מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי שלח » א' יוני 23, 2013 2:04 pm

אשה שזינתהבמזיד , האם תספר לבעלה או לרב אן לבית דין שיורה לה מה לעשות, ואם חוזרת בתשובה ומתחרטת האם היא נאסרת על בעלה ותבקש להתגרש , ואם תספר לבעל, אולי נלמד אותו לא להאמין לה, ואם הבעל תלמיד חכם וכן מאמין לה מה יעשה, והאם זה תלוי בשאלות הללו אם יש ילדים או אין, האם יש חומר בנושא?

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי ארי במסתרים » א' יוני 23, 2013 2:52 pm

.
נערך לאחרונה על ידי ארי במסתרים ב א' יוני 23, 2013 3:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 23, 2013 3:06 pm

הכוונה אשה שזינתה תחת בעלה שזו ההגדרה בהלכה.

וברור שצריכה תשובה ובעיקר לפרוש מבעלה שזה איסור עליו ועליה בכל ביאה וביאה, וברור שמה שמתחרטת לא מתיר את האיסור.

בפשטות נ"ל שאפילו העצה של הנוב"י בפצוע דכה (שיכולים להיות נשואים ורק לא להתייחד לפי התנאים שכתב שם). במי שחטאה לא יהיה מי שיתיר.


רק מה שדנים הוא לראשונים שס"ל שהטעם של משנה אחרונה משום אפקעינהו, אם יש עצה שלא יאמין?

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' יוני 23, 2013 3:13 pm

זו שאלה חמורה וזקוקה לאחד מגדולי הדור.
ברגע שהיא מודיעה לבעלה היא נאסרת לו מיידית.
נראה לי אם אני לא טועה שלמרן הגריש"א זצ"ל היה 'מהלך' להתיר שלא לספר בגלל האמור לעיל אבל ברור לכל בר בי רב שע"י הודאה לבעל היא נאסרת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 23, 2013 3:35 pm

איך יכול להיות שיש מהלך לא לספר, הרי וודאי שאז היא אסורה. לא ההודאה אוסרת אלא המעשה. אולי תביא את הדברים שנבין במה מדובר.

לכאורה הצד היחיד להתיר הוא להיפך אם מספרת ואינו מאמינה.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 23, 2013 3:55 pm

הפסק המקובל הוא לספר. כך מה שידוע לי הקטן בדעת. כמובן לא לחזור על הדברים בשמי.



אוצר החכמה כתב:איך יכול להיות שיש מהלך לא לספר, הרי וודאי שאז היא אסורה. לא ההודאה אוסרת אלא המעשה. אולי תביא את הדברים שנבין במה מדובר.

לכאורה הצד היחיד להתיר הוא להיפך אם מספרת ואינו מאמינה.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' יוני 23, 2013 4:38 pm

למיטב זכרוני בספרי פוסקים, אין לאשה לספר ומלמדים את הבעל שלא להאמין. מדין שמא עיניה נתנה באחר.
אין לה נאמנות, וזה כמו אשה שאומרת שבנה ממזר מידיעה, ואומרים לה שאין לה נאמנות.
מה שגורם המעשה כלפי שמיא גליא, אבל את האיסור לבעל גורם דינים המפורשים בשו"ע, ואם אינו יודע או אינו מאמין, כל שאין עדים כשרים היא מותרת לו.
אם זה נפ"מ - אחפש בספרים מראי מקומות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 23, 2013 5:08 pm

חיפשתי ומצאתי שיש אחרונים שמשמע מדבריהם כך. אך העניין פלא עצום לכאורה כי אם היא חוזרת בה ועכשיו אומרת טהורה אני, אז יש לדון שלא אמרינן שוויא אנפשה כי השיעבוד מונע דין שוויא אנפשה, אבל אם היא עומדת בדעתה שנבעלה באיסור איך יותר לה דבר שהיא יודעת שנאסרה. ובאמת מצאתי שהגרש"ז אויערבאך כותב כן שזה פשוט שאם היא עומדת בדעתה שאסורה ומחוייבת לברוח מן האיסור, וכתב שם שמה שלא הזכירו דבר זה הפוסקים הוא לרוב פשיטותו. מנח"ש ח"ג סימן קב. ושם האריך לדון בכל צדדי העניין הזה.

