מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 14, 2013 10:41 am

בספר החדש הנידון פה, מספר גורן על פגישה שהיתה לו עם מהרי"ץ דושינסקי. התיאור כולו מציג את הרב דושינסקי באור נלעג ומגוחך. (ואת המספר כחוצפן לא קטן, יש לזכור את גילו באותו זמן). אם לגבי הסיפא אין פקפוק בדבר, שכך יכול היה שיהיה, הרי שלגבי עמדת הרב דושינסקי, אין ספק שהתמונה לא מוצגת כאן בצורה מדויקת. ותחילה מספר הזכרונות

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 14, 2013 10:50 am

1111.JPG
1111.JPG (149.5 KiB) נצפה 11501 פעמים

2222.JPG
2222.JPG (366.86 KiB) נצפה 11501 פעמים

3.jpg
3.jpg (183.95 KiB) נצפה 11501 פעמים

4444.JPG
4444.JPG (145.09 KiB) נצפה 11501 פעמים

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי היימישער » ה' מרץ 14, 2013 11:01 am

כבר כתבתי פעם בקיצור על הסיפור הזה פה.
אותו עד ראיה מספר שהוא היה בחדר, והוא לא היה היחיד, ושום ויכוח לא התנהל בענין, והשתלשלות הדברים לפי זכרונו היא כדלהלן:
ש"ג נכנס לחדר של הגרי"צ עם ערימה של ספרים בידו, ש"ג פתח בדבריו בהתלהבות גדולה עד כדי כך שהוא לא שם לב שהגרי"צ כלל לא מקשיב לו, הגרי"צ הוריד את משקפיו והמשיך ללמוד [הגרי"צ היה לובש משקפיים כדי לראות את הנכנסים אליו ומוריד אותם כשלמד], כשש"ג גמר את דבריו בפעם הראשונה הוא שם לב שהגרי"צ לא משתף פעולה אז הוא התחיל שוב מהתחלה, ואז באמצע הפעם השניה הלביש הגרי"צ את משקפיו ושאל את הנוכחים, הער איז נאך דא? והוסיף את המשפט דו ביסט א ניצוץ פון דער תלמיד שטיהר את השרץ בק"נ טעמים, ש"ג תפס את חבילת הספרים ויצא את החדר בטריקת דלת חזקה.

אני מקווה לשאול אותו בהזדמנות הבאה שאפגוש אותו אם הגרי"צ אז אכן אחז באמצע שמו"ת, ולעדכן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 14, 2013 11:05 am

בשנים האחרונות פורסם מכתבו של הרב דושינסקי לרב הרצוג בענין זה. ומתוכו אנו למדים
כי אכן פקפק הרב דושינסקי בשאלת התועלת שבחפירות, ועוד והוא העיקר שלא היה מדובר על התראה ספיצפית אלא שככל הנראה עבודות הביצורים/חפירות נעשו באופן קבע בשבתות. וע"ז התמרמר הרב דושינסקי.
כמו"כ ברור מן הדברים שבעיני הרב דושינסקי לא היתה שאלה של פיקו"נ, שכן דברי הרמ"א הכל לפי הענין וכו', עוסקים בנכרים שצרו על העיר לעסקי ממון. ודלא כמו שמציג המספר, שהנחה זו היתה מוסכמת שהולך להשפך דם ישראל.
כמובן שיתכן שהיו כמה מקרים שונים וכו', אבל לא נראה שיש סיבה להדחק...

דושינסקי.jpg
דושינסקי.jpg (134.37 KiB) נצפה 11493 פעמים

הקיק
הודעות: 389
הצטרף: ד' אפריל 27, 2011 11:51 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי הקיק » ה' מרץ 14, 2013 1:52 pm

13-C-2 33-36.pdf
(39.03 KiB) הורד 427 פעמים


מעניין לעניין בעניין דומה, מתוך הגיליון החדש של 'המעין' שנמצא תחת מכבש הדפוס.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' מרץ 14, 2013 2:27 pm

הרב איש_ספר כתב:בשנים האחרונות פורסם מכתבו של הרב דושינסקי לרב הרצוג בענין זה. ומתוכו אנו למדים כי אכן פקפק הרב דושינסקי בשאלת התועלת שבחפירות, ועוד והוא העיקר שלא היה מדובר על התראה ספיצפית אלא שככל הנראה עבודות הביצורים/חפירות נעשו באופן קבע בשבתות. וע"ז התמרמר הרב דושינסקי.
כמו"כ ברור מן הדברים שבעיני הרב דושינסקי לא היתה שאלה של פיקו"נ, שכן דברי הרמ"א הכל לפי העניין וכו', עוסקים בנכרים שצרו על העיר לעסקי ממון. ודלא כמו שמציג המספר, שהנחה זו הייתה מוסכמת שהולך להישפך דם ישראל. כמובן שיתכן שהיו כמה מקרים שונים וכו', אבל לא נראה שיש סיבה להידחק...

לא זכיתי להבין, לכאורה יש כאן אישור מלא לסיפור הרב גורן, שהיו אצלו מאנשי ההגנה (וסביר שהכוונה אליו), ובעיני הרב דושינסקי לא הייתה משמעות לחפירות, וכן הוא התמרמר שעושים זאת רב בשבת. כמו כן, לא הבחנתי עדיין היכן רואים במכתב הרב דושינסקי שמדובר היה בחפירות קבועות.
ולגבי השאלה ההיסטורית, בעיני קשה להעריך שהירדנים יבואו רק על עסקי ממון, והעובדה שהרב הרצוג התיר מורה שהוא הבין שמדובר בפיקו"נ, ויותר סביר שהרב דושינסקי למד מהרמ"א הנ"ל שאף בחשש פיקו"נ יש גבול (וכעין דברי החזו"א המפו' על תלתא מי יימר) "והכל לפי העניין".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 14, 2013 3:05 pm

הרב למאי נ"מ.
במכתבו של מהרי"ץ מפורש שהיו אצלו כמה פעמים, , כלומר לא מדובר על שאלה לשבת מיוחדת אלא על שבתות בכלל.
עוד מפורש שהוא לא תפס את הענין כפיקו"נ, (דא"ג הרב דושינסקי התנגד לכניעה, כך קראתי בכמה מקומות אבל זה לא חשוב), ודלא כמתואר מעלה, שהיה ברור שמדובר כאן בנפשות ובכ"ז הרב דושינסקי לא רצה להתיר משום שכיוונו מלאכתם לשבת שזה דבר שאי אפשר לשמוע (במאבד עצמו לדעת דנו אחרונים, עיין אור גדול סי' א' והדברים עתיקים).

