כליל המעלות והטוהר כתב:ב"ה
זו הקושייה המפורסמת שמדוע חנוכה הוא שמונה ימים הרי הנס היה שבעה ימים שהשמן שמצאו בפך שבחותמו של הכוהן הגדול הספיק ליום אחד ככתוב במסכת שבת שלפנינו.
ראשית, ראיתי במרשתת שכתבו שהשאלה נשאלה ע"י המאירי עוד לפני הבית יוסף. אבל בהיות המאירי ספר גנוז, לא ידעו על שאלתו וייחסוה לבית יוסף.
ומה ראו לעשות חנוכה ח' ימים, והרי חנוכה שעשה משה לא היה כי אם ז' ימים?!
כליל המעלות והטוהר כתב:יאיר כתב:ראה עוד כאן:
viewtopic.php?f=7&t=3960&start=40#p110606
אצלי הקובץ לא עובד (לא מופיע "פתח" אלא "מצא ["פינד" באנגלית) ו"שמור" ["סייב"]).
שברי לוחות כתב:האם השמן היה חייב בתרומות ומעשרות, מטעם ממשקה ישראל למנחה, ואם כן מתי היו מעשרים את זה?
מיללער כתב:מי הוא המחדש הראשון בתירוץ קושית הב"י דלהכי עבדינן ח' יומי להראות שאנו מכירין שגם דרך הטבע הוא מן השמים? האם יש זה בדברי המהר"ל?
שמן הטוב כתב:מיללער כתב:מי הוא המחדש הראשון בתירוץ קושית הב"י דלהכי עבדינן ח' יומי להראות שאנו מכירין שגם דרך הטבע הוא מן השמים? האם יש זה בדברי המהר"ל?
כמדומה החת"ס זי"ע
אריה הכהן כתב:(מדוע אנו עושים חנוכה 8 ימים והא הנס היה 7 ימים?) הרי שאלה זו כבר נמצאת בראשונים, כגון בספר האשכול בריש הל' חנוכה, ועוד. א"כ מדוע הקושיא נקראת שאלת ה'בית יוסף'? ועוד, מדוע הבית יוסף לא כתב שכבר הקשו זאת הראשונים?
בנוגע לס' האשכול, אכן כך.מה שנכון נכון כתב:אריה הכהן כתב:(מדוע אנו עושים חנוכה 8 ימים והא הנס היה 7 ימים?) הרי שאלה זו כבר נמצאת בראשונים, כגון בספר האשכול בריש הל' חנוכה, ועוד. א"כ מדוע הקושיא נקראת שאלת ה'בית יוסף'? ועוד, מדוע הבית יוסף לא כתב שכבר הקשו זאת הראשונים?
ביחס לס' זה - הדברים נמצאים רק במהדורת הצב"א. וק"ל.
עושה חדשות כתב:שים לב! הרי קו' הראש' והב"י צ"ע, הלא פשיטא לכאו' כמו אחד מתירוציו, או שדלק רק שמינית, או שמזגו ונשאר בכד וכו'. אטו בקו' הוא סבר שכל השמן נגמר ביום הראשון, וצנח מן השמים ביום השני? ע"כ שהב"י בקו' כבר מבחין שהנס מתפרס על ח' ימים ואפ"ה קשיא ליה, כי סו"ס לא ראינו כאן אלא "נס של שבע", ובזה חידש בתירוציו שנס של שבע המתפרס על שמונה שווה שמונה. ודו"ק כי קיצרתי.[/size][/b]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 0 אורחים