לעניין מה שכתב אוהב אוצר וודאי שלמעשה שאלות כאלה צריכות להשאל לפני גדולי הדור, וכאן בפורום הדיון הוא רק למשא ומתן בדברי תורה.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' יוני 23, 2013 7:47 pm

לדייק דאין זה רק אחרונים שמשמע מדבריהם כן.
זו משנה אאל"ט, ולכה"פ גמרא מפורשת.
ואשר למעשה כן כותבים הפוסקים האחרונים - ר"ל שלא מפרשים את המקור באיזו אוקימתא צדדית.

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' יוני 24, 2013 12:39 am

התוס' בכתובות אומר, שאם זינתה שלא בפני עדים, היא אינה נאסרת על בעלה, כי אין דבר שבערוה פחות משניים, (ומוציאים מדבריו שכל דבר שבערוה מקבל את דינו רק ב'חלות' עדות שבערוה וגם באיסור אשה לבעלה בעינן 'חלות') אך רוב הראשונים חולקים על זה...

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' יוני 24, 2013 12:52 am

כבר דשו בעניינים אלו גדולי האחרונים
עי' נוב"י קמא לה (אור"ח אבהע"ז?)
יש בזה תשובת דברי חיים
וכן אריכות בשו"ת יביע אומר עם הרבה המר"מ בזה

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי החזן » ב' יוני 24, 2013 1:01 am

ויעויין בתשובות והנהגות לר' שטרנבוך שדן בזה בארוכה.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי תוכן » ב' יוני 24, 2013 11:29 am

ממרומי היער כתב:התוס' בכתובות אומר, שאם זינתה שלא בפני עדים, היא אינה נאסרת על בעלה, כי אין דבר שבערוה פחות משניים, (ומוציאים מדבריו שכל דבר שבערוה מקבל את דינו רק ב'חלות' עדות שבערוה וגם באיסור אשה לבעלה בעינן 'חלות') אך רוב הראשונים חולקים על זה...


תוספות אומרים כן רק לפרש את דברי הה"א שבגמרא, אבל במסקנא גם התוספות לא ס"ל הכי.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי ברזילי » ב' יוני 24, 2013 11:52 am

אוצר החכמה כתב:חיפשתי ומצאתי שיש אחרונים שמשמע מדבריהם כך. אך העניין פלא עצום לכאורה כי אם היא חוזרת בה ועכשיו אומרת טהורה אני, אז יש לדון שלא אמרינן שוויא אנפשה כי השיעבוד מונע דין שוויא אנפשה, אבל אם היא עומדת בדעתה שנבעלה באיסור איך יותר לה דבר שהיא יודעת שנאסרה. ובאמת מצאתי שהגרש"ז אויערבאך כותב כן שזה פשוט שאם היא עומדת בדעתה שאסורה ומחוייבת לברוח מן האיסור, וכתב שם שמה שלא הזכירו דבר זה הפוסקים הוא לרוב פשיטותו. מנח"ש ח"ג סימן קב. ושם האריך לדון בכל צדדי העניין הזה.

כך בזכרוני ששמעתי בשם הרב שך, כדברי הגרש"ש והמנח"ש שהבאת שהיא מחוייבת למסור נפשה שלא לשמוע לבי"ד, ושאמרו אז שהרב אלישיב סבור להפך, שתקנת חכמים כוללת גם את חיוב האשה להשאר תחת בעלה (לא הבנתי אז נמה מסרו בשמו וגם אינני זוכר בדיוק) - מישהו יודע אם והיכן זה כתוב באופן ברור? שוב מצאתי כעין זה בתשובת הגרז"נ גולדברג http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?28274 עמוד 517. ושם נראה שהבין בדברי הר"ן בטעם הראשון שאכן היא אסורה ומ"מ שעבודה לבעלה כופה עליה להשאר תחתיו ולעבור איסורים, והוא פלאי.