-----
מכתבו של הרב דושינסקי פורסם גם בקובץ אורייתא יח, וכתוב שם מקור: מנורת האהל עמ' פלוני. מישהו יודע מה זה?

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי החזן » ה' מרץ 14, 2013 3:16 pm

איש_ספר כתב:מכתבו של הרב דושינסקי פורסם גם בקובץ אורייתא יח, וכתוב שם מקור: מנורת האהל עמ' פלוני. מישהו יודע מה זה?

לכאורה צ"ל תורת האהל, והוא ספרו על הרמב"ם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 14, 2013 3:29 pm

ברור שלא.
אגב, המכתב כולל הודאה על ספר תורת האהל

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 14, 2013 4:41 pm

אבל למה א"א להגיד שבזכרונות מסופר על הפעם הראשונה, והמכתב נכתב אחרי פניות נוספות?

הראבד
הודעות: 101
הצטרף: ד' פברואר 27, 2013 4:51 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי הראבד » ה' מרץ 14, 2013 5:04 pm

בברכה המשולשת כתב:אבל למה א"א להגיד שבזכרונות מסופר על הפעם הראשונה, והמכתב נכתב אחרי פניות נוספות?


!
נערך לאחרונה על ידי הראבד ב ה' מרץ 14, 2013 5:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מרץ 14, 2013 5:28 pm

איש_ספר כתב:עוד מפורש שהוא לא תפס את הענין כפיקו"נ, ודלא כמתואר מעלה שהיה ברור שמדובר כאן בנפשות

אינני מבין כיצד הוא תפס את המציאות לפי הסברך - הוא כותב שהביצורים לא יועילו בלא"ה כי הירדנים מצויידים בתותחים (כנראה הכוונה לטנקים עם תותח).
מה חשב שיעשו הירדנים בתותחים אם לא לירות בהם? האין זה פיקו"נ?
מאידך, אם אכן יש כאן מצב של סכ"נ, לא מובן השיקול שרחוק בעיניו שהביצורים יועילו (אם לא שחשב שודאי בהחלט שלא יועילו)

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' מרץ 14, 2013 6:41 pm

כשאני קראתי את התיאור של הרב גורן (מבלי המכתב) היה נראה לי שהוא לא הבין נכון את טענת הרב דושינסקי (או שהבין וגלגל אותו הצידה), ועיקר טענתו שאם זה היה באמת פיקו"נ היו מתעוררים לזה כמה חודשים קודם ועובדים בימות החול, אלא שאיש באמת איננו חושב שזה פיקו"נ אמיתי. (וזה ידוע מכמה מורי הוראה שבשאלות שונות מגדירים פיקו"נ בשבת לפי ההתייחסות בימות החול, למשל, אם יש מפעל שעובד לייצר תחמושת הנצרכת לצורך ביטחוני, אם עובדים ללא שהות ולא יוצאים לנופש/טיולים/ארועים משפחתיים וכד' - אז יש לראות בזה פיקו"נ, ואם בימי החול מפסיקים לעתים מכל מיני סיבות - אסור לעבוד בשב"ק, וכן בהרבה שאלות דומות, וכפה"נ זה היה ההיגיון של הרב דושינסקי).

ברזילי, להערכתי ברור שסבר שאין סיכוי שזה יעזור, אע"פ שיש סכנה (כעין דברי הגרח"ק שליט"א על המסכות והאיטום ש"מסברא שהכל שטויות" הוא לא לשים מסכות ולא לגלח הזקן, - עי' בתשובותיו בסוף ספר משנת פיקו"נ של הרב י. אריה לורנץ שליט"א).

מעניין שגם הסגנון ש"לא יפריעו מנוחתי" (שבסוף המכתב) מורה שהשתדל להתחמק מכל העניין (כתיאור הרב גורן).
[המילה "פעמים" שמופיעה במכתב יכולה להתפרש שבאו אליו כמה פעמים לפני אותה שבת (אע"פ שמעצם העובדה שהוציא מכתב נראה שהיה זה דבר שחזר ע"ע יותר מפ"א), ואפשר שניסו לשלוח עוד משלחות - לפני או אחרי, וכן נראה מבקשתו שלא יפריעו מנוחתו (וגם בתיאור של הרב גורן), שהם הטרידוהו הרבה בעניין.]

אגב, למה הרב דושינסקי היה נגד כניעה?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מרץ 14, 2013 7:00 pm

למאי_נמ? כתב:ברזילי, להערכתי ברור שסבר שאין סיכוי שזה יעזור, אע"פ שיש סכנה (כעין דברי הגרח"ק שליט"א על המסכות והאיטום ש"מסברא שהכל שטויות" הוא לא לשים מסכות ולא לגלח הזקן, - עי' בתשובותיו בסוף ספר משנת פיקו"נ של הרב י. אריה לורנץ שליט"א).

קשה לקבל דבר כזה על פוסק מפורסם. חפירת תעלות נ"ט היא אמצעי מקובל ומועיל בכל העולם (עד שיש יחידות הנדסה ייעודיות שתכליתן לאפשר ליחידות שריון חציית תעלות כאלה). אפשר שהרב דושינסקי לא הכיר את מבנה הטנק הנוסע על שרשראות ואת יעילות התעלות, אבל קשה לשמוע שפסק בשאלה של פיקו"נ על סמך הנחות מציאותיות שהניח מכח סברא בעלמא, במקום שאפשר לברר בקל את המציאות.

גם דברי הגרח"ק שהזכרת אינם מובנים לי כלל - מה ענין סברא (של מי שאינו איש מקצוע) לכאן? זו שאלה טכנולוגית שניתן לבדוק באופן ישיר - קל להווכח בניסוי מבוקר כי איטום חדר ולבישת מסכה נותנים הגנה טובה מאד מפני נשק כימי, אם המסכה מהודקת לפנים. ניסויים כאלה נעשים כל הזמן על ידי מומחים העוסקים בדבר. אולי כוונתו שעצם החשש מנשק כימי היה "שטויות", אבל גם זאת לא אדע למה.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי אדג » ה' מרץ 14, 2013 7:18 pm

גם עכשיו, 20 שנה אחרי ואתה עדיין מפקפק בדעת-תורה שכזו? מזכיר את אמרתו של אדמו"ר מהרש"ב (שיום ההילולא שלו הייתה אך אתמול) על "אחד העם", שגם אם היה בקריעת ים-סוף לא היה מאמין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 14, 2013 9:30 pm

