח"ו. ומשו"כ כשעומד האדמו"ר מעוז והדר שליט"א, (שנפגע מהמקום שייעדו לו, ונדחף בכח עם עוזריו למקום נכבד יותר), ומכריז בקול רם כל מיני דברים שטותים, על כן יאמרו המושלים בואו חשבון, ואין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה', - כל מקום שיש בו חילול השם, אין חולקין כבוד לרב.
אולי הגזמתי במעט, אך ידונוני לכף זכות, על שחמתי בערה בי, לאחר ששמעתי תיאור מכלי ראשון, מהמתרחש בזמן היכנסותו למעמד.
משה מ כתב:אני מוחה על כבוד התורה. הרב לייפער שליט"א אינו פחות תלמיד חכם ויר"ש, מאלו שישבו במרכז הבמה, ויעידו על כך כל מכיריו [שלו, לא של המודעות בעיתונים].
משה מ כתב:[
לא מבין !
ידוע שהאדמו"ר בעל האמרי אמת הקפיד ללמוד בדפוס סלויטא, וכן הרבה אדמורי"ם.
הארחות רבנו השתייך לחסידות ליטא, והם תמכו בהוצאת וילנא. מה שייך לומר אין הלכה כאותו אדמו"ר???
כמובן שבזמנינו אין כאלו המקפידים על כך. וצורת הדף של דפוס וילנא היא נתקבלה בקרב עם ישראל [במאמר המוסגר, אין שום איסור לשנות מצורת הדף [עד לפני חמישים שנה צורת הדף המקובלת בפולין הקונגרסאית היתה של דפוס סלויטא] רק שזה ענין של מהיות טוב וכו', אחרת הבלגן ישלוט.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: שיג ושיח ו־ 213 אורחים