מ"מ לשיטת הגרש"ש הנ"ל יש כאן דוגמא מענינת של מצב שבו אדם מחוייב מצד הדין לנהוג כפי הבנתו ואם יפנה לדיינים בשאלה מה לעשות, יורו לו לברוח (לשיטתו), ובה בעת יקנסו אותו על כך שברח (נדון בה דיני מורדת, למשל, וכגון באשת כהן שאמרה נאנסתי, שלא הפסידה כתובתה בלאו הכי לדבריה מחמת טענתה, כשתברח ודאי תהיה מורדת).

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי כהן » ב' יוני 24, 2013 1:43 pm

בספר מלואי שלמה להר"ש לורינץ הובאו דברי הרב שך והגרשז"א ועוד פוסקים בנידון

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי ברזילי » ב' יוני 24, 2013 3:47 pm

תודה!

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי שלח » ב' יולי 08, 2013 1:54 pm

קבצים מצורפים
אשת איש.PDF
(94.09 KiB) הורד 469 פעמים

אחד הלומדים
הודעות: 51
הצטרף: א' אוקטובר 03, 2010 10:28 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי אחד הלומדים » ב' יולי 08, 2013 9:37 pm

זכור לי שיש דו"ד מעניין בנושא איזו סברא מחודשת ע"פ איזה רש"ש (קשור לדין של כשם שאסורה לבעל כך אסורה לבועל) ומובא שם עדות של ת"ח ידועים שנכנסו בשנים האחרונות להגריש"א על מה שנתפרסם שלפני שנים התיר עפי"ז והגרי"ש זצלל"ה הכחיש מכל וכל,
כל הנ"ל בשיעורי אבי עזרי נדרים צא. (אאל"ט) ואפיריון נמטי למי שיעלה לכאן.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוקטובר 23, 2017 9:13 am

אוצר החכמה כתב: רק מה שדנים הוא לראשונים שס"ל שהטעם של משנה אחרונה משום אפקעינהו, אם יש עצה שלא יאמין?

אם זה מטעם אפקעינהו עדיין אסורה לבעלה בלי חופה וקידושין.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 23, 2017 9:34 am

במשנה כתוב שהיא מותרת לו.

רק אם הסברא היא שאינה נאמנת היא שיודעת את האמת אינה יכולה לסמוך על זה אבל אם זה מצד אפקיענהו כשם שמותר לו כמבואר במשנה כך מותר לה.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 23, 2017 10:18 am

(1) ספר חפץ חיים - הלכות אסורי לשון הרע - כלל ד
וְכָל זֶה שֶׁכָּתַבְנוּ בְּאֵלּוּ הַסְּעִיפִים הוּא בְּשֶׁאֵין הַדָּבָר הַזֶּה מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, אֲבָל אִם הוּא (יט) מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, כְּגוֹן, שֶׁרָאָה לְאֵשֶׁת אִישׁ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עֲבוּר זֶה לְהַבַּעַל, אֲפִלּוּ רָאָה דָּבָר זֶה בִּיחִידִי, צָרִיךְ (כ) לְגַלּוֹת (כא) לְהַבַּעַל כְּדֵי לְהַפְרִישׁוֹ מֵאִסּוּר, וְדַוְקָא אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זְנוּת לְהַבַּעַל, אֲבָל אִם שָׁמַע זֶה מֵאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, דְּמִן הַדִּין לֹא נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זֶה לְהַבַּעַל, אוֹ שְׁאָר אֳפָנִים כַּיּוֹצֵא בָּזֶה - אָסוּר לְגַלּוֹת. וַאֲפִלּוּ אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, לֹא יְגַלֶּה, רַק אִם הוּא מְשַׁעֵר, (כב) שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁהַבַּעַל יַאֲמִין לוֹ כְּבֵי תְּרֵי (כִּשְׁנֵי עֵדִים) וְיִפְרֹש עַל יְדֵי זֶה מִמֶּנָּה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 23, 2017 11:42 am