ברזילי גם לי התמונה לא ברורה, אם אכן היה ברור שמדובר בסכנת השמדה, בשביל מה ה"ג היה צריך 'ללמד' את הרב דושינסקי את המקורות מנכרים שצרו שהיא סוגיה בכלל לא רלוונטית לעסקי נפשות? דבר אחד ברור, לא מתקבל על הדעת, שהרב דושינסקי יחשוש לפיקו"נ ובכ"ז כעונש על כך שכיוונו מלאכתם לשבת, יתיר את דמם של בני ירושלים. המכתב של הרב דו' מצייר תמונה יותר ברורה: ההגנה עשו להם מנהג לחפור את התעלות דווקא בשבת, אולי כי אז מצאו יותר מתנדבים או מכל סיבה אחרת, (אפשר לאמת פרט זה בספרי ההגנה ואלבומי המלחמה וכו'). והם ביקשו את היתרו של הרב דושינסקי בשביל שומעי לקחו. הרב סירב להסכים לנורמה זו, וגם הוסיף פקפוק על התועלת שבכל הענין.
---
הרב בברכה. כתבתי למעלה שאם היינו באים לדחוק להעמיד את הדברים היינו אומרים כדבריכם.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' מרץ 14, 2013 9:32 pm

ברזילי, הטענות עליי או על הגדולים הנ"ל?
אמרתי דבר שלא כתוב בפנים? הרב דושינסקי אומר בפירוש ש"לפי כובד מלחמת האוייב, ר"ל בתותחים כבדות, צריך נגד זה עצה וגבורה, אנשי מלחמה מרובים ונשק שיהיה שווה להלום כנגד האוייב הקשה, וביצורים הוא דבר מועט אם העיקר חסר". ובלשון שהרב גורן שם בפיו: "זה בין כך לא יעזור, העיר תיפול, החפירות לא יעזרו".

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מרץ 14, 2013 10:21 pm

לא מתקבל על הדעת שחשב שיש כאן פיקו"נ ובכל זאת לא התיר כדי לקנוס את מי שכוון מלאכתו לשבת.
לא מתקבל על הדעת שחשב שצריך להחמיר במקום פיקו"נ מכח סברת עצמו בדרכי התגוננות בפני טנקים, שהיא כנגד המקובל בכל העולם.
לא מתקבל על הדעת שחשב שהירדנים באים בתותחיהם כדי לפזר פרחים ברחובות העיר, או שיפגעו אך בממון. השמדה כוללת לאו דווקא, אבל ודאי היה שאם יכבשו הירדנים את העיר יהרגו יהודים במהלך הקרב.

אולי שורש הדבר הוא שהיה לרי"צ חוסר אמון מוחלט באנשי ההגנה, עד שהיה ברור לו מעבר לכל ספק שאין כאן שום צורך ולא חשש, וכל כוונתם להעביר על דת. גם זה דוחק.

סוף דבר, בעניי כל המעשה לא מובן מצד עצמו. דווקא אחרי קריאת המכתב אפשר בהחלט להבין מדוע הרש"ג לא הבין בשעתו את דברי הריצ"ד, והזכרון שנשאר לו אחרי עשרות שנים הוא של חוסר תקשורת מוחלט וטענות תמוהות לכאורה מצד הריצ"ד.

למאי, הם הם הדברים שאינני מבין כלל. חשבתי שבאת להסביר אותם ולא לצטט.

לא ידען
הודעות: 1093
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי לא ידען » ו' מרץ 15, 2013 2:28 am

העתק מכלי ראשון שנכתב בשעת מעשה
מכתב זה תאריכו כ"ג תשרי תש"ט (ואולי כ"ו תשרי כי בעמ' השני כך נכתב) ובו מגולל ר' משה פרוש בהרחבה את כל פרשת צו העבודה בשבתות והמאמצים לביטולו. בתוכו דעתו של הרב דושינסקי דעתם של הרבנים הראשיים ופסקו של הרב בענגיס.
איני יודע האם על זה מדבר הר' גורן, או שדבריו נסובים על ימי טרם המדינה. כידוע בירושלים נמשכו הקרבות עוד זמן רב יחסית.
מצרף אני מכתב נוסף בנידון בו מודה רבי יצחק מאיר לוין זצ"ל לבן גוריון על ביטול צו העבודה בשבתות וחגים בירושלים.


