הודעהעל ידי לענין » א' מרץ 17, 2019 8:23 am
זה עתה שאלני ידידי הרה"ג שליט"א את שאלת פותח האשכול, והשבתי לו בפשיטות כדברי הרב כרם. מה קשה לומר שהיו לו שני נשים?
ואמנם, העירני ידידי הנ"ל, שהרי הגמ' בסוטה (י"ב א'), שהיא מקורו של רש"י מביאה את הפסוק 'היו שתי נשים', ודורשים מזה 'נעשה מרים כשתי נשים וכו 'בתחילה חלאה ולבסוף נערה', עיי"ש. ואי אמרת שגם בתיה היתה אשתו, אם כן למה נצרכו לדרוש כנ"ל, שמרים נעשתה כשתי נשים, והלא יכלו לפרש בפשיטות שהיו לו שתי נשים ממש, מרים ובתיה.
והן אמנם דלדידי לא קשיא, דצורת הלימוד של ספר דברי הימים אינה כשאר כתבי הקדש, המתפרשים כפשוטם ובמקום דוחק נדרשים הם, אלא 'כל דבריך אחד הם ואנו יודעים לדורשן', ועוד אמרו חז"ל 'לא ניתן ספר הימים אלא לידרש', אמנם לעשות רצון ידידי חפשתי באוצר החכמה, ולא מצאתי למי ששואל שאלה זו מלבד לספר 'מאור לאש', וגם הוא הניח בצריך עיון ולא יישב.
כשלא מוצאים באוצר אז מחפשים בפורום שלו... ואז ראיתי את דברי הרב חיס שהביא מהגאון המלבי"ם שהיו לו לכלב ארבע נשים. ומעתה ניחא הקושיא בפשיטות גמור, שהרי היו לכלב ארבע נשים, ואם כן תקשי לך מהו שאמר הכתוב 'היו שתי נשים', והלא היו לו ארבע?! ואיכא למימר דמכאן הוכיחה הגמרא דלאו שתי נשים ממש, אלא נעשתה לו מרים כשתי נשים, והוא כפתור ופרח!
צאו וראו מה גדולתו של בית מדרש זה. שאל השואל שאלה פשוטה והשיבו לו בתשובה פשוטה, ובעוד מראה מקום. והנה עברו חלפו שש שנים (!) והיה זה לעזרה גדולה וליישוב נאה. חזקו ואמצו.
בנוגע לשאלה מי היה קודם, הנה בצלאל בן אורי בן חור נולד מנישואין אלו של כלב ומרים, ומכיון שביציאת מצרים היה בצלאל בן י"ג, ועל כרחין להוסיף עוד ט"ז שנים לכל הפחות ללידת חור (שהרי הולידו לפחות בגיל שמונה, ח' לחור וח' לאורי), מוכרח שנישואי כלב ומרים היו לפחות כשלשים שנה קודם יציאת מצרים.
מאידך, נישואי בתיה, מסתבר שלא היו לפני יציאת מצרים, דהן אמנם שירדה לרחוץ מגילולי בית אביה, אך הואיל וסוף סוף אביה היה מלך מצרים, קשה לומר שנישאה ליהודי בעוד שעדיין היו היהודים במצרים. וא"כ היו כשלשים שנה בין נישואי מרים לנישואי בתיה (שהיה אז לפחות בגיל תשעים).