לא הבנתי מה הראיה מהח"ח. כל עוד שהיא לא מגלה הוא וודאי עובר באיסור לאו בשוגג וצריך לאפרושי. השאלה היא מה יקרה אם היא תגלה ולא יאמין לה. אם אחר מגלה ואינו מאמין לו וודאי לא מתקן כלום כי המשנה היא רק באומרת טמאה אני לך.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 23, 2017 12:05 pm

אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה הראיה מהח"ח. כל עוד שהיא לא מגלה הוא וודאי עובר באיסור לאו בשוגג וצריך לאפרושי. השאלה היא מה יקרה אם היא תגלה ולא יאמין לה. אם אחר מגלה ואינו מאמין לו וודאי לא מתקן כלום כי המשנה היא רק באומרת טמאה אני לך.

אכן כך רק לאפוקי ממה שהיה משמע באחת ההודעות שיש צד שלא תספר כלל (גם יש בציבור טועים שעדיף שלא לגלות לבעלה, גם אם יתכן שיועיל לאפרושי מאיסורא)

בני לוי
הודעות: 20
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 10:20 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בני לוי » ב' אוקטובר 23, 2017 12:16 pm

יש תשובה של הגר"ע יוסף שבעלת תשובה אינה צריכה לספר לו, אבל הראיות עליהן הוא מתבסס בעייתיות משום שהם מדברים באופן שהשואל הוא אדם זר (או הבועל) ששואל האם הוא חייב לספר לבעלה, והשאלה היא מצד כבוד הבריות. אולם כאשר האישה עצמה שואלת כיצד ניתן לומר לה שהיא מותרת להמשיך עם בעלה, הרי היא אסורה. גם הנושא שהבעל לא מאמין, וכד', זה לא שייך באופן שהיא לא מספרת. וכי כל אישה שתזנה מיד יופקעו הקידושין (לשיטת הר"ן שזוהי הסיבה למשנה אחרונה). הרי לא יתכן. וכך כתב הגרי"ש אלישיב בתשובה לציץ אליעזר - נדפס בישורון כרך לא.
ראה בכל זה כאן:
http://din.org.il/2014/01/03/%D7%90%D7% ... %A2%D7%9C/

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 23, 2017 12:30 pm

בני לוי כתב:שהם מדברים באופן שהשואל הוא אדם זר (או הבועל) ששואל האם הוא חייב לספר לבעלה, והשאלה היא מצד כבוד הבריות.

משתמע שיתכן שאדם זר או הבועל לא חייב לספר לבעלה כשהבעל יפרוש ממנה בגלל זה
לכן ציטטיתי את דברי הח"ח
ספר חפץ חיים - הלכות אסורי לשון הרע - כלל ד כתב:
וְכָל זֶה שֶׁכָּתַבְנוּ בְּאֵלּוּ הַסְּעִיפִים הוּא בְּשֶׁאֵין הַדָּבָר הַזֶּה מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, אֲבָל אִם הוּא (יט) מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, כְּגוֹן, שֶׁרָאָה לְאֵשֶׁת אִישׁ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עֲבוּר זֶה לְהַבַּעַל, אֲפִלּוּ רָאָה דָּבָר זֶה בִּיחִידִי, צָרִיךְ (כ) לְגַלּוֹת (כא) לְהַבַּעַל כְּדֵי לְהַפְרִישׁוֹ מֵאִסּוּר, וְדַוְקָא אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זְנוּת לְהַבַּעַל, אֲבָל אִם שָׁמַע זֶה מֵאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, דְּמִן הַדִּין לֹא נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זֶה לְהַבַּעַל, אוֹ שְׁאָר אֳפָנִים כַּיּוֹצֵא בָּזֶה - אָסוּר לְגַלּוֹת. וַאֲפִלּוּ אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, לֹא יְגַלֶּה, רַק אִם הוּא מְשַׁעֵר, (כב) שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁהַבַּעַל יַאֲמִין לוֹ כְּבֵי תְּרֵי (כִּשְׁנֵי עֵדִים) וְיִפְרֹש עַל יְדֵי זֶה מִמֶּנָּה

בני לוי
הודעות: 20
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 10:20 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בני לוי » ב' אוקטובר 23, 2017 12:34 pm

בני לוי כתב:
שהם מדברים באופן שהשואל הוא אדם זר (או הבועל) ששואל האם הוא חייב לספר לבעלה, והשאלה היא מצד כבוד הבריות.