כ"ג תשרי תש"ט
לכבוד הועד הפועל העולמי של אגודת ישראל ניו יורק לונדון.
חברים נכבדים.
הננו למסור לידיעתכם פעולה חשובה שנעשתה על ידינו בהימים האחרונים.
באור ליום י"ב תשרי הודיעו ברדיו ירושלים ונמסר גם להעתונות שהממשלה החליטה להעסיק בעבודות חיוניות דחופות את כל הגברים מגיל 18 עד 48 ל-14 יום וכי העבודות יוצאו לפועל גם בשבתות ובמועדים לפי היתר מהרבנות הראשית.
תיכף התאספנו והתיעצנו מה לעשות למען למנוע את החילולי שבת ומועדים בפומביות כזו, כי היתה אפשרות לעבוד בימות החול שעה נוספת בכל יום והיו משיגים את שעות העבודה של יום השבת. חששנו שהכוונה היא למצוא הזדמנות לבטל את השבת.
התקשרנו תליפונית עם הרב הרצוג ולצערנו הבינונו כי אמנם הוא התיר את הדבר. נסינו להתקשר טלפונית עם ראשי הממשלה אך השעה היתה מאוחרת מאד ולא השגנו אותם, ערכנו תיכף מכתבים אליהם, העתקה מצורפת בזה.
בבקר ביקרנו את מרן זיע"א שהיה כבר במצב בריאותו קשה ואסרו עליו את הדבור אך מפני רצינות השאלה נתנו לנו להיכנס אצלו והוא אמר שאינו מוצא שום אפשרות להתיר העבודה בשבת.
מבית הרב זיע"א הלכנו להממשלה. נפגשנו עם המנהל של העבודות והודענו לו כפי נוסחת המכתב ששלחנו שהציבור שלנו איננו סומך על היתר מהרבנות הראשית ולא ילכו לעבודה בשבתות ובחגים, הוא הבין היטב לרגשותינו והוא אמר לנו שהוא מקבל את מכתבנו כהודעה מצידנו.
בינתיים קיבל המושל הצבאי את מכתבינו אליו והוא היה בביתו כי בתו נהרגה באחת ההתקפות וביקש מאיתנו ע"י סגנו שיודיענו שאמנם רצה לבא בדברים גם עם הרב שלנו אך היות שידע שהרב היה בתל אביב לא בא עמו בדברים.
שוחחנו ארוכות עם סגנו והוחלט שנבקר יחד עמו את מרן זיע"א. באנו אל בית החולים אך דר' שלזינגר לא יעץ שנכנס אל הרב כי מצבו היה קשה מאד. דר' שלזינגר נכנס אל הרב ומסר לו שסגן המושל בא אליו לבקש ממנו היתר לעבודה בשבת וחג, הרב הפנה אותו אל הראב"ד הגאון רבי ראובן זליג בנגיס שליט"א ויחד עם הח"מ נסע אל הראב"ד שליט"א. סגן המושל הסביר להראב"ד את רצינות השעה ודחיפות העבודות, אך הרב סרב בהחלט להתיר עבודה בשבת וחג. בשבת התיחסו אנשי הצבא בכבוד ליהודים שומרי תורה ולא קראו אותם לעבודה. במוצש"ק כתבנו מאמר חריף נגד היתר עבודה בשבת כי אחרי ההיתר של הרבנים הראשיים לעבודות תכופות התירו להם אנשי הצבא בשבת זו לעבוד כל העבודות בשבת ובשבת זו נערכו גם אימונים מה שלא עשו בשבתות הקודמות. קבלנו הודעה מהצנזור לא לפרסם שום דבר ב'היומן' ביחס לעבודה בשבת. אמרנו לו שאין אנו מוכנים לשמוע לו בעניינים דתיים. אנו נכנעים אליו בענינים צבאיים אבל לא דתיים, הוא בא בעצמו לבית הדפוס ושהה כל הלילה בבית הדפוס עד שהעיתון היה מוכן לההדפסה והוא אסר לפרסם המאמרים והידיעות ביחס לשבת. אנחנו אמנם הצלחנו להוציא מספר מסויים של גליונות עם המאמרים אך ביתר הגליונות הדפסנו מאמרי חז"ל ופסוקים שונים בקשר לשבת. העיתון עשה רושם כביר בין כל הציבור, הח"מ הקיץ משנתו את המושל הצבאי וביקש ממנו להרשות לפרסם את המאמרים אך הוא בשלו כי כל מאמר נגד עבודה בשבת עלול להשפיע על הציבור שלא ילך לעבודה בשבת וזה גורם רעה להמאמץ המלחמתי. ביום החג ג"כ לא לקחו בכוח הזרוע את היהודים החרדים לעבודה.
בינתיים התקשרנו עם הרב לוין בתל אביב והוא ביקר את מר בן גוריון אך הוא אמר שיש לו היתר מהרבנים הראשיים. אבל ביום החמישי שעבר פרסמה הממשלה הודעה שהעבודה בשבתות וחגים בוטלו. כמו"כ פרסמו הרבנים הראשיים הודעה שהם מבטלים את ההיתר שנתנו לעבודה בשבת.

בכבוד רב ובידידות"

והנה מכתבו הרב יצחק מאיר לוין לב"ג:

ב"ה. כ"א תשרי תש"ט

לכבוד מר דוד בן גוריון
ראש הממשלה
הקריה.
מר בן-גוריון הנכבד,
ברצוני בזה להביע לך את תודתי והערכתי הרבה על בטולך את צו העבודה בשבתות ובחגים בירושלים, בהתאם לבקשתי.
בכל הכבוד,
הרב י.מ. לוין שר הסעד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מרץ 15, 2013 3:31 am

[יש"כ. המכתב של הרב דושינסקי הוא מסיוון תש"ח לפני הכרזת המדינה באייר, ואילו הדו"ח מתוארך משנת תש"ט].

והנה כמה השלמות, ראשית: הר' גורן מאמץ את גישת הרב דושינסקי...!

במאמרו של הרב/פרו' מרדכי הלפרין על הגרשז"א (קובץ אסיא) מצאתי דבר מעניין: בזמן מלחת ההתשה (תשכ"ט תש"ל) ספגו העמדות המרוחקות והמבודדות שהיו לאורך התעלה, התקפות כבדות מהאויב המצרי. כתוצאה מבידודם של העמדות והמצב ששרר בהן, חלה שם התדרדרות משמעתית, שכללה גם חוסר ציות להוראת הרבנות הצבאית. הר' גורן לקח על עצמו לתקן את הנדרש שם והוציא מספר הוראות בענין, בין היתר: שלא יערכו עבודות ביצור העמדות בשבת. ההוראה היתה מחודשת בעיני ר"מ הלפרין שסיפר ע"כ להגרזש"א כמתואר כ"ז בקובץ המצ"ב.
אסיא.PDF
(337.08 KiB) הורד 329 פעמים


[ואגב, ר' שלמה גורן קנה ביושר את הביקורת עליו, אבל (אולי לא) כמובן, שאין עבירה מכבה מצוה, ורבים הם זכויותיו בהעמדת כשרות במחנות צה"ל בחירוף נפש, וסיכון עצמי להבאת גופות חיילים לקבר ישראל ועוד. חבל שמוקירי זכרו לא התמקדו בתחומים אלה, שבהם באמת יכלו לפארו במקום להוציא את הביוגרפיה המדוברת שכבוד אין בה...]
-----
תשובת הגראי"ה הרצוג (בתשו' היכל יצחק) לחפירת ביצורים בשבת בטבריה, ובה קביעה כי תועלת הדבר צריכה להקבע אך ורק בידי מומחים לדבר
היכל יציק.PDF
(460.42 KiB) הורד 329 פעמים

-----
בקובץ המצ"ב מפרי עטו של הרי"ז כהנא, נראה כי שאלת חפירת ביצורים בשבת אינה חדשה והיא נידונה מאות בשנים
כבר היה לעולמים.PDF
(175 KiB) הורד 387 פעמים

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ו' מרץ 15, 2013 9:00 am

הרב איש_ספר כתב:המכתב של הרב דו' מצייר תמונה יותר ברורה: ההגנה עשו להם מנהג לחפור את התעלות דווקא בשבת, אולי כי אז מצאו יותר מתנדבים או מכל סיבה אחרת, (אפשר לאמת פרט זה בספרי ההגנה ואלבומי המלחמה וכו'). והם ביקשו את היתרו של הרב דושינסקי בשביל שומעי לקחו. הרב סירב להסכים לנורמה זו, וגם הוסיף פקפוק על התועלת שבכל העניין.

לנוכח המכתב שפרסם הידען (שמשום מה קרא לעצמו 'לא ידען') נראה יותר שעבדו גם בחול וגם בשבת, אך היו יכולים למנוע חילול שבת ע"י "תשומת לב ובמלאכה ע"י אומנים ובקיאים" (כלשון הרב דושינסקי במכתבו הנ"ל).
אגב, מהיכן המכתב של הרב לוין?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי ברזילי » ו' מרץ 15, 2013 9:16 am

הרב אי"ס,
מתוך שכתבת בשעה מאוחרת הקדמת את סיוון לאייר. המכתב של הרי"צ דושינסקי נכתב בר"ח סיוון, חודש אחר הכרזת המדינה, שבוע וחצי אחר כיבוש העיר העתיקה בידי הירדנים שאחריו נכבשה שיך ג'ראח, ויומיים לפני ההפוגה הראשונה.
כמובן, זה מקרה שונה מהמתואר במכתב השר לוין מתשרי תש"ט.

ייתכן שהמכתב מתיחס לאירועים שקרו זמן רב קודם לכן, כך גם אפשר להבין ממש"כ שבאו אליו "פעמים" (כנראה הכוונה פעמים הרבה). אבל כמדומני שאם אבל ננסה לזהות את התיאור של הרש"ג על שריון ירדני בשיך ג'ראח והמעשה שאחריו עם התאריך של מכתבו של הרב דושינסקי מסתבר שהמדובר באותו אירוע שקרה ימים ספורים לפני מועד המכתב (שריון ירדני לא נכנס לי-ם לפני סיום המנדט בה' אייר. מייד עם סיום המנדט כבשו כוחות ישראלים את שיך ג'ראח, שנכבשה בחזרה בידי הירדנים אחרי כיבוש העיר העתיקה בי"ט אייר) .

אם אכן כך, המדובר בתקופה של מלחמה בפועל, כשצבא ירדני בפאתי השכונות היהודיות. כמדומה שהפשר היחיד לפסק של הריצ"ד בהקשר זה הוא שעשה כן למיגדר מילתא, וכמו שהבאת מן הרב הלפרין במקרה אחר, ועדיין יש בכך חידוש גדול באופן כזה של פיקו"נ לפנינו, וצ"ע.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מרץ 15, 2013 9:19 am

ברזילי כתב:הרב אי"ס,
מתוך שכתבת בשעה מאוחרת הקדמת את סיוון לאייר. המכתב של הרי"צ דושינסקי נכתב בר"ח סיוון, חודש אחר הכרזת המדינה, שבוע וחצי אחר כיבוש העיר העתיקה בידי הירדנים שאחריו נכבשה שיך ג'ראח, ויומיים לפני ההפוגה הראשונה.
כמובן, זה מקרה שונה מהמתואר במכתב השר לוין מתשרי תש"ט.

ייתכן שהמכתב מתיחס לאירועים שקרו זמן רב קודם לכן, כך גם אפשר להבין ממש"כ שבאו אליו "פעמים" (כנראה הכוונה פעמים הרבה). אבל כמדומני שאם אבל ננסה לזהות את התיאור של הרש"ג על שריון ירדני בשיך ג'ראח והמעשה שאחריו עם התאריך של מכתבו של הרב דושינסקי מסתבר שהמדובר באותו אירוע שקרה ימים ספורים לפני מועד המכתב (שריון ירדני לא נכנס לי-ם לפני סיום המנדט בה' אייר. מייד עם סיום המנדט כבשו כוחות ישראלים את שיך ג'ראח, שנכבשה בחזרה בידי הירדנים אחרי כיבוש העיר העתיקה בי"ט אייר) .

אם אכן כך, המדובר בתקופה של מלחמה בפועל, כשצבא ירדני בפאתי השכונות היהודיות. כמדומה שהפשר היחיד לפסק של הריצ"ד בהקשר זה הוא שעשה כן למיגדר מילתא, וכמו שהבאת מן הרב הלפרין במקרה אחר, ועדיין יש בכך חידוש גדול באופן כזה של פיקו"נ לפנינו, וצ"ע.

תודה על ההבהרה. כאמור ה'מקרה האחר' הוא ע"פ פסיקת הר' גורן עצמו! אני חושב שיש כאן מציאה יפה...

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי ברזילי » ו' מרץ 15, 2013 9:36 am

מציאה יפה בהחלט!

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי ברזילי » ו' מרץ 15, 2013 10:07 am

שו"ר במקום אחר שהלגיון כבש את שיך ג'ראח כבר בי' אייר, עוד לפני נפילת הרובע, וכבר בימים שלאחר מכן החלו בהתקפות על צפון י-ם, כך שטווח הזמן האפשרי לאירוע מתרחב בעוד עשרה ימים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מרץ 15, 2013 1:55 pm

לאהבת השלימות...
מזכרונות ר' יוסל שיינברגר
יוסף הוא המשביר.jpg
יוסף הוא המשביר.jpg (39.65 KiB) נצפה 11116 פעמים

בנוסח זה שמעתי גם מרא"נ סופר מחבר בית יוסף להבה ח"א (על מהרי"ץ, ח"ב האמור לכלול תולדותיו בירושלים לא יצא לאור לע"ע), אבל יתכן שהוא פשוט קרא את זה כאן...

שומר
הודעות: 1170
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי שומר » ו' מרץ 15, 2013 4:21 pm

בקשר לגר"ח קניבסקי שהוזכר לעיל באותו זמן נשאל גם הגרש ישראלי על כך והשיב תלוי לפי מידת הביטחון שלך משהו כזה כלומר מצד הדין אין חשש משום שאין איום ממשי על כול יחיד אלא משהו כללי וכנראה לא ברור כמו שהוכח בסוף

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 17, 2013 10:16 am

אם עכשיו הדיון הוא כבר על גדרי פיקוח נפש דרבים, יש על כך סיכום מעניין בתחומין מלפני כמה שנים
ר' יצחק ברט, "גדרי פיקוח נפש ציבורי: הרש"ז אוירבך, הר"ש ישראלי והר"ש גורן", תחומין כט, עמ' 386 – 402

הראבד
הודעות: 101
הצטרף: ד' פברואר 27, 2013 4:51 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי הראבד » א' מרץ 17, 2013 11:08 am

איש_ספר כתב:לאהבת השלימות...
מזכרונות ר' יוסל שיינברגר
יוסף הוא המשביר.jpg

בנוסח זה שמעתי גם מרא"נ סופר מחבר בית יוסף להבה ח"א (על מהרי"ץ, ח"ב האמור לכלול תולדותיו בירושלים לא יצא לאור לע"ע), אבל יתכן שהוא פשוט קרא את זה כאן...

מי מתרגם לנו לעיברית מה השיב הגריצ דושנסקי לר"אל ש"ג?

יוד קרת
הודעות: 26
הצטרף: ב' אפריל 02, 2012 1:38 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי יוד קרת » א' מרץ 17, 2013 11:19 am

הראבד כתב:
איש_ספר כתב:לאהבת השלימות...
מזכרונות ר' יוסל שיינברגר
יוסף הוא המשביר.jpg

בנוסח זה שמעתי גם מרא"נ סופר מחבר בית יוסף להבה ח"א (על מהרי"ץ, ח"ב האמור לכלול תולדותיו בירושלים לא יצא לאור לע"ע), אבל יתכן שהוא פשוט קרא את זה כאן...