משתמע שיתכן שאדם זר או הבועל לא חייב לספר לבעלה כשהבעל יפרוש ממנה בגלל זה
לכן ציטטיתי את דברי הח"ח
ספר חפץ חיים - הלכות אסורי לשון הרע - כלל ד כתב:

וְכָל זֶה שֶׁכָּתַבְנוּ בְּאֵלּוּ הַסְּעִיפִים הוּא בְּשֶׁאֵין הַדָּבָר הַזֶּה מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, אֲבָל אִם הוּא (יט) מוֹעִיל לְאַפְרוּשֵׁי מֵאִסּוּרָא, כְּגוֹן, שֶׁרָאָה לְאֵשֶׁת אִישׁ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עֲבוּר זֶה לְהַבַּעַל, אֲפִלּוּ רָאָה דָּבָר זֶה בִּיחִידִי, צָרִיךְ (כ) לְגַלּוֹת (כא) לְהַבַּעַל כְּדֵי לְהַפְרִישׁוֹ מֵאִסּוּר, וְדַוְקָא אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, דְּמִן הַדִּין נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זְנוּת לְהַבַּעַל, אֲבָל אִם שָׁמַע זֶה מֵאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, דְּמִן הַדִּין לֹא נֶאֶסְרָה עַל יְדֵי זֶה לְהַבַּעַל, אוֹ שְׁאָר אֳפָנִים כַּיּוֹצֵא בָּזֶה - אָסוּר לְגַלּוֹת. וַאֲפִלּוּ אִם רָאָה בְּעַצְמוֹ שֶׁזִּנְּתָה, לֹא יְגַלֶּה, רַק אִם הוּא מְשַׁעֵר, (כב) שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁהַבַּעַל יַאֲמִין לוֹ כְּבֵי תְּרֵי (כִּשְׁנֵי עֵדִים) וְיִפְרֹש עַל יְדֵי זֶה מִמֶּנָּה


זה מחלוקת גדולה בין האחרונים הנודע ביהודה ומאידך הדברי חיים שמתיר שלא לספר, ועוד לפחות כעשרים אחרונים שדנו בזה

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' אוקטובר 23, 2017 2:24 pm

הר"י ענבל על הגריש"א:

אשה שנטמאה - ישורון לז.PNG
אשה שנטמאה - ישורון לז.PNG (28.32 KiB) נצפה 12213 פעמים

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 23, 2017 2:38 pm

בני לוי כתב:
בני לוי כתב:

זה מחלוקת גדולה בין האחרונים הנודע ביהודה ומאידך הדברי חיים שמתיר שלא לספר, ועוד לפחות כעשרים אחרונים שדנו בזה

המודע ביהודה דווקא כותב שחייב להודיע לבעל, וכך הכרעת הח"ח בעל המשנה ברורה

בני לוי
הודעות: 20
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 10:20 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בני לוי » ב' אוקטובר 23, 2017 5:57 pm

הנודע ביהודה דווקא כותב שחייב להודיע לבעל, וכך הכרעת הח"ח בעל המשנה ברורה

אכן. כפי שכתבתי זה מחלוקת גדולה הנודע ביהודה מחמיר, והדברי חיים ועוד הרבה אחרונים מקלים. ונדמה לי שיש תשובה בשבט הלוי שכותב שהמנהג הוא להקל כמו הדברי חיים