מי מתרגם לנו לעיברית מה השיב הגריצ דושנסקי לר"אל ש"ג?

אמא שלי אמרה לי שאסור לחלל שבת.

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי ציבור » א' מרץ 17, 2013 12:16 pm

איש_ספר כתב:לאהבת השלימות...
מזכרונות ר' יוסל שיינברגר
יוסף הוא המשביר.jpg

בנוסח זה שמעתי גם מרא"נ סופר מחבר בית יוסף להבה ח"א (על מהרי"ץ, ח"ב האמור לכלול תולדותיו בירושלים לא יצא לאור לע"ע), אבל יתכן שהוא פשוט קרא את זה כאן...


האם ר"י שיינברגר בר סמכא הוא?
האם הוא מחבר ומחדש עולמות שחרבו, והאם הוא חותנו של מחבר ומחדש ירושלים של מעלה?

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' מרץ 17, 2013 1:45 pm

לפי מה ששמעתי היו הרבה, גם מאלו שלא היו מחוג הקנאים, שהתייחסו לכל הענין בחוסר אימון מוחלט. לא רק מצד חילול שבת שבו אלא שחשו שהכל הוא טכסיס להוציא בני תורה מהישיבות לתוך הצבא.
אני לא מתכווין להיווכח אם הם צדקו או לא, אבל עכ"פ מסתמא גם סירובו של מהרי"ץ דושינסקי היה מטעם זה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מרץ 17, 2013 2:12 pm

שומר כתב:בקשר לגר"ח קניבסקי שהוזכר לעיל באותו זמן נשאל גם הגרש ישראלי על כך והשיב תלוי לפי מידת הביטחון שלך משהו כזה כלומר מצד הדין אין חשש משום שאין איום ממשי על כול יחיד אלא משהו כללי וכנראה לא ברור כמו שהוכח בסוף



בעניין זה של צירוף עניין הבטחון יש תשובה של החזו"א בכתבים הנה היא. גם בעמוד הראשון לגבי מלחמה וגם בעמוד שאחריו גבי חלאים בתינוקות
קבצים מצורפים
חזוא.PDF
(318.08 KiB) הורד 423 פעמים

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי כהן » א' מרץ 17, 2013 2:26 pm

בתשובה השניה מהחזו"א שצירף אוצר החכמה כתב "ובכלל אם הנידון לביטול השבת הוי כחילול ה' ובחילול ה' יש דין יהרג ועל יעבור וגם זה צריך שיקול הדעת"

ולפי דברים אלו יתבארו היטב דברי הגרי"ץ דושינסקי שהובאו למעלה שהרי היה ניכר בהזנחת אנשי ההגנה את הביצורים עד לשבת ברצונם לייצר חילול שבת המוני וכמבואר ג"כ במכתב הרב לוין למעלה

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי השעיר החיי » ג' פברואר 27, 2018 10:01 pm

קבצים מצורפים
2F0F92E0-E0A6-4104-839F-E40BBF8B3130.jpeg
2F0F92E0-E0A6-4104-839F-E40BBF8B3130.jpeg (1.91 MiB) נצפה 8728 פעמים

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אפריל 08, 2021 12:28 pm

בברכה המשולשת כתב:אם עכשיו הדיון הוא כבר על גדרי פיקוח נפש דרבים, יש על כך סיכום מעניין בתחומין מלפני כמה שנים
ר' יצחק ברט, "גדרי פיקוח נפש ציבורי: הרש"ז אוירבך, הר"ש ישראלי והר"ש גורן", תחומין כט, עמ' 386 – 402


התוכל להעלות? תודה רבה!

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי פלוריש » ה' אפריל 08, 2021 1:43 pm

פולסברג כתב:
בברכה המשולשת כתב:אם עכשיו הדיון הוא כבר על גדרי פיקוח נפש דרבים, יש על כך סיכום מעניין בתחומין מלפני כמה שנים
ר' יצחק ברט, "גדרי פיקוח נפש ציבורי: הרש"ז אוירבך, הר"ש ישראלי והר"ש גורן", תחומין כט, עמ' 386 – 402

התוכל להעלות? תודה רבה!


פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אפריל 08, 2021 1:49 pm

ייש''כ!

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי פלוריש » ה' אפריל 08, 2021 2:03 pm

ראיתי מציינים:
במאמר "מורכבות יחסו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל לממשקי תורה ומדע" של הרב נריה גוטל, כתב: "במלחמת השחרור קרא לתלמידי הישיבה להתגייס, והוא עצמו יצא יחד עם קבוצה מתלמידי הישיבה לבצר את שכונות ירושלים, בשעת הצורך אפילו בשבת" (עמ' 135).
הרבנות הראשית התירה לפתוח את לשכות הגיוס בשבת ולהמשיך את עבודות הביצורים וחפירת השוחות בירושלים בשבת, כ"הוראת שעה" עקב החשש מפלישת צבאות ערב לארץ. ראו הרב שמואל כ"ץ, 'יומן פעילות של הרבנות הראשית', בתוך: שמואל כ"ץ (עורך), הרבנות הראשית לישראל - שבעים שנה לייסודה, ג, ירושלים תשס"ב, עמ' 1314.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מהרי"ץ דושינסקי ושאלת הביצורים בשבת - זכרונות מול מציאות