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 23, 2017 7:22 pm

שו"ת יביע אומר חלק ב - אבן העזר סימן ב
שלא תנעול דלת בפני השבים בתשובה, יכולים להקל שלא להודיע לבעל האשה, משום פגם משפחה, וגדול כבוד הבריות....
ומיהו אם הבעל - תשובה הוא גבר בגוברין ואמיץ לבו בתשובה שלמה, מודיעים אותו דרך עצה טובה, שאם קרוב הדבר שכשיודיע לבעלה של האשה מעסק ביש זה, יפרוש מן האיסור, כי מהימן ליה כבי תרי, טוב מאד להודיעו, להקל מעליו האיסור. ויתמיד בתשובה ומעשים טובים בכל כחו ויהיה שמח ביסורין. ויתענה כפי כחו. וע' גנזי חיים (דק"נ ע"ב). ויעסוק בתורה הרבה. ושב ורפא לו.

1. המתירים זה רק במקרה שהבעל לא מחויב להאמין ולהוציא כי מדובר רק על עדות עד אחד בלי רגליים לדבר ,אבל אם הבעל יהיה מחויב להאמין כגון שיש רגלים לדבר בנוסף לעד, או שיכול להביא לבעל תמונות של רגלים לדבר, או שיש יותר מעד אחד וכל כיו"ב, בכל מקרהכזה לית מאן דפליג שחייב לספר
2. דעת הד"ח שמתיר היא לבועל ששב בתשובה שלא יספר משום כבודו וכפי שכתב בשו"ת יביע אומר שלא תנעל דלת בפני שבים
3. משם הגרי"ש נשמע שהלכה כדברי הנוב"י והח"ח.

בני לוי
הודעות: 20
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 10:20 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בני לוי » ב' אוקטובר 23, 2017 7:35 pm

לא. יש לכבודו טעות. ראה בנוב"י ובדברי חיים. כל הסוגיה עוסקת בכבוד הבריות, שמותר לאדם (הבועל), שלא למנוע איסור דאורייתא מאחרים כשהוא בשב ואל תעשה (לא לספר לבעל), משום כבוד הבריות (הזנות עם האישה - פרסום הסיפור של הזנות).

בתבונה כתב:

3. משם הגרי"ש נשמע שהלכה כדברי הנוב"י והח"ח.

אני צריך לעיין שוב. אבל לא זכור לי כך, משום שהוא לא מדבר על הבועל. אלא על האישה עצמה זו סוגיה אחרת לגמרי - שהרי אצלה אין איסור בשב ואל תעשה, ממילא כל הסוגיה בברכות של כבוד הבריות שעסקו בזה הנודע ביהודה (שהחמיר בסוף) והדברי חיים (שהקל) אינה שייכת.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוקטובר 23, 2017 7:39 pm

משם הגרי"ש נשמע שהלכה כדברי הנוב"י והח"ח.

נגד המנהג?

הדברי חיים ועוד הרבה אחרונים מקלים. ונדמה לי שיש תשובה בשבט הלוי שכותב שהמנהג הוא להקל כמו הדברי חיים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוקטובר 23, 2017 7:43 pm

מה שייך בדבר כזה מנהג. אולי מנהג מורי הוראה?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוקטובר 23, 2017 7:46 pm

אוצר החכמה כתב:מה שייך בדבר כזה מנהג. אולי מנהג מורי הוראה?

אכן לזה התכוונתי.

בני לוי
הודעות: 20
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 10:20 am

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בני לוי » ב' אוקטובר 23, 2017 7:50 pm

כתב:
מה שייך בדבר כזה מנהג. אולי מנהג מורי הוראה?

אכן המילה מנהג אינה במקומה, אבל פחות או יותר זה הנוסח של הרב וואנזר

שו"ת שבט הלוי (ח"ח סי' רפז), וז"ל:
"אודות הבעל תשובה שרח"ל טימא אשת איש, ונשאל כבודו האם מוטל על בעל התשובה לספר לבעל האשה אשר הוא חרד לדבר ה' כדי להפרישו מאיסור. לא אוכל להאריך בזה, רק רגילים אנו למשוך אחרי הוראת הגה"ק דברי חיים חלק או"ח סי' ל"ה שהתיר להעלים עין, והיסוד בזה היות גם אם כן יגיד אינו חייב לגרשה רק אם דעתו סומך על העד, וכמבואר אה"ע סי' קט"ו ס"ז, וא"כ כל זמן שלא מאמין מותרת עליו מן הדין, וכה"ג מותר שלא להעיד. ועיין עוד בדברי חיים בפנים".

רק חייבים לשים לב, לעובדה שהוזכרה שהוא מדבר שהבועל שואל מה לעשות, זה שונה לגמרי מהשאלה כאשר האישה עצמה שואלת

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 23, 2017 7:55 pm

שו"ת דברי חיים אורח חיים חלק א סימן לה

שאלה באחד שהתודה לפני הרב שבא על אשת איש אם מחויב להודיע להבעל כדי שיגרשנה או מחמת שהוא כבוד הבריות גדול מאד שהיה בחזקת תלמיד חכם מעולם וממשפחה גדולה אולי כבוד הבריות כזה דוחה שאין צריך להודיע להבעל...
אין על הבועל חיוב להודיע להבעל מפני כבוד הבריות... כיון שמצוה עליו שלא להאמין


שו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא - אורח חיים סימן לה

ולכן העצה היעוצה בזה שהנואף יגיד רק לבעל האשה בהצנע. והנה אופן ההגדה עפ"י הדין לא היה לו לומר לו רק שידע שזנתה אשתו כי כי מה לו להבעל עם מי זנתה הלא עכ"פ אסורה היא לו וא"כ למה יפרסם הנואף את עונו בחנם וכבר אמרו ביומא דף פ"ו ע"ב בחטא שאינו מפורסם כתיב אשרי נשוי פשע כסוי חטאה. וגם חציף מאן דמפרש חטאיו. אמנם כיון שמצד הסברא יותר יכנסו דבריו בעיני הבעל כשיראה שמתודה על עצמו בבכי ובאנחה וניכרים דברי אמת ולכן טוב לו שיתודה בצינעא בפני בעל האשה שהוא עתה חמיו ואם יתבייש בזה בפני חמיו טוב לו שיתבייש, ועובר עבירה ומתבייש בה מוחלין לו. וגם נלע"ד שחייב עכ"פ לבקש על עצמו מאת חמיו שהרי עון זה שעבר על אשת איש יש בזה שני חלקי עבירה חלק אחד בינו למקום שעבר עבירה חמורה ובזה מועיל תשובה ויוה"כ. אבל יש בזה חלק שני עבירות שבין אדם לחבירו שהרי גורם לו לאסור אשתו עליו. והרי בעבירות שבינו לחבירו אין יוה"כ ולא תשובה מועיל וצריך עכ"פ לפייסו בדבר שאינו מועיל תשובה והרי אפילו בגזל והשיב את הגזילה צריך ג"כ לפייסו על הצער ק"ו בזה שאי אפשר להכשיר נזקו שצריך לפייסו.

הדברי חיים ועוד הרבה אחרונים מקלים. ונדמה לי שיש תשובה בשבט הלוי שכותב שהמנהג הוא להקל כמו הדברי חיים


זאת התשו' בשבט הלוי
הוא לא כותב שנוהגים העולם להקל אלא רגילים אנו ... והכוונה כנראה עליו ועל בית דינו,
שו"ת שבט הלוי חלק ח סימן רפז
א. אודות הבע"ת שר"ל טימא אשת איש ונשאל כב' האם מוטל על בע"ת לספר לבעל האשה אשר הוא חרד לדבר ה' כדי להפרישו מאיסור, - לא אוכל להאריך בזה, רק רגילים אנו למשוך אחרי הוראת הגה"ק דברי חיים חלק או"ח סי' ל"ה שהתיר להעלים עין, והיסוד בזה היות גם אם כן יגיד אינו חייב לגרשה רק אם דעתו סומך על העד, וכמבואר אה"ע סי' קט"ו ס"ז, וא"כ כ"ז שלא מאמין מותרת עליו מן הדין וכה"ג מותר שלא להעיד. וע"ע בד"ח בפנים.