הודעהעל ידי פלוריש » ה' אפריל 08, 2021 2:17 pm

ובקשר לדיון העקרוני,
מצ"ב תשובה שכתב ר"מ בישיבת הר עציון, ולאחריה הערה מאחד התלמידים:
הרב יוסף צבי רימון, "מבצע 'חומת מגן' - הנחיות הלכתיות (א)", דף קשר 858:
...שאלות רבות אני נשאל בכל השנים מתלמידנו המשרתים בצבא. ישנן שאלות שהתשובות עליהן קלות יותר וישנן שאלות שצריך לעמול ולתת עליהן תשובה מורכבת. בשבועות האחרונים, מאז התחיל מבצע 'חומת מגן' מתקשרים אלי בכל שבוע עשרות מתלמידינו, ולצערי, התשובות כעת פשוטות הרבה יותר. כשאנו נמצאים במלחמה, נקודת המוצא היא שרוב הדברים מותרים, אלא שצריך בכל אופן לבחון האם ניתן לעשותם על צד טוב יותר.
הנסיון לנהוג בכל מקום באופן המושלם ביותר לפי ההלכה, נותן עוצמה מיוחדת לחיילינו, שגם בהיותם במלחמה, הם בכל מהותם - בני תורה. יחד עם זאת, צריך לזכור שבפיקוח נפש, או אפילו בספק של פיקוח נפש, יש לחלל את השבת! (ואם ניתן לבחון ולברר את הדברים מבעוד מועד, ולעשות בצד היותר טוב, ודאי שרצוי הדבר).
להלן אתייחס למספר שאלות שנשאלתי ע"י חיילים רבים:
טיפול טנקים בשבת:
לפני כמה ימים התקשר אלי תלמיד ישיבתנו, וסיפר לי כי הם היו עד כה ברמאללה, והוציאו כמה מהם להפסקה לכמה ימים בבסיס. לפני שבת, הודיעו להם שהם יצטרכו במהלך השבת לעשות טיפולים בטנק. הטנק המדובר היה ממילא מושבת, וגם לאחר הטיפולים לא ניתן היה להשתמש בו מיידית. לאור זאת, ביקש תלמידנו לחזור לרמאללה ולהתחלף עם מישהו אחר (דבר הראוי להערכה [אמנם יש לדון האם יש יתרון בכך שמחליפים עם חייל חילוני. ואכמ"ל]). המ"פ לא הסכים, ולכן שאל אותי תלמידנו מה לעשות. הוריתי לו לטפל בטנק בשבת. אמנם, אין לעשות טיפול בטנק בפעילות שגרתית (בדרך כלל), אולם, במצב הנוכחי, ברור שניתן לעשות טיפול בטנק, ולמרות שהטנק מושבת כעת (ויש להם כעת טנקים חילופיים), הרי שהדבר מקצר את ההכנות לתיקונו, ובשעת מלחמה אין לדעת כמה טנקים יצטרכו, ובאיזו דחיפות יצטרך טנק זה להיות בשדה הקרב[1].
אעפ"כ יש להדגיש, שגם במלחמה צריך להשתדל שלא לדחות טיפולים דווקא לשבת, אלא להיפך - לנסות ולקיימם דווקא שלא בשבת (כשאין סיבה מבצעית, וכדלעיל). כמו בטיפול בטנקים, כך גם ביחס אימון של החיילים. את האימונים הראשונים ב'מבצע חומת מגן' לא ניתן היה לדחות, והיה צריך לבצעם בשבת. אולם, ככל שהמבצע מתארך, ויודעים מראש על הצורך בהחלפת חיילים, יש לתכנן את הדברים כך שאימונים לא יתבצעו בשבת (ומשיחות עם גורמים צבאיים בכירים, מתברר שאכן יש אימונים שניתן בהחלט לבצע שלא בשבת). אמנם, גם אם היה תכנון לקוי, הרי שאם כעת יש צורך בחיילים מיד לאחר השבת לפעילות מבצעית, ניתן לבצע את האימון, אך ראוי לברר ולבחון את הדברים מראש. בכל מקרה, כאשר יש זמן כדאי להיות בקשר עם הרבנות הצבאית.
[1] לאחר כתיבת דברים אלו, הגיע תלמיד זה לביקור בישיבה. הוא סיפר לי, שהם סיימו את הטיפולים בשעה שתיים לפנות בוקר (בשבת). מיד אח"כ טיפלו אנשי מקצוע ביתר הדברים שהשביתו את הטנק, ובאמצע השבת, יצא הטנק בחזרה לפעילות מבצעית!

אביעד ברטוב, "הבני"ש", דף קשר 968:
בגיליון 858 של 'דף-קשר' ליקט הרב י"צ אוסף שאלות הלכתיות שהעלו החבר'ה מהישיבה בתקופת מבצע חומת מגן. השאלה הראשונה הייתה של עבדכם הנאמן. במהלך המבצע הפלוגה בה שירתתי הייתה ברמאללה. מצב הטנקים בפלוגתנו היה בכי רע כרגיל, ומלבד זאת הגענו לשם לאחר פעילות של חודש ימים בטול כרם, שם הטנקים לא קיבלו את הטיפול המגיע להם[2]. באחת משבתות המבצע (שארך חודש) עלתה השאלה הבא: בגלל שהטנק הסורר שלנו עשה הרבה בעיות החליט המ"פ להוציא אותנו מהעיר ולתת לנו ולטנק 'סופשבוע מפנק' במחנה עופר. התכנית הייתה לטפל במנוע של הטנק שכבר בקושי תפקד, ולהחליף לו את זחל שמאל (טיפולי סולידי של חיבור כ-100 חוליות זחל). הצוות שהיה תשוש משבוע שלם של שהיה בתוך הטנק (עם כמה הפסקות מנוחה בוילות של רמאללה) החליט לישון עם הגעה למחנה ביום חמישי ולהתחיל לעבוד על הטנק על הבוקר ביום למחרת. ההחלטה לישון לא הייתה שלי, אבל מה לעשות, מאחר ש-50 אחוז מהצוות היה לא דתי לא ניתן היה להתחיל בטיפולים מיד ולנסות לסיימם עד שבת. יום שישי חלף בעצלתיים, עד שהצוות שלי קם ממנוחת הפז"ם שלו ואכל, השעה הייתה אחת בצהרים. באותו זמן הגיעה צמרת החימוש של צה"ל לבדוק את מצב הטנקים שלנו, והדבר עיכב את תחילת העבודה בעוד כמה שעות. הזמן אוזל ועוד שעתיים שבת ושום דבר לא זז. כל ניסיון לדבר על לב הסגל למנוע חילול שבת לא עזרו (לזכותם ייאמר שהם לפחות הקשיבו, אולם הדברים לא עמדו בראש מעייניהם). הקצין שלי הציע לי להצטרף לאחד מהצוותים שחזרו לרמאללה לפני שבת ובכך להימנע מחילול שבת. הצעה זו לא קסמה לי אבל בשלב זה החלטתי להתקשר לרב י"צ ולשאול אותו מה לעשות... מחד המצב בשטח היה שלפלוגה היו עוד שני טנקים פעילים לא בשימוש באותה שעה, כך שאני תפסתי את הטיפול בטנק כלא מבצעי. מאידך, גם אם לעניות דעתי מדובר בחילול שבת, אף אחד מהחברה החילונים בפלוגה הוא לא גוי של שבת ולכן לברוח ולצאת לפעילות זה לא פתרון. תשובתו של הרב י"צ הייתה חד משמעית: מאחר ומדובר בתקופה שצה"ל נלחם, חייבים לטפל בטנקים גם אם ניתן היה לטפל בהם מבעוד יום ולמנוע את חילולי השבת.
סיפור נוסף שקרה לי היה בסוף השרות במוצב אסטרא על הר חרמון בואכה שובא. דמדומי חמה של יום הכיפורים, בישיבה מתפללים כבר נעילה ומתכוננים לעת נעילת שער. ניר המט"ק קורא לנו לעשות טל"ת[3] ותרגולת.
- [בכור - התותחן]: "ברטוב, תגיד לו יום כיפור, שיפסיק כבר. לא צריך את כל הבלגן הזה! מספיק לעשות תיאום כוונות ולהתניע חמש דקות על 1200".
- [נמרוד - הנהג]: "מה קרה? כל יום לא עושים תרגולת והיום הוא נזכר?! בח'ית יום כיפור!"
ושוב פעם עולה ההתלבטות (והחד ומאידך צצים להם). מה הוא רוצה מאתנו, היום יום כיפור כל השבוע לא עובדים לפי בד"ח ודווקא היום הוא נזכר. ולבסוף החלטתי ללכת לטל"ת ולא להעיר לניר (המט"ק) על שום דבר. בטל"ת עצמו לאחר שעשינו את הבדיקות השגרתיות ניר שיחרר אותי. הוא אמר: אתה צם. עשית את שלך - לך להתפלל. באותו רגע ירד לי האסימון. הבנתי כמה עד עכשיו לא הייתי בסדר. לאורך כל השרות, הגישה הבסיסית שלי הייתה: אם הצבא מעגל פינות בדברים מסוימים, קל וחומר שהשבת לא צריכה להידחות באותם פינות. אלא שגישה זו היא שטות גמורה כאשר הדברים הם מבצעיים. לצורך העניין אצטט לפניכם תשובה של מו"ר הרב עמיטל בקובץ שואל ומשיב (עמ' 117):
"שאלה: אנו צריכים לבנות ביצורים וכל שק חול נוסף מוסיף לביטחוננו. לכן, לפי המצב האידיאלי, צריכים לעסוק בזה כל יום. למעשה, החיילים לא עוסקים בזה אלא אם כן המפקד האחראי עליהם דואג לכך. כתוצאה מכך, יצא שבמשך השבוע לא התבצרנו, ורק בשבת, כשהגיע המפקד, קיבלנו פקודה להתבצר. האם מותר בתנאים אלו לעסוק בבניית בצורים בשבת?
תשובה: מותר, וחובה להתריע על כל זלזול בכללי ההתבצרות וההתחפרות".
התשובה של הרב עמיטל ברורה: לא מעגלים פינות! בן תורה אמור להתריע על מחדלים של המערכת ולא לנצל את אותם פתחים לשמור את השבת...
[2] מלבד זאת למביני עניין נסיעה של טנקים על כבישים בתוך שטח בנוי הורסת את המזקו"ם.
[3] לקוראים המעטים שאינם בקיאים ברזי ראשי התיבות של חיל השריון, כאן המקום להביא את פירושן של כמה מילים המופיעות במאמר: מזקו"ם = מערכת זחלים קפיצים ומרכובים; טל"ת = טיפול לפני תנועה; בד"ח = בדיקות חיוניות.