בתבונה כתב:
שו"ת יביע אומר חלק ב - אבן העזר סימן ב
שלא תנעול דלת בפני השבים בתשובה, יכולים להקל שלא להודיע לבעל האשה....
ומיהו אם הבעל - תשובה הוא גבר בגוברין ואמיץ לבו בתשובה שלמה, מודיעים אותו דרך עצה טובה, שאם קרוב הדבר שכשיודיע לבעלה של האשה מעסק ביש זה, יפרוש מן האיסור, כי מהימן ליה כבי תרי, טוב מאד להודיעו, להקל מעליו האיסור. ויתמיד בתשובה ומעשים טובים בכל כחו ויהיה שמח ביסורין. ויתענה כפי כחו. וע' גנזי חיים (דק"נ ע"ב). ויעסוק בתורה הרבה. ושב ורפא לו.


1. המתירים זה רק במקרה שהבעל לא מחויב להאמין ולהוציא כי מדובר רק על עדות עד אחד בלי רגליים לדבר ,אבל אם הבעל יהיה מחויב להאמין כגון שיש רגלים לדבר בנוסף לעד, או שיכול להביא לבעל תמונות של רגלים לדבר, או שיש יותר מעד אחד וכל כיו"ב, בכל מקרהכזה לית מאן דפליג שחייב לספר
2. דעת הד"ח שמתיר היא לבועל ששב בתשובה שלא יספר משום כבודו וכפי שכתב בשו"ת יביע אומר שלא תנעל דלת בפני שבים
3. משם הגרי"ש נשמע שהלכה כדברי הנוב"י והח"ח.
4. לאותם דעות שיש היתר לבועל לא לספר, כתב ביביע אומר שהובא לעיל שמומלץ שיתגבר על כבודו ויספר
5. לדעות שיש אפקעינהו כשהאשה מודה והבעל אינו מאמין, אז יש אפרושי מאיסורא גם כשהבעל לא מאמין שחל אפקעינהו.
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב ב' אוקטובר 23, 2017 8:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 23, 2017 8:15 pm

בני לוי כתב:כתב:
מה שייך בדבר כזה מנהג. אולי מנהג מורי הוראה?

אכן המילה מנהג אינה במקומה, אבל פחות או יותר זה הנוסח של הרב וואנזר

שו"ת שבט הלוי (ח"ח סי' רפז), וז"ל:
"אודות הבעל תשובה שרח"ל טימא אשת איש, ונשאל כבודו האם מוטל על בעל התשובה לספר לבעל האשה אשר הוא חרד לדבר ה' כדי להפרישו מאיסור. לא אוכל להאריך בזה, רק רגילים אנו למשוך אחרי הוראת הגה"ק דברי חיים חלק או"ח סי' ל"ה שהתיר להעלים עין,


רגילים אנו הכוונה עליו ואולי גם על בית דינו,
לא שיש בזה מנהג

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' אוקטובר 24, 2017 2:01 am

אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 1.PNG
אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 1.PNG (100.57 KiB) נצפה 12053 פעמים


אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 2.PNG
אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 2.PNG (131.04 KiB) נצפה 12053 פעמים


קובץ תשובות ה, רטו 3.PNG
קובץ תשובות ה, רטו 3.PNG (14.34 KiB) נצפה 12053 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 24, 2017 6:18 am

מעט דבש כתב:
אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 1.PNG


אשה שנטמאה - קובץ תשובות ה, רטו 2.PNG


קובץ תשובות ה, רטו 3.PNG

מקופיא לא ראיתי שהזכיר סברא גדולה לחילוק בין זה לבין "האומרת טמאה אני לך":
האשה הזאת מעולם לא היתה משועבדת לבעל זה, שהרי היתה אסורה עליו עוד לפני הנישואין!

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: אשה שבגדה בבעלה מה תעשה

הודעהעל ידי בתבונה » ג' אוקטובר 24, 2017 10:51 am

הוא כותב שבכל טמאה אני לך מחויבת להגיד לבעלה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 154 אורחים