ותשובה של מי שלימים היה הרב הצבאי הראשי:
הרב אביחי רונצקי, 'תשובות לחייל', עיטורי כהנים 110, ניסן תשנ"ד
פעילות מבצעית משבת
שאלה:
אנו נמצאים בתעסוקה מבצעית בגזרת אזור יהודה ושומרון, ובמהלך השבוע עוסקים בסיורים מעצרים תצפיות וכו'... מפאת עומס המשימות אין אנו מספיקים לבצע סיורי כפרים, האם מותר לעשות זאת בשבת?

תשובה:
העובדה שאין עושים סיורים אלו בימות החול אינה מורידה מערכם, ואם הזמן שנותר לכך הוא בשבת, יש לעשות זאת.
ובכלל ביחס לפעילות בשבתות, לענ"ד צריך לבצע את המשימות כפי שעושים אותם בחול ללא שינויים, וללא קיצורים. למשל אם סיור רגלי נמשך כרגיל מאור ראשון ועד הצהריים ללא כניסה למאחז, אין להקל ביום השבת ולהניח לחיילים לעשות 'מנוחת שבת' תוך כדי המשימה, או לאכול סעודת שבת יחד עם כולם, כשבאותה שעה אין כוח בשטח.
ואביא מספר דוגמאות מנסיון העבר:
ביום הכיפורים היינו בתעסוקה מבצעית בגזרת העיר צור (לאחר מלחמת של"ג) והפקודות חייבו לבצע סיור באזור המאחזים (טווס) ברדת הלילה, כדי למנוע ירי מחבלים.
מפקד אחד המאחזים, בחור דתי, החליט שבליל יוה"כ הסיור יתבצע לאחר תפילת כל נדרי משותפת לכולם. תוך כדי התפילה נשמעה שריקה אימתנית מעל גג המאחז - טיל קטיושה 122 מ"מ, נורה עליהם ממרחק קצר, לאחר תחקיר שערך המח"ט, הודח אותו מפקד.
ועוד סיפור, מתעסוקה בלבנון באיזור הכפר אדוואר בגזרת הזהרני. בימות השבוע היו מתבצעים מספר סיורים רכובים, ולקראת השבת ביקשנו מהמח"ט לשנות את אופי הפעילות ולבצע פעילות רגלית באזור, ללא הפעלת כלי רכב. היה אישור מהחטיבה, ויצאנו באור ראשון לפעילות, במטרה לסיימה מהר כדי שנספיק להגיע לסעודה שניה. (ריח החמין שהתבשל על האש נתן לחבר'ה תזכורת בעת מסדר היציאה שצריך להזדרז...). ובכן, כדי לשוות לפעולה אופי 'שבתי' גמור, לא לקחנו איתנו אפילו את ג'יפ החפ"ק שתמיד היו צמודים אלינו, והכל היה על טהרת החי"ר. לאחר כשעה של סריקות באזור הכפר, נפתחה לפתע אש תופת על אחד הכוחות, ואנו כחפ"ק התקשנו להגיע למקום הארוע מפני שהג'יפים לא היו, וכך הפסדנו דקות יקרות בהתארגנות למרדף אחרי חוליית המחבלים. בהמשך הוזמן מסוק והגיעו כוחות נוספים, וכמובן שמהחמין של שבת נשאר רק הריח...
למעשה, יש לדון בכל מקרה לגופו, אך העיקרון המנחה צריך להיות, שיש לבצע את המשימה בדיוק כפי שהיינו עושים אותה בימות החול כשצרכי הביטחון מחייבים זאת, ללא הנחות וקיצורים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 228 אורחים